Politiikkaa.
Toivo Koistinen
11.12.2024 20:00
Tietänevät siinä kunnassa päätäjät näitä asioita sopimusta tehessään. Mutta jospa neuvotte täällä kunka toimia, niin auttaa heitä kun lukevat ne ohjeet.
Samalla saavat kaikissa kunnissa tietoa noista epäkohdista. Hyvä homma on.
Tp
Piti kirjuuttaa tiennevätkö.
Kopio aiemmasta kommentistani lisäyksineeen
Sirpa Eskelinen
11.12.2024 20:46
Toivo KoistinenTietänevät siinä kunnassa päätäjät näitä asioita sopimusta tehessään. Mutta jospa neuvotte täällä kunka toimia, niin auttaa heitä kun lukevat ne ohjeet.
Samalla saavat kaikissa kunnissa tietoa noista epäkohdista. Hyvä homma on.
Tp
Piti kirjuuttaa tiennevätkö.
Kopio aiemmasta kommentistani lisäyksineeen
Kunnissa on monelaisia tietäjiä.
Yksi kunnanvaltuutettu luokitteli ihmisille annettavat lääkkeet vahvuuden mukaan.
Pienen tautiin annetaan aspiriinia, hankalampaan pensilliiniä ja oikein kovaan tautiin tehoaa vain nitro.
Sirpa
Kari Rautiainen
11.12.2024 22:16
Vielä on näitä:
”Näin sovittiin ja lyötiin kättäpäälle”
Ja siinä koko sopimus.
Heikki Ikonen
12.12.2024 11:46
https://yle.fi/a/74-20127799
Että tälleen. Vatvonta jatkunu eri oikeus asteissa varmaan jotai 15-20v ??
Pankaa paremmaksi 😬 H
Harri Halinen
12.12.2024 12:08
Ei ole uutta politiikassa, on politiikan toimintatapa.
Jokaiseen puolueeseen on sijoittunut tämän esimerkin kaltaisia henkilöitä lähipiireineen joille omat tarkoitusperät ajaa muiden laajempien piirien intressien edelle.
Tuossa tavassa olisi valtava työsarka tutkia kaikkia politiikkaan kuuluvia väärin käytöksiä, salailua, etupiirien asioiden ajoa sekä taloudellisia järjestelyjä ja väärin käytöksiä.
Tosin tulos on etukäteen tiedossa.
Tämän me suomalaiset hyväksymme sanattomana.
Toivo Koistinen
12.12.2024 12:15
Itteppähän kansa on aina poliitikkonsa eduskuntaan, ja kunnan hallintoon valinnu, eli kuten Veikko Vennamoko sanoi.
Kansa on puhunut, pulinat pois.
Sehän kaikilla meillä on kuitenkin rahan kansa, kuten äiti sanoi. Oma tasku on lähempänä, kun naapurin tasku
Tp
Kari M Niemelä
12.12.2024 13:10
Toivo KoistinenItteppähän kansa on aina poliitikkonsa eduskuntaan, ja kunnan hallintoon valinnu, eli kuten Veikko Vennamoko sanoi.
Kansa on puhunut, pulinat pois.
Sehän kaikilla meillä on kuitenkin rahan kansa, kuten äiti sanoi. Oma tasku on lähempänä, kun naapurin tasku
Tp
Äänestät x henkilöä vaaleissa, ei päässyt vaan julkimot jolla ei mitään talousosaamista menee heittämällä läpi, se siitä kansan valitsemisesta
Harri Halinen
12.12.2024 14:06
Ihaileva osa kansasta (se suurempi) päättää ja ajatteleva osa kärsii ratkaisijoiden päätöksistä.
Tämä on kansanvaltaa.
Ja ihaileva osa ei huomaa mitä tapahtuu.
muokattu: 12.12.2024 14:14
Kari Rautiainen
12.12.2024 14:32
Ihaileva osa tietysti. Äänestävät missiä, basistia, trubaduuria, sahuria, juoksijaa tai koomikkoa. Talousosaajaa kuitenkin.
Toivo Koistinen
12.12.2024 14:45
Niihän se, mutta minkäs tehet kansalle / kansoille, kun maailman meno mene tähän malliin, että Putinkin jo asetusta, että ydinasetta voi käyttää helepommin.
Mutta pittää elellä, ja kohta taas lähtee rantalle kahtoon illan sinistä, sitten tuli leivinuuniin.
Tp
Harri Halinen
12.12.2024 15:08
Se Putinin muutos lakiin on pieni osa hänen politiikkaansa.
Ihan sama on toisella suurvallaksi nimetyllä.
Molemmilla presidenteilla on omassa hallinnossaan ohjaavia ja määräämiä henkilöitä joilla on asioihin merkittävät sanat tarvittaessa.
Ei nuo kumpikaan valta ole sellainen kuinka he kuvansa antavat.
Heikki Ikonen
12.12.2024 17:44
Topi se reissaa "tietämys koneella" halavalla.
Mie "käväsin" tänään ulkomailla, ihan "oman kylän kaupassa". Ei kuulunu Suomen sanaa muuvalla ko kassalla. Espanja, Italia, Ranska, Englanti ol hyllyjen välissä kielet. Mukava seurailla ko turisti pyöritteli mäti purkkia ja arpo minkä niistä kyytiin näppää, tai lepä hyllyssä, tul omat pyörittelyt elävästi mieleen, keliaakikko ko oon 🤔
Hauskaa heillä tuntu olevan, kaiken lisäks erittäin kohteliaasti käyttäytyivät.
Halapa vaan ei ilimanen ulukomaan matka mulla ol, kaupan tekijäisinä kärryllinen mm. puuro tarpeita ym.
Mukava yllärikin, törmäsin vanhoihin Santa Polan tuttuihin (R. J. V....i) 👍 H
Oishan tuo kirjoitus saanu osua tuonne "Matkailu ulkomailla" , mutta muuttaakaa ei voi. Anteeksi töppäykseni.
muokattu: 12.12.2024 19:40
Kari Rautiainen
12.12.2024 20:02
Eipä kuule Heikki haittaa mitään. Tässä ketjussa on parikin kertaa lipsuttu aiheesta.
Harri Halinen
13.12.2024 18:05
Miksihän opposition on vaikeaa käsittää ettei ehdotuksissa ole yhtään "sairaalan lopettamista" vaikka oppositio käyttää tuota sanaparia?
Kyseessä on jonkin osaston lopettaminen tai sen toimintojen siirtäminen / supistaminen / ajallinen rajaaminen.
Hallitusta ei haastateltu eikä haastettu torstaina TV:ssä.
Mahdollisuuksia eri mieltä olevilla olisi ollut, niitä ei käytetty tai ei ollut parempia vaihtoehtoja.
Eduskunnan haastattelu -tunnin nimen voisi muuttaa Opposition tappio -tunniksi.
Heikki Ikonen
13.12.2024 19:01
Toiminta edellytyksien säilymisestähän tässä on kysymys.
Jos loppuu 24h anestesia, loppuu synnytys tai päin vastoin miten se ol länskässä??? Mitä muuta, esim erkos lääkäri palvelut jos poistuu niin 🤷♂️🤦♂️ ym jääkö edellytykset hoitaa - Oulu tai Rovaniemi reippaan 120km päässä kutsuu🤦♂️
Kävi miten kävi linssi siirrot lisääntyy.
Se on vähä ko autoliikkeeltä poliittiset päättäjät lopettais fixarin pestin, oispa aika rujon näkösiä pelejä myynti rivissä. 😪 H
Lanssi siirrot...
muokattu: 13.12.2024 19:02
Seppo Yliniemi
13.12.2024 19:35
Juuso hyvä te.
Takinkääntäjiä oot.
Hävettäkö??
Seppo Yliniemi
13.12.2024 19:39
Heikille senvverran .ootta ollut oppositiossakin joskukus?
Ei muutakuin nakkikiskia rajentaan.🤐
Harri Halinen
13.12.2024 19:40
Seppo YliniemiJuuso hyvä te.
Takinkääntäjiä oot.
Hävettäkö??
Mitähän yksityiskohtaa tarkoitat tässä moniulotteisessa asiassa?
Kari Rautiainen
13.12.2024 22:06
Poliitikko kuoleentui, ja pohdinta sitten siitä että ylä vai alakertaan. No piru sille esitteen alakerrasta, hieno golf kenttä, vanhat poliitikkokaverit pelaamassa, ilmastoitu klubirakennus jne.
Joojoo, tonne ilmanmuuta.
No sinne, ja mustaa ja paskaa, yksinäisyyttä ja kurjuutta.
Heihei mitäs tää tarkottaa?
”No kato, ensin oli kampanja ja sitte äänestit”
Heikki Ikonen
13.12.2024 22:21
Toivottavasti met kaikki säilymmä terveenä. Lyhykki 🚑 kyyti joskus liian pitkä.
Ei tämä riitelemällä parane. 🙏 H
Harri Halinen
14.12.2024 08:55
Heikki IkonenToiminta edellytyksien säilymisestähän tässä on kysymys.
Jos loppuu 24h anestesia, loppuu synnytys tai päin vastoin miten se ol länskässä??? Mitä muuta, esim erkos lääkäri palvelut jos poistuu niin 🤷♂️🤦♂️ ym jääkö edellytykset hoitaa - Oulu tai Rovaniemi reippaan 120km päässä kutsuu🤦♂️
Kävi miten kävi linssi siirrot lisääntyy.
Se on vähä ko autoliikkeeltä poliittiset päättäjät lopettais fixarin pestin, oispa aika rujon näkösiä pelejä myynti rivissä. 😪 H
Siis minkä sairaalan toiminnat loppuvat?
Jos ihminen oksentaa onko hän kuollut?
Heikki Ikonen
14.12.2024 09:42
En ole kirjoittanut sairaalan loppumisesta, länskän seinät on ja pysyy - vaan tarkoitan esim sen tarjoamaa ensihoitoa tai joitakin osastoja.
Esim länskästä kun siirtyi synnytys jo Rovaniemelle 120 km päähän, ei hyvä viesti nuorille perheille. Kemi, Simo, Ylitornio, Tornio alueelta. Olipa lanssi kyyvin tarve synnyttävällä äitillä tai vaikka YÖ aikaan tuunarilla jolle tehtaan tai kaivoksen töissä on käyny jotennii köpelösti, puhumattakaan liikenteen solmu kohdan luomista riskeistä, raide, lento tai maantie onnettomuuden sattuessa tai sydärin saaneella papalla päivystävä lääkäri leikkaus saleineen löytyy 120 km päästä, näin olen ymmärtänyt. Lanssi kyytiä tyrkyllä.
Meitä täällä "perä hikiällä" nykyisinkin päivystävä lääkäri on yöllä "huitsin nevdassa" jopa satojen kilometrien päässä, ei hyvä, eikä tämä enää hullummaksi voi männä.
Koittakaa tet kuiten pärjätä siellä missä lääkäri löytyy yöllä poronkuseman päästä, meän on pärjättävä näillä, näin ne asiat on männy.
Puhumattakaan vanhusten tuetun asumisen tai laitos hoidon yksiköistä omassa kunnassa. Koskee koko Suomea. Mummuja kyyvitään satojen kilometrien päähän sinne missä tällä viikolla on tilaa, ens viikolla ei taas tiiä mistä mummu löytyy.
Tulispa lähtö ennenkö tuohon ruljanssiin joutuu. 🤦♂️ H
Piti kirjoittaa "peurankuseman" päässä...
muokattu: 14.12.2024 10:00
Kari Rautiainen
14.12.2024 10:00
Ei hikiältä ole hyvinkään sairaalalle kun 15km. Tosin kun se on hämeen puolella niin sairaalalle on mentävä hämeenlinnaan. Riihimäki ihan vieressä. Kaikki hyvin Hikiällä.
Mun puukkoverstas on siellä myös.
Omalääkäri systeemi piti lopettaa. Kaaoksen jälkeen mulla on kuulemma oma hoitotiimi jossa 3-4 hoitajaa ja 2 lääkäriä. No nyt on sitte varmaan hyvä.
muokattu: 14.12.2024 10:13
Heikki Ikonen
14.12.2024 10:15
Hieno homma ko ehkees Hikiällä hyvin.
Ko ajelet tänne "perähikille" päin, aja se hirvikolari liki Oulua tai Rovaniemeä jos kolari välttämättä ajaa pitää. Siinä välissä liki 300km ja ammottava aukko yöllä päivystävistä lääkäreistä.
Piä kuiten turvavälit kunnossa ja jättäsit kuiten nuo luontokappaleet henkiin, tet ja autokin pysyy kunnossa. 🙏 H
Kari Rautiainen
14.12.2024 10:24
Se se kustannus olis jos samat palvelut pitäs olla hikiällä ja kutturassa. Ei nuo näätämön sukulaiset ole valittaneet. Pitää ennakoida, saada se sydäri rovaniemen reissulla.
Heikki Ikonen
14.12.2024 10:38
Nehän tietääkin siellä yläperällä, kannattaa raahautua joen yli Norjan puolelle ja homma hoituu, tiukan paikan tullen vaikka helikopterilla.
Suomessa yks kansa kaikilla samat verot ja maksut mutta erit palvelut hädän tullen. Hikiällä lekuri 15km päässä Kutturan väellä jotai 287,5km. Reilu peli 🤷♂️ H
Järjestelmä jossa hoitoa saa missä se on kustannus tehokasta, se on ainut oikea järjestelmä, muualla asuville tai matkailijoille aivan sama, ettäkö tätä käsitä, ty....t. Kari jopa Harrikin tuntuu olevan tyytyväinen osaansa. Pitäkää tien päällä turvavälit kunnossa ja ea laukku tarosalla.
muokattu: 14.12.2024 11:25
Harri Halinen
14.12.2024 11:06
Jotain suhteellisuuden tajua kokonaisuuteen voisi odottaa. Esimerkkinä ne 3 yöleikkausta vuodessa ja kustannukset kuitenkin koko vuodelta. Näinkö taloutta saa hoitaa.
Yhtään edes osin luotettavaa arviota ei ole olemassa mitä potilaan kannalta heikkenee muutoksessa muuta kuin kuljetukset, edes kustannuksissa.
Arvio edes siitä monta kuolemaa aiheutuu kahden tunnin kuljetuksesta johtuen? Jopa suurissa keskuksissa saattaa kuljetus kestää puoli tuntia.
Kari Rautiainen
14.12.2024 12:09
Heikki IkonenNehän tietääkin siellä yläperällä, kannattaa raahautua joen yli Norjan puolelle ja homma hoituu, tiukan paikan tullen vaikka helikopterilla.
Suomessa yks kansa kaikilla samat verot ja maksut mutta erit palvelut hädän tullen. Hikiällä lekuri 15km päässä Kutturan väellä jotai 287,5km. Reilu peli 🤷♂️ H
Ihanko oikeesti meinaat että pitäs olla samat palvelut hikiällä ja kutturassa ?
Onko kutturan väki samaa mieltä?
Harri Halinen
14.12.2024 12:29
Arvioi tietosi siitä missä ja monta noita 24/7 laajaa hoitoa tarjoavia hoitopaikkoja on?
Tarkista tietosi vaikka netistä. Saatat yllättyä kun ensin tiedetään missä kansa on ja miten hoitopaikat sijoittuvat.
Alueellisesti hoidettavat / hoitopaikoilla.
Paljon on tulevia potilaita hoitopaikkaan?
Heikki Ikonen
14.12.2024 12:53
Kari, en tiiä montako savua Kutturassa on, mutta Saariselällä on par enempi ja seki muutama tuhat matkailijaa pitäis hoitaa jotennii elävien kirjoihin - oikiaan hoitoon jos ei lähempää löyvy niin vaikka sinne Hikiälle.
Kysyppä Kari samalla ko haastattelua tehet siltä matkailijalta joka on pötköttää kylymissään VaPepan kelekan perässä olevassa ahkiossa. Hän oli päivällä nilikkasa nyrjäyttäny UKK puistossa hiihellessään. MILTÄ TUNTUU ko lähemmäki tästä Rovaniemelle kipsaamaan nilikkaa" tämän lanssin ensihoidon sisarhentovalkoinen hänelle ilimotti hymyssä suin. On -2' -- alijäähtynyttä vettäkin sataa jääpolanne tielle, ajellaan 🚑 kelin mukaan "turvallisesti".
Tuntuu vähä kaukaiselta haaveelta , että "yhteiskunta pitää kaikista kansalaisistaan, asuin paikasta tai tulo tasosta riippumatta, tasapuolisesti huolta", niin muistelen lukeneeni aiemmin täällä.
Ei Karavaanarin etuteltan jutut "Kotimaan matkailu" IS, IL tai Hesari meän tai teän murheista perä hikiällä kirjottele muuloin kuin joku mänöö turistilla päin pe...ä. 🤷♂️. 🤦♂️ H
Lähi hoitohan on joissain tapauksissa lähes mahoton ko pienemmän sairaalan vakanseja on vähennetty tai jopa lopetettu ja "tohtorin toimipaikka" onkin joku yliopistollinen sairaala - koskee muuten koko maata.
muokattu: 14.12.2024 13:03
Heikki Ikonen
14.12.2024 13:10
Levi -26' Joulun odotusta
Koittakka jo ymmärtää.
Teänkin parasta minä yritän puolustaa. Autossa on pyörät, tahto tillaakin liikkua tuntuisi olevan.
Turvallisia reissuja. 🙏H
Toivo Koistinen
14.12.2024 13:31
Elämä on, ja ihmisten mielipiteet, miten sen käsittää. Lehellä oli, että vähävarasiten asumistukea leikataan, aiemmin oli, etä lääkekorvausten alatrajaa nostetaan.
Tuli mielen, kun on aikasen monta valitusviren muotoista kommenttia, miksi asuntoautojen veroja nostetaan, että pienitulosilla varsinkin se HARRASTUS vaikeutuu, muta myös kaikilla semmosen omistajilla.
Mitenkä on, kumpi se sitten pientulosten mielestä, nostaa noita harrastus veroja, ja poistaa vaikka se pientuloisten asumistuen leikkaus
Mutta semmostahan se on.
Tp
Harri Halinen
14.12.2024 14:04
Ei kai ole tarkoitus saada itselle parempia ja nopeampia palveluja turistien kustannuksella. Jotenkin haiskahtaa.
Onko vastuu toisista alkamassa myös demareilla?
Kuinka monta heti 24/7 tapausta esim. Levi tarvitsee todella vuodessa?
Noihin lasketteluhintoihin on syytä sisällyttää hoitokulut.
Kullekin alueelle kuuluu kustannusvastuu. Tosin useimmat maksut hoitavat vakuutusyhtiöt.
Heikki Ikonen
14.12.2024 14:44
Eikö kääntäen - saispa samat palaveut ko sulla on ooppanä turistina Kemissä tai S-linnassa tai omassa kotonas missäs ookki.
Jos turistilta kysy ennen vanahaan niin "mikä maksaa, miks kyytin tulo kestää" ei ny aivan päivittäin kuullu, mutta ussein ko lanssia Levillä mäkikuppilassa ooteltiin. (Anteeksi ko tämä on päiväys vanahoo tietoo, tienaan nykysi leipäni "köppä ukkona").
Aivan, siehän sanoit että valtio hoitaa tasapuolisesti kaikkialla, vai muistanko väärin, on mulla vara antaa periksikin. Ookkonä kääntännä takkis.
Hissi yhtiö hoitaa oman tonttisa ja vähä yliki potilaat, rinteet, jopa asiakkaille ilimaset pyöräily reitit / kävely polut ja hiihto lavut. Toimittaa valikomatta potilaat tien laitaan, yhteiskunnan 🚑 jatkaa siitä.
Mukavia ja turvallisia reissuja kaikille, tämä aihe ol puolestani tässä. 🤶🧑🎄🎅 H
Kari Rautiainen
14.12.2024 15:47
No hyvä että aihe on tässä. Se nimittäin on vähä silleen että ei ole milläänlailla realismia kuvitella että koko maassa palvelut olisi edes lähellekkään samalla tasolla. Ei ole, ei tule, eikä voi olla. Ihan päivänselvää.
Asuin aikoinaan heikinlaaksossa, malmin kiitoradan päässä. Naapuriin muutti uus perhe ja alkoi heti valittaa lentomelusta. Ei oikeen mee ymmärrykseen miksi ne päätti siihen muuttaa. Mutta saahan sen niinkin tehdä. Elämä on valintoja.
Sirpa Eskelinen
14.12.2024 15:56
Kari RautiainenNo hyvä että aihe on tässä. Se nimittäin on vähä silleen että ei ole milläänlailla realismia kuvitella että koko maassa palvelut olisi edes lähellekkään samalla tasolla. Ei ole, ei tule, eikä voi olla. Ihan päivänselvää.
Asuin aikoinaan heikinlaaksossa, malmin kiitoradan päässä. Naapuriin muutti uus perhe ja alkoi heti valittaa lentomelusta. Ei oikeen mee ymmärrykseen miksi ne päätti siihen muuttaa. Mutta saahan sen niinkin tehdä. Elämä on valintoja.
En usko, että pelkästään valintoja.
Mieheni sairastuttuaan eturauhassyöpäänsä hän sai lääkärin myötätunnon ja selvän tiedon, että hän ei olisi voinut elää millään toisella tavalla, koska hänellä on geeniperimänsä takia hormonaalinen syöpä, joka iskee vain miehiin.
Jos mieheni olisi voinut valita, olisiko hän valinnut mahdollisuuden syntyä naiseksi, koska hänen sisarillaan ei ole ollut eturauassyöpää.
Sirpa
Harri Halinen
14.12.2024 16:17
Turha liittää paikkansa pitämätöntä tekstiä koska hv-alueiden keskeisestä tavasta ei ole olemassa päätöksiä.
Tämä vastaukseni kuuluu otsikon HV-palvelut... alle.
muokattu: 14.12.2024 16:46
Kari Rautiainen
14.12.2024 16:46
Yhellä on taas perjantai illan huumaa.
Seppo Lokasaari
14.12.2024 20:01
Tähän päivystyksien loppumiseen liittyen, niin täällä syrjäseuduilla on hoitotason ambulanssit välttämättömiä, tai sitten pitää muuttaa keskuksiin, jota ehkä päättäjät haluaa?? miten kotimaa pidetään suurin piirtein tasaisesti asutettuna tällä menolla?
Tällä hetkellä yöpäivystykseen noin 86km ja se loppuu, eli luultavasti seuraava paikka on sitten Oulu, eli 180km, mutta paljon kuitenkin tuo hoitotason auto parantaa asiaa.
Isoihin keskuksiin, joissa apu lähellä riittänee niin sanottu Hiace ja hetekka, kun matkat ovat lyhyet, eli pidetään kädestä kiinni ja toivotaan, että ehditään perille?
Ville Säynäjäkangas
14.12.2024 20:19
Milloin ja missä maassa poliitikot ovat tehneet kyseisen maan kansalaisten mielestä jonkin hyvän päätöksen?
Kari Rautiainen
14.12.2024 21:23
Seppo LokasaariTähän päivystyksien loppumiseen liittyen, niin täällä syrjäseuduilla on hoitotason ambulanssit välttämättömiä, tai sitten pitää muuttaa keskuksiin, jota ehkä päättäjät haluaa?? miten kotimaa pidetään suurin piirtein tasaisesti asutettuna tällä menolla?
Tällä hetkellä yöpäivystykseen noin 86km ja se loppuu, eli luultavasti seuraava paikka on sitten Oulu, eli 180km, mutta paljon kuitenkin tuo hoitotason auto parantaa asiaa.
Isoihin keskuksiin, joissa apu lähellä riittänee niin sanottu Hiace ja hetekka, kun matkat ovat lyhyet, eli pidetään kädestä kiinni ja toivotaan, että ehditään perille?
Meillä on tapa se että lanssi kun tulee paikalle niin koetetaan tehdä kaikki voitava paikalla.
Kattelin itävallassa kun peli on toisenlainen. Lanssina tila-autoja, neliveto, iso pensakone. Potilas liinoilla kiinni hetekaan ja helevetin kovaa lasarettiin, toivoen että potilas on sitte vielä hengissä.
Eero Bruun
14.12.2024 21:36
Iisalmi ja Varkaus voisi minun mielestä jatkaa. Mutta onhan toisaalta meillä Kuopiossa tuo helikopteri. Kysin katolle laskeutuu. Aika usein on liikenteessä. En tiedä paljonko lento maksaa. Ponssen Vidgrenissä on poliitikkoainesta. Ihan hyvällä asialla. Ei pidä näivettää kaikkia alueita. Pirulle kun antaa pikkusormen se vie koko käden. Eestiläkin on Iisalmen asialla. Karoliina Partanen haluaa edetä kokoomuksen sisällä. Häntä äänestin mutta en äänestä enää.
Eero Bruun
14.12.2024 21:45
ja Sari Essayah. Lapinlahdella asuu. Kuopion ja Iisalmen välissä. Hänkin on hallituksen puolella. Lapinlahdelta pääsee Kysiin nopeammin kuin Iisalmesta jotain 60km. Iisalmesta 85km.
Harri Halinen
14.12.2024 22:06
Tuohon Sepon mielipiteeseen on helppo yhtyä paremman/nykyistä enemmän ko toimintaan koulutetun henkilöstön osalta.
Samoin kalusto/hoitovälineet on oltava paremmin siihen sopivaa.
Tuo maininta HiAcesta on huono vitsi vaikka hoitopaikka olisi muutaman kymmenen km:n päässä.
Ota selvää missä ja kuinka tiheässä sopivat 24/7 hoitopaikat ovat.
Esim. saapumisesta potilaan luo pääkaupunkiseudulta hoitopaikkaan ajallinen jakso ennen ammattimaista hoitoa on hyvin pitkä josta itse kuljetusajat ovat vain osa.
Riippuu siis siitä mistä apu potilaalle lähtee. Itse potilaan luota hoitoon on vain osa kuljetuksesta joka usein mainitaan.
Kari Rautiainen
15.12.2024 08:44
Harri: ” ajallinen jakso ennen ammattimaista hoitoa on hyvin pitkä”
Ei tsatana. Harrastelijoitako ne ambulanssiväki on? Mitä oon tossa lansseja katellu niin on siellä jokunen ammattilainenki näkyny. Eipäs halveeraata koplaa joka saattaa henkes pelastaa.
Harri Halinen
15.12.2024 10:16
On kaksi tasoa: mahdollinen ensihoito potilaan luokse saavuttua, ja moniammatillinen hoito.
En moiti ensihoitoa mutta ongelma on joskus vakava vrt ensihoidon mahdollisuuksiin.
Sirpa Eskelinen
15.12.2024 10:20
Ambulanssi viipyy potilaan luona vähintään puoli tuntia, jos eivät päältä päin näe vaikkapa katkennutta raajaa.
Ambulansseja pitää lisätä ja ehdottomasti ensihoitohenkilökunnan koulutustasoa nostaa.
Hätäkeskuksella on kaava, millä kyselevät potilaan vointia ja lähettävät, jos lähettävät tiimin arvioimaan potilaan tilan.
Harmi, että kyydin arvioija ei pääse näkemään potilaan aiempia tietoja, meidän tapauksessa esim. palliatiivisisen polin lääkärin mainintaa, että potilas tarvitsee kuljetuksen muutaman tunnin sisällä päivystyksen lääkärin arvioitavaksi.
Potilaan palliatiivinen lääkäri on siellä yliopistosairaalassa sadan kilometrin päässä.
Vielä tällä hetkellä päivystyspiste löytyy vähän lähempää.
Kunhan siirrämme kaiken potilaan hoidon puhelinarviointiin, saamme aikaan jopa kuolemaan johtavia hoidon laiminlyöntejä.
Kun sitten ambulanssi saapuu paikalle, riippuu henkilökunnan koulutuksesta, mitä havaitsevat ja mitä soittavat päivystävälle lääkärille. Tuodaanko potilas vai jätetäänkö kotiin potemaan vaivojaan.
Pitkällisen jankkaamisen jälkeen potilas saattaa päästä päivytystävän lääkärin luokse, joka huomaa havainnot puutteellisiksi tai jopa virheellisiksi, moittii potilaan, omaisen, järjestelmän ja sanoo, että tämä mieshän olisi pitänut hoitaa jo pari päivää aiemmin.
Näin meille kävi.
Onneksi mies on osastolla, jonka luokse menen perjantai-illan, lauantai-illan ja kaikkien viikonpäivien huumassa,
Rakastan puolisoani siitäkin huolimatta, että hän on karavaanari,
Sirpa
Syöpäkipuinen potilas ei pyydä jatkoaikaa vaan mahdollisimman hyvän oirehoidon.
Mehän emme halua järjissään ja tajuissaan olevan ihmisen kuolevan kitumalla. - Emmehän ?
muokattu: 15.12.2024 10:34
Seppo Lokasaari
15.12.2024 10:42
Seppo LokasaariTähän päivystyksien loppumiseen liittyen, niin täällä syrjäseuduilla on hoitotason ambulanssit välttämättömiä, tai sitten pitää muuttaa keskuksiin, jota ehkä päättäjät haluaa?? miten kotimaa pidetään suurin piirtein tasaisesti asutettuna tällä menolla?
Tällä hetkellä yöpäivystykseen noin 86km ja se loppuu, eli luultavasti seuraava paikka on sitten Oulu, eli 180km, mutta paljon kuitenkin tuo hoitotason auto parantaa asiaa.
Isoihin keskuksiin, joissa apu lähellä riittänee niin sanottu Hiace ja hetekka, kun matkat ovat lyhyet, eli pidetään kädestä kiinni ja toivotaan, että ehditään perille?
Hiace ja hetekan osalta perun niin sanotusti koukkunuolella tuon kirjoituksen. 11 vuotta sitten olisi lähtö tullut ilman hoitotason autoa ja silloin oltiin toisen sairaalan alueen hoidossa ja matkaa noin 115km.
Nykyään on niin hyvät yhteydet sairaalan päivystävän lääkärin/hoitotason auton välillä, että lääkäri pystyy päättämään, miten homma etenee.
Heikki Ikonen
15.12.2024 12:00
Onko ny hyvä, kaikille sama palvelu 🤪 ?
"Lähetkö hesalainen manseen Acutaan
Y Ö L L Ä?" IL 15.12.24
Tämähän on meillä "perähikiällä" ihan normi, mikä tässä ny mättää, tätähän "rinsessat" petas - sitä saa mitä tilaa. Tilataan reteesti "velaksi" ja ny sanotaan "maksa sie kö mulla tul kortin raja vastaan ja jätin kortin pois kyytistä". Tämä on se velan tien seuraus - siivotkaa te tämä sotku.
Tästähän minä olen jurputtanu. 😬 H
Kari Rautiainen
15.12.2024 12:13
Koetappa Heikki kuvailla edes jotenkin järkevä haaveuni miten ”kaikilla sama palvelu”
Minkälainen se on? Miten toteutetaan?