Politiikkaa.
Harri Halinen
13.08.2024 21:11
Siellä keskusteli monet näistä nykyisistä ja lisäksi muutama idioottirähjääjä.
Kari Rautiainen
13.08.2024 21:18
Eero BruunLämpimästi Kari kirjoitit koirastasi. Minun 14-vuotias Eppu herättää minut joka aamu yhtä positiivisena. Kyllä pitää ihmetellä miten iloisesti koirat ottaa elämän vastaan. Vaikka itsellä olisi otsa vähän kurtussa. Pariisiinkin vanha hurtta jätti vielä hajumerkkinsä syksyllä lokakuussa.
Lokakuulla mekin ranskassa vielä oltiin koiran, Arskan kanssa. Rupes sillä olemaan kulku aika hankalaa. Ja vaikeemmaksi meni. Pärjäshän se, mutta ilo oli kadonnut, takapään motoriikka ei oikeen pelannut samaa tahtia kun etupää olis halunnu mennä.
Osa eläimestä tykkäämistä on osata päästää se ajoissa pois. Kova paikka se päätöksenteko.
Eero Bruun
13.08.2024 21:57
Tiedän miten kova paikka. Vanha Englanninlammaskoira Cozy 2000 ja Cockerspanieli Jesse 2009. Iso oli suru. Tanskalaisruotsalainen pihakoira Eppu on syntynyt 18.1.2010. On sillä koirakavereita. Tänäänkin naapurin musta labradori kävi moikkaamassa. Vapaana saavat olla. Ja tyttären pohjanpystykorvatyttö Halla jota käydään moikkaamassa Maaningalla silloin tällöin.
Markku Kujanpää
14.08.2024 17:51
Kun nyt politiikan osiossa ollaan, niin ritisioin tota lintmanin räksytystä. Pakkohan puppua on suoltaa ja se uppoo tyhmiin. Kaikki mielestään menee perseelleen. Yhtään järkijuttua kokonaisuuden korjaamisen kannalta ei tuolta pändiltä tule, vain kalastelua tyhmilä äänestäjiltä, ja niitä riittää.
Kari Rautiainen
14.08.2024 19:15
Juu, se on ehtymätön luonnonvara.
Harri Halinen
14.08.2024 21:06
Kysymys joka tulisi esittää Lindmanille:
Mitä demarijohtoiset hallitukset tekivät jo silloin olemassa olleiden velkaantumisen ja muiden ongelmien korjaamiseksi valta-aikanaan?
Kari Rautiainen
14.08.2024 21:23
Sepä on osamoilleen justiisakki näin tämä katastrofi.
Toisaalta putkipihvi, tuo aikamme loistava tuubiliha, juuri alkaa olla kunnossa. Makea sinappi ja ryssänkurkkua, eli maitohappokäytettyä valkosipulikurkkua kylkeen. Ranskanleipää ja hammasvoi. Ruokajuomana kurkunliemi. Ihan super.
Parin - kolmen tunnin torkut nyt ja sitte kattomaan perseidien tähdenlentoja.
Markku Kujanpää
14.08.2024 21:26
Nyt se kailottaa velkaantumisen vähentämisestä. Kusee omiin kinttuihin ja pändinsä kannanottoihin.
Kari Rautiainen
15.08.2024 10:44
Toi tunnin stoge Turkuun bamlaus on aika buli stebu tsengas 🤠
Harri Halinen
15.08.2024 11:12
Jos kaikki junat kulkisi aikatauluissaan olisi ajansäästö paljon suurempi kuin mainitulla uudella radalla.
Muillakin kuin Turkuun/Turusta matkaavilla on kiire ja halu ajansäästöön.
Joten höpön höpön koko radalle. Joidenkin yksilöiden etu ei saa mennä edelle liiaksi.
Ei Turun murteella ole tarvetta levitä nopeammin muualle.
Seppo Suomi
15.08.2024 11:58
Kari RautiainenToi tunnin stoge Turkuun bamlaus on aika buli stebu tsengas 🤠
Turkuraattorin kääntämänä;
Toi tunnin juna sem pare vaa Turkuun puheet o aika iso kivi kenkäs
Kari Rautiainen
15.08.2024 12:19
Perkennääs tollee puhu kekää. Ei kekää.
Kari Rautiainen
16.08.2024 22:06
Elon Muskin ja Trumpetistin jutut alkaa olla melko paksua teatteria. Kaks narsistia taluttamassa toisiaan. Voe helevettiläinen.
Pertti Aro
16.08.2024 22:19
Eikös se olisi hyvä jos Varsinais-Suomeen pääsisi vähän nopeammin sieltä susirajan rakaa ?
Kari Rautiainen
16.08.2024 22:47
Pertti AroEikös se olisi hyvä jos Varsinais-Suomeen pääsisi vähän nopeammin sieltä susirajan rakaa ?
Ei kait turkuun kellään kiire ole. Päinvaston, se on hyvä että on aikaa harkita vielä meneekö vai karkaako matkalla.
Petteri Haverinen
17.08.2024 07:51
Harri HalinenJos kaikki junat kulkisi aikatauluissaan olisi ajansäästö paljon suurempi kuin mainitulla uudella radalla.
Muillakin kuin Turkuun/Turusta matkaavilla on kiire ja halu ajansäästöön.
Joten höpön höpön koko radalle. Joidenkin yksilöiden etu ei saa mennä edelle liiaksi.
Ei Turun murteella ole tarvetta levitä nopeammin muualle.
Jos kaikki firmat, jotka perivät kuluttajilta alvin, muistaisivat myös tilittää sen valtiolle, niin ei tarvittaisi alvin nostoa syykuussa, lehtietojen perusteella summa on lähemmäs 1 mrd , toki vaihtelua vuosittain... mut jos lehmät lentäisi...
Toivo Koistinen
17.08.2024 09:34
Ennustelin aikanan kun nämä aluehallinnot ( luoe poliitikkojen suojatyöpaikat, eli sotekonklaavit ) perustettiin, että seuraavaksi maakuntavero kuntaveron, ja valtionveron lisäksi.
No nyte lehellä jo politiikka herätelee ajatusta, kun ne on alunpitäen olleet miljardi tappiolla. Samalla puhutaan niiden määrän puolittamista.
Aikanaanhan lääninhallitukset lakkautettiin koska katsottiin että turhaa byrokratiaa pitää vähentää eduskunnan ja kiuntien hallintojen välistä.
No olen puhelut, että kun näin on, niin pitäisi lakkauttaa kuntahallinnot, ja menä Ruotsin malliin aluehallintoon.
Muuten onko vielä olemassa maakuntahallitukset noiden lisänä.?.
Tp
Kari Rautiainen
17.08.2024 10:33
Taitaapa olla.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Maakuntahallitus
Toivo Koistinen
17.08.2024 10:47
Kiitos Kari. Elikkä suojatyöpaikkoja politiikalle piisaa. Onko sitä sopeumisrahaa työttömäksi jäävälle poliitikkoparalle muualla kun eduskunnasta.
Se on muuten kovaa hommaa päästä eurostoliiton virkaan, kun lehelä oli, että isoin vaaliraha minkä on joutunnu ehdokas keräämään, oli yli 300 000 ööriä.
Kovaa hommaa kovaa hommaa...
Tp
Kari Rautiainen
17.08.2024 15:35
Juu. 300 donaa eikä mitään varmuutta meneekö läpi.
Kari Rautiainen
23.08.2024 19:32
Tuolla naamakirjan puolella on tullut liitytyksi aika moneen karavaanari ryhmään. Niksiä ja puskaparkkia jne.
Kertokaas mulle mistä se kaikki katkeruus kumpuaa. Ei juuri mitään positiivista. Karavaanarit kyttää ja vahtii toisiaan, keksii kieltoja ja määräyksiä toisilleen. Ihan uusia määräyksiä ajokorttiluokkiin ja autojen painoihin ja ominaisuuksiin. Siis sellasia mistä viranomaisetkaan ole koskaan kuulleet. Jokaisenoikeudetkin näkyy olevan hyvin erilaisia eri autoissa ja vaunuissa.
Huomioon ottaen harrastajamäärän, täytyyhän tässä touhussa jotain kivaa, mielenkiintoista, ja jopa hauskaakin olla.
Tulin kotiin huoltohommiin välillä ja kyllä taas oli aivan loistava leirintä viimeyön, ja talven kantarellitkin kohta pakkasessa.
Kari Rautiainen
27.08.2024 17:58
Oho, vanhoja kuvia tupsahtelee. Joskus kauan sitten Purhossa rosvopaisti treffeillä isäntänä. Kurskin kapteenin myssy päässä.
Kari Rautiainen
27.08.2024 18:18
Onko se muuten kohtuullista nostaa käyttövoimaveroa kuusinkertaiseksi?
https://valtioneuvosto.fi/-/10623/matkailuautojen-ajoneuvoveron-muutokset-lausuntokierrokselle?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1k5hD3aJ1mMdcGYAT3Q4hEUCwT_W_a-GjI6RPCcSQ_ZnKyv74qxBKKzt4_aem_QFk_GEz4P5Hc37xddOkNew
Eero Bruun
27.08.2024 19:29
Pitääpä laittaa auto aina seisomaan, kun ei ole käytössä. Nyt olen pitänyt liikenteessä ettei tarvitse sählätä Trafin sivujen kanssa. Jos tulee yllättävä lähtö ajelulle.
Kari Rautiainen
28.08.2024 09:44
Eero BruunPitääpä laittaa auto aina seisomaan, kun ei ole käytössä. Nyt olen pitänyt liikenteessä ettei tarvitse sählätä Trafin sivujen kanssa. Jos tulee yllättävä lähtö ajelulle.
Ihan kohtuullinen korotushan tuo on:
Korotus on 611%
35 sataa kiloa painavalle autolle
115€ > 702€, nousua 582€
Harri Halinen
28.08.2024 10:42
Valmisteleva esitys tekee keskimäärin noin 50 euroa/kk liikenteessä oleville. Huppailu maksaa.
Koko summa tuskin menee läpi, sen sijaan mielenkiintoista miten verotus kohtelee verovapautta.
Miten valtion rahantarve tulisi suunnata? Näihin vapaaehtoisiin vai kaikilta pois jolloin vaikeampi itse ohjata kulutustaan? Vai kokonaan uusiin verotuskohteisiin? Onko ehdotuksia?
Kari Rautiainen
28.08.2024 10:50
Harri HalinenValmisteleva esitys tekee keskimäärin noin 50 euroa/kk liikenteessä oleville. Huppailu maksaa.
Koko summa tuskin menee läpi, sen sijaan mielenkiintoista miten verotus kohtelee verovapautta.
Miten valtion rahantarve tulisi suunnata? Näihin vapaaehtoisiin vai kaikilta pois jolloin vaikeampi itse ohjata kulutustaan? Vai kokonaan uusiin verotuskohteisiin? Onko ehdotuksia?
Alkujaan ehdotus oli poistaa tuo autoverovapaus joka olisi nostanut uusien hintaa. Ehdotukseen antoi vastineen matkailuautotuojat ja mm SFC ehdottaen maltillista käyttövoimaveron nostoa. No tämä esitys on sen mukainen, mutta onko se kohtuullinen?
Harri Halinen
28.08.2024 11:05
Minä olen vapaaehtoisten veromaksujen kannalla noiden kiinteiden, kaikille pakollisten asemasta.
Siten voi valita asioita taloudellisuus ja sen kautta henkilökohtainen tarve/järkevyysajattelu edellä joita arvostan.
Sinulla Kari tuo elämäntapasi matka-autosi kanssa on ihan erilainen ja siksi kannanottosi ymmärrettävä.
Onko korotus kohtuullinen? Suomi on edelleen pieni maa ja vähäinen maksajakunta veroissa. Sen vuoksi asiat kohdentuvat johonkin maksajaryhmään.
Siksi aiemmassa kirjoituksessani koetin tuoda esille vaihtoehtoisia ratkaisuja jotka kaikki nekin ovat ikäviä.
Kari Rautiainen
28.08.2024 11:27
Harri HalinenMinä olen vapaaehtoisten veromaksujen kannalla noiden kiinteiden, kaikille pakollisten asemasta.
Siten voi valita asioita taloudellisuus ja sen kautta henkilökohtainen tarve/järkevyysajattelu edellä joita arvostan.
Sinulla Kari tuo elämäntapasi matka-autosi kanssa on ihan erilainen ja siksi kannanottosi ymmärrettävä.
Onko korotus kohtuullinen? Suomi on edelleen pieni maa ja vähäinen maksajakunta veroissa. Sen vuoksi asiat kohdentuvat johonkin maksajaryhmään.
Siksi aiemmassa kirjoituksessani koetin tuoda esille vaihtoehtoisia ratkaisuja jotka kaikki nekin ovat ikäviä.
Ymmärsin kyllä tämän.
Perustetaan eloapina liike ja leiriydytään mannerheimintielle. Ensin viikoksi. Telttasaunat mukaan ja markiisit auki. Jalat alas ja grillaamaan. Kansanedustajia.
Niin Harri, ei nää verot vapaaehtoisia
muokattu: 28.8.2024 13:01
Harri Halinen
28.08.2024 13:29
Kyllä olet vapaaehtoisesti ostanut laitteen johon vero kohdistuu.
Pakollinen vero on myös alv, paitsi jos jättää esim ruuat ostamatta.
Jotain on melko varmasti pakko ostaa matkailuautoa ei.
Kyse on valinnoista mihin rajan vetää.
Siinä ero pakosta ja valinnasta jota tarkoitan. Nämä pakkoverot johtavat yhteiskuntaan jossa yhteiskunnan edustajat meitä enemmän määräilee.
Olemmehan tietenkin jo "järjestäytyneessä yhteiskunnassa" jonka säännöt on hyväksyttävä, mutta missä lienee se raja jossa muut määräävät ja ihmistä yksilönä viedään vastoin hänen tahtoaan.
Tässä tapauksessa kyse on elintavasta/harrastuksesta.
Tulevaisuudessa vastaavat harrastukset joutuvat enemmän edustajiemme määräysten kohteeksi koska niiden käyttäjien määrä on pienempi kuin "massat" jotka määräävät edustajamme päätöspaikoille.
Kari Rautiainen
28.08.2024 16:50
Harri HalinenKyllä olet vapaaehtoisesti ostanut laitteen johon vero kohdistuu.
Pakollinen vero on myös alv, paitsi jos jättää esim ruuat ostamatta.
Jotain on melko varmasti pakko ostaa matkailuautoa ei.
Kyse on valinnoista mihin rajan vetää.
Siinä ero pakosta ja valinnasta jota tarkoitan. Nämä pakkoverot johtavat yhteiskuntaan jossa yhteiskunnan edustajat meitä enemmän määräilee.
Olemmehan tietenkin jo "järjestäytyneessä yhteiskunnassa" jonka säännöt on hyväksyttävä, mutta missä lienee se raja jossa muut määräävät ja ihmistä yksilönä viedään vastoin hänen tahtoaan.
Tässä tapauksessa kyse on elintavasta/harrastuksesta.
Tulevaisuudessa vastaavat harrastukset joutuvat enemmän edustajiemme määräysten kohteeksi koska niiden käyttäjien määrä on pienempi kuin "massat" jotka määräävät edustajamme päätöspaikoille.
Pikkasen nään eritavalla tuon vapaaehtoisuuden. Klapeissa ja marjoissa ei ole veroa, kaikessa muussa on. Toki, valintoja, niinku, tavallaan, ehkä.
Harri Halinen
28.08.2024 18:15
Olemme jo liukuneet paljolti yhteiskunnan "suojiin", jossa toiset kun kukin yksilö määrittelevät jopa ihmisten henkilökohtaisia asioita. Kohta liiaksi.
Kari Rautiainen
28.08.2024 19:49
Harri HalinenOlemme jo liukuneet paljolti yhteiskunnan "suojiin", jossa toiset kun kukin yksilö määrittelevät jopa ihmisten henkilökohtaisia asioita. Kohta liiaksi.
Tottahan se on tuokin.
Kari Rautiainen
29.08.2024 18:47
Tuo jäi mietityttämään tuo Harrin ajatusmalli.
Valintojahan nää on tietty. Mutta kävellä kaikki kulkemisensa. Telkkaria nyt voi kattoa koska yle vero on jokatapauksessa maksettava, mutta mistä veroton telkkari? Se että tekee valintoja ei kyllä ole vapaaehtoista veronmaksua. Ne on seurauksia. Kun jotain hankit niin nääkin velvotteet on maksettava. Eikä se ole vapaaehtoista. Ei se vouti tule ovelle kyselemään että huvittasko maksaa verot.
Toivo Koistinen
30.08.2024 07:08
Kyllähän tuosta ALV verosta, joka on alunpitäen väliaikaiseksi tarkoitetun liikevaihtoveron jälkeläinen on tullu aiemminkin.
Hallituksen aloittaesahan kun haastatelija kysyi valtionvarain ministeriltä, miksi yli 14 000 kuusa olevilla kaikkein suurin ansiovero alennus, oli vastaus. Heitä on niin vähän, ettei sillä ole merkitystä valtion talouteen, van leikkaukset pitää kohdistaa suuremmalle osalle kansaa.
Tämä ALV, Sairaanhoito maksujen korotus. Ruuan ALV nosto. Lääkekorvausten omavastuun nosto, Kotitalousvähennysten omavastuun nosto.
Jos tosian ansaitsee 14 000 ööriä kuusa niin eipä ne haittaa, mutta alle 1000 ööriä ansaitseville, niin kyllä sillä vaikutusta on.
Sen takia puolustan toisaalla esillä ollutta asiaa, elikkä matkailuautojen veron korotusta, koska se ei kohdistu pientuloísiin.
No pakkohan se on saada rahaa valtaisan hallintokonklaavin pyöritykseen, vaikka pieni pilkahdus, kun poliitikko esitti, että aluehallinnot pitäisi lakkautaa..
Tp
Timo Haapanen
30.08.2024 07:38
''Sen takia puolustan toisaalla esillä ollutta asiaa, elikkä matkailuautojen veron korotusta, koska se ei kohdistu pientuloísiin.''
Tuo ajatus on aivan nurinkurinen. Jos tehdään jostain asiasta verolla niin kallis ettei siihen ole varaa, ei vero kohdistu asianosaiseen??
Toivo Koistinen
30.08.2024 08:17
Sehän on, kuten vanha sanoonta. Verot kansan verta juo.
Onhan se, mutta ajattelin, että mieluummin pienituloinen hyväksynee matka-auton veron , kun ruuan alvin noston esimerkiksi.
Tietysti siinä on sekin, että kun eläkelläiset mielellän käyttää retkiautoa ainoana autona, koska sillä voi retkeillä, ja ajaa päivitäis ajot myös, mutta kuitenkin sanon, että mieluummin hupiasioihin maksun korotus, kun pakollisiin menoihin, kun on valittava kahdesta pahasta.
No asiaa siinä korjaantuu, kuten radio kertoi, että vanhusten kuolleisuus lisääntyy, elikkä niittomies on alkanut keräilemään meitä suuren ikäluokan porukkaa, eli pien eläkelläisten porukka vähennee.
Nykymuotihan näkyy olevan, että isotuloisten rahapussille ei nykyhallinnot mielellän mene,,, miksikähän..?
Tp
Eusa joku poliitikko, tai taho oli esittänyt, että diesel henkilöautot pitää kieltää, mutta Saksa oli sanonut, EI KÄY, ja eurostoliitto oli kumartanut. Mitäköhän Suomi olisi sanonut, jos Saksa olisi sanonut KYLLÄ.
muokattu: 30.8.2024 08:26
Kari Rautiainen
30.08.2024 09:33
Timo Haapanen''Sen takia puolustan toisaalla esillä ollutta asiaa, elikkä matkailuautojen veron korotusta, koska se ei kohdistu pientuloísiin.''
Tuo ajatus on aivan nurinkurinen. Jos tehdään jostain asiasta verolla niin kallis ettei siihen ole varaa, ei vero kohdistu asianosaiseen??
Malagan rannalla olin yhen yön. Juttelin siellä muutaman suomalaisen kanssa, jotka vietti talveaan siinä. Kertoivat että ei ole varaa olla suomessa niin sinne rannalle on tultava. Kaluston arvo muutama tonni.
Ja nyt tuolle hupikalustolle tommonen veronkorotus, joka ei (Toivo) kohdistu pienituloisiin?
Ei näyttänyt hupia olevan.
Kari Rautiainen
30.08.2024 10:15
No just tuli sähköpostiin SFC uutiskirje. Kyllä ovat tekemässä tuohon ehdotukseen vastinetta. Nythän on tuon dealin tinkimisvaihe menossa. Kuten aiemminkin sanoin, tuskin tuo veroesitys tuollasenaan läpi menee.
Toivo Koistinen
30.08.2024 10:25
Nin se on, että tuo veron korotus ei kaikkia miellytä, kuten ei leirimaksun korotus.
Mutta minä aattelin kansan elakkeella elävää sivukylän mummoa ja pappaa, jotka kaupassa käyntiin tarviivat henkilöautoa, ja ostaissaan joutuvat sen veron maksamaan ruuan arvonlisäveron korotuksen kanssa.
Pitäs vaan ostaa uusi katiska, mutta mikähän se olis hyvä.
Tp
Kari Rautiainen
30.08.2024 12:41
Toivo KoistinenNin se on, että tuo veron korotus ei kaikkia miellytä, kuten ei leirimaksun korotus.
Mutta minä aattelin kansan elakkeella elävää sivukylän mummoa ja pappaa, jotka kaupassa käyntiin tarviivat henkilöautoa, ja ostaissaan joutuvat sen veron maksamaan ruuan arvonlisäveron korotuksen kanssa.
Pitäs vaan ostaa uusi katiska, mutta mikähän se olis hyvä.
Tp
Laskitko Toivo mitä se alvin nosto tarkoittaa?
Yksineläjän kansaneläke maksimissaan on 775€. Kahdestaan asuvilla pikkasta alle 700.
Keskimääräinen myönnetty kansaneläke on noin 100€. Eli arvonlisäveron nousu, jos ostaa koko rahalla verollista kamaa, on siis vaikutukseltaan 1,50€/kk.
Mutta totta, jos pariskunta, molemmat saa sen 693€ eläkettä, eli n. 1400€ yhteensä, on vaikutus yhteiseen talouteen alvin korotuksella todella merkittävä kakskymppiä.
Siihennähden tuo käyttövoimaveron korotus n. 50€/kk on kyllä kohtuuton heille.
Timo Haapanen
30.08.2024 14:20
Uudella verolla 13,49 euroa enemmän 1400 eurosta. Tarkka pitää olla että edes huomaa pienissä ostoksissa.
Harri Halinen
30.08.2024 14:27
Milloin tuo 10 ja 14 %:ien alv-korotuspäätös on tehty, kun minulta on mennyt asia ohi?
Täällä puhutaan kovasti ruuan alv-korotuksesta.
Kari Rautiainen
30.08.2024 15:26
Timo HaapanenUudella verolla 13,49 euroa enemmän 1400 eurosta. Tarkka pitää olla että edes huomaa pienissä ostoksissa.
Kyllä korotus on 1,5 prosenttiyksikköä.
1400 euron ostoksesta siis 21€.
Eli edelleen kuten sanoit ” Tarkka pitää olla että edes huomaa pienissä ostoksissa.”
Miten Timo päädyit tuohon 13,49€
muokattu: 30.8.2024 15:29
Timo Haapanen
30.08.2024 15:58
Vero pitää laskea verottomasta hinnasta.
Harri Halinen
30.08.2024 16:14
Alkuperäiseen 1400 siis sisältyy tänään 24 prosenttia alv:t.
Veroton hinta on tänään1064. Tuohon summaan lisätään uusi alv 25,5 prosenttia. Eli uusi hinta on huomenna 1428,19 jos laskin oikein.
Eihän se vielä huomenna nouse, mutta sunnuntaina.
muokattu: 30.8.2024 17:19
Kari Rautiainen
30.08.2024 18:34
Harri HalinenAlkuperäiseen 1400 siis sisältyy tänään 24 prosenttia alv:t.
Veroton hinta on tänään1064. Tuohon summaan lisätään uusi alv 25,5 prosenttia. Eli uusi hinta on huomenna 1428,19 jos laskin oikein.
Aivan. Siis nousua 28,50€ ?
1064 + 24% = 1319,36
1064 + 25,5% = 1335,32
Jos kuitenkin mentäs tällä:
1129 + 25,5% = 1416,89€
Toivo Koistinen
31.08.2024 06:32
Pieniltähän ne alvin nostot tuntuu, mutta koettakaas elää muutama kuukausi pien eläkelläisen nettopalkalla, ja maksaa asumis läke, ruoka, kulkemis ynnämut kulut, niin miltä tuntuu pienetkin korotukset.
Olen jo aiemminkin kirjuutellut, etä miksi käydään pien, ja keskituloisten lompsalla, ja kumarrellaan isolle rahalle.
Tai kyllä minäsen tiijänkin, mutta onko politiikka kansa varten...???
Tp
Kari Rautiainen
31.08.2024 09:15
Eläkkeellähän tässä ollaan joo.
Timo Haapanen
31.08.2024 09:16
Kari RautiainenAivan. Siis nousua 28,50€ ?
1064 + 24% = 1319,36
1064 + 25,5% = 1335,32
Jos kuitenkin mentäs tällä:
1129 + 25,5% = 1416,89€
Kyllä näin on. Laskin verotonta hintaa väärällä kertoimella. Tosin tarkka veroton hinta on 1129,03 ja sentit muuttaa hintaa summaan 16,94.
Vero lasketaan kertoimella 0,19355 se vähennetään verollisesta hinnasta. Mielessä kerroin 0,18033 jolla aikoinaan käsin laskin 18 % veroa laskuihin.