- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Myyjä ei suosittele lohkolämmitintä uuteen Ducatoon!
Myyjä ei suosittele lohkolämmitintä uuteen Ducatoon!
Edelleenkin olisi mielekiintoista jos joku kokeilisi lämmittää vaikka sillä kovemmalla pakkasella sitten sammuttaa lämmittimen ja antaisi lämpöjen tasaantua x-minuuttia ,kokeilisi sitten onko edelleen vikavaloherkkä ,voisi jopa laittaa virrat päälle ja odottaa sen jälkeen onko vaikutusta vikavaloherkkyyteen.
Just näin. Jos se jäähtyy liki nollaa on varmaankin tasainen jo siinä vaihessa.
@timppa
Ei se kone puolentunnin lämmityksenkään jäläkin, jos antaa vartin ootella jähy, etteikö starttaa. Mutta jos lämmittää tunnin, ja sitten antaa sen vartin ootella, että lämmöt tasantuu.
Akkukin tykkää, kun saa levätä hetken kunnes pyöräyttää tulille.
Opin sen nuoruuesa, kun ajelin vaasan myllyn rehuja. peruuttelin talvi-iltana erään talon latoon vehkeen, ja purimma muutaman tonnin säkitavara isännän kansa, ja mulla työvalot päällä.
Menin sitten tarttaaman, nin nau.... Isäntä tuumasi, sulla ei kovin hyvät akut, mutta mennääs kerjäämään kahvit, ja annamma levähellä koneen.
Pulen tunnin päästä kone pyörähti käymään, ja matka jatkui.
Tp
Itsellä ducato v.2020 ja jälkiasennus lämmitin.Havainnot:
Häiriövalo syttyy kun lämpö laskee alle nollan ja auto on seissyt yön yli.
Nollaantuu neljän onnistuneen käynnistyksen jälkeen (moottori lämmin).
Ei syty jos on käyttänyt virrat päällä ennen kun lämmitin käynnistyy.Itsellä oli kaksi tuntia väliä.
Yhdistelmä pitkä seisominen yli 8h ja pakkasta sytyttää valon.
Näin veikkailin 26.10 ketjun alkuvaiheissa.
"Olen kysäissyt jo aiemmin Fiat käyttäjiltä , miten käy jos käyttää virrat päällä jonkun aikaa ja laittaa sitten vasta polttoainelämmittimen päälle.
Jos kerran itsediagnostiikka tarkastaa systeemiä 6- 8 tunnin seisonnan jälkeen tekeekö sitä enää uudelleen polttoainelämmittimellä lämmityksen jälkeen."
Olen testaillut eri miinuskeleillä, -4 >-14 ja eri käyttöajoilla 45 min, 30 min ja tasaantumisajoilla 15 min, 10 min, 5 min ja heti webaston sammumisen jälkeen, auto huputettuna ja ilman ja vikavalo ei syty. Kone on siis 2,3 160 vm 2021 ranskalaisen Rapido konsernin peltikuoriainen Dreamer jälkiasennetulla webastolla. Kovimmat pakkaset toki eivät vielä ole olleet hollilla, joten ei tässä ole vielä syytä henkseleitä paukutella.
Pistin näistä merkillisyyksistä viestiä Caravan lehtemme päätoimittajalle Pauli Salokankaalle ja hän lupasi tivata asiaa maahantuojalta samassa kun kyselee päästöhuijauksesta. Mielenkiinnolla jään odottamaan, mitä nyt vastataan.
Lehteä odotellessa, mielenkiintoinen case tuo päästöjuttukin.
Itsellä ducato v.2020 ja jälkiasennus lämmitin.Havainnot:
Häiriövalo syttyy kun lämpö laskee alle nollan ja auto on seissyt yön yli.
Nollaantuu neljän onnistuneen käynnistyksen jälkeen (moottori lämmin).
Ei syty jos on käyttänyt virrat päällä ennen kun lämmitin käynnistyy.Itsellä oli kaksi tuntia väliä.
Yhdistelmä pitkä seisominen yli 8h ja pakkasta sytyttää valon.
Tuo vaatii vain hiukan elektroniikkaa joka kytkee autoon hetkeksi virrat päälle ennen kuin käynnistää lämmittimen.
Itsellä ducato v.2020 ja jälkiasennus lämmitin.Havainnot:
Häiriövalo syttyy kun lämpö laskee alle nollan ja auto on seissyt yön yli.
Nollaantuu neljän onnistuneen käynnistyksen jälkeen (moottori lämmin).
Ei syty jos on käyttänyt virrat päällä ennen kun lämmitin käynnistyy.Itsellä oli kaksi tuntia väliä.
Yhdistelmä pitkä seisominen yli 8h ja pakkasta sytyttää valon.
Meidän autossa ei auttanut ainakaan ensimmäisellä kokeilulla virran kytkeminen ennen lämmitystä. Häiriövalo syttyi siitä huolimatta. Nollaantui neljällä käynnistyksellä. Toki vasta yksi kokeilu, mutta tuskinpa se siitä paranee.
Kyseessä Ducato 2020 2,3 140hv, lämmönvaihtimella lämmitin n.50min, pakkasta -5.
Eihän se häiriövalo sinänsä haitanne, mutta kiusaa se kuitenkin.
Tuo virrat päällä käyttäminen tietysti onnistuu vain kun tekee sen käynnistyksen napilla ettei kellolla.
Takuunalaiseen autoon ehkä ei mitään virityksiä kannatane rakennella elektroniikalla.
Nonni. Kun oon päässy sanomasta ettei ongelmia niin tänään sitte.
Töpselin jälkeen löin käyntiin niin härövalo sytty. Obd2 lukija kertoi että imuilman esilämmitys vittuilee. Kuittasin vikailmotuksen pois mutta onhan toi ärsyttävää tommonen.
Takuu voimassa, ei kun hiivatille kyselemään.
Anna palaa. Jos kaikki nielee vaan häiriövalonsa ei ne ikänään korjaussarjaa saa.
Anna palaa. Jos kaikki nielee vaan häiriövalonsa ei ne ikänään korjaussarjaa saa.
Paikallisen Viiattihuollon kanssa palaver huomenna... parempi että ne väittelee maahantuojan kanssa.
Paikallisen Viiattihuollon kanssa palaver huomenna... parempi että ne väittelee maahantuojan kanssa.
Kannattaa tivata, onko huoltoon tullut häiriövaloisia tavan pakuja, siis uudenkarheita, joissa webasto on tehdasasennuksena. Jos on, niin maahantuojan/valmistajan on turha vinkua jälkiasennettujen lämmittimien ongelmista ja takuukorjauksista.
Selvitellään...
Uuteen Citroen Pössl 2,0 160 ei huolto suositellut webaston asennusta eikä edes lohkolämmitintä. Sanoivat, ett tulossa olisi pelkkiä häiriöilmoituksia. Asensivat ainoastaan letkulämmittimen, mikä ei ole kovinkaan tehokas. Mutta enpä ajakaan kovilla pakkasilla ja nollakeleillä annan lämppärin olla päällä pari tuntia ja ajelen pihalla ettei auto ryytyisi paikoilleen. Kyllä letkulämmitinkin luultavasti aiheutti ainakin yhden vikavalon syttymisen. Eli tämmöistä tämä nykyelektroniikka on. Odotellen maaliskuun loppua, jolloin otan auton taas liikenteeseen.
Onko se sitten niin, että nykyautot on tehty startata kylmästä, ja silläsiisti, kuten minä kokeilin uutta AMG akkua, että napsahtaakokaan, kun pakkasta oli 33 raatia. Ilman mitään hehkutusta, ja se ryökäle pyörähti käymään, ja heti.
Eihän nitä ole tarkoitettu enää kymemnten vuosien kulkupeleiksi, vaan muutama vuosi, ja paaliin. Se on nykymaailman talousaksvun vaatimus
Anmatikseen ajavat ajavat muutaman vuen, ja se uusitaan. Osa tietenkin vieläsäilyttää lämpimässsä tallissa.
Matkailuautojen markkinat pohjoisesa on taas ehkä kuitenkin vain sitäluokkaa, että ei nihin erikseen aleta tekemään erikois ratkaisuja.
Tp
Jospa Stellantis ratkaisi asian tulevaisuudessa. Tuskinpa kovin montaa moottorisarjaa kannattaa valmistaa ja kehttää kun Fiat vielä rypenyt huijauksissa.
En vielä saanu mitään vastauksia. Selvittelevät.
Ongelmahan on siinä että kun konetta lämmitetään, ihan sama millä, niin järjestelmä katsoo koneen olevan lämmin. Tuo virheilmoitus taas on sitä että imuilman esilämmitys ei pelaa. No ei pelaa kun kylmähän se on, ja lämpimään koneeseen liian kylmää ilmaa. Kikkailut sillä että että annetaan jähtyä, virtoja silleen ja tälleen, ei ole tätä päivää. Se on niin yksinkertanen juttu ettei saa olla noin että pitäs kikkailla ettei härövalot vihottele.
Selvitellään. Tämmöset on liian vaikeita juttuja valmistajalle, pitäs asian korjaamiseksi kutsua muutama miljoona pirssiä ohjelman vaihtoon. Joku pikkupaja on ihan varmasti jo keksinyt miten juttu ohitetään.
En vielä saanu mitään vastauksia. Selvittelevät.
Ongelmahan on siinä että kun konetta lämmitetään, ihan sama millä, niin järjestelmä katsoo koneen olevan lämmin. Tuo virheilmoitus taas on sitä että imuilman esilämmitys ei pelaa. No ei pelaa kun kylmähän se on, ja lämpimään koneeseen liian kylmää ilmaa. Kikkailut sillä että että annetaan jähtyä, virtoja silleen ja tälleen, ei ole tätä päivää. Se on niin yksinkertanen juttu ettei saa olla noin että pitäs kikkailla ettei härövalot vihottele.
Selvitellään. Tämmöset on liian vaikeita juttuja valmistajalle, pitäs asian korjaamiseksi kutsua muutama miljoona pirssiä ohjelman vaihtoon. Joku pikkupaja on ihan varmasti jo keksinyt miten juttu ohitetään.
Vastaus ei yllätä. Se kiinnostaa, miten sitten Suomessa ja muillakin markkina-alueilla pakuja myydään, niin että niissä on vakiona tehdasasenteinen webasto, jos nekin olisivat ongelmallisia? Ohjekirjan mukaan niissä kierto lämmittää niin moottorin kuin sisätilatkin. Tehdään markkinoille siis tuote, vaikka tiedetään että siitä aiheutuu ongelmia? Tuskinpa.
Toki erilainen moottorinohjausyksikkö tai ohjelmaversio tai niiden kombinaatio voi olla syynä, koska ongelma ei edelleenkään koske kaikkia jälkiasennettuja lämmittimiä. Ja nehän yleensä asennetaan valmistajien ohjeiden mukaan ja tuskin webastoa voi kovin monella tavalla asentaa.
Jos ongelma on softapohjainen, niin se ei valmistajalta vaadi kuin biitien lähetyksen ja maahantuoja hoitaa loput. Tarkistuskutsuja tulee automerkeille tämän tästä ja Fiatin, Citroenin ja Peugeotin markkinaosuus Suomessa on pieni jaos katsotaan koko pakettiautojen alustamarkkinaa, että se ei ole gigaluokan kysymys.
Kaivoin vielä tähän vanhan viestini osan. Asiaan on kotoperäinenkin ratkaisu olemassa: "Ihan tuo Kahan kaveri ei kaikkea kertonut. Ovat itse olleet mukana opinnäytetyössä, jossa tähän löydettiin ratkaisu ja ei vain yhtä vaan kolme, joista opiskelija nakersi erillisen ohjainlaitteen tuotteeksi:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/156876/Puolitaival_Miika.pdf;jsessionid=B7E511E5C228D6AD3DC73E72AADC4AC4?sequence=1
Kaupalliseksi tuotteeksi eivät ohjainlaitetta lähteneet kehittämään kustannusten takia."
Taitaa olla niin että psyykkaus siihen suuntaan että kyllä Fiatin vois ostaa, kun muita ei kohtuuhintaan meinaa olla, pitää nyt kuitenkin unohtaa.
Tuolla linkissä sivulla kymmenen on '' moottorinohjainlaiteen herättäminen'' Tapahtuu näin:
'Impulssirelekytkennällä moottorinohjainlaite herätetään tekemään tunnistintarkistus ennen moottorin esilämmittämistä. Esilämmittämisen alussa impulssirele kytkee hetkellisesti sytytysvirran moottorinohjainlaiteelle (kuva 3). Moottorin ohjainlaite herää ja suorittaa tunnistintarkistuksen. Esilämmittämisen jälkeen sytytysvirran kytkentä ei aiheuta
toista tunnistintarkistusta, ellei esilämmittämisestä ole kulunut 6–8 tunnin määräaikaa.'
Tämähän on juuri se aiemmin mainittu virran päälle kytkeminen.
@timppa
Timo, ihan näin rautalangasta väännettynä. Onko siis niin että käytän virrat päällä, paan töpseliin pariksi tunniksi, ja sitte starttaan niin homma toimii ?
Mikähän siinä ohjauselektroniikan koodinpätkässä on erilaista webastoon verrattuna kun minun TT-thermo (mainittu tässäkin ketjussa) ei valoja sytyttele, käyttää sitten puoli tuntia tai tunninkin? On kuitenkin kiertovesipumpullinen lämmitin (1700W). Kone Fiat 2.3. vm-20.
Timo, ihan näin rautalangasta väännettynä. Onko siis niin että käytän virrat päällä, paan töpseliin pariksi tunniksi, ja sitte starttaan niin homma toimii ?
En tiedä toimiiko mutta '''Impulssirelekytkennällä moottorinohjainlaite '' tekee juuri niin. Kokeile.
@timppa
Aidot 20 mallit tullut 2019 syksy, 120, 140, 160, ja 180 hv. Euro 6D-Temp engines.
Aiemmat versiot ilmeisesti vähemmän herkkiä vikavaloille.
Tulihan se maahantuojan vastaus tähän ongelmaan. Jos tuosta tänään postilaatikkon tulleen Caravan lehden vastauksesta jotain selkeää ratkaisua hakee, niin tiivistettynä tässä maahantuojan viralliset neuvot:
Lämmitintä pitää käyttää vähintään puoli tuntia. Lämmöt tasaantuvat ja merkkivalojen syttyminen on epätodennäköistä. Kun niin ainakin tämän ketjun perusteella on käynyt lukuisia kertoja eri pituisilla jaksoilla eri keleissä, niin sitten mennään ykköskohdan mukaan.
Oikein asennettu esilämmitin. No nyt varmaan myyjätkin suostuvat lämppäreitä asentamaan, jos sen osaavat tehdä:).
Onhan tätä vatkattu, eivätkä nuo vastaukset ihan tyydytä mutta nyt on maahantuojan virallinen vastaus ja ohjeistus olemassa. Eipä ainakaan tarvitse keskustella raukeaako takuu, jos asennus on tehty ohjeistuksen mukaan.
Talvikelejä on riittänyt mukavasti ja omassa peltikuoriaisessa on webasto toiminut ilman häiriövaloja. Ja kun vehkeessä on vakioasetuksena tuo 30 minuutin lämmitysaika, niin on tullut noudatettua maahantuojan ohjeistusta :)
Kiitoksia kaikille paneutumisesta asiaan. Ja viestiä sitten keskusteluun, jos vaikka tuo 1. kohdan toiminto ei merkkivaloa sammuta.
karih
Moi, tässä taannoin laitoin kyselyä myyjäliikkeeseen, että onko meidän Fiiun (vm 2020) webastoon tehty jotain vippaskonsteja, siis esim laitettu vain lämmittämään sisätiloja, ettei häiriöitä ilmenisi niin vastasivat etteivät ole tehneet. Kysyin sen vuoksi kun alussa siis syksyllä lämmitti niin tehokkaasti, että moottorin lämpömittarikin nousi jonkin verran ja häiriöitä tuli jatkuvasti ja vastaavasti usean takuuhuollon jälkeen häiriöt ovat loppuneet lähes kokonaan ja viimeksi pakkasilla n. -15 tuntui kuin kone ei saman lailla lämmennyt 30min käytön jälkeen. Pitää vielä tutkia leudommalla säällä lisää. Tuo 3 kertaa starttaus pitää myös testata kun häiriön saan aikaiseksi.
Kyllä tuo starttaaminen nollaa vian, eli 4:llä startilla moottorivalo sammui.
Velä yksi liikkuja tähän probleemaan. Webastoa on kahta eri tehoa myynnissä tähän koneeseen. Minkä tehoinen on alkuperäisasennettu, minkä tehoisia on jälkiasennetut. Olen huomannut,että tuo sisätilan lämmittäminen kovemmalla pakkasella vie tehoa aika paljon, jos lämmityspuhallinon kolmosella, kone tuntuu puolen tunnin lämmityksellä aika kylmältä. Lisää lämmitysaikaa ja puhallin kakkosasennolle, niin kone lämpiää vähä paremmin.
Edelliseen retkikseen asennutin webaston vanhaan autoon. Laitatin sen tehokkaamman, olisko ollu 5 kw tehoinen. Nykyisessä oli webasto asennettuna, kun ostin käytettynä. Pitäisi tutkia teho, kun tuntuu tuo kone kylmemmältä puolen tunnin lämmityksen jälkeen. Mulla vanha euro 5 auto, ei vikavaloja.
En tiedä mistä käsitys mutta kuva on että polttoainelämmittimen kanssa aina puhallinnopeus asentoon 1,
akun säästämisen kannalta kun ykkösteholla pieni virrankulutus.
Näin on kaikilla ajoneuvoilla tullut toimittua, niin henkilöautot kun matkailuajoneuvon kanssa.
Webaston ohjeissa on auton puhaltimen säätämisestä:
Neliportainen puhallin: Valitse taso 2
Portaaton puhallin: Puhallin on säädettävä vähintään 1/3:aan sen tehosta.
Taitaa Fiateissa, ainakin uudemmissa, olla tuo neliportainen puhallin. Kakkostasoa olen pitänyt. Eipä se tietysti hirmuisesti sisätilaa lämmitä, kun peltikuoriainen on takaoveen asti avointa tilaa mutta riittää tuulilasin sulatukseen ainakin miedoilla keleillä. Pääasia on kuitenki se moottorin lämmitys ja onneksi ilman vikavaloja.
Asuntopuolen lämmityshän hoitaa sen sisätilan lämmön ajaisakin, koska nykyautoissa itse lämmityslaite ei ole tehokkaita mallia, kun polttoaine taouden kannalta ei kone lämpene enää.
Tp
Eberin ohjeessa.
Manuaali-ilmastoinnilla varustetut autot, säädä ennen sammuttamista:
Säädä lämpötila (1) lämpimimmälle
Puhallusnopeus (2) pienimmälle akun varaustilan säästämiseksi
Puhalluksen ohjaus (3) tuulilasille tuulilasin sulattamiseksi
Automaatti-ilmastoinnilla varustetut autot, säädä ennen sammuttamista:
Säädä lämpötila (1) „HI“ -asentoon (kuumimmalle)
Aseta puhallussuunta (2) tuulilasille
Säädä puhallusnopeus (3) pienelle (jos puhallinnopeutta on
mahdollista säätää, kysy jälleenmyyjältäsi ajoneuvosi lämmittimen käyttöohjeet)
Asuntopuolen lämmityshän hoitaa sen sisätilan lämmön ajaisakin, koska nykyautoissa itse lämmityslaite ei ole tehokkaita mallia, kun polttoaine taouden kannalta ei kone lämpene enää.
Tp
Joo, näinhän nykylämppärit toimivat. Peltikuoriainen on talouden ainoa auto ja ei viitsi ihan joka lyhyelle arkiajolle laittaa webaston lisäksi Truman lämmitintä pohottamaan....
Tänään lähti 04.01.2021 rekisteröity Fiat kolmannen kerran huoltoon häiriövalon takia.Valo syttyy Alden lämmönvaihtimella lämmittäessä.Edellisillä kerroilla vioksi on sanottu hiukkassuodattimen tukkeutuminen Seinäjoella ESS autotalolla.Siellä ei tiedetty mitään lämmitysongelmista.Lähetin jutun Caravanlehdestä,nyt käskettiin ottaa yhteyttä Fiatin maahantuontiin,ei ole kuulemma mahdollista korjata.Myös Alden lämmitys on temppuillut autossa kokoajan,menee häiriötilaan satunnaisesti.Rintajoupilla tutkittu,vielä ei syytä ole löydetty.
Eilen, siis ke aamuna -25 pakkasta ja Webasto n. 20min toiminnassa. Startin jälkeen syttyi moottorihäiriövalo, luistonestovalo ja ns. automaattisammutus moottorille (auto start stop) meni häiriölle, joka ei toiminut. 3-4 uudelleen startin jälkeen ei viat kuittaantuneet niin kuin aiemmin, joten pitännee käyttää OBD-lukija ja kuitata sillä viat tai viedä jälleen RJ:lle. Webasto kumminkin toiminut moitteetta, nyt vain jäi liian lyhyeksi lämmitysaika, eli lämpötilat ei mootorissa tasaantuneet antureille. Sitä ihmettelen miksi tulee välillä vähän "isompi" häiriö ja ei kuittaannu noilla moottorin uudelleen starttauksilla, eli ei tämä ihan perus vikakoodia aina anna? No tuo auto start stop toiminto, jos lakkaa toimimasta, niin ei minua haittaa, pikemminkin hyvä kun siinä ei näytä mitään loogista pakkasrajaa olevan, pitää aina napista poistaa päältä.
Autoni Pössl Citroen 2.0 163 hv. Merkkiliike ei suostunut asentamaan webastoa eikä edes lohkolämmitintä. Letkulämmittimen asensivat, mikä on melkein yhtä kun ei mitään kovemmilla pakkasilla. Edellisessä autossani , jossa oki Fordin kone, webasto toimi erinomaisesti ja se oli tosi tarpeen. Nykyinen kovakuorinen seisoo nököttää pihalla jo neljättä kuukautta pois liikenteestä. Olen kyllä käynnistellyt sitä kuukauden välein. Nykyiset autot on niin täynnä elektroniikkaa ja häiriövaloja, että hirvittää. Viime kesänä käydessämme Raatteen tiellä, pois lähtiessämme ja ajaesssamme kohti etelään, syttyi moottorin häiriövalo ja sen jälkeen tuli ilmoitus, että ureaa olsi lisättävä. Ureatankki oli melkein täynnä, koska täytin sen lähtiessämme kotoa. Häiriövalo sammui vasta kolmen käynnistyksen ja sadan kilometrin jälkeen. Kyllä ennen kaikki oli peremmin.
Eilen, siis ke aamuna -25 pakkasta ja Webasto n. 20min toiminnassa. Startin jälkeen syttyi moottorihäiriövalo, luistonestovalo ja ns. automaattisammutus moottorille (auto start stop) meni häiriölle, joka ei toiminut. 3-4 uudelleen startin jälkeen ei viat kuittaantuneet niin kuin aiemmin, joten pitännee käyttää OBD-lukija ja kuitata sillä viat tai viedä jälleen RJ:lle. Webasto kumminkin toiminut moitteetta, nyt vain jäi liian lyhyeksi lämmitysaika, eli lämpötilat ei mootorissa tasaantuneet antureille. Sitä ihmettelen miksi tulee välillä vähän "isompi" häiriö ja ei kuittaannu noilla moottorin uudelleen starttauksilla, eli ei tämä ihan perus vikakoodia aina anna? No tuo auto start stop toiminto, jos lakkaa toimimasta, niin ei minua haittaa, pikemminkin hyvä kun siinä ei näytä mitään loogista pakkasrajaa olevan, pitää aina napista poistaa päältä.
Tuo Start&Stopista aiheutunut moottorihäiriön merkkivalo on syttynyt meikäläisenkin kulkimessa. Ensimmäisellä kerralla otin yhteyttä myyjään ja hän oli sitä mieltä, että se ei ole kytkennässä heidän havaintojensa mukaan webaston käyttöön. Patisti tarkistamaan akun kenkien kiinnityksen. Ovat hänen mukaansa aika kepoiset vehkeet ja usein löysällä. Niin olivatkin. Kiristin ja häiriövalokin katosi seuraavassa startissa. Tiedä sitten oliko syy vai sattuma.
Myöhemmin syttyi kerran ja silloin sain sen sammumaan starttaamalla niin, että samalla painoin start&stop kytkintä samaan aikaan.
Yhteistä molemmille tapauksille oli se, että webastolla lämmitin ja auto oli joutokäynnillä kohtuullisen pitkään startin jälkeen kun odottelin hallitusta kyytiin.
Tiedä sitten onko enemmän satunnainen ominaisuus kuin vika :), koska ongelmattomia starttauksia lämmityksen jälkeen ja ilman on ollut arkikäyttöautolle todella runsaasti.
Tänään RJ:ltä tyhjentävä ja ihmeteltävä vastaus tähän uudehkon Ducaton webasto-ongelmaan. Huollosta sanottiin kyselyyn ohjelmapäivityksestä Fiatiin, tuskin päivitystä tulee ennen kuin takuuaika loppuu? Kuulemma näillä mennään, muissakin merkeissä samoja ongelmia päästöjen vuoksi. Ei asenneta enää uusiin autoihin, ellei asiakas välttämättä halua ja ota vastuuta sen toiminnasta ja olikohan joiltakin osin takuukin voi raueta. No sitten on vielä jälleenmyyntiarvo, eli miten selitän, että tämä häiriö nyt kuuluu tähän autoon, vaikka webasto asennettu valtuutetussa liikkeessä, ei osannut vastata, keskustele myyjän kanssa, no kyllä varmaan keskustelenkin. Sitten kun autossani takuu loppuu, niin etsiskelen jotain bittinikkaria korjaamaan ohjelmaa, kuulemma niitäkin jo löytyy.
Webastonhan saa vielä tänä päivänäkin rastittaa Ducaton lisävarustelistalta niin että se asennetaan ihan siellä Italiassa. Myös ensi vuoden malleihin. Koomista asiassa on se että vikavalo kuuluu silloinkin asiaan mutta 'se on ihan ok' ja asiasta on olemassa ihan virallinen Fiatin tiedotekin. Lämmittää pitäisi sen mukaan vähintään puoli tuntia ja jos vikavalo sittenkin syttyy niin se sammuu kun (seuraavan tarkkuudesta en ole satavarma:) ajaa lämpöiseksi ja 3 kertaa renaa virtoja pois/päälle.
Ainakin itse päättelin tuosta ettei olisi kuolemanvakavaa vaikka jälkiasenteisen lämmittimenkin laittaisi. Mahdollisiin takuuasioihinhan tuo saattaa toki vaikuttaa jos auto vielä sen ikäinen on.
Innostuin lievästi uudesta peltikuorisesta Ducaton 2,3 140 koneella ja pyysin vaihtotarjouksen Rinta-Joupilta Lahdesta. Hieman ihmettelen, kun myyjä ei suositellut eikä tarjonnut lohkolämmittimen tai webaston asentamista, kun se aiheuttaa moottorin häiriömerkkivalon syttymisen!
Toki nykyisessä 2,3 130 v. 2014 versiossa jokunen varoitusvalo syttyy himmeästi, kun laittaa vakionoudensäätimen päälle. Mutta sehän on ominaisuus, ei vika :).
Ei oikein mahdu omaan logiikkaan tuo lohko, webasto ja merkkivalo -syy seuraussuhde. Löytääkö joku selityksen vai onko se myyjän oman tai italialaisen logiikan perua.
karih
Meillä on juuri tuollaisella koneella peltikuorinen Hiivatti, johon asennettiin kauppiaalla Webasto. Hienosti on toiminut, voin suositella.
Webastonhan saa vielä tänä päivänäkin rastittaa Ducaton lisävarustelistalta niin että se asennetaan ihan siellä Italiassa. Myös ensi vuoden malleihin. Koomista asiassa on se että vikavalo kuuluu silloinkin asiaan mutta 'se on ihan ok' ja asiasta on olemassa ihan virallinen Fiatin tiedotekin. Lämmittää pitäisi sen mukaan vähintään puoli tuntia ja jos vikavalo sittenkin syttyy niin se sammuu kun (seuraavan tarkkuudesta en ole satavarma:) ajaa lämpöiseksi ja 3 kertaa renaa virtoja pois/päälle.
Ainakin itse päättelin tuosta ettei olisi kuolemanvakavaa vaikka jälkiasenteisen lämmittimenkin laittaisi. Mahdollisiin takuuasioihinhan tuo saattaa toki vaikuttaa jos auto vielä sen ikäinen on.
Ei minuakaan tuo propleema hirveesti haittaa kun mukana kulkee obd-lukija siltä varalta jos/kun isompi vikakoodi ponnahtaa. Nimittäin välillä tulee muitakin koodeja ja ohjelma laittaa tiettyjä estoja päälle (start/stop esto, luistonesto, ja jopa joillakin on tehot koneesta laskeneet). Pääsääntöisesti vikatila poistuu juuri tuolla virtojen sytyttämisellä tai 3 kertaa perätysten käynnistämällä ja neljännellä vikatila poistunut. Saapa nähä mitä talvi tuo tullessaan, näillä mennään.
Minkä merkkinen obd lukija kykenee lukemaan Fiatin vikakoodit. Mikä minulla on ei ainakaan lue moottorin häiriö valoa saati poista sitä
Ainakin tämä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7001193/Quicklynks-T49A-OBD-testeri-USA-1996-EU-2000-geneeriset-ja-valmistajien-omat-P1-P3-ja-U1-koodit
Minulla toiminut tämä yhdistelmä.
https://urly.fi/2gk4
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque&hl=fi&gl=US
Ducato Weisberg Carabus 630, vm 2021. Moottori 116kw automaattilaatikolla, 9 portainen. Otettu käyttöön 2.12.2021
Moottorin esilämmitys sähköllä, kiertovesipumpulla varustettu malli. Lämmitysajat 0,5- 2 tuntia. Pakkasta ollut -17 .....-30.
Kaikki toimii hienosti, ei häiriövaloja, toki kokemusta on vasta lyhyeltä ajalta.
Mulla Fiat Ducato 140 vm.2020 matkailuauto.
Autossa on sähköinen letkulämmitin. Jos lämmitän autoa pakkasella ja käynistän sen heti niin moottorin häiriövalo syttyy eikä sitä saa pois millään käynnistys konsteilla, vaan vaatii käynin huollossa.
Nyt teen siten että lämmitin päällä 30 min. sen jälkeen odotan 30 minuuttia sen jälkeen käynistän auton. Näin kun olen tehny niin auto käynnistyy hyvin eikä häiriövalo ole syttynyt. Ilmeisesti lämmöt tasaantuu.
Kannattaa kokeilla.
Mulla Fiat Ducato 140 vm.2020 matkailuauto.
Autossa on sähköinen letkulämmitin. Jos lämmitän autoa pakkasella ja käynistän sen heti niin moottorin häiriövalo syttyy eikä sitä saa pois millään käynnistys konsteilla, vaan vaatii käynin huollossa.
Nyt teen siten että lämmitin päällä 30 min. sen jälkeen odotan 30 minuuttia sen jälkeen käynistän auton. Näin kun olen tehny niin auto käynnistyy hyvin eikä häiriövalo ole syttynyt. Ilmeisesti lämmöt tasaantuu.
Kannattaa kokeilla.
OBD2 lukijalla saat ite kuitattua sen valon pois. Ja katottua hemmetin monta muutakin asiaa.
No sitte toinen juttu. Meet laittaa autoon virrat päälle hetkeksi ja sitte pois. Töpseli seinään ja lämmität koneen, ja ei kun auto käyntiin. Se ei mittaa uudelleen sitä imuilman esilämmitystä 6 vai 8 tuntia sen jälkeen kun se on sen kerran mitannut, eli sillon kun käytit virrat päällä. Tämä siksi että ajon jälkeen imuilman otto jähtyy paljon nopeemmin kun se valurautapata sen alla. Siksi tuo aikaviive mittauksissa. Tietysti, näin ei voi laittaa sitä kellolla lämpeemään vaan on käytävä laittamassa ne virrat päälle ja pois ennen lämmitystä.
fiat ducato 2021 140 jälkiasennus webasto ei ole auttanut virtojen päälle kytkeminen ennen lämmitystä vaan valo syttyy vaihtelevasti on sammunut 3 käynnistyksen jälkeen.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.