Retkeilyauto

LAITINEN TAPANI 15.11.2015 12:03

Tässä autossa eristys on tehty Kespet liimapintaisella solumuovilla joka on liimattu tiiviisti peltipintaan. Eriste on samaa mitä käytetään kylmälaitteiden ym . eristämiseen kondenssi vedeltä. Osaan koteloista on laitettu 2-k uretaania, joka ei ime eikä sido kosteutta. Eristepaksuus seinissä ja katossa on 30 - 30 mm ja auton lämpimyys on hoidettu tehokkaalla lämmityksellä. Käsitykseni mukaan vesi tiivistyy kylmään peltipintaan lämpimälle puolelle ja siksi kaikki nämä pinnat on tiiviisti eristetty.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.11.2015 klo 12:10:42 Pitäisi olla: Eristepaksuus 20-30 mm

KOISTINEN TOIVO 15.11.2015 12:03

Minulla on käsitys, että niihin laitetaan jokin eristysmatto. Tuo sarana homma on hyvä, pittää kysellä noita. Toivopoika

LAITINEN TAPANI 15.11.2015 12:16

Tässä yhdenlainen liukuovi.

http://www.promobil.de/test/knobloch-98908.html

Käyttäjän lisäys viestiin 15.11.2015 klo 12:22:06 http://cms.camp24magazin.com/?p=55635

HAAPANEN TIMO 15.11.2015 12:38

Peltikuoriset ovat niin kovassa suosiossa että tuollanen saranaovi tulee pian kaikkiin. Jo -80 luvulla oli lasikuidusta tehtyja elementtteja liukuoven tilalle, elementissä oli saranaovi. Juuri kuten Tapanin linkissä on.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 15.11.2015 klo 13:03:02 Tässä todellinen peltiseppä, katsokaa kuvat. http://www.reportage.redactionsbureau.de/de/bueromobil/bildergalerien-tuer-in-tuer/tuer-in-tuer-entstehungsprozess-bureaumobil/

JOKINEN REINO 15.11.2015 13:18

Näitä "Louskuovia", joissa on tuo pienempi ovi , löytyy varmaan Saksanmaalta , ja muualta suuressa maailmassa,mutta suomen takapajulaan sellaisen voi saada vain, jos itse noutaa,tai rakentaa.

KOISTINEN TOIVO 15.11.2015 15:23

Tuo olisi hyvä vaihtoehto sähköoven sijaan.Myös tämän jos saisi ostaa jälkiasennuksessa muihinkin merkkeihin. https://www.youtube.com/watch?v=iIycYIaP1FA. Toivopoika

NEVALAINEN SIPPO 15.11.2015 15:26

Reimon nettisivuilta löytyy monenmoista ohjetta auton rakentamiseen. Tässä esimerkiksi auton eristäminen. Google translator kääntää jotenkuten jos sksa ei taivu ,ja loput päättelemällä tai arvaamalla ( ei ehkä paras vaihtoehto ).

.https://www.reimo.com/de/fahrzeugbau/ausbau_07_verkleidung.html#isolation

Sippo

TURUNEN HEIMO 15.11.2015 22:59

Kyllä tuollaisen yleismallisen lukon voi asentaa mihin vain autoon jos vain viitsii.

KOISTINEN TOIVO 16.11.2015 08:44

Tarkoitatko tuota liukuoven loppukiinnivetäjää. Se kuulemma on adrian yksinoikeutta, ja kuulosti, kun taannoin kyselin, etteivät myy edes sitä laiteistoa muille. Saapi tulevaisuudessa josko joskus saisi ostaa laitteen. Toivopoika

NEVALAINEN SIPPO 16.11.2015 09:04

Minulla oli työautoaan taannoin VW Transportteri pikkubussi jossa oli sähkökäyttöinen liukuovi, samallalailla se veti oven kiinni. Ei tuo minusta mikään erikoisuus ole, sama toiminto kaikissa sähkötoimisissa liukuovista.

Sippo

HAAPANEN TIMO 16.11.2015 10:11

Takseissa hyvin yleinen sydeemi. Taksisisustajat helposti laittavat autoon kun autoon.

@timppa

AHJOS TIMO 16.11.2015 10:43

Toivo Koistinen kirjoitti: "Tarkoitatko tuota liukuoven loppukiinnivetäjää. Se kuulemma on adrian yksinoikeutta ..."

Tarkoitit varmaankin, että se on Pösslin yksinoikeutta.

KNAAPI JUHA 16.11.2015 11:03

Tuota Nevalaisen linkissään esittämää Reimon rakentamissivusta lueskelin pintapuolisesti.

Lämpöeristyksestä oli lähinnä esitelty niitä liimamattoja ja muutama leikkauskuva. Sen sijaan mitään ei oltu mainittu siitä, miten sitä liimamattoa sinne vaikeisiin paikkoihin olisi mahdollista asentaa .

Ongelmana ovat ne palkit seinissä ja katossa. Sormenmentävistä soikeista rei'istä ei juuri liimamattoja asennella. Samoin palkkien sivuilla on ahtaat reunat ja näinollen liimattua saa vain suuret avopinnat. Jos taas ajattelee vaahdottaa ne palkit, voisi kai sitten ruiskuttaa vaahdolla koko roskan.

Katselin esim takaovoen aukkoa kiertävää noin 6 metriä pitkää onttoa palkkia. Ellei sitä saa täyteen. on kosteusongelma varmaa. Palkissä sisällä asuvat saranat ja sähköjohdot ja takavalojen pohjat. Ruiskutapa ne sitten kaikki umpeen.

KOISTINEN TOIVO 16.11.2015 11:41

Niinpä juuri, vaikka pössi taitaa olla adrian auto. Mutta jokatapauksessa kun näkis se vetolaitteen rakenteen, niin koittaisi osaisiko rakentaa vastaavan. Sinällään varmaan yksinkertainen. Kun oven vetää lähelle, niin jossain katkaisija aktivoituu, ja alkaa vetään laite ovea lukkoon. Kun oven aukaisee, vapautuu lukko, ja laite työntää lukkolenkin esiin odottamaan. Se homman voisi manuaalikatkaisimela aktivoida toimimaan. Pitäisi saada se vetokone. Toivopoika

HAKALA VESA 16.11.2015 11:50

Moron,

Toivolle tästä malli.

http://www.ebay.de/itm/Zuziehhilfe-Softlock-Schiebetuer-Ducato-Jumper-Boxer-X250-X290-Kastenwagen-/111639126888?nma=true&si=Q7sQNLwEWVSNGFV7cVi2NhqWeZY%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557

NEVALAINEN SIPPO 16.11.2015 12:25

Esimerkiksi täältähän nuita sähkökäyttöisen oven sarjoja saa.

http://www.one-pro.fi/pdf/alex/esite.pdf

Sippo

KOISTINEN TOIVO 16.11.2015 13:24

Kiitoksia vikistä. Nyte pohtimaan juttua. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 16.11.2015 15:15

La Strada Nova. Saranaovi: https://www.google.fi/search?q=La+Strada+Nova&espv=2&biw=1920&bih=955&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCcQsARqFQoTCPWDhuCClckCFYYPLAodTo4F6g#imgrc=DcK6E5cWL6oObM%3A @timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 16.11.2015 klo 15:17:28 Heti korjaus. Eihän se olekkaan peltikuorinen https://www.google.fi/search?q=La+Strada+Nova&espv=2&biw=1920&bih=955&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCcQsARqFQoTCPWDhuCClckCFYYPLAodTo4F6g#imgrc=ioRFMh3ouQ1qUM%3A

KNAAPI JUHA 16.11.2015 16:10

La Strada on aika ovelasti kuorittanut tuon Sprintterin kuttaperkalla. Mutta isokokoinen ja lämmin se sitten jo on. Ja pirun kallis

KOISTINEN TOIVO 16.11.2015 16:55

Nykyään ovat jo kohta käsitteet sekaisin. Peltikuoriset kasvavat mittaa, ja varsinaisissa alkaa olla jo pienempiä kun ne. Takseinä aukeaa kun pakettiautossa, ja leveys on pudonnut 2,10 tietämiin https://www.google.fi/search?q=b%C3%BCrstner+brevio&biw=1261&bih=890&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB8QsARqFQoTCL6MjqGZlckCFYjXLAodC_8KZw#imgrc=pLJKlWXSbO7mGM%3A Toivopoika

NEVALAINEN SIPPO 16.11.2015 17:00

No niin, piruuttani kokeilin La Stradan palapeliä jolla voi rakentaa mieleisensä kulkimen. Avanti EB 4-vetoisena ja 150hv koneella ja, riittävästi herkkuja. 81.595 € ja 342 kiloa lisää painoa perusautoon nähden. Enkä vielä valinnut kaikkia herkkuja. Taitaa jäädä kuormattavuus aika pieneksi. Kun katseli heidän videotaan auton valmistuksesta niin näytti että niitä eristeitä laitettiin vain sileille pinnoille, jotenka palkit ja kotelot ovat eristämättä. Se Novan lasikuitukoppa on varmaankin ihan hyvä ratkaisu sille jolle se sopii niin kokonsa kuin hintansakkin puolesta.

Sippo

KNAAPI JUHA 16.11.2015 17:41

Tietääks nuo Casa Carin omistajat, miten ja millä tekniikalla ne aurot on eristetty ?

LIIMATAINEN HANNU 16.11.2015 19:06

Kertoohan Casa Car yksityiskohtaisesti esitteessään miten he eristävät auton.

Mutta mitäpä viisaat ovat mieltä siitä Globe Carista, onko hintansa väärti? Uusi malli ainakin näyttää hyvältä, onko kokemuksia ongelmista käyttäjillä?

Itseäni kiinnostaa se lyhyempi malli, vuoteet poikittain takana. Kauppias kyllä suosittelee pidempää, eli vuoteet pitkittäin. Mutta auton kokonaispituus tulee pitkäksi, 6,34:kö se on.

Hinta vain kunnon varusteilla nousee aika kovaksi. Pitänee vielä käydä yksi Casa Car käydä vilkaisemassa, Kaakkolahden Topilla sellainen peli olisi.

KNAAPI JUHA 16.11.2015 19:14

Löytyyks Hannu netistä sellainen Casa Carin esite. ? Minä poika poloinen kun en ole löytänyt.

LAITINEN TAPANI 16.11.2015 19:37

Omaan käyttöön tulleeseen autoon valitsin seuraavia varusteita.

Pitkä alusta 636 cm: Tilaa tulee pitkittäisille vuoteille joiden käyttömukavuus on hyvä.

Maxi alusta: Jarrut, jouset, iskunvaimentimet vahvempia, pyörien laakerit suuremmat.

3 litran moottori: Ketjukone, valmistajan ilmoituksen mukaan suunniteltu osien kestoikä 350000 km ( 2,3 litraa vastaava 250000 km ) Moottorin mukana tulee samalla vahvempi 3-akselinen vaihteisto.

Ilmastointi, turvatyynyt, sähköllä kääntyvät taustapeilit, vakionopeussäädin, 125 l polttoainesäiliö, pohjapanssari.

Lisäksi kaikkea muuta tarpeetonta.

LIIMATAINEN HANNU 16.11.2015 19:49

Juha, netistä en ole katsonut mutta kauppiaalta, Jyväs Caravan, sieltä olen saanut sellaisen nelisivuisen A4 kokoisen esitteen. Siitäkin kyllä saa aikas paljon tietoa.

LAHELMA JUKKA 16.11.2015 19:59

Esitteet Casa Car: http://www.casacar.com/

HAAPANEN TIMO 16.11.2015 20:15

Se on kuule Hannu kapea se väli könytä sieltä sängystä käytävälle.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 16.11.2015 20:24

Kapea on käytävä, alle puoli metriä, mutta kyllä on meile hyvä pitkittäisvuoteet. Tykkää päällikkö petata, paremmin kun entisen kaksoisvuoteen. Vuoronperään on liikuttava siellä perällä. Pitkä auto ei haittaaa kulkua, ja ajo ominaisuus parempi mitä pitempi akseliväli. Jos olisi 7 metriä kori niin silloin homa olisi hyvä. Toivopoika

KNAAPI JUHA 16.11.2015 20:29

Mitäs siitä sitten jää käytävän osaksi jos on kaksi 70 senttistä vuodetta pitkittäin. Sprintterissä taitaa jäädä noin 40 senttiä mutta noissa sudensukuisissa on vissiin 10 senttiä enemmän. Rellusta en kyllä tiedä.

LIIMATAINEN HANNU 16.11.2015 20:29

Joopa Timo, näkeehän sen jo niistä esitteistä. Ja kun ne sängyt ovat kohtuullisen korkealla niin vanha köntys on helisemässä, kun pitäisi yöllä pissille mennä.

Eipä se ole paremmin siinä poikittaisess sänkyversiossakaan, kohtuullisen tai kohtuuttoman korkealla siinäkin se sänky on.

Casa Carr tekee kuitenkin asiakkaan oman toivomuksen mukaisesti sisustuksen, ja vain tilauksesta.

TERVO JARI 16.11.2015 20:54

Kopio:

Kun katseli heidän videotaan auton valmistuksesta niin näytti että niitä eristeitä laitettiin vain sileille pinnoille, jotenka palkit ja kotelot ovat eristämättä.

Kopio loppu.

Syyksi miksi eivät yritäkkään eristää palkkeja sisältä / välittömästä läheisyydestä "etsisin" ruostumisesta.

Jos palkki tukitaan se jokatapauksessa rupeaa kuitenkin keräämään kondessivettä ja kondessivesi ei eristeen takia pääse pois niin palkki rupeaa aikaamyöden ruostumaan.

Palkkien välittömässä läheisyydessä esim. kylkipellit joutuvat jatkuvan korin vääntyilyn takia liikkeeseen jolloin eristeet irtoavat palkkien ja pellin yhtymäkohdasta jolloin jää tuulettamaton tila johon kertyy kondessivettä joka ei tuuletu, seurauksena aikaamyöden ruostuminen.

Uretaanieriste ei sovellu ollenkaan retkeilyauton eristykseksi, se liimautuu ensalkuun "hyvin" koriin ja palkkien sisälle mutta irtoaa aikaamyöden ja alkaa natisemaan ja aiheuttamaan resonanssiääniä. Ja irronnut uretaanieriste jättää kondessivedelle tilaa ja kun tuuletuskanavia ei ole aikaa myöden ruostuminen alkaa.

Uretaanieristetty retkeilyauto kun ruostuu uretaanieristeiden ja pellin välistä on se miltei korjaamaton "paikka".

Mitä solukumieristeen kiinnittämiseen tulee, kunnon "oikea" liimaus on parempi mitä valmis liimakalvollinensolukumimatto.

Jos itse eristelisin retkuilukuljinta, niin solukumilla tietenkin . . .

http://www.kespet.fi/hinnastot/kespet_hinnasto2014_netti.pdf

http://www.etola.net/Tuoteryhma/raakavaahtomuovit/solumuovilevyt

KNAAPI JUHA 16.11.2015 21:34

No, nyt sitten katselin tuota 2014 esitettä. Se "yksityiskohtainen selitys" ei sisältänyt muuta kuin kertomuksen peltipintaan liimatusta solumuovilevystä ja lasivillasta. Tärkeää olisi ollut tietää, mihin sitä on liimattu ja vielä tärkeämpää, mihin sitä ei ole liimattu.

Varmaan pitäisi pistäytyä Kaarinassa tehtaalla katsomassa omin silmin, miten se tehdään. Näin tekisin, jos ajattelisin tilata.

Silloin kun olin peltikuoriaista hankkimassa, asioin myös Casa Carin kanssa. Keskustelu oli vaikeaa, kun varsinaisia malleja ei ollut ollenkaan ja jokaiseen kysymykseen vain vastattiin, että heillä on valmiudet tehdä juuri sitä, mitä asiakas haluaa. No enhän minä osasnnut oikeastaan mitään haluta eikä hinnasta saanut mitään kuvaa.

Nykyään kun niillä on myyjäliikkeita, lienee helpompi keskustella mm. hinnasta. Kalliiksi varmaan tulee, jos pohjana on Suomi-auto veroineen uutena tai käytettynä. Ellei asiakkaalla ole autoa, johon rakennetaan, lähdetään varmaan uudesta autosta..Auto-Insto Oy tuskin hankkii esim Saksasta sopivaa vähän käytettyä erillisistuimista, ilmastoinnilla varustettua aihiota moottoria lämmittävällä Webastolla.

LAITINEN TAPANI 17.11.2015 09:09

Suomi auto on uutena veroton kun se rekisteröidään matkailuautoksi muutoksen jälkeen. Näin kaikki kotimaiset valmistajat tekevät. Yksityinenkin henkilö voi Suomesta ostaa uuden pakettiauton verottomana ja ottaa se käyttöön muutoksen jälkeen.

KNAAPI JUHA 17.11.2015 09:44

Jos näin on, niin tilanne on muuttunut. Muutama vuosi sitten ei ainakaan Veho ollut mitenkään halukas tai kyvykäs moisia kauppoja tekemään vaikka Helsingin pääkonttoria myöten asiaa tiukkasin.

LAITINEN TAPANI 17.11.2015 09:50

Vuonna 2010 Vehossa tein kaupat verottomasta Jumperista. Kun Jutta U uhkasi laittaa matkailuautot verolle 1.4.2010 alkaen ja autojen myyjillä oli tieto tästä niin kaupan kohteeksi muutettiin kokonaispainoltaan 4005 kg Jumper, joka oli veroton.

UUSITALO MARKO 17.11.2015 10:01

Uuden auton voi Suomessa ostaa kuorma-autoksi rekisteröitynä, jolloin se on veroton. Kun se myöhemmin muutoskatsastetaan 3500kg:n matkailuautoksi, saa nopeudenrajoittimen poistaa.

Tässä Vehon hinnasto Jumperille:

http://citroen.alkali.fi/hinnastot/tavaraautot/jumper/hinnat/index/pdf/kuormaauto/citroen_jumper_kuormaauto_hinnasto.pdf?t=1433919676

Eli retkeilyauton alustaa ei välttämättä kannata hakea ulkomailta. Ei ainakaan uutta.

LAITINEN TAPANI 17.11.2015 10:10

Ja kun uuden auton hinnasta tinkii niin henkilöstä riippuen ovh hinnasta lähtee 0 - 6000 € pois. Joku voi saada enemmänkin.

KNUUTILA ARI 17.11.2015 11:46

Kertokaa mulle kuinka moni Suomessa pystyy itse rakentamaan toimivan sisuksen . ! Suomi on lotto kansaa....!

KNUUTILA ARI 17.11.2015 12:27

Tällä ajeltiin kymppitonni .hienosti kulki kartturi tykkäs mut...mut ....!

Ahdas
KOISTINEN TOIVO 17.11.2015 13:10

Mikä on se toimiva sisusta. Siinä kysymys. Rakentamisen pystyn jopa minä, ja suunnitellutkin ole joutessa. Mutta jokaisella on omat vaateensa. Mutta omalla mallilla saa vaan itse tehen, tai jollain pajalla joka teke oman suunnittelun mukaan, esim cacacar, tai se pohjanmaalainen, muista mikä Tuosa oli edellisessä sana ahdas. Se on peltikuorisessa se asia, eli kapeus. Mutta jos jäisi pois se sohva istuin siitä pöydän takaa, niin asia olisi toinen. Vc voisi olla kapea, ja pitenpi ja auton suunnan mukainen. Mittailin kerran meidän auton käytävää hellan kohdalla, ja sitten puoli indekroidun tetlesin samalla kaavalla takennettua. Käytävä oli tetlesissä 15 senttiä leveämpi. Elikkä ilman sitä sohvaa olisi hyvin paljon tilavampi Poistaisin, mutta sen sisällä on lämmityslaite, ja tuohon on jo tottunut. Toivopoika

KAAKKOLAHTI TOIVO 17.11.2015 18:05

Kyllä Suomessa saa ostaa pakettiauton verottomana,niin tein minä ainakin. Auto ostettiin Auto-Best ja tehdas lähetti suoraan Casa Car:lle. Omat piirustuset lähetin perässä. Homma onnistu ei mitään hämminkiä!!!!!. Muuten ei ole ruosteen häivääkää vaikka olen kyllä tiiraillut joka kolon mihin vain peilin avulla näkee. Ei nitise eikä kolise mitä iso liukuovi joskus kovassa montussa kumissa kitajaa.(senkin olen silikoni tyynyllä hoidellut)(tiivisteen). Kuitenkin jo 5 vuotta vanha?? .2011.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.11.2015 klo 18:06:40 Ps: lämmin myös on

LAITINEN TAPANI 17.11.2015 19:06

Tässä kokonaan itse tehty retkeilyauto lukuun ottamatta sähköisen liukuoven asennusta ja 220 V järjestelmän tarkastusta.

HAKALA JYRI 17.11.2015 19:43

Kiinnostava autotyyppi oli aloittajalla , nyt 144kommenttia, laajennetaan vielä lähes valmiisiin linja.-autoihin joilla voi ajella jatkaa rakentelua,,, karavaani osasto id 1445235, lattiapinta-alaa n50 neliötä, no jos ei riitä näitä on myös 4 AKS plus . keskiakselipv kuorma autona ja nivel bussia linja autona

Koistisen Toivo nyt uusi suunnitelma tietokoneen...

Täällä myös mietitään Ainakin numeroita kokop n25 ton ja omap n18 ton kantavuus hyvä, pituus 12m korkeus n4. ,,polttoaine tankillakaan ei tarvi käydä kuin joka toinen päivä, Weebasto 30kw ja ilmastointi n 25kw, kuluttaa täys teholla 3-7 litraa tunnissa no auto vie reilu 30 litraa satasella

Terv jyrih

Ps joutuuko tuohon palkkaamaan kuljettajan ja tarjoilijan?

POHJANTÄHTI JORMA 17.11.2015 21:49

Dethleffs Clobe Scout tuli maaliskuussa hommattua, oli ensituntumalta melko ahtaan tuntuinen.

Nyt kun sillä ollaan muutama reissu tehty niin siihen alkaa tottua. Enimmäkseen ollaan oltu vaunulla joka tuli samassa kaupassa.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.11.2015 klo 21:50:19 Dethleffs ja Fendt :)

Käyttäjän lisäys viestiin 18.11.2015 klo 08:15:09 Ei tuota vaunua vedetä perässä kuin katsastukseen, muuten on caravanalueella vuosipaikalla :) Tämä selvennykseksi.

NIEMINEN SEPPO 17.11.2015 22:25

Pakko palata siihen masokistiaiheeseen. Tehän olette kuin pikkupoikia jotka kuvittelevat ja suunnittelevat pienestä paloautostaan oikeaa paloautoa. Tämä viimeinen kommentti perässä raahattavasta asuntovaunusta kuvaa kaiken. Retkeilyauto on RETKEILYAUTO eikä siitä saa itseään suurempaa kuin se on vaikka kuinka mittaisi. Pitäkää nyt edes joku jalat maassa älkääkä liidelkö pilvissä. Sanoo syvällä rintaäänellä 16 vuotta retkeilyautoa tyytyväisenä ympäri vuoden ajanut. Mutta ei talvella masokistisena siinä koettanut yöpyä.( tai olen kyllä koettanut, mutta kokeiluksi se on jäänyt) Mitä vikaa on OIKEISSA matkailuautossa jos on noin kovat vaatimukset. Ehdottomasti suosittelen retkeilyautoa, mutta haihattelun voi jättää haaveilijoille.

KOISTINEN TOIVO 18.11.2015 06:49

Kyllähän jokainen meistä nuo kokorajoitukset tiedetään. Mutta pitää myös antaa niiden mennä jotka siittä tykkäävät. Tosiasia, että siinä pystyy yöpymään kovallakin pakasella ihan hyvin, ja se toimii niillä resusseilla jotka sille on annettu. Oman kokemuksen mukaa yhtä hyvin, kun oikeassa. Kun oven avaat, niin kylmä höökii sisään, koska eteistä ei ole Eihän kukaaan ole siinä asumisesta puhunut, vaan retkeilystä, ja vaihtoehdosta oikean asuntoauton tilalle. Nuo ovat suosiossa kaupunkilais eläkelläisten keskuudessa ainoana autona. Puoli indekroitujakin on pienennetty tähän tarkoitukseen

Tämä keskustelu on hyvä siinä, että mitä siihen pikku peltikuoreen voi tehdä, ja voiko itse sisustaa, ja miten. Mitä voisi parantaa. Millaisia sisustusvaihtehtoja olisi hyvä olla Olen joskus sanonut, että kymppilitran kone, parikymmentä tonnia, ja 12 metriä. Siinä on oikea peltikuorinen asuntoauto. Tai tämä https://www.youtube.com/watch?v=CBtGk1kcSOM Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 18.11.2015 07:39

Olihan mulla oikeaakin asiaa. Katellu noita perässä telineissä olevia tavarabokseja. Onko kellä kokemuksia, jotta kuinka toimivat, ja kestävät Casa carissa ei ole juurikaan tavaratilaa petien mataluuden takia. Kaasupullon vaihdon lähestyessa joutuu petin alla makuullaan kulettaman täyttä sen ajan tullessa Laitan lisäjousilehdet taka, joten hyvin kulkisi semmoinen boksi mukana. Toivopoika

NIEMINEN SEPPO 18.11.2015 08:28

Toivopoika. Etkö sinä itse huomaa tämän keskustelun ironiaa. Heti haikailet lisätilaa perään ja lisäjousitusta että toimisi. Minun pointtini on vain yksinkertaisesti se että henkilö joka harkitsee retkeilyauton hankkimista saa kovin ruusuisen kuvan näistä hehkutuksista. 20-30 mm eriste, ulkona 20 pakkasta! totta kai sen saa lämpimäksi sisältä, mutta millä keinoilla ja kustannuksilla?

KOISTINEN TOIVO 18.11.2015 09:39

Lisäjouset on hankittu sen takia, että perä on laskeutunut koska alkuperäiset eivät riittäneet pitämään aina lähes täydessä kuormassa olevaa autoa ryhdissä. perä on laskeutunut yli viis senttiä Tämä ilmiö lie monen asuntoauton asia, jota ei valmistajan taholla ole huomioitu Näin tapahtui seitsemässä vuuessa tetlesin puoli indekroidussa. Melkein kymmenen senttiä tuli perä alas Auto tämä nykyinen peltikuori on viidennellä vuodella menossa, elikkä kaksi kesää, ja talvea on matkailtu, nyt lähtee kolmas talvi. Jos on tarpeen lisätila sisällä, nin se on 12 metriä. Sen olen päällikölle ilmoittanut virallisesti Tuo boksi ajatus oli siinä jousien kanssa samalla koska liikaa säilytys tilaa ei missään kapineessa, eikä huushollissa ole. Jätän nyt tämän tarpeellisus keskustelun tähän, ja keskityn vain noihin sisustus asioihin, en auton tarpeellisuuteen. Se päättäköön jokainen itse.

Linja auttoista sen verran, että niissä monessa oven, ja luukkujen käyttö on ilmanpaineella toimivaa. Eräässäkin luukujen lukot toimivat vain, kun paine oli ylhäällä Käsikäyttö on aika hankalaa. Joka semmoista aikoo, niin kannattaa kiinnitää asiaan huomiota Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.