Politiikkaa.

Kari Rautiainen 04.12.2024 15:30
Ari Kuusisto

Olisko hännät nostettu ,vois jo politiikkaan siirtyä.Eikö tapaus Fazer yhtään lämmittänyt.

Mitäs Fazer nyt on tehny?

Ari Kuusisto 04.12.2024 15:33

Ei kun ei meinaa tehdä, meinaamaansa suurta makeistehdasta Suomen Lahteen vaan Ruotsiin.

Kari Rautiainen 04.12.2024 15:34
Ari Kuusisto

Ei kun ei meinaa tehdä, meinaamaansa suurta makeistehdasta Suomen Lahteen vaan Ruotsiin.

Niin sä meinaat tota pari päivää sitten uutisoitua hommaa. Sitä se tämä, että ruåttiin vai lahteen. Valtiovalta viisaudessaan ajaa teollisuuden maasta.


Oliko se niin että työvoima on valtiovallan erityisessä suojeluksessa. Tai siis niin Kekkonen uskoi.
muokattu: 4.12.2024 15:35
Harri Halinen 04.12.2024 15:36

Ari,
On syytä selvittää perusteet kun arvioidaan mielestäni väärin perustein. Kullakin on oikeus mielipiteeseensä, sinulla ja Heikillä.
Pitää ymmärtää mikä erottaa hännän noston ja perustelut mielipiteeseen.

Ari Kuusisto 04.12.2024 15:43

Niin pitääkin ja siksi kommenttini, eikä se nyt ihan löysin perustein annettu.

Kari Rautiainen 04.12.2024 15:46

Heh.

Liitetiedostot

img_5220.jpeg
Harri Halinen 04.12.2024 15:47

Mikä oli vahva perusteesi kommentillesi?
En ymmärtänyt sitä.
Kiitos vastauksesta etukäteen, jotta asia selviää myös minulle.

Ari Kuusisto 04.12.2024 15:49

Tehtaan rakentamisen perumisen syitä voi sitten laittaa hallituksen tai 10%:n palkkavaateen syyksi ,ihan mistä poterosta karvalakki/(supi tai krimi), päässä huutelee,voi molempiakin syyttää jos on tasaveroisempaa.


Mun matikalla suurempi vaikutteinen on makeisvero kun palkat automatisoidussa uusinta huutoa (toivottavasti) olevassa tehtaassa,väkiluku ei varmasti päätä huimaa. Niin ne myös on tullut automatisoiduissa tehtaissa tehtävät laitteet/kojeet paljon takaisin Kiinasta Suomeen.
muokattu: 4.12.2024 15:55
Harri Halinen 04.12.2024 15:59

En ole kirjoittanut tehtaan rakentamisesta kun vastasit kirjoitukseni vaan vastasin Heikin kirjoitukseen.
Se selviää kun käy läpi kirjoitukset.
"Hännän nosto" edelleen ei selvinnyt.

Kari Rautiainen 04.12.2024 16:05
Ari Kuusisto

Tehtaan rakentamisen perumisen syitä voi sitten laittaa hallituksen tai 10%:n palkkavaateen syyksi ,ihan mistä poterosta karvalakki/(supi tai krimi), päässä huutelee,voi molempiakin syyttää jos on tasaveroisempaa.

Kait se on molempia.

Heikki Ikonen 05.12.2024 12:05

Miksiköhän 🤷‍♂️ - oisko Bella veneiden tekeminen Ruotsissa yhtiölle parempi lue tai edullisempi tapa ko Suomessa 🤦‍♂️, summasummaarum, verot, kiinteät kulut tehtaassa, työvoima kulut, ym. 🤔 vain Nimbus tietää - miks Bellan työpaikat Kuopiosta lähtee Ruotsiin 🥲
Toivottavasti joku sammuttaa kynttilän lähtiissään että tupa ei pala. H

Kari Rautiainen 05.12.2024 13:40

Nimbus Group Ab on ruåttalainen putiikki.
https://nimbusgroup.se/en/nimbus-group-closes-its-factories-in-kuopio-finland/

Harri Halinen 05.12.2024 14:22

Varmaan kilpailijan pois osto.
Pieniä/keskisuuria veneiden valmistajia on paljon Euroopassa. Kävin lasikuidun merkeissä eräässä puolalaisessa vene tehtaassa Suwalkissa parikymmentä vuotta sitten.
Kyselin samalla erästä Bella-vene malliin verrattavaa venettä. Hinta olisi ollut tehtaalla noin puolet ko Bellan listahinnasta.
En tiedä oliko ns. tutun hinta vai mikä.
Tehtaalla oli silloin laajempi malli valikoima kuin Bella-veneillä.
Ei antanut mieli tehdä kauppoja.

Ari Kuusisto 05.12.2024 14:58

Niin lehdellä luki että pienten veneiden menekki vähentynyt (kukahan niitä ostaa, no ehkä tällaiset karavaanarin tapaiset/sukuiset) sekä että Ruåttalaiset osti markkinat Bellan osalta ja hyvän brändin itselleen,kuten Harri tuossa.
Niinhän ostivat swedut sen Solivieterin brändin asuntovaunupuolella.
Näitä sattuu ,ja tottuu kun aina sattuu.
No markkinat pikkuveneissä, olisko joku/jotkut aiheuttaneet epävarmuuden lietsonnalla sen että pidetään pussin suut soukemmalla.Kaikki vaikuttaa lähes kaikkeen.
Olisko ostovoiman kasvulle kysyntää.
Muutama tuhat sotealueiden työntekijää pidättää hengitystä millä sopimusalalla jatkossa mennään ja miten palkat "harmonisoidaan" muutaman vuoden sisässä.
Veikkaan ettei "harmooni soita" kolmatta linjaa takaisin.

Kari Rautiainen 06.12.2024 10:10

Uus hinnasto.

Kari Rautiainen 06.12.2024 11:05

Joulupukilta palo hihat kun ne saatanan tontut vaatii 10% korotusta. Tontut lyö perseet tonttiin ja joulu on peruttu tältä vuodelta.

Ari Kuusisto 06.12.2024 12:59

Ei se pukki mikään Putin ole kyllä, sieltä joulusopu tulee, lahjat vaan jakoon, tasapuolisesti.

Riitta Tiihonen 06.12.2024 13:06
Kari Rautiainen

Joulupukilta palo hihat kun ne saatanan tontut vaatii 10% korotusta. Tontut lyö perseet tonttiin ja joulu on peruttu tältä vuodelta.

No tuo tonttujen 10% on vielä pientä verrattuna naapurikunnan johtajaan. Rautavaaralla Kärnä kärttää 2500 € korotusta 7000 € kuukausipalkkaansa.
Vähän on kiristyksen makua, on toki tuonut tunnettuutta Rautavaaralle. Nyt sanoo, ettei pyri muihin hommiin jos maksatte.
Ja Terrafamen kaltaista avolouhos kaivostakin sinne suunnitellaan ihan kylän pintaan, tullessaan pilaisi varmaan meidänkin loistavat kalavedet.

Kari Rautiainen 06.12.2024 15:20
Riitta Tiihonen

No tuo tonttujen 10% on vielä pientä verrattuna naapurikunnan johtajaan. Rautavaaralla Kärnä kärttää 2500 € korotusta 7000 € kuukausipalkkaansa.
Vähän on kiristyksen makua, on toki tuonut tunnettuutta Rautavaaralle. Nyt sanoo, ettei pyri muihin hommiin jos maksatte.
Ja Terrafamen kaltaista avolouhos kaivostakin sinne suunnitellaan ihan kylän pintaan, tullessaan pilaisi varmaan meidänkin loistavat kalavedet.

Kärnä pyytää vain 36% korotusta. Onko se työmarkkina-avaus paikkakunnalla 🤪

Eero Bruun 06.12.2024 22:00

Kyllä hyvä johtaja on palkkansa ansainnut. Ei ole iso juttu kunnan budjetissa. En tiedä kaivoshankkeista, mutta lääniä siellä riittää. Muutama vuosi sitten ajoin Jyrkän kylästä Sonkajärven pohjoispuolelta Rautavaaralle. En ole sellaista asumatonta seutua nähnyt kuin Lapissa ja tai vaikka Nurmes-Kuhmo tien varressa. Tuo Bermudan kolmio (oikeastaan neliö) Iisalmi-Nurmes-Kuhmo-Kajaani on käymättömiä korpimaita. Ajelemassa viikonloppuisin joskus, tosin harvoin, olen käynyt Rautavaaran suunnalla. Kuopiosta 100km. Vaimo tokaisi kun oltiin kaupan pihassa ja edessä oli kunnantalo. Ajattele kunnanjohtaja laittaa joka aamu puvun päälle ja menee tuonne töihin. On se Rautavaara aika syrjässä. Tarvitsee karismaattista ja hyvää johtajaa johtajaa. En tiedä sitten onko Kärnä hyvä.

Kari Rautiainen 06.12.2024 22:18

Ja jos sille on tarjottu parempaa eikä huvittas lähtee niin pikku kompensaatiota…

Heikki Ikonen 07.12.2024 05:41

Suora selekäsesti pyytää 👍 eikä omavaltaseti sutkaa pimeästi 👎 (palakan korotusta) - tasapeli, sama raha voi männä kahella tapoo. Kuntalaiset päättää, kui iso raha 2500e loppuin lopuks on ja onko rehellisen korotuksen "väärti".

"Koe aikana" näytetään muille mihin pystyy, sen jäläkiin tietää hintansa. Voihan se lähtiäkin muihin hommiin,,,, jos,,, sekin on reilu peli jos ja kun ilimottaa etukäteen.

Oisko "neuvottelun paikka", kysyy epätietoinen??

10 . . . . . . . . . . Kärnälle. 🫡 H

Kari Rautiainen 07.12.2024 11:08

Joo mutta
” Nyt sanoo, ettei pyri muihin hommiin jos maksatte.”

Tuo on uhkaus. Ei neuvottelu. En maksaisi. Uhkailijalle jos maksaa niin sillä siirtää sitä lähtöä mutta itse asiaa se ei korjaa. Jos tyyppi on jo henkisesti valmis lähtemään, niin pitää toivottaa hyvää matkaa.

Jos se taas ihan vaan mittaa asemaansa niin pieleen meni, ei sitä uhkailemalla.

Heikki Ikonen 07.12.2024 11:50

"Oisko neuvottelun paikka" ??

Kiristystä en hyväksy, enkä sutkaamista, sielläpä setviivät keskenään, "saatavilla olevista" mieluisin jatkaa, tuttu vanaha jonka kujeet tietään vai kujeiltaan tuntematon uus arpa", tarjonta ratkaisee, niin se mänöö. H


Ainoastaan "aikanaan" neuvottelu pöyässä tiijetään oliko se uhkaus? vai neuvottelun avaus??
muokattu: 7.12.2024 12:13
Kari Rautiainen 07.12.2024 12:48

”Ettei pyri muihin hommiin jos maksatte” tarkoittaa kyllä että jollette maksa niin lähen. Uhkaus se sellanen on. Meillä tommosille toivotettiin hyvää matkaa. Hyvälle sanottiin että kerran saa käydä muualla koettamassa, ja tulla takasin.

Riitta Tiihonen 07.12.2024 12:57

Tässä pätkä Savon Sanomien aihetta käsitelleestä uutisesta.

Ari Kuusisto 07.12.2024 14:08

Mun pisti silmään että kaveri myöntää ettei hyvästä taloudesta kunnassa kunnia kuulu hänelle ,kun on ollut -23 vuonna vasta kuukauden pestissään ja silti pokerina kiskoo lisää liksaa.
No tippui eduskunnasta -23 kansanedustaja (kesk). Positiivista ettei jäänyt nostamaan sopeutumisrahaa enempää kun puoli vuotta.Kuinka se menikään että kepu pet... .....,jne.
No säästetään sitten koulunkäyntiavustajista ja lasten ksylitolipastilleista päiväkodissa,onhan näitä kohteita.
Tuo oli hyvä tuo "suoraselekäsesti pyytää, eikä sutkaa??".

Harri Halinen 07.12.2024 14:46

Mitkä ovat ne näytöt jotka hän on tehtävässä oloaikanaan pytynyt antamaan?
Jos ovat merkittäviä, vai eikö, päätös suoritusten ei lupausten mukaan.

Sirpa Eskelinen 07.12.2024 17:55

Kateus on suomalaisten pahin kansallistauti.

En tunne Kärnää. En ole keskustalainen, en ole persu eikä minulla ole tarpeeksi pääomaa kokoomuslaiseksi, mutta..
Rautavaara on autioitunut lähes kokonaan sen aikana, kun olen matkaillut karavaanarina itäisessä Suomessa.
Raitavaaralla on kauniit maisemat, pieni leipomo, useita kirppareita eikä melkein mitään muuta. kun etsin sieniä siellä päin viime kesänä.

Jos joku mies haluaa yrittää kehittää syrjääntynyttä kotimaataan tuossa maankolkassa , osallistun talkoisiin veroeuroillani ihan itkemättä.

Sirpa


Korjaus kirjoitusvirheeseeni, Rautavaaralla on kauniit maisemat, pieni leipomo .... (ei raitavaara)
muokattu: 7.12.2024 17:57
Kari Rautiainen 07.12.2024 18:58
Harri Halinen

Mitkä ovat ne näytöt jotka hän on tehtävässä oloaikanaan pytynyt antamaan?
Jos ovat merkittäviä, vai eikö, päätös suoritusten ei lupausten mukaan.

Noissa hommissa ei vuodessa kovin isoa näyttöä saa syntymään.

Harri Halinen 07.12.2024 19:27

Kyllä, mutta jokaisella 40 vuotiaalla on menneisyys. Vuodessa näyttää myös paljon, jos ei aikaiseksi mitään ei saa myöskään kolmessa vuodessa mm. yhteistyökyky ja neuvottelutaito.

Sirpa Eskelinen 07.12.2024 20:16
Harri Halinen

Kyllä, mutta jokaisella 40 vuotiaalla on menneisyys. Vuodessa näyttää myös paljon, jos ei aikaiseksi mitään ei saa myöskään kolmessa vuodessa mm. yhteistyökyky ja neuvottelutaito.

Yhteistyökyvyllä ja neuvottelutaidolla on omat arvonsa, mutta jos koko maakunta on tuomittu kaivostoiminnan jätevesialueeksi ei yksi kunta pysty vastustamaan.

Sirpa

Kari Rautiainen 07.12.2024 20:22
Harri Halinen

Kyllä, mutta jokaisella 40 vuotiaalla on menneisyys. Vuodessa näyttää myös paljon, jos ei aikaiseksi mitään ei saa myöskään kolmessa vuodessa mm. yhteistyökyky ja neuvottelutaito.

Totta tuokin. Ton ukon menneisyys ei oikeen…

Harri Halinen 07.12.2024 21:14

En tunne miestä. Muistan nimen kansanedustaja ajoilta. Ei aiheuttanut muistaakseni silloin abloodeja, siksi vain kai yhden kauden edustaja.

Heikki Ikonen 08.12.2024 06:42

Asia ko asia. Pojat osaa ottaa kantaa aina rakentavasti ja positiivisesti 🫢. H

Toivo Koistinen 08.12.2024 07:51

Eikö se niin. Ei se joka pyytää, vaan se joka maksaa päättää.. Niinkai sitä tet ittekuki, kun kauppaan menee. Jos hinta on mielestä liian kallis, jättää ostamati
Olisko se kuiten nin, että kunta päättää maksaako se tuon palakankorotuksen, vai ei. Jos katsoo miehen sen arvoiseksi, maksaa, tai jos ei nin sanoo. Ei käy.
Tp

Kari Rautiainen 08.12.2024 09:18
Toivo Koistinen

Eikö se niin. Ei se joka pyytää, vaan se joka maksaa päättää.. Niinkai sitä tet ittekuki, kun kauppaan menee. Jos hinta on mielestä liian kallis, jättää ostamati
Olisko se kuiten nin, että kunta päättää maksaako se tuon palakankorotuksen, vai ei. Jos katsoo miehen sen arvoiseksi, maksaa, tai jos ei nin sanoo. Ei käy.
Tp

Näyttäs olevan menossa läpi sen pyyntö.

Tää on sitä kun koetin nuoremmille myyntimiehille opettaa. Tee itestäs korvaamaton niin saat ihan itte kertoa mitä se maksaa. Jos et pysty tekemään itestäs korvaamatonta niin ainakin vähä parempi kun muut. Myyntimiehen pitää osata panoksensa myydä. Tai vaihtaa hommia. Kärnällä näyttäs olevan pikkasen hajua myynnistä.

Toivo Koistinen 08.12.2024 14:56

Tuosa muistu mieleen, kun puolison töllössä mainostivat Pyhätunturia lasketteluun, että kuten olen monasti kertonnu, että olen elämänpolun taivallellu tunaroinnista toiseen, mikä on täyttä totta.
Niin olenhan minä tehny jottain hyvää, ja pysyvää lapin matkailuun.
Nimitäin siellä Pyhällä on minun kaivurilla tekemä laskurinne, ja sen viereen lumetus systeemiin kaivellu maahan syöttö vesijohdon, ja sitten hissirinteen ynnä sen hissitolppien anturakuopat, ynnä muuta sinne kuuluvaa maatyötä.
Tp

Heikki Ikonen 08.12.2024 15:56

Että vaalimakkarat.
Tuohan on selevä "yritys tuki" 👍 🤣

Harri Halinen 08.12.2024 17:00

Kotka siirtyi osaltani boikottiin.

Heikki Ikonen 08.12.2024 17:22
Harri Halinen

Kotka siirtyi osaltani boikottiin.

No siehä vel .... oot??
Yritys tuki jota ei makseta valtion budjetista. Mikä sen parempi.

Voihan ne Kotkassa jakaa ilimasta makkaraa muuvalla ko grillin nurkalla sotkemassa toisen bisneksiä. TAI vaikka silleen että ostaavat net ilimaseksi jaettavat makkarat Kotkalaiselta torin grilli yrittäjältä - rahalla. Reilu peli, kansa saa makkaraa ja yrittäjä torin vuokra rahat siltäki päivätä. H

Harri Halinen 08.12.2024 17:38

Kotkalainen asenne makkaravitamiineihin on yhtä sairas kuin viimeisimmät ravintosuositukset. Kunhan nuo päsmärit elävät yhtä vanhaksi kuin makkaranpurijat, neuvokoot sen jälkeen.
Hyvä makkara ei vaadi kolmea mahaa kuten lehmä joka ei syö makkaraa.

Toivo Koistinen 08.12.2024 18:07

Saapas nähhä kuolenko minä joskus, kun en makkaraa ole suuhuni pistänny aikoihin. Porkkanapihvi on herkkua.
Lehti, tai mitä sallaattia pistelen porkkanaraasteen kera lautasellisen melekiin syönnin alusssa, ja sitten ruokaa päälle tuo ainoo maha täyteen.
Taino ehkä minua auttaa, kun mulla on samanlainen suolisto kun possulla, joka elelee karsinassaan viljaruualla, ei ole raateluhampaita, ei aukee leuka ninettä saisin etes kauriilta purtua niskat poikki.
Louhikärme kun olisin seuravasa elämäsä, nii saisin tulta puhaltamalla kypsentää eväselävän.
Tp

Sirpa Eskelinen 08.12.2024 18:55
Toivo Koistinen

Saapas nähhä kuolenko minä joskus, kun en makkaraa ole suuhuni pistänny aikoihin. Porkkanapihvi on herkkua.
Lehti, tai mitä sallaattia pistelen porkkanaraasteen kera lautasellisen melekiin syönnin alusssa, ja sitten ruokaa päälle tuo ainoo maha täyteen.
Taino ehkä minua auttaa, kun mulla on samanlainen suolisto kun possulla, joka elelee karsinassaan viljaruualla, ei ole raateluhampaita, ei aukee leuka ninettä saisin etes kauriilta purtua niskat poikki.
Louhikärme kun olisin seuravasa elämäsä, nii saisin tulta puhaltamalla kypsentää eväselävän.
Tp

En ole vielä nähnyt ikuisesti elävää märehtijää enkä ikuisesti elävää sekaruoan syöjää.
En tietysi ole nähnyt, koska olen elänyt vasta 78 vuotta.
En ole myöskään historiankirjoituksista lukenut, että kasvis-tai sekaruoan syöjä olisi elänyt ikuisesti, paitsi Metusalem , https://fi.wikipedia.org/wiki/Metusalah, eikä hänkään elänyt ikuisesti.
Jos joku tietää hänen ruokavaliostaan jotain tarkempaa, otan mielenkiinnolla vastaan tiedot.

Sirpa

Heikki Ikonen 08.12.2024 19:09

Uskottako...
Ei sen pienen makkara grillin yrittäjän lasten suut tuohesta ole, kyllä se 🎅🤶🧑‍🎄 joulu suklaa suussa sulaa, sikäli ko torilla kauppa käy ja hyvin käy. H

Seppo Yliniemi 08.12.2024 19:26
Sirpa Eskelinen

En ole vielä nähnyt ikuisesti elävää märehtijää enkä ikuisesti elävää sekaruoan syöjää.
En tietysi ole nähnyt, koska olen elänyt vasta 78 vuotta.
En ole myöskään historiankirjoituksista lukenut, että kasvis-tai sekaruoan syöjä olisi elänyt ikuisesti, paitsi Metusalem , https://fi.wikipedia.org/wiki/Metusalah, eikä hänkään elänyt ikuisesti.
Jos joku tietää hänen ruokavaliostaan jotain tarkempaa, otan mielenkiinnolla vastaan tiedot.

Sirpa

Vuonna 48 syntynyt on korkeintaan tällä hetkellä 76 vuotta.
Kippis vaan.

Sirpa Eskelinen 08.12.2024 19:41
Seppo Yliniemi

Vuonna 48 syntynyt on korkeintaan tällä hetkellä 76 vuotta.
Kippis vaan.

Kippis itsellesikin, Seppo ja kiitos oikoluvustasi !

Tuli tuollainen assosiaativirhe syntymävuoden kahdeksikon ja ikävuoteni kuutosen välillä.

Näin vanhana otan kiitoksella vastaan jokaisen positiivisen kommentin, ainakin aina kun ymmärrän.

Sirpa

Kari Rautiainen 08.12.2024 19:50
Harri Halinen

Kotkalainen asenne makkaravitamiineihin on yhtä sairas kuin viimeisimmät ravintosuositukset. Kunhan nuo päsmärit elävät yhtä vanhaksi kuin makkaranpurijat, neuvokoot sen jälkeen.
Hyvä makkara ei vaadi kolmea mahaa kuten lehmä joka ei syö makkaraa.

Putkipihvi, tuo loistava tuubiliha, se vaan on herkkua se. Kyllä putkipihvi hyvä on jos oikeista aineista tehty.

Harri Halinen 08.12.2024 20:36

Pitää hassua kyllä olla seoksessa perunajauhoakin!
Se vie rasvamaisuuden makkaramassasta pois, ei tietenkään liikaa ettei muutu jauhomaiseksi.

Kari Rautiainen 08.12.2024 20:44

Just hain pikku palvaamosta hirvi-veriryynäriä. Se se on oikeaa ainetta myös. Putkipihvien aatelia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.