Politiikkaa.

Kari Rautiainen 24.06.2024 20:29
Heikki Ikonen

Totta, mutta Suomessa ollaan vailla 32h työ viikkoa - Kreikassa 48h/vko.
Yrittäjänä (ihan vapaehtoisesti valitsin, enkä kavu) ollessani 50-60-70 h viikko tuntu tosi kevyeltä, ei aina. Toisaalta nykyisin ihannoijaan sitä kuinka pärjää vaikka ei tee töitä, raha tulee "luukulta" ja se kuulemma riittää, ...kele.
Oisko kaikessa kultainen keski tie kuiten paras. H

Yrittäjänä joutuu tekemään valintoja. Alkuun oli päivät pitkiä, vuorokaudessahan on 25 tuntia kun ei pidä ruokatuntia. Mutta kun alko homma pyöriä niin lyhentelin, sellasta neljää tuntia, neljänä päivänä viikossa. Noistakin neljästä tunnista puolet meni kahvitteluun ja seurusteluun.

Seppo Yliniemi 24.06.2024 20:35

Onkohan Nalle walroos karavaani?
Ois mukava miten hän hommas paljon raahaa.
Varmaan eritarina kuin Ikosella?

Seppo Yliniemi 24.06.2024 22:12

On se joillaan ollut mukavat työt,valinta kysymys.
20 vuotta sitten kun olin "töissä"seitsemäntuntia pimeässä ja vaattet märkänä ,oli helpoa.
on ollut ehkä eri työolot kuin nakin myyjällä.
Ei mersua mutta ei tuu kanssaneläkettä.
Tulee eläke jostain muualta,että semmoista .

Kari Rautiainen 24.06.2024 22:39

Mukava on niin suhteellista. Minusta oli hauskaa ja mukavaa saada tehdä sitä mitä halusin ja tykkäsin. Ja siitä vielä maksettiin. Hieno yhtälö.
Joku toinen ei olis mun hommiin ruvennu ollenkaan. Tai pystynyt.

Seppo Yliniemi 24.06.2024 22:59

Just näin Kari,sitä voi olla vaikka puukko perseessä jos on pakko.

Seppo Lokasaari 25.06.2024 00:02
Kari Rautiainen

Mukava on niin suhteellista. Minusta oli hauskaa ja mukavaa saada tehdä sitä mitä halusin ja tykkäsin. Ja siitä vielä maksettiin. Hieno yhtälö.
Joku toinen ei olis mun hommiin ruvennu ollenkaan. Tai pystynyt.

Juuri noin olen saanut myös tehdä

Kari Rautiainen 25.06.2024 11:07
Seppo Lokasaari

Juuri noin olen saanut myös tehdä

Esihysteerisellä kaudella, aloittelevana myyntiedustaja tulin reissusta ja myyntijohtaja kysyi:

Olitko tehokas?

No oliko edes hauskaa?

Jos ei kumpaakaan niin turha reissu oli se.

Toivo Koistinen 25.06.2024 13:58

Jääkaaappikauppias joutui Grönlandiin, ja vietitti. Tulen pois ei täällä tarvi kaappeja, kun on ikuinen talvi. Liike lähetti toisen joka ilmoitti. laittakaa äkkiä 50 kaappia, tääläei ole kellään jääkaappia.
Tp


Meinaan nykymallia. Tehhään turhatuote, kuten se töllömainoksen pikkunen kerrospaistouuni, jonka voi pistää vaikka söähköhellan tai leivinuunin päälle, ja mainostetaan jotta kaikki ostavat, kun kellän ei ole semmosta. Tp
muokattu: 25.6.2024 14:01
Kari Rautiainen 25.06.2024 15:27

Ei se kuule Toivo turha ole se airfryer, sehän on siis vain pieni kiertoilmauuni. Toki, ihmiset kyselee aikoja ja lämpötiloja esim munien keitolle, kaurapuurolle tai siskonmakkarakeitolle, joissa hommissa ei kiertoilmalla saavuta mitään. Mutta järkevästi käytettynä loisto vehjes. Mulla on kotona ja toinen, pienempi autossa. Ei siinä patoja haudutella kuten uunissa, mutta sehän ei ole kiertoilman tarkoituskaan.

Markku Kujanpää 25.06.2024 15:55

Kyllä sillä munat onnistuu ihan hyvin.

Kari Rautiainen 25.06.2024 16:21
Markku Kujanpää

Kyllä sillä munat onnistuu ihan hyvin.

Onnistuu toki. Mutta miksi siinä, ei ne sen kummemmaksi tule kun kattilassakaan. Muutenhan joka torpassa olis munat ”keitetty” kiertoilmauunissa.

Markku Kujanpää 25.06.2024 16:45
Kari Rautiainen

Onnistuu toki. Mutta miksi siinä, ei ne sen kummemmaksi tule kun kattilassakaan. Muutenhan joka torpassa olis munat ”keitetty” kiertoilmauunissa.

Tilankäyttöjuttu. Liedellä levyjä usein käytössä pari-kolme kerrallaan.

Kari Rautiainen 25.06.2024 17:38
Markku Kujanpää

Tilankäyttöjuttu. Liedellä levyjä usein käytössä pari-kolme kerrallaan.

No sitte…

Kari Rautiainen 26.06.2024 19:50

Voe helevata.
Kävin pihtiputaan shell kuppilassa syömässä. Joku prkl oli pakottanut ihmisiä keittiöön töihin. Olis saaneet olla ammatinvalinta oppitunnilla vähä tarkempana. Jos ei homma kiinnosta niin pitää vaihtaa hommia.

Pyttipannu on lähtökohtaisesti ruokalaji !
Se ei ole tunkio tai kooste viikon jämistä. Se pitäs olla asiakkaalle asti kuumaa. Siinä oli kyllä oikean pyttipannun hinta, muuta oikeaa sitten ei ollutkaan.
Luulis että nää helmisimpukat olis jonkun konseptin mukaisia, jotta asiakas tietäisi etukäteen mitä saa.

Eero Bruun 26.06.2024 23:48

Paella on espanjalaisten pyttipannu. Minä kyllä tykkään pyttipannusta. Ja grillien makkaraperunat. Niitä saa edelleenkin. Kuopion keskustassa torin laidalla oli ennen nakkikikioskeja muinaisella 70-luvulla. Kuumat koirat kaikilla mausteilla. Katoavaa kansanperinnettä. Mennään 60-luvulle. Isä osti kalliita nakkeja paperiin käärittynä. Siitä on melkein 60 vuotta.

Kari M Niemelä 27.06.2024 00:07
Kari Rautiainen

Voe helevata.
Kävin pihtiputaan shell kuppilassa syömässä. Joku prkl oli pakottanut ihmisiä keittiöön töihin. Olis saaneet olla ammatinvalinta oppitunnilla vähä tarkempana. Jos ei homma kiinnosta niin pitää vaihtaa hommia.

Pyttipannu on lähtökohtaisesti ruokalaji !
Se ei ole tunkio tai kooste viikon jämistä. Se pitäs olla asiakkaalle asti kuumaa. Siinä oli kyllä oikean pyttipannun hinta, muuta oikeaa sitten ei ollutkaan.
Luulis että nää helmisimpukat olis jonkun konseptin mukaisia, jotta asiakas tietäisi etukäteen mitä saa.

Pyttipannu on Pohjanmaalla tarjolla to-pe ja tehdään juuri viikon jämistä paistetun munan kera eikä todellakaan ole tunkion kooste todella hyvä kun aina ekasi loppu lounaspaikoista Shell ABC ruokapaikkoina kannataa kiertää kaukaa jo hintojen kannalta

Toivo Koistinen 27.06.2024 06:52

En muista millon olisin huonoa ruokaa saannu, sillä kuten äiti opetti, että huonoa ruokaa onvaan se mikä on pilaantunut.
Joskus kun ei näläkä, niin ei nin maistuvaa, mutta lautanen on aina tyhjenny, enkä reissuillani noissa ruokapaikoissa huonoa muista saaneeni, vaan kyllä ne hintansa on täyttäneet.
Niitä ruokaloiden ruokakertoja on minun elämässsä paljon kertynny, ja työaikasen elämän ajan omapaino kertoo, ettäkyllä ruokaa on kulunnu, kun muutamaa killoo vaille 100 oli mulla nettopaino.
Noh mulle ruoka on ruokaa.
Tp

Kari Rautiainen 27.06.2024 10:20
Kari M Niemelä

Pyttipannu on Pohjanmaalla tarjolla to-pe ja tehdään juuri viikon jämistä paistetun munan kera eikä todellakaan ole tunkion kooste todella hyvä kun aina ekasi loppu lounaspaikoista Shell ABC ruokapaikkoina kannataa kiertää kaukaa jo hintojen kannalta

Kyllä pyttipannu on ihan oma ruokalajinsa. Viikon jämät on ”tunkioyllätys” ja mun keittiössä tähteet on tähteitä. Syön toki edellisen päivän tähteitäkin, mutta tiedän mitä syön. Pytt i pannan on ihan eri juttu.
Tokihan tunkioyllätys voi hyvääkin olla. Mutta jotenkin on vaan käsite pyttipannu muuttunut niin että siinä voi olla ihan mitävaan ja sanotaan pyttipannuksi. Niinhän on tapana käydä. Esimerkiksi, jokainen meistä on joskus syönyt nakkistroganoffia. Mikä helevetti se sellanen on? Aikoinaan pietarissa herra Stroganoffilla oli ihan ranskalainen kokki kuten pietarin herroilla kuului olla. Mutta hampaita ei ollut. Niinpä kokki kehitteli Stoganoffille liharuoan jota se pystyi syömään, Stroganoff kun niin kovasti lihasta tykkäsi.
Meillä suomessa joku älykääpiö vaan kuvittelee että nakkikastike muuttuu stroganoffiksi kun siihen ruikkasee pikkasen ketsuppia joukkoon.

Tosta helmisimpukan pyttipannusta ei edes tienny mitä tuli syötyä.

Markku Kujanpää 27.06.2024 10:59

"Kyllä pyttipannu on ihan oma ruokalajinsa"

Totta ja varsinkin suunniteltu, jotta keittää pottuja niin, että siitä riittää pyttikseenkin.

Toivo Koistinen 27.06.2024 14:56

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=nakkistroganof Tuosahan on teille resettiä mistä tehhä.
Poikassa kun jäi keitettyjä pottuja yli, niin äiti paisto niitä löökin kanssa, ja koska meillä oli kanoja, niin pisti sekaan munan pari, jos ei ollu makkaranpalasia laittaa, ja paistoi.
Paistin potuiksi niitä, ja hyväää oli se, kuten nykyään kun puoliso paistelee pottuja, ja makkaranpalasia sipulin kansa.
No minä huono arvioimaan noita nimiasioita, ja niiden resepti oikeellisuutta, koska minusta ruoka on aina hyvää.
Tosin käsitän, että jokaisella kokilla on omat tyylinsä asioille. Mikälie oikea..
Tp

Kari Rautiainen 27.06.2024 15:43

Just tota meinasin. Nakkikastikkeella kun ei ole mitään tekemistä alkuperäisen idean kanssa. Idea oli nimenomaan liharuoka. Mutta K ja muutkin ryhmät sellasen nakki reseptiä jakelee.

Ei prkl wienerleikettäkään voi hk:n sinisestä tehdä. Ei asiakkaalle voi sanoa että se on kokin tyyli. Tai: Sisäfile oli loppu niin laitettiin bratwurstia sen sijaan. Ei pojat, ei käy, ei currywurstia voi kanan rintafileestä tehdä.

Mutta Toivon kanssa samaa mieltä että paistetut potut aina hyvä.

Toivo Koistinen 27.06.2024 19:48

Kaise on noissa ruuissa, että kokki kokeilee eri asioita, jotta löytää uusia ideoita ruuan valmistukseen.
Mulle kerran kävi 80 luvun alussa, kun olin yksin kotosalla, ja tuli pari kaveria meille hommiin kun oli sillonn vesiosuuskunnan perustaminen, ja meile kaivettiin liittymä.
Tuli ruoka-aika, niin päätin laittaa ruokaa, mutten osanu, niin keräsin jääkaapista mitä löytyi aiempien ruokien jämiä, ja yhdistelin niitä sitten, ja taisinko makaroonia lisäksi keittää, ja sekaan että riitti.
Kaverit vähän ottivat aluksi aikaillen, mutta sitten santsasivat, ja kehuivat hyväksi, ja kattila tyhjeni.
Toisen vaimo kyseli puolisolta, mitä ihmetä sinun mies teki, kun häneltä tilasi mies samanlaista ruokaa, muttei osannu kertoo mitä se sinun miehesi ruoka oli oikeen.
Tp

Sirpa Eskelinen 27.06.2024 20:36

Mikäpä ei olisi politiikkaa

Jopa manipulointi on politiikkaa
"Politiikkaa on vaikea määritellä, ja sille onkin annettu monta erilaista ja hyväksyttyä määritelmää. Politiikaksi on kutsuttu muun muassa vallankäyttöä, hallinnon tiedettä, yhteisten päätösten tekemistä, niukkojen voimavarojen jakamista, ja petoksen ja manipuloinnin harjoittamista."

Nykyään käytetään termiä influenssointi, eli vaikuttaminen toisten ihmisten asenteisiin ja ajatuksiin.

Ehdotan jokaisen ihmisen ajattelevan omilla aivoillaan, ainakin tällaisena "väärien profeettojen" tai "trollien aikana.

Sirpa

Kari Rautiainen 27.06.2024 20:36

Juu, ja hyvä on kokeilla kaikenlaista. Mutta on pyhiä asioita joilla ei saa kikkailla yhtään.

Jos wokkiin heittää vähän mitä sattuu niin kukaan ei osaa sanoa mitä siinä pitäis tai ei pitäis olla. Mutta jokainen suomalainen tietää minkälaista pitää olla sellasten kun makaronilaatikko, lihaperunasoselaatikko, siskonmakkarasoppa, karjalanpaisti jne. Ne on kiveen hakattuja faktoja joitten kanssa ei kikkailla yhtään tai muuten se on väärin.

Markku Kujanpää 27.06.2024 20:49

Siskonmakkarasoppa, eli kortonkikeitto.

Toivo Koistinen 27.06.2024 21:26

kaksi jakoinen asia ruoka. Esimerkiksi allergiat. laktoositon, gluteeniton esimerkkinä. Niihin joutuu tietyiltä osin tekemään sovellusta.
Tietysti on ravintolatoiminnassa, jos asiakas pyytää perinteistä vaikka akrjalan paistia niin sehän on sitä oltava.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=karjalanpaisti. Mitä on karjalanpaistiliha?
Karjalanpaisti | Snellmanin reseptit
Karjalanpaistilihana käytetään useimmiten sianlapaa ja naudanrintaa. Ennen laitettiin myös lampaanlihaa ja sisäelimiä kuten munuaisia, maksaa ja sydäntä. Nykyään kuitenkin karjalanpaisti tehdään USEIMMIN sian- ja naudanlihasta.
Tosin kuten tuosta karjalanpaistikin on ajansaatossa muuttunut alkuperäisestään, ja tunnistaako syöjä mistä ruhon osaasta ja mistä eläimestä liha, elikkä jos oikeen aletaan ruuasta, ja makutottumuksista puhetta pitämään, se on loputon suo.
Ruoka on ruokaa, jota tarvii elääkseen, ja nälkä paras mauste. Esimerkinä tv kokki Syrjän lausuma Ei ole olemassa roska-kalaa, vaan ainoastaan hyvää kalaa, ja samaa mieltä.
Särki on esimerkkinä vähän tosihyvä kala..
Tp

Kari Rautiainen 27.06.2024 22:35

Okei. Siis stroganofin pihvit voi tehdä nakeista ?
Ootko nyt ihan tosissas ?

Toivo Koistinen 28.06.2024 06:36

En minä osaa siihen koska meillä kun jauhelihapihvejä paistaa, niin ne on jauhelihapihvejä, tai väliin kun minun herkkua, eli porkkanapihvejä.
https://isoaidinreseptilla.blogspot.com/2014/05/stroganoff-pihvit.html kahtoin tuosta reseptiä, niin tuohan on lihapataa mitä meillä kokki hauduttaa uunissa.
Ei senkummempaa, eli ruokaa. En edes tienny ennekun nyt koko strokanohvia. Kai tuon voi makarastakkii, koska liha, ja suola mukana... Makkatapataa
Tp

Kari Rautiainen 28.06.2024 08:50

Näin meillä on erilaisia näkemyksiä. Voihan sen tehdä ihan mistä vaan, mutta ei se makkarasta tai ahvenista stroganoffiksi käy. Joku muu nimihän sillä pitää olla.

Harri Halinen 28.06.2024 10:34

Miten olisi kukkakaalistroganoff ruskealla kastikkeella?

Kari Rautiainen 28.06.2024 11:13
Harri Halinen

Miten olisi kukkakaalistroganoff ruskealla kastikkeella?

Saattaa olla hyvää!
Mutta ei mitään tekemistä herra Stroganoffille ideoidun ruoan kanssa.

Valitettavasti ruskeakastike on pannassa näitten toimesta, jotka suosituksia laatii. Onhan se nyt helevetin hyvää.

Harri Halinen 28.06.2024 12:10

Sanokoot mitä sanovat, lähtökohdaksi ruskeaan kastikkeeseen sian sivun rasva, sipuli, mauste/musta- ja valkopippuria, valkosipuli, suola ja rasvainen kerma.
Sen kanssa käy mikä tahansa, liha, makkara tai muukin kiinteämpi.

Kari Rautiainen 28.06.2024 13:17
Harri Halinen

Sanokoot mitä sanovat, lähtökohdaksi ruskeaan kastikkeeseen sian sivun rasva, sipuli, mauste/musta- ja valkopippuria, valkosipuli, suola ja rasvainen kerma.
Sen kanssa käy mikä tahansa, liha, makkara tai muukin kiinteämpi.

Sepä on just noin. Ja jos siansivua kuutioi ja päräyttää pannulla rapsakaksi niin eipä se muuta tarviikkaan. Kunnon vanhanajan läskisoosi.
Moni kauhistelee nimeä läskisoosi, luullen että jotain limaklönttejä. Mutta oikein päräytettynä suutuntuma on ihan ok. Se suutuntumahan ihmisillä tökkii vastaan.

Mites muuten noi pullonkorkit. Nyt ihmiset kiukuttelee kun korkki on pullossa kiinni. Mun kokemus ajalta kun vielä harrastin aktiivista juopottelua, on se ettei millään saanu korkkia kiinni. Auki sai helposti.

Liitetiedostot

img_4903.jpeg
Markku Kujanpää 28.06.2024 14:04

Ihan hyvä on kun oppii. Eli kun se on avattu roikkumaan niin kiertää sitä siinä vielä niin, että asettuu kiltisti pullon reunalle.

Kari Rautiainen 28.06.2024 14:10

Käyttöohjeet pitäs näissä olla mukana. Kyllä se korkki asettuu oikeen nätisti kun vähä tutkii sitä korkkia. Ikäänkuin saranapuolta vastapäätä olevalle puolelle kun kääntää, siinä on sellaset ”narut”.

Kari Rautiainen 28.06.2024 14:15

Kas näin.

Liitetiedostot

img_4904.jpeg
Kari Rautiainen 28.06.2024 22:53

Jösses. Perjantai. Eihän ne korkit voi noin vaikeita olla?


On ne…
muokattu: 29.6.2024 10:01
Kari Rautiainen 30.06.2024 13:54

Uus Pihtiputaan mummo, Sirpa Närhi on just valittu virkaansa kolmeksi vuodeksi.

Liitetiedostot

img_4908.jpeg
Sirpa Eskelinen 30.06.2024 20:33
Kari Rautiainen

Uus Pihtiputaan mummo, Sirpa Närhi on just valittu virkaansa kolmeksi vuodeksi.

"Nomen est omen"

-toki voisin kirjoittaa, että "ei nimi miestä pahenna"

Lääketieteen tutkimuksetkin ovat tehty miesten vaivoja tutkimalla, joten en sorru yleistyksiin.

Onnea Sirpalle !

Sirpa


https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/laaketieteen-sukupuolivinouma-vaarantaa-naisten-terveyden-ja-talouden-oireita-saatetaan-vahatella-ja-tulkita-vaarin/8957226#gs.bin6us
muokattu: 30.6.2024 20:34
Kari Rautiainen 30.06.2024 23:54

Tämä liittyi puttaanmummoon siten että…?

Kari Rautiainen 01.07.2024 14:15

Kas tässä niille joille niin että pihtiputaan mummokin ymmärtää.
https://pihtipudas.fi/sirpa-narhi-on-uusi-pihtiputaan-mummo/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1x47VMQ6onKBQj0I7RGDVHnnd8yvIC3CIVCeAiVMXh7cqHo_KJlkRdsE4_aem_Zkss4fDuGB5XEJ7C7wu33g

Markku Kujanpää 01.07.2024 14:57

En ihan mummona vielä pidä 66 veetä. Vielä tuolla sokeri suussa sulaa.

Kari Rautiainen 01.07.2024 15:03
Markku Kujanpää

En ihan mummona vielä pidä 66 veetä. Vielä tuolla sokeri suussa sulaa.

Ja tekee lämpösen paskan. Ei sillon vielä voi vanha olla. Mummo-stereotypian mukaan pitäs olla vähä vanhempi, pullea, nuttura, leninki, aino tossut, ja luumusukat.

Markku Kujanpää 01.07.2024 15:28

Nykymailma mummotkin muuttaa. Prideröyhelöt päässä skuupeilla keskisormi pystyssä uljaaseen uuteen nuoruuteen.

Kari Rautiainen 01.07.2024 15:53
Markku Kujanpää

Nykymailma mummotkin muuttaa. Prideröyhelöt päässä skuupeilla keskisormi pystyssä uljaaseen uuteen nuoruuteen.

Muinaisnuoriso on semmosta. Mutta niinkun aina on sanottu että kyllä tuo muinaisnuoriso on kauheita. Takana loistava tulevaisuus.

Markku Kujanpää 01.07.2024 16:17

Kyllä mummojen kuuluu perinteisten kardemummojen tuoksua tavoitella.

Harri Halinen 01.07.2024 19:12

Kyllä muutkin hyvät ruuan tuoksut kelpaavat, uunituore ruisleipä, Karjalan paisti, savustettu siansivu...

Toivo Koistinen 01.07.2024 19:41

Minulta korona aikanaan vei hajuaistia, no voimakkaat hajut tunnen. Mutta ruokahan maistuu suussa vielä, ja hyvää on ollu aina ruoka minun suussa.
Sillähän tässä pärjää, kun vielä saa jokapäivä syödäkseen... Juolahti mieleen, kun hajut ei haittaa, niin pitäsköhän käydä Haaparannalta suursdrömminkiä. Nyt osaisin avata purkin, ja huuhtoo kalat....
Tp


Tosin vuosia sitten kun avasin purkin "väärin" niin eise haju kovin pahasti haitannu sillonkaan minun syöntiä, vaan purkki tyhjeni.
muokattu: 1.7.2024 19:44
Markku Kujanpää 01.07.2024 19:50

"Mutta ruokahan maistuu suussa vielä, ja hyvää on ollu aina ruoka minun suussa."

Mikä ihmeen jeesustelu toi kaikki ruoka ja kaikki hyvää.
Ihan tasan ei kaikki ruoka oo ollu hyvää.
Vedä ihmiskunta tohon.

Kari Rautiainen 01.07.2024 20:59

Haju ja maku aistit kulkee käsikädessä.
Joku jolle ruoka, on vain tankkaamista, saattaa ollakin että kaikki ruoka on hyvää. (En tohon kyllä usko) Varsinkin mauton ruoka ei voi olla pahaa jollei se miltään maistu. On mulla yks kaveri joka on jonkinasteinen jätemylly, syö vaikka pieniä kiviä hotkimalla ja sanoo kiitos. Ei sitä edes kiinnosta miltä joku maistuu, syö vain ravinnontarpeeseen. Outo tyyppi.

Onhan se nyt paskapuhetta että ei olisi mieliruokia ihmisellä. Jokin vaan on hyvää ja jokin ei niin hyvää. Kaiken olen syönyt mikä on eteen kannettu tai itte olen laittanut. Ihan huonot oon syönyt myös mutta antanut palautettakin sitte. Pilaantuneet erikseen.

Mummo aina sanoi että kyllä tämä olis pula-aikana…jne. Mutta ei, en prkl rupee harjottelemaan pula-aikaa kun ei tartte.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.