Politiikkaa.

Heikki Ikonen 25.03.2024 21:30

No nii ensimmäinen lääkäri reissu Rovaniemelle tehty 350 km ke seuraavaa reissua pukkaa.
2 vko sitten D maksoi 1.85e nyt liipoo 2.00e. Ei ny iha 10% oo noussut, mikähän tuon on saanu aikaseksi, otetaan vastaan veikkauksia. Oli kuiten vielä mittarit auki. :) H

Kari Rautiainen 25.03.2024 21:30
Harri Halinen

Kyllä lähtee viisaat osaajat ja vierasta Suomelle tuottamatonta pientä (yhteiskunnalle tuottamatonta) pääomaa tulee. Tuottavaa työpanosta ja tekijöitä ulkomailta ei Suomi houkuttele.
Ei "puhdas" luonto ja muut luulemamme vetotekijät tuo julkisiin kuluihin tuottoa paikkaamaan vajetta, joten jää vain suomalaisille enemmän maksettavaa ja eduista tinkimistä.
Mielestäni tällä hetkellä on kyse juuri holtittomasti kasvatetuista valtion ja muun yhteisen yhteiskunnan kuluista. Kulujen kasvattamisella ostettiin ääniä.
Suomessa ei synny uutta kansallista tuottoa verojen kautta koska verorasitusta kasvattamalla verovelvollinen nääntyy.
Yhteinen tuottava omaisuus alkaa vähetä eli myytävää ei enää ole.
Kiitos poliitikot ilman talousosaamista.

Äänten osto toimi. Yhteinen omaisuus on hävitetty. Ihan perusasiat jotka pitäisi olla itsestään selvyys ja jokaisen käytettävissä järkevään hintaan. Ekana kiukuttaa sähkön siirto…

Seppo Yliniemi 26.03.2024 05:49
Kari Rautiainen

Niin että osaajat lähtee maasta ?

Joo osaajat lähtee pois maasta kun työehtoja huononnetaan tarpeeksi.
Naapurimaissa on paremmat palkat mm.
Tänne jää rahamiehet ,työttömät ja vanhat ja sairaat.

Seppo Yliniemi 26.03.2024 05:53
Heikki Ikonen

No nii ensimmäinen lääkäri reissu Rovaniemelle tehty 350 km ke seuraavaa reissua pukkaa.
2 vko sitten D maksoi 1.85e nyt liipoo 2.00e. Ei ny iha 10% oo noussut, mikähän tuon on saanu aikaseksi, otetaan vastaan veikkauksia. Oli kuiten vielä mittarit auki. :) H

Eikös EK toisena osapuolena tässä jutussa??
Tuskin ay ihtensä kanssa riitelee.

Heikki Ikonen 26.03.2024 06:21

Olenko käsittänyt ihan väärin.
Työehto sopimukset on kunnossa 3/2024 - syksyyn asti?, mistä työn antajiaa vastaan lakkoilla? Näinhän se tehtaan johtaja tv ssä sano, hyvän palakanki lupasi siivouksesta maksaa, "nouseekohan sen vakkari siivoojaki palakka samalle tasolle"?.
Poliittinen lakko ja poliittinen työ suluku on suunnattu hallitusta vastaan. Hallitushan taas on valittu ihan demokraattisesti. Oliko ed. vaalit varastettu... vale vaalit ko ne oliki... vai väärä tulosko sieltä tuli? Heikki "so soo" :(
Kyllä nyt ihan koti kutosta kiusaa tehään kansalle, siitä taas tulee loppu viimen lasku aivan koko kansalle, sata varma on niin. Toivoa sopii että järki voittaa ennekö meille käy köpelösti niikö silloin kävi ko aloin työn antajaksi -87 >, tauvin parantelu kesti liki 10v, vieläki puistattaa.
Köppä ukon mietteitä :o / H


Ens hätään laskun maksaa työnantajat tappioina > mualiman iso raha alakaa määräilemään Suomalaisia - loppuu muutama sata (tuhat???) virmaa Suomesta (läheettvät vaikka roottiin tekemään paperia, maalia tai makkaraa) laivat tehää kiinassa = Suomesta vähenee veronmaksajat > nousee leivän ja läskin hinta > asunto lainan korot nousee, pankki näppää kämpän (metalli pajan) siltä joka ei pysty maksamaan lyhennyksiä/korkoja pankille > yhteiskunnan saamat verotulot vähenee > Palaveluita on karsittava rumalla käjellä vielä tästtäänkin. NO KUKA VOITTAA, KUKA? loppu laskun, siinä ei katota puolue kirjaa, met jälellä olevat persaukiset sitten porukalla lasten kanssa maksamma? näin se vain mänöö, näin se män viimenki KOITETTAS VAIN SOPIA HYVÄN SÄÄN AIKAAN, PÄÄSTÄS PALJO VÄHEMMÄLLÄ :O
muokattu: 26.3.2024 08:24
Virve Pitkäranta 26.03.2024 08:37

Tuntuu hullulta lukee nuiden lakkoilijoiden puheita siitä, että meillä on hyvä työpaikka ja reilu työnantaja ei meillä oo mitää sitä vastaan, mutta lakkoillaan silti.
Jukka P.

Veli-Pekka Merikallio 26.03.2024 09:50
Heikki Ikonen

Olenko käsittänyt ihan väärin.
Työehto sopimukset on kunnossa 3/2024 - syksyyn asti?, mistä työn antajiaa vastaan lakkoilla? Näinhän se tehtaan johtaja tv ssä sano, hyvän palakanki lupasi siivouksesta maksaa, "nouseekohan sen vakkari siivoojaki palakka samalle tasolle"?.
Poliittinen lakko ja poliittinen työ suluku on suunnattu hallitusta vastaan. Hallitushan taas on valittu ihan demokraattisesti. Oliko ed. vaalit varastettu... vale vaalit ko ne oliki... vai väärä tulosko sieltä tuli? Heikki "so soo" :(
Kyllä nyt ihan koti kutosta kiusaa tehään kansalle, siitä taas tulee loppu viimen lasku aivan koko kansalle, sata varma on niin. Toivoa sopii että järki voittaa ennekö meille käy köpelösti niikö silloin kävi ko aloin työn antajaksi -87 >, tauvin parantelu kesti liki 10v, vieläki puistattaa.
Köppä ukon mietteitä :o / H

Voitaisiinko Ikonen sopia, että lopettaisit tuon saman jargonisi hokemisen, ei se näköjään tee täällä ketään sen viisaammaksi, eikä poista omaa tietämättömyyttäsi (vaikka sulle on asiaa pyritty selventämään) - kyse on siis vain politikoinnista, mikä ei liene näiden sivujen tarkoitus.

Toistanpa kertaalleen: Tämä kansa ei antanut mandaattia tuollaiselle hallitusohjelmalle, persut valehteli ihmisille päin naamaa (vertaa lupauksia ennen vaaleja hallitusohjelmaan).

Tuo hallitus roikkuu yhden 3%:n rkp:n varassa, eli ei kovinkaan hääppöinen mandaatti.

Ay-liike on taistellut tämän maan työläisille hyvinvoinnin, eikä aio antaa sitä tuollaisen huijariporukan romutettavaksi (etkö ole vieläkään sisäistänyt, mikä taho ohjaa hallitusta ja mihin suuntaan?).


Köpelösti meille muutoin käy, jos palaamme -30 -luvun Ikl ja natsiaikaan, oireethan ovat juuri samankaltaiset.
muokattu: 26.3.2024 09:54
Heikki Ikonen 26.03.2024 12:44

V-P jos se minusta riippuu. Ei voija sopia. Se EI vain mulle käy. Minulla on henkilö kohtainen kokemus 90 luvulta, se ei ole rapea muisti jäläki. Vai kirjoitetaanko Suomen 90 luvun virallinen historia uusiksi???

Riidan osapuolilla "hallitus/ay" neuvottelu pöydässä puuttuu 90 luvun kokemus, ymmärrys mitä lama on oikeasti.
Sitähän tässä ihan koti kutosesti rakennetaan.
Jotaiha pitää muuttua, maailma muuttuu "eskoseni" ja mekö emmä? Virhet.

Miten lie sinun henkilökohtainen muisti jäläki sieltä 30 luvulta johon viittaat, siitähän on jo liki 100v. Politikonti tavallasi hyväksyttävääkö ? ja eriävää mielipidettä ei mielestäsi sallita! :(

No voi köppä ukko olla hiljooki - jonnii aikoo - mullon vara, vaikka ei tämä "tauti" vaikenemalla mää ohi...EI... ;) H

Toivo Koistinen 26.03.2024 13:22

Seon kulkaa semmonen juttu, että hallitus tekee niinkun se tekee niinkauan kun on virassa. Ammatiliitot tekee ninku tekee.
Kumpikaan ei tule kysymään meiltä lupaa siihen. Voin sanoa, että ihmiskunta teke niinkun teke ja sekään ei lupaa kysy.
Muutat poriskaa lujasti. Vaikka se sen konjakkilekekrin maksaakki. Nimittäin jos tuhannen mene rikki, korkkaan otan huikat ja kaajan lopun viemäriin.
Siinä se.
Tp

Seppo Yliniemi 26.03.2024 13:51
Toivo Koistinen

Seon kulkaa semmonen juttu, että hallitus tekee niinkun se tekee niinkauan kun on virassa. Ammatiliitot tekee ninku tekee.
Kumpikaan ei tule kysymään meiltä lupaa siihen. Voin sanoa, että ihmiskunta teke niinkun teke ja sekään ei lupaa kysy.
Muutat poriskaa lujasti. Vaikka se sen konjakkilekekrin maksaakki. Nimittäin jos tuhannen mene rikki, korkkaan otan huikat ja kaajan lopun viemäriin.
Siinä se.
Tp

Toivo etkö sinä aikonut korkata 500??

Harri Halinen 26.03.2024 14:04

SAK sahaa omaa oksaansa kun myös heidän liittojensa jäsenissä on eriäviä mielipiteitä lakkoilusta sopimuskaudella kolmatta osapuolta vastaan.
Toivottavasti kyseinen tapa ei yleisty, jolloin myös työnantajat laittavat työsulkuja tai vastaavia toimintatapoja ei ammattiliittoja vastaan, vaan kolmatta osapuolta vastaan.
Siinähän kärsivät työsopimuksen molemmat osapuolet ja silloin varmaan katsotaan kumman rahat loppuu ensin.
Toivottavasti näin ei käy, sillä ensimmäisenä loppuu yhteiskunnan rahat ja alkaa taas tolkuton velanotto.
Asia on vakavampi kuin arvataan, ketkä/kumpi puoli sitä haluavat?
Nyt tarvitaan nöyrää niskaa, ja syksyyn mennessä selviää kumpi on viisas ja antaa asiassa periksi siten että kunnia säilyy.
Nyt ollaan menossa jo naurettavuuksiin - päitä tulee putoamaan ja monen ura on ohi.

Toivo Koistinen 26.03.2024 15:06

Hoksin, että kohta on 600 kommenttia. Jos saahaan tuhat, niin korkkaan tuo kai kymmenen vuotta puolison ostaman kaapissa maanneen XO synttäri konjamin, ja otan pitkän ryypin pehakleviekööön.
muokattu: 21.3.2024 07:18
Kopio. sivulta 12.
Tp

Virve Pitkäranta 26.03.2024 15:55

V-P, Hallituksen kannatus ei ole yhtäkuin RKP:n kannatus vaan se on kaikkien hallituspuolueitten yhteenlaskettu kannatus.
Jukka P.

Kari Rautiainen 26.03.2024 16:39
Toivo Koistinen

Hoksin, että kohta on 600 kommenttia. Jos saahaan tuhat, niin korkkaan tuo kai kymmenen vuotta puolison ostaman kaapissa maanneen XO synttäri konjamin, ja otan pitkän ryypin pehakleviekööön.
muokattu: 21.3.2024 07:18
Kopio. sivulta 12.
Tp

Siihen on jo voinut tarttua lasin maku.

Nyt ihmiset kiukuttelee kun monenlaisissa puteleissa on korkki mitä ei saa irti. Siihen aikaan kun vielä join, ei jallupullon korkkia saanu millään kiinni. Hassu homma.

Toivo Koistinen 26.03.2024 17:08

Minä kyllä sahaan omaa oksaa kun ittekki näillä joutavuuksilla sekkaannun tänne, niin tonni lähenee.
Lujiahan korkit se ennen, kun pullon sai, niin piti naapuriki tahtoo kaveriksi aukasemaan, ja tyhjäämään, enneku lasinmaku tarttu.
Yksi pullo jäi vajaaksi, kun ei millään maistunnu. Naapuri oli ostanu 70 luvun alussa. En muista, mutta joku mauste koskenkorva se oli, ja oli tosi ärreen makusta.
Se taisi hävitä markkinoilta. Mutta oli mulla pihalla kerran 300 litraa salmiakki kossua, kun sehän oli pois vähän aikaa, kun sitä tahto nuoriso liikaa.
Sitten palasi, ja tuttava ajoi pohjoseen rekalla alkoholeja kaupunkeihin, ja tahto juttukaveriksi etelään hakeen kuormaa keskusvarastosta.. Tultiin iltasella näillemain, kun matkaltiin niitä alkoihin jaeltiin.
Piti Rovaniemeen viijä loppuja, ja oli nupissa ne salmiakit, ja kärryssä kossua 9t. Niin sanoi.
Ota nuppi, ja mee yöksi kotio, ja tuo aamusella meille, niin kasataan yhistelmä, viijään lasti perille, saat olla vahtin lastille, kun vetelen roklalla siälle kauppoihin, ettei kulukijat pölli pulloja.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 27.03.2024 15:57

Ikonen, toivoin vain, jotta esittäisit jotakin uutta asian tiimoilta, kun tunnut jauhavan samaa asiaa kymmeniä kertoja, muuta en toivonut!

Ei tarvitse itse elää niitä surkeita aikoja, jotta ymmärtää historian juoksua (30-lukua), asiastahan on kirjoitettu miljoonia sivuja ja joistakin asioista on päästy yksimielisyyteen laidasta laitaan. Fasismi ja natsismi osataan tuomita kaikkialla ja fiksuimmat ymmärtävät sen kehityspolun näihin.

Jukka P. ei näköjään halua ymmärtää, mitä tarkoitan sillä, että tuon hallituksen elämä on kiinni yhdestä kolmen prosentin kannatuksen puolueesta (Rkp). Sinä päivänä, kun vanha sivistyspuolue tulee järkiinsä, tuota hallitusta ei enää ole (voi tapahtua piankin, kun mamma kesäkuussa poistuu kuvioista).


Sattuipa 666. viesti mulle, jotkut ymmärtävät tuon luvun symboliarvon, heh!
muokattu: 27.3.2024 15:58
Virve Pitkäranta 27.03.2024 17:50

RKP:lla on aina ollu notkee selkä kun on hallituspaikasta kysymys.
Enkä kyllä tiedä mistä periaatteistaan ne edes olis joutunu luopumaan varsinkaan sen jälkeen kun tämä Henriksson sieltä viimeinkin häipyy.
Jukka P.

Heikki Ikonen 27.03.2024 19:44

Anteeksi ko en malttanu olla kommentoimatta V-P:lle, kaik toiset kipatkaa linkki ohi, ei kannata aukaista.

V-P olekko kirjoittanu 30 luvun historian uusiksi vai onko muistisi valikoiva? :/ H

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006253867.html

Heikki Ikonen 27.03.2024 20:06

Kotimaan matkailua lapissa, taas tänään LKS:n keikka Rovaniemelle, aamulla herätessä liki -20' ja lämmin kämppä sairaalan parkissa. Se on tällä viikolla lääkärissä käynti kilometrejä yhteensä n.700km ja risat, tämähän on meille normi että Rovaniellä se tohtori "kopeloi" meitä köppä ukkoja, miten lie siellä ruuhka Suomessa tiheässä lääkäreitä, joku motkotti 40 km:stä.
Rovaniemellä D 2.06e, hinta pompsahtanu ny reilun 20snt /2vkoa, hyvä puoli - oli vielä mitä tankata.
Kuinkahan moni "tukee :(" lapin matkailua jäämällä pääsiäiseksi kotia ko lakko jatkuu ja ei oo varmuutta saako D muualta ko Haaparannalta, siellä ei lakkoilla. Onneksi on keksitty töpseli autot... ;)H

Kari Pykälä 27.03.2024 20:37

Kaikkihan muistaa elokuvan/kirjan täällä pohjantähden alla. Kertomus suomen työväen historiasta. Samanlaiset ajat ovat menossa, tosin takaperoisesti. Tännekkin kirjoittaneista henkilöistä on tunnistettavissa kirkkoherra, lääkäri, kartanonherra jne. Osalle kirjottajalle on oma tausta ja historiallinen asema selviö. Toisilla on nousukasmaista sotaisaa porvarismia havaittavissa? Historiasta tietenkin voidaan olla montaa mieltä, riippuen näkökannoista. Ehkä meidän pienin murheemme on miten näissä lakoissa käy? Olemme liittoutuneet Natoon. Liitouduimme Saksankanssa viimeksi kun Suur Suomea alettiin rakentamaan. Mielestäni ei näytä hyvältä tämä nykyinen mailmantilanne. Vieä lopuksi tuntemattoman sotilaan lainaus "Ja lopuksi yhdessä ja erikseen: varjele noita Suomen herroja, etteivät ne toista kertaa löisi päätänsä Karjalan mäntyyn. Aamen." Honkajoen toteamus rauhan tullessa.
Ollaanko siis tässä hetkessä toimittu oikein jos kansalta vaaditaan yhtenäisyyttä? Tietenkin nykyisiä tapahtumia voi "lukea" monella tapaa! Minun tapani on edelläkerrotun tapainen, koska "pessimisti" ei pety
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3de38bff-1168-4614-9aa7-29ee76d7de5a

Ari Kuusisto 27.03.2024 20:42

Ei meillä ole mitään hätää,Jarkko Eloranta sanoi uutisissa että kun 1.5 lakot loppuu ja hallituksen tekemät työelämän uudistukset ja poliittisten lakkojen "kieltolaki" tulee voimaan alkaa Suomeen valtava teollisten investointien aalto.
Voi sitä valuutan määrää kun sitä alkaa virtaamaan kun ne esteet poistuu.
Jaksetaan nyt vielä hetken.

Kari Rautiainen 28.03.2024 09:37

Juu, kohta ollaan velattomia.

Veli-Pekka Merikallio 28.03.2024 10:04

Kiitos Kari P. taas oivaltavasta viestistäsi.

Ikonen, puhuin 30-luvun natsien ja Italian fasistien noususta ja siitä tuhon tiestä, mitkä merkit ovat nytkin nähtävissä. En kommunismista! Putin kuulemma lähestyy tuota Stalinin lukemaa huimaa vauhtia, on pelkästään Ukrainassa jo tapattanut 450 000 kansalaistaan.

Muutoin mielenkiintoinen tosiasioiden palautus rahaministeri Purralta tänäisessä haastattelussaan: Suomi on tehnyt yhtäjaksoisesti 16 vuotta alijäämää, mikä on katettu velkarahalla. Ja nyt tämä äärimmäisen kokematon nykyhallitus aikoo hoitaa homman muutamassa kuukaudessa. No sehän on jo luonnonlakienkin vastaista.

Kari Rautiainen 28.03.2024 10:21

Prkl!
No se matkaparkkipistecom sitte eu rahalla tekee tota myyräntyötä.

Tää on just tätä. Mitä oon sanonu ansaintalogiikasta…

Kari Rautiainen 28.03.2024 10:22

Jäi kuva pois tosta.

Liitetiedostot

img_4515.png
Petteri Haverinen 28.03.2024 15:57

Suuret ikäluokat olisi pitäneet olla pari vuotta pitempään työelämässä, niin Suomen taloudessa olisi moni asia paremmin.
Mut kuka politikko olisi uskaltanut sanoa asian ääneen…

Harri Halinen 28.03.2024 16:47

Läksin kaksi vuotta ennen "normaalia" eläkeikää. Politiikka alkoi vaikuttaa oudolta joka kuitenkin vasta muuttui vasta kepulaisen pääministerin jälkeen.
Se hallitus vielä yritti muutosta, muttei saanut oikeita asioita läpi. Muistelkaapa ketkä pani hanttiin.
Sitten seuraavien hallitusten aikana alettiin todella äänien osto.
Syntyi mittavasti lisää velkaa (puhuttiin että olihan sitä aiemminkin otettu, eikä sitä tarvitse takaisin maksaa ja rakennettiin hallintoon himmeleitä ja rakennettiin uusi sotepohja).
Löytyy kyllä nyt noista rakentajista katujia teolle, eivät vaan halua palstatilaa katumukselleen. Virheitä ei pystytä tunnustamaan julkisesti.
Vanhojen virheiden korjaajia ei oikein löydy riittävästi eikä korjaamista voi antaa oman puolueen ulkopuolelle, jos se puoli vaikka onnistuisi.
Työnantaja- eikä työntekijäjärjestöt eivät tuohon korjaustehtävään pysty.
Mutta tärkeintä ei ole tulos, kunhan touhutaan asiat sekaisin.

Ari Kuusisto 28.03.2024 18:49

Nyt sote himmeleitä aletaan purkaa, johtajien irtisanominen tarjouksessa, n.200 000 per kädenpuristus.
Mitä niitä vanhoja virheitä, annetaan hallituksen tehdä ihan omat virheet, korjataan sitten niitä joskus.


Vai pitäis tässä vielä eläkkeelle ,ainakin kuuskasiksi kun hirvee hypetys päällänsä, älkää kuulkaa pelleilkö, mies parhaassa iässä, SAK- vähä vaan toppuutelee vanhaa,ettei ihan rupee mahottomaksi.
muokattu: 28.3.2024 21:04
Kari Rautiainen 28.03.2024 19:55
Petteri Haverinen

Suuret ikäluokat olisi pitäneet olla pari vuotta pitempään työelämässä, niin Suomen taloudessa olisi moni asia paremmin.
Mut kuka politikko olisi uskaltanut sanoa asian ääneen…

Totta tuokin. Ja nimenomaan olla työelämässä.
Eläkeiällähän ei ole tässä mitään merkitystä onko se 80 vai 90, kun väki ei jaksa, pysty, kestä niin keskimääräinen eläköitymisikä on se 61v
Mikä tätä työelämää vaivaa ettei porukka pysty pitemmälle?

Seppo Yliniemi 28.03.2024 20:09
Ari Kuusisto

Nyt sote himmeleitä aletaan purkaa, johtajien irtisanominen tarjouksessa, n.200 000 per kädenpuristus.
Mitä niitä vanhoja virheitä, annetaan hallituksen tehdä ihan omat virheet, korjataan sitten niitä joskus.

On se homma kohillaan,on joitenkin työ on arvokasta.

Kari Rautiainen 28.03.2024 20:14
Seppo Yliniemi

On se homma kohillaan,on joitenkin työ on arvokasta.

Laitankin tähänkohtaa omakuvan.

Liitetiedostot

img_4514.jpeg
Markku Hämäläinen 28.03.2024 20:41

Tuntuu ettei hallitus hallitse talouselämää, eikä politiikkaa.
Ensin Satonen oikein haastoi riitaa sanomalla suunnilleen, saamme tehdä mitä vain, kun meillä on enemmistöhallitus, niin ei tarvitse neuvotella.
Suomessa on perinteisesti lähes aina ollut enemmistöhallitus, silti on osattu neuvotella.
Purra suunnittelee eläkkeiden leikkausta, se pienentäisi valtion tuloja.
Ei valtio maksa yksityisten eläkeyhtiöiden maksuja, mutta verotulot siinä tippuisi.

Seppo Yliniemi 28.03.2024 20:46

Ei tartte olla häävi kioskinpitäjä kun pääsee Suomen asioita päättämään.

Kari Rautiainen 28.03.2024 21:06
Markku Hämäläinen

Tuntuu ettei hallitus hallitse talouselämää, eikä politiikkaa.
Ensin Satonen oikein haastoi riitaa sanomalla suunnilleen, saamme tehdä mitä vain, kun meillä on enemmistöhallitus, niin ei tarvitse neuvotella.
Suomessa on perinteisesti lähes aina ollut enemmistöhallitus, silti on osattu neuvotella.
Purra suunnittelee eläkkeiden leikkausta, se pienentäisi valtion tuloja.
Ei valtio maksa yksityisten eläkeyhtiöiden maksuja, mutta verotulot siinä tippuisi.

Totta. Munkin eläke tulee yksityiseltä, ja sitä pienentämällä valtion verotulo pienenee. Vaimolla tulee joku pieni osa valtionkonttorilta että sen ja sen nykysen verotuksen ero vaikuttaa pikkasen.

Toisaalta pienemmästä eläkkeestä maksetaan veroja pienemmällä prosentilla. Mikähän järki tässä on Purralla takana, ei ainakaan matematiikka.

Kari Pykälä 28.03.2024 22:03

Olisko järjestys tämmönen köyhät kyykkyyn, työttömät kyykkyyn, eläkeläiset kyykkyyn ja maailma pelastuu. Muuten jäi vielä kyykytettäviä, saa nähä miten heille käy

Harri Halinen 28.03.2024 22:05

Ei taida Suomen kilpailukyky parantua esille tulleilla keinoin. Nykytien päässä on vain kuihtuminen ja kurjuus.
Ei ainakaan esillä olevilla SAK:n tavoin.
Kaikki töihin, eläkeläiset myös. Päästään vähän lähemmäksi Kaukoidän suoritteita.

Kari Rautiainen 28.03.2024 22:52
Harri Halinen

Ei taida Suomen kilpailukyky parantua esille tulleilla keinoin. Nykytien päässä on vain kuihtuminen ja kurjuus.
Ei ainakaan esillä olevilla SAK:n tavoin.
Kaikki töihin, eläkeläiset myös. Päästään vähän lähemmäksi Kaukoidän suoritteita.

Pikkasen skeptinen olen työpaikkojen riittämisen suhteen jos eläkeläisetkin pitäs työllistää. Toisaalta eläkettä ja palkkaa… että kiitos. Vai käykö eläkevakuutusyhtiöt turhiksi ja lopetetaan.

Vaikka, kait jokaiselle homma löytyy. Kierosilmäset laitetaan munankeittäjiksi. Toinen silmä vahtii kelloa, toinen kattilaa. Tehokasta hommaa.

Toivo Koistinen 29.03.2024 06:06

Saapihan sitä elakkeella tehhä jonkin verran ja elake juoksee, mutta miten se on. Pienennetään eläkkeitä, nin on pakko, ja sehän jakaa.
Jos kymppitonnin eleke, niin sanoo. JHOO ottakaa parikolome sataa pois vain, ja minä jatkan auringossa köllöttelyä, mutta jos toistatonnin elakkeesta sama summa, nin eikun lähettävä on.
Tosin mitenkäse loppun kasikympiset, ja yli horiskoi 70, jopa 100 tonniin kapineen kaansa maantiellä, ovatko karavaanit turvassa, kun ukko vauhissa pyyhkii silimälaseja, tiiraa karttaa ja puoli eksyksissä ohjastelee sitä.
Esko Juhani Tenilä 90 laman hoitoon esitti. eläkeikä 66 ja tilalle nuoriso, jotta eivät jää kotiin peräkammaripojiksi.
Sama nyt, maailmasa riittää nuorta väkkee.
Kohta 700 täysi.
Saappa nähhä kuuluuko kaapin ovella Risti, kyynärpää narsk. Klukluk, huussissa lorilori. Kyllä maalima parantuu näilä tejän opeilla.
Tp

Kari Rautiainen 29.03.2024 10:11
Toivo Koistinen

Saapihan sitä elakkeella tehhä jonkin verran ja elake juoksee, mutta miten se on. Pienennetään eläkkeitä, nin on pakko, ja sehän jakaa.
Jos kymppitonnin eleke, niin sanoo. JHOO ottakaa parikolome sataa pois vain, ja minä jatkan auringossa köllöttelyä, mutta jos toistatonnin elakkeesta sama summa, nin eikun lähettävä on.
Tosin mitenkäse loppun kasikympiset, ja yli horiskoi 70, jopa 100 tonniin kapineen kaansa maantiellä, ovatko karavaanit turvassa, kun ukko vauhissa pyyhkii silimälaseja, tiiraa karttaa ja puoli eksyksissä ohjastelee sitä.
Esko Juhani Tenilä 90 laman hoitoon esitti. eläkeikä 66 ja tilalle nuoriso, jotta eivät jää kotiin peräkammaripojiksi.
Sama nyt, maailmasa riittää nuorta väkkee.
Kohta 700 täysi.
Saappa nähhä kuuluuko kaapin ovella Risti, kyynärpää narsk. Klukluk, huussissa lorilori. Kyllä maalima parantuu näilä tejän opeilla.
Tp

Hmm. Opit ne on sullaki.
Kattoppa huvikses paljonko niitä kymppitonnin eläkkeitä on.

Harri Halinen 29.03.2024 10:27
Kari Rautiainen

Hmm. Opit ne on sullaki.
Kattoppa huvikses paljonko niitä kymppitonnin eläkkeitä on.

Totta tuo.
Täällä ilmituodaan usein äärilaidat joista ollaan joko huolissaan tai kateellisia.
Joka sentti on kuitenkin aina tienattu laillisesti, ja jos ei ole, niin verottajalle tieto rikoksesta joka tarvittaessa hoitaa asiaa myös muille viranomaisille. Heillä on virkavelvollisuus tutkia asia.


Ihan päässälaskuna laskin että mistä nuo eläkeläisten verokertymät syntyy. Yli 5000 euroa/kk eläkettä saaneita oli viimeksi noin alle 70000 kpl, yli 10000 €/kk saavia siis merkittävästi vähemmän, en viitsinyt kaivella heidän tarkkaa määrää. 1500-3000 euroa/kk saaneita oli n. puolitoista miljoonaa. Jos lasketaan keskiarvona niin noiden isompi tuloisten maksama veromäärä eläkkeestä oli summana noin 1/20-osa tuosta isomman eläkeläismäärän summasta. Eli laskekaa siitä paljonko yli eläkemäärän pitäisi maksaa noiden isotuloisten jotta päästäisiin eläkeläismassan maksamaan määrään. Niitä suurituloisia kun ei ole riittävä määrä maksamaan eläkkeestä ylisuuria eläkeveroja. Toivottavasti laskin oikein kun en löytänyt laskukonetta tähän hätään.
muokattu: 29.3.2024 11:06
Heikki Ikonen 29.03.2024 11:35

Kun ja jos tuo Atte Harjanteen vihr. syksyllä 2023 alun perin ehdottama eläkeläisten veron "kiristys" toteutuu? Saako pyytää "Harjanteen vero 2024" määräaikainen kiristys % määräisenä. 5000e 1% =50e ja 1500e 1% = 15e Kiitos. Reilua, eikö. Toisin ko kaikilta 40e? ;) H

Ari Kuusisto 29.03.2024 12:19

Ei varmaan paha kun tiedetään että eläkkeet noussu parina vuonna ihan mukavasti.
Parin tonnin eläke noussut yli satkun ja viiden tonnin melkein kolmesataa..,ja leivän hinta noussut??
Menikö päin prinkkalaa?

Heikki Ikonen 29.03.2024 12:36

Huomiotavaa eläkkeen nousussa. v. 2024 n.1500e / v. 2010 n. 1200e = keskimäärin kasvua 15 v aikana 20e/kk
Eikö ookki aivan hurjaa kasvua, kannattaa duunarin kajehtia. Välillä oli monta miinus vuotta. :/ H

Ari Kuusisto 29.03.2024 13:03

Ei ole kateuden häivääkään, sen verran liippaa läheltä.
Mun käyttämien faktojen mukaan yhtenäkään vuonna jälkeen 2013 ei ole työeläke laskenut,2015 pysynyt kyllä samana, paljon ei ole noussut mutta jos suhteutat inflaatioon hintojen nousuun tai verotus , mutta vaikutus niillä on palkkoihinkin??
Talkoisiin pitäis kaikkien osallistua rahkeiden mukaan.

Harri Halinen 29.03.2024 13:37

Tosiasia 2024 tulee olemaan että tänä vuonna tullut eläkkeiden korotus arvona tulee olemaan pienempi kuin elinkustannusten nousu.
Vyöhön uusi reikä lähemmäksi solkea.

Ari Kuusisto 29.03.2024 13:43

Mutta onneksi ymmärrät hyvin säästöjen tärkeyden uskon niin, enkä millään usko että näkyy vyötäröllä.

Veli-Pekka Merikallio 29.03.2024 13:49

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakkeensaajat/

Mitäpä tuota eläkettä päässälaskemaan, tuossa on tuorein tilasto, faktaa ehkäpä luotettavimmalta taholta.

Harri Halinen 29.03.2024 14:17

Tarkistin laskelmani, enkä vielä löytänyt virheitä.
Hiukan laskelmien ongelmia aiheuttaa se jos käyttää Tilastokeskuksen tai Veronmaksajien Keskusliiton tilastoja ja niissä olevia eroja tilastointien tekniikassa ja tilastointiarvojen erilaisuudesta.
Mennyt on mennyttä ja yhä useimmin niistä on apua tulevaisuuden arvioinnissa vaikka monet luottavat vain menneen ennustaessaan tulevaisuutta. Lisäksi tilastot ovat nopeasti vanhenevia. Minunkin käyttämät luvut olivat jopa osin vuodelta 2022.
Kun elää - näkee. Kokemusta omaavat onnistuvat. Onnea heille!;

Kari Rautiainen 29.03.2024 14:23

Melko mielenkiintoista nää tilastot. Yli 5 tonttua saavia on niin vähän ettei isompaa merkitystä.

Harri Halinen 29.03.2024 14:50

Kyllä.
Olen tosi kauan, etten edes osaa sanoa kauanko, käyttänyt työssäni ja "vapaalla" niitä ja se on saanut aikaa epäluuloa niihin koska joku ennakkoasenteinen tietojen syöttäjä/tutkija on saanut lukuja soveltaa oman mieltymyksensä mukaan.
Isoja ja merkityksellisiä virheitä niistä ei paljoakaan löydy tai ne korjataan tyylikkäästi "tilastovirheenä".

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.