Politiikkaa.

Heikki Ikonen 01.02.2024 08:09
Juakko heitti niin kylymän kiven että met lämmitellään vielä pitkään. Tämä revohkahan ei oo ohi kohtakaa, EI.
Kuka niille veis neuvottelu housut ja ottaa rähinä viinat pois.
/ H
Olipa kerran kaks itepäistä hirvasta Kuusamon kairoissa. Kumpikaan ei antanut periksi vaan tappelivat väsyksiin asti verissä päin. Viimen tarkkavaisuus herpaantu, tul iso Karhu joka ratkas oman näläkäsä ja söi vaivasen pois, onnekkaampi linkutti parantelemaan haavojaan mutta rykimis hommat jäi siltäki seuraavaan syksyyn.... No kumpi hirvaista voitti, noin niinkö omasta mielestä. ;) H
muokattu: 1.2.2024 10:12
Veli-Pekka Merikallio 01.02.2024 08:17

O sancta simplicitas!

Tomma tunnor bullrar mest!

Turhaa poskensoittoa tässä vaiheessa, katsellaanpa aivan rauhassa, myykö suomalainen työmies saavuttamansa edut, mm. lakko-oikeus, hörökorvaiselle pikkumiehelle aivan ilmaiseksi.

Epäillähän tuota sopii ja oma veikkaukseni on, jotta ellei tuo jatkuvassa pikkupaniikissa elävä hörökorvainen pikkumies älyä, missä mennään, on seurauksena yleislakko ja silloin seisoo kaikki muukin kuin orpopojan järki.

Kari Rautiainen 01.02.2024 10:01
Heikki Ikonen

Ois soma tietää miten iso lovi on poliittesen lakon lue pöljän lakon päättäjällä itellään palakka pussissa kuun lopussa.
Käskee, vaatii jos ei nii...#!# ... pien palakkaset päiväkojin tätit palakattomalle päivälle ja se tuntuu kuun lopussa, mutta suostuuko ite luopumaan yhestäkää usseijen satasien päivä palakasta, eppäillä sopii :( ??? :/ H

Eihän ne tietenkään mistään luovu. Kun jäsenistö on lakossa niin sehän tarkoittaa että niillä on tavallista enemmän hommia, lisiä, ylitöitä…

Ari Kuusisto 01.02.2024 10:11

Älkää olko niin huolissaan ,jos liikennevakuutuksen=loimaakassa lisäksi on otettu kasko=liitto, niin päiväkotipirkko saa runsaan lakkoavustuksen.

Harri Halinen 01.02.2024 10:34

Kyllä sattuu hallitukseen tuo lakkoilu kun eivät saa lapsiaan päivähoitoon, juna ei kulje tänään ja kaupoissa hyllyiltä vähenee tavarat. Siellä ministerit kierivät tuskissaan ja puutteessa, kansa ei.

Seppo Yliniemi 01.02.2024 10:47

V P oikeasssa nyt myykä jätkät savutetut edut?
Osa on jo lahjottanut edut loimaanliitolle .


Lukihäiriö on päällä Anteeksi
muokattu: 1.2.2024 11:00
Timo Kajava 01.02.2024 11:05

"pien palakkaset päiväkojin tätit palakattomalle päivälle ja se tuntuu kuun lopussa"

Ei tuota tuntunut edellisessäkään lakossa, joten miksi tuntuisi nytkään.

Noin satkun verran menettää päivässä ja lakkoavustus on 180€ päivässä bruttona. Miten menee noin niiku omasta mielestä?

Timo Kajava 01.02.2024 11:05

"pien palakkaset päiväkojin tätit palakattomalle päivälle ja se tuntuu kuun lopussa"

Ei tuota tuntunut edellisessäkään lakossa, joten miksi tuntuisi nytkään.

Noin satkun verran menettää päivässä ja lakkoavustus on 180€ päivässä bruttona. Miten menee noin niiku omasta mielestä?

Kari Rautiainen 01.02.2024 12:04

Suuri ajattelija, dialektiikan virtuoosi, Kujanpää sanoisi että:
Ilmoja pidelly.

Heikki Ikonen 01.02.2024 12:10

Faktan tarkastajan raportti.
Heikin tilille tuli montakymppiä helemikuussa enempi ko tammikuussa.
Ei eläke ollu noussut vaan VEROTUS KEVENI, jatkoon..
;) ;) H


Miks pitäis saaja vielä lisee ko meille kaikille on jo tullut vuojen vaiteessa eläkkeeseen n. 6% korotus + sen lisäksi n.1,7% veron alennus kokonais vero % sta helemikuun alusta, se näkyy tilillämme puhtaina plus euroina joulukuun eläke/helemikuun eläke. Tuunarilla palakan korotus vielä isompi. Tämä kaikki ihan iliman lakko kiihkoilua pieni tulosen kurmuuttamisena. Vielä pressan vaalin aikaan. Kuinka ilikiettä rankasta lakkoilulla pieniä työn antajia (alle 10 työntekijää) ja heidän ahkeraa henkilökuntaa. Kumpikin on täysin syyttömiä. Heittäkää puhumasta totuuden vastaisesti ko pankkitili kertoo muuta. Heikki lähtee ny halon hakuun sisälle, hella poliisi sano "uskallappa olla hakematta" no en uskalla, joo joo menen menen ;) H
muokattu: 2.2.2024 11:37
Veli-Pekka Merikallio 01.02.2024 12:12

Katsokaa suoraa lähetystä Senaatintorilta, jospa löytyisi himpan verran ymmärrystä tämän maan pienipalkkaisten ja huono-osaisten elämäntilannetta kohtaan!! Ei empatia mikään ylivoimainen taito ole, sitä vain pitää käyttää jossain välissä!


https://yle.fi/a/74-20072389
muokattu: 1.2.2024 12:14
Sirpa Eskelinen 01.02.2024 19:21

Muistan 1956 suurlakon Oulun näkökulmasta. Olin tuolloin alakoululainen, mutta ymmärsin eron rikkaan perheen ja leskiäidin mahdollisuudessa kouluttaa lapsiaan. Oppikoulu oli maksullinen.
Äitini oli sisukas ja kävi vuosia päätyötä ja iltaisin siivosi virastoja kouluttaakseen kolmea tytärtään
Jos oikein muistan, tuon jälkeen ihmisten elintaso alkoi pikkuhiljaa nousta ja antoi minulle mahdollisuuden kouluttaa tyttäreni itseäni paremmiksi veronmaksajiksi.
Hoitajatkin olivat muutaman vuoden ihmisiä eivätkä , kuten nyt valtiollemme tuottamatonta, verorahoilla maksettua halpatyövoimaa, johon kelpaa jokainen mies, joka ei muuhun kykene.

Ulkomaankauppa on kuitenkin sen verran edistynyt, että moni karavaanri on muuttanut etelän lämpöön parempien hoitopalveluiden piiriin. - Jos sivuston kirjoittajiin on uskomista.

Sirpa

Kari Rautiainen 01.02.2024 19:31

Hetkinen… siis jos mies ei muuhun kykene niin hoitajaksi. Onks se niin helppo duuni?

Sirpa Eskelinen 01.02.2024 20:34
Kari Rautiainen

Hetkinen… siis jos mies ei muuhun kykene niin hoitajaksi. Onks se niin helppo duuni?

Tämän hetken päättäjät näyttävät ajattelevan, että hoitaminen on halpatyötä, johon kelpaa vain miehet, jotka eivät muuta opi.
Minä olen suuria ikäluokkia. Me kilpailimme koulutuspaikoista 20/400 monen testin jälkeen.

Olen ollut eläkkeellä toistakymmentä vuotta, joten joudun puhumaan yleisen mielipiteen muokkaamana.

Nythän hoitamista moititaan huonolaatuiseksi ja esim. nykyisen hallituksen mielestä on tärkeämpää satsata ulkomaanvientiin vaikkapa opettamisen tai hoitamisen kustannuksella.

Kari Rautiaiselle
Sirpa

Kari Rautiainen 01.02.2024 20:58
Sirpa Eskelinen

Tämän hetken päättäjät näyttävät ajattelevan, että hoitaminen on halpatyötä, johon kelpaa vain miehet, jotka eivät muuta opi.
Minä olen suuria ikäluokkia. Me kilpailimme koulutuspaikoista 20/400 monen testin jälkeen.

Olen ollut eläkkeellä toistakymmentä vuotta, joten joudun puhumaan yleisen mielipiteen muokkaamana.

Nythän hoitamista moititaan huonolaatuiseksi ja esim. nykyisen hallituksen mielestä on tärkeämpää satsata ulkomaanvientiin vaikkapa opettamisen tai hoitamisen kustannuksella.

Kari Rautiaiselle
Sirpa

Okkay. Minä en osaa sanoa mitä päättäjät ajattelee, mutta epäilyttää pikkasen nyt tuo että tavoitteena olisi saada hoitajiksi miehet jotka ei muuta opi. Kuitenkin kirkkaasti naisvaltainen ala. Vai johtuneeko juuri siitä.
Joudun toistamaan itseäni: ei, näillä stereotypioilla ei tasa-arvoa synny. Näin tasa-arvoisena, en jatka sukupuolirooli aiheesta enempää. Vähempi tasa-arvoiset jatkakoot tästä. Ja pahaa pelkään että jatkaakin.

Sirpa Eskelinen 02.02.2024 16:40
Kari Rautiainen

Okkay. Minä en osaa sanoa mitä päättäjät ajattelee, mutta epäilyttää pikkasen nyt tuo että tavoitteena olisi saada hoitajiksi miehet jotka ei muuta opi. Kuitenkin kirkkaasti naisvaltainen ala. Vai johtuneeko juuri siitä.
Joudun toistamaan itseäni: ei, näillä stereotypioilla ei tasa-arvoa synny. Näin tasa-arvoisena, en jatka sukupuolirooli aiheesta enempää. Vähempi tasa-arvoiset jatkakoot tästä. Ja pahaa pelkään että jatkaakin.

Hoitamista on monenlaista ja monentasoista.

Ensihoitajat olivat aluksi lääkintävahtimestareita ja ala oli melko täysin miesvaltainen.
Sittemmin ensihoitoon on ollut erilaisia koulutusmahdollisuuksia, mutta edelleen ala on miesvaltainen.

Harmittelimme polilla, kun huomasimme, että miehet, jotka eivät päässeet esimerkiksi polisiikouluun, hakeutuivat jämäkästi ohjeistamaan heikompia ihmisiä ja saivat asenteellaan heikot potilaat haraamaan vastaan.
Minut opetettiin kohtaamaan jokainen ihminen ihmisenä, sukupuolesta, ihonväristä, uskomuksistaan, sairauksistaan, heikkouksistaan, vahvuuksistaan, asenteistaan jne huolimatta.

Hoitaminen ei ole ohjeistamista tai arvostelua !

Nyt hallituksemme jämäkästi ohjeistaa heikompia ihmisiä ja saa meidät ihmiset jakautumaan kahteen: pärjääjiin ja pelkääviin.

Tuota vastakkain asettelua en toivoisi, hallitkoon Suomea kuka tahansa.

Itse ajattelen aina itsenäisesti ja toivon, että kaikki toisetkin uskaltavat.

Sirpa

Heikki Ikonen 03.02.2024 05:25

Presidentin vaalit käynnissä v.2024.

Mitä peliä pelataan kulisseissa?
Kuka vetelee naruista?
Mikä on tarkoitus/seuraus?
Häviäjät ja voittajat? :/ H


En muista tällaista vaalien aikaista hämmentämistä kulisseissa. Menneinä vuosina on ollut "VAALI RAUHA". Vaalit on demokratian juhla päivä. On kaatunut kaupunkien netti sivut, ihmiset eivät pääse töihin ko liikenne ei toimi tai lapsia ei saa hoitoon. Onko tarkoitus aiheuttaa vastakkain asettelua suomalaisten keskuuteen? Selkä voiton tavoittelu teollisuudesta ei ainakaan tue vientiä, kansantaloutta, kasvua ja hyvinvointia. Valtion talous kärsii, Suomalaiset yritykset menettävät ulkomaiset asiakkaansa niille jotka ovat luotettavia tavaran toimittajia. Jotkut lakkauttavat tehtaan Suomessa (lopputiliä tarjolla, onnekkaimmat seleviää lomautuksilla) ja avaa uuven jonnekin ulkomaille. Vienti sakkaa ts. kasvua ja hyvinvointia lisäävä ulkomaan valuutta vähenee. Velaksi voi elää vain tilapäisesti ja mahdollisimman lyhyen aikaa. Koskee kotitaloutta ja valtiota. Voittaja on se kellä on vähiten velkaa. Rähinän seurauksia taitaa toivoa tuo naapuri ja suurin häviäjä olemme me, kaikki ME. Istumma mättäälle, keitämme nokipannu kahvit, heitämmä toraamasta. ;) H
muokattu: 3.2.2024 06:08
Toivo Koistinen 03.02.2024 07:46

Niimpänin. Tähän kaikkeen on syy se, että me ihmiset emme halua luopua mistään samaastamme.
Minusta räikein esimerkki huonosta päätöksestä koko maan haitaksi, ja syyksi tähän kaikkeen on tuo prosenttiperusteinen palkkojen korotus.
No hallinnossa sitten presidentinvaltaoikeuksien leikkaus, ja pisteenä iin päälle valtakausien rajoitus.
Se on polokenu lokaan demokratian, ja kaikki tämä yhdessä eriarvoistanut meitä kymmeniä vuosia, ja meno jatkuu.
Maailman tapahtumat, ja tämä lisää anargiaa, ja kiusaamista, ja mitäsitten se.....
Tp

Kari Rautiainen 03.02.2024 09:09

Presiddntin valtakausien rajaus… no joo, Kekkosen touhut ei olleet enään demokratiaa.
Ja ne prosenttikorotukset? Näin me nähdään asioita eri tavoin, kukin omista lähtökohdistaan.

Heikki Ikonen 03.02.2024 09:52

15e tuntipalakkaan 1% = 15snt
30e tuntipalakkaan 1% = 30snt
Kuiten kummallekin kevyt maito maksaa 1,50e/l.

Onko se ny vähääkää oikein että se roskakuski saa korotuksella tyytyä 1 dl maito lasilliseen ko paperimies saa 2 dl pikku tuopillisen.

Se ahneus, se ahneus realisoituu vasta ko stora siirtää paperi tehtaan Brasiliaan ja tehtaan duunari nauttii laatu ajasta työttömänä, mutta roskakuski se vaan tyhjentelee meän roskiksia pikku palakallaan. Suattaa käyvä kerran talavessa kattomassa Kärpät - Ilves pelin Raksilassa, laatu aikaa parhaimmillaan ja ihan omalla rahallaan.

Mänöökö tuo oikein niikö omasta mielestä. :/ H

Kari Rautiainen 03.02.2024 10:27
Heikki Ikonen

15e tuntipalakkaan 1% = 15snt
30e tuntipalakkaan 1% = 30snt
Kuiten kummallekin kevyt maito maksaa 1,50e/l.

Onko se ny vähääkää oikein että se roskakuski saa korotuksella tyytyä 1 dl maito lasilliseen ko paperimies saa 2 dl pikku tuopillisen.

Se ahneus, se ahneus realisoituu vasta ko stora siirtää paperi tehtaan Brasiliaan ja tehtaan duunari nauttii laatu ajasta työttömänä, mutta roskakuski se vaan tyhjentelee meän roskiksia pikku palakallaan. Suattaa käyvä kerran talavessa kattomassa Kärpät - Ilves pelin Raksilassa, laatu aikaa parhaimmillaan ja ihan omalla rahallaan.

Mänöökö tuo oikein niikö omasta mielestä. :/ H

Ei kait me olla siirrytty sosialistiseen järjestelmään. Elämä on valintoja, sitä voi hakeutua sellaseen ammattiin kun miellyttää. Jostain maksetaan enemmän, jostain vähemmän.
Kolhooseissa oli hieno periaate että kaikki sais saman. Tosin se ei onnistunut. Lopulta kukaan ei saanut mitään.

Ei pojjaat kuulkaa. Pitäkää järjestelmästänne, mä en ole mukana.

Heikki Ikonen 03.02.2024 10:58

Tuskin kukaan on hakemassa Suomeen tasapalakka järjestelmää. Ei, vaan järjestelmää että myös pien palakkanenkin pärjää omalla palakallaan. Toisaalta se joilla on jo nyt kova palakka sille annetaan tulevaisuuvessa tupla annos maitoa josta on vara kaataa maahan ko ei jaksa juuva. Viimesessä paijassa ei oo taskuja.

Ko se paperi tehas on Brasiliassa, niin kuinka paljon Suomalainen "myyntimies" saa provikkaa just siitä paperin myynnistä. :/ H

Kari Rautiainen 03.02.2024 11:18

Myytävä se paperi on, valmistetaan se missä hyvänsä. Mitä sen väliä minkä maalainen myyntimies on. Tai missä joku tehdas on. Oon minäki myyny saksalaisia ja belgialaisia koneita afrikkaan. Amerikkalaisia härveleitä habarovskiin.
Tää suomi on niin pieni kylä ettei tänne isoja ongelmia sovi mitenkään.

Toivo Koistinen 03.02.2024 11:29

Niin se prosentti systeemi ihan mutkaton.
Se repii tuloeroja, ja kuten Heikki, niin se pienpalakkanen joutuu enemmän pihistelemään, koska liike-elämä työpailkkojen kasvua syynä käyttäen nostaa hintoja sitten sillä "keskimäärällä", ja aina isomman osan kansaa pitää vähentää kulutusta.
Kuitenkin liike-elämän ajatus, että kulutuksen pitää kokoajan nousta, jotta syntyy työpaikkoja, kun pitää lisätä tuotavuuta, jotta kasvaa yrityksien voitot, jotta riittää enemmän tavaraa kulutuksen ja talouskasvu nousee.
Tuo systeemi tulee tiensä päähän takuulla, jos kerkiää ennen ihmiskunna loppumista muusta syystä
Olisko se tasakorotus malli ollu parempi, koska jo sillon kun itse alotin nuorna työelämää, oli minulla palkkaa 250 mk kuussa, kun taisi olla paperimiehellä tonnin verran, jos velimiehen puheett muistan, kun hän houkutteli paperitehtaan palvelukseen.
Tp

Markku Hämäläinen 03.02.2024 11:37
Kari Rautiainen

Ei kait me olla siirrytty sosialistiseen järjestelmään. Elämä on valintoja, sitä voi hakeutua sellaseen ammattiin kun miellyttää. Jostain maksetaan enemmän, jostain vähemmän.
Kolhooseissa oli hieno periaate että kaikki sais saman. Tosin se ei onnistunut. Lopulta kukaan ei saanut mitään.

Ei pojjaat kuulkaa. Pitäkää järjestelmästänne, mä en ole mukana.

Tasapalkkaa voisin sanoa vastustavani, palkka on hyvä kannustin.
Minulla ei tosin ole enää osaa eikä arpaa oman rahantuloni määräytymiseen, koska olen eläkkeellä.
Muut määrittelevät minulle tulevan rahavirran suuruuden.
Eniten olen itseni kohdalla tuosta hallituksen suunnittelemasta maksimikorotuksen suuruudesta, jolla estetään palkkavinoutuman korjaaminen, eli sosiaalialan palkkojen jälkeenjäänti.
Kun tämän elämänjunan pääteaseman (KVG) valot kajottavat jo edessä, joten olen huolissani siitä, kuka huolehtii minut sinne pääteasemalle.
Jos sosiaalialan palkat laahaavat jatkuvasti jäljessä, niin tosiaan porukka hakeutuu Rauzin ohjeen mukaisesti muihin hommiin, jolloin sairaalat ja hoitolaitokset jäävät ilman hoitajia.
Opettajina tulevat työskentelemään koulusta päässeet ylioppilaat, kun kukaan ei hakeudu alan koulutukseen.

Kari Rautiainen 03.02.2024 12:24

Sosialialan palkoista on itketty niinkauan kun minä muistan. Edelleen siellä on ihmisiä töissä. Ei ihan kaikki ole Rauzin ohjeen mukaan hakeutunut muihin hommiin. Markkinataloudessa se menee niin että jos ei työvoimaa riitä jollekin alalle niin alkaa markkinoilla hinta nousta. Sitte se taas kiinnostaa.

Velipoika kun pomolta kysyi lisää palkkaa niin vastaus oli: Joo, eihän tuo palkka iso ole, mutta aina sillä on miehiä saatu. Poika oli tehny huonon alanvalinnan.

Markku Hämäläinen 03.02.2024 13:10

Kyllä sairaaloissa on jo nyt aikamoinen pula hoitajista, on pitänyt käydä Indonesiasta ja Thaimaasta houkuttelmassa hoitajia Suomeen töihin

Kari Rautiainen 03.02.2024 13:55
Markku Hämäläinen

Kyllä sairaaloissa on jo nyt aikamoinen pula hoitajista, on pitänyt käydä Indonesiasta ja Thaimaasta houkuttelmassa hoitajia Suomeen töihin

Niin on. Ja montaa muutakin ammattiryhmää.

Suomalaiselle kun ei duuni maistu. Rakennusalalla on vissiin vielä muutama suomalainen kyllä. Ei kovin montaa mutta kuitenkin.


Tän päivän nuoret ei halua perinteistä ammattia. Ne haluaa vuolla kultaa tubettajina, kynsimuotoilijoina, tai mitä vaan helppoa mistä maksetaan hemmetin hyvin. Sitte ne aikanaan huomaa ettei se ollutkaan kultakaivos, eikä ole opinnot kunnossa, ei ammattia jne. Ei pääse hoitajaksikaan ilman että takas kouluun…
muokattu: 3.2.2024 14:16
Toivo Koistinen 03.02.2024 14:51

Samat on lausumat nykyään meillä vanahoilla, kun minun vanhemmilla kun hiihtelin piitleskenkillä piitlestukka silimillä.
Sinusta ei poika tule mitään jos et ala miehistyä, ja hankkiia ammattia, ja työtä ittelles. Jouvut kortistoon, ja mierontielle tuolla mallilla.
Noh mierontielle jouvuin, ja voimpa sanoa nykynuorista. Niin monesa liikkeesä, ja vastaavassa olen sannu erittäin hyvää ystävällistä, ja ammattitaitoista palvelua.
Eli ian kaiken on ollut, ja on meitä muutamanlaisia puliveivareita, ja sitten teitä oikeita ammattilaisia, jotka olette, ja jotka pitävät pyörät pyörimässä, kunnes maapallo toisin päättää.
Niinsenytvaan on.
Tp
PS
Taannon oli juttua lehellä, miten kauppojen kassoille vanhemmat ihmiset soitta suutaan, nimittelevät, ja jopa uhkailevat.. Että se meistä ihmisistä

Kari Rautiainen 03.02.2024 18:00

No mutta katotaan saadaanko homo vai hurri päälliköksi. Kyllä se siitä.

Kyllä toi nykynuoriso on kauheeta. On aina sanottu. Polvesta toiseen.

Sirpa Eskelinen 03.02.2024 19:27
Kari Rautiainen

No mutta katotaan saadaanko homo vai hurri päälliköksi. Kyllä se siitä.

Kyllä toi nykynuoriso on kauheeta. On aina sanottu. Polvesta toiseen.

Minun ei tulisi mieleenikään nimitellä ihmisiä " homoiksi" tai "hurreiksi" tai miksikään.
Osaan olla eri mieltä nimittelemättäkin niin kuin aikuiseksi kasvanut ihminen osaa.

Uskon kummankin presidenttiehdokkaan järjestäneen oman sukupuolielämänsä sellaiseen kuntoon, että pystyvät erottamaan maailmanlaajuiset ongelmat sisäpiiriläisyydestä.

En tiedä, onko kumpikaan presidenttiehdokas SFC:n jäsen ja onko koskaan ollutkaan. Enkä tarvitse tietääkään.

Sirpa

Kari Rautiainen 03.02.2024 20:10
Sirpa Eskelinen

Minun ei tulisi mieleenikään nimitellä ihmisiä " homoiksi" tai "hurreiksi" tai miksikään.
Osaan olla eri mieltä nimittelemättäkin niin kuin aikuiseksi kasvanut ihminen osaa.

Uskon kummankin presidenttiehdokkaan järjestäneen oman sukupuolielämänsä sellaiseen kuntoon, että pystyvät erottamaan maailmanlaajuiset ongelmat sisäpiiriläisyydestä.

En tiedä, onko kumpikaan presidenttiehdokas SFC:n jäsen ja onko koskaan ollutkaan. Enkä tarvitse tietääkään.

Sirpa

Se on sinun asia, ole hyvä vaan.

Eikä sukupuolielämällä ole mitään tekemistä sen kanssa pystyykö erottamaan maailmanlaajuiset ongelmat.

Jos minua saa ihan yhteiskunnan taholta sanoa koltaksi, minä saan sanoa homoa homoksi ja mustalaista mustalaiseksi. Senverran olen antanut periksi etten käytä neekeri sanaa kovin yleisesti. Ryssäkin on vaan ryssä, ei sen kummempi.

Mutta Sirpa, kuten aiemmin on opittu, sinun ja minun maailmankuvat, arvot, on niin kaukana toisistaan ettei meidän kannata toisiamme opettaa toisen tavoille. Ei siitä mitään tule kuitenkaan.

Sirpa Eskelinen 03.02.2024 20:53
Kari Rautiainen

Se on sinun asia, ole hyvä vaan.

Eikä sukupuolielämällä ole mitään tekemistä sen kanssa pystyykö erottamaan maailmanlaajuiset ongelmat.

Jos minua saa ihan yhteiskunnan taholta sanoa koltaksi, minä saan sanoa homoa homoksi ja mustalaista mustalaiseksi. Senverran olen antanut periksi etten käytä neekeri sanaa kovin yleisesti. Ryssäkin on vaan ryssä, ei sen kummempi.

Mutta Sirpa, kuten aiemmin on opittu, sinun ja minun maailmankuvat, arvot, on niin kaukana toisistaan ettei meidän kannata toisiamme opettaa toisen tavoille. Ei siitä mitään tule kuitenkaan.

Me olemme sillä tavalla samanlaisia, että meillä on kummallakin omat käsityksemme mielipiteistämme.
Meissä on kuitenkin se ero, että minä voin ja pyrin oppimaan toisten ihmisten tapoja.

Nimittelemään rupean vasta sitten, kun en kykene perustelemaan näkemyksiäni.

Sirpa

Kari Rautiainen 03.02.2024 21:33

Ihan hei oikeesti. Annetaanpa olla. Ole mikä olet mutta minua et kasvata miksikään. Jos sun kanssa yhtään antaa siimaa niin käy kuten aiemmin olemme nähneet. Rieku mitä riekut, mutta mä en ole mukana. Heippa.

Toivo Koistinen 04.02.2024 07:09

Tuosta hallituksen ja ammattiliikkeiden kiistasta. Käsitinkö oikeen etä palkkakattoa ajaa hallitus. Sitä kannatan. Sanoisin, että 10-15 000 olisi aivan oikea siihen, koska sillä elää kyllä hyvin.
Mutta se ei toteudu, eikä se että palkkojen korotusmalli käännettäisi nurin, eli isommat korotukset pieniin palkkoihin, ja pienet isoihin.
Sitten kun asia korjaantuisi, ja pienitulosten ei tarvihteisi menä elatus apua sosiaali luukulle, palattaisiin siihen tasakokoiseen korotusmalliin.
Uskoisin, että kun koko työkansa eläisi hyvin, niin kulutuskinpysyisi hyvänä, ja talous pelaisi.
No tämä on minun utopia, ja munkkikahvista vetoa, ettei toteudu.
Presitentin vaaleista
Kansa on äänestänyt, ja äänestää itse päättäen kuka on seuraava presidentti niistä ehdokkaista mitkä ovat saaneet oikeuden olla mukana.
Eli kansa on puhunut...
Tp

Kari Rautiainen 04.02.2024 09:37

Se on Toivo semmonen juttu että tommoset palkkakatot on ihan hanurista. Ensinnä kokonaisuuden kannalta ei mitään merkitystä. Ja osaajia, huippuammattilaisia ei sillä saa.

Mä olinnaikoinaan myyntimiehenä firmassa joka keksi myyjille provisiokatoksi 10000€. No se tekee sitten sen että kun enskuun liksa on jo täynnä niin pitää ruveta jarruttelemaan, varmistamaan seuraavaa palkkaa. Ei mitään järkeä että myyjän pitää istua jalat pöydällä ja taktikoida koska kannattaa joku kauppa ottaa sisään. Se kyllä aika nopeesti huomattiin ettei sellanen katto ole hyväksi firmallekaan. Olipahan kokeilu.

Heikki Ikonen 04.02.2024 10:27

Paikallinen sopiminen.
Meillä Rinneravintolassa 1988 - 2006.

Meillä se tarkoitti mm. sitä että jos töissä tuli yht äkkiä tarve työvoimasta, soitto kierros vapaalla olijoille, aina joku tuli pelastamaan työ kaverit "jyrän alta". Asiakkaat oli tyytyväisiä ja pankki tykkäsi ko sain lyhennettyä lainaa ylimääräisen laina erän.
Tai työn tekijän piti lähteä vapaalle "henkilö kohtaisen tarpeen?" takia vaikka kesken päivän, se sopi minulle. Tieten sopi.
Molemmin puolinen sopiminen toimi ainaki 15 viimeistä vuotta ko olin palakan maksaja. Tämän jouston seuraus. Työn tekijäni tiesivät että kun töistä soitto tulee. He saivat ("pätkä") töitä jopa silloin kun olivat lomautettuna vähän lumen aikaan.

Miksi tämä ei muka toimisi tänäpäivänä ko se on toiminut jo 20-30v sitten. Hyvä henkilökunta on yrityksen arvokkain osa, siitä kannattaa pitää huolta.


Eihän koskaan työvoima poliittisiin neuvotteluihin (kolmikanta) ole kelepuutettu pieniä yrittäjiä. Hallitus, keskusliitot? ja isot yritykset siellä päättää. Pienet alle 10 työntekijää työllistävät yritykset sopeutuu päätöksiin vaikka ne yhteensä työllistää aivan valtaosan Suomen palkan saajista.
Näistä riitely ei kuulu presidentin "vaali rauhan" aikaan, ;) H

Toivo Koistinen 04.02.2024 10:48

Näin se meillä ihmisillä, kuten tässä. Oma mielipide on se ainoa oikea, ja siitä ei periksi anneta. Isosa mittakaavassa se näkyy ihmiskunnassa sotinen alistamisineen riistoon minkäminkäkin verukkeen nojalla.
Mutta niin se menee, että aika näyttää mikä tästä työsotkusta tulee, meillä... Sitä kyllä ihmettelen, mihin ihminen tarvii kymppitonnien kukausipalkkaa, ja mihin miljardööri rahojaan.
markka aikana oli tinkaa tuttavan kanssa joka tykkäsi että kyllä raha käy, ja palkkaa ei ole koskaan liikaa.
Kysäsin. onnistusko sulta tuhlata jokapäivä 1500 mk...
Tp

Kari Rautiainen 04.02.2024 12:15

Sepä on Heikki just noin. Mutta.

Me kun ruvettiin alkamaan, eli alettiin rupeemaan yritystä pystyyn, niin meitä oli kolme ukkoa. Kaikki on sillon helppoa ja ei edes tarvi kovin paljon sopia kun jokainen tietää hommansa. Sitte kun rupes olemaan reilu parisataa työntekijää ja vaihtoa jokunen sata miltsiä niin se vaan mutkistaa montaa asiaa aika paljon. Kaikki ei vaan mene silleen helposti ja selkeesti. Eikä kaikille käy se mitä on sovittu. Sitte kun rupes olemaan tytäryhtiöitä eri maissa niin jokapaikassa erilaista sopimusta, sääntöä, määräystä, käytäntöä.

Kolme miestä ei tarvinnu henkilöstöosastoa.

Heikki Ikonen 04.02.2024 12:20

Markka aikaan mieki oon pukenut usselle lähtijöille viimesen paijan. Kelleen en laittanna paitaa jossa ois ollu tasku, ihan silleen tyhjin matka evväin ja kuoppaan.
Jotkut eläisään vaan eivät sitä hoksaa. ;) H

Virve Pitkäranta 04.02.2024 12:49

Yli 60% yksityisen sektorin työpaikoista on pk yrityksissä, silti niitä ei huolita työmarkkina neuvotteluihin.
Miksi siis hallituksen pitäisi neuvotella ketään työllistämättömien liittojen kanssa?
Jukka P.

Toivo Koistinen 04.02.2024 14:06

Niin miksi. Miksi on ammattiliittoja. Miksi ei neuvotella. Miksi ihmiset ei tehe ninkun minä haluan. Se on tuo MIKSI iso sana. Melekiin yhtä iso kun MINÄ.
Tp

Kari Rautiainen 04.02.2024 14:07

Verot valtion maksettavaksi. Heti.

Ari Kuusisto 04.02.2024 15:09

Tässä taas sotkeudun somettamaan ketjun jatkoksi,saadaan kohta 200 rikki,tykkään niin pitkistä ketjuista.
Nii-in miksihän on aina joku konklaavi ,joka ajaa olevinaan jonkun ryhmittymän etua, miksihän,
kun aina ne on niin turhia, kun muutenkin voisi sopia.
Niin kun vaikka NATO,ihan turha.
Muuten ,kyllä työmailla on oikein kiroiltu että liitot työllistää ihan helvetisti porukkaa.
1 300 000 taitaa kuulua ammattiliittoihin, "turhan päälle",sanotaan pohjanmaalla.

Kari Rautiainen 04.02.2024 16:20

Liittojen rooli on joo vähä kärsiny hyvinvoinnista. Mutta olihan aiemmin liitot hyvin tärkeitä. Ei siitä pääse mihinkään.


Selkeä osoitus liittojen tärkeyden romahduksesta on se että jäsenmäärät työttömyyskassoissa on melko kovat. YTKssaki yli puolimiljoonaa jäsentä.
muokattu: 4.2.2024 16:30
Kari Rautiainen 04.02.2024 16:47

Ai niin Ari, se NATOn turhuus… kyllähän tossa naapurissa on yks hullu ryssä jota kuitenkin nato pelote pitää pikkasen ruodussa. Vois olla maailma toisella mallilla ilman natoa.

Ari Kuusisto 04.02.2024 17:11

Huono on kieltää ettei kannata kuulua liittoon, NATO.

Heikki Ikonen 04.02.2024 17:37

60km rajalle olevalla alueella ei taho netti ja puhelin toimia. Ei oo kiinteistö vero markkoja tuovia tuulimyllyjä. On tuo raja.
Elämä jatkuu kaikesta huolimatta kohtuuvella. Aina on Karjalassa eletty ja eletään vastakin.

Ajattelepa omalle kohdalle jos vaikka ois oma elämä tuolla...
JA ei ois liitytty Natoon. ;) H


Karjan mailla on totuttu elämään vaatimattomasti, iliman turhaa klumeruulia. Paikalliset osaavat elää omaa elämäänsä turhia möyhäämättä, seuranaan hukat ja ijän karhu. Varjostetulla alueella parhaimmat puska parkit eikä kukaan oo tullu rähjäämään kulukijalle. Yks parhasta - näkö ala järven yli rajan toiselle puolelle. Pietään rajan varsi elävänä, se on turvallisuus asia. . ;) H
muokattu: 4.2.2024 19:05

Liitetiedostot

20240204_172540.jpg
Kari Rautiainen 04.02.2024 18:28

Eino Leino 100 vuotta sitten:

Kuin syyttäjät seisomme aamussa ajan,
Ukraina ja Puola ja Suomi ja Viro,
tuli tuiskavi myös Lätin, Liettuan pajan,
yks meillä on yhteinen tunnus ja kiro,
me selvän nyt vaadimme raakuuden rajan,
kuin lieneekin valtioviekkaus sen siro,
näät Moskova pettää, on pettänyt ennen,
ja pettävi tuhanten vuosien mennen!


Kyllä useampikin maa saa olla natoon tyytyväinen.

Timo Kajava 04.02.2024 20:54
Kari Rautiainen

Liittojen rooli on joo vähä kärsiny hyvinvoinnista. Mutta olihan aiemmin liitot hyvin tärkeitä. Ei siitä pääse mihinkään.

Joo, moni haluaa maksaa enemmän että saa kuulua YTK:hon vaikka halvemmallakin saisi samat edut liittojen kautta.


Näköjään taas tämä aataminaikainen lauta osoitti surkeutensa. Piti vastata tähän: "Selkeä osoitus liittojen tärkeyden romahduksesta on se että jäsenmäärät työttömyyskassoissa on melko kovat. YTKssaki yli puolimiljoonaa jäsentä."
muokattu: 4.2.2024 20:58

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.