Politiikkaa.

Veli-Pekka Merikallio 12.03.2024 13:47

Tauti sen kuin pahenee!!

Saapas nähdä, kuinka pitkään orpopoika pitää jääräpäisesti kiinni (EK:n) hallitusohjelmastaan ja purra jatkaa jankuttamistaan "Ay:llä ei ole veto-oikeutta".

Oma toivoni lepää sen varassa, että kun rkp pääsee eroon tuosta valehtelevasta mammastaan (vakuutteli useaan otteeseen julkisessa sanassa ennen vaaleja, jotta rkp ei tule missään tilanteessa osallistumaan persujen kanssa samaan hallitukseen), tuon äärioikeistolaisen hallituksen taival on siinä ja työrauha palaa maahamme!

Toivo Koistinen 12.03.2024 13:49

Palvelualojen nykyinen työehtosopimus nosti kaikkien työntekijöiden palkkaa 160 € kuussa. Minusta se oli varsin hyvä sopimus.
Tp

Jukka Haapsaari 12.03.2024 14:20

V-P Ota hyvä mies piikki punatautiin, se on paha tauti!

Toivo Koistinen 12.03.2024 15:03

Jokaisella lie oikeus valita oma puolue, tai olla olematta minkään jäsen. Samoin omaan mielipiteeseensä, kun se koskee vai asiaa.
Sopiiko näin.
Tp

Vesa Varis 12.03.2024 15:38
Toivo Koistinen

Jokaisella lie oikeus valita oma puolue, tai olla olematta minkään jäsen. Samoin omaan mielipiteeseensä, kun se koskee vai asiaa.
Sopiiko näin.
Tp

Kiitos Toivo tuosta. Asia on juuri noin!

Kari Rautiainen 12.03.2024 16:13
Toivo Koistinen

Jokaisella lie oikeus valita oma puolue, tai olla olematta minkään jäsen. Samoin omaan mielipiteeseensä, kun se koskee vai asiaa.
Sopiiko näin.
Tp

Sepä on justiinsa noin. Ja hyvä niin.

Heikki Ikonen 12.03.2024 16:16

Tauvin parantaa vain vilu ja näläkä.

-90 luvulla oli oikea pankki kriisin seurauksena "lama". Toki senhän tet ootta jo unohtanu kun nyt ootta rakentamassa iha koti kutosta lamaa. Surullista että bussi, rahti (leipä ja bensa), lento (kerosiini) liikenne vaikeutuu "hiihto" lomien aikaan, lappi Ei kiitä!!
Lakko leikissä voita ei ainakaa suomalainen työmies, palakan saaja. Siitä seuraavat Pakkolomat ei kato puoluekirjaa, kaikki saa ansionsa mukaan ja vähän päälle.

Ruotsalais-Suomalanen SSAB tehas seisoo Kokkolassa. Ruotsalaiset omistajat vihjailee perustavansa sen uuven hienon vihreän teräs tehtaan Kokkolan sijaan Ruotsiin - miksiköhän?? Liekköhän ainut tehas suunitelman uudelleen arviointi syynissä.
Herätkää jo :( H

Ari Kuusisto 12.03.2024 19:35

Lukekaapa tällainenkin mahdollisuus tuottavuuskeskusteluun.
Teemu Luukka. HS
"Mitä jos syy onkin johtajissa?"
"MITÄ jos Suomen ongelma on myös se, ettei täällä ole riittävästi hyviä yritysjohtajia?
Tälle väitteelle löytyy jopa tukea, etenkin jos Suomen pomoja vertaa Ruotsin markkinoinnin ja riskinoton osaaviin johtajiin, jotka vieläpä tulevat toimeen ay-väen kanssa."
"Suomen tuottavuus ei ole noussut muun muassa siksi, että yritysjohtajat eivät ole keskimäärin uskaltaneet riittävästi investoida kotimaassa eivätkä etenkään uusiin tuotteisiin. Sen sijaan osinkoja suomalaisyritykset jakavat maailman mitassa runsaasti."
"Nokian ja paperiteollisuuden samanaikaisten romahduksien jälkeen paljastui, kuinka yksipuolinen Suomen talouselämä on."
Koko jutun voitte lukea linkistä:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010276730.html

Kari Pykälä 12.03.2024 20:59

Euroopan unioni vaatii Suomen metsistä hiilinieluja. Suomen metsäteollisuus pysäyttää paperitehtaat.(laiton työsulku?) Työvoimapula vaivaa Suomea? (310 000 työtöntä) Olisiko tuossa yhtälössä ratkaisua? Suomen hallitus alkoi työmarkkinaosapuoleksi, jonka seurauksia kauhulla odotan.

Vihreänenergian investointeja halutaan Suomeen koska täällä on halpaa energia? Onko se sitten halpa?

Tavallisen pulliaisen sähkön hinta määräytyy kalleimalla tuotetun energian hinnan mukaan. Vesivoima on tässä muodostunut hinnan määrittelijäksi.(v.2022 se oli Saksan kaasu)

https://tradingeconomics.com/germany/electricity-price
Kun tulee vesivoimatuotanto on minimillä (n.1200 Mw) Kun ei tuule vesivoimatuotantoa on sopivasti (max 2300 Mw) että hinta pysyy korkealla.
Vesivoimaa laskennalisesti kuitenkin suomessa on n.3000 Mw. Ainoa oikea muuttuja onj Ruotsin/Norjan tuonti. https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Ainakin Lapin jokien valjastaminen aikoinaan markkinoitiin lapinasukkaille halvan ja varman energian saanilla. Tästä mm. sovittiin ns. kejo osakkeilla eri kunnille ja yrityksille. Nykyisin nämä omistukset vain on keskittyneet. Edut ja tuotot menee pelureiden taskuun!
Vesivoima tuotanto käy silloin kun hinta on korkea. Ne yritykset joilla on tuotannon merkittäviä omistuksia ja halpaa ns. mankala(omakustannus hintaista) sähköä voivat hinnan ollessa korkealla rajoittaa omaa käyttöä ja myydä sähkön kalliilla markinoille. (paperi/metalli teollisuus)
Tällä hetkellä Suomi tarvitsisi 2000 Mw perusvoimaa esim. ydinvoima niin voisimme purkaa lapin lohijokien padot pois. Samalla saisimme suurimman energia keinottelijan pois markkinoilta. Huomatkaa myös vesivoiman tuotanto hinta on n.0,5c/Kwh Energiataloudessa puhutaan sellaisestakin kuin kohtuullisen tuoton määritelmästä. https://energiavirasto.fi/hinnoittelun-valvonta?__cf_chl_tk=kpe9JzLzl.ppRIRObjsWv1mnF3BEY0GbwI5WNxuZAWE-1710269068-0.0.1.1-1621
Se kallis 5.1.2024 kun sähkö maksoi klo 19-20 2,35€/Kwh Oli tuotto kohdillaan, tosin vesivoimaa ei löytynyt kuin 2000 Mw tuolle tunnille. Tunnin tuotto kuitenkin kohtuullinen 4 700 000 € Tuotanto kustannus tuolle vesivoima tunnille 10 000€ Onko tuotto sitten kohtuullinen. Tämäkin vain yhden tuotantotavan yhden tunnin osuus! Oliko sähköstä sitten oikeasti pulaa. Väitän ei ollut!

Mitähän tuo paperitehdas omistaja joka omistaa tuota vesivoimatutantoa tekee tuolla omistamallaan sähöosuudella. Toivoo varmaan korkeaa hintaa sille tulevien viikkojen aikana kun ei itse sitä tarvitse. Kuinkahan käy sähkön hinnalle?

Uskoo ken haluaa! Jutussa olevista linkeistä hinta asian voi tarkistaa, myös menneisyydestä mikäli kiinnostus heräsi

Heikki Ikonen 12.03.2024 21:56

Keinottelua tai ei tämän vuojen sähkön verollinen pörssihinta keskimäärin n.9.5snt. Harva suoralla sähköllä lämpiävä talo lapissa pääsee alle käyttöänsä kohdistamalla halavoille tunneille. Ei paista aurinko talavella paneliin ja ilimalämpöpumppu on suurimman osan 6kk talavesta koristeena.
Vielä vuos sitten oli kiinteä sop. n.5snt. Sähkön hinta on tuplannut vaan "palakka" on pysyny suurinpiirtein samana.
Hengissä ollaan matkalla kohti kesää, nouhätää. ;) H

Kari Rautiainen 12.03.2024 22:11

Mulla on ollu vuosia valittuna vesisähkö. Ei sen tuotantokustannus ole juuri miksikään muuttunut. Sama vesi joessa kun ennenkin.

Hinta minulle asti on kyllä muuttunut. Ja tuon ulkomaisen siirtotien hinta.

Mua huvita enään mikään. Saatanan tunarit möi ton siirronki.

Toivo Koistinen 13.03.2024 06:10

Polttoaine, ja sähkökahinahan alako kun alkoi Ukrainan sota. Tuli pulaa sähköstä, ja polttoaineesta.
Noh Kuitenkin öljyntuottajamaat rajoittelee raakaöljyn tuotantoa, ettei hinta laske liikaa. En osa kahtoo paljonko raakaöljyn hinta on muuttunut sodan aikana
Se uusi ydinvoimala korvaa Venäjän sähkön tuonnin, elikkä siinä ei pitäisi olla tullu muutosta.
Muuta kaippa se talouskasvun epäjumalan palvonta vaatii valtaistuimen pönkitystä meiltä.
Etäsemmosta.
Tp


Lienenkö ennustelija eukko, kun aikanan sähkön siirto yhtiöitiin, niin juonitelin, että mettään menee. Notosinmulla noita ennusteluja on tullu paljon tehtyä, että kai joskus osuu. Nihän mulla tikan hitosaki, että ihan tauluun on sattunnu muutaman kerran, ja onko kymmentä vuottakun viimeksi osu keskelle.
muokattu: 13.3.2024 07:25
Veli-Pekka Merikallio 13.03.2024 09:15

https://www.neste.fi/konserni/sijoittajat/markkinatietoa/raakaoljyn-hinta

Tuossa Toivolle vähän osviittaa. Reilu vuosi ollaan nyt raakaöljyn hinnan osalta menty noin ympärpyöreesti sanottuna 80 dollarissa per tynnöri (barrel), isompi hyppäyshän tapahtui heti Ukrainan sodan sytyttyä.


Tuosta grafiikasta kun näpsäyttää sitä "3v"-kohtaa, saa paremman kuvan.
muokattu: 13.3.2024 09:17
Veli-Pekka Merikallio 13.03.2024 09:30
Jukka Haapsaari

V-P Ota hyvä mies piikki punatautiin, se on paha tauti!

Jukalle tiedoksi vain (kivaa ja fiksua muutoin tuollainen henkilöönkäypä piikittely), jotta en todellakaan sairasta punatautia, koska olen hyvin toimeentuleva, entisen osakeyhtiön toimitusjohtaja, siis yrittäjä ja akateemisesti koulutettu.

Siitä huolimatta olen humanisti ja realisti, historian kirjani lukenut. Tuleepa mieleeni 30-luku ja Saksa, siellä myös yksi pelle höynäytti työläiset puolelleen populistisella oikeistosumutuksella ja tuloksethan olemme nähneet. Vestigia terrent! (Jäljet pelottavat), enemmän kuin ilmastonmuutos.


Niin, sitäpä vain piti sanoa, jotta demokratiassa pitää olla vastakkaisia voimia, ilman niitä olemme diktatuurissa. Tämäkin yksi niistä perustotuuksista, mikä aina vain meinaa unohtua. Vai onko porukassamme kuinkakin runsaasti niitä, jotka ihannoivat Pohjois-Korean tai Putinin mallia??
muokattu: 13.3.2024 09:34
Kari Rautiainen 13.03.2024 10:11

Se on juuri noin kun VP sanoi. Vastavoima on oltava. Opposition tehtävä on pitää hallitus järjissään. Ja päinvastoin.

Toivo Koistinen 13.03.2024 11:00

Niimpänin. Mutta siinä on se nykyään, että oppsitio voi antaa palautetta, tehdä välikysymyksiä, mutta enemmistö hallitusta ei kaada mikään muu, kun se itse, joten se voi tehdä lait.ja pätökset miten tahtoo.
No tietysti seuraava hallitus voi muuttaa, mutta esimerkkinä nämä jumalattoman kalliit poliittiset aluehallinnot, jotka Marinin hallitus pisti pystyyn, niin ne porkuttele, kun samalla terveys osastooja, ja vuodepaikkoja suljetaan niiden konklaavien aiheutamien miljardi tappion silittelyksi
Ei minusta yhäkään ei ole demokratiaa se. Alakaa olla nämä minun jutut saman kertausta, että pitänee miettiä jatkoa.
Tp

Heikki Ikonen 13.03.2024 12:15

Yleisellä tasolla. Toimitusjohtajan titteli ei tee kenestäkään vielä yrittäjää. Vai onko esim. 100% kaupungin omistaman yhtiön tj yrittäjä tai vaikka UPMn toimitusjohtaja yrittäjä. Ko Oy:n hallitus päättää niin lähtö on kilometri tehtaalle. "Palakka pappi" sanon minä ;)

Olen perään kuuluttanut neuvotteluja iliman ennakko ehtoja, molemmat osapuolet. Pitääkö se verissä päin tehä vahinkoa koko yhteiskunnalle? Syyttömät kärsii, ihan met kaikki, pienet eniten. Ko on riittävän kova "näläkä ja vilu", kipeä sopu syntyy.

Oy Suomi Ab ei vain oo muuttunu ajan mukana, naapurit on ollu viisaampia, aika on ajanut meän ohi ja jos muutosta ei tehä kiireesti jäämme jäläkeen julumasti. Muutoksen aikaan saamisestahan tämä revohka on syntynyt. Yhteiskunnan rahat meillä ei vain riitä jos jotain muutosta systeemiin ei tehä.

Jos kellä on piilossa kaivo josta voi ottaa vettä kahella sankolla tai kukkaro josta voi ottaa vaikka kukaan ei sitä tankkaa - kertokoon kiireesti.
Ky = kylän yhtiö, Oy = oma yhtiö.
X yksityis yrittäjä / Xtj / nykyinen omasta työ historiastaan ylypeä köppä ukko ;) H

Kari Rautiainen 13.03.2024 13:30

Mutta…
Toimitusjohtaja on toimitusjohtaja. Omistaa se sitten putiikin osakkeita tai ei. Yrittäjä on yrittäjä. Voi olla samalla Tj tai hallituksen pj mutta ei tarvitse olla. Valintajuttu. Jos kasvua haetaan niin ammatti tj voi olla hyvä vaihtoehto. Hallituksessakin tulee olla jäsenet niin että on oikeesti tuomassa jotain yritykselle.

Se siitä. Syksyn sävel kisassa aikoinaan oli aina lauma hoilaajia jotka uskoivat olevansa parhaita laulamaan, soittamaan, tuottamaan, sovittamaan, markkinoimaan jne sitä tuotostaan. Uskoivat osaavansa, ja olevansa hyviä joka hommassa.
Jos Ontrei Malinen on hyvä sorvari ja päättää alkaa alan yrittäjäksi, mikä siitä tekee hyvän toimitusjohtajan? Mistä sen ammatin olisi oppinut. Tai markkinoinnin? Tai hallitustyöskentelyn? Eiköhän se ole edelleen sorvari joka yrittää vasemmalla kädellä handlata nuo muutkin ammatit.

Missä koulussa muuten viitasaaren sahureille opetetaan maan ja kansantaloutta? Voi olla hyväkin sahuri, mutta…

Toivo Koistinen 13.03.2024 14:38

Mutta kaiki ammatit yhtä tärkeitä, kuten vaikka siivooja, ja toimitusjohtaja, koska kumpanenkin toistaan tarvii.
Poliittiseksi ehdokkaaksi vaikka eduskuntaan voi alkaa kukavain, ja kansa päättää kenet valitsee.
Ainoastaan maapallo, ja sen luonto ei tarvi meistä ketään, ja voi jopa paremmin ilman meitä ihmisiä.
Siinäse mejän tärkeys.
Tp

Jukka Haapsaari 13.03.2024 15:14
Veli-Pekka Merikallio

Jukalle tiedoksi vain (kivaa ja fiksua muutoin tuollainen henkilöönkäypä piikittely), jotta en todellakaan sairasta punatautia, koska olen hyvin toimeentuleva, entisen osakeyhtiön toimitusjohtaja, siis yrittäjä ja akateemisesti koulutettu.

Siitä huolimatta olen humanisti ja realisti, historian kirjani lukenut. Tuleepa mieleeni 30-luku ja Saksa, siellä myös yksi pelle höynäytti työläiset puolelleen populistisella oikeistosumutuksella ja tuloksethan olemme nähneet. Vestigia terrent! (Jäljet pelottavat), enemmän kuin ilmastonmuutos.

V.-P Sinä et huomaa omia sanavalintoja aikaisemmassa kirjoituksessasi. Missä kerrot vain taudin pahenevan, miksi kirjoitit näin? Ymmärrän sinun tarkoittaneen nykyistä pää- ja valtionvaraministeriä, siksi tuo typerä heittoni. Jotain yhteistäkin meillä kuitenkin on, minullakin tuli mieleen tuosta 30-luvusta yksi isä aurinkoinen, siitä sinä et maininnut mitään? Aatusta minullakaan ei ole kovin mairittelevaa kuvaa. Minä esitän, että ei enempää politiikassakaan, tuoda julki asioita niin että minkä MINÄ sanon se on niin ja kaikkien on oltava samaa mieltä. Minä en hyväksy vasemmiston politiikkaa pätkääkkäään, ja niitä ei pitäisi tuoda yleisesti luettavaksi ja kaikkien hyväksyttäväksi. Tämä tästä minun osaltani.

Heikki Ikonen 13.03.2024 17:01

Mie muistan reilun 20v takaa yhen... oliko vaikka herra Ah...n??? Teki sillon syksyllä tilauksen... porukat sai sitä mitä hää tilas :(... Toivottavasti nyt ei jäähy niin monta kattilaa Suomesta kuin sen "tilauksen" seurauksena silloin.
Joka ikinen työpaikka tarvihee investoinnin - suomeksi "julumasti rahaa" ja sille tuoton. Iliman sitä ei oo yhtää työpaikkaa. Jos ei kelepaa Suomeen niin sitten jossain - vaikka Ruotsissa.. pääoman täytyy tuottaa, niin se vain on.
Surullista jos ei käsitä ja tämä menee näin vaikiaksi. :(
Teen lakko varoituksen, "ei jaksa - ei jaksa jaapata". ... ;) H


Kari Rautiainen 13.03.2024 17:28

Siksi se pääomasijoittaja haluaa istua pöytään päätypaikalle.

Veli-Pekka Merikallio 13.03.2024 17:51

Jukka, en todellakaan tarkoittanut ketään henkilöä sillä, että "tauti senkun pahenee", vaan tätä koko solmuun mennyttä tilannetta Suomessa. Ja näyttää, että tämänkin päivän aikana, tauti senkun pahenee, Paperiliitto on irtisanonut sopimuksensa UPM:n kanssa ja kohta käydään laajasti käräjiä palkanmaksun lopettamisesta.

Viisaita mielestäni ne kommentit, jotta tässä tilanteessa ei tunneta selkävoittoja, neuvottelemalla on pyrittävä kompromissehin. Siitä olen kuitenkin satavarma, että duunari ne tuottavat työt tässä maassa tekee, paperinpyörittäjistä on kyllä varaa karsia (turha byrokratia).

Veli-Pekka Merikallio 13.03.2024 18:00

Ikosen Heikille haluan tiedottaa, yleisellä tasolla ja myös itseäni koskien, jotta jos perustaa osakeyhtiömuotoisen yrityksen, laki velvoittaa sille toimitusjohtajan ja hallituksen. Jotenka on täysin mahdollista, että toimitusjohtaja on samalla yrittäjä. Tiedän sen kokemuksesta.

Heikki Ikonen 13.03.2024 18:54
V-P, minä tiedän tuon kirkkaasti, hyvä ko myönsit olevasi yrittäjä, kommenttisi huomioon ottaen iso ylläri mulle :/ ?
Yksityis yrittäjä taustaani minä kuiten EN SALAA ja oo jopa julukisen ylypeä yrittäjä taustastani työn antajana / hallituksen pj / tj:nä oloa myöten. Oonhan saanu työllistää Suomalaisia työ miehiä/naisia aikanaan puolet työ urastani.

Olen istunut ansaitusti pöyvän päässä, kantanut vastuun myötä ja vasta mäessä, se on vastuun kantajan/sijoittajan oikeus/velevollisuus. ;)

/ Rikkuriko oon ko puolustin itseäni? Suap näläviä. H ;)
Korjaus/tarkennus: Viimesinä vuosina 2000-2006? työllistin Venäläisiä tyttöjä joka vuosi Ski Baariin töihin. Heillä oli semmonen "erityis" osaaminen, Suomen/venäjän/Suomen kielen taito ;) sitä meän bisnes tarvihti kipiästi. Venäläisillä asiakkaillani oli siihen aikaan monesti kourassa tuumaa - kahta paksu kerppu 100/200/500 (ei ollut muovi rahaa), meän skibaarissa riitti jos saimme siitä kerpusta yhenkään "sentin" ;) Tytöt oli ahkeria, reiluja, työssään ja muutenki. Kiitos, missä kaikkialla touhuattekin vastuullisina yrittäjinä vieläkin. Tuntuu hienolta että olen saanut auttaa Teitä. Onnea valinastanne alkaa yrittäjäksi Suomessa. Hatun noston paikka. ;)
muokattu: 14.3.2024 18:34
Kari Rautiainen 14.03.2024 11:00

Ei hyvältä näytä kun kattoo suomen uutisia.
Heh, Orpo sai hieman palautetta euroopasta. Tais valtionvelan korko just nousta…

Markku Hämäläinen 14.03.2024 21:49

Minua on alkanut epäilyttää, kokoomus näyttää kovaa, ettei persut pääsisi näyttämään kaapin paikkaa.
Satonen oikein härnäsi AY-väkeä, kertomalla, me voimme päättää koska meillä on eduskunnan enemmistö takana, niin ei tarvitse neuvotella.
Sanoisin tuota taitamattomaksi politikonniksi, ja turhaksi riidan haastamiseksi.
Asiat ovat usein sitä miltä ne näyttää, eli jo oikeilla sanan valinnoilla ehkä lakot olisi voinut välttää

Kari Pykälä 14.03.2024 22:58

Ihmisen riistäminen henkisesti tai fyysisesti noin yleensä? Esimerkkejä siitä https://yle.fi/a/74-20010253 Tältä kylältä löytyy eninmmäinen suomen isompi itäeuroopan ilotyttö juttu, lieveilmiöineen, joka joitenkinkin mielestä kuuluu bisnekseen? https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/venalaiskarkuri-loytyi-kuolleena/1968870 Joku voi tietääkin Luumäen motellin? Pääkaupungin tarjontaa https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5847241 ...https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1197916 ...https://www.kaleva.fi/pikku-pietarin-omistajat-tuomittiin-torkeista-vero/2283906 Norjassa https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/murmanskin-ilotytot-vallanneet-lapin/5422852 ...https://www.uusisuomi.fi/uutiset/45-minuuttia-keminmaan-huoratalo-toimii-yha-yksi-yo-200-/be9fac02-b28a-3f92-9554-95a867b0b172 Nämähän ovat vain esimerkkejä ihmisen käytöksestä. Me ns. valkoihoiset olemme vissiin salimmassa tälläisen käytöksen (uudestaan), jopa omia kansalaisiamme kohtaan? Todennäköisesti tämä nykyinen hallistuskin tukee tämänsuuntaista paikkalista sopimista? Ohi työehtosopimusten?. Todennäköistä kuitenkin on ettei tulevissa työehtosopimuksissa ole enää mahdollista sopia paikkallisesti mistään asioista! Nuo aiemmin kerrotut esimerkit oli sitä paikallista sopimista. Jokuhan niissäkin kääri fyrkat taskuunsa?


Tämä oli siis rautalankamalli paikallisesta sopimuksesta. Oliko sopijaosapuolet samananarvoisessa asemassa?
muokattu: 14.3.2024 23:07
Toivo Koistinen 15.03.2024 06:26

Eilen töllö kertoili uutisesa, että pien yrityksile olisi apu jos saisi neuvotella sopimukset itse työn tekijän kanssa suoraan.
Tuo senaikanen ilotyttöhommahan oli isoa, kun Venäläis naiset tulivat itse hankkimaan tuloja, niin oli siellä monenlaista.
Muistan eräälä työmaalla vanha mies kertoili. Minulla oli taas naapurimaan morsion kotona pyhäajan. Hän piti hyvänä minua, ja samalla siivosui minun asunnon, ja kokkaili ruuat.
Maksoin palkan kun lähti. Kylä tahtoo paheksua, mutta lopettivat,kun kerroin, että hän on hyvä ihminen, ja asia on mejän oma.
Nythän on ollu vuosia käräjää Thai marjan poimijoiden kohtelusta, elikkä se ahneus meissä kaikissa asuu.
Tosin firma voi työmiehelle maksaa enemmän kun mitä ehtosopimus sanoo.
Oma pätkätyö elämä on suurelta osin ollu kahen keskisten sopimusten elämä, paitsi niisä muutamasa isommassa firmassa,, vaikka olenkin ollu ammattoiliitossa, ja vieläpä aika monessa, On jopa työnantaja itse korottannu palkkaa kysymäti.
Tosin on kyllä antanut toistakymmentä lopputiliä
Tp

Veli-Pekka Merikallio 15.03.2024 10:21

Hieno veto Kari Pykälä!

Olen kyttäämällä kytännyt, että joku kertoisi selkokielellä, mitä se paikallinen sopiminen pitää sisällään.

Käsite pidettäneen tarkoituksella epämääräisenä ja hämäränä, sehän on paikallisten sopijoiden asia.

Pahaa pelkään, että tuokin ketkuilu voidaan niputtaa samaan sarjaan pyrkimyksenä rakentaa Suomesta työntekijöiden orjavaltio, hyvinvointivaltion sijaan. Itse uskon, että järki tulee voittamaan ja natsivaltion rakentaminen tyrehtyy jo alkuunsa.

Ilmoitan mahdollisille epäilijöille olevani hyvin toimeentuleva kansalainen, ei mulla mitään hätää ole, mutta tiedän tässä valtakunnassa olevan ainakin miljoona kansalaistamme rimpuilemassa jokapäiväisestä leivästä. Meillä tulisi olla sanavarastossamme sellaiset harvinaiset käsitteetkin kuin humaanisuus, empatia, suvaitsevaisuus, solidaarisuus, lähimmäisen rakkaus!!

Kari Rautiainen 15.03.2024 11:02

Näissä työmarkkinaosapuolten väännöissä sovitaan joku palkka. Vähempää ei saa maksaa. Saahan nyt enemmänkin maksaa jos siltä tuntuu.

Kyllä mulla on ollu helppoa. Palkka on tullu siitä mitä saa aikaseksi. Ei käytetyn ajan mukaan. Jos haluaa lisää liksaa niin kaks tapaa: tekee enemmän (huono vaihtoehto) tai tekee fiksummin. Isompia, tuottosampia kauppoja. Helevetin yksinkertasta. Pikkasen osinkoa ja pääomanpalautusta siihen niin siinä se. Että ihan itte on saanut palkasta päättää.

Ari Kuusisto 15.03.2024 11:25

Tiedetään myös sen että joku tuote myy itse itsensä ja joku tuote taas ei.
Pitkän uran aikana ollut osallisena konsernin tuotteissa jotka ns. vetää hyvin ja ovat hyvällä katteella ja taas sitten päinvastoin,ihan kiinni markkinasta ja tuotteesta millä ollaan.
Samalla moraalillla ja ahkeruudella sitä työnsä tekee mutta silti sitä saa hyvällä tuotteella ansiotonta arvonnousua hyvän tuotteen ketjussa, jossa varmasti hauskempaa olla.

Kari Rautiainen 15.03.2024 11:47
Ari Kuusisto

Tiedetään myös sen että joku tuote myy itse itsensä ja joku tuote taas ei.
Pitkän uran aikana ollut osallisena konsernin tuotteissa jotka ns. vetää hyvin ja ovat hyvällä katteella ja taas sitten päinvastoin,ihan kiinni markkinasta ja tuotteesta millä ollaan.
Samalla moraalillla ja ahkeruudella sitä työnsä tekee mutta silti sitä saa hyvällä tuotteella ansiotonta arvonnousua hyvän tuotteen ketjussa, jossa varmasti hauskempaa olla.

Ansiotonta arvonnousua… ei toki. Myyntimiehen on vaan katottava mitä myy. Jollei hyvää tuotetta ole niin väärä firma. On vaan valittava mitä kannattaa tehdä.

Tietysti hyvää tuotetta jolla on imua markkinoilla, ja vielä katerakenne oikea, on kivampi myydä kun jotain huonompaa. Mutta ansiotonta ei ole näissä hommissa olemassakaan.

Kari Rautiainen 15.03.2024 14:58

Nuo muuten nuo poliittiset lakot. Ne on kokonaan kiellettyjä espanjassa, britanniassa, hollannissa, kreikassa. Rajoitettu ruotsi, norja, tanska, ranska, belgia, italia…

Aiemmilla lakoilla oli hommana tehostaa painetta työnantajapuolta vastaan. Nyt lakkoillaan ”koko suomen” puolesta hallitusta vastaan.

Ari Kuusisto 15.03.2024 15:06

Juuri niin, ne vaikeimmatkin markkinoitavat tuotteet/järjestelmät on jonkun myytävä jopa vastattava jälkihuollosta ylläpidosta että jatkoa seuraa.On tuotteita/ hyödykkeitä joita ei tarvitse juuri myydä ne vaan ostetaan,jopa yhtiö voi järjestää monopolin, silloin sitä ansiotonta arvonnousua vaan tulee.

Veli-Pekka Merikallio 15.03.2024 15:10

Siinäpä se villakoiran ydin onkin!

EK sanelee tämän onnettoman hallituksen askelmerkit, jotenka SAK taistelee tässä juurikin työnantajan sanelumentaliteettia vastaan.

Käsite poliittisesta lakosta on tässä tapauksessa pelkä sumuverho. Nähtävästi EK on aliarvioinut SAK:n kyvyn havaita tämä sumutus!

Tämäkin vain yksi veikkaus tässä jotenkin kummallisessa umpisolmussa, todennäköisyys fifty sixty.

Alf Lindblom 15.03.2024 16:18

Onko sitten parempi jos SAK sanelee mitä hallitus tekee. Näinhän on ollut kun SDP on hallitusvastuussa. Miksi ei tätä linjaa pidetty pahana?

Kari Rautiainen 15.03.2024 16:39
Ari Kuusisto

Juuri niin, ne vaikeimmatkin markkinoitavat tuotteet/järjestelmät on jonkun myytävä jopa vastattava jälkihuollosta ylläpidosta että jatkoa seuraa.On tuotteita/ hyödykkeitä joita ei tarvitse juuri myydä ne vaan ostetaan,jopa yhtiö voi järjestää monopolin, silloin sitä ansiotonta arvonnousua vaan tulee.

Juuri näin. Hyvä myyntimies kattoo mitä kannattaa myydä. Ei tästä enempää. Ei mulle kannata myymistä opettaa. Jälkihoidon tekee ne jotka siihen ammattiin sopii, myyntimies ei ole hyvä niissä. Tai sitten se ei ole myyntimies.
Ne on eri miehet kun ruumiita tekee, kun ne jotka niitä pesee.

Jukka Haapsaari 15.03.2024 16:41

Pistämpä minäkin lusikkani soppaan, tuo työntekijän ja työnantajan välinen sopiminen on minulle hyvin tuttua. En ole koskaan kuulunut ammatiliittoihin ja aina sopinut palkan työnantajan kanssa kahdestaan. Homma on toiminut hyvin. Myöhemmin yrittäjänä ollessani sovimme työntekijöiden kanssa palkat suoraan keskenämme kysyttiin palkkatoivomus ja poikkeuksetta pyydetty myös maksettiin, kaikilla oli sama palkka kun työtehtävät olivat myös samat. Sovitut työt oli enimmäkseen Norjassa, mutta urakoimme myös Suomessa ja Ruotsissa. Kukaan ei tainnut tietää tessin määräämiä palkkoja ja uskoisin miesten saaneen niitä paremmat palkat, myös tekijät oli ahkeria joten tyytyväisyys oli molemminpuolinen. Koskaan ei kenenkään kanssa tullut palkoista riitaa ja homma toimi. Kun tuli työssä taukoja ja kysyttiin seuraavaan kohteeseen aina oli halukkuutta lähteä, molemmin puolin sopimukset piti. Porukassa ei ollut yhtään jonka aika olisi kulunut työehtosopimuksia lueskellessa. Näinkin voi asioita hoitaa ilman liittoja.

Kari Rautiainen 15.03.2024 16:42
Veli-Pekka Merikallio

Siinäpä se villakoiran ydin onkin!

EK sanelee tämän onnettoman hallituksen askelmerkit, jotenka SAK taistelee tässä juurikin työnantajan sanelumentaliteettia vastaan.

Käsite poliittisesta lakosta on tässä tapauksessa pelkä sumuverho. Nähtävästi EK on aliarvioinut SAK:n kyvyn havaita tämä sumutus!

Tämäkin vain yksi veikkaus tässä jotenkin kummallisessa umpisolmussa, todennäköisyys fifty sixty.

No niinkin, ehkä. Vaikee on tilannetta käsittää. Käsittääköhän Orposakki tai ammattiliitot?

Toivo Koistinen 15.03.2024 16:46

Tosiasia on, ettäniin työmarkkinoilla, elinkeinoelämässä, hallinnossa on virhe ainainen sanelupolitiikkaa.
Neuvotelu politiikka, ja aito kansan edun huolehtiminen on oikeaa.
Hallituksesta nyt, ratio aamusela kerto kun ajelin kirkolle, että hallitus laskee asumistukea,ja siittä kärsii eniten pienituloiset varsinkin yksinhuoltaja naiset.
Tannonhan hallitus korotti ruuan arvolisäveroa, sen jäläkiin kun oli laskenut isotulosilta eniten veroa.
Kelan tukiluukulla alkaa olla jonoa.
Muttaniinhän se politiikassa, että vaalirahoittajien laulua laulat vaikka järvessä kaula myöden seisten, ja pienitulosilla ei siinä ole osuutta.
Tp

Sirpa Eskelinen 15.03.2024 18:03

Luin mielenkiintoisen. kirjan nimeltä: "Punaorvot"

Vasta nyt tajusin, miten hyvää tarkoittavat, mutta asiaan perehtymättömät, Helsingin silloiset "sivistyneet naiset" halusivat saada lapset pois punikkiperheistään lähettämällä lapset valkoiseksi todetun maanviljelijän perheeseen pikkupiiaksi. Isäntä oli valmiiksi vihainen kaikelle punaiseen vivahtavalle , koska valkoinen poika oli kuollut veljessodassa. - Ja kosti viattomalle pikkupiaalle, vaikka sai tukun rahaa siitä, otti lapsen orjakseen.

Esim. tulevan presidentti Stålbergin rouva, Ester Hällström, oli hyväaikeinen ja hyväuskoinen, koska eli vastaikkainasetellussa Suomessa. Tarkoituksensa oli hyvä, mutta rouva ei ollut tutustunut kunnolla työläisperheen elämään eikä senkään vertaa pohjalaiseen maanviljelijä-perheen elämään. Lähetti lapsen "luudanpäältä lattialle" ja maksoi vielä yrittäjälle, maanviljelijälle, tukaisiet, että orjuttaa lapsiparan.

Nyt olemme melkoisen samanlaisessa tilanteessa, kun ihmiset, jotka eivät tiedä, että jokaisessa yhteiskuntaluokassa, jokaisessa ammattiryhmässä ja taustoistamme erilaisissa ihmisryhymissä, on viisaita ja tyhmiä ja useimmat meistä siltä väliltä.

Auta armias: Kun "tekoälyn" mielestä ihminen on kummallisen muuntuvainen ja ennakoimaton erilaisissa tilanteissa, "tekoälyn" on viisainta keskustella vain vertaisena, toisen "tekoälyn" kanssa, jolloin helpointa on eliminoida ajattelevat ihminen pois häritsemästä maailmanjärjestystä.

Nykyinen hallitus on jakanut meidät suomalaiset yrittäjiin ja yrittämättömiin, mutta eihän se niin mene.

Olen eläkeläinen, siis hallituksemme mielestä yrittämätön, mutta pidän silti kaikin voimin huolen, että syöpäsairas mieheni ei joutuisi laitoshoitoon tai tarpeettomasti rasittamaan muutenkin rasitettua yhteiskunnan hoitojärjestelmää.

Me, eläkeläisetkin, maksamme välillisiä ja välittömiä veroja.
Sirpa Eskelinen


Kari Rautiainen 15.03.2024 21:54
Toivo Koistinen

Tosiasia on, ettäniin työmarkkinoilla, elinkeinoelämässä, hallinnossa on virhe ainainen sanelupolitiikkaa.
Neuvotelu politiikka, ja aito kansan edun huolehtiminen on oikeaa.
Hallituksesta nyt, ratio aamusela kerto kun ajelin kirkolle, että hallitus laskee asumistukea,ja siittä kärsii eniten pienituloiset varsinkin yksinhuoltaja naiset.
Tannonhan hallitus korotti ruuan arvolisäveroa, sen jäläkiin kun oli laskenut isotulosilta eniten veroa.
Kelan tukiluukulla alkaa olla jonoa.
Muttaniinhän se politiikassa, että vaalirahoittajien laulua laulat vaikka järvessä kaula myöden seisten, ja pienitulosilla ei siinä ole osuutta.
Tp

Niin ja mikä se semmonen neuvottelu on että ilmotetaan jyrkästi etukäteen mistä suostutaan puhumaan ja mistä ei. Ei se ole neuvottelemista.

Heikki Ikonen 16.03.2024 07:57

Kari "juuri näin", minä se en osaa sanoittaa aina ydintä lyhyesti.

Neuvotelkaa ees niistä mitkä asiat on neuvoteltavissa, iliman ennakko ehtoja. Pieninä murusina näkkäri mänöö kurkusta alas eikä tukehu (pullaan ;) ) - eikö?

Mutta kun - periksi en anna - mieli pidettäni en muuta asenne ollu aina ja tulee olemaan aina niin kauan kuin.. (mm. Kuvan juttu)

Ei ole häpeä perääntyä hiukka, myöntää laihan sovun olevan parempi meille kaikille ko lihava riita. Syyttömät kärsii, omat ja vieraat - kaikki. :( H


Heikki Ikonen 16.03.2024 08:05

Täytyy tuosta työstä kieltäytymistä lykätä keveemmälle, sitte kesällä on joutilaampaa aikaa.
Täytyyhän lomalaisten nappaskengillä illalla päästä "humppa helevettiin" meäkin korttelin väen, eikö vain. ;) H

Heikki Ikonen 16.03.2024 09:18

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010290499.html

No niin , Suomentakaapa tuo, Avoimin mielin ?? H ;)

Veli-Pekka Merikallio 16.03.2024 10:49

Nuo kaikki asiathan on täällä puitu jo moneen kertaan ja valmista on tullut.

Yleisvaikutelmaksi tuosta IS:n jutusta jäi, jotta tämä orpohallitus soveltaa tulkintojaan Ruotsin vastaavista malleista melkoisen luovasti ja tarkoitushakuisesti, eipä siitä totuudesta niin väliä (muistanette, että Stubbi lähti kuin leppäkeihäs pääministerin pallilta pienen numerovirheen vuoksi, valehteli eduskunnalle. Nyt tuo Satonen saa lasketella eduskunnalle isompaa luikuria ja istuu paikallaan kuin tatti).

Auktoriteettina jutussa on toiminut Etlan Kauhanen, miksikähän ei esim. joku Laboren tutkija, noh siksipä tietenkin, jotta tulkinnat voisivat olla Sanoman kannalta epämieluisia.

Heikki Ikonen 16.03.2024 11:27

Valamistapa hyvinnii.
Suomen Pankin johtaja Olli Rehn mukaan n.15v velat oli kaikilla pohjosmailla n. 30% tällä hetkellä Ruotsin ja Tanskan velka suhde n 30% Suomen yli 70%. Onko hyvin toimittu, onko?
Periksi ei anneta vaikka jopa sinäkin myönnät (rivien välistä luettua), että persiilleen on männy.
Maksakoon laskun lapset aikanaan kohan vaan en minä, en en en :( - sitäkö oot mieltä?? :/ H


Minun entisestä elämästä sen verran: Kuviteltu tilanne. JOS toimitusjohtaja ois mulle, hallituksen puheenjohtajalle, ehottanu että ”otetaan Oy lle vaan velekaa ko saahaan, maksetaan meille kahelle hyvee palakkoo, auto etu tietennii ja käyvään Amerikoissa opintomatkalla virman piikkiin, tietennii jos mänöö konkkaan niin mitä se haittaa, takaajathan ne kuittaa, se on niijen ongelma”. Siinä vaiheessa met lähemmä rysseliin, jooko. Tämmösiäki palakka tj/muka yrittäjiä oli silloin, joku vielä tänä päivänäkin kuvittelee pelaavansa em. tavalla. Unohtamatta tämän hetkistä Suomen tilannetta. OY SUOMI AB:lle kertyneet velat korkoineen maksaa viimestään lapsemme, he ovat velkojemme takuu miehiä ja naisia, se on sata varmaa. Ei auta karku matka, ei, vain kuolema vapauttaa vastuut.
muokattu: 16.3.2024 14:57
Kari Rautiainen 16.03.2024 17:58

Kaikenlaisiahan sitä on. Mutta tyypillinen pienyrittäjä ei luota ammattilaisiin. Luottaa ammatti hitsariin ja tarjoilijaan ja vaikka mihin, mutta ei ammatti Tj: aan. Se homma pitää olla omissa käsissä vaikkei osaamista olisikaan. Hallitukseenkaan ei kutsuta hallitusammattilaisia, vaan hallituksessa on sisko ja vävypoika. Ompelija ja metsuri.

Onneksi on toisinkin. Tuo oli vain kuviteltu tilanne.

Jukka Haapsaari 16.03.2024 18:43
Veli-Pekka Merikallio

Nuo kaikki asiathan on täällä puitu jo moneen kertaan ja valmista on tullut.

Yleisvaikutelmaksi tuosta IS:n jutusta jäi, jotta tämä orpohallitus soveltaa tulkintojaan Ruotsin vastaavista malleista melkoisen luovasti ja tarkoitushakuisesti, eipä siitä totuudesta niin väliä (muistanette, että Stubbi lähti kuin leppäkeihäs pääministerin pallilta pienen numerovirheen vuoksi, valehteli eduskunnalle. Nyt tuo Satonen saa lasketella eduskunnalle isompaa luikuria ja istuu paikallaan kuin tatti).

Auktoriteettina jutussa on toiminut Etlan Kauhanen, miksikähän ei esim. joku Laboren tutkija, noh siksipä tietenkin, jotta tulkinnat voisivat olla Sanoman kannalta epämieluisia.

V-P Kuinka sulta unohtu vappusatanen ja kuka sen lupas?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.