Byrstnerin etujousitus

TIENHAARA ERKKI 01.08.2011 01:21

Edelleenkin, Newtonin laista löytyy laskenta periaatteet, kytät puntaroi akselipainot, joka saatanan akseli mitkä romusta löytyy, jos kaikki akselil punnittuna ovat otteeseen merkityissä rajoissa, homma ok, mutta jos sun rojun yksikin akselimassa on yli me siniseen huvimajaan , eli jälleen kerran kun sijoitat kantavuuden antaman massan vikapaikkaan, akselipaino ylittyy, vaikka kokanaispaino ,ei ylittyisikään

TIENHAARA ERKKI 01.08.2011 01:50

Uskoisin, jotta edellenkin löytyy matemaatikkoja, joille ainoastaan yhteen/vähennyslasku on periaatteessa hallussa, mutta heti kun siihen liittyy jotain muuta, aletaan halveeraamaan toisinajattelijoita.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.08.2011 08:50

"Eli vielä kerran, kaikki otteeseen merkityt painot saa toteutua, mutta ei ylittyä.Jos etuakselimassa on 1600 kg sallitu akselipaino, taka-akselipaino 2240 kg, jätkät poliisit ei ihan oikeesti sakota mua ylikuormasta, vaikka toi vokkelo olis noilla akselipainoilla."

On muuten aivan varmaa, että poliisit sakottaa, jos punnitaan.

Kokonaismassa on silloin 3840kg ja ylikuormaa on sen ja kokonaismassan erotus. Tuskin sinun autosi kokonaismassa on 384kg.

Sallitujen maksimiakselipainojen summa ovat aivan eri juttu kuin sallittu kokonaismassa. Jos se olisi sama olisi autojen lastaus aikamoista taiteilua.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.8.2011 klo 10:09:11 "Tuskin sinun autosi kokonaismassa on 384kg." Piti kirjottaman 3840kg

HELLSTRÖM TESMA 01.08.2011 18:30

Jos nyt palataan tähän etujousitusasiaan.Caravan lehti 2/2011 kertoo että Hymer B-Klasse B 554 on kolmen litran koneella varustettu lisäjousilla. Minkalaiset ne on, ja voiko ne jälkikäteen asentaa. Niin ja millä hinnalla?

JANHONEN MATTI 01.08.2011 18:52

Hymerin B-Klasse lisävarustehinnasto 1.7.2010 alkaen kertoo, että etuakselille erikoisvahvisteiset spiraalijouset ja korotettu akselipaino pakettina kustantaa 535 e. Nyt 2011 hinta voi olla jotain muuta, mutta tuskin oleellisesti kalliimpi

HAAPANEN TIMO 01.08.2011 19:04

Nyt oltiinkin äkkiä takaisin siinä akselipainossa. Jousien vaihto ei edellytä akselipainon muutosta, mutta Matin tiedon mukaan on mahdollista.

Jormahan tuolla ylhäällä kirjoitti Vuolan jousien maksavan 142/kpl ja työ n. 5h 69/kappale, menisi vähän yli tuon Matin hinnan. Mun mielestäni työhön ei mene kuin bauttiarallaa kolme tuntia.

@timppa

POHJANTÄHTI JORMA 01.08.2011 19:26

Siellä ylhäällä kyllä se aika on 4 tuntia ja veloitus 69€ tunti, väliäkö sen jos kerran rahalla saa. En kyllä itse alkaisi hommaan, vaatii sen verran hyvät jousipuristimet ettei sellaisia ole joka pojalla.

HAAPANEN TIMO 01.08.2011 19:44

Niinpäs olikin neljä tuntia. Ei ite, mutta korjaamoiden perustyötä kuitenkin, ei kannata mihinkään kalliiseen mennä. Vuolan jouset todennäköisesti täysin vastaavat tuohon Hymerin pakettiin verraten.

@timppa

TIENHAARA ERKKI 03.08.2011 17:16

Yksiakselinen kärry, omapaino 200 kg, kantavuus 550 kg, akselipaino 750 kg, murikka takalaidalla, väännät koukkuun kiinni, mitkä painot meni pitkäs, tai jäi alle?

TIENHAARA ERKKI 03.08.2011 17:45

Entäs, jos murikka olikin oikealla laidalla, paino meni pitkäs, koska rengas ei kanna enenpää, edelleen kokonaispaino sallittu, mites täs näin voi käydä?

TIENHAARA ERKKI 03.08.2011 17:57

Riippuu korittajasta, alustanvalmistaja määrää suurimmat akselimassat, mutta korintekijän himmeli määrää kuinka akselimassat voi jakaa. Taas tullaan, painojen jakautumiseen.

TIENHAARA ERKKI 03.08.2011 19:01

Sama alusta, mutta, korittaja saattaa aiheuttaa rakennelmillaan tilanteen, jolloin valmistajan suurinta sallittua akselimassaa ei voi toteuttaa, eli massan jakautuminen on pääasia, akselipainot määrää kuinka ne suhteututeutetaan kokonaispainoon.

KORHONEN PAULI 03.08.2011 21:26

Ai täällä on edelleen menossa tämä Olavi Paavolaisen pääteos, Onhan se lähes 1000-sivuinen teos, niin kauanhan se vie aikaa. T:Se aito

TIENHAARA ERKKI 06.08.2011 19:23

Miksi, rekisteriotteesen merkitty suurin taka-akselimassa toteutuessaan ei määrittele erikseen etuakselipainoa, joka saa toteutua, eli, jos taka-akselimassa on tapissa, mikä on etuakselimassa, ei rekisteriote määrää siihen laskukaavaa, vai määrääkö?

TIENHAARA ERKKI 06.08.2011 19:36

Mitäs sitte tapahtuu, jos mä siirränkin kaljakorin vänkärin jalkatillaan, kun se punnituksessa oli istumien välissä, voiko jotain akselia rasittaa enenpi?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.08.2011 19:38

Kaava on yksikertainen tieliikenteessä sallittu suurin kokonaismassa miinus taka-akselimassa.

Eli jos taka-akselimassa on tapissa niin se mitä jää tähteeksi kun käytetty taka-akselimassa vähennetään kokonaismassasta on SIINÄ TILANTEESSA suurin sallittu etuakselimassa.

Minulla on tosin rek.otteessa erikseen merkitty akseleiden suurimmat massat: Akselit edestä 1.akseli ja sille tieliikenteessä sallittu suurin akselimassa, samoin 2.akseli ja sille tieliikenteessä sallittu suurin akselimassa.

Myös jos etuakselimassa on tapissa jää vähemmän sallittua taka-akselimassaa käytettäväksi.

Kokonaismassaa ei saa kuitenkaan ylittää.

TIENHAARA ERKKI 06.08.2011 19:48

Mister Hämäläinen, jos sun laskelma pitäis paikkansa, miksi rekisteriote ei anna laskuopastusta/kaavaa, kun sallittu kantavuus sijoitetaan autoon? Väitän, jos autoon lastataan suurin etuakselipaino, sä et tiedä, kuinka paljon sun kuorma painaa, puhumattakkaan, kuinka paljon voisit lastata.

NIKOLA HEIKKI 06.08.2011 22:22

Erkki lopeta juominen nyt.lue keskustelu selvinpäin alusta loppuun huomenna ja lopeta paskan jauhaminen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.