Politiikkaa.
Kari Rautiainen
26.12.2024 14:44
Ari KuusistoTullaanko sitä Söderfjärdenille kurkien aikaan.
Toki söderille pitää. Syksysin mulla on ollu tapana siellä muutama päivä katella. Onhan se 8, jopa 10 tuhatta kurkea komee näky. Samalla joku tuhat joutsenta. Unkarissa vastaava on myös joskus tullut katottua.
Sirpa Eskelinen
26.12.2024 19:12
Markku KujanpääKannattaa lukea ajatuksella tunnetun joululaulun sanoitus.
Joulumaahan matkamies jo moni tietä kysyy
Sinne saattaa löytää vaikka paikallansa pysyy
Katson taivaan tähtiä ja niiden helminauhaa
Itsestäni etsittävä on mun joulurauhaa
Joulumaa on muutakin kuin tunturi ja lunta
Joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta
Eikä sinne matka silloin kovin kauan kestä
Joulumaa jos jokaiselta löytyy sydämestä
Joulumaasta kuvitellaan paljon kaikenlaista
Kuinka toiveet toteutuu ja on niin satumaista
Voi jos jostain saada voisin suuren puurokauhan
Sillä antaa tahtoisin mä maailmalle rauhan
Joulumaa on muutakin kuin pelkkää toiveunta
Joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta
Eikä sinne matka silloin kovin kauan kestä
Joulumaa jos jokaiselta löytyy sydämestä
Joulumaasta uskoo moni onnen löytävänsä
Mutta sepä kätkeytyy tai narraa etsijänsä
Onnea kun mikään mylly valmiiksi ei jauha
Itsestään on löydettävä ihmisen vain rauha
Joulumaa on muutakin kuin pelkkää toiveunta
Joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta
Eikä sinne matka silloin kovin kauan kestä
Joulumaa jos jokaiselta löytyy sydämestä!
Kiitos, Markku Kujanpää !
Ajatuksella luin kehoituksestasi ihan kuin olen lukenut ennenkin Juha Vainion sanoituksia.
Sait minut ajattelemaan Sinua lämpimästi
Sirpa
Ari Kuusisto
26.12.2024 19:17
Taitaa se syksy olla parempaa aikaa söderillä , meidänkin yli menee aina syksyiltoina melkoisena lentonäytöksenä ryhmiä.
Kari Rautiainen
26.12.2024 19:31
Ari KuusistoTaitaa se syksy olla parempaa aikaa söderillä , meidänkin yli menee aina syksyiltoina melkoisena lentonäytöksenä ryhmiä.
Syksy helpompi ajoittaa. Aiemmin mulla oli tapa kevättalvesta mustasaaressa yks hyvä metson soidinareena kattoa, piilokojuhommina. Mutta ikä tekee tehtävänsä, makuupussihommat ei oikeen enää, kun on autoon päässy tottumaan.
Kari Rautiainen
27.12.2024 11:34
Pitäs loppiaisena lauttailla tallinaan ja kohti kreikkaa. Näyttää mielenkiintoiselta tuo tilanne merellä. Siellä kuulemma joku artikla odottelee meitä. Oisko vaikka neljäs.
Keväällä tuun takasinpäin jollei täällä ole sotatila jo päällä. Kun ei yks sota miestä kaipaa. Varsinkaan näin vanhaa.
Ari Kuusisto
27.12.2024 11:56
Toivottavasti ei ole liian lähellä rantaa se paatti, kun siinä on sentään bensaa.
Kari Rautiainen
27.12.2024 15:47
Ari KuusistoToivottavasti ei ole liian lähellä rantaa se paatti, kun siinä on sentään bensaa.
Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin laivan väelle kriisiapua ja korvaus hukatusta ankkurista laivayhtiölle, ja finngridille pikku sakko.
A kak, normal katastrof.
Timo Haapanen
27.12.2024 17:42
Ari KuusistoToivottavasti ei ole liian lähellä rantaa se paatti, kun siinä on sentään bensaa.
Pensasta ei tule ympäristölle paljoa haittaa öljyyn verraten. Haihtuu aika hyvin.
Ari Kuusisto
27.12.2024 18:22
Ei kun ajattelin että venäläinen pistänyt nallin paattiin,turhan iso ulkotuli.
Heikki Ikonen
28.12.2024 11:56
Kari Rautiainen
28.12.2024 12:04
Siis kesällä 2023.
Heh, viesti 3711, Faijan SFC numero.
muokattu: 28.12.2024 12:06
Petteri Haverinen
29.12.2024 10:12
Kari RautiainenPitäs loppiaisena lauttailla tallinaan ja kohti kreikkaa. Näyttää mielenkiintoiselta tuo tilanne merellä. Siellä kuulemma joku artikla odottelee meitä. Oisko vaikka neljäs.
Keväällä tuun takasinpäin jollei täällä ole sotatila jo päällä. Kun ei yks sota miestä kaipaa. Varsinkaan näin vanhaa.
Nyt sinne on hyvä ajella, kun Romania ja Bulgaria liittyvät schengeniin vuoden alusta. Ei tarvitse passijonossa seisoa. Kyllä muutoksen huomasi Kroatiaan rajalla, sillä 3 tuntia sai seisoa aiemmin passijonossa…
Harmi, että Camping on board mahdollisuutta ei laivayhtiöiden mukaan enää ole Kreikan ja Italian välillä, jos koukkasi paluumatkalla Italian kautta…
Ihan kivan valoisaa ja aurinkoista näyttää säätä Kreikkaan tarjoavan.
Kari Rautiainen
29.12.2024 10:33
Petteri HaverinenNyt sinne on hyvä ajella, kun Romania ja Bulgaria liittyvät schengeniin vuoden alusta. Ei tarvitse passijonossa seisoa. Kyllä muutoksen huomasi Kroatiaan rajalla, sillä 3 tuntia sai seisoa aiemmin passijonossa…
Harmi, että Camping on board mahdollisuutta ei laivayhtiöiden mukaan enää ole Kreikan ja Italian välillä, jos koukkasi paluumatkalla Italian kautta…
Ihan kivan valoisaa ja aurinkoista näyttää säätä Kreikkaan tarjoavan.
Meinasin keväällä tulla tuolta bulgaria- romania reittiä. Nyt mennessä kiire kroatian rannikolle kun sisämaassa kylmää.
Eikös se camping-on-board ole vaan kesäkauden juttuja edelleen.
Petteri Haverinen
29.12.2024 12:19
Kari RautiainenMeinasin keväällä tulla tuolta bulgaria- romania reittiä. Nyt mennessä kiire kroatian rannikolle kun sisämaassa kylmää.
Eikös se camping-on-board ole vaan kesäkauden juttuja edelleen.
Se oli. Ei varustamojen enää ole tuota matkustusvaihtoa enää ollenkaan 2025-
Kari Rautiainen
29.12.2024 12:37
Petteri HaverinenSe oli. Ei varustamojen enää ole tuota matkustusvaihtoa enää ollenkaan 2025-
Ai ne keksi sen lopettaa sitte. Olihan se kätevä kyllä.
Timo Haapanen
29.12.2024 13:07
Anek-lines lopettaa ko. sydeemin tykkänään, lupaa laskea auton hintoja jotta hyttimaksu kompensoituisi. Starlines välillä Brindisi- Vlora jatkaa hommaa.
https://www.go-ferry.com/carriers/star-lines
https://www.greekferries.gr/other-en/anek-superfast_camping.htm
https://maps.app.goo.gl/ZodrFLKCJ2yWH8wk8
Tämä on hyvä uutinen ''Eurooppa-neuvosto on vahvistanut, että 1. tammikuuta 2025 alkaen Bulgaria ja Romania liittyvät kokonaan Schengen-alueeseen , jolloin rajatarkastukset muista Schengen-alueen maista lähteville maamatkoille lakkaavat tuolloin''
Petteri Haverinen
29.12.2024 16:27
Kysyin Camping-on board kuviosta Aneklinelta sekä Superfastilta ja sain samantyylisen vastauksen, et ei enää 2025- ja muutos saattoi johtua uusista määräyksistä?
Ehkä Albaniaan suuntaan ei määräykset rajoita tai minkä lipun alla laiva seilaa?
Harmi, sillä koira kanssa on hyvä pysyä EU:n alueella, niin ei vaadita rabieksen veritestiä…
Kari Rautiainen
29.12.2024 17:32
Mä hokasin pari vuotta sitten kroatiassa että kun meen montenegro - albania - kreikka, niin takas eu alueelle tullessa pitää olla rabies testi tehtynä. No teetin sen siellä kroatiassa, makso sen satasen kun täälläkin. Eihän sitä kukaan kysy mutta onpahan tehty. Koiralla vaan tuli vuos sitten kilometrit täyteen.
Italia- vlore näyttäs 1.4 jälkeen olevan tarjolla tuo camping on board. Kait siis jotain kreikan keksimiä rajoituksia.
muokattu: 29.12.2024 17:36
Heikki Ikonen
29.12.2024 18:02
OrpoPurran vika 😬
En sitten malttanut olla 🤫 🤭 H
Kari Rautiainen
29.12.2024 18:24
Heikki IkonenOrpoPurran vika 😬
En sitten malttanut olla 🤫 🤭 H
Voi olla tuo idän puttepossukin. Sillä karhupainijalla on oma laivastokin.
Eero Bruun
29.12.2024 21:38
Aika kulkee nopeasti ja jäi mietiskelyn asteelle. Jonkinlaisena haaveena oli nousta Superfast laivaan Veneziassa Camping on Board ja katsella laivan kannelta kun laiva lipuu Markuksen torin ohi. Noh Veneziassa on käyty pari kertaa. Lido di Jesolon jättikämppärit nähty.
Timo Haapanen
30.12.2024 09:17
Venetsiassa on kyllä käyty mutta se varsinainen saari tulee jäämään meikäläiselta käymättä. En ehtinyt ajoissa käymään, nyt sinne ei enää haluta turisteja joten pitäköön tunkkinsa.
Satama siellä saarella on aivan käsittämättömässä paikassa, ekana niiden pitäisi saada laivat pois sieltä.
https://maps.app.goo.gl/MpLMaAcQVydLHQUQ7
Barcelonassa ehdin käymään ennen kuin siellä aloitettiin turistien hykiminen. En mene enää.
Vesa Varis
30.12.2024 09:34
No tuo maksu on lähinnä juhlapyhinä ja viikonloppuisin huhtikuusta heinäkuun loppuun ja jos yöpyy kaupungin hotellissa ni ei mee sitä vitostakaan jolla saa olla 30 päivän ajan. Sanoisin ei paha.
Kari Rautiainen
30.12.2024 09:43
Jos haluaa sellasen turistirysän nähdä niin varmaan se kapitaali löytyy.
Oon muutaman kerran käyny työn puolesta, mutta vapaaehtoisesti en tommosiin mene.
Petteri Haverinen
30.12.2024 10:45
Kari RautiainenMä hokasin pari vuotta sitten kroatiassa että kun meen montenegro - albania - kreikka, niin takas eu alueelle tullessa pitää olla rabies testi tehtynä. No teetin sen siellä kroatiassa, makso sen satasen kun täälläkin. Eihän sitä kukaan kysy mutta onpahan tehty. Koiralla vaan tuli vuos sitten kilometrit täyteen.
Kyllä viisain on teettää rabieksen veritesti ihan kotimaassa, sillä jos jostain syystä ei olekaan koiran vereen kehittynyt riittävää rabieksen vasta-ainetasoa , niin ei ole asiaa takaisin Eu:n alueelle.... kerran tehdyn testinhän pitäisi olla voimassa, kunhan rokotuksen on hoidettu ajallaan...
Kari Rautiainen
30.12.2024 11:07
Petteri HaverinenKyllä viisain on teettää rabieksen veritesti ihan kotimaassa, sillä jos jostain syystä ei olekaan koiran vereen kehittynyt riittävää rabieksen vasta-ainetasoa , niin ei ole asiaa takaisin Eu:n alueelle.... kerran tehdyn testinhän pitäisi olla voimassa, kunhan rokotuksen on hoidettu ajallaan...
Juuri näin. Mulla vaan kävi niin että hokasin vasta reissussa. Teetin sitte kroatiassa sen, ja lähin jatkamaan matkaa. Albaniassa ollessa tuli todistus sähköpostiin. Ja ihan kroatian kielisenä 😁. No pyysin ja sain sen sitte englannin kielisenä.
Heikki Ikonen
30.12.2024 12:07
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jukkaraustia/suomi-ei-ollut-erityisen-koyha-toisen-maailmansodan-paattyessa-mista-myytti/
Kannattaisko lukea? 🤷♂️ H
Heikki Ikonen
30.12.2024 12:24
Nostan 🙋♂️ , nyönnän virheeni ko olen kuvitellut että Suomi oli köyhä ennen syntymääni. Niukkaa oli lapsuuteni, mutta yhteiskunta ja PKSn?? tytöt hoiti minutkin elävien kirjoihin 50 luvulla, 8kk elämäni ensimmäisestä vuojesta pötköttelin sairaalan pinna sängyssä vaikka kotona oli todella niukkaa.
Silloin yhteiskunta hoiti sairaat, sekin on nyt niin ja näin.
Nyt ko koko elämäni huomaan eläneeni teidän laillanne yli varojen. Valtion veleka vaan kasvaa ja kasvaa. Saisko tuon kasvun poikki???
On tullut tilin tevon aika, vi...taa, myönnän vaan ei auta veleka on maksettava. 😬H
Muutoksen käyttäytymiseemme on tultava - hyvällä tai pahalla. Mieluummin Hyvällä. "Silloin yhteiskunta hoiti sairaat, sekin on nyt niin ja näin". Minulla kaikki ok, MUTTA nuoret ja nuoremmat ikäluokat, etenkin heidän mielen terveys ja kuinka siitä huolehditaan???
muokattu: 30.12.2024 13:10
Kari Rautiainen
30.12.2024 12:54
Noo, tuota virttä veisaavat kyllä.
Edelleen olen sitämieltä että kyllä maailmalla rahaa on. Se pitäis vaan hakea tänne. Ei muuta kun kauppa käyntiin. Nyt säästetään ja tapetaan suomalaiset firmat, pannaan kuralle sisämarkkinat ja ulkoisethan menikin jo. Säästetään ittemme kuoliaaksi. Ei taloustilanne säästämällä korjaannu.
Timo Haapanen
30.12.2024 13:43
Vesa VarisNo tuo maksu on lähinnä juhlapyhinä ja viikonloppuisin huhtikuusta heinäkuun loppuun ja jos yöpyy kaupungin hotellissa ni ei mee sitä vitostakaan jolla saa olla 30 päivän ajan. Sanoisin ei paha.
En minä mistään maksusta edes tiedä, kyse on siitä etten mene paikkoihin joihin minun ei haluta menevän.
Kari Rautiainen
30.12.2024 18:39
Timo HaapanenEn minä mistään maksusta edes tiedä, kyse on siitä etten mene paikkoihin joihin minun ei haluta menevän.
Ihan ei aukee tämä. Mutta siis niin venetsia kuin barcelonakin tarvitsee turismia. Sitä vaan jos on liikaa niin sitä on pakko ohjailla, jopa rajottaa. Ja ei, käynneilläni venetsiassa ei ole koskaan ollut tervetullut olo. Alkaen jo parkkipaikoilta.
Timo Haapanen
30.12.2024 19:40
Silloin kun paikalliset alkaa mulkoilemaan on aika häipyä.
Kari Rautiainen
30.12.2024 20:40
Timo HaapanenSilloin kun paikalliset alkaa mulkoilemaan on aika häipyä.
Joo, kyllä näin on. NewYorkissa osuin pikkasen väärälle kadulle. Paikallisilla oli mutterinmalliset nahkalippikset ja pesäpallomailat. Mulkoili ne. Lähin aika liukkaasti.
Heikki Ikonen
31.12.2024 14:03
Kari RautiainenNoo, tuota virttä veisaavat kyllä.
Edelleen olen sitämieltä että kyllä maailmalla rahaa on. Se pitäis vaan hakea tänne. Ei muuta kun kauppa käyntiin. Nyt säästetään ja tapetaan suomalaiset firmat, pannaan kuralle sisämarkkinat ja ulkoisethan menikin jo. Säästetään ittemme kuoliaaksi. Ei taloustilanne säästämällä korjaannu.
No taas mie en ymmärrä 🤦♂️.
Vienti ja tuonti ??!! Jos meistä jokainen veis eläke rahansa puolen vuojen ajan jonnen maailman tuuliin niin sehän on rahan vientiä kotimaan kauppiaalta (siinähän samalla mänöö laps pesuveen mukana - työt suomalaiselta tuunarilta). Kotimaan kulutus kuihtuu, tälleen säästämällä. (vaihto tase miinuksella) Jos ja kun tulee reissussa kipiäksi niin kipin kapin kot Suomeen läsimään, onhan meillä kuiten yhteiskunnan rahoittama hyvä mainenen terveyden huolto kaikille - kaikille 🤷♂️.
"Pitäis vaan hakea se (raha) tänne" sanot - no tehkää niinkö sanon vaan elekää tekö niinkö minä tehen.
En oo reissaamista vastaan vaan sitä että raha ja vain raha on se mualiman napa jota pitää haalia mulle mulle. Palvelujen rahoittaminen ei taas ei.
Kait minä taas oon ymmärtänyt jotain ihan väärin, täh. 🤔 H
Mukavaa loppuvutta 2024💥🚀
Nomuttako mie maksan kovasti paljon veroa, joo joo se vero jää kyllä kotimaahan pyörimään. Sen lisäksi siitä verottomasta sätistä meiltä jokaiselta joka käytetään Suomessa jää vähintään Alvi pyörimään tänne Suomen hyvinvointia tukemaan, taas jos se käytetään rajan takana sinne jää pyörimään koko puhtaana tienattu myntti, sen kansan yhteiskuntaa pyörittämään. Anteeksi ko vastasin ennenkö....:/ kerrot: KUINKA SUOMEEN TUODAAN RAHAA, vaikka pienissä puroissa, sillä niistähän tulee joki, järvi jne. Totta sie toteuttamis keleposen
konstin kerrot, sitä ootellessa ;)
muokattu: 31.12.2024 17:25
Kari Rautiainen
31.12.2024 14:37
Juu, olet.
Ja hyvää ensvuottaki !
Harri Halinen
31.12.2024 17:56
Meillä Suomessa on tyyli ottaa toisiltamme niin paljon kuin kilpailu mahdollistaa. Samalla myös tuon ajattelutavan myötä on myös taso laskenut.
Ajattelutapa on palvelun tai tuotteen tarjoajalla, että paljonko maksimissaan tästä saa.
Asiakkaita ja tarjoajia vähän verrattuna jo pelkästään Euroopan moniin maihin.
Palvelualalta voisi verrata esim. miesten hiusten leikkausta. Vain suuremmissa metropoleissa maksaa ko. pelkkä leikkuu nykyään tuon yli 30 euroa (jopa selvästi enemmän) minkä se maksaa yleisesti täällä pk-seudun ympärilläkin ensi vuonna (keskustoissa enemmänkin)
Voidaan sanoa että kaikkine siihen liittyvine kuluineen se on asiallinen hinta, mutta kun niissä kuluissakin on alussa mainittu ajattelutapa alkaen jo julkisissa maksuissa.
Hinnoittelu huippuluokkaa, laatu ei.
Kari M Niemelä
31.12.2024 18:10
Kari RautiainenNoo, tuota virttä veisaavat kyllä.
Edelleen olen sitämieltä että kyllä maailmalla rahaa on. Se pitäis vaan hakea tänne. Ei muuta kun kauppa käyntiin. Nyt säästetään ja tapetaan suomalaiset firmat, pannaan kuralle sisämarkkinat ja ulkoisethan menikin jo. Säästetään ittemme kuoliaaksi. Ei taloustilanne säästämällä korjaannu.
Rautiaisen kirjoitus täyttä totta, vaikka meitä eläkeläisiä verotettaisiin maailman tappiin, kutistetaan sisämarkkinat, järjetön tapa yrittää talous nousuun, kyllä se raha pitää kotiuttaa vientikaupalla
Kari Rautiainen
31.12.2024 20:14
Heikki on sulkemassa rajoja. Suljettu sisämarkkina. Ei tule onnistumaan. Ihan hullu ajatus.
Seppo Lokasaari
31.12.2024 20:41
Eiköhän olisi hyvä juttu, että asetutte ehdokkaiksi kevään vaaleihin, kun on niin hyvä tietämys kaikkiin asioihin, miten hommat maassa saadaan kuntoon.
Heikki Ikonen
31.12.2024 21:37
"Kuinka Suomeen tuodaan rahaa" no ei ainakaa rajoja sulukemalla!
Suomen valtion vaihto tase - tuuaan enempi kö viijään - onko meän "ilives" liian kallis vai huono ko ei mää kaupaks mualiman lumille?
Minusta tämä revohka lähtee auknemaan vähäkerrassaan sillä että met ruvetaan kuluttamaan kotimaassa - saahaan sisä markkinat virkistymään - saahaan valoa työntekijä / yritys maailmaan - heitetään tavoittelemassa sitä kuuluisaa kuuta taivaalta, (amerikan palakkoja tai eläkkeitä) eihän meillä oo 🚀 🤭. Kaikenlaisiin töihin eikä luukulle käsi ojossa.
Vienti tavaranhan täytyy olla hyvä, ellei jopa mualiman paras ja hinnaltaan kilpailu kykyinen tai ainut laatuinen patentilla suojattu "monopoli kampe". Sillon se revitään käsistä.
Minun ohje: aukastaan 💰 ja käytetään kotimasta olokoon se tavaraa tai palavelua. Se antaa leipää ja hyvinvointia koko Suomeen. Heitetään kajehtimasta.
Mikä on "viisastelijoiden" neuvo - neuvot?
Sana on vapaa. 😉 H
Kari Rautiainen
31.12.2024 22:00
Seppo LokasaariEiköhän olisi hyvä juttu, että asetutte ehdokkaiksi kevään vaaleihin, kun on niin hyvä tietämys kaikkiin asioihin, miten hommat maassa saadaan kuntoon.
No ei olis. Se on nuorempien hommaa se.
Jos saat huonon pizzan niin tunnistat sen kyllä huonoksi. Vaikket osaisi itse tehdä parempaa. Se on silti huono. Voit yrittää vaikuttaa pizzaleipuriin kyllä, mutta kivinen polku. Palaute on silti leipurille annettava.
Heikki Ikonen
31.12.2024 22:08
Ei se ikä tunnu olevan este isossa mualimassa, meillä se on tekosyy.
Vaan se miten?? H
Onko meillä Suomessa vara pitää "kaikkien alojen erityis asiantuntijoita" pois pelin ytimestä??? Parin kuukauven päästä on puntarin paikka, silloin ajatusten kannatus mitataan.
muokattu: 31.12.2024 22:15
Kari Rautiainen
31.12.2024 22:51
Heikki IkonenEi se ikä tunnu olevan este isossa mualimassa, meillä se on tekosyy.
Vaan se miten?? H
Kattele noita aiempia kirjoituksia. Siellä mun näkemyksiä. En väitä niitä faktoiksi. Vaan minun mielipiteikseni. Ne on minulle oikeita.
Heikki Ikonen
31.12.2024 23:06
Se on tullu selväksi. "raha" on sulle rakas, melkeen ...a?
Vaan sitä konstia minä perään kuulutan.
Pelekkien ilimapallojen paiskominen on yhtä tyhjän kanssa, konkretiaa kiitos. H
Heikki Ikonen
01.01.2025 00:23
Hyvää Uutta Vuotta 2025 💥💥🚀💥💥
Onko hienompaa aloittaa vuosi 2025
MAAMME LAULU 1.1.2025 klo 00.07
U20 🏒 🇫🇮 3-0 🇱🇻 💪👍 🫡🫡🫡
Nuorissa on tulevaisuus, halusimmapa tai ...
Kari Rautiainen
01.01.2025 01:21
Heikki IkonenSe on tullu selväksi. "raha" on sulle rakas, melkeen ...a?
Vaan sitä konstia minä perään kuulutan.
Pelekkien ilimapallojen paiskominen on yhtä tyhjän kanssa, konkretiaa kiitos. H
Etkö ole siis aiempia kirjoituksia lukenut, tai ymmärtänyt, vai muistiko se alkanut pelaamaan pelejään?
Raha on vastine arvolle.
Heikki Ikonen
01.01.2025 02:41
Kari RautiainenEtkö ole siis aiempia kirjoituksia lukenut, tai ymmärtänyt, vai muistiko se alkanut pelaamaan pelejään?
Raha on vastine arvolle.
Ymmärrän, joo joo, mutta vastaisitko kiemurtelematta, kysymykseen "ARVO" onko herra, rouva, muunsukupuolinen vai mikä?
Arvaisitko, vai tieätkö, luuletko tietäväsi, minkä ARVOinen henkilökohtasesti juuri SINULLE on "yksi euron kolikko" nimen omaan SINUN viimesen paijan taskun nurkassa oleva euron kolikko, jota ylikaiken
ARVOSTAT? Toki eppäillä sopii oisko sitä taskua ollenkaan iliman etukäteis tilausta nyky paijoissa, mutta jos näin oot huolehtinut, niin että sieltä sinun pajassi löytyy tasku - kolikolle niin ok ja sieltä vielä yksi euron myntti löytyis niin 👍 ??
MINKÄ ARVOINEN juur SINULLE ko euro on tai oisko sillä väliä onko siellä yks vai yheksän vai jopa usseita..??
jk. usseita viimesiä paitoja pukenut oon, ihan työni puolesta, ennen vanahaan meillä täällä "perä hikiällä" kaik samoo mallia ol, Ei TASKUA. Oisko tukussa "muoti" muuttuna - eppäillä sopii 🤔
"raha on vastine arvolle" kaitseniinon että sitä kumartaa ketä ..... piip
Nuorissa, heän hyvin voinnissaan on tulevaisuutemme .... eihän ryöstetä sitä heiltä ahneuttaamme? H
Olikhan tämä tässä... ? Ol se... 🫡 H
Toivo Koistinen
01.01.2025 07:09
Hotkis klumps. Syöpäsin sanani, ja samalla säästän ruokamenossa. Kyllä kari on oikeassa. Raha on tänäpäivänä elämisen ja arvon mittari.
Muistuu lapsus mielen, kun asuimma tuolla pikku maatilalla.
Muutama lehmä, mistä maitoa, ja voita kun äiti kirnusi. paikka on joen rannalla, korkealla törmällä, niin ei hallan arka.
isä kasvatti ohra leipään, ja kaura puroon. Peruna porkkana, sipuli nauris, ja muut kasvit antoi maa. Lehmä teki vasikan, josta sen vähä kasvettua teki isä lihaa, samoin syksyllä pihalla käveleksineestä minun leikkikaveri possusta.
Poltopuu mettästä lämmityksen, koska sähköjä ei ollut, niin pirtin uuni, ja kamarin pönttöuni hoiti lämmön taloon, ja vesi kuluki kaivosta ämpärissä.
Pateriradiosta uutiset, Markus sedän lasten radio ja Pekka Lipposen seikkailut kuunneltin, muten se oli kiinni, että virta riitti pidempään patterissa.
No päre valossa ei, van ensin myrskylyhty, ja myöhemmn tilley antoi valoa pirttiin. Kahvi, sokeri, suola, ja semmoset kaupasta, elikkä raha ei ollut se tärkein elämisen ehto..
Nyt vaikka maa antaisi sama, niin mä haluun, kuluttaa rahaa, ja pyörittää taloutta, elikkä nykyaikana, kun kaikki pyörii rahan, eli talouskasvun ympärillä on raha arvon mitta.
Tulee mieleeen kun tuli euro, niin se kasvati eriarvoisuutta, kun hinnottelu on kehittynny, että se ööri on markka arvoltaan.
Ratio taisi sanella, että onko tasavuosipäivä, kun liityttiin eurostoliiton alamaisuuteen.
Tp
Kari Rautiainen
01.01.2025 09:55
Meillä heikin kanssa näkemykset niin kaukana toisistaan ettei tuon venkuran kanssa yhteistä säveltä löydy kyllä.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Raha
Toivo sanoi hyvin muuten, mutta ” rahan eli talouskasvun” , niin ei, talouskasvua ei ole kymmeneen vuoteen ollut…
Toivo Koistinen
01.01.2025 10:58
Ei ole ei talouskasvua. Euron myötä ihmisten palkkaerot kasvoivat, kun hintoihin verrataan. Lisäksi hintojen suoranainen korotuslaukka, on karsinut, ja varsinkin nyt kulutusta.
Toisinsanoen aina vähempi ihmisistä kykenee siihen turhakulutuksen, mitä talouskasvun ruokkiminen tarvii.
Rahan arvostuksesta mieleen, niin mitä aattelee miljardööri rahan arvosta elämässään.
Muutta raha käskee raha käskee.
Tosin minun kohalla sillä alakaa kynnet lipsumaan, koska mulla ei tarvi rikastua. Ei muuta toivetta, kun omilla saappailla aikanaan laatikon viereen kykenisin käveleksiin iliman taluttajaa.
Ei ole enää oikeen reissuhaluja meilä, kun ollaan puheltu, ettei taijeta enää poksia ostaa latoon seisomaan.
Olellaan ja elellään.
Tp