Käyttövoimaveron korotus

Kari Pykälä 17.11.2024 21:33

Niin se on vain politiikkaa? https://www.youtube.com/watch?v=4TUJoP7AsRc

Seppo Yliniemi 18.11.2024 06:43

Joo,näin on.
Orpopurra tietää Suomalaisen luonteen,me vähän aikaa valitetaan tästäkin ryöstöstä ja kohta ollaan hiljaa ja maksetaan.
Onneksi "kerma" sai veronalennuksen.

Ari-Pekka Wiik 18.11.2024 08:06

Yhä edelleen kysyn, miksi tämä kohdistuu VAIN ja AINOASTAAN matkailuautoihin?

Toivo Koistinen 18.11.2024 08:32

https://valtioneuvosto.fi/-//10623/matkailuautojen-ajoneuvoveron-kayttovoimaveroa-korotetaan-autoverotuen-poistamisen-sijasta
Kylläkai se, että kaikki maholinen liikenevä koetetaan saada kerättyä kansalta. ALV korotus kävi aikalailla köyhimmän osan kukkarolle, jotta joko alakaaa olla kivet, ja kannot käännetty.
Kai se siten, että kun matkailuauot luokitellaan henkilöautoiksi, niin helepointa laittaa niihin sitten henkilöatovero.
En muuta ossaa tästä.
Tp

Ari Kuusisto 18.11.2024 08:43

Sauli Niinistöä siteeratakseni,kasakka ottaa mistä löysästi otettavissa on.
Verokasakat on nyt liikenteessä.Eilen Orpo vain meinasi että puolustuksen rahoitus pitää neljään prossaan nostaa.Jos emme vain nyt oikein ole edunvalvonnan A-luokkaa.

Eero Piessa 18.11.2024 10:35

Ruotsissa on 15.11 valtionvarainministeri julkaissut ehdotuksen asuntoauton verotuksen laskemiseksi nykyiseltä tasolta,syyksi kertoo olevan nollapäästöisten puuttuminen markkinoilta,niin ei voi rangaista nykyisiä omistajia sen vuoksi.Sanoo myös matkailuautobisneksen olevan tärkeää ja autojen tuovan iloa monien arkeen!
On siellä erinlainen ajatuskulttuuri,no heillä ei ole 17v taantumaa takana.

Ville Säynäjäkangas 18.11.2024 10:50
Ari-Pekka Wiik

Yhä edelleen kysyn, miksi tämä kohdistuu VAIN ja AINOASTAAN matkailuautoihin?

Muissa henkilöautoissa tämän tasoinen käyttövoimavero on ollut voimassa jo iät ja ajat.
Sitä käyttövoimaveroa ei varsinaisesti nostettu, vaan alennus poistetaan.


En siis kannata kustannusten nousua, vaan tuon näkökulmaa asiaan. Kirjoitin tästä jo aiemmin, jos verrataan rehellisesti keskimääräistä matkailuautoa ja lyhyttä 4 hengen Ducatoa + pienehköä vaunua, niin tavaran ja henkilöiden kuljetuskapasiteetti sekä asuintilat ovat samat. Maksut ovat kokonaisuutena jatkossakin vaunun vetäjällä suuremmat.
muokattu: 18.11.2024 11:02
Heikki Ikonen 18.11.2024 11:09

Kokonaisuudesta unohit sitten sen meän kauppa kassi sitikan. Yks eläke kaks vuosi veroa 😬 H


Sen retkuilu kulumien lisäksi :/
muokattu: 18.11.2024 11:14
Toivo Koistinen 18.11.2024 12:12

Monmutkasta on, sanoi Esa Pakarinen. Niin meilläkin nyt, kun latoseisoja tuli myytyä. Ostaakko pikku paku, sisustuttaakko se Turkkuses, ja myydä sitikakvanahus, eli ajella sillä kaiikki ajot, kuten moni kaupungissa asuva elakellainen tekee.
On aina kortteeri valamis reissuun, ja ainoastaan yksi käyttövero. Tai ostaa poksi latoon seisomaan, tai ajella vanahuksela kotiajot, ja vuokrata noille muutamalle reissulle, niinkun tänävuonna, että kaks tähän mennesä, ja vieläkö kaamosta...
Ei oikeen intoo enä lähtä, kun alakaa olla nuo polut meleko tuttuja.
Mutta jos paljon kulukisi, niin ehottomasti peltikuori ainoaksi, ja maksaa mitä maksaa, koska elämä maksaa, ja se on tosiasia, että on vain yksi elämä, eikä latikkoon mukaan saa ööriäkään.
Eli tet jotka tosiaan kuletta, niin kulukekaa, nauttikaa siittä, ja antakaa hevoisen surra, sillä on isompi pää.
Tp

Ari Kuikka 19.11.2024 12:41

DoDiih!
On se mielenkiintoista tämä päättäjien ajatustenkulku. En muista mitä silloin reilu 10 vuotta sitten korotettiin, mutta esimerkkinä Isäukolla oli autona LMC. Katoksessa se seiso ja valmiina liikenteeseen, muuta kun väänsi avaimesta. Kulut oli vajaa 200€ vuodessa vakuutuksineen. Vuodessa tuli abauttiarallaa 2000km. Vinkkasin silloin että otappa liikennekäytöstä pois syksystä kevääsen kun ei muutenkaan ajanut. Ottihan se ja otti moni muukin, kun oli näillä päättäjillä ihmettelemistä, kun ei verotuotot olleetkaan mitä oli laskettu. Kumma juttu. Eikö asuntoauton omistajat rikastuneetkaan verottomalla käyttöautolla.

Omassa FH Volvossa ollut tuo päivävero 3.40€ 18t kokonaismassalla. Kesälomalla ollut aina liikenteessä koko kuukauden, mutta aina viikonloppureisussa 3 vrk liikennekäytössä. Laskeskelin että tuo 3,5t tupperilla ei paljoa jää 5,5 senttiin korotuksen jälkeen mun nykyisestä päivämaksusta. Taitaapi liikennekäytöstäpoistot lisääntyä ja päättäjät ihmettelee ettei tuotakkaan veronkorotus mitä on laskettu......................... Ai Niiiiiiiin suunnittelevat jotain pakollista liikennekäytömaksua vuosittain. Aivan mahtavaa....... eiköhän liikenteeseenottomaksukin Trafilla nouse aika reilusti 6,5 €:sta
Ei herra mun reiteni....

Olin jo varautunut maksamaan kybän käytöstä päivässä, mutta 7,5 t raja laski sen reiluun 6 ekeen, halpaa kun mikä. Maksan sitten ensi vuonna kahden kuukauden käytöstä 200€ enemmän mikä vielä menettelee, mutta jos joku pakollinen liikennekäytössäpito niin Noup
T.@ri



Heikki Ikonen 19.11.2024 13:33

Tämä on sitä Suomalaista kriisiin varautumista. Oikea käsi ei tiiä mitä vasen tällä kertaa keksii.
Mikä parempi turva kriisin tullen ko matkailu ajoneuvo. Liki mistään ulkoisista tekijöistä riippumaton täydellinen lämmin - tilapäinen kämppä perheelle, 72h varmuus varastoineen, jopa talavella.
Niin - liekkö käyny mielen vieressäkää mitä tästä vero hässäkästä seuraa. Eikö paaliin vaan, kele.

TAI

Opposition porukat ajaa Suomen talouven polovilleen, ei vähääkää tunnu huolettavan tärkeän kaapelin katkot tai viimeks Loviisan ydin voimalan viat tai muukaa hulluttelu mualimalla. Kohampahan vain itelle, mulle mulle rahoo . ... 🤔 H

Toivo Koistinen 19.11.2024 14:44

Eikö se ole jos asustelemaan, niin matkailuvaunu se paras. Koko sisätila asuinkäytössä. Aggrikaatti antaan säähköö.
En lähe mihinkään. kahtelen akkunasta kun sotakoneet mennä jytältää. Jos vihulaiset ampuuvat, niin sehän on siinä, ja vaan sannoo lähtiissä, kun Numento ulos-ottomiehelle kuolinvuoteella. Sinä mahat kohta eksyä minun jäliltä
Raadon saavat vaikka keitellä evääkseen. Minnen sitä tarvihte.
Loiisan voimalahan on pyörinny siittä 70 luvulta, ku Neuvostoliitto sen rakensi, ku junan vessa.
Olokiluodon iisakin kirkkohan, minkä Ranskalaiset tekasi muutaman kymmenen vuuen aikana, sehän sammua tupsahtaa tämäntästä.
Tp.
PS
Politiikkaa en ennää pohdiskele suuremmin. Tottapahan jos on ens eduskuntavaalit, niin äänestelettä kunnon poliitikot eduskuntaan joka korjailee asiat.

Harri Halinen 19.11.2024 16:59

Puu+vesi+tuli, niillä pyörii höyrykone.
Laturi+akku (molemmat oikeanlaisia kestäviä) saadaan virtaa myös talteen.
Lisäksi tarvittavat valo, lämpö ym varusteet.
Johan noilla pääsee alkuun nykytekniikkaan - elämisen alkuun.
Sitten pitäisi kaupunkilaisen vielä ratkaista ravinto ja viihde.
Jousipyssy, pontikkapannu ja Etuteltan puheet?

Heikki Ikonen 19.11.2024 19:28

Heleppo homma:
Hyppää metroon, hilipasee Jumboon, vilauttaa visaa leipä pisteellä palaa samaa reittiä takas 16. kerrokseen hissillä ja tipautaa leivän paahtimeen, aukasee netti tv:n ja a'vot.
Ainiin pistorasiasta ei tuukkaa sitä sinistä johon koskeminen tekee kipeää, perskules sentään 🤔.
Näin oon ymmärtänyt että homma toimii kulukipa laivat tonnikala ja panaani lastissa tai ei - tänne "saari valtio" Suomeen ja juna ratakaan ei ole Norjaan vastaku piirustus lauvalla, siitäkin riidellään että ei ei ku se p...
Kohan vain ei vielä tulis ikävä sitä kaverin kaverin maalais serkkua. H

Markku Kujanpää 19.11.2024 20:07

"Politiikkaa en ennää pohdiskele suuremmin. Tottapahan jos on ens eduskuntavaalit, niin äänestelettä kunnon poliitikot eduskuntaan joka korjailee asiat"

Äänestäminen on kansalaisille velvollisuus. Toisaalta kansalaisten kannalta on hyvä, ettei kaikki ole niin velvollisuudentuntoisia.

Sami Koistinen 20.11.2024 12:07

Vuosiveroakin on suunniteltu jottei käytöstäpoisto vaikuttaisi.
Mikähän kostotoimi tämä on matkailuautoilijoita vastaan. Onko joku karavaanari käyttäytynyt huonosti jotain päättäjää kohtaan?
Tasapuolisuuden vuoksi pitäisi säätää venevero, moottoripyörävero, ilmailuvero, asuntovaunuvero. Kaikki ovat rekisteröityjä laitteita.

https://moottori.fi/uutinen/ajoneuvon-vuosivero-esilla-lakiluonnoksessa-ei-kuitenkaan-realistinen-vaihtoehto-lahiaikoina/

Kaj Nyyssönen 20.11.2024 13:55

Onneksi on paljon vaihtoehtoja.

Auton voi rekisteroidä.
-kuorma-autoksi vaatii vain 600 € maksavan todistuksen tavarankiinnityspisteistä.
-palauttaa se takaisin linja-autoksi, ei ole linja-autokorttia

Rekisteröidä se Portugaliin - en ole selvittänyt mitä se maksaa/vuosi - vaatii residensian Portugalista täytän siihen ehdot
luopua koko harrastuksesta vapauttaa 5000€ ylläpitohuolloista ja korjauksista/vuosi ja n. 3000€/vuosi polttoaine kuluista - nämä voi lisätä vuotuisen matkabudjettiin sillä saa mukavasti hotelliöitä ja lentolippuja ostettua. Nykyisessä matkabudjetissa on jo 30 vrk hotelliasumista ja 20 lentolippua vuodessa
Toivo Koistinen 20.11.2024 14:27

Juurikin näin, ja jos halua helppoa, niin vuokraaa vaunua tai autoa, mikäli kuten meillä, että muutama reissu vuuesa, niinkun se oli kun oli oma kuljin.
Sillonkin se oli semmoset puolikymmentä kahtapuolta ne kulukemiset, elikkä se oli latoseisoja nimensä mukaan.
Niin niillä huolto, vero, ynnä pääoma kustannusta omaan varsinkin jos ei näin hyvä säilytystila, kun mulla, niin sillä rahala vuokraa vähän paljon.
Hakee kulkimen, ajelee, siivoaa, ja palauttaa, ja siinä se.
Tp

Seppo Yliniemi 26.11.2024 14:44

Onko mikään puolue ollut vastaan kättöveron korotusta??


Käyttöveron
muokattu: 26.11.2024 15:25
Ari Hooman 28.11.2024 21:19

On demarit. Hyvin kirjailtu vastalause, jossa korotusta oli kevennetty. Ei tietenkään johtanut mihinkään, mutta kuitenkin. Oli perehdytty asiaan, toiset sen sijaan uskoo ja nyökyttelee mitä VM:n virkahenkilöstö syöttää. https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mietinto/Sivut/VaVM_23+2024.aspx

Seppo Yliniemi 29.11.2024 05:22
Ari Hooman

On demarit. Hyvin kirjailtu vastalause, jossa korotusta oli kevennetty. Ei tietenkään johtanut mihinkään, mutta kuitenkin. Oli perehdytty asiaan, toiset sen sijaan uskoo ja nyökyttelee mitä VM:n virkahenkilöstö syöttää. https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mietinto/Sivut/VaVM_23+2024.aspx

No oli kuitenki joku vastaan.

Seppo Yliniemi 30.11.2024 18:38

Sen veran vielä tuosta tulevasta verosta matkailuautille että älkää hätäillkö hupiveneen ja käsämökin omistajat,kyllä orpopurra muiistaa teitäkin.
Tai sitten jotku "taikinanpurijat".

Reijo Jaakkonen 30.11.2024 19:44

Hei !
Miksi asuntoautoilijoita suomen valtio rankaisee veron korotuksilla.
Jos köyhä eläkeläinen saa hankittua asuntoauton ja matkustaa etupäässä Suomessa. Toinen mahdollisuus on lähteä ulkomaille ja viedä rahat sinne, + lentomatkustaa, tämäkö on kokoomuksen ja perussuomalaisten kivalta ja suomen kukkaroa vahvistava toimenpide.
Jos näin käy, eiköhän tässä tehdä lumien sulattua protestimarssi Helsiinkiin ja tehdä leiri Mannerheimintielle pariksi viikoksi.
Niin tässä olisi MOT-ohjelmalle tuoda asiat esille, paljonko autoilijat maksaa valtion kukkaroon rahaa ja mitä autoilijat sillä saa.
Kuinka paljon eduskunnassa on edustajia jotka asuu Riihimäen alapuolella. Nämä henkilöt kyllä pääsee julkisilla kulkuneuvoilla.
Minä itse ole 65% liikunta invalidi.
Kyllä perussuomalaiset lupasivat autoilijoiden taakkaa keventää.
Hyvät Caraavaani ystävät tarttukaa kaikin voimin vastustamaan suomen hallituksen tekemiä korotuksia.

Kari M Niemelä 30.11.2024 20:28

Hallituksen porukka = täysin pihalla miten Oy Suomi saadaan nousuun.
Hallituksen veronkorotukset, vähentää verotuloja kuten Alv veron korotus, laskentamalli, nyt saamme veroa x € , korotuksen jälkeen xx€ enemmän, eivät huomio paljonko korotukset vähentävät kulutusta kun rahat vaan loppuu, jep samaa mieltä mennään Mannerheimintielle pitämään leiriä siellä ei ole kylttiä yöpyminen kielletty

Seppo Yliniemi 30.11.2024 21:01
Kari M Niemelä

Hallituksen porukka = täysin pihalla miten Oy Suomi saadaan nousuun.
Hallituksen veronkorotukset, vähentää verotuloja kuten Alv veron korotus, laskentamalli, nyt saamme veroa x € , korotuksen jälkeen xx€ enemmän, eivät huomio paljonko korotukset vähentävät kulutusta kun rahat vaan loppuu, jep samaa mieltä mennään Mannerheimintielle pitämään leiriä siellä ei ole kylttiä yöpyminen kielletty

Mennän vaan lähen mukaan,se porukka vaan jää aika kytyseksi.

Esa Hyvönen 30.11.2024 22:17

Kokoomus voisi tehdä kuten 1918 ja eliminoida me kaikki köyhät valittajat vanhoine rupusine autoineen niin ilmastokin pelastuisi ja teillä olisi enemmän tilaa herrojen ajaa.

Eero Bruun 30.11.2024 23:24

https://www.bing.com/ck/a?!&&p=5fdc83fad2b080bb43b5bb16d76fc38f75834673bb3c91c309ea671ff2b02490JmltdHM9MTczMjkyNDgwMA&ptn=3&ver=2&hsh=4&fclid=291660de-c37a-6eb5-3643-759bc2f56f89&u=a1L3ZpZGVvcy9yaXZlcnZpZXcvcmVsYXRlZHZpZGVvP3E9dHklYzMlYjZuK29yamF0K3NvcnJvbit5JWMzJWI2c3QlYzMlYTQrbm91c2thYSZtaWQ9NTU1QjQwNTc0MkVDQ0U1NzIzNzk1NTVCNDA1NzQyRUNDRTU3MjM3OSZGT1JNPVZJUkU&ntb=1

Eero Kateisto 02.12.2024 15:22

Olen joskus äänestänyt kokoomusta tai ainakin harkinnut. En enää. Pienituloisia eläkeläisiä ja köyhiä lapsiperheitä rangaistaan kovalla kädellä. Mukana karavaanarit, jotka eivät varmaan helpolla enää äänestä kokoomusta eikä persuja. Hyvätuloisia hellitään. Epäilen, että seuraavissa eduskuntavaaleissa kokoomus putoaa 15 prosenttiin ja perussuomalaiset jäävät sen alle. jopa 10 prosenttiin. Miksi karavaanareita jahdataan tolkuttomilla veronkorotuksilla. Nämä tavalliset vaanarit matkustavat pääasiassa Suomessa ja tuovat paikkakunnille rahaa.

Heikki Ikonen 05.12.2024 18:03

Elä Eero oo huolissaan! EU on lyömässä jarrua koko käyttövoma vero touhulle mm Suomessa.
Poistuis vain tuo muinais muisto. Diesel maksaa tolopalla saman kö 96 B mutta iliman käyttövoima veroa.
Poistuisi koko käyttövoima vero, se ken ajaa paljon, maksaa siitä minkä ajaa tarpeeseen tai jos joutavaa hurua heittää, korkeampana hintana/litra tankilla.

Toki onko se moraalisesti oikein tai tasapuolista että kaikkialla Suomessa kauppa, lääkäri tai mikään palvelu ei oo sähkö nyssen saavutettavissa. Jollein kehäkolomosen sisällä pitkä matka on 50km (kävästä ny Hyvinkäällä, Tampere on mualiman toisella puolen), aivan mahdoton matka se 50km on joillen mutta taas joillein vain joitain poronkusemia tai 200 km lääkäriin on aivan sama - EIVOI mitää täytyy kuiten päästä käväsemään, lääkärissä tai maitokaupassa ko maito jääkaapissa tyssäs tai tyrä vaivaa - terkkari kutsuu, omalla autolla.
Niise meillä perähikiällä 🤭 H

Heikki Ikonen 05.12.2024 18:19

IS 5.12.24

Liitetiedostot

20241205_181742.jpg
Kari Rautiainen 05.12.2024 19:04

https://www.is.fi/autot/art-2000010878624.html

Ville Säynäjäkangas 05.12.2024 22:20

Joo, tuohan meneekin hyvin ja kaikki on tyytyväisiä, kun tolppaan tulee 5€/litra ;)


Siten saadaan ne patteriautot kiinnostamaan.
muokattu: 5.12.2024 22:21
Heikki Ikonen 06.12.2024 01:30
Ville Säynäjäkangas

Joo, tuohan meneekin hyvin ja kaikki on tyytyväisiä, kun tolppaan tulee 5€/litra ;)

Se lisäks sähkön energian KWh hinnaksi euro + KWh siirto hinnaksi toinen euro kaikelle sähkölle jos kulutus piikki käy kerrankin yli 5KW tunnissa vuojen aikana. (tehomaksu).

Lisäksi vielä valtio (tai mualiman rahamiehet suoraan) ottaa meiltä jollain konstilla vanhojen
Oy SUOMI Ab
velekojen lyhennyksiin ja korkoihin myntit. Mualima ei unoha (saataviaan) vaikka äänestäjä unohtais.
Näin se kulukurin valssi mänöö, mutta mänköön.

HYVÄÄ ITSENÄISYYS PÄIVÄÄ 🇫🇮 H

Kari Rautiainen 06.12.2024 09:53
Ville Säynäjäkangas

Joo, tuohan meneekin hyvin ja kaikki on tyytyväisiä, kun tolppaan tulee 5€/litra ;)

Enemmän ihmettelen sitä että eikös suomen pitänyt olla mukana EUssa?
Työryhmä jossa poliitikkoja, ministeriötä, kansanedustajia, viisaita ja asiantuntijoita, lausuntokierroksia ja kova hälinä. Eikä aavistustakaan siitä mitä EU valmistelee. Ihan käsittämätöntä touhua.

Heikki Ikonen 06.12.2024 10:17

Elä Kari elä ny, jäittihän 🇫🇮 :nen meppien ranking listalla vielä kolome taakse, ei kuiten aivan huonoin 😮‍💨, mitä lie työ aikanaan muuta touhunnu 🤷‍♂️ ko nostellu raskasta palakkaa 🤑, on se kovoo hommoo. 😬 H

Kari M Niemelä 06.12.2024 10:22
Kari Rautiainen

Enemmän ihmettelen sitä että eikös suomen pitänyt olla mukana EUssa?
Työryhmä jossa poliitikkoja, ministeriötä, kansanedustajia, viisaita ja asiantuntijoita, lausuntokierroksia ja kova hälinä. Eikä aavistustakaan siitä mitä EU valmistelee. Ihan käsittämätöntä touhua.

Juuri näin, on kauan sitte mennyt usko päättäjiin, toisten moittiminen vie suurimman osan ajasta niin jää pääasiat huomiomatta

Kari Rautiainen 06.12.2024 10:42
Kari M Niemelä

Juuri näin, on kauan sitte mennyt usko päättäjiin, toisten moittiminen vie suurimman osan ajasta niin jää pääasiat huomiomatta

Niinpä. Mulla on ollu sellanen lapsellinen kuvitelma, että asiantuntija on sellanen joka tuntee asian. Ja mitä ei tunne, ottaa selvää.

En usko että EU niin salaa valmistelee asioita ettei niistä tietoa jaettaisi jäsenmaille. On sielläkin työryhmä asiantuntijoita ja meppejä jne. Lausuntokierroksia jne.

Eli tieto ihan varmasti on ollut mutta väärässä paikassa, väärillä asiantuntijoilla. Ja päättämässä asiantuntijat jotka ei asiaa tunne.
A kak, normal katastrof.

Juhani Sironen 08.12.2024 18:27

Moro,
Ihan en kaikkia kommentteja ole lukenut, joten en ole varma on näissä mainittu, että kansalaisaloite.fi
sivuilla on lista, jossa voi antaa äänensä tätä korotusta vastaan.Jotta sinne...oli viimeks vasta reilut 3700
nimeä.Eiköhän meitä liikkuvia karavaanareita löydy enempikin.
Veroja täytyy maksaa mutta nyt kaavailtu korotus mun mielestä kohtuuton.

Kari Rautiainen 08.12.2024 21:53
Juhani Sironen

Moro,
Ihan en kaikkia kommentteja ole lukenut, joten en ole varma on näissä mainittu, että kansalaisaloite.fi
sivuilla on lista, jossa voi antaa äänensä tätä korotusta vastaan.Jotta sinne...oli viimeks vasta reilut 3700
nimeä.Eiköhän meitä liikkuvia karavaanareita löydy enempikin.
Veroja täytyy maksaa mutta nyt kaavailtu korotus mun mielestä kohtuuton.

Jos asettaa tavoitteen johon on tarkoitus päästä, pitää tavoitteen olla realistinen. Muutoin se on haave jostai…
Tavoite ettei mitään tehdä, onko se realistinen.

Toivo Koistinen 09.12.2024 07:57

Tuli mielen tuosta, kun se vero tulee, ja kaikista noista alle 3,5 tonnin autoista tulee samanarvoisia, niin se helepotta rakentelua.
Ei ole mitään sisäkorkeusvaatimuksia, eikä sisustusvaatimuksia. Voi vaikka pikku pakusta istuinten takaa leikata pois sen väliseinän, pistää seiniin jotain ajoäänen pehmentäjää, ja kantaa sisälle sänkyä, ja semmosta.
Eikun matkan ja siinäse.
Miten tämä kaikki vaikuttaa sitten niinsanottujen matkailuautojen hintaan, en osaa siihen. No tämä on minun arvelua vain.
Maailma näköjän muuttuu aikamoista vauhtia nykyään.
Tp

Ville Säynäjäkangas 09.12.2024 09:23

Autovero ja käyttövoimavero on eri asioita.
Sisäkorkeus esimerkiksi vaikuttaa pelkästään autoveroon.

Ville Säynäjäkangas 09.12.2024 09:45

Tällä uudella käyttövoimaverolla poistetaan veronkierto ”matkailuautojen” rakentamisen kannattavuus. Nythän on tehty kovasti isoja jatko-ohjaamo pakettiautoja ja muunnettu aktiivikäytöstä poistuneita pikkubusseja muka matkailuautoiksi, mm. sängyt irtolevyjä tai muuten niin hankalia ja hempuleita, ettei niitä ole tarkoituskaan käyttää.

Toivo Koistinen 09.12.2024 11:19

Niinhän se taitaa olla. Eihän sitä pysy mukana näissä kiemuroissa. Muistelen että aikanaan tekivät farmariautoista pakuja, ja pienemmile maksuille ottamalla takapenkin pois, mutta sitten laki muuttui, ja samalla o siten teki laki picupeista henkilöautoja.
Sehän oli taannon laki, ettei picupin lavalle saanu laittaa sitä asuinkoppia, mutta sekin taisi muuttua sallituksi.
Kaise niin, että laki tehhään, ja kansa koettaa sitä kiertää näissä autoasioissa.
Noh jos matkailuauto on matkailuauto sitten niillä säännöillä, ja henkilöauto henkilöauto, nii sehän on sitten selkeää hommaa.
Ostaa puolikorkean pakun, ja sisustelee sen ja siinäse. Käytövoimavero mene, muttaniihän se matkailuautosa menee.
Tp.

Ari Kuusisto 10.12.2024 08:28

Kyllä suomipoika kekseliäs on.Takavuosina tehtiin ne suksipoxi-audit ja citikat, ym.
Kattoon pieni reikä ja lasikuitukoppero katolle että korkeus täyttyi takapenkit pois,ja kas paku oli valmis.
Camarosta lava-auto,Maastureista ruuvipenkin kanssa huoltoauto,ja mitä vielä.Verot aleni.
Isot lava-autot kantavuuden korotuksella kuorma-autoksi jne.
Jään mielenkiinnolla odottelemaan mistä se seuraava porsaanreikä putkahtaa.
Miten tuo matkailuauto kuorma-autoksi mikä verovaikutus, ei taida kuormansidontaa ja tilaa olla riittävästi.
Onks tietoo.

Ville Säynäjäkangas 10.12.2024 09:28

Täyskorkeaa tavaratilaa pitää löytyä ja ne kuormansidontalenkit. Väliseinä lujuuslaskelmilla. Kantavuutta riittävästi. Näitä on vaadittu paikasta ja katsurista riippuen.
Joitain vuosia sitten avoimuus loppui, eikä kirjoitettuja pykäliä ole enää julkisesti nähtävillä. Se on melko ikävä kehitys. Mielivalta annettiin katsurille päättää, näyttääkö auto esimerkiksi kuorma-autolta.
Kymmeniä vuosia olen aihetta aktiivisesti seurannut ja rakentanut rajoja hipovia jopa venyttäviä ajoneuvoja.


Kuorma-autoon saa kyllä laittaa asuntokontin kyytiin ja silloin ei mitään rajoituksia tai epäselvyyksiä ole. Voi olla siis kaksi täysin samannäköistä laillista matkista, joista toinen on kuorma-auto ja toinen M1 henkilöauto, jota ei saa millään katsastettua kuorma-autoksi. ....... On siinä sellainen ero, ettei asuntokonttiin saa matkustajapaikkoja.
muokattu: 10.12.2024 09:36
Toivo Koistinen 10.12.2024 10:52

Ainahan kaikessa on koetettu noita veronkiertohommia. Mutta olisko sitten kun jos kaikki alle 3500 kg autot on henkilöautoja, ja nissä se käytövomavero, niin sillonhan eikö rakentelu helepotu, jos haluaa pikkupakusta rakennella ittelle sopivan.
Joskus näkyny nettikaravaanissa semmosia volkkarin gadyjä, ja vastaavia pieniä autoja, johin on sitten rakenneltu peti, ja lisänä sitten jotenkin näitä keittely, ja muita hommia.
https://moottori.fi/koeajo/koeajo-volkswagen-caddy-california-tarjoaa-seikkailua-arkeen/
Muistuu, kun nuorna yksin eläissä otin ladasta vänkärin penkin pois, ja rakensin siihen yhden henken petin, niin kun poliisin kanssa olin jutuissa, ei hesiihen mitenkään reagoinu, eikä katsuri.
Se oli henkilöauto.
Tp

Ville Säynäjäkangas 10.12.2024 11:36

Henkilöauto Caddyyn voi asentaa sängyn ilman veroseuraamuksia.
Pakettiauto Caddyyn kun asentaa saman sängyn, niin ensin maksuun tulee muutama tonni autoveroa ja dieselvero kasvaa kuusinkertaiseksi, eli samat maksut kuin henkilöautosta.

Toivo Koistinen 10.12.2024 13:30

Näinhän se on, ja kun semmonen on mahollista, niin pakettimalliin laittasin, sen sisustuksen koska ei olisi akkunoita ympäriinsä.
Maksaahan se, mutta onko pakettimalli halavempi ostaissa, nii kompensoi sitä verojuttua.
Toisaalta kun noita retkiautoja kahtelee, niin ajamattomat alakaa olla kaheksan kympin luokkaa, eli homma maksaa. Valinta kysymyshän nämä.
Tp

Ville Säynäjäkangas 10.12.2024 15:34

Onhan pakettimalli halvempi useammalla tavalla. Ensimmäiseksi ikkunat puuttuu, toiseksi se on karummin sisustettu ja kolmanneksi se alennettu autovero.

Seppo Svärd 11.12.2024 08:58

Tarjolla on jo täyssähköautoja joilla on vetomassaa +1500 kg. Jos vaunun kanssa pääsee yhdellä latauksella n.200-250 km niin pidän sitä varteenotettavana vaihtoehtona. Latauspaikkoja alkaa olla jo riittävästi. Matkailuauton verot+vakuutus maksaa kohta n. 150€/kk. Sähköauton käyttö n. 200€/vuosi+vakuutus. Sähköautolla vaunun veto maksaa murto-osan diesel matkailuauton kuluista. 1500 kg vaunun sisätilat ovat tilavammat kun monen matkailuauton. Lisäksi pääsee eroon kahden auton loukusta, useimmillla taitaa olla henkilöauto matkailuauton lisäksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.