Politiikkaa.

Heikki Ikonen 01.01.2025 11:05

Raha ja tuli, kummankin kuuluis olla "renki".
Ny kuulostaa että rahasta on tullu joilleen kuningas jota kumarretaan.
Kellei oo mynttejä ovat nobody. H

Harri Halinen 01.01.2025 11:19

Niinhän se on Toivo kun latovahti seisoo kulutkin ovat pienemmät kuin maailmalla liikkuessa.
Kotona kun huokailee alkaa kertyä tuota rahanroskaa.
Menemällä kauppaan roska vähenee. Lienee joidenkin mieleen.

Markku Hämäläinen 01.01.2025 11:27

Kuten entinen duunikaveri sanoi
Minä en tee rahalla mitään, mutta kaikki muut pyytää sitä minulta

Heikki Ikonen 01.01.2025 11:38

Tuleeko se talous kasvu tuolta ulkomailta.
No tuo "kuningas" raha jota jotkut himoitsee omaan taskuun enempi ko Suomen kansantalous kestää. Sillon jotkut putoaa kärryiltä.

Nomutta. Meillä tehään virsuja joita kauppa miehet myyvä ulos saadakseen sitä talous kasvuun tarvittavaa rahaa. Virsut ei oo männy kaupaksi enää vuosi kymmeniin. On pitäny ottoon velekoo ko kansan kulut juoksee. Onko vika kauppamiehissä, virsuissa vai virsun hinnassa johon vaikuttaa tuotanto kustannukset.
Onko siihen lääke palakan korotus siis lisää rahaa joilleen, no virsu tehas ei suostu tulee lakko ja kukaa ei saa sitä rahaa vähääkää, virsun hinta nousee entisestään ko pitäähän tappiot jollain kattaa. Oliko ensin muna vai kana. Pitäiskö saaja ensin kuntoon kotipesä?

Nyt kyselen perään niitä kaiken tietäviä "kauppamiehiä" miten saaja virsuista sitä ulukomaan rahaa, kertokaa se kun teillä tuntuu olevan kaupan teko hanskassa, mutta ko tuo raha on noussu rengistä isännäksi.

Mullon aikaa ootella, ei kiirettä, ihan rauhassa. Vastaatta sitten ko... H


Korjaus, mutta ko tuo rahan arvostus on noussut rengistä isännäksi.
muokattu: 1.1.2025 11:49
Kari Rautiainen 01.01.2025 11:46

Niinpä. Turhakulutus loppuu ennenpitkää ilman talouskasvua. Nyt on yli 10 vuotta talouskasvua korvattu hillittömällä velanotolla.


Virsuja, niilläkö sitä ? Kyllä kumisaapasfirmaki voi tehdä vaikka puhelimia.
muokattu: 1.1.2025 11:49
Toivo Koistinen 01.01.2025 12:43

Luulakseni Suomen velanottoon on iso syy, kun Suomi möi ( lue lahjoitti ) omaisuutensa pois.jopa liki kaiken..
Kittilan kaivoksen kultattonnit menee minne lie, samoin valtion yhtiöiden, teollisuuden ja yritysten tuotot.
Sehän järki sanoo, että jos omistaa tuotantoa, niin voitto kilisee omaan lompsaan..
Mutta minkäpä näille asioille voi. Kattellaan kattellaan ja elellään.
Tp

Kari Rautiainen 01.01.2025 13:10
Toivo Koistinen

Luulakseni Suomen velanottoon on iso syy, kun Suomi möi ( lue lahjoitti ) omaisuutensa pois.jopa liki kaiken..
Kittilan kaivoksen kultattonnit menee minne lie, samoin valtion yhtiöiden, teollisuuden ja yritysten tuotot.
Sehän järki sanoo, että jos omistaa tuotantoa, niin voitto kilisee omaan lompsaan..
Mutta minkäpä näille asioille voi. Kattellaan kattellaan ja elellään.
Tp

Just näin. Ja se prkl sähkönsiirto. Ja moni muu.

Mitenkähän se menis yrityksissä jos myy tuotantokoneiston pois. Huonosti käy, niinkun huora joka lähti soolouralle.

Heikki Ikonen 01.01.2025 13:32

Turha haikailla männeen talaven lumia, net ei palaa, net palavelee jo toista herraa. Ongelma, kasa wirsuja, ei net muutu rahaksi jos kauppamies haikailee puhelimia tai kumi kenkiä.
Oot sie Kari kauppamies, sie tehet tiliä, mutta tuo taktiikka ei vain ongelmaa poista, mänöököhän tässä haahuillessa vielä tehaski konkkaan - se taas tarkoittais että joku hyvä työmies joutuu kilometri tehtaalle.
Asiaan hopidi hopidi.. H

Kari Rautiainen 01.01.2025 13:45
Heikki Ikonen

Turha haikailla männeen talaven lumia, net ei palaa, net palavelee jo toista herraa. Ongelma, kasa wirsuja, ei net muutu rahaksi jos kauppamies haikailee puhelimia tai kumi kenkiä.
Oot sie Kari kauppamies, sie tehet tiliä, mutta tuo taktiikka ei vain ongelmaa poista, mänöököhän tässä haahuillessa vielä tehaski konkkaan - se taas tarkoittais että joku hyvä työmies joutuu kilometri tehtaalle.
Asiaan hopidi hopidi.. H

Venkura mikä venkura. Teeppä kuule virsuillas ihan mitä haluat.

Harri Halinen 01.01.2025 15:07

Kunkin menojen kasvusta se yhteiskunnallisen talouden kasvu syntyy. Paljonko itsesi menojen kasvu on viimeisten viiden vuoden aikana kun otat hintojen nousun pois siitä? Siinä se sinun kasvu osuutesi edellämainittuun on johon talous on perustunut koko elämämme aikana.
Yhteiskunnallisen talouden kasvua hillitsee (vähentää) sosiaaliseen toimintaan käytetyt panokset ja varat. Eikä kannata tästä keskustellessa siirtyä humanismiin johon olisi tosi helppo paneutua. Se on ihan toinen asia.

Heikki Ikonen 01.01.2025 16:09

Minä vain todistin että kyllä sieltä syitä tulee perä perää, iliman todellista ratkaisu halukkuutta, teoria tuntuis olevan ..🤔.. 🤷‍♂️ lepo vaan.
Ei mulla mitään henkilökohtaista 🫤

Jäähänkö oottelemaa vaalin tulosta, toki sitä ennen Suomi lakkoilee kymmeniä yrityksiä / tuhansia työpaikkoja konkurssiin, asianosaisia tuskin 😂 kassa jonossa.

😢 sanon minä..

Koko tonni on männy kuukauvessa jo kymmenen vuotta, kaikkeni olen antanut, kaikki mitä on tullu on myös männy, velekoo en ota talous kasvua vaudittaakseni.
Olen minä käyny muutaman kerran "kusias pesällä" mutta siitä ollaan hys hyss 🤫 jooko? H


V 2006 jäläkiin en oo ostanu tai vaihtanu yhtään pl. kelekka SkiDoo vm. 2011, "lumikola" Avant, moottoripyörät Yamaha, venettä, tai autoa Flair/MB ja Toyota. Vanahat kulukimet, kaik seihtämen, noihin merkkeihin luotan ja ne saa kelvata hamaan tappiin. Köyhän ei kannata ostaa huonoa, ostaa kerralla uuven ja semmosen millä aikoo ajaa "monttuun". Koitan elää niinkö saarnaan "SUU SÄKKIÄ MYÖTEN". Toimii - oon ite tyytyväinen.
muokattu: 1.1.2025 17:51
Kari Rautiainen 01.01.2025 17:12

Mitään todistanut.

Harri Halinen 01.01.2025 17:45

Tuo kysymykseeni ei ollut osoitettu kenellekään henkilökohtaisesti vaan ajatuksena tuosta ko. keskustelun teemasta.
Jos kukin kuluttaisi ja loisi kysyntää tuotteista ja palveluista kuten Heikki tuossa kirjoituksessaan mainitsee, niin missä se kasvu ja työpaikat olisivatkaan?
Kun kulutus ja kysyntä sekä ostokyky olisi noin heikkoa, seurauksena olisi koko kansakunnan tuho. Siksi työuran aikana tehdyt ratkaisut ovat äärettömän tärkeitä eläkeaikoihin vaikuttavana tekijänä.
Politiikkaa ja ratkaisuja jotka vaikuttavat kansaan on hoidettu niin huonosti että nyt ja tulevaisuudessa tehtävät korjaukset ovat hyvin tärkeitä.
Yhden puolueen tai kansanryhmää etujen ajo ja parantaminen on ongelmakierteen syventämistä.

Heikki Ikonen 01.01.2025 18:00
Harri Halinen

Tuo kysymykseeni ei ollut osoitettu kenellekään henkilökohtaisesti vaan ajatuksena tuosta ko. keskustelun teemasta.
Jos kukin kuluttaisi ja loisi kysyntää tuotteista ja palveluista kuten Heikki tuossa kirjoituksessaan mainitsee, niin missä se kasvu ja työpaikat olisivatkaan?
Kun kulutus ja kysyntä sekä ostokyky olisi noin heikkoa, seurauksena olisi koko kansakunnan tuho. Siksi työuran aikana tehdyt ratkaisut ovat äärettömän tärkeitä eläkeaikoihin vaikuttavana tekijänä.
Politiikkaa ja ratkaisuja jotka vaikuttavat kansaan on hoidettu niin huonosti että nyt ja tulevaisuudessa tehtävät korjaukset ovat hyvin tärkeitä.
Yhden puolueen tai kansanryhmää etujen ajo ja parantaminen on ongelmakierteen syventämistä.

Parempi elää suu säkkiä myöten ko ottaa velekoo vain kansantalouven nimissä.
Velekoo opin syvästi vihaamaan 90 luvun laman vuosina koron huijellessa n. 20% .
Olen kohaltani tyytyväinen, se saa kelvata Teillekin. H


Mitä se hyödyttäisi olla katkera "pankille" joka silloin kottasi korkoina minun eläkevakuutus maksut. Sain valita hyvän eläkkeen eläke vakuutus laskun ja korko laskun väliltä. Valihin PAKON EESSÄ maksaa vain korot ja firma työpaikkoineen säästyi. Saa siitä minua moittia - kestän.
muokattu: 1.1.2025 19:18
Harri Halinen 01.01.2025 20:39

Se on tämän meidän systeemin onni ja hyvyys että saamme itse valita toimintatapamme, nauttia tai kärsiä siitä ja kertoa siitä avoimesti.
Näin ei ole kaikkialla.
Kannattaa kuunnella, vaikka uudelleen, presidentin uuden vuoden puhe.

Kari Rautiainen 01.01.2025 20:48
Harri Halinen

Se on tämän meidän systeemin onni ja hyvyys että saamme itse valita toimintatapamme, nauttia tai kärsiä siitä ja kertoa siitä avoimesti.
Näin ei ole kaikkialla.
Kannattaa kuunnella, vaikka uudelleen, presidentin uuden vuoden puhe.

Aivan. Saamme jopa arvostella systeemiä.

Ari Kuusisto 01.01.2025 21:13

Tuo on kyllä hauska että ainoastaan muutaman prossan palkankorotus on se joka vie teollisuuden pois Suomesta.
Kyllä nyt toimintaympäristöä säädetään koka ajan yhä karummaksi ihan päättäjätasolla.
Verotus yksi kohde.
Myös oikeanlaisia tuotteita pitää osata maailmalle kaupata.
Ei wirsuja.
Kun H.I kauheasti meinaa ettei täällä kannata mikään, jos hyvänä esimerkkinä menisi perille AVANT.
Putiikin luoja ja ideanikkari ,Risto Käkelä,lehtijutussa kehui Suomessa yrittämisen ympäristöä mainioksi.
Mm. I-Pohjalainen 27.1.2023
"Suomessa on Käkelän mukaan hyvä olla yrittäjänä, mutta yhtä asiaa hän ihmettelee.
– Täällä keskustellaan nyt vaalien lähestyessä siitä, pitääkö ottaa velkaa vai ei. Mitä jos yksinkertaisesti parantaisimme tekemisen tahtia ja kasvattaisimme jaettavaa kakkua.
Henkilökunnalle Avantilla on bonusjärjestelmä, joka palkitsee kaikkia samalla kertoimella.
– Vaikka palkkatasomme on noussut, palkkakulumme suhteessa liikevaihtoon ovat pienentyneet."

Suomennettuna ymmärtäisin että tekeminen kehittyy,tuottavuus paranee kun kaikki puhaltaa yhteen hiileen ja toimintaympäristöä kehitetään kun kaikki siitä myös hyötyvät.
Tämmöisessä ympäristössä varmasti paikallinen sopiminen käy kaikille.
Mutta näytöt siitä että se myös toimii pitää olla olemassa.

Katsokaa piruuttain ossuuskaupan vihreän kortin mobiilista mikä on kotimaisuusaste ruokaostoksilla, mulla oli 96% , ei hävettänyt yhtään, tuo 4% vähän.
Tuottajille jonkinlainen kiitos.

Harri Halinen 01.01.2025 21:32

Heikki,
jos olet tyytyväinen eloosi, olosi ja terveyteesi olet onnistunut.

Kari Rautiainen 01.01.2025 21:46

Meillä koetetaan verottamalla korjata asioita kaikessa. Voi tehdä toisinkin kyllä. Irlanti nousi suosta hakemalla rahaa muualta. Ja helppo juttu, tiputettiin yritysverotus tarpeeksi pieneksi niin alkoi teollisuutta ja kansainvälisiä yrityksiä virrata maahan.


Laskevat irlannissa että viimevuodelta ovat 8,5 miljardia plussalla, kun ilman näitä maahan houkuteltuja firmoja olis 2 miljardia miinuksella.
muokattu: 1.1.2025 21:54
Eero Bruun 01.01.2025 23:31
Kari Rautiainen

Aivan. Saamme jopa arvostella systeemiä.

Aivan. Naapurissa 20 vuotta sellissä.🥸 Laittaisiko Stubbi vankilaan? Elämme mielenkiintoisia aikoja ystävä hyvä. Paljon tapahtuu ensi vuonna. 🤩 Toivottavasti hyviä uutisia.

Heikki Ikonen 02.01.2025 07:08
Harri Halinen

Heikki,
jos olet tyytyväinen eloosi, olosi ja terveyteesi olet onnistunut.

Työn antaja aikanani yks harjoittelija tyttö lakkoili, muulloin vuosien saatossa tytöt tuli töihin ol lakko tai ei ja he saivat palakkansa niiltäkin päiviltä, ussein ne ol vielä pyhiä 100% korotettuja päiviä.
Meillä sovittiin paikallisesti jo yli 20v sitten, joustettiin molemmin puolin ko aika vaati.

Jouluna 2023 minua muisti useampi entinen työn tekijäni yli 20v takaa, tuntuipa hyvältä 🙏

En tietääkseni ole kelhen velekoo.
Mullon lämmin mökki missä kortteerata.
Kohta 49 v on laitettu samat neljä jalakaa saman ruoka pöyvän alle, lapset, lapsen lapset, lapsen lapsen lapsi on terveitä.
Terveyttä ja kalustoakin että voimma vielä kävästä vaikka "puskassa", lämmittää sauna ja katella ko luonto kappaleet touhuaa omiaan.

Jos mikä harmittaa.
Ollaan niin ronkelia niin ronkelia, mikään ei tunnu kelepaavan, luukkuu rahat kyllä käy, monelle työ tai toisten huomioiminen on myrkkyä. Tämä tyytymättömyys ja itsekeskeisyys, mulle mulle ja ensiksi mulle. Mikä mulla on siitä en luovu piiruakaan ajattelu.

Toivon että "järki" palaa ennenkö kouluttajista julumin "näläkä ja vilu" sen palauttaa taas oikeaan asentoon.

Kaikesta huolimatta saanen lainata isä Väinön toivetta "kumpa ei tarvihtisi sotaa (enää) nähä" hällä oli n 1000 pv kokemus siitäkin "kuuru piilosta".

Soon moro 🫡 H

Kari Rautiainen 02.01.2025 08:27
Eero Bruun

Aivan. Naapurissa 20 vuotta sellissä.🥸 Laittaisiko Stubbi vankilaan? Elämme mielenkiintoisia aikoja ystävä hyvä. Paljon tapahtuu ensi vuonna. 🤩 Toivottavasti hyviä uutisia.

Se tämä nostredamus kyllä lupas että tänävuonna eurooppa on mennyttä kalua.
Toisaalta, on se luvannu paljon muutakin.

Eero Bruun 03.01.2025 00:07

Kyllä se nostredamus lopulta häviää tämän sodan. Mielenkiintoinen vuosi tulossa.

Toivo Koistinen 03.01.2025 06:58

Miten lie. Jos alakaa tsarbomba puhumaan, ja länsi omillaan vastaa jutteluun... https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008317096.html
Eilissä uutinen, että Eu antaa auton valamistajille isot sakot, ellei sähköautojen myynti kasva.
Auton myyjät reagoi, ja aikovat nostaa polttoainekäyttösten hintaa autaakseen sähköautojen myyntiä.
Mitenkähän sitten kauppa, kun tavallisen kansan elämä kiristyy, niin juokseeko se kiirusti sähköauttoja kotiin, että jonoa automyyntihallin uluko-ovella.
No mistä sähkö, olen jo tainnu kysellä aiemmin.
Pittolla telttaperävaunu perässä, että saa keitellä pottuja retkikeittimellä autton vieresä, kun jonottellee lattausasemien jonossa omaa vuoroa.
HEHHEHE HEH.
Aikookohan Eurostoliitto haastaa minut keräjiin, kun " Minäpoika ajelen, ajelen tiisselillä ajelen eteenpäin" vanhaa kuntopyörälaulua mukaillen.
Tp


https://yle.fi/a/3-12242863 Neuvostoliton johto määräsi tehtäväksi 100 megatonnin pommin, mutta fyysikot eivät tohtinet kun vain 50 megan aseen koska se olisi ollut liiian iso räjähdysvoimaltaan.
muokattu: 3.1.2025 07:04
Kari Rautiainen 03.01.2025 09:34

Ei kait sähköauton kanssa retkikeittimiä ulkopuolella tarvii. Induktiolevyllähän siellä keitellään.

Seppo Lokasaari 03.01.2025 12:21

Lainaan tässä kohtaa Ari Kuusiston kirjoituksesta loppuosan, eli:
Katsokaa piruuttain ossuuskaupan vihreän kortin mobiilista mikä on kotimaisuusaste ruokaostoksilla, mulla oli 96% , ei hävettänyt yhtään, tuo 4% vähän.
Tuottajille jonkinlainen kiitos.

Tässä kohtaa kun niin paljon rahasta ja ihmisten pärjäämisestä puhutaan, niin hieman ajattelun aihetta porukalle. Siinä kohtaa, kun menette ruokakauppaan ja valitsette maitotuotteita ostoskoriinne, niin sillä on iso merkitys siihen, että mihin päin maailmaa ja kenen taskuun ne tuotot menevät ostoksistanne.
Jos ajatellaan esim. juuston valmistusta ja siihen tulevia kaikkia kustannuksia -> 1kg juustoa tarvitsee noin 10L maitoa (ei ole tarkkoja tämän päivän hintoja tiedossa) = 10x0,45€/L = 4,5€ + tuotantokustannukset ja kaupan ottama kate. Tällä hetkellä taitaa kotimaiset juustot olla kaupassa noin 6,5 - 10€/kg.
No jos sitten valitsette vaikka esim. Puolalaisen juuston kaupan hyllyltä, niin saatte sen luultavasti noin 2€/kg halvemmalla ja kilohinta on suhteessa noin sen verran halvempi.
Samansuuntaista se on muissakin meijerituotteissa.
Mutta mikä osa Puolalaisen juuston hinnasta jää kotimaahan?
Suomen suurin meijeriyhtiö on tuottajien omistama yhtiö, ei pörssiyhtiö. Yhtiö maksaa maidosta samansuuruista litrahintaa tuottajalle joka puolelle kotimaata, eli ei haali pelkästään isoja helppojen kuljetuksien takan olevia tiloja.
Naapurimaan yhtiö Arla taas ottaa pelkästään näitä isoja tiloja tuottajikseen jne.

Mikähän mahtaa olla järkevin valinta maitotuotteitten osalta valinta ostoksilla???

En ole tuottaja, mutta työelämäni pääosin palkanmaksajana tuottajat.

Kari Rautiainen 03.01.2025 12:32

Toivottavasti puolalainen kuluttaja ostaa suomalaista juustoa. Kyllä mäkin ranskan leclerkissä ostan mielelläni valion juustoa ja vaasan näkkäriä.

Seppo Yliniemi 03.01.2025 12:44
Seppo Lokasaari

Lainaan tässä kohtaa Ari Kuusiston kirjoituksesta loppuosan, eli:
Katsokaa piruuttain ossuuskaupan vihreän kortin mobiilista mikä on kotimaisuusaste ruokaostoksilla, mulla oli 96% , ei hävettänyt yhtään, tuo 4% vähän.
Tuottajille jonkinlainen kiitos.

Tässä kohtaa kun niin paljon rahasta ja ihmisten pärjäämisestä puhutaan, niin hieman ajattelun aihetta porukalle. Siinä kohtaa, kun menette ruokakauppaan ja valitsette maitotuotteita ostoskoriinne, niin sillä on iso merkitys siihen, että mihin päin maailmaa ja kenen taskuun ne tuotot menevät ostoksistanne.
Jos ajatellaan esim. juuston valmistusta ja siihen tulevia kaikkia kustannuksia -> 1kg juustoa tarvitsee noin 10L maitoa (ei ole tarkkoja tämän päivän hintoja tiedossa) = 10x0,45€/L = 4,5€ + tuotantokustannukset ja kaupan ottama kate. Tällä hetkellä taitaa kotimaiset juustot olla kaupassa noin 6,5 - 10€/kg.
No jos sitten valitsette vaikka esim. Puolalaisen juuston kaupan hyllyltä, niin saatte sen luultavasti noin 2€/kg halvemmalla ja kilohinta on suhteessa noin sen verran halvempi.
Samansuuntaista se on muissakin meijerituotteissa.
Mutta mikä osa Puolalaisen juuston hinnasta jää kotimaahan?
Suomen suurin meijeriyhtiö on tuottajien omistama yhtiö, ei pörssiyhtiö. Yhtiö maksaa maidosta samansuuruista litrahintaa tuottajalle joka puolelle kotimaata, eli ei haali pelkästään isoja helppojen kuljetuksien takan olevia tiloja.
Naapurimaan yhtiö Arla taas ottaa pelkästään näitä isoja tiloja tuottajikseen jne.

Mikähän mahtaa olla järkevin valinta maitotuotteitten osalta valinta ostoksilla???

En ole tuottaja, mutta työelämäni pääosin palkanmaksajana tuottajat.

Kyllä hehkutetaan kovasti että ostakaa kotimaista ruokaa mutta ei puhutta esim.maatalouden koneista mistä ne tulee?
Onko enemmistö maatalouden koneista ulkoa tuotuja?
Eikö ennen sanoneet että ota malka ensinnä omasta silmästä ja sitten vasta vieraan silmästä.
Mökki pahasesta on lähtöjään vaan Valmetilla tehtiin työt.

Toivo Koistinen 03.01.2025 14:54

Tottahan tuo, että ulkomailta, kun koneiden valmistus on siirtynny ulkomaille, mutta kotimainen maatalous on kotimaista, ja se pitää maatiloja hengissä.
Se kotimainen ruoka, kuten, peruna, kasvikset viljat, ne tulevat kotimaan kamaralta. ne ruokkivat siellä viljelijän tilalla sen liha.ja maidon tuotannon, mitä sitten on kaupassa tarjolla.
Siitä voi keskustella, miksi on muuttunut maatalous, kun tilakoot ovat suurentunet, että 80 luvun alussa oli Ranuan kunnassa 310 maitotilaa, niin nyt v 2023 oli 16, mutta maitoa tulee nyt enemmän vuodessa.
Tosin kun tilojen määrä vähenee, mutta peltoalat, ja tilakoot kasvaa, niin miten kerätään sato jos säät oikeen pistää hanttiin.
Hultovarmuus kriisin aikana, Huoltovarmuus ?
Elikkä Seppo sulle peukkua tällä vänkkyrä käpälällä nostelen, ja te muut ostakaa kotimaista. Tännään kävin kaupassa, ja kyllä se ruokalapun tavara oli kotomaista.
No kuten tavallista kuulemma, niin mulla jäi pari asiaa ostamati, mitä oli kirjuutettu ostos listalappuun.
Tp

Ari Kuusisto 03.01.2025 15:02

Tuo Seppo Yliniemen pointti oli hyvä, ei ole tullut mieleen että enää ei osteta Sampo äkeitä ja Tuhti peräkärryjä nykyaikaiseen maatalouteen, mutta olisiko syynä että tilojen suurentuessa koneet on niin paljon kasvaneet että kustannustehokkaasti tuotettuja koneita saa vain etelä-euroopasta.
Vaikka selitys mikä selitys, pitäis ostaa kotimaista myös koneet ja laitteet.

Kari Rautiainen 03.01.2025 16:12

Mun ruokaostoksissa näky niin K kuin S ryhmässäkin olevan kotimaisuusaste 70%.
Aika huono. Ja maanantaina lähen muutamaksi kuukaudeksi kreikan retkelle niin sitte on tosihuono %.

Markku Kujanpää 03.01.2025 16:37
Kari Rautiainen

Mun ruokaostoksissa näky niin K kuin S ryhmässäkin olevan kotimaisuusaste 70%.
Aika huono. Ja maanantaina lähen muutamaksi kuukaudeksi kreikan retkelle niin sitte on tosihuono %.

Sisämarkkinoilla sieläkin olette.
Kliffaa reissua teille !

Kari Rautiainen 03.01.2025 16:56
Markku Kujanpää

Sisämarkkinoilla sieläkin olette.
Kliffaa reissua teille !

Kas kiitos kuoma.
Juu, eu sisämarkkinoilla ollaan. No mitä nyt pikkasen bosnia, montenegro, albania siinä koukataan, mutta ne on läpikulkumaita ne. Takasinpäin keväällä meinasin kattoa sitä bulgaria, romania reittiä.

Eero Bruun 03.01.2025 23:02

Mielenkiintoista seikkailua Ex-Jugoslavian suunnalle ja Kreikkaan toivotan minäkin.

Kari Rautiainen 04.01.2025 10:37
Eero Bruun

Mielenkiintoista seikkailua Ex-Jugoslavian suunnalle ja Kreikkaan toivotan minäkin.

Kiitos. Vielä tähänpäivään mennessä nää mun reissut ei ole menny niinkun oli ajatus. Aina keksii jotain. Oletan että kun sisämaassa on talvi niin kiireellä vetäsen kroatian rannikolle, ja rantareittiä kreikkaan. Miten sitte takasinpäin, ajatus on mutta varmaan muuttuu. Kelien mukaan.

Eero Bruun 04.01.2025 21:41

En tiedä mikä on teidän suunnitelma vai onko suunnitelmaa. Minä ajaisin kylmästä lämpimään yhtä soittoa niin kauas kuin tuntuu hyvältä ja ajaminen maistuu. En ole koskaan ajanut Virossa ja edes käyttänyt Viron autolauttoja. Würzburgista ajoin Suomeen 1994 syksyllä Puolan kautta. Gdanskista lautalla Helsinkiin. Silloin Puolan radio ei ollut niin kuin lännessä. Puolen yön aikaan tuli jokin mietelause ja lähetys katkesi. Itäisessä Saksassakin oli kaikki vähän niin ja näin. Hieno bensa-asema ja vieressä taloraunio. Lauantaiaamuna oli lautta perillä Helsingissä. Siitä kotiin Kuopioon. Tiistaiaamuna tein töitä tietsikalla ja radiossa sanottiin Estonia on uponnut. Noh palataan aiheeseen. Aika kunnioitettavaa lähteä reissuun loppiaisena. Nostan hattua.

Kari Rautiainen 04.01.2025 21:52
Eero Bruun

En tiedä mikä on teidän suunnitelma vai onko suunnitelmaa. Minä ajaisin kylmästä lämpimään yhtä soittoa niin kauas kuin tuntuu hyvältä ja ajaminen maistuu. En ole koskaan ajanut Virossa ja edes käyttänyt Viron autolauttoja. Würzburgista ajoin Suomeen 1994 syksyllä Puolan kautta. Gdanskista lautalla Helsinkiin. Silloin Puolan radio ei ollut niin kuin lännessä. Puolen yön aikaan tuli jokin mietelause ja lähetys katkesi. Itäisessä Saksassakin oli kaikki vähän niin ja näin. Hieno bensa-asema ja vieressä taloraunio. Lauantaiaamuna oli lautta perillä Helsingissä. Siitä kotiin Kuopioon. Tiistaiaamuna tein töitä tietsikalla ja radiossa sanottiin Estonia on uponnut. Noh palataan aiheeseen. Aika kunnioitettavaa lähteä reissuun loppiaisena. Nostan hattua.

Lämpimään tai ainakin lämpimämpään mennään reippaasti kyllä. Joku semmonen 800 - 1000 päivä. Kroatian rannikolla jos keliä on niin ehkä pari huilipäivää ja eteenpäin. Että aika pian ollaan kreikassa kyllä. Talvihan se kreikassakin on, mutta mieluummin kreikkalainen kun suomalainen talvi. Ja niitten talvi peloponnesosin rannoilla on eri juttu kun tää täällä. Kylmänä päivänä +10, parempana +18.

Se muuten se kopteri kun putos viron rannikolla, menin sillä edellisenä päivänä. Koskaan tiä…

Eero Bruun 04.01.2025 22:04

Kopteri ja Estonia. Vielä ollaan hengissä.

Kari Rautiainen 04.01.2025 22:37
Eero Bruun

Kopteri ja Estonia. Vielä ollaan hengissä.

Jep. Mutta siihenkin tulee muutos. Se on vaan yks päivä. Kaikkina muina päivinä ei. 🤪

Eero Bruun 04.01.2025 23:17

Sen verran avaudun. Vaimon kanssa reissattiin vuodesta 1982. Sairastui dementiaan 2016. Kuoli 2022. Ostin silloin syksyllä 2016 Rapidon ja möin Tabin. Siitä asti koiran kanssa kanssa yksin. Sellaista on elämä. Sentään hurtta pääsi Pariisiin vuosi sitten. Täyttää se hurtta 18.1.25 15 vuotta. Noh se siitä, elämä on sellaista. Noh siinä kaikki. Kunhan piti purkautua.

Toivo Koistinen 05.01.2025 07:36

Näin se Eero elämä menee. Mutta elellään ja ollaan ittekukin sovussa elämän kanssa. Mukavaa vuoden jatkoa sulle, ja hyviä reissuja.
Minä joudun, tai pittääkö sanoa pääsen pikurakenteluun, ja kuten luottolääkäri aikanaan sanoi. Ratko ristikoita, ja suunnittele, rakentele, niin aivot saa työtä, ja pidempään toimivat pidempään kun vanahenet.
Tuli ostettua henkilöauto, ja kun siinä ei nouse takaistuimen istuinosa pystyyn, niin pitää rakennella siihen takapenkin etupuolelle sermi, että koira saa asustella siellä omassa loosisaan, niinkun vanhuksessa, jossa nousi se istuin, ja oli heleppo se pehmustella.
Pittää sitten, kun homman saan kuntoon alakaa kysellä tarviiko joku asentajan mielestä liian hyvin huolletun vanhuksen.
Tp

Kari Rautiainen 05.01.2025 08:11
Eero Bruun

Sen verran avaudun. Vaimon kanssa reissattiin vuodesta 1982. Sairastui dementiaan 2016. Kuoli 2022. Ostin silloin syksyllä 2016 Rapidon ja möin Tabin. Siitä asti koiran kanssa kanssa yksin. Sellaista on elämä. Sentään hurtta pääsi Pariisiin vuosi sitten. Täyttää se hurtta 18.1.25 15 vuotta. Noh se siitä, elämä on sellaista. Noh siinä kaikki. Kunhan piti purkautua.

Mulla tuli koiralle kilometrit täyteen vuos sitte, jouluviikolla. Vieläkin katon sängystä noustessa etten astu päälle.

Harri Halinen 05.01.2025 12:35

Olisiko jo kykyä ottaa uusi koirakaveri kaikkine uuden vaikeuksineen Kari?
Tiedän sen olevan vaikeaa, mutta hetken päästä helpottaa kun tajuaa etei uusi olekaan van han kaverin pettämistä.


Se on eri asia kuin vaimo vastaavassa tilanteessa.
muokattu: 5.1.2025 12:36
Kari Rautiainen 05.01.2025 14:58
Harri Halinen

Olisiko jo kykyä ottaa uusi koirakaveri kaikkine uuden vaikeuksineen Kari?
Tiedän sen olevan vaikeaa, mutta hetken päästä helpottaa kun tajuaa etei uusi olekaan van han kaverin pettämistä.

Näinpä. Mutta nyt on vaan pari etelän reissua tehty ilman koiraa, ja erilaista reissaamistahan se. Auto alueelle, busalla tai junalla lähikaupunkiin päiväksi, ei sellasta ole voinut oikeen tehdä, jättää koiraa päiväksi kuumaan autoon. Etunsa tälläkin tilanteella. Tottakai mieli haluais koiran, mutta katellaan mitä seuraavaksi. Ikäkin pohdituttaa, tiistaina 70 vuotta kuitenkin. Kaikkeen pitää varautua.

Harri Halinen 05.01.2025 16:05

Olet sen verran nuori ettei ole samanlainen ongelma kuin minulla jonka vuoksi ajattelen ettei koira jäisi yksin jos ottaisin sellaisen.

Kari Rautiainen 05.01.2025 16:39
Harri Halinen

Olet sen verran nuori ettei ole samanlainen ongelma kuin minulla jonka vuoksi ajattelen ettei koira jäisi yksin jos ottaisin sellaisen.

Tämä se on yks osa tätä juttua. Toisaalta, ei voi tehdä mitään jos vaan valmistautuu lähtöön.

Sirpa Eskelinen 05.01.2025 18:28
Kari Rautiainen

Tämä se on yks osa tätä juttua. Toisaalta, ei voi tehdä mitään jos vaan valmistautuu lähtöön.

Aina voi kuitenkin yrittää olla vähän viisaampi kuin hän, joka lähti jo..
Hänhän ei näillä sivustoilla väitä vastaan.

Sirpa

Harri Halinen 05.01.2025 19:10

Niin, ei tässä mikään kiirekään ole, mutta riski kasvaa koko ajan sekä todennäköisyys jo pelkästään siihen että tukehtuu jonain päivänä kun sulloo kourallisen lääkkeitä kitaan.

Kari Rautiainen 05.01.2025 19:22
Harri Halinen

Niin, ei tässä mikään kiirekään ole, mutta riski kasvaa koko ajan sekä todennäköisyys jo pelkästään siihen että tukehtuu jonain päivänä kun sulloo kourallisen lääkkeitä kitaan.

Toki, todennäkösyys kasvaa kovaa vauhtia.
Mulla ei ole kun kolesterolilääkitys. Kaikista muista, sokeri, verenpaine, yms. pääsin eroon kun laihdutin reilu 35 kiloa. No, siitäki jo 5 vuotta.

Harri Halinen 05.01.2025 20:46

Samanverran laihdutin kun päätin päästä alle 100 kiloiseksi. Sen jälkeen en ole vaakalla käynyt kymmeneen vuoteen.
Onkin pysynyt paino hyvin, vaikka hyvä ja laadukas ruoka maistuu. Mukaan mahtuu myös tuo vaarallinen makkara kohtuullisesti nautittuna.
Nuo lääkkeet kai pitävät hengissä. Lääkärissäkään en ole silmä- ja hammaslääkäriä lukuunottamatta käynyt 10 vuoteen. Kerran koetin päästä, mutta ei Tuusulassa ollut aikaa mahdollisuutta varata. Yritin kyllä useampana päivänä mutta en halunnut mennä jonottamaan muiden sairaiden luokse.
Päätin parantua ilman apua ko kai flunssasta, onnistui.


Piti kaivaa vaakani ja etsiä uusi patteri ja vaaka näytti 89,6. Eli taas hävinnyt 10 kg lisää. Tarkistin vaimon vaakalla ihan sama luku. Siis kuitenkin edelleen ylipainoa hiukan alle 180 senttiselle Onkohan pyy ilmiö? Jos on, ei merkkaa hyvää maailmalle.
muokattu: 5.1.2025 21:18

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.