Politiikkaa.

Heikki Ikonen 20.12.2024 19:58

🤷‍♂️

Harri Halinen 20.12.2024 20:42

Tarkoitin helikopteri Aslakin arviointia jossa yritettiin uusi toiminta sekoittaa vanhan omistajatahon toimiin.
Selvisikö, vai tarvitaanko lisää?
Harri Halinen


Ja tarkoitin joka sanaa jonka kirjoitin. Lukemalla kirjoitukset Aslakista ja pohjoisen pelastuspalvelusta asiayhteys selviää muiden käsitellyiden asioiden joukosta. Pitää siis lukea muutkin kuin omat kirjoitukset.
muokattu: 20.12.2024 20:48
Heikki Ikonen 20.12.2024 23:25

Tekstissäsi ei ollu mitään viittausta mihin monista aiheista vastasit. Taas minä tyhmä en tuota älynnyt - oishan minu pitäny, mutta..

Ei viittitä riijellä näin joulun alla, 🎅 voi kuulla.

Hyvää ja turvallista Joulun aikaa. 🫡 H

Kuvaus, LapinKansan LKS päivystyksen tilasta?

Kari Rautiainen 21.12.2024 09:43

En mä kyllä ymmärtänyt tota Harrin lausetta:

” Jokainen esim. hengen säästänyt tai hitaan avustamisen vuoksi vammaantumisen paheneminen on voitto.”

Harri Halinen 21.12.2024 09:51
Heikki Ikonen

Tekstissäsi ei ollu mitään viittausta mihin monista aiheista vastasit. Taas minä tyhmä en tuota älynnyt - oishan minu pitäny, mutta..

Ei viittitä riijellä näin joulun alla, 🎅 voi kuulla.

Hyvää ja turvallista Joulun aikaa. 🫡 H

Kuvaus, LapinKansan LKS päivystyksen tilasta?

Nyt on aikaa lukea ja miettiä/tutkia asiaa josta kannanotto syntyy tai on jo aiemmin syntynyt.
Olen varmaan usein hypännyt aiheeseen ja alkanut kirjoittamaan mielipidettäni jota on vaikea yhdistää johonkin aiempaan.
Luen kaikki kirjoitukset ja muutama päivä sitten huomasin kirjoittaneeni aiheiden läpikäymisen jälkeen "vastineeni" väärän otsikon alle.
Sitäpä ei kukaan huomannut, mutta sopi se siihenkin otsikkoon aika jouhevasti.
Siitä nähdään kuinka tärkeitä nämä kannanotot ovat.

Ari Kuusisto 21.12.2024 12:45

Sehän auttaa kun yrittää tehdä vastineen kuten selkokieliset uutiset,ilman koukeroita.
Kommentointi voi tulla vaikeaksi jos odottaa vastausta semmoiselta joka ei asiaa ymmärtänyt.
Vaikka meillä omasta mielestä on asia kirkkaana mielessä, asia ei samalla tavalla avaudu muille.
Ihan varmasti se koskee myös omia tuotoksia.
Lopuksi vielä,on hyviä keräyskohteita, mutta ikäväkseni pitää todeta etteivät kaikki keräykset kestä päivänvaloa.

Heikki Ikonen 21.12.2024 14:08

Lainaan itseäni 18.12.-24 nyt hiukan laajentaen, perustellummin.
Saisko ny (rahoitus) ehdotuksia, että saataisiin koko Suomen kattava yhtenäinen ensihoito/pelastus/sairaankuljetus heko järjestelmä. (ei tämä sirpaleinen, sekaisella rahoituksella toimiva järjestelmä vaan toimi) Vähäkö niiku Norjassa jossa on valtiollinen toimija, kopteri lentää säällä ko säällä? Suomi on pitkä maa. Mikä toimii Suomenlahdella ei välttämättä toimi lapissa.
Lapissa vielä vaikeus aste kerrointa lisää matkailu joka kaksin tai parhaimmillaan 5 tai 10 kertaistaa yöpyjien määrän per alakuasukkaat joissakin kylä keskittymissä aika ajoin, tämä vielä pääsääntöisesti kylymänä vuoden aikana. Nyt vielä kun 650km pitkällä sote alueella on vain yksi "tupa" hieno ja uudistettu lapinkeskus-sairaala LKS jossa 24/365 on ympäri vuorokautinen päivystys hoitaa potilaat, kaikkein vaikeimmin loukkaantuneet jatkaa matkaa sieltäkin reilun 200km päähän Ouluun yliopistolliseen sairaalaan.

Tieän - kallis, kallis on rakentaa, mutta minkä hintainen on esim. (mini) bussillinen nuoria aikuisia jotka retkottaa rekan telin välissä, toki vähempikin riittää iltalehen sivuille pääsemiseen, mulle kelpais ihan nolla toleranssi, iliman onnettomuuksia.
Tähän rakentavia kannaottoja, vaikka joulun kunniaksi. 🎅 H

Kari Rautiainen 22.12.2024 09:50

No näkisin ettei tämänlaatuinen toiminta kuulu olla jonkin yksityisen tahon järjestettävänä. Ja sille rahoituksen keksiminen. Eiköhän tässä just nähty mikä riski siinä on.

Mutta jos asiaan ratkaisu löytyy näillä sivuilla niin hyvähän se.

Ari Kuusisto 22.12.2024 15:40

Samaa mieltä että pelastustoiminta on tärkeää toimintaa joka ei kestä mitään bisnesveijareitten hämmentämistä ja yhtiöjärjestelyjä varainkeruukoijauksineen.

Sirpa Eskelinen 22.12.2024 16:25
Kari Rautiainen

No näkisin ettei tämänlaatuinen toiminta kuulu olla jonkin yksityisen tahon järjestettävänä. Ja sille rahoituksen keksiminen. Eiköhän tässä just nähty mikä riski siinä on.

Mutta jos asiaan ratkaisu löytyy näillä sivuilla niin hyvähän se.

Olet oikeassa, Rautiainen !

Raha ei hoida.
Vain huolellisesti koulutettu ihminen ymmärtää, miten ihmistä kuuluu hoitaa.

Sirpa

Kari Rautiainen 22.12.2024 17:49
Ari Kuusisto

Samaa mieltä että pelastustoiminta on tärkeää toimintaa joka ei kestä mitään bisnesveijareitten hämmentämistä ja yhtiöjärjestelyjä varainkeruukoijauksineen.

Just näin. Ei saa olla kolehdinkeruusta kiinni tämä laji. Keski-uudenmaan pelastuslaitos alotti just YTeet koko bändinsä kanssa. Ei ymmärrä…

Ari Kuusisto 22.12.2024 18:18

Vaasaan jää 2 ambulanssia neljän sijaan 70 000 ihmistä varten aktiiviajoon.
Närpiössä kuulemma myös 2 ambulanssia 10 000 asukasta varten.
Jos esimerkiksi niistä sattuu sitten joku olla täällä päin ajossa niin ehkä sitten ystävällisesti ehtivät heittää keikan keskussairaalan kulmilla.

No sehän menee siihen että arviointi tehdään tilattaessa ambulanssia ja todetaan että on ihan turhaa hommaa tulla paikan päälle ja samalla säästetään erikoissairaanhoidon kustannuksia kun potilas oikaisee monot jo kotona.

Saattaa olla yhtä osuva kun taksiuudistus taannoin.

Markku Kujanpää 22.12.2024 19:13

Kun kokonaisuuden taulusta katsotaan jotain pientä osa-aluetta voidaan oikeutetusti nähdä epäoikeudenmukaisuutta.
Mikään hallitus ei ole ikinä kyennyt maalaamaan täydellistä taulua, eikä kukaan tuleva tule sitä tekemään.
Potuttaahan se kun kakaran viikkorahoista nipistetään, eihän herranenkelit sitä sulata, saati ymmärrä. Kakara on kuvitellu mannaa satavan kpko sjan vaikka faija ostanu karkit 'velaksi'

Kari Rautiainen 22.12.2024 19:25
Markku Kujanpää

Kun kokonaisuuden taulusta katsotaan jotain pientä osa-aluetta voidaan oikeutetusti nähdä epäoikeudenmukaisuutta.
Mikään hallitus ei ole ikinä kyennyt maalaamaan täydellistä taulua, eikä kukaan tuleva tule sitä tekemään.
Potuttaahan se kun kakaran viikkorahoista nipistetään, eihän herranenkelit sitä sulata, saati ymmärrä. Kakara on kuvitellu mannaa satavan kpko sjan vaikka faija ostanu karkit 'velaksi'

Kun joulukuusi kaatuu niin yksittäisistä neulasista turha surra. Toisaalta ilman neulasia…

Markku Kujanpää 22.12.2024 19:39

Kunnon kuusi ei kaadu mikäli kasvualusta on kondiksessa.

Ari Kuusisto 22.12.2024 20:23

Nyt on semmoiset metsurit asialla ettei jää yhtään puuta siemenpuuasentoon.

Kari Rautiainen 22.12.2024 21:34
Ari Kuusisto

Nyt on semmoiset metsurit asialla ettei jää yhtään puuta siemenpuuasentoon.

Niin metsästäjä vastaa kun metsuri huutaa!

Harri Halinen 23.12.2024 09:50
Kari Rautiainen

En mä kyllä ymmärtänyt tota Harrin lausetta:

” Jokainen esim. hengen säästänyt tai hitaan avustamisen vuoksi vammaantumisen paheneminen on voitto.”

Tietenkin - pahentumisen estäminen...

Heikki Ikonen 23.12.2024 09:55

https://yle.fi/a/74-20132325

🎅 H

Kari Rautiainen 23.12.2024 10:01
Harri Halinen

Tietenkin - pahentumisen estäminen...

No sitähän arvelin että ajatus tai kiroitusvihre tuossa sulla oli. Tarkoituksen ymmärsin kyllä.

Ari Kuusisto 23.12.2024 15:01

Ikosen linkissä ylen jutussa esiintyy lääkintöneuvos, onko sellainen olemassa, lääkintäneuvos kalskahtaa oikeammalta, onko molemmat lajit olemassa ja on niin niiden erot,jos on tietoa saitin hemmoilla.
Tässä sama mies esiintyy molemmilla titteleillä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomi-varautuu-vastaanottamaan-kiovan-lastensairaalan-potilaita/8971470
Kertokaa nyt ettei vaan munaa itteensä jossain ihmisten ilmoilla.

Kari Rautiainen 23.12.2024 15:52

Kyllä se on lääkintöneuvos. Virkanimike on siis tämä.


https://fi.m.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4%C3%A4kint%C3%B6neuvos
muokattu: 23.12.2024 15:53
Kari Rautiainen 23.12.2024 16:21

Hurja korotus eläkkeeseen. 1,31%.
Nyt pitää oikeen suunnitella ja pohtia mihin sen kaiken laittaa. Pohjois amerikan teknologia osakkeet on ollu nousussa… siihen se vilahtaisi niin ettei huomaakkaan.

Seppo Lokasaari 23.12.2024 17:52
Kari Rautiainen

Hurja korotus eläkkeeseen. 1,31%.
Nyt pitää oikeen suunnitella ja pohtia mihin sen kaiken laittaa. Pohjois amerikan teknologia osakkeet on ollu nousussa… siihen se vilahtaisi niin ettei huomaakkaan.

Joopa joo, eli verojen korotuksen jälkeen vaikka tuommoinen reilu indeksikorotus tuleekin, niin -4€ käteen jäävään, mutta semmoista tämä meno nykyään on.

Harri Halinen 23.12.2024 18:02

Sellaista se on, eläkeläiset esim. ajavat/matkailevat omilla autoillaan/vaunuillaan kun pitäisi kuolla pois tuhlaamasta eläkevaroja.
Ja turha väittää että eläkeläinen on itse eläkkeensä maksanut.
Onneksi monilla on sellainen eläkeyhtiö jonka hallinta ei ole poliitikkojen 100%:sesti hallussa. Koko ajan vaara että ottavat hallintaansa päätöksillään.
Jos olisi, olisivat nekin miljoonat käytetty poliitikkojen toimesta.

Sirpa Eskelinen 23.12.2024 18:23
Harri Halinen

Sellaista se on, eläkeläiset esim. ajavat/matkailevat omilla autoillaan/vaunuillaan kun pitäisi kuolla pois tuhlaamasta eläkevaroja.
Ja turha väittää että eläkeläinen on itse eläkkeensä maksanut.
Onneksi monilla on sellainen eläkeyhtiö jonka hallinta ei ole poliitikkojen 100%:sesti hallussa. Koko ajan vaara että ottavat hallintaansa päätöksillään.
Jos olisi, olisivat nekin miljoonat käytetty poliitikkojen toimesta.

Onneksi yhteiskuntamme maksaa myös työikäisten sairaanhoito-, synnytys- ja syöpähoidot. Tänään noihin maksuihin ei kysytä varallisuutta.
Teidän, että huomenna tilanne on ikävämpi.
En tunne olevani velkaa kenellekään, vaikka saan yhteiskuntaa palvelevasta hoitajan työstäni eläkkeeni.
Mieheni on maksanut yrittäjäeläkkeensä omasta yrityksestään.
Hän tarvisti sivutuloja, mutta pienet työntajat eivät maksaneet eläkemaksujaan.
Mieheni on katsonut sen heidän heikkoudekseen.
Nyt sairastamme kuluttaen monen kymmenen vuoden ajalla säästettyä pääomaamme.

Lastemme pääoma on heidän omat päänsä, jonka ovat osanneet hyödyntää kouluissaan. He maksavat veronsa kiitollisena, että eivät joudu hoitamaan vanhempiaan, koska he eivät ole kouluttautuneet vanhusten hoitoon.

Eskelinen syntyi ennen syntisiä "suuria ikäluokkia" ja minä ikävästi "suuriin ikäluokkiin", koska isäni palasi sodasta siittämään täydennystä lapsivajeeseen.

Eiköhän kohta tulevan sodan jälkeen tarvita taas "topakkaa" sukupolvea talkoilemaan.

Sirpa





Heikki Ikonen 23.12.2024 18:36

Niin, tämä hallitus, seuraava hallitus tai viimestään mualiman rahamiehet laittaa tämän meän mulle mulle vielä vähä mulle ahneuven poikki. Kelle lisää palakkaa 10% , 20% tai jopa 30% , eläkettä 1.33% tai jollain konstilla jotai tukijaisia johonnii teatteri lippuun, joku käy Hurstilta pussin leipää, jotkut lapset saavat tänäkin jouluna iso rasian syyväkseen suklaata - leikisti. Meitä on moneksi.

Mikä on suu säkkiä myöten, miettiköön jokainen kohaltaan. Pärjäiskö omalla kohalla hiukka vähemmällä. Tämä jollekin turhakkeiden haaliminen itelle konstilla millä hyväänsä aika on tullut tiesä päähän. Mihinkää ei olla tyytyväisiä - oivoi oioi.

Pitäis osata olla tyytyväinen, meillä on RAUHA, suht koht asiat muutennii mallillaan.
Sevain on niin että meille on tullu tilin tevon aika, otetut valtionkin VELAT on maksettava korkoineen. Velekoja ei voi jättää lapsille, meän net kuuluu maksaa, niinse vain on.

Hyvää joulun odotusta 2024. 🎅 H

Harri Halinen 23.12.2024 18:54

Pitäisi alkaa ymmärtämään ettei muutaman vuoden kuluttua ole noita yhteiskunnan puoli-ilmaisia palveluja kattavasti.
Ne mahdollisuudet hukattiin viimeisten 20 vuoden aikana huonoilla uudistus-päätöksillä.
Uudistukset olivat tarpeen, mutta tehdyt päätökset vääriä.
Olisi pitänyt rakentaa kaksi rinnakkaista, ei päällekkäistä, vaihtoehtoa. Toinen rakennettiin, toisen kehittyminen estettiin.
Kts. esim. lääkäreiden suhteen Norjan ratkaisut, tekivät halvalla kattavat lääkäripalvelut.

Sirpa Eskelinen 23.12.2024 19:11
Harri Halinen

Pitäisi alkaa ymmärtämään ettei muutaman vuoden kuluttua ole noita yhteiskunnan puoli-ilmaisia palveluja kattavasti.
Ne mahdollisuudet hukattiin viimeisten 20 vuoden aikana huonoilla uudistus-päätöksillä.
Uudistukset olivat tarpeen, mutta tehdyt päätökset vääriä.
Olisi pitänyt rakentaa kaksi rinnakkaista, ei päällekkäistä, vaihtoehtoa. Toinen rakennettiin, toisen kehittyminen estettiin.
Kts. esim. lääkäreiden suhteen Norjan ratkaisut, tekivät halvalla kattavat lääkäripalvelut.

Meillä on muutaman vuoden kuluttua, kun käymme tämän uuden suursodan, paljon rakennettavaa.
Sillin talkoisiin tarvitaan heitäkin, joita nyt halveksitaan.
Lotat ovat jotenkin kummallisen ihannoitavia, vaikka monellakaan heillä ei ollut kunnollista koulutusta ihmisiä hoitamaan. Pakon edessä tekivät parhaansa, tietysti.
Kun palaamme arkeen tulevasta sodasta, myöskin naiset ovat taas ihmisarvoisia.

Sirpa

Ari Kuusisto 23.12.2024 19:12

Voisi olla hyvä ja lukea sen helikopterihemmojen jutun, sitten miettii vielä kerran keillä on mahdollisuus oikeasti harjoittaa ja ihan oikeaa ahneutta, "verosuunnittelua" eu.tukikoijauksia yms. sanan varsinaisessa merkityksessä.
Onko ne palkansaajat prosentteineen vai kaiken maailman businesveijarit,maski sarmasteet,viikarit.
Oikein yhteiskunta järjestää hyviä mahdollisuuksia.
Onko ollut suut säkin mukaan.
Hyvää Joulua kuitenkin myös.

Kari Rautiainen 23.12.2024 19:47
Harri Halinen

Sellaista se on, eläkeläiset esim. ajavat/matkailevat omilla autoillaan/vaunuillaan kun pitäisi kuolla pois tuhlaamasta eläkevaroja.
Ja turha väittää että eläkeläinen on itse eläkkeensä maksanut.
Onneksi monilla on sellainen eläkeyhtiö jonka hallinta ei ole poliitikkojen 100%:sesti hallussa. Koko ajan vaara että ottavat hallintaansa päätöksillään.
Jos olisi, olisivat nekin miljoonat käytetty poliitikkojen toimesta.

Nyt pikkasen erimieltä. Tai aika paljonkin.
Esim mun eläkekertymä on pienempi, kuin se minkä eläkevakuutusyhtiö on sillä maksamallani pääomalla sijoitustoiminnallaan tehnyt. Eli kyllä, eläkekertymäni on maksamillani rahoilla tehty.

Sirpa Eskelinen 23.12.2024 20:13

Yhdenkään ihmisen ei pidä kärsiä tai kuolla tyydyttääkseen jonkun toisen ihmisen rahanahneutta !
Sirpa

Kari Rautiainen 23.12.2024 20:35

Heikki, tuo sanomasi:
” Velekoja ei voi jättää lapsille, meän net kuuluu maksaa, niinse vain on.”

Miten niin niitä ei voi jättää. Miksi meidän pitää ne maksaa?
Meilläki 5 jotka päälle nelikymppisiä kaikki. On ne ollu kulutushuumassa ja velanotossa mukana tiukasti. Ei kuule, ei ne velatonta maata ole ansainnu. Eikä sitä tarvitsekaan.

Toisaalta, millä aikavälillä meinaat että velat on maksettu. Kliseitä kuulee kyllä mutta joku tolkku näihin satuihin tarvitaan. Realismia edes vähän siteeksi.

Harri Halinen 23.12.2024 21:13

Minä lakeskelin itse maksamani eläkemaksut alkaen vuodesta 1970 niillä prosenteilla joita "noinpalkastani" perittiin. Jäin eka mahdollisena päivänä eläkkeelle 2009.
Sen jälkeen olen saanut eläkettä paljon enemmän kuin olin eläkkeeseeni itse "sijoittanut".
Tuskin olisin maksamillani summilla saanut "sijoitukseni" paremmin poikimaan.
Syytä huomioida ne alkutyövuosien erittäin pienet "eläkeprosentit" joita joutui maksamaan. Nykymaksuthan ovat suuria niihin verrattuna.

Kari Rautiainen 23.12.2024 21:25

Minä taas laskin että Suomalaisten työeläkevarat kasvoivat yhteensä 10 miljardia euroa ensimmäisen puolen vuoden aikana 2024.

Heikki Ikonen 23.12.2024 21:29

Ok, ihan siteeksi. Aluks vaikka jos tämän hallituksen viimesenä vuonna EI otettais uutta valtion velekoo ko max 1 miljaardi.
Oisko paljo pyydetty että met, meän lapset, jopa lapsen lapsemme lähtis omalta osaltaan näihin velan maksu kinkereihin omalla panoksellaan, kukin kykyjensä ja taitojensa mukaan?
Taijamma kaikki, minä mukaan lukien, olla tottunna liian hyvälle, riittäskö vähä vähempi, pling pling? H

Kari Rautiainen 23.12.2024 21:54
Heikki Ikonen

Ok, ihan siteeksi. Aluks vaikka jos tämän hallituksen viimesenä vuonna EI otettais uutta valtion velekoo ko max 1 miljaardi.
Oisko paljo pyydetty että met, meän lapset, jopa lapsen lapsemme lähtis omalta osaltaan näihin velan maksu kinkereihin omalla panoksellaan, kukin kykyjensä ja taitojensa mukaan?
Taijamma kaikki, minä mukaan lukien, olla tottunna liian hyvälle, riittäskö vähä vähempi, pling pling? H

Sotakorvauste, yleislakon jne vaikutukset näkyi pitkään. Ei taidettu velattomaan suomeen syntyä mekään.

Heikki Ikonen 23.12.2024 22:37

Sotakorvauksien maksuista minä myöhästyin, isä ja äiti kerkes net pää asiassa selevitellä, ei jättäneet minun maksettavaksi 🙏. Luulen että ei siitä jääny sullekkaa - saldoa. Sotakorvaus aukkoja Maunukairassa ja Aakenus tunturin pohjos puolella poikasena lintumettällä talsiessa vanahat ukot (siihen aikaan 70v ol tosi vanahoja ukkoja, ei nyvään) puhuvat että r...lle täältäkin tukki mehtä piti antoo niin tarkoin että ei jääny linnun laulu puuta, tosi ol, käkiki mättäällä kukku. Ny siellä kasvaa taas petäjää jotta mehto saa taas hakoa. Mehtä ol sotien jäläkiin pankki millä seki lasku osaltaan maksettiin. Ny ko kaik metät suojellaan ötököille ja hakkuut kielletään niin meän pitää keksiä korvaava konsti. No edellinen hallitus keksi ottaa velekoo suut ja korvat täyteen - Orpon piti siitä jatkaa, keksi veron korotukset ko motoa ei mehtään suanna ajaa ja turve soilta koneet ol myyty.

Koitamma met vain olla keksimättä tekosyitä "miks juuri minun ei kuulu talakoilla velekoja ja korkoja vähemmäks".
Ei isältä eikä äitiltä aikoinaan kysytty, talakoisiin ol lähettävä. Kaks ruisleipee ja paketti voita puu arkkuun ja isä hevosella tukin ajoon naapuri pitäjään lähtit, par kolome viikkoo reissu ja kellon vetoon kotio. Muistan tuon ajan. Niin se sillon män, ei sossu autanna - EI auttanna. H

Heikki Ikonen 23.12.2024 22:41

Keskisuomalainen v 2022.

Kari Rautiainen 23.12.2024 23:12

Joojoo. Sotakorvaukset kun tuli maksetuksi, on vain osa tarinaa. Se että ryssälle saatiin saatavat kuitattua oli vain sen velan maksu. Vaikutukset jatkui todella pitkään. Sekä hyvässä että pahassa.

Ja tuo on vääristelyä taas tuokin:
” miks juuri minun ei kuulu talakoilla velekoja ja korkoja vähemmäks"
Totta helevetissä kuuluu. Kuka on sanonut ettei kuuluisi. (Joku sanoi ettei saa jättää lapsille velkaa) Velaton suomi on vaan utopiaa, velatonta maata ei ole olemassakaan.

Heikki Ikonen 24.12.2024 07:32

Hauskaa Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta kaikille. 🎅🤶🧑‍🎄

Kari Rautiainen 24.12.2024 08:42

Se on Jouluaatto!
Hauskaa onnee kaikille!

Harri Halinen 24.12.2024 09:43

Pukkien kovin työpäivä edessä.
Rauhallista Joulua!

Kari Rautiainen 25.12.2024 18:34

Aika hienosti meni Joulu saitilla ilman turhia vääntöjä. Hienoa.

Ari Kuusisto 25.12.2024 20:18

Hienoa on ,mutta toisaalta pitääkö olla huolissaan.

Harri Halinen 25.12.2024 20:18

Jouluun kuuluu rauhaa järkevien ihmisten kesken ja hyvän olon jakamista.

Markku Kujanpää 25.12.2024 20:43

Kannattaa lukea ajatuksella tunnetun joululaulun sanoitus.

Joulumaahan matkamies jo moni tietä kysyy
Sinne saattaa löytää vaikka paikallansa pysyy
Katson taivaan tähtiä ja niiden helminauhaa
Itsestäni etsittävä on mun joulurauhaa
Joulumaa on muutakin kuin tunturi ja lunta
Joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta
Eikä sinne matka silloin kovin kauan kestä
Joulumaa jos jokaiselta löytyy sydämestä
Joulumaasta kuvitellaan paljon kaikenlaista
Kuinka toiveet toteutuu ja on niin satumaista
Voi jos jostain saada voisin suuren puurokauhan
Sillä antaa tahtoisin mä maailmalle rauhan
Joulumaa on muutakin kuin pelkkää toiveunta
Joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta
Eikä sinne matka silloin kovin kauan kestä
Joulumaa jos jokaiselta löytyy sydämestä
Joulumaasta uskoo moni onnen löytävänsä
Mutta sepä kätkeytyy tai narraa etsijänsä
Onnea kun mikään mylly valmiiksi ei jauha
Itsestään on löydettävä ihmisen vain rauha
Joulumaa on muutakin kuin pelkkää toiveunta
Joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta
Eikä sinne matka silloin kovin kauan kestä
Joulumaa jos jokaiselta löytyy sydämestä!

Eero Bruun 25.12.2024 22:44

Hyvä kun joulu on ohi. Ei ole minun lempiaikaani. Uusi vuosi ja sieltä se kevät tulee. Joka vuosi cinque terre mielessä. Tai joku vastaava paikka.

Kari Rautiainen 26.12.2024 09:06

Joulu, lapset ja lastenlapset… juttu on hoidettu. Vielä vähän valmisteluita ja nokka kohti kreikkaa. Keväällä takasin sitte taas.

Ari Kuusisto 26.12.2024 10:02

Tullaanko sitä Söderfjärdenille kurkien aikaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.