Politiikkaa.

Harri Halinen 20.02.2025 11:06

Yksityistettiin vai yhtiöitettiin enimmäkseen.
Näissä on suuri ero kun ajatellaan vanhoja ko asioita hoitaneita vastaavia organisaatiota.
Valtava parammus noissa yhtöittämisissä oli se pystytään seuraamaan mm. kuluja yksityiskohtaisesti haluttaessa.
Aiemmin seurattiin vain eri asioiden muutosta aiempaan ajankohtaan.
Tuloslaskennan kautta nähdään onko sijoitetuille kuluille vastinetta. Se kuka naisen valtion yhtöitetyn omistaa ei ole väliä niin kauan kun tulos pysyy tasolla josta on yhteiskunnalle ja kansalle hyötyä enemmän kuin haittaa.


naisen po. näiden.
muokattu: 20.2.2025 12:20
Sirpa Eskelinen 20.02.2025 15:58
Kari Rautiainen

Amerikka on todistanut:

Kun klovni muuttaa palatsiin, siitä ei tule kuningasta.
Palatsista tulee sirkus.

Tiedän, että Rautiainen ei voilla mistään asiasta olla samaa mieltä kanssani.
Nyt kävi kuitenkin niin, että minä olen Rautiaisen kommentista....
... "Kun klovni muuttaa palatsiin, siitä ei tule kuningasta.
Palatsista tulee sirkus " ...
... täysin samaa mieltä Rautiasen kanssa.
Rautiaselta odotan, että Rautiainen keksii pikaisesti tavan olla eri mieltä kanssani.
Hyvää perjantai-illan. jatkoa kaikille

Sirpa

Kari Rautiainen 20.02.2025 18:58

Ei kannata pidätellä hengitystä odotellessa…

Kauko Keränen 20.02.2025 23:18

Oli se mukavaa -91 kun liityttiin SFC:hen, silloin ei politikoitu. Se oli kiellettyä.
Eikä kuukaan huudellut missään netissä, kun netistä ei tiedetty mitään. Jos joku huuteli, se huuteli alueella päiväällä ja illalla se sai turpaan. Kun perinteisesti alueella oli 79% ukoista taivaankorkeassa humalatilassa jo saunassa alkuillasta. Melkein loput olikin sitten saunan jälkeen... siis humalassa. Siitähän tämä porukka on saanutkin nimensä: Karaviinurit.
Olipa tuo miten tahansa, niin mukavaa oli. Ei politiikkaa, ei rahojen vertailua. Ainoastaan oli mitä vertailtiin, Solivieterin ja toiset Rabalan vaapun puolesta puhujat.
Meillä oli Kafi ja se oli alueen paras merkki.

Kari Rautiainen 21.02.2025 07:22

Niinpä oli. Onko ajat muuttuneet? En ole enään vuosiin nähnyt pukuhuoneen penkille sammuneita. Vai onko ikäluokka joutunut vähentämään juomistaan. Vai politiikka syrjäyttänyt läträämisen.
Ja oli se 2akselinen Vatkaaja kyllä hyvä peli. Sillon. Siihen tarpeeseen.

Harri Halinen 21.02.2025 10:19

Kun minä liityin ei horjuvia humalaisia näkynyt alueilla juurikaan. Pidettiin itsemme kohtuullisen kunnossa vaikka nautittiin porukalla. Tosin usein myös kirkkaana treffitehtävissä järjestelijä. Parhaiten jäi mieleen Helsingin yhdistyksen 10 -vuotisjuhlat.
Vain pari erikoisempaa tapausta jäänyt mieleen, toinen oli sellainen jossa isäntä pani vaunussa sisäkalusteet ja itsensä uloskannettavaan kuntoon ja toisessa meni karavaanarilta vessan ja piha-alueen sijainnit sekaisin.
Kuitenkin 1970- ja -80 luvuilla oltiin melkein joka viikonloppu Etelä--Suomen alueilla perheenä.

Toivo Koistinen 21.02.2025 11:20

Juopotellu olen ja tupakkia poltellu aikanan, jotenka se siitä,
Mutta mitä ollaan noiden yhdistykseen kuulumisen vuosina jäsen alueilla oltu yöpymässä, nin kyllä se on ollut ihan siistiä porukkaa.
Muistuu mielen aikoja sitten kun Alatalossako oli semmoset maakuopassa paistetun possunlihako treffit. Taisko olla jotenkin sannu idean siitä elokuvasta lampaan syöjät vai miten.
Mukavat oli ne, ja siivosti porukat
Reissuillahan ei ole itte voinu alkoa nauttia, koska amusella ollaan aina matkaa jatkettu, ja mulla on ollu aina muistissa ohje, minkä sain vanhalta reissumieheltä.
Kaksi asia kun jätät pois reississa ajellesa. Viina, ja vieraat naiset. Jos ryyppäät nouset aamusella rattiin ja kun puhallat lähtee kortti ja työ. Jos vieraisiin, palat, ja huusholli hajoaa..
Viina ja naista saat kun olet vapailla kotosalla.
Jaaha olisko sanomalehti ilimestynny postilaatikkoon, niin saapi lueskella kellp kahen kahvilla. Pittää lähtä kahtoon.
Tp

Harri Halinen 21.02.2025 11:26

Niin, kerran kun karavaanari töppäsi ei tullut toiste.

Kari Rautiainen 21.02.2025 16:51
Harri Halinen

Niin, kerran kun karavaanari töppäsi ei tullut toiste.

Skepparsin sikajuhlat oli ihan nimensä mukaiset. Ainakin silläkertaa kun kävin sen yhen ja ainoan kerran. Siitäkin 25 vuotta. Voe helevata kun aika menee…

Kari Rautiainen 22.02.2025 09:58

Politiikkaa tämäkin. Joko (koska) saa alkaa ihan laillisesti korvaamaan halogeenipolttimoita ledeillä. Jossain nettilehdessä oli otsikko mutta juttu maksumuurin takana.

Harri Halinen 22.02.2025 10:38

Onkos niitä jo uusissa patteriautoissa?
Jos kielletty niin - miksiköhän, jos kuvio- ja häikäisyasiat kunnossa?
Jos toisen vastaantulevan auton valot jatkuvasti häikäisevät syytä tarkistaa oma mm. kaihitilanne.
Näissäkin säännöissä ollaan mielummin päreajassa jollei järkeviä perusteita, mutta täytyyhän olla päättäjillä töitä jarruttamassa vapaa-aikaa ja huonoja päätöksiä.

Kari Rautiainen 22.02.2025 12:36
Harri Halinen

Onkos niitä jo uusissa patteriautoissa?
Jos kielletty niin - miksiköhän, jos kuvio- ja häikäisyasiat kunnossa?
Jos toisen vastaantulevan auton valot jatkuvasti häikäisevät syytä tarkistaa oma mm. kaihitilanne.
Näissäkin säännöissä ollaan mielummin päreajassa jollei järkeviä perusteita, mutta täytyyhän olla päättäjillä töitä jarruttamassa vapaa-aikaa ja huonoja päätöksiä.

No just. Ja kyse on kansallisista päätöksistä. Useimmissa maissa sallittua kuitenkin.


Sitä mä vaan kyselen että kun keväällä palaan suomeen ja pitäs katsastaa. Vaihdanko halogeenit siksiaikaa vai meenkö ledeillä koettamaan. Tai siis, jos ei vielä luvalliset niin vaihdan tietysti. Muuten tulee merkintä, enkä voi laittaa ledejä takaisin.
muokattu: 22.2.2025 15:52
Sirpa Eskelinen 22.02.2025 16:41
Toivo Koistinen

Juopotellu olen ja tupakkia poltellu aikanan, jotenka se siitä,
Mutta mitä ollaan noiden yhdistykseen kuulumisen vuosina jäsen alueilla oltu yöpymässä, nin kyllä se on ollut ihan siistiä porukkaa.
Muistuu mielen aikoja sitten kun Alatalossako oli semmoset maakuopassa paistetun possunlihako treffit. Taisko olla jotenkin sannu idean siitä elokuvasta lampaan syöjät vai miten.
Mukavat oli ne, ja siivosti porukat
Reissuillahan ei ole itte voinu alkoa nauttia, koska amusella ollaan aina matkaa jatkettu, ja mulla on ollu aina muistissa ohje, minkä sain vanhalta reissumieheltä.
Kaksi asia kun jätät pois reississa ajellesa. Viina, ja vieraat naiset. Jos ryyppäät nouset aamusella rattiin ja kun puhallat lähtee kortti ja työ. Jos vieraisiin, palat, ja huusholli hajoaa..
Viina ja naista saat kun olet vapailla kotosalla.
Jaaha olisko sanomalehti ilimestynny postilaatikkoon, niin saapi lueskella kellp kahen kahvilla. Pittää lähtä kahtoon.
Tp

Tupakkaa emme Eskelisen kanssa ole poltelleet vuoden 1976 jälkeen.
Jokusen oluen olemme ottaneet SFC-alueen julkisissa tiloissa, vaikkapa SFC-alueiden tanssipaikoilla.
Omat tölkkimme olemme jaksaneet kantaa tyhjänä takaisin vaunuumme , koska olemme jaksaneet kantaa juomaa täynnä tanssipaikalle.
Meillä ei muutenkaan ole tapana kertoa, kuka tuli alkoholiliikkeen ovella vastaan.
Vastatkoon jokainen omasta humalastaan.

Sirpa

Seppo Yliniemi 22.02.2025 17:51

Sirpa on samanlainen kuin minä en oo ikänä ollut päissään.
Oon kyllä ollut viina juonut.😅


Oon ollut päissään
muokattu: 22.2.2025 17:51
Seppo Yliniemi 22.02.2025 18:42

Palkasopu hyvä niin ja samanpalkan korotuksen saivat jotka istuivat toisen perseellä tuleen.
Hävetkää.

Toivo Koistinen 23.02.2025 04:31

Prosenttimallin korotus, kuten tapa on. No sehän kohtelee tasapuoluisesti sekä iso, että pien palkkalaisia.
Mistä mahtanevat yritykset tuon rahan ottaa. eikai sentään hintoja korottamalla. sitähän on alettava kohta uusi palkakkieros, jotta ostovoima säilyy.
MMMphähhhähähää..!!!
Tp

Kari Rautiainen 23.02.2025 07:10

Ei kuule meille tullu. Ei % eikä € korotusta. Mutta hintoihin tuo vaikuttaa. Se me saatiin sentään mekin. Kiva että jotain.


Muuten, tuo käyttövoimavero. Löytääkö joku tilastoa matkailuautoilijoitten ikä jakaumasta. Kohdistuuko se isommalta osalta eläkeläisiin? Duunissa käyvät ottaa talveksi pois käytöstä jne. mutta olis vaan kiva tietää miten tuo jakauma menee.
muokattu: 23.2.2025 07:16
Heikki Ikonen 23.02.2025 08:54

Kun kuluttaminen / ostaminen hankaloituu - seuraa käytön, kulutuksen väheneminen!

Omat "liikenteestä pois" päivät on lisääntyneet, Flair on könöttäny tuossa tontin nurkalla ennen kokemattoman paljon, Heikki ei ole maksanut tälle talavelle poisto päivinä auto veroja, auton (isoa kaskoa / liikenne) vakuutuksia, eikä polttoaineen ALVtä, samaan syssyyn m-kelekkaki on seisonut, ei oo käyty Kilipparilla niinkö tavallisesti, seki vielä 🫢.

Olenkohan ainut "nihilisti" pihistelijä?

Ois mukava saaja valtakunnallista tilastoa m-autojen seisonta päivistä, vero kertymistä ym ennen ja jälkeen vero päätöksen. Varmaan tulee aikanaan??
🤔 H

Toivo Koistinen 23.02.2025 09:05

Minä olen sodan jäläkiin syntyneihen isojen ikäluokkien lähes nuorimmasta päästä, ja sattumalta luopunnu matkakulkimesta, elikkä mejän ikäluokan ihmiset alakaa olla sen homman luopujia, mikä tarkottanee harastajien vähenemistä eläkelläisissä.
No tämä on vain minun aatoksia, ja mitä tuttavia on lopettannu.
Tp

Kari Rautiainen 23.02.2025 19:38
Toivo Koistinen

Minä olen sodan jäläkiin syntyneihen isojen ikäluokkien lähes nuorimmasta päästä, ja sattumalta luopunnu matkakulkimesta, elikkä mejän ikäluokan ihmiset alakaa olla sen homman luopujia, mikä tarkottanee harastajien vähenemistä eläkelläisissä.
No tämä on vain minun aatoksia, ja mitä tuttavia on lopettannu.
Tp

Näin se näyttää… mutta onko se koko totuus. Samaan aikaan homma on yleistynyt paljon, eläkeläiset lähteneet etelän reissuilleen jne.
Siksipä kysyin löytäskö joku ihan tilasto ”totuutta”. Ja sekin tiedetäännettä tilasto on vain tilasto.

Markku Hämäläinen 23.02.2025 20:23

Tilasto on vähän kuin keskimäärin.
Ihmiselläkin on keskimäärin hyvä olla kun jalat on uunissa ja pää jääkaapissa.

Kari Rautiainen 23.02.2025 20:44

Tilastoja on monenlaisia. Joskus jopa osoittaa sitä mitä sillä on tarkoitettu.
Nykysin on muotia esittää sellasia hienouksia kun esim mediaani. Helevatan hienoa. Jos sulla on luvut 1, 2, ja 100. On keskiarvo 51,5 mutta mediaani on 2.
No okei, toimiihan se mediaani jossain missä hemmetin iso otanta. Tai sitten ei.

Toivo Koistinen 24.02.2025 04:31

Kyllä se taitaa olla melekosen hankalaa tilastoida ätä asiaa. On ikärakenne, mutta samalla on väkiluku kasvanut.
Sitten onko näiden veroasioiden takia kuinka moni siirtynyt vaunun käyttäjäksi, ja työikäiset vuokravehkeisiin.
Sitten lisänä tosiaan se etelän lentely. Mitenköhän sitten meillä eläkelläisillä tuo porukalla bussimatkailu. kausipaikka leirialueilla mien se ja mihin suuntaan, kun isot ikäluokat vanhenee.
Mikä lie ikärakenne liiton jäsenissä, ja mihin suntan se on mennyt kasvanut, vai pienentynny.
Mitten tämä kaikki vikuttanut matkailuautoiluun, niiden myyntiin.
Tp

Heikki Ikonen 24.02.2025 05:36

Menneinä vuosina m-auto oli auto suurimman ajan "liikenne käytössä". Tuli lähettyä jopa yhen yön reissuun ko siltä tuntu. Tuli maksettua auto veroja ja kaskoa "turhilta" seisonta päiviltäkin.

Polttoaine ym. kulut ja vakuutus maksut nousseet - tuli veron korotus keskustelu / päätös - eläkeki nousi hurjan rosentin
"katkes kamelin selekä".

Ny tulee laitettua "poissa liikenne käytöstä" tilaan het ko tulee reissusta koti pihalle. Eipä sitä tule laitettua "liikenteeseen" tilaan - (kehtuuttaa) ja lähettyä vaikka "yö kylään" sukulaisiin (tai Rovaniemelle lääkäriin 2170km tai Kemiin veneelle 2280km voipi nukkua veneessä - heleposti), käypi päiväseltään h-autolla jos käy. Dieseliäki kuluu puolet vähemmän. "Villet kiittää" 😂.

Eipä tuo Flair tuossa tontin reunalla seisoissaan kauroja pyyvä -
seisköön "soiva peli" jossa ei ole enää pääoma kuluja. Uutta tuskin enää ikään vaihan - tällä männään? Laitan liikenteeseen sitte ko siltä kovasti tuntuu.

Kulutus tottumukseni on muuttunu tämmöseks, kansan talous tuskin minua kiittää. 🤔 H


2x170km ja 2x280km, poisti kele tuon kerto merkin. *
muokattu: 24.2.2025 05:39
Kari Mäkinen 24.02.2025 07:51

1+2+100=103 joka jaetaan luvulla 3 tekee 34,33. Jaoit luvulla 2.

Kari Mäkinen 24.02.2025 07:53

Tarkoitettu korjaukseksi toisen Karin viestiin.

Kari Rautiainen 24.02.2025 07:54

Mulla on kokoajan käytössä. Tälläki reissulla tulee yli 10000km. Mitä täällä kreikassa nyt on katellu niin eläkeläisiä lähes kaikki. Tietysti.
Toki muutama elämäntapa intiaani näkyy sillontällön, mutta pääosin eläkeväkeä täällä liikkuu. Mutta sehän ei ole koko totuus minkä täällä näkee. Jos tästä johtopäätöksiä tekis niin samalla toteais että eläkeläisistä 80% on saksalaisia.

Kari Rautiainen 24.02.2025 11:41
Kari Mäkinen

1+2+100=103 joka jaetaan luvulla 3 tekee 34,33. Jaoit luvulla 2.

Ajatushärö. Olet oikeassa. Mutta mediaani on 2. Eli ei kerro mitään.

Harri Halinen 24.02.2025 11:47

Keskiarvo on erikseen kuin mediaani.

Kari Rautiainen 24.02.2025 12:31
Harri Halinen

Keskiarvo on erikseen kuin mediaani.

Tietysti. Niinhän tässä on esitetty. Mediaani on keskimmäinen. Ei keskiarvo.

Harri Halinen 24.02.2025 13:00

Kylä, kylä.
Tuli vaan mieleen kun tuli keskiarvon laskeminen esiin kesken mediaani keskustelun.

Harri Halinen 24.02.2025 13:00

Kylä, kylä.
Tuli vaan mieleen kun tuli keskiarvon laskeminen esiin kesken mediaani keskustelun.

Kari Rautiainen 24.02.2025 13:11
Harri Halinen

Kylä, kylä.
Tuli vaan mieleen kun tuli keskiarvon laskeminen esiin kesken mediaani keskustelun.

No joo. Koetin vaan juuri sitä eroa selventää.

Harri Halinen 24.02.2025 16:53

Asia muuttuu joillekin kenties monimutkaisemmaksi jos kysyttäisiin mediaania 1,2,3,4.
Toisille helppoa jos ymmärtää termit ja säännöt, sisältyi muinoin "keskikoulun" matematiikkaan, josta muuten sain joskus ehdot (kostona vilkkaudestani).

Kari Rautiainen 24.02.2025 17:58

Näin on. Kaksi tapaa ilmaista…


Eli siis 2 ja 3 tai noitten keskiarvo 2,5. Pitäisin parempana tuota mediaanien keskiarvoa.
muokattu: 24.2.2025 18:12
Harri Halinen 24.02.2025 18:34

Joo tässä tapauksessa siirrytään keskiarvolaskentaan myös mediaanissa jos oikein muistan tuolla ehtomatikallani.
Selvitin kyllä muinoin ehtoni muistaakseni opettajani kotona suoritetussa leppoisassa kuulustelussa.

Ari Kuusisto 24.02.2025 18:41

Älkää nyt hyvät herrat kaikkea myöntäkö ettei palstan hegemonia rapise.

Harri Halinen 24.02.2025 19:27

Turha hegemoniaa on elättää tekohengityksellä.
Jos ei elä ilman sitä joutaa kuolla.

Kari Rautiainen 24.02.2025 20:17
Harri Halinen

Joo tässä tapauksessa siirrytään keskiarvolaskentaan myös mediaanissa jos oikein muistan tuolla ehtomatikallani.
Selvitin kyllä muinoin ehtoni muistaakseni opettajani kotona suoritetussa leppoisassa kuulustelussa.

Juu, niin siirrytään. Niin outoa kun se onkaan.

Harri Halinen 25.02.2025 15:37

Voi voi kun asiat olisivatkin niin hyvin kuin annettiin esimerkeiksi tämän päiväisessä välikysymys keskustelussa ymmärtää.
Keskusta syytti hallitusta oman hallitus kautensa aikana itse päättämistään asioista. Demarit pakenivat keskustelua varmaankin asenteella vanhushuolto "ei kuulu meille" olemalla pois ja paikalla olevatkin hyvin hiljaa eli asiat ovat kunnossa.
Ei tuntunut kiinnostavan erityisesti hallituspuolueitakaan.
Ei kukaan edustajista ole huomannut että ovat kohta itse vanhuksia. Eivät ehdi saada omia asioitaakaan kuntoon.
Ei tilanne korjaannu käyttämällä esimerkkinä vain hyviä esimerkkejä.
Esimerkkinä tulisi käyttää olemassa olevia epäkohtia ja korjata niitä. Vaan jollei niitä tunneta ei voida puhua niistä. Pitäisi tutustua tosiasioihin maassamme kuinka ikävää on olla vanhus yksinään.

Ari Kuusisto 26.02.2025 13:38

Talouselämälehdessä mainittiin että mm. H7:n korvaavat ledit tulevat lailliseksi Suomessa. Ruotsissakin jo ovat ,mainittiin.


Jutussa veikattiin rohkealla arvauksella H11 polttimoiden hyväksynnän saavuttavan Suomen tänä vuonna mutta H7 vasta 2-3 vuoden kuluttua.Meidän ystävällinen Traficom osaa sitten pistää hanttiin turvallisuus uudistuksia ihan koko potentiaalillaan.Miten ne ledit voidaan korvata luvallisesti ainakin viidessätoista maassa mutta ei onnistu Suomessa.Valmistajat on Traficomia pyytänyt muissa maissa tehtyjen erillishyväksyntöjen hyväksymistä myös meillä....mitä ihmettä ,ei käy.Kun eilen ajoin tuolla maantiellä 600km vastaan tuli sen kaltaisia lisävaloja ja joulukuusia ,nokka täynnä mitä eriskummallisempia oransseja valoja(rekat) voisi ajatella ettei led-korvausvalot olisi vastustamisen arvoinen.
muokattu: 27.2.2025 06:11
Kari Rautiainen 26.02.2025 14:34
Ari Kuusisto

Talouselämälehdessä mainittiin että mm. H7:n korvaavat ledit tulevat lailliseksi Suomessa. Ruotsissakin jo ovat ,mainittiin.

Semmosen jutun joo näin, mutta aikataulua en ole löytänyt.

Kari Pykälä 26.02.2025 18:53

https://historianet.fi/yhteiskunta/amerikan-historia/yhdysvallat-perustettiin-jurrissa
Näin meillä mitens teillä

Toivo Koistinen 27.02.2025 04:54

Ninhän se, mutta mahtava on valtio siitä tuli, ja raskaanpuoleinen sananvalta maailman asioihin.
Miten se valtio sitten käsittelee nämä nykyasiat, ja mitkä on vaikutukset eurooppaan siinä.
Ollaan tavallaan kahden suuren välissä.
Pohjosessa puuhailee melekosen mahtava flunssa tauti. On pistänyt tääläkin jopa sairaan hoitoon joitain. Mulla parina päivänä tosimielessa rassasi, mutta toista viikkoo on ollu semmosta joloperoa oloa.
Tp

Harri Halinen 27.02.2025 07:53

Mitähän olisi maailmassa tapahtunut jos Trump olisi vahvasti kääntynyt muun maailman puolelle tuossa Venäjän tuomitsemisäänestyksessä?
Varmaan olisimme lähempänä nykyistä vahvempaa kriisiintymistä.
Äänestys Venäjän kanssa yksimielisesti antoi liikkumatilaa tulevaisuuteen ja sen erimielisyyksille.
Tuskin kukaan haluaa laajentaa sotaa.


En pidä noiden kahden yksimielisyyttä voittona kellekään.
muokattu: 27.2.2025 07:55
Pertti Aro 27.02.2025 09:08

Itsehän olette äänestäneet ,mitä sitä valittaa, olkaa viisampia ensi kerralla .

Kari Rautiainen 27.02.2025 09:56
Pertti Aro

Itsehän olette äänestäneet ,mitä sitä valittaa, olkaa viisampia ensi kerralla .

En kyllä muista trumppia tai puuttinia äänestäneeni.

Harri Halinen 27.02.2025 10:28

Ehkä myös Pertti Aro äänesti?

Toivo Koistinen 28.02.2025 14:46

https://www.youtube.com/watch?v=uGnlIbvJ-U0
Tp

Harri Halinen 28.02.2025 16:16

Kolmin- jopa nelinkertaiset nelivedot (kuski myös) sallivat säännöistä poikkeamia.


Tämä vastaus liittyy aivan toiseen aiheeseen Matkailu ulkomailla -osioon.
muokattu: 1.3.2025 16:29

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.