Politiikkaa.

Heikki Ikonen 05.02.2024 03:18

Hybridi vaikuttamista vai mitä??Presidentin vaalien äänestys aikana 17.1 - 11.2.2024.
Suurimmat Suomen, kotimaan tapahtumat ja uutiset, mistä aiheesta on möyhätty turuilla ja toreilla?
Miten on männy noin niikö omasta mielestä. :/ H


Oman pohdintani tulos, mm. talous mies Salea jää ikävä. Heikki jää nyt oottelemaan sunnuntai iltaa.
muokattu: 5.2.2024 08:56
Toivo Koistinen 05.02.2024 08:59

Elekää hätäilä. Kuhan tuo kahina on ohi, ja juhlallisuuet pietty, alakaa eurostoliiton vaalit painaa päälle, niin siinähän sitä juttua piisaa, että päästään ennätyksen tässä osiossa varmaan 500 kirjuutukseen.
Keväaika siinä kuluskelee lumen lapioimisen ohesa, ja päässään niittää nurmikoita. Sittehän juhannus, ja kohta kilikellot soi marketisa, että astiat täynnä puroo.
Sehän siinä kuluskele eduskuntakausi, ja alaka puolueilla vaalikamppailut, ja julumat vaalipupaukset.
Siittä sitte kirjottelua lissää, kellä henki vielä pihisee.
Siinäse elakeaika kuluskelee.
Tp

Kari Rautiainen 05.02.2024 09:06

Mites Toivo, sullahan ei ole ollu tapana äänestellä? Mites tää pressajuttu?

Toivo Koistinen 05.02.2024 12:45

Kyllä minä äänestelenkin. Muunmuasa kunnallisvaalien lisäksi äänestin siihen poliitikkojen suojatyö turhasotekonklaaviin, eli virallisesti LAPHA omaa ehdokasta.
Nimittäin mejän elakkeella olevaa terveyskeskuksen erittäin pätevää johtaja lääkäriä, että saa edes sinne poliitikkojen sekaan maalais järkeäkin.
Hän oikeasti palveli hyvin ollessaan virassa. Tuossa parivuotta sitten kun jouduinviikonverran olemaan vuodeosastolla, ja ajankuluksi kävelin osastoa ympäri myötäpäivään, että olivat hoiturit häälle kertoilleet.
Hän sillon kävi töissä välillä, ja kävi osastolla kierroksella, nin kysyi. Montako kertaa olet kiertäny tämän osaston. Vastasin 70 menin sekasin.
Antoi neuvon. Kierrä vastapäivään ninmonta kertaa, että pääset siihen lukemaan ja jatka laskemista.
Tp

Harri Halinen 05.02.2024 14:13

Niinhän se on että siinä 70 paikkeilla sekoilu alkaa.

Kari Rautiainen 05.02.2024 14:33
Harri Halinen

Niinhän se on että siinä 70 paikkeilla sekoilu alkaa.

Mulla on sitte vuos selkeetä aikaa vielä.

Toivo Koistinen 05.02.2024 14:36

Niinhän se. Mutta sikäli hyvä, että kuten vanaha totuus. Minkä nuorna oppii, kylläsen sitten vanahana unohtaa.
Sillonhan vapautuu aivon kapasiteettia tinkamiseen eli tärkeimpään vanhus harrastamiseen.
Ei tarvi lehteäkän tilata, kun ostaa kioskilta kerran viikosa lapin kansan, niin sehän on jokapäivä uusi, ja kestää sen viikon laavata.
Niija kun unohtaa asiat, nin siihenki aivon kapasiteettia riittää, kun suunnittellee pilipali hallintojen yksityistämis himossaan vanahus hoidon kenkkäämis tuloksen, eli attenton vanahusrangaistus siirtolasta karkuun pääsyä.
Hyvä on mulla vanahana olla, kunnes vanaha tuttu eli noutaja koputtaa olokapähän, että joko nyt jouvat katiskan laskuun mustalle virralle.
Tp

Kari Rautiainen 05.02.2024 14:54

Sellasta. Tälleenhän me.

Liitetiedostot

img_4161.jpeg
Harri Halinen 05.02.2024 17:20
Kari Rautiainen

Sellasta. Tälleenhän me.

Tänään osuin jonottamaan puhelinta ostaessani, menossa numero 21, minulla 27.
Ei mennyt kuin hiukan vajaa tunti pakkokuuntelussa kuinka mm. ko ikäryhmään kuuluva selvitti kuinka kymmenen vuotta sitten kuollut äitinsä poti monia sairauksia ennen kuolemaansa.
Tosiaan näyttää siltä, että iäkkäiltä eläkeläisiltä puuttuu ihmiskontaktit jotka täytyy hankkia julkisista tiloista kun muut julkiset eivät ehdi eivätkä pienen korvauksen vuoksi jaksa.

Pertti Aro 05.02.2024 17:27
Kari Rautiainen

Se on sinun asia, ole hyvä vaan.

Eikä sukupuolielämällä ole mitään tekemistä sen kanssa pystyykö erottamaan maailmanlaajuiset ongelmat.

Jos minua saa ihan yhteiskunnan taholta sanoa koltaksi, minä saan sanoa homoa homoksi ja mustalaista mustalaiseksi. Senverran olen antanut periksi etten käytä neekeri sanaa kovin yleisesti. Ryssäkin on vaan ryssä, ei sen kummempi.

Mutta Sirpa, kuten aiemmin on opittu, sinun ja minun maailmankuvat, arvot, on niin kaukana toisistaan ettei meidän kannata toisiamme opettaa toisen tavoille. Ei siitä mitään tule kuitenkaan.

Täysin samaa mieltä , nlin minäkin teen . Neekeri on rotu niin kuin nuubit tai saamet ,savolaiset ja lappalaiaet ta turkulaiaset ,aEi kai ne mitään haukkumanimiä ole Homomoista en mutta ne voivat olla monta rotua mutta ei presidenttejä !

Kari Rautiainen 05.02.2024 18:52
Harri Halinen

Tänään osuin jonottamaan puhelinta ostaessani, menossa numero 21, minulla 27.
Ei mennyt kuin hiukan vajaa tunti pakkokuuntelussa kuinka mm. ko ikäryhmään kuuluva selvitti kuinka kymmenen vuotta sitten kuollut äitinsä poti monia sairauksia ennen kuolemaansa.
Tosiaan näyttää siltä, että iäkkäiltä eläkeläisiltä puuttuu ihmiskontaktit jotka täytyy hankkia julkisista tiloista kun muut julkiset eivät ehdi eivätkä pienen korvauksen vuoksi jaksa.

Juu, kyllä kansalaisopistoon pitää saada eläkeläisille kurssit joissa opetetaan miten pitää pankin ovenkahvasta kiinni varttia ennen kun pankki aukee. Jatkokurssilla sitte kassaneidin kanssa rupattelun abc. Miten tehokkaasti rollaattorilla tukitaan kaupan käytävät. Kuppilan tiskillä palloilu ruokatuntien aikaan. Jne. Paljonhan sitä olis asiaa. Terveysasemat on hyviä rupattelupaikkoja, kun ei ilmottaudu mihinkään niin saa jutella niin kauan kun jaksaa.

Toivo Koistinen 05.02.2024 20:09

Niija kuin kalliiksi tulee mejän vanahusten hoito yhteiskunnalle, elikkä kyllä tosi on, että kun vanhusten määrä kasvaa, kun ihmisten elinikä kasvaa, niin uskompa, että jossain vaiheessa jos ei maapallo keksi asian hoitoa, on sihen keksitävä yhteiskunnan konstit.
Mutta siihen asti, niin onhan sekin ajankulua tämmöselle äijän käppänälle, kun kahtooo näitä opettavaisia keskusteluja, ja ittekki aina jottain möläyttää väliin
Muuten siittä on kansalais aloitteen nimikeräys, että hallinnon pitäisi laillistaa omaehtoinen eutanasia. Se on oikeasti hyvä, koska kyllä ihmisen itte pitäisi myös kuolonsa saaha päättää.
Itehän sitä pitää elonsakki hoitaa.
Tp
Ps
Lapin kansassa oli hyvä sarjakuvasa nimeltä Vivi, ja vagner. Siinä vagner oli piilossa roskakeräys astiassa naapurin jaaritelijä ukkoa. Ukkopa hoksi, alako kertoon roska-astialle asioitaan.
Lapsi kysyi äidiltään, miksi mies puhuu roska-astialle, niin äiti vastasi. Hän ei osaa mennä facebookiin...

Kari Rautiainen 06.02.2024 07:35

Hyvää Saamen päivää vaan kaikille!

Liitetiedostot

img_4273.jpeg
Sirpa Eskelinen 06.02.2024 18:12
Kari Rautiainen

Hyvää Saamen päivää vaan kaikille!

Hyvää saamelaisten kansallispäivää saamelaisille ja meille kaikille !
Sirpa

Eero Bruun 06.02.2024 18:55

Ei ollut Google Kääntäjässä Saamen kieltä. Kymrikin löytyy. Poliisihan on Walesissa Heddlu. Olisin katsonut, mikä poliisi on saameksi.

Markku Hämäläinen 06.02.2024 20:16

Tuolta löytyy pohjoisaamen sanakirja
https://www.sanakirja.fi/finnish-sami/poliisi

Kari Rautiainen 06.02.2024 21:03

Koltansaameksi pååʹles

Kari Rautiainen 07.02.2024 16:07

Jos se kieli kiinnostaa niin tuossa yksinkertanen fraasikirjasto pohjois, inarin, ja koltansaamen kielillä ”sano se saameksi”

http://sanosesaameksi.yle.fi/?pysy-positiivisena

Harri Halinen 07.02.2024 16:25

Kieli on hyvää kun se keitetään suolavedessä oikein maustettuna vaikka onkin ollut lehmän suussa.

Kari Rautiainen 07.02.2024 17:21
Harri Halinen

Kieli on hyvää kun se keitetään suolavedessä oikein maustettuna vaikka onkin ollut lehmän suussa.

Tai siis poron. Poro on parasta.
On vaan tavan kaupossa harvinainen tuote. Ja jos löytyy niin melko arvokasta.

Kari Rautiainen 07.02.2024 17:25

Mutta takasin politiikkaan ja pressanvaaleihin. Mä olen ääneni antanut jo viikko sitten, mutta kunhan katellu noitten ehdokkaitten tenttejä ja haastatteluja.
Molemmat on vetäytynyt kuoreensa, molemmat varoo mitään jyrkkää tai jämerää ettei kukaan vaan tykkäis huonoa. Isoimmat erot on siinä että jos Putin soittaa niin ottaako puhelun vastaan. Ja naisten asevelvollisuus.

Eli siinämielessä eipä paljon mitään.

Toivo Koistinen 07.02.2024 18:37

Aikanaam kaupunkilais rouva meni lihakauppaan, ja pyysi naudan paistia, mutta se oli loppu, niin kaupias tarjosi naudan kieltä.
En syö sellaista mikä on ollut toisen suussa, tokaisi rouva, antakaa minulle kilo kanamunia.
Muuten jos kieltä tahtoo, nin kannattaa ottaa naaras naudan kieltä...
Täällä eräs rouva puheli, että olivat saaneet ison hauen, jolla oli mahassa hiiri, niin heittäneet menemään, kun semmoista se syö.
Puhelin jotta syöttekö kinkkua. Kyllä. Minä etelässä ollesa nuorna sikalasa, näin monta kertaa kun possu sai rotan kiinni, tai jos meni rotan loukkuun, niin nakaksin karsinaan, niin kyllä maistui, ja pistelivät possut makoisiin suihin...
Muuten jossain oliko Oulussa kokeilivat rotan lihaa, ja oli kuulemma hyvää se
Vaalit on vaaleja, ja kansahan näistä valinnan teki, ja tekee.
Tp

Kari Rautiainen 07.02.2024 18:42

Asiakas:
Saako täällä potkia ja sorkkia?

Lihakauppias:
Ei, täällä saa vaan maksaa ja kärsiä!

Ari Kuusisto 07.02.2024 20:38

Jos tämä tälläiseksi menee, ja meneehän se, niin jatketaan samalla mitalla.
Kauko Käyhkö meni lihakauppaan ja pyysi maksaa, kauppias sanoi,ei ole mutta käykö keuhko.

Kari Rautiainen 08.02.2024 09:17

Ehdokkaita haastateltiin ruåttinkielellä. Jaksoin vähänmatkaa katella. On ne hyvin ammattilaisten toimesta ohjeistettu. Esiintyvät ihan sen mukaisesti minkä kuvan on päätetty antaa.

Toivo Koistinen 08.02.2024 12:46

Kansa on äänestänny jatkoon niistä ehdokkaista mitkä ovat luvan saaneet olla ehdolla. Siellähän ei Niinistö ollut.
Politiikkaa on se.
Tp

Kari Rautiainen 08.02.2024 15:18
Toivo Koistinen

Kansa on äänestänny jatkoon niistä ehdokkaista mitkä ovat luvan saaneet olla ehdolla. Siellähän ei Niinistö ollut.
Politiikkaa on se.
Tp

Niinistö on eläkepäivänsä ansainnut. Hyvin.
Ukk ei osannut jättää hommia, mutta sale näyttäs osaavan. Sale olis voinu mennä jo ekalla kierroksella läpi.

Sirpa Eskelinen 08.02.2024 16:20

Hölmöintä pohdittavaa meille kaikille: "Äänestänkö presidenttiä vai parisuhdepartneria " vaikka Ylen kokoomuslainen toimittaja yritti saada meidät noin halpaan.

Ainakin näin 75-vuotiaan tädin näkökulmasta tiedän, että kumpikaan ehdokas ei katso minua sillä silmällä.

Siksipä pohdin, kumpi on vähemmän agressiivinen ihminen neuvottelemaan Suomelle rauhaa.

Sirpa

Toivo Koistinen 08.02.2024 17:17

Kyllä ansainut Niinistö eläkepäivät, mutta sitä minä yhä juonittelen, jotta miksi rajattiin presidentin valtakaudet kahteen kauteen.
Onko se demokratiaa. Eikö olisi ollut Niinistön asia haluaako ehdolle,ja kansan asia valitseeko hänet.
No myönnän, että turha jankutta, koska politiikka on mitä on, ja annan nyt asian olla. Presidentti tulee kumpi tulee se on soromnoo..
Tp

Kari Rautiainen 08.02.2024 17:37

Ei se kaks kautta ole ennenkään ongelma ollut. Järjestelykysymys se vaan on. Mutta hyvä näin.

Sirpa Eskelinen 08.02.2024 18:18
Toivo Koistinen

Kyllä ansainut Niinistö eläkepäivät, mutta sitä minä yhä juonittelen, jotta miksi rajattiin presidentin valtakaudet kahteen kauteen.
Onko se demokratiaa. Eikö olisi ollut Niinistön asia haluaako ehdolle,ja kansan asia valitseeko hänet.
No myönnän, että turha jankutta, koska politiikka on mitä on, ja annan nyt asian olla. Presidentti tulee kumpi tulee se on soromnoo..
Tp

Niin; tai voisimmehan äänestää Niinistön jonkun pojan presidentiksi tai venäläisittäin sallisimme vain yhden ehdokkaan.
Sellaistakin on maailmalla nähty.
Monarkiassa periytyy tällainen, nimellinen, johtaminen isältä pojalle. Nykyään joskus jopa äidiltä pojalle tai isältä tyttärelle.
Monarkeissa on monta homoseksulaalisestikin suuntautunutta valtiasta. Muistakaamme ruotsin tyttökuningas: Krisiina. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristiina

Aina kannattaa ajatella avarasti ja/tai lukea historiaa. - Sellaista lukemista sanotaan sivistykseksi.
Enkä rynnännyt tähänkään keskusteluun raamit kaulassa vaan ihan kotona läppäri polvellani pakkasta paossa.

Sirpa

Seppo Lokasaari 08.02.2024 19:10
Toivo Koistinen

Kansa on äänestänny jatkoon niistä ehdokkaista mitkä ovat luvan saaneet olla ehdolla. Siellähän ei Niinistö ollut.
Politiikkaa on se.
Tp

Eipä tuossa ole paljon spekuloitavaa, kun on kaksi ehdokasta jäljellä ja toisesta tulee presidentti.

Kari Rautiainen 08.02.2024 19:23
Seppo Lokasaari

Eipä tuossa ole paljon spekuloitavaa, kun on kaksi ehdokasta jäljellä ja toisesta tulee presidentti.

Voihan tässä muutaman päivän vielä spekuloida näistä vaihtoehdoista. Toisaalta toimittajat kyllä tekee sen homman puolestamme. Toimittajahan on leipäänsä tehdessään samantyyppinen eläin kun kissa. Toimittajan kun heittää kapakasta, se putoaa aina kasvoilleen.

Kari Rautiainen 09.02.2024 16:03

Nonni. Toisenlaista politiikkaa. Finnlines soitti että käykö teille tiistain lähtö, kun ke taitaa tulla lakko. No, ens tiistaina laivaan.

Kari Rautiainen 11.02.2024 21:03

Jaha. Stubbihan se sitte tuli pressaksi.

Eero Bruun 11.02.2024 21:09

Stubbia äänestin ekakierroksella. Tänään Haavistoa että tulisi jännittävää. Ei riittänyt minun ääni jännityksen nostamiseen. Ihan sama kumpi voitti. Hyvä pressa on valittu.

Kari Rautiainen 11.02.2024 21:24
Eero Bruun

Stubbia äänestin ekakierroksella. Tänään Haavistoa että tulisi jännittävää. Ei riittänyt minun ääni jännityksen nostamiseen. Ihan sama kumpi voitti. Hyvä pressa on valittu.

Juu, hyvä näin.
Onneksi on niin että kun polulla tulee risteys, on valittava kumpi suunta. Sen jälkeen ei tiedä mitä sillä toisella suunnalla olis ollu.

Niin tässäkin, tulemme näkemään miten maa makaa kun stub puikoissa. Sitä jos olisi valituksi tullut haavisto, emme saa tietää.

Heikki Ikonen 11.02.2024 21:41

"poliittista lakkoa" ootellessa. :/ H


Rehelliset, demokraattisesti toteutetut vaalit on käyty, valtakirja kansalta saatu. "Pulinat pois ja töihin" sano entinen arvostettu kansanedustaja, Virolainen (muistaakseni ol hän). Miten se pientä eläkettä nauttiva eläkeläinen lakkoilee jos vihreden ehdotus veron korotuksista pannaan toteen, siihenkin on hyvä varrautua, ajat on kovat. Ensin tulee oikia vilu ja näläkä ja sitten tulee työ halut. ;) H
muokattu: 12.2.2024 07:52
Seppo Yliniemi 12.02.2024 07:10
Heikki Ikonen

"poliittista lakkoa" ootellessa. :/ H

On se niin väärin kun "rupusakki"saa lakkoilla,vielä.?!?!

Toivo Koistinen 12.02.2024 07:42

Piliapili demokratian säätämään pilipalivirkaan saatu pilipali demokratian määrittämän ehdokas asettelun tulos.
Mutta kansa on puhunut, ja sesiitä.
Tp

Kari Rautiainen 12.02.2024 08:17
Toivo Koistinen

Piliapili demokratian säätämään pilipalivirkaan saatu pilipali demokratian määrittämän ehdokas asettelun tulos.
Mutta kansa on puhunut, ja sesiitä.
Tp

Meillä ei sentään ole pilipali diktaattoria kuten naapurimaassa. Siellä ei demokratia säädä mitään. Tai siis diktaattori säätää demokratiaa.

Toivo Koistinen 12.02.2024 08:41

Niin. se ero meillä naapuriin, että meillä kansan valitsemat puolueet riitelee aina eduskuntavaalien jäläkin enemistödiktatuuri hallituksen reiluksi kolomeksi vuueksi kerrallaan vain.
Sitten käydään taas vaalit poliittisiine vaalilupauksineen, ( huom. Vaali lupauksineen ) ja sama diktatuuri alka uudelleen
Naapurissa se diktatuuri kokoajan kestävää on. Siellä äänestystulos ei ole enää puuvarastossa, vaan tulenkestävässä varastossa lukon takana, ja avain on puutinilla taskussa
Meillä saa mielipiteensä sanoa kansa iliman vankilauhkausta, vaikka silä ei merkitystä olekkaan politiikkaan, kuten esimerkiksi mejän jutustelulla.
Muuten kukaan ei ole mulle kertonnu syytä, miksi presídentin sisäpoliittiset valtaoikeudet purettiin, ja miksei istuva presidentti saa asettua ehdolle niin monta kertaa kun haluaa, jotta kansa saa päättää demokraattisesti haluaako hänet valita, vai ei.
Kysyin asiaa kekustan jäseneltä kesällä kun kävimmä markkinoilla. Hä vastasi, niin on eduskunta päättänyt sillon aikanaan.
Tp

Heikki Ikonen 12.02.2024 08:50

Eduskunta vaalin 2023.
3 095 604 ääntä annettu. Demokratia on toteutunut. Valtakirjat annettu edustajille. Hallitus on kansan enemistön tahon mukainen. Pulinat pois (lue poliittiset lakot seis), onko halu vaihtaa hallitus kun se toteuttaa enemistön tahtoa???
Kansa on puhunut - töihin, se säästää lapsemme veleka kurjuuvelta. Torilla huutelu ei tuo kelleen leipää pöytään ;) H


Mulla ei oo vara lakkoilla. Kunnia asia pitää minkä on luvannu. Piä sanoo, että läheppäs taas lumen auraus hommiin, naapurin pihat kans, het ko lauhtuu ja Avantti ei pie pakkasta. Täytyyhän se hoitaa kun on syksyllä luvannu että piän muutamat pihat puhtaana lumesta. Lakkoilkoot net kenen pörssi on kunnossa. ;) H
muokattu: 12.2.2024 09:41
Kari Rautiainen 12.02.2024 09:10

Toivo, saahan olla pressana vaikka kuinka monta kautta, mutta ei peräkkäin.

Kauko Keränen 12.02.2024 09:29

Hui kauhia paikka kun oli lähellä, että meistä kaikista tullee homoja! ;)

Kari Rautiainen 12.02.2024 09:40
Kauko Keränen

Hui kauhia paikka kun oli lähellä, että meistä kaikista tullee homoja! ;)

Tuliki hurreja. Jette spennande!

Kauko Keränen 12.02.2024 10:04
Kari Rautiainen

Tuliki hurreja. Jette spennande!

:)

Toivo Koistinen 12.02.2024 10:07

Totta. Saa olla ehdokkaana, mutta miksi ei peräkkäin. Miksi valtaoikeudet riisuttiin. Tai minä kyllä tiedän vastauksen.
Se on VALLANHALU.
Tp

Seppo Yliniemi 12.02.2024 10:30
Kauko Keränen

Hui kauhia paikka kun oli lähellä, että meistä kaikista tullee homoja! ;)

Onko homous tarttuvaa?


Jos Haavistolla ois nainen puolisona niin ois tullut pressa helposti.
muokattu: 12.2.2024 10:32
Kari Rautiainen 12.02.2024 10:47
Toivo Koistinen

Totta. Saa olla ehdokkaana, mutta miksi ei peräkkäin. Miksi valtaoikeudet riisuttiin. Tai minä kyllä tiedän vastauksen.
Se on VALLANHALU.
Tp

Tai sitte just päinvastoin. Jotta ei kerää omaa imperiumia ympärilleen niinkun kekkonen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.