- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu kotimaassa »
- Käyttövoimaveron korotus
Käyttövoimaveron korotus
Niinmpä. Mutta mistä sitten valtion pitäisi verottaa enemmän. Meteli nousee, ja kova palkkojen korotus ralli, jos ansioveroa nostetaan.
Jos ansioveroa nostetaan sen liike-elämä lisää tuotteiden hitaan, ja taas pientuloiset saa selekään
Nythän kuten edellä henkilöautoissa on jo nämä verot. ALV veroa on nostettu. Erinäisiä etuuksia laskettu, jotka koskettavat eniten pientuloisia.
Aluehallinnot ovat miljardi tappiolla, ja se on terveyden hoitoa koskettava asia. Mistä siihen raha
Myönnän, että kun meillä on matkailuautojen hinnat kivunneet pilviin, vaikka niissä ei ole autoveoa, vai onko liike-elämä siltäosin hintoihin lisännyt sen autovero osan, kun kuuluu euroopassa olevan nuo halvempia.
Luulen hallituksen katsovan, että tuo matkailuautovero on harrastusvero, eli ei koske kovin suurta osaa kansasta.
Siis pienimmän riesan tie se on siltä osin, ja ymmärrän sen kiukun minkä se näissä piireissä tekee.
Tp
Ei ole juurikaan halvempia ole esim Saksassa uudet Hymerit, kun huomio, että Saksan alv on vain 19% ja meillä nyt jos 25,5%. . Jos m-auto maksaa varusteineen 140 k€, niin tuo alvin ero tekee jo 6094 euroa. Yrityshän ei maksa alvia, vaan perii sen kuluttajilta jo toivon mukaan sen myös tilittää valtiolle.
Saksassa tosin saa alennusta enemmän jopa uusista autoista, kuin Suomessa. Meillä käsittääkseni tuo alennus menee vaihdokin hyvityshinnoitteluun, niinpä meillä on sitten kalliimmat käytetyt m-autot…
Valtion edustajat toki varmaankin ovat jo laskeneet, et jos laitetaan veroa vain 2025- eteenpäin uusille autoveron muodossa, niin alvin tuotto vähenee heti, kun myynti sakkaa..
Jos nyt myydään uusia n 1800 kpl ja niistä peritään keskimäärin alvia noin 25000€ eli yhteensä 45 miljoonaa euroa, niin myyntimäärän väheneminen tekee, sen ,että autoveron lätkäisty vain uusille m-autolle olisi tuotoltaan todellisuudessa negatiivinen…
Eikös alvia peritä ostohinnan ja myyntihinnan välisestä erotuksesta?
Eikös alvia peritä ostohinnan ja myyntihinnan välisestä erotuksesta?
??? Mitä ihmettä tarkoitat ???
Eikös alvia peritä ostohinnan ja myyntihinnan välisestä erotuksesta?
Juu, ei peritä ei.
Eikös alvia peritä ostohinnan ja myyntihinnan välisestä erotuksesta?
Juuei. Olet väärässä, mutta samalla melkein oikeassa. Tuotteen tai palvelun myyvä yritys perii alvin koko myyntihinnasta, mutta tilittää alvia valtiolle vain tuosta osto- ja myyntihinnan erotuksesta.
Oletan seuraavassa että alv on 25% niin on vähän helpommat luvut.
Yritys X ostaa arvonlisäverollisia raaka-aineita yritykseltä Y 100 euron verottomalla hinnalla eli maksaa 125 euroa yritykselle Y. Tuosta siis veroa 25€. Yritys X tekee sitten valmiin tuotteen, jonka myy asiakkaalle 300€ verottomalla hinnalle, mikä tekee alvillisena 375€. Kuluttaja maksaa alvia täydet €75, mutta yritys X saa vähentää verotuksessaan sen 25€, minkä maksoi alvin osuutta yritykselle Y ja tilittääkin valtiolle ainoastaan 50€. Raaka-aineet myynyt yritys Y tilittää valtiolle sen 25€, mitä lisäsi myymiensä raaka-ainaiden hintaan.
Tuossa esimerkissä siis loppuasiakas maksaa alvia 75€ ja valtio saa saman 75€, mutta verojen tilitys jakaantuu kahdelle yritykselle arvonnousun suhteessa.
Tuo oli selkeesti esitetty.
Juuei. Olet väärässä, mutta samalla melkein oikeassa. Tuotteen tai palvelun myyvä yritys perii alvin koko myyntihinnasta, mutta tilittää alvia valtiolle vain tuosta osto- ja myyntihinnan erotuksesta.
Oletan seuraavassa että alv on 25% niin on vähän helpommat luvut.
Yritys X ostaa arvonlisäverollisia raaka-aineita yritykseltä Y 100 euron verottomalla hinnalla eli maksaa 125 euroa yritykselle Y. Tuosta siis veroa 25€. Yritys X tekee sitten valmiin tuotteen, jonka myy asiakkaalle 300€ verottomalla hinnalle, mikä tekee alvillisena 375€. Kuluttaja maksaa alvia täydet €75, mutta yritys X saa vähentää verotuksessaan sen 25€, minkä maksoi alvin osuutta yritykselle Y ja tilittääkin valtiolle ainoastaan 50€. Raaka-aineet myynyt yritys Y tilittää valtiolle sen 25€, mitä lisäsi myymiensä raaka-ainaiden hintaan.
Tuossa esimerkissä siis loppuasiakas maksaa alvia 75€ ja valtio saa saman 75€, mutta verojen tilitys jakaantuu kahdelle yritykselle arvonnousun suhteessa.
Muuten hyvä esimerkki, mut ei
käsittääkseni Suomen karavaanariliikkeet valmista matkailu-autoja…
Muuten hyvä esimerkki, mut ei
käsittääkseni Suomen karavaanariliikkeet valmista matkailu-autoja…
No ei, mutta samaan tapaan tuo menee silloinkin kun joku ostaa tuotteen jostain ja myy kalliimmalla eteenpäin. Ketjut voi alihankkijoineen olla todella pitkiä, mutta logiikka on sama, ja se loppuasiakasreppana maksaa joka tapauksessa aina alvin koko kauppasummasta.
Kyllä tähän korotuksen älyttömyyteen ny jonkun tahon pitäisi puuttua kovalla kädellä.
Ensin vaanarit ikääntyy ja harrastus hiipuu ku nuoria ei kiinnosta, nyt jos vähän on alkanut kiinnostaa, ni sekin tapetaan hallituksen toimesta tehokkaasti.
Tällä menolla loppuu koko touhu.
Ei muuta ku nimiä keräämään vastustuksen puolesta..
Kyllä tähän korotuksen älyttömyyteen ny jonkun tahon pitäisi puuttua kovalla kädellä.
Ensin vaanarit ikääntyy ja harrastus hiipuu ku nuoria ei kiinnosta, nyt jos vähän on alkanut kiinnostaa, ni sekin tapetaan hallituksen toimesta tehokkaasti.
Tällä menolla loppuu koko touhu.
Ei muuta ku nimiä keräämään vastustuksen puolesta..
Ikääntyy? Varsin paljon on tullut uusia harrastajia, jotka liikkuvat matkailuautoilla, retkiautoilla ympäri Eurooppa. Myös ns van-rakentelu on suosiossa. Toki SF-alueilla porukka ikääntyy ja ei uudempaa porukkaa enää innosta yhdistystouhu…miksiköhän?
Eduskuntahan meillä demokratiassa nämä asiat päättää, niin ihan turha on mitään adressia ruveta keräämään… vakuutusmaksut nousevat myös, kun liikenteestä poisto yleistyy korotuksen myötä…
Ikääntyy? Varsin paljon on tullut uusia harrastajia, jotka liikkuvat matkailuautoilla, retkiautoilla ympäri Eurooppa. Myös ns van-rakentelu on suosiossa. Toki SF-alueilla porukka ikääntyy ja ei uudempaa porukkaa enää innosta yhdistystouhu…miksiköhän?
Eduskuntahan meillä demokratiassa nämä asiat päättää, niin ihan turha on mitään adressia ruveta keräämään… vakuutusmaksut nousevat myös, kun liikenteestä poisto yleistyy korotuksen myötä…
SFC yhdistyksissä on pääosin samantyyppinen rakenne, tulorakenne, jne.
Esimerkkiyhdistyksessä 1000 jäsentä, joista 100 käyttää omaa aluetta. 900 ei siis saa yhdistykseltään mitään, liitolta lehden. Autokanta on n puolet matkailukalustosta, ja autoa ei kannata makuuttaa kausipaikalla.
Autolla liikkuva väki ei ole kovinkaan kiinnostunut asuinpaikan läheisyydessä olevasta ”omasta” alueesta. Kausipaikkalainen taas haluaa käydä kuin mökillä. Mieluummin lähellä.
Yhdistyksen toiminta on pääosin se oma alue, jota 90% yhdistyksen jäsenistä ei käytä. Siksi noita 90% ei kovin kiinnosta yhdistystoiminta joka siis on se alue. Taloudellisessa mielessä tulot, menot, riskit on se alue, parempi kun ei sekaannu siihen.
Ennustan SFC yhdistyksille tulevaisuudessa suuria vaikeuksia kun ei pelkästään se että alueen väki vanhenee, vaan myös päättäjät vanhenee. Uusiutumista tai kehitystä ei juuri tapahdu, ei ole tarvetta kun alue on kuitenkin täynnä. Toistaiseksi. Mitä nyt uusi kiuas ja karaokeen langattomat mikrofonit. Siinä kehitystoimet.
Moniko noista 90% lähtis välittömästi yhdistyksestään jollei se olisi pakkohomma jos haluaa liiton palveluita. Tämä selittää myös jäsenyhdistyksistä Matkailuautoilijat, kasvun. Kun ei mitään väliä mihin yhdistykseen kuuluu.
Miks väität että, vakuutusmaksut nousee?? Kasvaako vakuutus yhtiöiden tai valtion saamien verojen loppu summa yhteensä, meiltä kaikilta, eppäillä sopii??
Nouseeko? "liikenteestä poiston aikaan" toki saakin nousta niille ketkä liikkuu 365, (päivä hinta).
Liiterin takana oleva 10 tai 20 tuhannen e "pyörillä ja moottorilla oleva matka mökki" tuskin törmää skuuttiin 13 - tiellä, ei riskiä, ei maksua. Puskassa seisovien vakuutus maksut ei päätä huimaa.
Net ketkä liikkuu 365 satojen tonnien kulukimilla, niijen kuuluuki maksaa joka päivästä / kilometristä, toisaalta toki niikö meän pers aukisteki, se on ihan OK, ken ajaa, se maksaa käytön mukaan.
Toinen asia taas on:
Tyhmäähän se ois seisottaa sadan tai kahen sadan tuhannen kampetta liiterin takana vattu puskassa 360vrk/v ja käyvä kerra vuojessa kirkossa, net on tehty liikkumista varten - isolla kirkolla ja ussein, vähä päästä.
Siellä puskassa seisoo net kuppaset paaliin mänöä oottavat kotterot kaiken jouto ajan, net otetaan liikenteeseen tarvittaessa, VAIN tarvittaessa ja jus niiks päiviks ko on tienpäällä.
Tärkein pointtihan tässä on "puskassa seisovan auton kuski ei jaa rahaa", ts. ei luo työtä eikä toimeentuloa turuille eikä toreille.
Meillä monella on kuukausi tulot X euroa: jos joku (verottaja tai vakuutus yhtiö) siitä sätistä saa nykyistä enempi niin se on joltai muulta (esim. Esson mittari) pois, leipään mänöö vakio summa kotona ja kylillä, pankki tilin loppu summa on kuun lopussa tasapeli, nolla e. (tosin tämä ei koske miltsi miehiä 😉) 🤷♂️H
Meillä oli auto kymmeniä vuosia, ja kyllä se seisoi paljon elämässään tuolla ladossa, tosin kyllä sille kuiten kun ne viikon pari reissut ympäri Suomea, ja osin pohjos Norjasa,niin kertyi liki kymppitoni vuuesa keskimäärin.
Sillon jo pohdiskelin, ja kun nyt parivuotta sitten elämän mutkissa tuli myytyä latoseisoja, että mitäpä nyt.
Teettäskö pikkupakuun nukkumatilan Turkusessa, ja siitä sitten kaikken ajoon auto, kuten paljon on kaupunkilais elakellaisilla ollut, kun kerrostalosa asuu, niin voi ajela tarveajot, ja jos tuntuu, niin käydä reissu, kun näkyy, ettei paljoa enää tule liikuttua, mutta ompaahan aina valmiina kumminkin.
Meillä vielä se, että tuo vanaha diiseli on aikasen kallis trafin mielestä, mutta palvele yhä liikahyvin huolletuna vaikka koko lopuiän, ja kokeilin 750 kg pikku vuokrvaunua yhesti syksylä, ja vetelihän se, mutta säälittää kiskottaa vanhuksella.
No luottokorjaamo sanoisi, että vetele vain, korjataan jos rikkoontuu, ja halvintahan se
Nosekin, että ostaakko vielä vaika diiseli oktaavia automaatilla, kun semmosen automaatin kuumettakin, niin sitten sillä vuokravaunua tarvitessa.
Millanen lie se veturina, kestänekö se ihmeautomattilaaatikko, vai mikäse paras veturi olisi tonnin toista kilon vaunulle
Tai pikkunen pensasitikka automaati, ja vuokrailla autoa.
Olen opiskelu nykyään, että ei aatella aina sitä rahaa, vaan koetetaan elää elämän lopputaivalta, koska rikastua ei tarvi, kuhan elämiseen raha riittää, niin antaa lopun mennä.
Tp
Tuosta veroasiiasta en enempää. Mutta olisko niin, että nuoremmat lomamatkaharrastajat muutasivat mallia vain, että kun kuiten on se henkilöauto, niin laittaavat vaunun, tai sittenalkavat vuokrata vaunua, tai miksei autoakin. Koska tosiasia, jota aikanaan ittekkin pohdiskelin, kun oma seisoi työsäollesa, ja vapailla vai ajeltiin, että sillä auton hinnalla vähän paljon vuokraa.
harrastuksen alussa kun telttaperävaunu hukatiin, niin myöhemmin alettiin lomilla vuokraaman autoa, ja näin jäläkikäteen se toimi sillon ainakin hyvin, kun varasi aikanaan sen.
Alkaako nytkin sitten yleistymän se. Tosin kun olen katellu nettikaravaanista peltikuoria, niin olisko siellä vähän uusisa hinnan laskua tullut.
Tp
Miks väität että, vakuutusmaksut nousee?? Kasvaako vakuutus yhtiöiden tai valtion saamien verojen loppu summa yhteensä, meiltä kaikilta, eppäillä sopii??
Nouseeko? "liikenteestä poiston aikaan" toki saakin nousta niille ketkä liikkuu 365, (päivä hinta).
Liiterin takana oleva 10 tai 20 tuhannen e "pyörillä ja moottorilla oleva matka mökki" tuskin törmää skuuttiin 13 - tiellä, ei riskiä, ei maksua. Puskassa seisovien vakuutus maksut ei päätä huimaa.
Net ketkä liikkuu 365 satojen tonnien kulukimilla, niijen kuuluuki maksaa joka päivästä / kilometristä, toisaalta toki niikö meän pers aukisteki, se on ihan OK, ken ajaa, se maksaa käytön mukaan.
Toinen asia taas on:
Tyhmäähän se ois seisottaa sadan tai kahen sadan tuhannen kampetta liiterin takana vattu puskassa 360vrk/v ja käyvä kerra vuojessa kirkossa, net on tehty liikkumista varten - isolla kirkolla ja ussein, vähä päästä.
Siellä puskassa seisoo net kuppaset paaliin mänöä oottavat kotterot kaiken jouto ajan, net otetaan liikenteeseen tarvittaessa, VAIN tarvittaessa ja jus niiks päiviks ko on tienpäällä.
Tärkein pointtihan tässä on "puskassa seisovan auton kuski ei jaa rahaa", ts. ei luo työtä eikä toimeentuloa turuille eikä toreille.
Meillä monella on kuukausi tulot X euroa: jos joku (verottaja tai vakuutus yhtiö) siitä sätistä saa nykyistä enempi niin se on joltai muulta (esim. Esson mittari) pois, leipään mänöö vakio summa kotona ja kylillä, pankki tilin loppu summa on kuun lopussa tasapeli, nolla e. (tosin tämä ei koske miltsi miehiä 😉) 🤷♂️H
Vaikka vahinkojen kappalemäärä pysyisi samana, niin korjaus kustannukset nousevat ja kun väliaikainen käytöstä poistojen määrä lisääntyy , niin kyllä vakuutusten hinta nousee… mahtaakohan riittää 10-15% alkaen vuodesta 2026..
Minä katson asiaa alv:n kerääjä kannalta eli paljon ko. veroa kertyy.
Tottakai veron maksaja maksaa koko alv-summan uudesta tuotteesta - aikaisemmin verotta hankkineiden ketjun osalta.
Niin paljonko veroa kertyy. Uskon, että isotuloiset jos tarvii, niin hankkii, ja maksaa hinnan.
Mutta onko kun sanotte, ettei paljon kerry verottajalle, muta kun jokapaikasta kiristetään, ja voi sanoa, että keski, ja pientulosilla se kirpasee eniten elämää.
Toisaalta kun alkaa olla valtiolla kohta kaikki kiristelytoimet tehtynä, että alaka kohta niinsanottu ostovoima katoaman, ja velka lisääntyy, niin on koetettava kerätä ne vähätkin mitä voi saada.
Katsovat, että nuo on harrastevälineitä...
Tp
Minä taas katon asiaa siltä kantilta "kaivosta ei voi ottaa vettä yhtää enempää ko pohjaa myöten".
Kaik rahat mänöö mikä vähä tuloo. Kyllä kait se kuiten leipä ja kämppä on keulilla. Jos jää niin harrastetaan jotai. Jos teatteri liput tuntuu kalliila se vaihtuu joksikin muuksi, jos matkailu autoilu - niin se vaihtuu halvempaan (ajetaan vanhalla ja vähemmän) mihin on vara.
Ei kansa voi harrastaa velaksi niikö edellinen hallitus töyhötti - velaksi hyi olokoon! Velan hoito kulut on yksi monista syistä että nyt valtio kiristää kukkaronsa nyörijä - pakko. On tullut tilin tevon aika. 👄💰 myöten 🫢 H
jk. taas tuli muuten talavi, toisen kerran tälle syksylle 👍.
Liitetiedostot
17290874528452758672447584124419.jpgMeillä oli auto kymmeniä vuosia, ja kyllä se seisoi paljon elämässään tuolla ladossa, tosin kyllä sille kuiten kun ne viikon pari reissut ympäri Suomea, ja osin pohjos Norjasa,niin kertyi liki kymppitoni vuuesa keskimäärin.
Sillon jo pohdiskelin, ja kun nyt parivuotta sitten elämän mutkissa tuli myytyä latoseisoja, että mitäpä nyt.
Teettäskö pikkupakuun nukkumatilan Turkusessa, ja siitä sitten kaikken ajoon auto, kuten paljon on kaupunkilais elakellaisilla ollut, kun kerrostalosa asuu, niin voi ajela tarveajot, ja jos tuntuu, niin käydä reissu, kun näkyy, ettei paljoa enää tule liikuttua, mutta ompaahan aina valmiina kumminkin.
Meillä vielä se, että tuo vanaha diiseli on aikasen kallis trafin mielestä, mutta palvele yhä liikahyvin huolletuna vaikka koko lopuiän, ja kokeilin 750 kg pikku vuokrvaunua yhesti syksylä, ja vetelihän se, mutta säälittää kiskottaa vanhuksella.
No luottokorjaamo sanoisi, että vetele vain, korjataan jos rikkoontuu, ja halvintahan se
Nosekin, että ostaakko vielä vaika diiseli oktaavia automaatilla, kun semmosen automaatin kuumettakin, niin sitten sillä vuokravaunua tarvitessa.
Millanen lie se veturina, kestänekö se ihmeautomattilaaatikko, vai mikäse paras veturi olisi tonnin toista kilon vaunulle
Tai pikkunen pensasitikka automaati, ja vuokrailla autoa.
Olen opiskelu nykyään, että ei aatella aina sitä rahaa, vaan koetetaan elää elämän lopputaivalta, koska rikastua ei tarvi, kuhan elämiseen raha riittää, niin antaa lopun mennä.
Tp
Tuollainen pakettiautosta tehty monitoimiauto kävi joskus mielessä. Vuokrattiin Saksassa Mersu Vito pikkubussi Ryanairin frankkuhahnin lentokentältä. Automaattivaihteet ja tehokas kone. Ei tuottanut ongelmia ajaa moottoritiellä Luxemburg-Namur 150km/h. Oli hyvä peli. Ei taida selkä enää taipua. 80-luvulla vielä taipui, kun ajelin itsekyhäilemällä volkkari kleinbussilla ympäri Eurooppa.
Ilman muuta Eero. Pistä toimeksi, ja osta paku. Toimita Turkuun, ja suunnittele sitten hejän kansa sisustus mieluinen. Siinä on autoo jokapäivälle.
Kannattaa tehhä asioita kun kykenee, niin ei harmita vanahana, että Pertana sekin jäi tekemäti.
Tuli mieleen nyt tuosta kleinbussista.
Nuorna kun oli telttaperävaunu, niin sillon alako näkymään Saksalaisia turisteja joilla oli noita kleinbusseista tehtyjä retkiautoja.
Kyllä halutti semmosta, mutta kun elämän alussa jo pikkusen velekaa, eikä palakka ihmeelinen, niin ei kyenny..
Varmaan liki parikymmentä vuotta sitten Hailuodon lautalla oli nuoripari, ja heillä oli omateko hiace. Pieni lapsi, ja koira.
Näkyi miten onnellisia olivat ilmeisen kesälomareissulla. Muistu mielen oma telttaperävaunu, ja tehtiin melekimpä parhaat kesäloamreissut.
Tp
Minä taas katon asiaa siltä kantilta "kaivosta ei voi ottaa vettä yhtää enempää ko pohjaa myöten".
Kaik rahat mänöö mikä vähä tuloo. Kyllä kait se kuiten leipä ja kämppä on keulilla. Jos jää niin harrastetaan jotai. Jos teatteri liput tuntuu kalliila se vaihtuu joksikin muuksi, jos matkailu autoilu - niin se vaihtuu halvempaan (ajetaan vanhalla ja vähemmän) mihin on vara.
Ei kansa voi harrastaa velaksi niikö edellinen hallitus töyhötti - velaksi hyi olokoon! Velan hoito kulut on yksi monista syistä että nyt valtio kiristää kukkaronsa nyörijä - pakko. On tullut tilin tevon aika. 👄💰 myöten 🫢 H
jk. taas tuli muuten talavi, toisen kerran tälle syksylle 👍.
Onko nykyhallitus saanut velka kurimusta kuntoon???
Kun ite ei onnistu on hyvä konsti verrata edellisiin.
Muistu mielen telttaperävaunu ensireissu kesälomalla. Oltiin menossa Nuorgamiin katsomaan lappia, Käänsin erään puron viereen teltan esiin, jotta illastetaan katellaan ja yövytään.
Avasi oviverhon poliisi, ja kysyi, onko kaikki hyvin. menin ulos ja sanoin kyllä, mutta ollaanko laittomassa paikassa, pitääkö lähteä.
Ei olkaa ihan rauhassa, oikeastaan oltiin kaverin kanssa uteliaita mikä tämä teltta on, ja miten toimii.
No minä näytin, käänsin sen kasaan, ja taas auki, ja sanoin leiriytyminen on heleppoo, ja kevyt vetää sokotan pikkukoneella.
Kiittelivät, toivottelivat hyvää lomareissua, ja tuumasivat. Taisi nousta kuume..
Tp
Ookko sitä mieltä että ei haittaa jos kaivon pohjalta kaapasee veen vähyyven takia hiekkaa aamu kahvi veteen. Nyt sitä hiekkaa saamme - sinä, minä niikö kaikki muukki, haluammepa sitä tai ei, näin se nyt vain on.
Tuskin se yksin Petterin tai Riikan vika on paitsi oppositiolta kysyy... 🤭
Oottako muuten laskenut kuinka monta epäluottamus äänestystä Petterin hallitus on seleviittäny. Ensimmäistä puuhasiva ennen Orpon hallituksen ensimmäistäkää istuntoa. Taitaa olla oppositiolla joku kerho ihan niitä kehittelemässä, joka kuulle - parhaalle kaks?? 😐 H
Tuo veronkorotus vaikuttaa kaikkeen kotimaan Karavanmatkailuun koska se kohdistuu myös leirintäalueisiin lisäämällä vierailijoiden kustannuksia.
En henkilökohtaisesti ymmärrä sitä, että lisätään vain kotimaanmatkailu verotusta mutta ei toteuteta vastaavaan verotuotto johtavaa ulkomaanmatkailun veronkorotusta samaan aikaan.
Eli ei ole ajateltu asiaa järkevästi, vaan ahneesti.
Ahneella on tunnetusti paskainen loppu.
Jos tuo nyt kaavailtu vain kotimaan matkailuun kohdistuva veronkorotus toteutuu, toimin sitten itse ns vastavirtaperiaatteella eli vähennän vastaavasti Suomeen maksamiani kulutusveroja.
Eli siirryn Alkon asiakkaasta Systembolaagetin asiakkaaksi ja maksan Alkohiliveroni + niiden ALV:t Ruotsin valtiolle.
En halua yllyttää muita toimimaan samalla tavoin, mutten kiellä seuraamasta esimerkkiäni.
Eli kiusa se on pienikin kiusa ja jos riittävän moni toimii samalla tavoin kanssani on tuon kaavaillun veronkorotukset tuottovaikutus valtiontalouteen negatiivinen.
Käyttövoimaveron korotus kohdistuu matkailuautoihin, riippumatta siitä missä maassa sillä ajelet. Ja yövytkövpuskissa vai leirintäalueella.
Tänään tuli sfc uutiskirje jossa oli aika hyvin kuvattuna noita vaikutuksia. Ja tarkempaa tietoa järjestön uudemmasta kannanotosta, lobbauksesta jne. Hyvä niin.
Tuo veronkorotus vaikuttaa kaikkeen kotimaan Karavanmatkailuun koska se kohdistuu myös leirintäalueisiin lisäämällä vierailijoiden kustannuksia.
En henkilökohtaisesti ymmärrä sitä, että lisätään vain kotimaanmatkailu verotusta mutta ei toteuteta vastaavaan verotuotto johtavaa ulkomaanmatkailun veronkorotusta samaan aikaan.
Eli ei ole ajateltu asiaa järkevästi, vaan ahneesti.
Ahneella on tunnetusti paskainen loppu.
Jos tuo nyt kaavailtu vain kotimaan matkailuun kohdistuva veronkorotus toteutuu, toimin sitten itse ns vastavirtaperiaatteella eli vähennän vastaavasti Suomeen maksamiani kulutusveroja.
Eli siirryn Alkon asiakkaasta Systembolaagetin asiakkaaksi ja maksan Alkohiliveroni + niiden ALV:t Ruotsin valtiolle.
En halua yllyttää muita toimimaan samalla tavoin, mutten kiellä seuraamasta esimerkkiäni.
Eli kiusa se on pienikin kiusa ja jos riittävän moni toimii samalla tavoin kanssani on tuon kaavaillun veronkorotukset tuottovaikutus valtiontalouteen negatiivinen.
No joo, kyllä verot alkoholin osalta menee ruotsiin, kun on noin puolet halvempaa viinien osalta. Auto pois liikenteestä aina, kun palataan reissusta.
No joo, kyllä verot alkoholin osalta menee ruotsiin, kun on noin puolet halvempaa viinien osalta. Auto pois liikenteestä aina, kun palataan reissusta.
Mä oon huono veronmaksaja kun en alkomahoolia osta kun senverran mikä auton pissapoikaan menee. Toisaalta taas…
Duodaduoda... Jos ne kaikki jotka eivät ulkomailta viinojan hanki, ja nyt kostoksi aalkavat kantaa alkoverorahat Ruotsiin kostoksi valtiolle tuosta turha-autoveron korotuksesta, nin mitäpä valtio.
Keksii jonkun muun konstin butjettivajeen korjaamiseen. Nosta poltoaineveroa, ja diesel henkilö, ja diesel matka autojen käyttöveroa.
Sitten siirtää sen matkailuautojen verohomman alkuperäiseen, elikkä matka-auton ostoveroon..
Noh tämä taas on minun höpinää, jotenka ei paineita....
Tp
Käyttövoimaveron korotus kohdistuu matkailuautoihin, riippumatta siitä missä maassa sillä ajelet. Ja yövytkövpuskissa vai leirintäalueella.
Tänään tuli sfc uutiskirje jossa oli aika hyvin kuvattuna noita vaikutuksia. Ja tarkempaa tietoa järjestön uudemmasta kannanotosta, lobbauksesta jne. Hyvä niin.
Korotusjuna meni jo ...lobbauskirjeet lie tarkoitettu jäsenistölle ... mielenkiintoiset järjestöt SF sekä autoliitto, molemmissa vahva "kaupallinen yhteistyö" kauppiaitten kanssa, vaikka yhdistykset toimintaa rahoittavat jäsenet...
Korotusjuna meni jo ...lobbauskirjeet lie tarkoitettu jäsenistölle ... mielenkiintoiset järjestöt SF sekä autoliitto, molemmissa vahva "kaupallinen yhteistyö" kauppiaitten kanssa, vaikka yhdistykset toimintaa rahoittavat jäsenet...
Ei menny vielä. Vasta sitten kun nähdään päätös. Eikä tää näytä karavaanareita edes kiinnostavan, kansalaisaloite tuon vastustamiseksi on kerännyt muutamia satoja kannattajia. Voisi siis päätellä että kyllä karavaanarilla rahaa on.
Käyttövoimaveron korotus kohdistuu matkailuautoihin, riippumatta siitä missä maassa sillä ajelet. Ja yövytkövpuskissa vai leirintäalueella.
Tänään tuli sfc uutiskirje jossa oli aika hyvin kuvattuna noita vaikutuksia. Ja tarkempaa tietoa järjestön uudemmasta kannanotosta, lobbauksesta jne. Hyvä niin.
Kommenttini pointti oli siinä, että tuo em veronkorotus kohdistuu pääasiassa kotimaanmatkailuun.
Eli kotimaanmatkailun verotus kiristyy mutta ulkomaan lomamatkoja ei edelleenkään veroteta.
Suomen autoverotusta on CO2 päästöihin perustuvaa, joten olisi järkevää myös verottaa lentämisen CO2 päästöjä.
Eli tasapuolisuudesta tässä kirjoittelen.
YLE-veron tyyppinen metaanipäästömaksu kaikille olisi tasapuolisempi, mutta ilmeisesti poliitikot pelkäävät omien äänestäjiensä vaihtavan kohdetta jos koko kansa verolle laitetaan.
Pitää myös muistaa että virkamiehen nuo verot valmistelevat ja ilmeisesti joku virkamies ei pidä teiden tiukoista, joten pistetään niille lisää veroja.
Pitää myös muistaa että tuo vero kohdistuu välillisesti kaikkiin karavanalueisiin koska se vähentää liikkumista matkailuautoilla.
Matkailuautojen vuokrat myös nousevat, joten kilpailukyky ulkomaanmatkoihin heikkenee.
Karavanalueet ovat myös osa Suomen matkailutarjontaa ulkomaisille turisteille,joten en ymmärrä miten sisäänlämpiävästi tähän asiaan Karavanporukoissa suhtaudutaa.
Itse en omista matkailuautoja, vaan vedän autoni perässä Solikkaa, mutta haluan myös pitää kaikkien matkailuautolla leirintäalueita kiertävien puolta, koska saunassa olemme tasa-arvoisia kulkuneuvosta .
Kansalaisaloite.fi
Kuitattu on näkyy olevan vähän päälle 600 ,kovaa kiinnostusta ei oo, taitaa olla rahakasta porukkaa , eikö tarvii olla 50tuhat et menee eteen päin?0
Kävin kannattamassa äsken saman tien kun luin tästä. 😁
Kutsuin äsken siskot ja veljen apuun. ✊
Hallitus aikoo 6 kertaistaa matkailuautojen dieselveron sekä lisäksi vaikeuttaa/estää liikenteestä poistot ,jotta varmasti saisivat karavaanareilta kaikki rahat.
Hallitus aikoo 6 kertaistaa matkailuautojen dieselveron sekä lisäksi vaikeuttaa/estää liikenteestä poistot ,jotta varmasti saisivat karavaanareilta kaikki rahat.
Mistä tieto ”vaikeuttaa/estää” ?
Olli Rusin kirjoitus Caravan 5/24 sivu 6
Eipä näy vielä nettilehtenä 5/24 lehteä.
FAKTAA moottoripyöräilystäni ja moottorikekkailustani 😒.
Joitain vuosia sitten moottoripyörien ja moottorikelkkojen liikenteestä poistoa rajoitettiin 😬.
"Lyhin poisto aika on kuukausi"?
Ennen vanahaan tuli pyöräiltyä vähän päästä, kilometrejä vuodessa 10 000 km - jopa 29 000km kesällä.
Sama tapa moottori kelekalla, tuli tehtyä monta useamman päivän reissua esim. Hetta / Palojärvi / Kilipisjärvi. Nykyisin kelekka kulkee auton peässä kärryssä ja käytössä muutaman päivän talavessa, välillä seisoo yli kuukauden. Liikenteessä olo päiviä vuojessa tosi vähän.
Muutoksen jäläkiin moottoripyörä on seisonu yli 11 kk/v.
Kuukauven aikana pyöräilen mitä pyöräilen koko vuonna. N. 11 kk aikaan EN ole tienpäällä, EN päästä ilimaan pakokaasuja, EN ravota lompsaa huoltoaseman kahvilassa tai kämppärillä. EN maksa liikenne vakuutus maksuja.
TÄHÄNKÖ TÄYTYY SIIRYÄ MATKAILU AUTONKIN KÄYTÖSSÄ?
Onneksi on rannassa purjevene, merelle siis 😂 H
Hallitus aikoo 6 kertaistaa matkailuautojen dieselveron sekä lisäksi vaikeuttaa/estää liikenteestä poistot ,jotta varmasti saisivat karavaanareilta kaikki rahat.
No nyt näkyy tuo lehti nettiversiona.
”Suunnitellaan jopa mahdollisuutta rajoittaa liikenteestä poistoa” sanoo Rusi…
Tästä olis hyvä olla jotain tietoakin.
Tai ei sen mulle väliä, mä meen tolla autolla ympäri vuoden kuitenkin.
Mutta ymmärrän kyllä tuollasen suunnitelman, liikenne trafin serverillä tulee nousemaan valtavasti. Ja ymmärrän että vakuutusyhtiöt haluaa että autot on liikenteessä.
Tulot on mitä on, kuluja ei voi olla yhtään enempää, muuton tuleepi "konkurssi"!
Lyhyt näköstä ajatella, eurot tilistä heti omaan kassaan, (VALTIO, kunta, tai mikää muukaa taho) "säätämällä pakolla kansalaisen jotai kulu erää"! Kun ja jos tulot ei nouse, niin kulutustottumusta on pakosta muutettava jotta rahat kansalla riittävät, ei vain voi kuluttaa enempi kun tilille tulee.
Kun valtio verottaa euron se euro menee kierrosta pois het valtion kassaan, eikä ole yhteiskunnan rahan kierrossa tuottamassa esim. työtä tai välillisiä veroja.
Tais olla Sipilän aikaan ko m-pyörät ja kelekat. Liikenteestä poisto aika muutui "minimi 1kk". Silloin siirryin enempi vene hommiin, muutin kulutus tottumustani.
Tallissa tai tallin takana seisova kampe ei mahollista rahan jakamisen kämppärille tai kelhen muullekkaa taholle. Raha pysyy omassa lompsassa. H
Liitetiedostot
screenshot_20241019_172538_google_2.jpgNo nyt näkyy tuo lehti nettiversiona.
”Suunnitellaan jopa mahdollisuutta rajoittaa liikenteestä poistoa” sanoo Rusi…
Tästä olis hyvä olla jotain tietoakin.
Tai ei sen mulle väliä, mä meen tolla autolla ympäri vuoden kuitenkin.
Mutta ymmärrän kyllä tuollasen suunnitelman, liikenne trafin serverillä tulee nousemaan valtavasti. Ja ymmärrän että vakuutusyhtiöt haluaa että autot on liikenteessä.
Kirjoitus on suoraan käsikirjasta ”Miten esitellä jäsenilleen, että saatiin neuvotteluissa ”veret seisauttava torjunta voitto” 😂
Täytyyhän jostain saada rahaa rikkaiden tuloveronalennuksiin ja perintöveron poistoon.
Tuosta liikennekäytöstäpoistosta, luulisin että vakuutusyhtiölle on helppoa rahaa kun esimerkiksi meikäläisen auto seisoo autohallissa vakuutuksen lähtömaksut on maksettuna ja kaskostakaan ei koidu riskiä törmäysvahingosta.
Luulis että ovat puntaroineet riskin tuotos/panos tasapainoon.
Esim.Tapiola:
(Liikennekäytöstäpoiston aikana kaskovakuutuksen turvista ovat voimassa hirvivahinko-, palo-, varkaus-, ilkivalta-, luonnonilmiö- ja lunastusetuvakuutus. Sen sijaan esimerkiksi kolarointi-, sijaisauto-, keskeytys- ja autopalveluvakuutus eivät ole voimassa.)
Tuo hirvivahinko -osuuden voimassaolo aika hauska.
Muistakaa tarkistaa tarkkaan ettette maksa esimerkiksi lunastusedusta ylimääräistä jos auton ikä on jo ylittänyt voimassaoloajan.
Ainakin Tapiola ottaa kyllä rahat vaikka vakuutusturvaa ei enää ole.
Valitettavasti kokemusasiantuntija tässä asiassa.
Minua tässä veronkortuksessa vitu..aa eniten tämä yksipuolisuus. Kyllä, matkailuauto ON pääasiassa harrasteväline ja juu joillakin se ainoa kulkuväline, mutta miksi hitossa vaan nämä autot on nostettu tikun nokkaan? Ihan yhtälailla olisi voitu laittaa motskarit, veneet, moottorikelkat yms. KAIKKI halvatun moottorilla kulkevat välineet, stana vaikka ajettavat ruohonleikkuritkin verolle!
Ja ei siinä mitään, korotus jos olisi jollain asteella "reilu", vaikka se tuplavero, mutta että suoraan sen monen sadan prosentin korotus ei mene minun jakeluun ei.
Autoni ei tuota jos se ei liiku. Kenellekkään. Ei valtiolle eikä muille tahoille, missä sillä kulloinkin tulee liikuttua. Kun liikun, vien ostovoimani sinne missä auto seuraavaksi pysähtyy, olkoon se huoltoasema tai leirintäalue ja käyttämäni raha jakautuu useammalle taholle työllistäen (pienessä määrin) ihmisiä. Nyt, jos skenaario toteutuu, autoni seisoo katoksessa, eikä liiku satunnaisille viikonloppuretkille, vaan tarkoin suunnitelluille pitemmille retkille ja rajojen ulkopuolelle silloinkin. Kyllä valtio veroja keksisi muualtakin, mutta tämä näköalattomuus, joka hallituksia on aina vaivannut, ärsyttää. Autoilu, tupakka ja viina. That's it. Noh, röökin oon lopettanu ja viina on aina hintansa väärti, mutta autoilu kaikkine veroineen on jo muutenkin kallista ilman tällaisia haistasanonkomämitä jättikorotuksia. Nastarenkaat verolle!!
Kansalaisaloitteessa 1149 allekirjoitusta. Montako jäsentä SF-Caravanissa olikaan? Ehkä lähempänä 114 900?
50000 allekirjoitusta pitäisi saada kasaan.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.