Retkeilyauto

KOISTINEN TOIVO 11.11.2015 18:26

Hyvinkö liukuovi toimii. Olen aikonut vuosia, mutta aina jäänyt. Pitäisi sinne ajella. Nyt kauppaavat otse asennuksena, ja on vähän taas Toivopoika

LAITINEN TAPANI 11.11.2015 18:43

C-tec S250 Dual DC/DC laturi on kytketty käynnistysakun ja asunto-osan akun väliin. Kun C-tek laturi toteaa että auton laturi lataa ja jännite nousee pysyvästi yli 12, 8 V, niin lataus kytkeytyy asunto-osan akkuun. Latausvirta maksimissaan on 20 A ja latausjännite säätyy akun tarpeen mukaan. Tämä laturi nostaa auton tuottamaa latausjännitettä AGM akulle sopivaksi. Laturissa on myös akun päälle asennettava lämpötilakompensointi.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.11.2015 klo 18:49:10 Liukuoven toiminnasta: Sähköovi on asennettu 2012 ja on toiminut erinomaisesti. Oletettavasti AutoDek:illä on tämän jälkeen tullut vielä uusi malli, jonka toiminta on yksinkertaisempi. Tässä ovessa on avausmekanismin lisäksi vielä sähköllä toimiva oven lukkoonvedin, joka varmistaa että ovi menee aina tiiviisti kiinni.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.11.2015 klo 19:05:06 Tarkennus C-tek S250 Dual laturin tietoihin: kun auton laturin jännite nousee yli 13,1 V viiden sekunnin ajaksi, lataus alkaa. Akkujen irrotus tapahtuu kun jännite laskee 12,8 V yli 10 sekunnin ajaksi.

HAAPANEN TIMO 11.11.2015 19:04

Kiitos vastauksesta! Kerkisin jo itsekkin tutustumaan vehkeeseen:

http://www.ctek.com/au/en/chargers/D250S%20DUAL

Hassua kun sitä nimitetään laturiksi kun varsinainen latausvirta kuitenkin tulee muualta. Itse sanoisin sitä jonkinlaiseksi latausäätimeksi, hyvä peli varmaan kuitenkin. Oli mulle aivan uusi tuttavuus.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 12.11.2015 klo 07:49:50 Siis myös nettisivulla nimitetään laturiksi.

KNAAPI JUHA 11.11.2015 21:33

Mulla on veneessä tuollainen härpäke, jonka on Blue Ocean tehnyt. Minusta se on jännitettä haisteleva jakorele. Mulla kolme laiteakkua rinnan ja tietysti starttiakku.

Härpäke pitää akkuryhmät erillään kulutuksen aikana, ja tällöin starttiakku jää täydeksi. Koneen käynnistämisessä 120 A laturi työntää virtaa. Se menee vain starttiakkuun kunnes härpäke haistaa, että sen jännite on noussut riittävästi. Vasta sitfevn se kytkee akkuryhmät yhteen. Koneen sammuttamisen yhteydessä se taas erottaa akkuryhmät. Viksu peli.

LEINONEN JUKKA 12.11.2015 07:40

Laitas lisää kuvia, missä tehty?

LAITINEN TAPANI 12.11.2015 09:59

On aivan kaksi eri laitetta BlueSea akkujen erotusrele ja C-tek S250 Dual DC/DC laturi.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.11.2015 klo 10:01:39 DC/DC laturi on laitteen oikeampi nimi, ei CD/DC kuten kuvan kohdalla.

HAAPANEN TIMO 12.11.2015 10:44

No juu. Erotusrele nimensä mukaisesti erottaa akut, ja akkujen yhdessä ollessa kaikkiin akkuihin tulee sama auton laturin tuottama jännite aina kun moottori käy.

Tämä C-tek- vehje muuttaa latausjännitteen hupiakulle täsmälleen sopivaksi jopa lämpötilan huomioiden tuli virta sitten moottorilaturista tai aurinkopanelista.

Agm akkuja käytettäessä varmasti pidentää akkujen ikää. Olisiko viisaudessaan lyijyakuille vähän HiFi hommaa, etua kuitenkin niillekkin.

Kuinkahan se käytännössä nostaa sitä jännitettä siinä vaiheessa kun kennolle ei tahdo valo riittää. Virta ainakin pienenee reilusti kun ikiliikkujaa ei ole keksitty.

@timppa

LIIMATAINEN HANNU 12.11.2015 20:11

Doddii 'kauniit ja rohkeat', siis viisaat retkiauton omistajat! Sanokaas vielä sellainen viisaus yksinkertaiselle notta mikä se paras alusta, hinta/latu, on jos sellaista tässä innostuisi tosissaan hankkimaan! Mersumiehet tietennii notta 'mersu ainoa oikea ja paras', mutta se hinta, kannattaako maksaa 10-15 megaööriä jotta saa sen tähden keualle? Vai kelepaako joku niistä kolmesta, Viiatti, Kitroen ja Pöykotti?

Kiitos ja anteeksi, jos häiritsen! :)

MÄKELÄ EERO 12.11.2015 20:23

Hannu! Toiseenkin sakemanniin, wolkkariin niitä on tehty. Niin sitten vielä Transit. Meillä VW en moiti. En muitakaan merkkejä. Kokemusta ei ole niistä. Jokainen kertokoon omastaan.

pikkueero

KOISTINEN TOIVO 12.11.2015 21:08

Viiatti, kitroen, tai pökötti. Sama minkä otat. Tehtaalla työmiehet tietävät mitä merkiä tekevät, kun pistävät logoja paikalleen. Ovat PSA yhtiön identisiä kapineita. Ooppeli, nissan, ja renault ovat samaa juttua, kuten edelliset. Fiat porukka on nykyään koriltaan korkeampi, ja parikymmentä senttiä pitempi, kun tuo ooppeli porukka. Heillä on kolmea koneen litrakokoa, kun taas jälkimmääisellä on vaan kaksi. Mikäli nyt olisin ostoksilla, niin kolmenlitran koneella fiat citroen pösö. Se kone on ketjukone, kuten ooppelissa, mutta teho eri toista. Ooppelissa on 4,3 metriä akselin väli, ja loistava ajo ominaisuus Erittäin hiljainen sisä ääni Tosin fiat porukka eipä taida juurikaan hävitä, että aistivaraisesti kai pystyisi erottamaan Kuitenkin rouheampi ääni. Oopelin lousku on raskaampi, niinsanottu leiriporukan yöherättäjä Fordin uusimista isoista malleista ei mulla ole tietoa. Eikä mersusta. Toivopoika Toivopoika

KNAAPI JUHA 12.11.2015 21:50

Sprinteri on senverran kapea, että poikttaista vuodetta isolle miehelle ei siihen saa. Silloin tarvitaan se pitkä 6,4 metrinen, johon saa pitkittäiset erllisvuoteet.

Minulla on se alle 6-metrinen ja siinä on omat hyvät puolensa.

LIIMATAINEN HANNU 12.11.2015 22:11

Dängjuu kaikillen! Taas sitä viisastui. ei oppi ojaan kaada! :)

KNAAPI JUHA 12.11.2015 22:21

Sen verran vielä Hannes, että auton kun tuo Saksasta verottomana, säästää autoverosta melko lailla sen summan, joka menee sen rakentamiseen matkailuautoksi. Sehän muutostyön jälkeen ensirekisteröidään Suomessa verottomana.

Laskeskelin, että vuoden vanha käytetty Suomi- pakettiauto tyhjänä veroineen olisi maksanut saman verrankuin Saksasta tuotu valmiiksi Suomessa rakennettu.

HAAPANEN TIMO 12.11.2015 22:46

Oheisessa linkissä toteutuneet verot tuoduista pakuista.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/pakettiautot/index.jsp

@timppa

KNAAPI JUHA 12.11.2015 23:40

Laskeskein silloin, että vero olisi ollut 7000 - 8000 euroa. Autohan oli tullut verottomana Saksasta.

POKKINEN TAPANI 13.11.2015 02:18

mitä te miehet niistä koneista, saati akseliväleistä. Ei koneen koko tai akseliväli ole olennainen asia. Leveys, tasainen eristys, lämpimyys on pal tärkeämpi. Ei edes huonejärjestys ole niin tärkiä. Toimivuuskin on asia jonka kanssa oppii elämään, mutta jos käytät matkamökkiä kolmenakin vuoden aikana niin mikä kiinnostaa? Toimivuus, luotettavavuus ja mukavuus. Retkeilyauto on näin keväästä syksyyn, pulssakeleille ja matkailuauto tuo sen kotoisan viihtyvyyden.

KOISTINEN TOIVO 13.11.2015 06:49

Olet oikeassa Tapani siinä asiassa että oikea matka-auto on aina sisältä parempi. Se on 10-30 senttiä leveämpi koriltaan, ja pituutta saa halunsa mukaan. Lisäksi matka-auto on ylhäältä yhtä leveä, kun alhaalta. Eli ollaan toisissa luvuissa. Peltikuori kapenee ylöspäin, joka on yllättävän iso tekijä. Fiat on 205 leveä, ja ooppeli 207 senttiä. Muista en tiedä.

Mutta lämpimyydestä senverta, että oma kokemus kahdesta oikeasta, ja yhdestä peltikuoresta. Elnakin vanha jotenkin toimi trumatikilla, mutta lämmitin oli liian pieni. Tetlesin alde oli surkea, jo senkin takia, että patterit oli koteloitu seiniin, ja edessä lattiaan. Lisäksi patteriputki meni oven alta ulkokautta aluksi eristämättömänä. Tämä nykyinen on todella lämmin, mutta puutteensa on tälläkin. Minulla on paljon pitänyt itse rakentaa. Olen puhallinlämmityksen mies

Koneesta senverta, että oli vanha 2,8 fiatin kone nykyiseen verrattuna KONE. Nuo 2,3 ovat ompelukoneita siinä alaväännössä. Vanha Amerikkalainen sanonta. Mitä väliä hevosista, kuutiotuumat ratkasee. Siksi kolmen litran kone on minun haave, tai kymppilitrainen. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 13.11.2015 11:50

Jos Ducaton hakee aihioksi sen on oltava koriltaan L5H3. Silloin kokopituus on 6,363m ja sisäpituus 4,070m. Sisäkorkeus 2,172 m ja kantavuus 1250kg. Akseliväli 4,035m.

Näitä on vähän, mutta löytyy.Yleisempi on korkeudeltaan L2, jolloin sisäkorkeudeksi jää 1,932 joka on liian matala.

Tässä yksi sopiva aihio: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=218048170&isSearchRequest=true&climatisation=MANUAL_CLIMATISATION&usage=USED&grossPrice=true&fuels=DIESEL&scopeId=VUT75&emissionClass=EURO4&transmissions=MANUAL_GEAR&category=HighAndLongBoxTypeDeliveryVan&export=NO_EXPORT&licensedWeight=FROM_2801_TILL_3500_KG&minFirstRegistrationDate=2010-01-01&maxMileage=90000&makeModelVariant1.makeId=8800&pageNumber=3

Mitä se rakennuttaminen sitten maksaa, kertokaa ketkä olette teettäneet. Oma hatusta vedetty arvio noin isoon autoon heiluu 15 000 tonnin yläpuolella. Sitten on alla sisustukseltaan uusi, täysin omien mieltymysten mukaan tehty auto.

@timppa

KNAAPI JUHA 13.11.2015 13:06

Jos sillä matalammalla haluaa lähteä niin muistaakseni yhden kattokaaren katkaisemalla syntyy riittävän pitkälle matkalle korkeutta niin, että lattiaan saa riittävät eristeet ja myö sisäkaton saa lämpimäksi.

KNAAPI JUHA 13.11.2015 13:30

Huomata kannattaa myös, että tulisi etsiä auto kahdella erillisellä etuistuimella. Penkkimallisesta ei pääse kulkemaan asuintilaan eikä penkkejä saa muutettua pyöriviksi pöydän ääreen.

Koko pirun urakka olisi muuttaa sen penkiin jalustaa ja hankkia jostain se kapea penkki ja vielä hyväksyttää se viranomaisella.

Yllättävän paljon muuten rajoittaa valinnanvaraa.

HAAPANEN TIMO 13.11.2015 13:51

Mietin itse aivan samaa, luultavasti siellä korissa on kiinnityspisteet niin että yhden istumen sinne saa. Jostain se on sitten kuitenkin löydettävä kun kuskin puoleinen ei sinne käy turvavyön vuoksi.

Mobilessa haun saa rajattua ruksaamalla ''Anzahl Sitzplätze'' kohtaan kakkosen.

@timppa

KOSKINEN JANI 13.11.2015 14:48

Alkupeäiräisiä yksittäispenkkejä saa ihan rahalla ostettua, olisko ollut 500€ kun viimeksi kattelin.

Tuosta korkeudesta, jos käyttäjää ei haittaa niin sisäkorkeushan ei tarvitse olla jatkuvasti 190 cm, vaan esim lattialla voi olla irtonainen eriste/lattiamateriaalipala mikä sopivilla listoilla poistaa raot tai sitten tekee sellaisen lattiamuodon että se pala ei siitä erotu. Tuon kun poistaa niin peltilattia näkyy ja korkeus riittää.

Katsastuksessa ei taas pitäisi hyväksyä autoa jos kattopalkkeja on katkottu. Tai saa niitä katkoa mutta sitten pitää pystyä esittämään todistus missä on kerrottu että rakenne vastaa alkuperäistä vahvuutta.

KNAAPI JUHA 13.11.2015 14:55

Ainakin Sprinterissä se apumiehen istuin on sellsisen peltilaatikko jalustan päällä . Penkin vaihto edellyttää myös kapeaa laatikkoa ja mulle sanottiin, ettei sitä laatikkoa saa mennä kaventamaan . Edellyttää kuulemma tyyppihyväksyntää istuinmuutoksen johdosta. Tuulilasi pois ja 5 tonnin vedolla koestus jne. Sama muuten koskee niitä taempana olevia istuinkiinityksiä. Haaramolla oli tyyppihyväksynnät niihin istuisysteemeihin. Varmaan on myös Casa Carilla.

YLITALO ASTA 13.11.2015 15:19

Noita istuimia sekä niiden jalustoja saa muunmuussa movera.com reimo.com ja miltei miltä vaan nettikauppiaalta ja mukana tulee hyväksynnät alustojen omiin kiinnityspisteisiin. Samoin noita asunto-osaan tulevia istuimia varten rungot turvavöineen sekä kiinnitys systeemeineen hyväksynnällä. Näiltä samoilta valmistajilta ne ostaa niin matkailu-auton valmistajat kuin pienemmät pajat. Joten eivät ole ongelma, eikä ne hinnatkaan ole pahoja.

T : Masi

AHJOS TIMO 13.11.2015 15:45

Timo Haapanen kirjoitti: "Jos Ducaton hakee aihioksi sen on oltava koriltaan L5H3. Silloin kokopituus on 6,363m ..."

Mikä pakottaa valitsemaan noin pitkän? Minulla oli aiemmin Ducaton peltikoriin rakennettu Adria Twin (vm. 2005), jonka kokonaispituus oli vain 5,60 m.

HAAPANEN TIMO 13.11.2015 16:15

''Oltava'' sana on väärin, se perustui omaan mielikuvaan pohjaratkaisusta jossa autoon juuri ja juuri saa pitkittäiset vuoteet ja muutenkin on lähellä keskivertoautoa mitoiltaan.

Saahan se pienempikin olla, ei siinä mitään.

@timppa

KNAAPI JUHA 13.11.2015 16:42

"Samoin noita asunto-osaan tulevia istuimia varten rungot turvavöineen sekä kiinnitys systeemeineen hyväksynnällä."

Mites Masi tuo mahtaa onnistua kun minä olen nähnyt ja omistanutkin muutaman Sprintterin pakettiauton eikä niiden lattiassa ole ollut minkäänlaisia hyväksytttyjä kiinnityspaikkoja.

Heikki Haaramo oli ainakin joutunut omat penkinkiinnityksensä tyyppihyväksyttämään. Näin valokuvia koestussysteemistä.

HAAPANEN TIMO 13.11.2015 16:59

Eikös se peltilaatikko ole pulteilla lattiassa, siinähän ne kiinnikeet, mutta se laatikkokin pitää olla hyväksytty. Vai onko se penkkilaatikko hitsattu lattiaan.

@timppa

YLITALO ASTA 13.11.2015 17:42

Tuossa yksi penkki joka pultataan kiinni mercedeksen omiin valmiisiin kiinnitys kohtiin eli tarvitsee tuon penkin lisäksi neljä sopivaa pulttia. Muutaman kymmentä sprinteriä omistanut. Siellä ne on valmiina lattiassa niin kahden istuttavakle kuin yhdenkin. T : Masi

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2055043

Käyttäjän lisäys viestiin 13.11.2015 klo 17:44:48 Ja tuolta löytyy niin ala-osat kuin itse istuin-osat. https://www.reimo.com/fi/D-matkailuautotarvikkeet/DX-istuimet_turvavyoet_kaeaentoelevyt/

KNAAPI JUHA 13.11.2015 17:49

Muistelisin, että Haaramo kertoi ongelman olevan juuri siinä alustassa. Penkkejä kyllä löytyy. Kyselin, että eikö sitä laatikkoa voisi lyhentää mutta se ei kuulemma käy.

Taaempiin penkkeihin Haaramo oli joutunut tekemään tyyppihyväksynnät. Vasemmalla kyljellä ikkunan vieressä on yhden hengen istuin ja liukuoven vieressä on samanlainen. Ne ovat paikoissa, joissa ei ainakaan ole ollut mitään kiinnikkeitä tehtaan puolesta.

YLITALO ASTA 13.11.2015 18:04

Tuo lisäpenkki ongelma on useimmiten ratkastu liimaamalla lattiaan alumiinilevy jossa on kiinnitys kohdat penkeille. Noitakin on nettikaupat pullollaan. Ja onhan noita bussipohjaisia sprinterin alustoja joissa on miltei mihin kohtaan vaan saatavissa penkit kiinni eli se penkki ongelma on varmaan pienin.

T : Masi

HAAPANEN TIMO 13.11.2015 18:08

Senkin ongelman voi sivuttaa rekisteröimällä vain kahdelle.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 13.11.2015 klo 18:10:43 Jos itelle tekisin, se tulisi tarkalleen meidän tarpeisiin eikä jälleenmyyntiä perikunnan puolesta pohdittaisi.

KNAAPI JUHA 13.11.2015 18:18

Masi tuntuu asian hallitsevan, minä olen vain kuulopuheiden varassa. Ja vaikka auton itse sisustaisikin, voisi varmaan tuon penkkihomman teettää jollain verhoomolla tai Casa Carilla.

YLITALO ASTA 13.11.2015 18:25

Itselle jos joskus teen/teetän, niin ei Sprinteriä vaan Vario alustaksi. Tietysti koko kasvaa, mutta tila myös. Ja sisustus oman mielen mukaan, menee kaupan tai ei.

T : Masi

KOISTINEN TOIVO 13.11.2015 18:32

Kalustelevyjä saa ostaa, ja kaappien teko sinällään on suht helppoa. Jos vielä investoi vanesahan, mutta hyvälaatuinen kuviosaha on myös oikeastaan parempi. Laittaa isoon pöytään sen seljälleen, että terä on ylös pystyssä, niin on siinä helppo sahata muotoon. Kasaaminenhan tehdään kulma raudoilla, ja ruuveilla. Laitoihin sahaa urat, joihin metritavarana saatavaa peitenauhaa voi pistää painelemella Kaappien ovia saa taas ostaa. Vesi, lämmitys, ja kaasuputkia on helppo kierrättää kalusteiden kautta. casacar sisustaa myös aihoihin oman mallin mukaan. Onhan siinä harrastetta, kun sisustelee. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 13.11.2015 18:58

Kaikki tarvittava löytyy tuolta. https://www.reimo.com/bilder/haendlerbereich/tietoa_uusille_reimo-jaelleenmyyjille_sf.pdf

Eikös Asmobil tee kaikki Reimon sarjoista.
@timppa

LAITINEN TAPANI 13.11.2015 20:17

Kyllä istuimen asennus onnistuu aivan kotikonstein. Alustaan hyväksytty istuinrunko turvavöineen kiinnitetään ohjeiden mukaan, hyväksymistodistus mukaan ja muutoskatsastus onnistuu. Tällaisen istuimen olen rakennellut uuden Jumper L5H2 3.0 maxi rungolle autoverovapaana.

KNAAPI JUHA 13.11.2015 20:26

Masilta olisin tiedustellut kun minulle tuli varmaan oikosulku: Mikä on tämä mainitsemasi Sprinteriä suurempi Vario?

TERVO JARI 13.11.2015 20:32

Tuota Varion alustaa olen itsekkin haaveillut alustaksi, kantavuutta ja kantikkuutta löytyy.

Kummastakin iso ilo kun sisätiloja "mitataan" . . .

Voisi rakentaa "kaikki" mukaan, kunnon vesisäiliöstä agrekaattiin . . . Ilman kantavuuden loppumisen pelkoa . . .

Itse olen ihmetellyt Viiun "sokeutta", eivät ole nähneet markkinoita leveämmälle ja pikkasen pidemmälle 20 - 40 cm ja n. 10 / 15 cm kumpaisellekkin puolelle leveämmelle peltikuoriselle korille jossa tehtaalta lähtiissä ei olisi ikkunoita / ovia kuin etuikkuna/sivuikkunat ja tuulilasi. Levennys alkaisi sivuovien jälkeen, korkeus olisi sama koko auton mitan, . . .

Auton korin mukana tulisi "rautalanka"kuva millaisia "aukkoja" saa koriin tehdä . . .

Noita "retkuiluautokoreja" menisi varmaan paljon kaupaksi ? Luulen ma . . .

Voisi kelvata jakoajoneuvoiksikin liikennöitsiöille, . . . Esim. "pullakuskit" . . .

TERVO JARI 13.11.2015 20:33

https://www.google.fi/search?q=mercedes+vario&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMImrWzyISOyQIVBY1yCh1sIg3a

Autoa "mihin vaan", . . .

NEVALAINEN SIPPO 13.11.2015 23:15

Tässähän se olis. Eiku kaupoille. http://riviera.angloinfo.com/classifieds/index/1006/category/cars-and-vehicles-for-sale/120/0/viewclassified/361812/rare-opportunity-mercedes-vario-614-motorhome

Sippo

KOISTINEN TOIVO 14.11.2015 07:31

Tuttava halusi laittaa peltikuoren, kun tuli C kortile aika täyteen. Lasketti sisustuksen Casa carilla mersun pakettikuoriin. Mutta meni kiville, koska omapaino olisi noussut yli kolmeen tonniin. Tuumaili, jota ilmeisesti fiatin kuoriiin on tyytyminen. On kai niin, jotta ei leveyttä noihin henkilöautopakuihin auta laittaa, koska jakoautoina kaupungeissa liikkuvat. Myös pituus määräytyy siinä kuormatilan tarpeen mukaan, ja kantavuuden, jotta ei omapaino liikaa nouse.

Miten sitten tulevaisuudessa olisiko mahdollista, että isompia peltukuoria tulisi perinteisten tilalle. Tee se itse malleja tuskin, siittä valmistajat varmaan pitää huolen. Toivopoika

TERVO JARI 14.11.2015 17:59

Kyse olisikin että nuot himpan "turvotetut" peltikuoriset olisi suunnattu ensisijaisesti retkeilyauto käyttöön.

Mutta korien muokkaukseen erikoistuneet firmat tekisivät räätälöityjä kuljetus"yksikköjä" samaan koriin. Esim. ambulanssi, ambulanssit nykyään muistuttaa jo pientä sairaalaa, tilaa löytyisi lääkärille ja hoitajille kummallekkin puolelle paareja. Pullakuskit tykkäisi tilasta, kantavuus riittäisi ja samoissa lastauslaitureissa käy kuorma-autotkin . . . J. N. E.

Ja korin voisi hankkia kuka tahansa, kuten nytkin, tee se itse mieskin, . . .

Työautoksikin huolisin mieluusti tuollaisen "turvotetun" ajokin, tila on aina tarpeen ja varsinkin pystysuorat sivuseinät . . .

KAAKKOLAHTI TOIVO 14.11.2015 20:51

Ilmeisesti alkujaan on kysymys peltikuorisesta jota saa ajaa B: kortilla. Meillä
Sprintteri jonka sisustan on valmistanut Casa Gar. Miellän et, nämä " retkiautot" ovat myös samassa sarjassa kuin muutkin Asuntoautot vain pelti on päällimäisenä. Meidän auto sarjassa 3000 kg (2780 kg) .Rekisteröity 2:lle.Kyse on kait matkailusta.

KOISTINEN TOIVO 14.11.2015 21:25

Matkailusta, ja leiriytymisestä on siinä tosiaan kyse, ja ei sillon ole mahdollista kotimukavuuteen päästä, eikä kai tarpeellistakaan. Sitävarten on miljoona vehkeet, tai hotellit. Nykyään on mukavuus aika tärkeä tekijä, ja sen sovittaminen sitten sinne ajoneuvon kuoriin. Peltikuori vaati oman suunnittelun, ja siinä valmiissa tuoteissa on hyvin vähän vaihtoehtoja. Noihin mittoihin kaiken sijoittaminen on kompromisseja, johon on tyytyminen. Ehkä tulevaisuudessa vielä nuo hieman turpoavat Tärkeitä on liene kuitenkin se matkailun henki siellä auton sisällä Vuosia sitten nähtiin hailuodon lossilla hiasen kuorissa nuoripari, pikkuvauva, ja koira. Kuitenkin näki, että he nauttivat hommasta koko perhe. Haikeana muistelen meidän omia nuoruus reissuja telttaperävaunussa Toivopoika

KERÄNEN LAURI 14.11.2015 22:27

Hyvä kommentti Toivopoika näin se asia on.

KOISTINEN TOIVO 15.11.2015 06:10

Melkoisesti on minua hermostuttanu siinä ulko oven vieressa hellan päällä ne ylakaapit. Olen useita kertoja kolhinu pääni niihin kaapin luukujen nurkkiin, kun ne aukeavat sopivasti, että osuu justiin. Eräitä kertoja on luukku ollu kourissa. että nyt. Mutta rouva päällikön kielteinen suhtautuminen on hillinyt halua tutkia luukkujen liito ominaisuuksia. Pitäisi löytää saranamalli, joka aukasee ylös kattoon asti ne luukut. Eli kymenen senttiä leveyttä olisi poikaaa autossa Toivopoika

LAITINEN TAPANI 15.11.2015 10:35

Tässä sopivat saranat yläluukkuihin. Hahle Aventos HK-S, luukut pysyvät ylhäällä, laskeutuvat hitaasti.

KNAAPI JUHA 15.11.2015 11:30

Laitisellapa tuntuu olevan tietoa ja kokemusta. Niinpä olisin kysynyt tuosta eristämisestä käsityksiä. Minulla on se käsitys, että villoja ei pitäisi työntää kiinni peltiin kondenssin takia. Kehyskaariin ja koteloihin jää väkisinkin tyhjiä onteloita, joissa kylmyys ja kosteus pesivät. Polyuretaaniruiskutus tiivistää sisäpinnan ja on nopea tapa eristää, kalliskin ehkä. Mahdolliset kolarikorjaukset ovat sitten ongelma sinänsä.

Minulla ei ole tietoa, miten esim. Casa Car asian on ratkaissut. Entäpä Adria ja sakasalaiset tekijät esim. Pössl.

Omani on Heikki Haaramon Travel Zip nimellä valmistama ja huolelliselta vaikuttavaa työtä.

JANHONEN MATTI 15.11.2015 11:55

Olen joskus nähnyt "louskuoven´ jossa louskuoven oikeaan reunaan oli tehty saranoitu pienempi ovi ikkunalla ja oveen upotetulla omalla lukolla.

Oli niin siististi tehty, että alan mies oli ollut asialla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.