Politiikkaa.
Kari Rautiainen
10.06.2024 21:24
Älkääs nyt pelleilkö. Vaaleissa on valittava parhaat! Ihan yhdentekevää mitä sillä on jalkojenvälissä. Ei se ole mikään arvo olla mies tai nainen. Vaan se mitä hän edustaa, tekee, saa aikaan.
Turha sukupuolen korostaminen vaan lisää epätasa-arvoa. Ihan joutavaa vastakkainasettelua. Luulis että tollasista vanhoista asenteista olisi jo päästy eroon.
Hakkaraisella ei ollut ymmärrystä, pelas korttinsa väärin. Jo ennen vaaleja.
Toivo Koistinen
11.06.2024 06:36
Juuri niin. Ihminen on ihminen, ja hänen sukupuolensa saa olla se mikä on.
Tärkeintä on olla arvonsa mukaan ihminen, jota sanotaan luomakunan herraksi, ja hoitaa se homma niinetä maapallo kukoistaa, ja rauha vallitsee. Riitelemisessä, ja sotkemisessa ei kukaan voita
EU parlamentisssä on kuulemma 750 meppiä, eli siinä porukasa on Suomen 15 mepillä töitä pitääkseen oman maan puolta.
Minkähän kokonen hintalappu kertyy vuuessa tuosta EU konklaavin hallinnosta kokonaisuuessaan. Karvanverran varmaan isompi, kun Suomen sotekonklaaveista
Tp
Harri Halinen
11.06.2024 10:38
Kirjoittamani jälkeen kommentit kuvastavat ettei ymmärretä vaaleissa menestymisen strategiaa joka johtuu vaalitavan laskentajärjestelmästä jossa puolue/vaaliliitto on ratkaiseva kokonaisuus ehdokkaan oman äänimäärän lisäksi. Puolueet osaavat käyttää sitä hyväkseen.
Tämän tyyppiset kirjoitukset ovat täällä yleisiä, jonka seurauksena kirjoituksissa näkyy realiteettien unohdus ja usein myös tietämättömyys asiakokonaisuuksista. Mutta ehkä sellaisen kirjoittaminen helpottaa tai tukee kirjoittajan omaa ideologiaa/oloa.
Pertti Aro
11.06.2024 12:20
Kari RautiainenÄlkääs nyt pelleilkö. Vaaleissa on valittava parhaat! Ihan yhdentekevää mitä sillä on jalkojenvälissä. Ei se ole mikään arvo olla mies tai nainen. Vaan se mitä hän edustaa, tekee, saa aikaan.
Turha sukupuolen korostaminen vaan lisää epätasa-arvoa. Ihan joutavaa vastakkainasettelua. Luulis että tollasista vanhoista asenteista olisi jo päästy eroon.
Hakkaraisella ei ollut ymmärrystä, pelas korttinsa väärin. Jo ennen vaaleja.
Näin minäkin sen näen . Vaalit on ohi ja tulos tiedossa ei siitä pitäisi olla mitään epäselvyyttä.
Näin kävi , suurin yllätys oli kuitenkin " tautarouva " Purran huono tulos , saas nähdä mitä haittaa siitä on " orpopojalle " ja hänen hallitukselleen .
Kari Rautiainen
11.06.2024 14:10
Harri HalinenKirjoittamani jälkeen kommentit kuvastavat ettei ymmärretä vaaleissa menestymisen strategiaa joka johtuu vaalitavan laskentajärjestelmästä jossa puolue/vaaliliitto on ratkaiseva kokonaisuus ehdokkaan oman äänimäärän lisäksi. Puolueet osaavat käyttää sitä hyväkseen.
Tämän tyyppiset kirjoitukset ovat täällä yleisiä, jonka seurauksena kirjoituksissa näkyy realiteettien unohdus ja usein myös tietämättömyys asiakokonaisuuksista. Mutta ehkä sellaisen kirjoittaminen helpottaa tai tukee kirjoittajan omaa ideologiaa/oloa.
Ju ei, ei ymmärtänyt Hakkarainen kun hommas ittesä ulos perseilijöistä. Sahuri oli vaan väärillä listoilla. Ja hyvä niin.
Markku Kujanpää
11.06.2024 15:23
" kirjoitukset ovat täällä yleisiä, jonka seurauksena kirjoituksissa näkyy realiteettien unohdus ja usein myös tietämättömyys"
Totta. Kuntavaalit ovat ihan eri asioita kuin EU vaalit. Laput silmillä sitä omaa 'rakasta' ehdokasta nyt kannatettiin omista mieltymyksistä,
eikä ymmärretä minkälaisiin asiakokonaisuuksiin, ryhmiin, joutunee mukaan. Luulisin, että aika monet äänestäneet itseään vastaan vain henkilöä äänestäessään.
Itseään vastaan äänestäminen ilmenee esmes niin, että duunarin ei kannata kansakunnan talousasioista tietämätöntä puoluetta oman etunsa vuoksi äänestää, vaan ottaa realiteetit käyttöön, vaikka jäsenkirjansa ulkopuolella. Oma etu tulee silloin paremmin huomiouduksi käytännössä.
muokattu: 11.6.2024 15:43
Harri Halinen
11.06.2024 15:49
Vaikka asioita seuraan on usein tarkistettava EU:niin eri ryhmien ja eri maiden puolueiden kuulumisia näihin ryhmiin. Eikä edes uutisointi Suomessa asettele edes suomalaisia puolueita kuvioissaan noihin ryhmiin.
Näkisipä koosteen EU:niin ryhmistä jossa yhdessä kuvassa olisi maininnat kunkin ryhmän koosteet maakohtaisine puolueineen.
Sehän vaatisi toimittajalta vaivannäköä.
Luulisi tuollaisen kuuluvan tiedottamisen perusasioihin.
Sitten olisi mielenkiintoista seurata meppien sitoutumista.
Markku Kujanpää
11.06.2024 16:51
Mites uskonnot. Eivätkö ole politiikkaa parhaimmillaan/pahimmillaan.
Ainakin vaikuttavat tahoillaan merkittävästi.
Mun mielestä uskomisiin harrastaminen pitäis jo lailla kaikkialla kieltää.
Voi ihme kuinka iso osa ihmisistä on niin piisilmäsiä.
Puusilmäsiä.
muokattu: 11.6.2024 16:53
Toivo Koistinen
11.06.2024 17:28
Uskonto on kuten politiikka pahimmillaan. Voidaan käyttää samaan tapaan alistamiseen uhkaamiseen ja käskemiseen.
Uskonnosa on se hyvä kuitenkin, että se antaa parhaimmillaan ihmiselle toivon paremmasta kuoleman jälkeen, ja sitä pidän hyvänä.
Kun ihminen kärsii, niin se antaa toivoa paremmasta, ja lohtua, ja auttaa jaksamaan. Kymmenen käskyä, ja sen parempaa elämän ohjetta ei ole, eikä tule.
Tp
Heikki Ikonen
11.06.2024 17:28
Ylelläki tais nousta 10 milj. studio budjetti ja Rooman huikea kisa budjetti toimittajilla hattuun. Miksi met enää yle veroa maksamma kun valtion rahoittamat toimittajat ei tehe töitään. H
Harri Halinen
11.06.2024 17:47
Kuukausipalkka käsitetään nykyään läsnäolokorvaukseksi. Työsuorituksista pitäisi tekijöiden mukaan maksaa erikseen.
Joskus oli työsuorituksen ja tehon tarkkailijoita, esim. ns. kellokalleja mutta sellainen katosi/kadotettiin ja vastuu niistä siirtyi "pikkupomoille".
Hekin ovat usein kuukausipalkkaisia ilman riittäviä suoritteisiin perustuvaa tarkkaan määriteltyä vastuuta.
Ajatus on että toivottavasti kaikki menee riittävän hyvin.
Jos edellä mainittuja ajatuksia toteutetaan valtion, kunnan tai yksityisten töissä ei synny riittävän tehokasta suoritusta.
Hyvä ja tehokas työsuoritus ei ole orjatyötä vaikka usein niin sanotaan ja uskotellaan.
Kari Rautiainen
11.06.2024 17:54
Joo, kummallista on että kun sakki pääsee tavoitteeseensa, siitä pitäs maksaa joku bonus. Siis siitä että ne teki sen mikä niitten pitikin tehdä. Mun mielestä vasta extra tulos oikeuttaa extra palkitsemiseen.
Kari Rautiainen
11.06.2024 17:58
Markku KujanpääMites uskonnot. Eivätkö ole politiikkaa parhaimmillaan/pahimmillaan.
Ainakin vaikuttavat tahoillaan merkittävästi.
Mun mielestä uskomisiin harrastaminen pitäis jo lailla kaikkialla kieltää.
Voi ihme kuinka iso osa ihmisistä on niin piisilmäsiä.
Hmm. Niin venäjällä kun ukrainassakin papisto siunaa sotilaat jotka on taisteluun menossa. Ja siunaa uudelleen kun ne kannetaan pois sieltä. Ja käsittääkseni sama uskonto, jumala, tarkoitus, ja siunaus.
Markku Kujanpää
11.06.2024 18:03
Nii, mutta kuka sen uskomisen syvimmän olemuksen tietää paremmin kuin vaikka minä.
Kari Rautiainen
11.06.2024 18:19
Markku KujanpääNii, mutta kuka sen uskomisen syvimmän olemuksen tietää paremmin kuin vaikka minä.
En minä ainakaan, skeptikko kun olen.
Markku Kujanpää
11.06.2024 18:44
Kari RautiainenEn minä ainakaan, skeptikko kun olen.
Just. Mutta puusilmät tuijottaa omaan fokukseen.
Toivo Koistinen
11.06.2024 18:58
Syvin uskonnon olemus on sitä, että elää hyvää elämää hyvien tapojen mukaan luontoa, ja toisia ihmisiä kunnioittaen, uskoen omaan jumalaansa, ja siihen että tämä jumala sitten aikanaan herättää hänet sinne paratiisiin ikuisen elämään.
Eli elä, ja anna toisten elää.
Siinäse.
Tp
Kari Rautiainen
11.06.2024 19:01
Kun mun ravinteet palaa kiertoon, ei siinä ole ikuisesta elämästä tietoakaan. Tai ehkä mä oon edellisessä elämässä ollu kaanaanmaalla tai assyyriassa ponina kun tuo selkä stna kipee.
Markku Kujanpää
11.06.2024 19:43
Toivo KoistinenSyvin uskonnon olemus on sitä, että elää hyvää elämää hyvien tapojen mukaan luontoa, ja toisia ihmisiä kunnioittaen, uskoen omaan jumalaansa, ja siihen että tämä jumala sitten aikanaan herättää hänet sinne paratiisiin ikuisen elämään.
Eli elä, ja anna toisten elää.
Siinäse.
Tp
Mitä teepee paljonkaan tiedät mistään ihmisten keksimistä jumaluuksista. Puhumattakaan maailmankaikkeuden rakenteesta, sen syntymästä, saati sen sijainnista maapalloon, mitättömän oloiseen planeettamme sijaintiin. Oikean suuntaista tietoa jo onneksi on.
Maailmankaikkeus laajenee meidän havaintokykymme ulottumiin koko ajan.
Kari Rautiainen
11.06.2024 19:53
Markku KujanpääMitä teepee paljonkaan tiedät mistään ihmisten keksimistä jumaluuksista. Puhumattakaan maailmankaikkeuden rakenteesta, sen syntymästä, saati sen sijainnista maapalloon, mitättömän oloiseen planeettamme sijaintiin. Oikean suuntaista tietoa jo onneksi on.
Maailmankaikkeus laajenee meidän havaintokykymme ulottumiin koko ajan.
Ihminenhän tarvitsee jumalia. Vastuun siirtoa kaikkivoipalle. Mutta miten voi olla että yksi jumala on joka-alan yleisasiantuntija. Ei, kyllä saamelaiset oli fiksuja. Oma jumalansa joka osa-alueelle. Kalastuksen jumala asiantuntija lajissaan, eikä ymmärrä mitään riista jumalan hommista. Spesialisteja siis. Ja jos ei kalaa tule niin seita on kuallu, valitaan uusi jumala siihen hommaan. Fiksua!
Markku Kujanpää
11.06.2024 20:06
Kari RautiainenIhminenhän tarvitsee jumalia. Vastuun siirtoa kaikkivoipalle. Mutta miten voi olla että yksi jumala on joka-alan yleisasiantuntija. Ei, kyllä saamelaiset oli fiksuja. Oma jumalansa joka osa-alueelle. Kalastuksen jumala asiantuntija lajissaan, eikä ymmärrä mitään riista jumalan hommista. Spesialisteja siis. Ja jos ei kalaa tule niin seita on kuallu, valitaan uusi jumala siihen hommaan. Fiksua!
Just noin. Satojen miljardien tähtien ympärillä pörrää taas miljardeja maan kaltaisia planeettoja.
Eipä riittäny kunnollista aluepäällikköä luoja tänne lähettää
Kari Rautiainen
11.06.2024 20:33
Markku KujanpääJust noin. Satojen miljardien tähtien ympärillä pörrää taas miljardeja maan kaltaisia planeettoja.
Eipä riittäny kunnollista aluepäällikköä luoja tänne lähettää
Sitä mä nyt just ihmettelen että jos sellanen gruppenfyhrer on olemassa niin minkä prkl takia se keksi hyttyset.
Toisaalta demokratiamielessä niin onhan niitten vaaliliitossa paljo enemmän jengiä kun meillä ihmisillä. Ja vähemmistönä emme voi sille tosiasialle mitään.
Harri Halinen
11.06.2024 21:26
Lieköhän meidän alue (Lahelaniitty, lähellä Hyrylän keskustaa) niin saastunut että vain yhden hyttysen olen havainnut tämän vuoden aikana?
Kärpäsiäkään ei ole näkynyt. Pitäisi varmaan jättää peseytyminen kokonaan.
Huolestuttavaa lintujen puolesta. Mehiläisiä ja jopa pari ampiaista pyörii tontilla.
Toivo Koistinen
11.06.2024 21:29
Olen lueskellut Valtaojan ja muutaman muun kirjoja universumista, sen synnystä, ja elämästä. N:S pimeästä aineesta.
Myös galaksien liikkeistä, ja sellaisista asioista näiden kaukoputkien tietojen pohjalta. On mukava katella kuvia vaikkapa Marsista. Jupiterista, ja nythän jo neptuksellekin on laskeudeuttu.
Esimerkiksi avaruus teleskoopin kuvaa miljoonien valovuosien päässä olevasta kohteesta, millainen se, ja missä.
Kuitenkin se kuva on miljoonia vuosia vanha, elikkä missä se nyt on tällähetkellä.
Näitä asioita pohdiskelen rantalenkillä. Esimerkiksi alkuräjähdys, kun universumi syntyi. Missä on se piste mistä kaikki alkoi kuinka kaikki mahtui siihen saman paikkaan.
Mitä oli sitten ennen sitä räjähdystä, ja mikä sen aiheutti, mikä oli sitten koonnut koko universumin siihen samaan läjään, mistä se lähti laajenemaan. Onko se piste kaukana meistä nyte.
Se on mukavaa ajatusleikkiä vanhalle äijälle.
En ota kantaa kenenkään ajatuksiin uskonnosta, ja maailman kaikeudesta. Ne ovat jokaisen omia, ja minusta jokainen saa itse määrätä mihin uskoo, ja uskooko mihinkään.
Oman ajatuksen olen kertonut, eli kymmenen käskyn mukaan rauhasa eläen, ja luonnosta huolta pitäen sitä sotkematta
Siinäse.
Tp
Kari Rautiainen
11.06.2024 22:21
Toivo on havukka-ahon miehiä. Sinisiä ajatuksia.
Eero Bruun
11.06.2024 22:32
Joka päivä tämä pallo tuntuu vain pienemmältä. Kyläpäälliköitä riittää. Xi Jinping, Putin, Biden (Trump). Yle ykkösellä radiossa on hyviä ohjelmia näistä asioista. Olisko ollut tänään vai eilen kun kuuntelin tarinaa, mikä liittyi maailmankaikkeuden syntyyn.
Kari Rautiainen
11.06.2024 22:51
Noo, Trumpin mielestä Bryssel on kiva maa…
Markku Kujanpää
12.06.2024 02:06
" Esimerkiksi alkuräjähdys, kun universumi syntyi. Missä on se piste mistä kaikki alkoi kuinka kaikki mahtui siihen saman paikkaan.
Mitä oli sitten ennen sitä räjähdystä, ja mikä sen aiheutti, mikä oli sitten koonnut koko universumin siihen samaan läjään, mistä se lähti laajenemaan. Onko se piste kaukana meistä nyte."
Ei ole olemassa mitään pistettä tai paikkaa pamaukselle. Katsot mihin suuntaan vaan niin pamaus oli siellä 15 miljardia vuotta sitten. Vasta sen jälkeen alkoi paikkakoordinaatit olemaan ja ne 'pisteet'
Neptus, jos neptunusta tarkoitat, niin ei sinne mikään maasta lähetetty ole laskeutunu.
"Esimerkiksi avaruus teleskoopin kuvaa miljoonien valovuosien päässä olevasta kohteesta, millainen se, ja missä.
Kuitenkin se kuva on miljoonia vuosia vanha, elikkä missä se nyt on tällähetkellä."
Kuva on tuore, mutta kohteet nykyhetkellä ihan jossain muualla.
muokattu: 12.6.2024 02:40
Toivo Koistinen
12.06.2024 07:30
Havukka-ahon ajatelijan nimeä olen saannu joskus kuullä muiden etunimien lisänä, ja pidän sitä kunnianimenä.
Tosin nykytiede on vahvistanut, etä sellaista heimoa ei ole jolla olisi välikädet, kun hän kirjassa pohti, mikäse on välikäsi.
Neptunukselle ei tosiaan ole laskeutunut vaan sen ohi, kuten Pluton on lentänyt avaruusluotain New horison, joka on kuvannut niiden pintaa matkallaan.
Ihmisen tekemä laite eikai ole laskeutunut muualle, kun kuuhun, ja Marsiin..
Universumihan mittauksien mukan laajenee yhä, ja sitä pohtivat kuinka kauan, ja mitäsitten. hajoaako se maailmankaikeuten, kun ei pysy kasassa, vai alkaako painua kasaan.
Sitä joskus pohdiskelen mitä on universumin ulkopuolella, koska jos se on alkupisteestä lähtenyt ainepurkaus, niin senhän pitäisi olla pallon muotoinen
Onko siellä ympärillä toisia universumeita, vai on sitä ulkopuolta olemassakaan, koska tiede väittää, että ennen alkuräjähdystä ei ollut aikaa, eikä mitään. No mitä on ei mitään, ja miten voi akaa jokin ei mistään.
Pittääpä taas tumailla, mutta tännään ei oikeen jouva, kun pittää leikata pihanurmi, ja kasailla ulos tuo vanhasta silippurista omateko ojapienar niittokone jos ei sada
Tp
Kari Rautiainen
12.06.2024 08:59
Caravan lehtikin tuli. Ja juttua puskaparkkeilusta. Ja puskaparkkeilun erityis asiantuntijana lehti käyttää Suomen leirintäalueyhdistyksen toiminnanjohtajaa.
Mihin se hyvä lehtimiestapa on kadonnut. Eikä tää ole eka kerta. Ei ole SFC karavaanarin asialla, vaan vaikeuttamassa niitten asemaa jotka ei halua mennä SFC:n tai leirintäalueyhdistyksen alueille.
Heikki Ikonen
12.06.2024 15:02
Just joo. Paperi versioko kerkeää ennen kuin netti versio. Postihan yllätti, on salamaaki nopeampi. ;) H
Tarkoitus hakuista vai ei SFC liiton äänen kannattajalta - Caravan lehdeltä. Maksavat paperilehden tilaajat saavat leheden aiemmin, nettiin toimitetaan luettavaksi syksymmällä. Luulis että se on vain vartin homma laittaa linkki lehden sivulle. Paperi lehtiä maksaneilla asiakkailla jo tiistaina ja keskiviikkona 12.6 klo 20.30 ei vielä ollu netissä. TASAPUOLISUUTTA perään kuulutan.
muokattu: 12.6.2024 20:57
Eero Bruun
12.06.2024 20:44
Heikki IkonenJust joo. Paperi versioko kerkeää ennen kuin netti versio. Postihan yllätti, on salamaaki nopeampi. ;) H
Eilen tiistaiaamuna oli Caravan lehti postilaatikossa Hesarin ja Savon Sanomien kanssa. En tiedä oliko se valkoinen Tesla tuonut maanantai iltana vai tuliko sanomalehtien kanssa aamuyön jakelussa.
Oli siellä laatikossa pari laskuakin.
muokattu: 12.6.2024 20:48
Markku Hämäläinen
12.06.2024 20:55
Politiikasta
Ei tarvitse ihmetellä persujen laskenutta kannatusta vaaleissa, kun Purra esitteli saksia ja leikkuulautaa.
Orpo sai ilmeisesti Satoselle sordiinon päälle.
Nuo molemmat kun uhosivat, ettei eduskunnalta tai muilta kysellä kun meillä on enemmistö, niin me voimme päättää.
Kumpikaan ei hallitse politiikan peruskuvioita, eli ei ne päätökset, vaan kuinka ne esitetään.
Kari Rautiainen
12.06.2024 22:36
Markku HämäläinenPolitiikasta
Ei tarvitse ihmetellä persujen laskenutta kannatusta vaaleissa, kun Purra esitteli saksia ja leikkuulautaa.
Orpo sai ilmeisesti Satoselle sordiinon päälle.
Nuo molemmat kun uhosivat, ettei eduskunnalta tai muilta kysellä kun meillä on enemmistö, niin me voimme päättää.
Kumpikaan ei hallitse politiikan peruskuvioita, eli ei ne päätökset, vaan kuinka ne esitetään.
Näin on. Mikä vaan menee hyvällä tarinalla läpi. Huonolla ei mene hyväkään asia.
Seppo Yliniemi
12.06.2024 23:19
Toivolle semmoinen kysymys.
Miten menis jos jätkä kävis vetään hitsisauman jäis oottelen mitä mitä sitä tuleen?
Jos ei tuu mitään niin ei mutakuin apua.
Poisto vaan.
Ei onnistunut
muokattu: 12.6.2024 23:29
Kari Rautiainen
13.06.2024 10:12
Harri Halinen
13.06.2024 17:48
Jos nykyhallitus onnistuu valtion kulurajoituksessaan ja säästöissään niin seuraava hallitus on todennäköisesti innokas jakamaan rahaa ja lisäämään valtionvelkaa.
Noin se on aiemmin ollut.
Tämä tapa on vähemmän nykyaikaista talouspolitiikkaa. Puolueet ovat tämän perinnetavan vankeja.
Olisi aika muuttaa pelisääntöjä.
Markku Hämäläinen
13.06.2024 18:27
Kari RautiainenOrpopurralle retkikohde.
Voisihan siitä verosta nauttiakin
Heikki Ikonen
13.06.2024 19:35
Kuka meistä omalla kohdallaan muutaman vuojen vällein "toskaa" vaivalla hommatut omat hyvät kamppeet mualiman tuuliin, het sen jäläkiin kämppä kaverisi kituuttaa teän yhteisistä velli rahoistanne mururessiä ruuaksi muutaman vuojen (oon muuten lapsena syöny joka viikko, näläkä silläki siirtyi) ja näin kokkisi kerää rahaa muutaman vuojen uusiin kamppeisiin, mutta kohta sinä taas hukkat kengät tai jopa nutunkin kiiltävän perässä juostessasi jne..... hamaan tappiin... :(
Näin Oy Suomi Ab nykysi toimii. Työ ei kiinnosta ko sossun luukku on vielä hetken "auki".
Kiittäkö yhteiskunta (perikunta)??
Tilitäsi et voi ottaa enemmän kuukauvessa ko sinne tulee. (paitsi jos oot "kerma perse" jolla on papan visa)
Valitettavasti tämä taitaa monelle olla liian vaikia käsittää. :o H
Kari Rautiainen
13.06.2024 19:37
Harri HalinenJos nykyhallitus onnistuu valtion kulurajoituksessaan ja säästöissään niin seuraava hallitus on todennäköisesti innokas jakamaan rahaa ja lisäämään valtionvelkaa.
Noin se on aiemmin ollut.
Tämä tapa on vähemmän nykyaikaista talouspolitiikkaa. Puolueet ovat tämän perinnetavan vankeja.
Olisi aika muuttaa pelisääntöjä.
Hallitus haluaa tilinpäätöksessään ennen seuraavaa hallitusta, näyttää saaneensa jotain aikaiseksi. Sillon myydään kaivosoikeudet, sähköverkko ja vaikka mitä meidän yhteistä omaisuutta. Kyllä ne kohta myy könttäkaupalla koko valtion metsävarannon ulkomaisille sijoittajille. Mitähän suomen järvet maksais?
Harri Halinen
13.06.2024 20:01
Kari RautiainenHallitus haluaa tilinpäätöksessään ennen seuraavaa hallitusta, näyttää saaneensa jotain aikaiseksi. Sillon myydään kaivosoikeudet, sähköverkko ja vaikka mitä meidän yhteistä omaisuutta. Kyllä ne kohta myy könttäkaupalla koko valtion metsävarannon ulkomaisille sijoittajille. Mitähän suomen järvet maksais?
Osa tuosta tehtiin jo, ei voi myydä uudestaan.
Onneksi metsät on pääosin muissa omistuksissa. Vesi on arvokasta ja vaikeaa myydä kun helposti kajoaa toisen omaan.
Markku Hämäläinen
13.06.2024 20:44
Tuo kaivosoikeuksien jako on sama kuin jättäisi lompakon maahan ja lapun siihen ”viekää setelit, mutta jättäkää kolikot”
Kun puhutaan mitä jää jälkipolville on kaivosten tyhjentäminen ulkomaille pois jälkipolvilta.
Kari Rautiainen
13.06.2024 20:54
Markku HämäläinenTuo kaivosoikeuksien jako on sama kuin jättäisi lompakon maahan ja lapun siihen ”viekää setelit, mutta jättäkää kolikot”
Kun puhutaan mitä jää jälkipolville on kaivosten tyhjentäminen ulkomaille pois jälkipolvilta.
Jäähän siitä kaivoshommasta meille sentään raiskatut maisemat ja helevetillinen sotku siivottavaksi.
Harri Halinen
13.06.2024 21:05
Niin, nyt on jo housuissa. - Koko kansalla.
Eero Bruun
13.06.2024 22:10
Miehet on kuin "maansa myyneitä" :0(=
Kari Rautiainen
13.06.2024 22:26
Mutta ihmeen vähän noista kaupoista meteliä pidetään. Niinkun sähkön siirtoverkko.
Viimonen sähkölasku mulla 3kk ajalta, josta suurimman osan olin reissussa, oli sähkön osalta pikkasen vajaa 15€. No perusmaksut, siirto, ja siirron perusmaksut, laskun loppusumma 98€.
Siis 83€ höpöhöpöä ja 15€ sitä mitä olin ostamassa.
Ei stna, kyllä oman auton siirrolle kotoa mökille esim. sille pitää joku hinnottelu keksiä. Ja perusmaksu vaikkei siirtyiskään.
(Siis täähän kaikki on jo, muttei sillä nimellä)
Ari Kuusisto
13.06.2024 22:58
Toista se on naapurimaamme Ruotsi ,LKAB valtionyhtiö kuskaa Narvikiin junalla rahaa.Siinä sitä vaurautta kuskattiin tien vartta mukaellen.
Oli oikein ilo katsella kun sähköjunat ajeli edestakaisin, vei rautamalmia matkalla ulisten.
No kai se vähän haittaa kun joutuu purkamaan yhden pikku Kiirunan ja rakentamaan uuteen paikkaan muutaman kilsan päähän.Oli hyvällä mallilla jo mutta purkaminen on vielä meneillään.
Malmisuoni kuulemma 200 miljardin euron arvoinen,siinäpä syytä siirrolle riittävästi.
On joillain älliä päässä ettei lypsävää lehmää kannata myydä amerikkalaisten eläkeyhtiöille,tms.
Toivo Koistinen
14.06.2024 07:00
Niimpäniin. Kuinka kauan minä olen tästä täällä kirjuutellut, miten valtio on järjestelmälisesti myynyt omaisuuttaan.
Siilinjärven lannoitekaivos, euroopan ainoa laatuaan. Kemira myytiin, ja samalla meni Siilinjärvi Norjaan Yaralle..
Hankkijan mies kertoi, että olivat olleet Norjassa Yaran vieraana, nin kän kysyi tulkin kautta Yaran mieheheltä. Olisiko teillä myydä meille jotain, kun teillä on kaikenlaista. Mies oli nauraen sanonutt.
Eihän mikään järkevä valtio perus omaisuuttaan myy.
Kittilan kultakaivos tuotti v 21 kultaa yli 6 t, joka on rahdattu omakustannushintaan ulkomaille emoyhtiölle, joka sen voitolla myy.
Olin aikanaan ajelemasa tumpperia, kun Ranuan Suhangon kaivoshankkeessa kaivettiin maat pois kallion päältä, ja louhivat koe.erän sieltä. Nyt ulkomaalais omistaja sitä aloittelee.
Pistin hanttiin kyläkokouksesa, kun fortumin mies kehui, että kunta saa lujasti raha kun myy heille sähkölinjat.
No Historia kertoo, miten näille kuntien omistamille linjoille kävi.
Taisipa joku teistä täällä kirjottaa sähkön sirtohinnasta TVH. Nykyään tanskalaisyhtiö sen omistaa. Mikä omistaa postin.
Katainen aikanaan ministerinä esitti, että yhtiöitetään Suomen valtion metsät. Mutta ei mennyt viel läpi.
Terveyden hoito sotekonklaaveineen........ Ranuan vanhushoito Attentolla.
Kehitys kehittyy...
Tp
Kari Rautiainen
14.06.2024 09:11
Juu. Yhtiöittäminen on ensimmäinen askel yhtiön myymiseen.
Harri Halinen
14.06.2024 09:40
Kaivoslaki ja valtausoikeudet eivät perustu maanomistajien etuun vaan turvaa esim kaivoksen perustamista havittelevan oikeudet maanomistajaa vastaan.
Sikäli outoa, että länsimainen demokratia perustuu ainakin tätä poikkeutta lukuunottamatta yksityisomistuksen suojeluun.