Käyttövoimaveron korotus

Heikki Ikonen 08.11.2024 07:19

Valintoja - elämä
Nyt vain on tultu "Velantie" päähän.
Tästäkin met Suomalaiset selevinnemmä, perusteettoman velan ottaminen ja ylen syöminen on loputtava. Töihin - se on lääkkeeni. Käy kipeää, myönnän, mutta ei lähellekkää niin kipeää ko 90 luvulla devalvaatioiden iskiessä.

Tämäkin VERO muutos on vanhojen velekojen ja korkojen maksuun. Hallituksia tulee ja menee. Aika näyttää millon "hullu" hevonen heittää juoksemasta lavat märkänä ja alamma kansana puhaltamaan yhteen hiileen - Töihin eikä torille. H

Jari Tietäväinen 08.11.2024 09:55

Otaksun saavani tästä voimakkaita vastalauseita, mutta silläkin uhalla kerron toivovani todella isosti, että tuo kansalaisaloite ei saa tarvittavaa 50000 allekirjoitusta kasaan määräaikaan mennessä.

Tässä kansalaisaloiteessa on ainoa perustelu "oomme köyhiä, säälikää". Lisäksi siinä on linkki jonnekin, eikä tuo linkki edes toimi. Ei tuollaisella kansalaisaloitteella ole mitään edellytyksiä mennä eduskunnassa läpi, se vain ärsyttää siellä kun tulee turhaa hommaa. Eikä päättäjien ärsyttäminen edistä asiaa yhtään, pikemminkin päinvastoin.

Autoliitto, SFC ja monet muut järjestöt ovat jo jättäneet vastineensa, joissa perustelujen kanssa esitetään veronkorotuksen kohtuullistamista. Minusta nuo järjestöjen jättämät lausunnot ovat se tie, jota pitkin edetään ja se riittää tässä. Ei kannata ärsyttää päättäjiä viemällä sinne huonosti valmisteltu kansalaisaloite sekaan, se ärsytys vain vaikeuttaa muutoksen läpimenoa. Jos ei isojen järjestöjen perustellut lausunnot saa vastakaikoa, ei tällä kansalaisaloitteella ole mitään mahdollisuuksia.

Eikä kansalaisaloite edes teoriassa voisi ehtiä ajoissa, ja on aika epärealisista kuvitella, että jos se nyt menisi eduskuntaan jossain vaiheessa ensi vuotta, eduskunta tuon luettuaan tulisi siihen tulokseen, että olipas hyvä aloite, ryhdytäänpä oitis valmistelemaan juuri hyväksytyn lakimuutoksen perumista.

Kari Rautiainen 08.11.2024 10:51

Kansalaisaloite lähtee siitä ettei mitään saa tehdä nykykäytännölle. Melko toivoton tavoite.

Toivo Koistinen 08.11.2024 13:08

Taitaa moni aatella, että on tärkeämpiäkin asioita, kun tämä harrastus johon kykenee vain hyvin toimeen tulevat. Nykyiset hallitukset kiristää tavallisten kansalaisten elämää, jaa kyllä se on minustakin tärkeämpää, että pientuloisilla, ja yksinhuoltajilla olisi leipää pöydässä jokapäivä,
Kun että tämä porukka saa karkeasti sanottuna verrattuna esimerkiksi henkilöautoon verovapaudellaan valtion tukea.
Tp

Petteri Haverinen 08.11.2024 14:15
Toivo Koistinen

Taitaa moni aatella, että on tärkeämpiäkin asioita, kun tämä harrastus johon kykenee vain hyvin toimeen tulevat. Nykyiset hallitukset kiristää tavallisten kansalaisten elämää, jaa kyllä se on minustakin tärkeämpää, että pientuloisilla, ja yksinhuoltajilla olisi leipää pöydässä jokapäivä,
Kun että tämä porukka saa karkeasti sanottuna verrattuna esimerkiksi henkilöautoon verovapaudellaan valtion tukea.
Tp

En koe saavani matkailuautooni mitään verovapautta tai tukea.
Maksoin alvia matkailuautostani 25 645,16 euroa , moniko maksaa yhtä paljon autoveroa tai alvia henkilöautostaan, edes yhteensä??
Maksan nyt vuosittain käyttömaksua (ajoneuvo- ja käyttövoimaveroa) yhteensä n 740€

Missä on se verovapaus?? Valtion tuki??

Toivo Koistinen 08.11.2024 14:44

Olenko käsitänny kirjotuksista väärin asian, kun olen luullut, että matkailuautot ovat olleet ostettaissa autoverovapaita, ja hallitus suunnitteli niihin sitä autoveroa, kuten henkilöautoissa on.
Nehän luokitellaan henkilöautoiksi. Mikäli asia ei ole näin, eli niissä on se ostovero, niin onko suunnitelma sitten nostaa niihin sitä trafin autoveroa.
Myönnän virheeni, ja perun puheeni, koska ei tuo minun älynlahja ole korkeinta luokkaa.
Tp

Petteri Haverinen 08.11.2024 14:53

Toivo; kuten kirjoitin maksoin alvia, ein autoveroa, mutta tuo alvin määrä on jo varsin huomattava, jos vertaan keskihintaisesta h-auton perittävään autoveroon ja alviin.

Heikki Ikonen 08.11.2024 15:15

Puhe yhestä vastaus vierestä, politikointia ainesta... H


POLITIKKO ainesta. Oooon mieki maksanu alkoholi veroa jonii verran, sitä ei lasketa,,, EI lasketa,,, Autoveron korvaava tuote käyttövoima vero pasahtaa mullekkiiiii, nyppii ..:( ..
muokattu: 8.11.2024 15:45
Toivo Koistinen 08.11.2024 16:31

Nin sehän nousi alv vero syyskuun alussa tavaroille, ja sehän vähentää pienitulosten ostohalukkuutta. Ruuan alvi ei tainnu kuitenkaan nousta, eli vähän helepotusta.
Tp

Heikki Ikonen 08.11.2024 17:28

Toivo
toivoa sopii että ruuan alv pysyy, loppuviimeks - paitsi jos "kansa alakaa elämään pyhällä hengellä" toive ajattelua, luulepa tietäväni, virhet, ny muikku verkot on nostettu seinälle. Valtion jemma rahat on loppu aikaa sitten, valitettavasti, piste. Kylymee kyytiä on tarjolla tilas tai ei, sulle tai mulle.

Pukki, poliittisella värille aivan sama, EI pelasta, tehyt velat on vain hoijettava vaikka "hanuri" maata viistäis, velat ja korot löytyy eestä halusit tai ei ,,, AINA. . H

Kari Rautiainen 08.11.2024 17:33

Pukki auttaa vähän. Ameriikan tollo tuli valituksi, ja tulemme näkemään miten euroopan keskuspankki joutuu tiputtamaan ohjauskorkoaan alkuvuodesta moneen kertaan, ja mennään todella alas taas. Velallisille tämä on kyllä hyvä juttu.

Heikki Ikonen 08.11.2024 17:43

Kari, niin ketä, sopii kysyä ekaks vaikka UK ???? aika näyttää. H

Kari Rautiainen 08.11.2024 17:45
Heikki Ikonen

Kari, niin ketä, sopii kysyä ekaks vaikka UK ???? aika näyttää. H

Mitä tarkoitat?

Markku Kuutti 09.11.2024 16:07
Toivo Koistinen

Olenko käsitänny kirjotuksista väärin asian, kun olen luullut, että matkailuautot ovat olleet ostettaissa autoverovapaita, ja hallitus suunnitteli niihin sitä autoveroa, kuten henkilöautoissa on.
Nehän luokitellaan henkilöautoiksi. Mikäli asia ei ole näin, eli niissä on se ostovero, niin onko suunnitelma sitten nostaa niihin sitä trafin autoveroa.
Myönnän virheeni, ja perun puheeni, koska ei tuo minun älynlahja ole korkeinta luokkaa.
Tp

Matkailuautot ovat vapaita autoverosta.
Päätös tehtiin aikanaan kotimaan matkailun ja sen palveluiden kehittämiseksi.
Eli päätöksen tekijät ajattelivat työllisyyttä.
Käytännössä tarkoitus oli asettaa kotimaanmatkailua kilpailukykyisemmäksi ulkomaan matkailuun verrattuna.
Ulkomaan matkoista menee ostettaessa se ALV, mutta kun menet ulkomaille siellä käyttämästäsi rahoista verot menevät siihen valtioon missä matkailet.
Nyt tämän hallituksen ongelma on siinä, että veroja nostettaessa keskitytään vain kotimaan matkailun verojen nostoon.
Eli työllisyys kärsii ja kotimaan matkailun kehitys kärsii.
Kehitys kuitenkin kehittyy, joten matkailuautoista siirrytään sähköön käyttövoimana dieselin sijaan.
Sähköautojen verotus on keveämpää.
Ensi keväänä on jo myynnissä sähköllä liikkuvia retkeilyautoja, joihin tämä veronkorotus ei pure.

Harri Halinen 09.11.2024 20:49

Juuri nyt huonoa omaatuntoa kokeissa ulkomailla lohdutan itseäni sillä että tienaan veroja Suomelle ja kulutan toisen maan palveluja, infraa vaikka maksankin paikalliset "kulutusverot" ulkomaille.

Toivo Koistinen 10.11.2024 06:52

Katellu eläinpuiston aluetta, ja kirkonkylän kauppoja vuosien varrella, niin se matkailija määrä, mikä kulkee noilla autoilla, ja vaunuila, kun vertaa sitä niihin henkilöautoihin, jaotka majottuu kulokylään, ja sitä linjurimäärää, niin se se matkailuvehkeiden määrä ei ole mikään merkitävä, tosin antaa lisänsä.
Täälläkinhän on vuosia keskusteltu, miten pitäisi olla ilmaisia matkaparkkeja, ja niissä kemsan tyhjäys ilmainen joka kunnassa, elikkä mikä on karavaanien merkitys kuntien elinkeinolle.
Mutta tuo hintakehitys
Kun muistele mikä on ollut viimesen kymmenen vuoden aikana matkaa-autojen hintakehitys, niinsehän on liki puolella noussut, elikä jos alakaa kauppa hiipumaan, niin luulisin kaupan reagoivan, ja palauttelevan hinta alemmas.
Toisaalta kun aattele työssäkäyviä sukupolvia, niin kyllä siellä harrastetaan ajelua, mutta vuokrataan se kuljin, lomareissuille. Silä kulkimen hinnala vuokrailee aikasen paljon
Niihän mekin aikanan pitkään, kun olin työelämässä. Vuokrattiin auto, ja homma oli siinä, vasta eläkkeellä sitten hankittiin ensmäinen oma.
No nytkun ollaan me iso ikäluokka hiljalleen hiipumassa, niin luovutaan kuka mistäkin syystä noista kulkimista, elikä onko tällä asialla niin valtaisa merkitys Suomen taloudelle, tosin omansa kyllä,
Mutta alakanee olla tämän jatkuvan talouskasvun ajalle tulossa muutos koska eise voi iankaiken toimia, ettäkeksitään lisää kulutusta sitä ruokkimaaan, vaan jossain vaiheessa reaalimaailam puuttunee asiaan.
Noh näkemä.
Tp

Heikki Ikonen 10.11.2024 08:50

Sais nähä jouvunko minäkin vielä osamaksulla omistamani auton loppu viimeks lunastamaan (valtiolta ajoneuvo verollisena 🤔) itelle tai perikunnallelle.
Vihaan ylikaiken osamaksu kauppoja, jos ei oo rahaa autoa ostaa, jää kauppiaan riviä koristamaan.

Esllä olleessa mallissa käyttövoima vero esim. minun autolle vuojessa liki tonnin, sehän tekee 10 vuojessa kymppitonnin, 30 vuojessa 30 tonnia. Uuven MB-Flairin elikaaren aikaan, tasapeli, valtio ottaa meiltä omansa osamaksulla.
Se mikä tässä ehdotetussa kaavassa nyppii, tuo tonnihan on liki kuukauven eläke, se tonni vuojessa on minun kohalla muuten poissa kämppäri maksuista, Esson mittarilta ym. kuluista tulevina vuosina vähenevillä reissuilla.
Suusäkkiämyöten 🤐 😬 🫡 H

Kari Rautiainen 10.11.2024 09:16

Toivo, tuo ”jatkuva talouskasvu” kun mainitsit, niin missä maassa se on ?

Toivo Koistinen 10.11.2024 10:50

Eipä sitä taho enää olla, kun Saksassakin jo asiat sakkaa, samoin EUssa. Mutta sehän on kestoaihe politiikassa, ja sillä, että kun talous kasvaa, niin velekataakka pienenee valtiolla, kai kohta jokalänsimaassa.
Pitäisi tuottaa tavaraa enemmän, ja kansan ostaa sitä enemmän niin liike-elämä pitää pyörät pyörimässa., ja talouskasvu plussalla
Sitä tarkotin, noila puheilla talouskasvun epäjumalan palvonnassa, ja ennustellu, että valtaistuin sortuu, kun reaalimaailma herää..
Noo minä olen paljon ennustellu asioita päin honkia elämäntaipaleella.
Tp

Ville Säynäjäkangas 10.11.2024 11:09

Sähköautojenkin vuosittaista veroa korotetaan.

https://vm.fi/-/sahkoautojen-ja-lataushybridien-ajoneuvoveron-korottaminen-lausuntokierrokselle

Harri Halinen 10.11.2024 11:21

Kautta aikojen olemme me tavalliset ihmiset valittaneet jotta saisimme itsellemme etuja.
Nyt kai poliitikot/edusmiehemme ovat keksineet saman etujensa/maan etujen ajamiseksi.

Ari Kuusisto 10.11.2024 13:10

Aikalailla eri luokassa mennään sähköautojen ja hybridien veronkorotuksessa 35 eurosta dieselhybridien 140 euroon.
"Pienipäästöisten ei-ladattavien hybridihenkilöautojen perusvero nousisi noin 0–11 euroa vuodessa."
Eihän nämä ole kovin kummoisia korotuksia.Ehkä tuo dieselhybridien nosto on mainittavissa.
Kuitenkin halutaan jatkaa nollapäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon verotukea neljällä vuodella.
Tämä on taas hyvä esimerkki "passivoivista " verotuista, ainut hyöty on että niitä käytettyjä sitten tulee firmojen kautta markkinoille.
Aivan kun niitä autoja ei sitten firmat muuten työsuhdeautoiksi laittaisi.
Matkailuautojen veronkorotuksella kerätään n.10,5 miljoonaa euroa vuodessa.

Ville Säynäjäkangas 10.11.2024 16:24

” Ajoneuvoveroa korotettaisiin yhteensä noin 35 miljoonalla eurolla vuoden 2026 tasossa. Korotus kohdistuisi pääosin sähköautojen ja ladattavien hybridien perusveroon ja käyttövoimaveroon. ”


” Sähköhenkilö- ja pakettiautojen vuosittainen ajoneuvoveron perusvero nousisi noin 53 euroa. Sähköhenkilöautojen käyttövoimavero nousisi keskimäärin noin 35 euroa vuodessa. Ladattavien hybridihenkilöautojen perusvero nousisi keskimäärin noin 38 euroa vuodessa. Ladattavien bensiinikäyttöisten hybridihenkilöautojen käyttövoimavero nousisi keskimäärin noin 40 euroa vuodessa. Ladattavien dieselkäyttöisten hybridihenkilöautojen käyttövoimavero laskisi keskimäärin noin 140 euroa vuodessa. Pienipäästöisten ei-ladattavien hybridihenkilöautojen perusvero nousisi noin 0–11 euroa vuodessa. ”
muokattu: 10.11.2024 16:30
Ville Säynäjäkangas 10.11.2024 16:32

Täyssähköauton verot nousee 53+35=88€.

Dieselhybridissä käyttövoimavero laskee 140€

Toivo Koistinen 11.11.2024 07:03

Voipi sanoa, että hybridi on realismia vielä, ennekun keksivät nopeasti latautuvan akun, jolla ajomatka lopulle 1000 km.
Transithan esiteli vuosia sitten sen hybridin, jossa moottori pyöritää generaattoria joka antaa sähkö ajomoottorille voimaa. Minähän kehuskelin, että sehän se, kun siinä on puskaparkkeiluunkin sitten aggregaatti samalla.
Moottori käyntiin, niin akkuun virtaa tulee.
En tiijä vieläkö niitä on.
Mutta juolahti mielen sähköautosta, että katolle, tai peräkärryyn pieni pystytuulivoimala humiseen, niin ajossa akku latautuu.. Ikiliikkuja se.
Tp

Petteri Haverinen 11.11.2024 09:03

Tarve autoverotuksen muutokselle oli nähtävillä jo vuosia sitten, kun huomasi, että jos tuot Saksasta uudehkon diesel maasturin, niin maksat Suomeen rekisteröinnin yhteydessä autoveroa n 22 000 euroa ja käyttömaksu on vuodessa n 1200 euroa.
Jos taas toit samanlaisen, mutta bensahybridin, niin maksoit autoveroa 3800 euroa ja käyttömaksu vuodessa n 140 euroa.
Lie kaikille selvää miten veron kertymän käy Suomessa???
Alkuun perusteltiin ympäristöasioissa tuo kerätyn veron eroa, mutta nyt pelkät numerot puhuvat.

Kari Rautiainen 11.11.2024 09:11

Pelkät numerot tietty. Nyt on osoitettu ettei se diesel niin paha ollutkaan että voisi sillä perustella. Sillon on löydettävä uusia perusteluita.

Toivo Koistinen 11.11.2024 09:32

Trump aikoo aloittaa tosimielessä öljyn porauksen, eli lisää fossiilista tuotantoa. Uhoaa laittavansa Ukrainan sodalle pisteen.
Mikäli sota loppuisi, ja palautuisi suhteet itään ja länteen, nin fosssiilista olisi taas tarjonassa. Putinhan onnitteli Trumppia vaalivoitosta.
Tosin politiikan ennustelu on melekosen hankalanpuoleista hommaa..
Tp

Ari Kuusisto 11.11.2024 15:43

Ville, oli hyvä korjaus tuo että dieselhybrideissä vero laskee, en tiedä miten hätäseen asian katoin, oletus varmaan että kaikilla noususuunnassa.

Ville Säynäjäkangas 11.11.2024 20:48

Noo sattuuhan sitä. Itsekin luin varmaan kymmenen kertaa, kun en ollut uskoa veron laskevan.

Esa Hyvönen 15.11.2024 12:57

Tietääkö joku miten on, jos on avolavapaku ja siinä irrotettava matkailukori (esim malli eurowagon Turengista) niin miten verotetaan, onko vaan pakettiauton dieselvero ja entä paino pitääkö olla C ajokortti?Suomessa ei käytettynä tommosia myynnissä ,on vain avolavapakuja mutta koreja siis saa, saksasta voisi saada koko paketin myös käytettynä.

Ville Säynäjäkangas 15.11.2024 15:55

Matkailukori on vain kuormana, eikä vaikuta verotukseen.

” 1.6.2020 alkaen on ollut sallittua asentaa paketti- tai kuorma-auton avolavalle matkailukori, vaikka korin leveys ylittää auton leveyden. Huomioitavia asioita ovat auton kantavuus, eli matkailukori ja matkatavarat eivät saa aiheuttaa kokonais- tai akselimassojen ylitystä. Korkeutta ja takaylitystä koskevat samat määräykset kuin auton kuormaustakin. Matkailukori kiinnitetään yleisten kuormaussäännösten mukaisesti.

Matkailukorissa pitää olla Traficomin käyttömääräyksessä edellytetyt valaisimet ja heijastimet edessä ja takana. Lisäksi auton takavalaisimet on kahdennettava, jos matkailukori haittaa niiden näkyvyyttä. Peilien suhteen matkailukorin kuljettamiseen pätevät samat säännöt kuin matkailuvaunua vetäessä.”


Korttivaatimus pysyy samana matkailukorilla kuin ilmankin.
muokattu: 15.11.2024 15:57
Seppo Klemetti 15.11.2024 22:07

Johan se löyty arvaamani lakiluonnos esitys, josta juuri luin netistä. Eli loppuu kikkailu autojen seisottamisella eli liikenteestä poistolla, josta on ollut minullekin jokusen satasen hyöty vuodessa kun matka autolla ei tule enää liikuttua talvella. Ja kait se se koskisi kaikkia autoja. Artikkelissa oli, että se joutusi käytäntöön ehkä 2025 vuoden lopulla aikasintaan. Mutta onhan tuo nähty nyt, että tarvittaessa laki valmistuu yhtä nopeasti kuin Puuttinin maassa, jos sillä saadaan kansalaisen peukaloruuvia kiristettyä.

Eero Bruun 15.11.2024 22:24

Just maksoin Rapidon veron. Käyttövoimaveroa 90 euroa oli 30.10.2025 asti.


Mutta eihän tämä veronlisäys maailmanloppu ole. Pitää vain tienata enemmän eikä mennä valtion kukkarolle.
muokattu: 15.11.2024 22:29
Heikki Ikonen 16.11.2024 04:24

Virkamiehet myivät hallitukselle/meille (lue. esim. SFClle ja muillekin jotka antoivat lausuntoja julkisuuteen annettuun väärään tietoon perustuen) korotuksen rummuttamalla mediassa kaiken näkösiä laskelmia vain satasten korotuksesta / v. "todellisuudessa ei vero ole kuusinkertainen, kun autonhan voi poistaa liikennekäytöstä", No ny näyttäis että, EI VOI 😬 . Keskimääräinen korotus olisiki liki tonnin/auto/v.

Miten käy "muutama satanen vai tonni/tonneja". Muutaman satasen kestää, mutta tonni 😬.

Politikon pitäis muistaa 🤔:
"vaalitkin on jo / vain kahen vuojen päästä 😰". Korotetut maksut realisoituvat äänestäjille jus silloin.
Tämähän tosin ei koske kekseliästä virkamies kuntaa 🥱 tili juoksee vaikka hallitukset vaihtuu.

Lypsävää lehmää ei kannattais tappaa. Kuollu lehmä ei lypsä lämmintä maitoa lapsille on varma tieto. 🙄 H


Ville Säynäjäkangas 16.11.2024 09:18

” Matkailuautojen autoverotuksen toteuttamisvaihtoehdot
…….
Rekisterissäpitoon perustuva ajoneuvovero

Liikennekäytöstäpoiston verotuottoa vähentävät vaikutukset olisivat vältettävissä säätämällä matkailuautoille päiväkohtaisen perus- ja käyttövoimaveron sijaan esimerkiksi rekisterissäpitoon perustuva ajoneuvoveron vuosivero. Tällöin liikennekäytöstäpoisto ei katkaisisi verokautta, jolloin matkailuautojen ajoneuvoveron tuottoa olisi luotettavampaa arvioida. Vuosiveromalli vaatisi kuitenkin muihin esitettyihin toteuttamisvaihtoehtoihin verrattuna sekä laajempaa lainvalmistelutyötä uuden veromallin ja siihen liittyvien menettelyjen luomiseksi että Traficomilta laajempaa järjestelmäkehitystä ja veron toimeenpanoon valmistautumista. Näin ollen vuosiveromallia ei olisi realistista ottaa käyttöön vielä vuoden 2025 alusta….. ”

Tämä ei ole ainakaan vielä mikään lakiesitys, vaan pohdintaa. Saman otsikon alla kerrotaan myös Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Alankomaiden verotusmalleista.

Heikki Ikonen 16.11.2024 10:38

Eduskunta vaalit huhtikuussa 2027. Taisto vallasta alakaa joulun 2024 jäläkeen turuilla ja toreilla grilli makkaraa mutustellen.

No "kansa unohtaa" luullaan hallinnoissa valtaa pitävästä puolueesta riippumatta, tässä ajoneuvo vero asiassa Trafi muistuttaa vähintään joka kerta ko vero kausi vaihtuu tai kun auto otetaan liikennekäyttöön.
Vero lasku tulee yhtä varmasti kuin ilta päivän jäläkiin. 🤔 H


Se onko ajoneuvovero se 200e - 400e /v jonka hyväksyn vai jopa1000e /v mietityttää monella minkä numeron kuponkiin kukanenki piirtää 2027, niin luulen. Ahneella on pas... loppu!
muokattu: 16.11.2024 12:39
Harri Halinen 16.11.2024 12:40

Saadaan nähdä kuka taisto siellä joulun jälkeen on pakkasella seisoo.
Minä odotan varsinaisen suuremman mielenilmauksen esiintyvän kun seuraavan jäsenmäärältään ison liiton voimassa olevan työsopimusajan katko lähenee.
Tietenkin ellei hallitus lähde eroamaan sitä ennen tai vastaavaa.
Jos syntyy hallituskriisi on mielenkiintoista nähdä uuden hallituksen linjakorjausliikkeet koska esitetyt vaihtoehdot ovat vain "verenvuodon" tyrehdyttämistä. Korjaus liikkeitä, tuottavuuden parantamisehdotuksia tahi muitakaan talouden korjaamispuheita eikä kilpailukykyyn vaikuttavia ehdotuksia ei ole kuulunut.
Kenties siis lisää velkaa kun sitä saa?
Sillähän on kansa aiemminkin ostettu.

Esa Hyvönen 16.11.2024 13:05

Eiköhän koko porukka myydä matkailuautomme pois ja samalla erota SFC:stä ja lopeteta kokonaan kotimaan matkailu, viedään rahamme ulkomaiden matkakohteisiin .Mutta kukahan ostaisi automme ja millä hinnalla?Voisiko jotenkin myydä ulkomaille?

Markku Hämäläinen 16.11.2024 14:19

Eihän siinä auta muu kuin vie kilvet konttorille seisonnan ajaksi, niin ei mene veroa

Esa Hyvönen 16.11.2024 14:40

Eikös rekisteristä poiston jälkeen uudestaan liikenteeseen ottaessa pidä myös katsastaa ajoneuvo?

Seppo Yliniemi 16.11.2024 17:33

Ei me reissaamista lopeteta tuon maksun takia.
Reissaamisen lopetta terveys.

Eero Bruun 16.11.2024 19:30
Seppo Yliniemi

Ei me reissaamista lopeteta tuon maksun takia.
Reissaamisen lopetta terveys.

Totta Seppo puhuu. Harrastus maksaa. Kumma miten renkaiden paino kasvaa joka vuosi, kun on renkaan vaihdon aika. Sitä huomaa ettei ole sama ihminen kuin ennen. Saksalais-Hacoa jäi jurppimaan omasta mielestään väärin peritty Itävallan tiemaksu vaikka ei rahasta ollut kiinni. Periaatekysymys. Tässä vähän sama asia. Ei ole oikein reilua tämä veron nosto eikä loppuun asti ajateltu. Seuraavat vaalit taitaa jäädä minun osalta väliin vaikka koskaan ennen ei ole jäänyt.

Ville Säynäjäkangas 16.11.2024 19:37
Markku Hämäläinen

Eihän siinä auta muu kuin vie kilvet konttorille seisonnan ajaksi, niin ei mene veroa

Rekisteristä poisto on nykyään lopullinen. Romutustodistuksella saa ainoastaan tehtyä tuon rekisteristä poiston.

Seppo Yliniemi 16.11.2024 19:57
Ville Säynäjäkangas

Rekisteristä poisto on nykyään lopullinen. Romutustodistuksella saa ainoastaan tehtyä tuon rekisteristä poiston.

Näinkö on??

Jaakko Huhta-Kahma 16.11.2024 21:00

Ehkä olisi nyt tuoda uudelleen esille veneiden verotus jota 2018 suunniteltiin vuodeksi mutta ei otettu käyttöön. Silloinhan sitä suunniteltiin ja nyt jos se otetaan uudelleen esille voi olla että tasapuolisuuden nimissä tämä karavaanareiden verotus lopetetaan kun muistetaan mitä silloin tapahtui. Tasapuolista kohtelua suomi foorumilla.

Esa Hyvönen 16.11.2024 23:58

Kyllä rikkaat ja politiikan päättäjät pitää huolen ettei miljoonajahdeille tule mitään veroja, antaa vaan köyhien maksaa vaikka 1000-2000€/vuosi vaikka olisi ruosteinen 5000 arvoinen tötterö ajettavana.

Ville Säynäjäkangas 17.11.2024 10:55
Seppo Yliniemi

Näinkö on??

Näin on. Asian voi tarkistaa, jos epäilyttää.

Jarmo Leinonen 17.11.2024 15:06
Jaakko Huhta-Kahma

Ehkä olisi nyt tuoda uudelleen esille veneiden verotus jota 2018 suunniteltiin vuodeksi mutta ei otettu käyttöön. Silloinhan sitä suunniteltiin ja nyt jos se otetaan uudelleen esille voi olla että tasapuolisuuden nimissä tämä karavaanareiden verotus lopetetaan kun muistetaan mitä silloin tapahtui. Tasapuolista kohtelua suomi foorumilla.

Tasapuolisuutta korostaen tuosta voisi osaava laatia kansalaisaloitteen, jolle luulisi löytyvän kannatusta ...

Markku Hämäläinen 17.11.2024 18:23
Ville Säynäjäkangas

Rekisteristä poisto on nykyään lopullinen. Romutustodistuksella saa ainoastaan tehtyä tuon rekisteristä poiston.

Noin se näkyy olevan
Jos on tuttuja vaikka Virossa vohan sen auton myydä sinne vaikka puoleksi vuodeksi ja palauttaa sitten takaisin Suomeen.
Auto voi olla vaikka tallissa Suomessa sen aikaa.
Jos ja kun siitä ei mene veroa kun sen palauttaa Suomen kilpiin.
Tosin tuokin reikä varmaan tukitaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.