Politiikkaa.

Kari Rautiainen 11.10.2024 12:55

Niitä lusmuja vaan on turhan paljon.

Toivo Koistinen 11.10.2024 14:24

Niimpä, mutta miten suhtessa ihmisten märää, vaikka vertais 70 lukua, ja silloisia "peräkammarin poikia".
Mutta nyt on nyt, ja minkäs tehet. NNOO tietysti asian esiin tuonti, minkä auttanee.
Tp

Sirpa Eskelinen 11.10.2024 17:41
Kari Rautiainen

Niitä lusmuja vaan on turhan paljon.

Lusmu onkin hauska, tarkkaan määrittelemätön ja ehkäpä vähän moittiva ilmaisu ihmisestä, joka ei osaa, halua tai pysty auttamaan toisia ihmisiä.

Enpä ole löytänyt pohdiskelua " rikkaasta-lusmusta" tai "köyhästä-lusmusta"
.
"Rikas-lusmu" pystyisi auttamaan heikompaansa omin varoin. "Köyhä-lusmu" , jos haluaa, voisi tarvita yhteiskunnan apua, auttaakseen lähimmäistään.

Sirpa

Kari Rautiainen 11.10.2024 18:15
Toivo Koistinen

Niimpä, mutta miten suhtessa ihmisten märää, vaikka vertais 70 lukua, ja silloisia "peräkammarin poikia".
Mutta nyt on nyt, ja minkäs tehet. NNOO tietysti asian esiin tuonti, minkä auttanee.
Tp

Ne peräkammarin pojat tais elellä vanhempiensa tuella. Nykysin pitäs vaan kaikki saada yhteiskunnan tuella.
Jotenkin ei vaan osaa ymmärtää että kun heppu opiskelee kolmekymppisenä niin sillä pitäs olla omistusasunto ja bemari jo siinävaiheessa kun ei ole eläessään päivääkään töitä tehny.

Sirpa Eskelinen 11.10.2024 18:29
Kari Rautiainen

Ne peräkammarin pojat tais elellä vanhempiensa tuella. Nykysin pitäs vaan kaikki saada yhteiskunnan tuella.
Jotenkin ei vaan osaa ymmärtää että kun heppu opiskelee kolmekymppisenä niin sillä pitäs olla omistusasunto ja bemari jo siinävaiheessa kun ei ole eläessään päivääkään töitä tehny.

Sitten voisimmekin pohtia termiä: "Peräkammarin pojat".
1970-luvulla tutustuin mieheni nuoruuden ystävään, jolla oli jonkinlainen synnynnäinen sydänvika, jota hänen lapsuudessaan ei ollut osattu tai haluttu diagnosida ja/tai hoitaa kunnolla, koska mies asui syrjäkylällä eivätkä vanhempansa olleet opiskelleet vaatimaan parempaa elämää lapselleen.
Kaveri oli pienikokoinen, hengästyvä, huulet sinersivät jne. Hänellä oli Digoxin-lääkitys, joten joku lääkäri oli ainakin siten lääkinnyt hänen sydämensä vajaata toimintaa.
Hän asui isänsä kuoltua äitinsä peräkamarissa.'
Tutustuin heihin siinä vaiheessa, kun hänen äitinsäkin sairastui.
Kivoja ihmisiä. Poika oli äitinsä peräkammarin poika ja äiti oli poikansa peräkammari-äiti.

Kun yhteiskuntamme ei pysty huolehtimaan sairaista tai muuten heikommin pärjäävistä ihmisistä, rupeamme nimittelemään näitä vähäisimpiämme vaikkapa "lusmuiksi" , "peräkammarin pojiksi" tai millä tahansa alentavalla termillä.

Nimittelyllämme saamme itsemme näyttämään vähän paremmilta.- Eikö vaikka ?

Sirpa

Kari M Niemelä 11.10.2024 18:43
Kari Rautiainen

Ne peräkammarin pojat tais elellä vanhempiensa tuella. Nykysin pitäs vaan kaikki saada yhteiskunnan tuella.
Jotenkin ei vaan osaa ymmärtää että kun heppu opiskelee kolmekymppisenä niin sillä pitäs olla omistusasunto ja bemari jo siinävaiheessa kun ei ole eläessään päivääkään töitä tehny.

Just näin, 2000 luvun alkupuolella hain työvoimaa rak. alan yritykseen, juuri ammattikoulusta valmistuneet kysyi että kai työsuhteeseen kuuluu auto /kännykkä/lounasseteli, no ei kuulu ja seuraava jo pitempään työelämässä olleet tuli palkkatua

Sirpa Eskelinen 11.10.2024 19:14
Kari M Niemelä

Just näin, 2000 luvun alkupuolella hain työvoimaa rak. alan yritykseen, juuri ammattikoulusta valmistuneet kysyi että kai työsuhteeseen kuuluu auto /kännykkä/lounasseteli, no ei kuulu ja seuraava jo pitempään työelämässä olleet tuli palkkatua

Auto/kännykkä/lounasseteli jne erottavat hoitavat ihmiset yrittävistä ihmisistä.

Hoitavilta ihmisiltä odotetaan kutsumusta, sitoutumista, tuottoisuutta, omistautumista, kykyä hyödyttää yhteiskuntaa ja monta muuta syytä, miksi ihminen suostuu matalaan palkkaansa korkeasti koulutettunakin.

Yritäjiltä odotetaan halua saada kallis auto/vene/iso asunto/nätti illallisseura jne.

Nykyään useimmilla, tavallisillakin ihmisillä, jopa meillä eläkeläisillä, on kännykkä, mutta mikä on lounasseteli...

Sirpa

Toivo Koistinen 11.10.2024 19:17

Nonnii. Asia on sitten sikäli, että nykynuoret on mitä on. kenen lie kasvattamia. Muta se tärkeä. Mitä pitäis tehhä, että asiat meillä, ja maalimassa parantuisi.
Tp

Kari M Niemelä 11.10.2024 20:13
Sirpa Eskelinen

Auto/kännykkä/lounasseteli jne erottavat hoitavat ihmiset yrittävistä ihmisistä.

Hoitavilta ihmisiltä odotetaan kutsumusta, sitoutumista, tuottoisuutta, omistautumista, kykyä hyödyttää yhteiskuntaa ja monta muuta syytä, miksi ihminen suostuu matalaan palkkaansa korkeasti koulutettunakin.

Yritäjiltä odotetaan halua saada kallis auto/vene/iso asunto/nätti illallisseura jne.

Nykyään useimmilla, tavallisillakin ihmisillä, jopa meillä eläkeläisillä, on kännykkä, mutta mikä on lounasseteli...

Sirpa

Et sitten taaskaan lukenut mitä kirjoitin ja jos et ole tietoinen mikä on lounasseteli, googelli auttaa

Kari Rautiainen 11.10.2024 21:24
Kari M Niemelä

Just näin, 2000 luvun alkupuolella hain työvoimaa rak. alan yritykseen, juuri ammattikoulusta valmistuneet kysyi että kai työsuhteeseen kuuluu auto /kännykkä/lounasseteli, no ei kuulu ja seuraava jo pitempään työelämässä olleet tuli palkkatua

Ja jännä tää kun on sovittu mitä pitää tehdä ja mitä siitä maksetaan niin ei. Sällit valittaa kun ei tullu bonusrahaa.
Koitin kertoa ettei täällä bonuksia makseta siitä että teit mitä sun pitikin tehdä. Pitää tehdä enemmän niin saa enemmän. Onnistumisista saa bonusta.
Ei menny ymmärrykseen.

Toivo Koistinen 12.10.2024 07:50

Olen käsittänny, että jos työntekijä tekee hommat niin hyvin, että liike tuottaa isomman voiton, hän saa bonuksen joka kannustaa parempaan suoritukseen.
Muistelen, että yritysten johtoportaaklla se on yleistä, nimenomaan suuryrityten.... Raha puhuu, raha puhuu, ja sitä me kumartaen kuunnellaan.
Niinno tuolla Casasa, ja Ukrainasa ehkä kansalla toiset mietteet
Tp

Kari Rautiainen 12.10.2024 11:50
Toivo Koistinen

Olen käsittänny, että jos työntekijä tekee hommat niin hyvin, että liike tuottaa isomman voiton, hän saa bonuksen joka kannustaa parempaan suoritukseen.
Muistelen, että yritysten johtoportaaklla se on yleistä, nimenomaan suuryrityten.... Raha puhuu, raha puhuu, ja sitä me kumartaen kuunnellaan.
Niinno tuolla Casasa, ja Ukrainasa ehkä kansalla toiset mietteet
Tp

Niin, yrityshän voi kehittää ihan haluamansa palkkiojärjestelmän. Millä mittareilla sitten mitataankin. Tietysti jännä on se että väkisin keksitään mittareita hommista mitä ei voi mitata. Tai ei pitäisi mitata.

Mä nyt olin suurimman osan aikaa myyntihommissa. Sen mittaaminen on tosi helppoa.

Seppo Yliniemi 12.10.2024 12:14
Toivo Koistinen

Olen käsittänny, että jos työntekijä tekee hommat niin hyvin, että liike tuottaa isomman voiton, hän saa bonuksen joka kannustaa parempaan suoritukseen.
Muistelen, että yritysten johtoportaaklla se on yleistä, nimenomaan suuryrityten.... Raha puhuu, raha puhuu, ja sitä me kumartaen kuunnellaan.
Niinno tuolla Casasa, ja Ukrainasa ehkä kansalla toiset mietteet
Tp

Niitä tulospalkioita on monenlaisia,tein pitkään tulospalkio työtä.
Siinä riippuu työnantajasta miten se menee.
Olin sellaisessa firmassa jossa kun tulos tuli täyteen seuraavana kuukautena tavottetta nostettiin.
No loppujen lopuksi ei tavotte saatu tehtyä niin palkkio putos.
Niinkuin sanoin työnantajasta kiinni miten se toimii.
Raha on semmoinen että se motivoi parhaaseen tulokseen.
Kun talo on maksavinaan niin työtekiä on tekevinään.

Kari Rautiainen 12.10.2024 15:57

Jos talo on maksavinaan niin kannattaa harkita missä on tekevinään. Onko varmasti valinnut oikean työnantajan.

Työnantaja valitsee uuden työntekijän, mutta siitä eteenpäin tekijä valitsee joka aamu. Kannattaa valita oikein. Muuten työnantaja saattaa valita toisenkerran.

Sirpa Eskelinen 12.10.2024 16:19

Tulospalkkauksesta ollaan monta mieltä.

Kiinassa aikoinaan lääkäri sai palkkaa, kun kukaan perheenjäsen ei sairastunut.
Palkka pieneni jokaisesta perheenjäsenen terveyden heikentymisestä.

Kun olemme tarkkoja, jokainen hoitoalan ihminen epäonnistuu työssään, koska meistä jokainen tulee kuitenkin kuolemaan.

Siispä ihmisille pitäisi maksaa siitä, että eivät sortuisi kouluttautumaan tai hankkiutumaan ihmisten hoitamiseen.

Jossakin vaiheessa jokainen potilas muuttuu tuottamattomaksi. - ( Hautausurakoitsijaa en lue hoitajaksi)


Sirpa



Seppo Yliniemi 12.10.2024 16:51

Joo näin ,satunut minun kohalle semmoinen työnantaja.
Oli onneksi valittavissa kunnon työnantaja.

Sirpa Eskelinen 12.10.2024 17:10
Seppo Yliniemi

Joo näin ,satunut minun kohalle semmoinen työnantaja.
Oli onneksi valittavissa kunnon työnantaja.

Minun kohdalleni sattui työnantajaksi julkinen terveydenhoito, koska hain kyseiseen työpaikkaan vastavalmistuneena. Sain paikan.
Työni tein, koko ajan lisää opiskellen, itseni likoon laittaen.
En työnantajan vuoksi, vaan työkohteeni vuoksi.¨
Työkohteeni oli IHMINEN.
Ihminen on melko tuottamaton työkohde, koska se lopulta rappeutuu ja muuttuu itsekin tuottamattomaksi paitsi hautausurakoitsijoille.
Ei ihmisellä sotia rahoiteta tai kilpailla rahojen siirrolla maista toisiin.
Ihminen, tietysti, sopii sodan välineeksi. Halusipa tai ei.
Jokainen meistä, näköjään melko pian.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010759346.html

Sirpa

Markku Kujanpää 12.10.2024 18:22

Mitä kuulaboltsista tulee koko ajan lisää opiskellessaan ?

Toivo Koistinen 12.10.2024 19:36

Niin. se on myös työntekijästäkin kiinni. Minä olen ollu jos oikeen muistan,29 työnantajan leivissä Pisin aika tais olla 7v, ja lyhin n 5 minuuttia. Lopputilejä olen saannu kun melekonen karavaaniharrastaja porukka yhteensä. Voin jälkeenpäin vahvistaa, että MINUN SYY. Tosin on semmmoisiakin, että homma on loppunut.
Tosin paras työnantaja taisi antaa niitä jotain kymmenkunta toista kertaa, ja sitten taas kun tarvi, soitteli, että alahan tulla hommiin.
Kerran kun lopputilin antoi, niin pitkän rommipullon, palkaksi, kun meinasi ajamani kone palaa...
No nyte on aikaa kierrellä rantalenkkiä......
Tp

Sirpa Eskelinen 12.10.2024 19:37
Markku Kujanpää

Mitä kuulaboltsista tulee koko ajan lisää opiskellessaan ?

Kujanpään arvoitukseen. vastaan:
Kulkuväylä, joka ei johda mihinkään

Sirpa

Kari Rautiainen 12.10.2024 20:14

Ei kait työnantaksi satu vaan joku. Omia valintoja ne on. Jokapäivä. En mä ainakaan ole vahingossa osunut mihkään duuniin.

Seppo Yliniemi 13.10.2024 10:59
Kari Rautiainen

Ei kait työnantaksi satu vaan joku. Omia valintoja ne on. Jokapäivä. En mä ainakaan ole vahingossa osunut mihkään duuniin.

Oma valinta kellä on töissä,jos joutuu väärään paikkaan töihin saa syyttää ihteään.

Kari Rautiainen 13.10.2024 12:13
Seppo Yliniemi

Oma valinta kellä on töissä,jos joutuu väärään paikkaan töihin saa syyttää ihteään.

Jos huomaa olevansa väärässä duunissa niin se 14 sekuntia netto kun siitä pääsee eroon.
Tuttu sano ettei paikkakunnalla ole kun tuo tehas. No sillon on väärä paikkakunta tai ideat loppuneet. Koko maa on väärällään tekemätöntä duunia.

Toivo Koistinen 13.10.2024 13:10

Nimen oman kuten mulla, oma syy, ja en ole syyttänny työnantajia omista tollouksista.
Kerran kaivoksella dumpperikuskina, mutta työnantajalta katkesi sopimus, niin kysyi multakin, kun ajelin kahvikoppi / toimistolle ruokatauolle. Mitenkä kun homma loppukin. Vastasin, mulla on irtisanomisaika 15 minnuutia, että kerkiin kamppeeni kerätä.
Maailmassa ja Suomessa työtä piisaa, ja Puuttinni, ja Netajahhu lissää hommaavat, mutta kuka maksaa, kuka maksaa...
Pihakle alako aurinko paistaan, pittääpä lähtä käveleksiin rantalle kattelemaan ootellesa kahen kahavitaukoo..
Jooop
Tp

Kari Rautiainen 14.10.2024 08:56

Sissossaatana. Pohtivat telkkarissa työllisyyttä. Ei hyvältä näytä. Lisää työttömiä vaan tulee. Eikö se hallitusohjelma vissiin tavoitellu jotain muuta.

Seppo Yliniemi 14.10.2024 11:52

Eikö huonot asiat oo edellisten hallitusten syytä?

Harri Halinen 14.10.2024 12:29

Useimmiten seuraukset syntyvät aiemmista päätöksistä. Hyvät ja huonot.
Korjauksia tehdään tällöin hyviä ja huonoja.

Kari Rautiainen 14.10.2024 17:31
Harri Halinen

Useimmiten seuraukset syntyvät aiemmista päätöksistä. Hyvät ja huonot.
Korjauksia tehdään tällöin hyviä ja huonoja.

Niinhän se. Ei tämä hallitus ole talouttamme tuhonnut. Nää yrittää korjata aiempien virheitä. Korjaamisen tavoista voimme olla montaa mieltä, vaan ei varmaankaan siitä että tarviiko mitään korjata.

Harri Halinen 14.10.2024 18:19

Suomalaisten vanhojen perusarvojemme heikentymistä ei tule sallia. Uusina mukaan voisi tulla niiden hyvien arvojen esille nostaminen joiden kunnioitus on laskenut. Tälläistä ovat mm. toisten, sekä nuorien että vanhojen arvostaminen ja harkitsematon kielen käyttö suullisesti ja kirjallisesti.
Parannettavaa meillä on paljon, yhteiskuntamme valmius on kaukana.

Kari Rautiainen 14.10.2024 20:04
Harri Halinen

Suomalaisten vanhojen perusarvojemme heikentymistä ei tule sallia. Uusina mukaan voisi tulla niiden hyvien arvojen esille nostaminen joiden kunnioitus on laskenut. Tälläistä ovat mm. toisten, sekä nuorien että vanhojen arvostaminen ja harkitsematon kielen käyttö suullisesti ja kirjallisesti.
Parannettavaa meillä on paljon, yhteiskuntamme valmius on kaukana.

Samaa mieltä, mutta. Aina se mutta. Maslowilaisen tarvehierarkia portaat… jos perus elämisen tarpeet täyttyy aiempaa huonommin niin kohteliaisuus ja kunnioitus siitä kärsii kyllä.

Toivo Koistinen 15.10.2024 08:18

Hyvää kirjoitusta Harrilta. Mutta se kysymys, mitensaada hallinto tekemään nämä asiat. Miten saada ihmiset meillä, ja maailmassa elämään katekismuksen kymmenen käskyn mukaan.
Vastaus siihen, että se on uskovaisille. EI... Se toimii myös meille kaikille.
Rakasta lähimmäistäsi, voi sanoa. Kunnioita lähimmäistäsi. Auta lähimmäistäsi. Elä himoitse lähimmäisesi omaisuutta.
Siinä alkuun. Vastaan jo näihin. Se ei tule onnistumaan valitettavasti...
Tp

Harri Halinen 15.10.2024 09:53

Hokemia niin kauan kun ei mitään tehdä mainittujen asioiden puolesta.

Kari Rautiainen 15.10.2024 10:01

Toimishan nuo käskyt mutta aina on niitä toisenlaisia. Maalla, pikkupaikkakunnalla jossa kaikki tuntee toisensa, porukan keskinäinen valvonta toimii, ja estää pahimmat ylilyönnit.
Isoilla paikoillahan näin ei ole. Kerrostaloasukas ei edes muista naapurin nimeä vaikka näkee sen postiluukun jokapäivä.

Harri Halinen 15.10.2024 11:47

Tuskin menee käskyttämällä, älyä vastaanotossa vaatii. Kyseessä paljolti vapaaehtoinen valinta.

Toivo Koistinen 15.10.2024 15:13

Niin, ja kaiken takana on ihminen. Nyt on huoli, kun syntyvyys laskee. Juttelin taannon nuoren äidin kanssa, ja kysyin. Mitä hän aattelee tulevasta.
Kertoi, että on ollut puhetta miehensä kanssa, mihin johtaa tämä kaikki, ja millasessa maailmassa meidän lapset joutuvat elämään tulevaisuutensa..
Haluaako nuoret tehhä lapsia tähän maailmaan, sitä ei politiikka mieti.
Tp

Heikki Ikonen 15.10.2024 18:14

Suap arvata vapaasti, mitähän meän sovan käyneet isät ja itä Suomen evakkoon joutuneet äidit on miettiny 50 luvulla ko peti puuhia touhusivat, mutta siitä huolimatta aikanaan meät aikaan saivat - uuven - ahkeran, suku poloven joka ei vierastanu TYÖTÄ, kasvattivat, kouluttivat vähillä rahoillaan, siitä KIITOS.

Jokaisella suku polovellansa on oma "ristinsä" kannettavana.

Ny tuntuu olevan suurin ongelma "pitääkö juur minun lähteä TÖIHIN, eikö sossusta tuukkaa pönkkä rahoo kotio"?? !

Elämä kantaa ko uskoo omiin käsiin... Suomi nousuun työllä.
😀 H


Kari Rautiainen 15.10.2024 18:15

Tossakin suhteessa maailma on muuttunut. Sillon aikoinaan esihysteerisellä kaudella kun yhytti kliffan tytön niin ei muuta kun jiftikseen. Ja luonnollisesti, lapsiakin alko tulemaan.
Nykysin pitää olla koulutus ja ura, ja sitten mietitään että minkälaiseen maailmaan, olenko kypsä vanhemmuuteen jne.
Ei semmosia vaan mietitty aiemmin juurikaan.
Onko tällainen kehitys hyvä vai huono? En tiedä, kaikella puolensa.

Toivo Koistinen 15.10.2024 18:51

Vaan kylläse mejän lapsuuessa oli maailma aikasen turvallisempi paikka, ja työtä oli. Oltiin neuvostoliiton kavereita, ja Kekkonen hoiti suhteet sinne, ja myös länteen. Piti myös politiikan kurissa, ja oli kansan asialla.
Kyllä sitä kuten tämä nuori rouva, että maailma on turvaton paikka, kun ei tiedä mitä huomenna tapahtuu. Nuoria moititaan täälläkin, mutta saan riemulla sanoa, että se palvelualttius kaupoissakin nuorilla on 11 + luokkaa
Ninja on. Tuli mielen, että jos minä olisin pistäny koulussa puukolla kaveria, niin olisikohan riittäny kotona, että isä olisi kävelyttäny "karhua sammalikossa"
Tp

Kari Rautiainen 16.10.2024 21:51

Jos koulussa opettaja halusi ponnekkaasti huomauttaa jostain asiasta niin sen huomautus muistettiin kyllä.
Tänäpänä vastaavasta huomautuksesta tulisi syyte pahoinpitelystä, ja välitön viraltapano.

Seppo Yliniemi 17.10.2024 06:15
Kari Rautiainen

Jos koulussa opettaja halusi ponnekkaasti huomauttaa jostain asiasta niin sen huomautus muistettiin kyllä.
Tänäpänä vastaavasta huomautuksesta tulisi syyte pahoinpitelystä, ja välitön viraltapano.

Just näin,oli sitä enen muutakin hyvää kuin Kekkonen ja neuvostoliitto.

Toivo Koistinen 17.10.2024 07:07

Olipa sitä kyllä. Oli työtä mullekkin, ja elämä edessä meillä sodan jäläkeisellä isolla ikäluokalla. Sillon oli laki, ja poliisi joka järjestyksen piti.
Tp


Noh eipä mitään. Hyvä mulla nytkin. mejän hyvän terveyskeskuksen hyvä lääkäri sanoi eilissä, että uusihan kortti, ja ajele taas. Nakkasin raskaat osat roskiin, niin saan ajella 5 vuotta. Pittää lähtä kietaseen ensmäinen rantalenkki aamuhämärään.
muokattu: 17.10.2024 07:13
Harri Halinen 17.10.2024 11:27

Palaan:
Outoa toimintaa yrittäjältä jos maksaa liikevaihdostaan alv-prosentin kokoisen alv-veron.

Kari Rautiainen 17.10.2024 13:11
Harri Halinen

Palaan:
Outoa toimintaa yrittäjältä jos maksaa liikevaihdostaan alv-prosentin kokoisen alv-veron.

Eihän se nyt silleen mene. Alvari lainsäädäntö on melko selkeä.

Harri Halinen 17.10.2024 16:31

Vastaukseni oli tarkoitettu heille jotka antoivat ymmärtää että heidän maksaessaan ostoissaan nykyisen alv:n myyjälle, niin myyjä tilittää sen samana edelleen valtiolle.

Kari Rautiainen 18.10.2024 08:46

Ehkäpä tämä selventää asiaa siitä miten jonkin guotteen arvo lisääntyy ja miten ja kuka sitä tilittää.
https://yrityksen-perustaminen.net/arvonlisavero/

Kari Rautiainen 19.10.2024 10:49

Olin pari päivää sitte puskailemassa taas. Kiva paikka, laavu, puuliiteri, vessakin. Kattelin kun rantapolkua läheinen mökkiläinen tuli mönkkärillä rankakärry perässä puuliiterin viereen, kirosi, ja takas mökillensä.
Kävin kattomassa tyhjää puuliiteriä, siellä oli lappu että puuhuolto keskeytetty varkaustapauksien vuoksi.

Onko oikeesti kunta niin hävytön ettei hommaa mökkiläisille puita?

Ehkä päättelin väärin. Saattoihan jostain muustakin olla kyse. Mutta tältä se näytti.

Harri Halinen 19.10.2024 15:01

Kyllä siinä oli mökkiläinen katsomassa tarviiko paikka polttopuita. Oli kärry vaan valmiiksi perässä jotta hakee niitä metsä-pinostaan.

Markku Kujanpää 19.10.2024 15:23

Vihervasurit ja ekopölvästit kätyreineen on jemmannu klapit.

Kari Rautiainen 19.10.2024 16:44
Harri Halinen

Kyllä siinä oli mökkiläinen katsomassa tarviiko paikka polttopuita. Oli kärry vaan valmiiksi perässä jotta hakee niitä metsä-pinostaan.

Juu, niin sen täytyi olla. Kiros varmaan sitä kun unehtu lastata kärry siellä palstan nurkalla. Muuten olis varmaan tuonut tullessaan.

Kari Rautiainen 19.10.2024 16:46
Markku Kujanpää

Vihervasurit ja ekopölvästit kätyreineen on jemmannu klapit.

Jos ne on tulipuita tarvinnu keloapinat mannerheimintiellä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.