Byrstnerin etujousitus

TIENHAARA ERKKI 27.07.2011 22:12

Otetaan vilä yksi esimerkki, traktori painaa työkoneen kanssa 5000 kg, kun sopivasti nostolaitetta käytetään, saadaan takapyörien alle, jopa jopa 7000kg painoa, romu painaa edelleenkin 5000 kg, mutta sopivasti, siirtämällä painoa, momenttien vaikutuksesta, takapyörä saattaa painaa peltoa 3500 kg per puoli

Käyttäjän lisäys viestiin 27.7.2011 klo 22:32:04 Lekan hamara painaa n:n verran, varteen tulee n:n voima, silti,vanha hokema minkä matkassa voittaa, sen voimassa menettää, tai päinvastoin, se on vaan niin voima, vastaan vastavoima, älkää menettäkö uskoanne, teistä tulee erinomaisia sanan saattajia, vaikka tieto puuttuu minkä

TIENHAARA ERKKI 27.07.2011 23:05

Mister Hämäläinen, millä katsastusasemalla on lattiat niin kallelaan, jotta virhe kasvaa niin suureksi, jotta?

Käyttäjän lisäys viestiin 27.7.2011 klo 23:38:54 Lekan varsi kiinni oikean pyörän navassa, paino lepää varren päällä, vaikkapa auton keulan paino, te tiedätte, etupalkiin on tuettu moottori, tarkoitan lekanvarsi on etupalkki, siitä painon momentti siirtyy pyöräntuennan kautta renkaan maata vasten olevaan länttiin, sama toisella puolella, pitäs huomata, punnitaan kahteen kertaan osa lekanvarteen kohdistuvista painoista, eli niiden täytys kumota toisensa. Mutta, täältä löytyy edelleenkin höperöitä, joiden mielestä ainoa matikka on yhteenlasku

VALTONEN MARTTI 28.07.2011 08:23

Vastaväittämä tällä osiolla on niin kova että oli tutkittava kokeellisesti se minkä teoriassa kyllä tiesin varmaksi.

Puulistoja tiukkaan pakattu pino, 2.2m pitkiä. Paino 5.8 kg. Toisesta päästä punnittuna vaakatasossa 2.9 kg ja toisesta päästä 2.9kg. Yhteensä tekee 5.8 kg niinkuin pitääkin.

Asia lienee jo harvinaisen selvä.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.7.2011 klo 08:26:36 Kuvitellaan nyt tämä listapino sitten akseliksi.

HAAPANEN TIMO 28.07.2011 13:36

Monenlaista akselipainoa: http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo94042&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

"Potilaan paino oli noussut hieman leikkausta edeltävinä kuukausina, ja sairaalassa painoksi mitattiin 163 kg. Punnitus suoritettiin seisoen kahdella vaa'alla ja lukemat laskettiin yhteen, koska sairaalassa ei ollut näin painaville potilaille sopivaa vaakaa."

@timppa

KOSKINEN JANI 28.07.2011 13:48

Tienhaara on kyllä lukenut jotain avaruusfysiikkaa kun on noin erikoiset laskentametodit. Ja koska jonkinverran on tuota aihetta tullut pyöriteltyä niin voin sanoa että ei ainakaan täällä maapallolla nuo asiat Tienhaaran ajatusten mukaan mene. Mikäli vaakauksessa mitattavan kappaleen asento ei muutu niin saadut massat lasketaan yhteen. Asennolla ei ole mitään merkitystä, vain sillä että se ei muutu. Liike ja kallistelut tietty aiheuttaa sitten omat lukunsa asiaan mutta nekin on helposti laskettavissa.

Jossakin kohtaa oli jokin käsittämätön ajatus että etuakselin paino pienenisi jos soralavalle ottaa kuormaa... Tämäkin vain jos ottaa kuorman kokonaan akselin takapuolelle niin sitten akselin keskikohta toimii vipuvarren kääntökohtana ja etuakselin paino laskee, mutta näinhän ei kuormaa pysty tekemään.

TERVO JARI 28.07.2011 16:29

Jani, jos tarkemmin kattelet talvella lumitöitä tekeviä traattoreita, niissä on takana ns. peräpaino jolla tuota etuakseliin kohdistuvaa kuormitusta helepotettaan ja samalla saadaan pitoa takarenkaillekkin ( kyseessä traktori jossa etukuormaajassa raskas alueaura )

Ja joskus näkee kuorma-autoja jotka todennäköisesti on rekisteröity työkoneeksi, niissä on betonista valettu paino telipyöräakselin kohdalla ja telipyörät on otettu pois ja keulassa lumiaura, tarkoitettu todennäköisesti aurauskäyttöön, kesät seisovat tyhjänpanttina omistajan pihalla, ilman kilpiä.

Ja tuohon Tienhaaran Erkin näkemyksiin en yhdy, sillä monissapaikoissa rekat/kuormat punnitaan akselikerrallaan, jos mittaustapa ei olisi luotettava ei varmaan tulonsa "kuormasta" saavat tuollaiseen mittaukseen luottaisi. Mittaahan tulli ja poliisikin autoty tienpäällä akseli kerrallaan, jopa rengas kerrallaan ja nuot mittaukset on "lain"pitäviä.

HJELM ARTO-VEIKKO 28.07.2011 17:27

Renkaiden kuorman kesto on mitoitettu sen takia ylemmäksi koska epätasaisella ajettaessa renkaaseen kohdistuva paino hetkellisesti on suurempi kuin paikallaan seisoessa.

t jelmi

SUORTTI ANSSI 28.07.2011 17:53

Nyt alkaa kommenteissa olla asiaa. Olisi kyllä melkoinen fysiikan uutinen, että 5000 kg painava laite pystyy asentoa muuttamalla kohdistaa 7000 kg painon maahan.

TIENHAARA ERKKI 28.07.2011 22:05

Sori jätkät, kun katsastuksessa testataan vaimennustehoa, mittaus suoritetaan yksivarsimittauksena, jolloin mukana on massaa suuremmalta alalta, seuraus momentti, joka tallaisessa mittauksessa tulee mittaustulokseksi, ei kerro suoraan akselipainoa, vaan pyörän aiheuttaman momentin tienpintaan. Akselipaino saadaan silloin, kun pyörät ovat yhtäaikaa vaaoilla, molemminpuolin, näiden näyttöjen summa on akselipaino. Momentti, Kn on suurinpiirtein kilo.

JANHONEN MATTI 28.07.2011 22:45

Kerkesin jo tuossa parin päivän reissunkin tehdä ja punnitusjutut senkun jatkuu. Piti oikein kaivaa esimerkki miten näitä juttuja lasketaan ja löytyihän se ihan selvällä suomella Scanian sivuilta. Hyvin havainnollisia esimerkkejä päällirakennelaskelmista ja kuorman vaikutuksesta akselipainoihin. Scanialla on tietokoneohjelma millä se hakee optimialustan asiakkaan tarpeisiin ja kuormauskykyyn suhteessa kokonaismassaan. Veikkaan, että samalla tavalla toimii - on pakotettu toimimaan - myös matkailuautojen rakentaja miettiessään miten sijoittaa korirakenteen massat kullekin alustalle niin, että kuskikin mahtuu kyytiin ja suurin sallittu tekninen massa jää alle 3500 kg.

http://bodybuilder.scania.com/bwm/fi/bok3fi.pdf

Scanian mallit on ihan rautalankamalleja ja helposti tajuttavia.

TIENHAARA ERKKI 28.07.2011 23:14

Sepä se, kävin ittekin niillä sivuilla, tosiaan siellä mainitaan akselipaino, ei momenttia, joka kohdistuu tiehen, vaikkapa punnitsemalla oikea etupyörä yksin.

TIENHAARA ERKKI 29.07.2011 00:08

Jossain, kirjoitusten alkutaipaleella mainitsin nurkkien painon, se vain antoi nurkan tiehen painavan voiman, kukaan ei miettinyt, mitä se oikeesti tarkoittaa, kuten todettu, yksivarsipunnituksena suoritetut painot yhteenlaskettuna ei ole akselipaino, vaan molemmat pyörät pitää punnita yhtäaikaa. Katsastuksessa ei punnita akselipainoja, vaan yksittäisen pyörän iskarin tehoa, tosin siinä samalla nähdään riittääkö renkaan kantavuus.

VALTONEN MARTTI 29.07.2011 00:29

Tuolla aiemmin jo todistin ja joku muukin ettei tarvii punnita yhtäaikaa jos akselipaino halutaan.

Enkä ole kymmenissä katsatuksissa vielä nähnyt iskarien tehoja mitenkään "punnittavan."

Ja jos "nurkka" painaa tiehen 500 kp:n voimalla se nurkka painaa silloin 500 kg. Eikö se tässä ole yksi ja sama.

M V. lukuja ja tutkintoa vaille autotekniikan insinööri.

TIENHAARA ERKKI 29.07.2011 00:33

Kuin myös, suurin etuakselipaino 1600 kg, taka-akselipaino 2240 kg, eivät yhteensä ole 3840 kg, vaan 3500 kg, nämä punnitustavat vaan toimii näin.

MUHONEN LAURI 29.07.2011 01:19

Tieliikenteessä sallittu kokonaimassa 3500 kg, tekninen kokonaismassa kuin myös akselipainojen summa voi olla enemmän. Löytyy rekisteriotteen teknisestä osasta.

VALTONEN MARTTI 29.07.2011 07:25

Tietenkin tuo on 3840 kg. Millä ihmeellä oma- tai kokonaispaino saataisiin jos ei akselipainot yhteenlaskemalla. Tämäkin nyt kokeelisesti todistettu, ei haittaa vaikka jommankumman akselin kohdalla reilu koriylitys aiheuttaakin vaa´alle lisäkiloja, toisen akselin keventyminen kompensoi juuri saman verran.

Tämäkin oli teoriassa selvää.

On se matematiikka yhteenlaskua täällä Telluksella, tuolla sfääreissä on sitten toiset, ne Einsteinin matikat.

TIENHAARA ERKKI 29.07.2011 07:38

Newtonin lait, punnitukset yksi- kaksivarsi punnituksena

HÄMÄLÄINEN MARKKU 29.07.2011 09:26

"Kuin myös, suurin etuakselipaino 1600 kg, taka-akselipaino 2240 kg, eivät yhteensä ole 3840 kg, vaan 3500 kg,"

Akselien maksimi kuormilla ei ole mitään tekemistä auton kokonaospainon kanssa, ainoastaan niiden summa ei voi olla alle auton maksimi kokonaismassan.

Jos summa olisi tasan kokonaismassa olisi auton kuormaaminen sallittuun maksimi kuormaan lähes mahdoton.

Voisin laittaa pari sivullista laskentakaavojakin kuinka paino jakautuu pyörien kesken riippuen onko auto suorassa tai vinossa ja missä kohden massapiste sijaitsee, mutta olkoon.

Joka tapauksessa pyörien alta punnittujen painojen summa on auton kokonaispaino, mikäli auton asentoa ei muuteta. Jos taas punnitaan pyörä kerralllaan parin sentin korkuisella vaa'alla on mittausvirhe prosentin luokkaa joka lienee jo vaakojen mittaustoleranssikin.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.7.2011 klo 09:33:29 Samoin saman akselin pyörien alta mitattujen painojen summa on akselipaino. (piste)

HAAPANEN TIMO 29.07.2011 10:04

Mitä "nurkkapainoja" meinaat poliisien mittaavan vaaoillaan. Katso nyt sivulta 22 minkälaisia ne vehkeet ovat: http://www.mikes.fi/documents/upload/jussi_pohjonen_finas-paiva_2009.pdf

Siellä pakun takakontissa on 10 kpl vaakoja joilla mittaus suoritetaan vaakojen näyttämät yhteenlaskien. Lisäksi on aivan sama onko matkailuauton jokaisen pyörän alla tuollainen vaaka, vaiko vain yhden pyörän alla. Toisten pyörien alla voi olla lankunpätkät ja vaaka siirretään vuorollaan jokaisen alle ja summat lasketaan. Ei vaaka siellä toisella puolella tiedä mikä vehje toisen pyörän alla on. Ja taatusti on "nurkkapaino" oikein.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 29.7.2011 klo 10:20:58 Tämä oli tietenkin Erkille, kaikki muuthan asian ymmärtävät.

KORHONEN PAULI 29.07.2011 23:42

Teinpä minäkin yksinkertaisen testin. Astuin vaaalle ja toinen jalka kirjapinon päällä ja tulos oli 47 kg (läski kun olen). Käännyin ympäri ja hupsis tulos oli 47 kg. Sitten molemmat jalat vaaalle ja tulos oli 94 kg. Täällä puhutaan välill' paineesta ja painosta niinkuin ne olis sama asia.Kumpi aiheuttaa isomman paineen jäähän:siro 50 kg kaunoluistelija vai siro 1500 kg painava norsu? Utelee:Se aito

NIITTYARO TAPANI 30.07.2011 17:26

Hymerin integroidussa oli sama ongelma alusta lähtien. Ajoin sillä noin vuoden ja etupää pohjasi heitoissa useasti. Vaihdatin siihen kuitenkin jäykemmät ja pidemmät jouset, ei lyö pohjaan ja kori nousi lähes 5 cm. Homman suoritti ammattitaidolla Muuronen/Suomenvaunuosa Klaukkalassa. Sen jälkeen ei ole ollut pohjaamis ongelmaa.

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 15:34

Rekisteriotteessa on neljä painoa, jotka ei saa ylittyä, kantavuus, kokonaispaino, etuakselipaino ja taka-akselipaino, mutta ne saavat kaikki olla tapissa, eli maksimikuormassa.

MUHONEN LAURI 31.07.2011 16:08

Missä rekisteriotteessa se kantavuus näkyy????

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 16:43

Ei missään, sen joutuu laskemaan, kokonaispaino - omapaino. Otetaan esimerkiksi traktorin nostovarsien nostokyky, vaikkapa 2000 kg, eli varsin päissä saa olla 2: n tonnin mälli, sen se nostaa, jos sama mälii siirretään varren päähän, 5 m:riä, nostolaite ei mahda sille mitään. Samoin käy akselipainoilla, jos suurin sallittu kuorma sijoitetaan väärin ylitetään akselipaino, vaikka kokonaispaino on sallittu. Eli vielä kerran akselimassat yhteensä ei ole kokonaipaino, joka kerta. Nyt varmaan mun kimppuun taas hyökätään, mutta otteesa näkyvät luvut ovat maksimipainoja ja saavat esiintyä autossa punnittaessa etu/ taka-akselipainot erikseen, mutta jos vaaka on kaikkien pyörien alla saadaan akselipainot/ kokonaispaino auta siirtämättä.

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 16:57

Jep, meidön vokkelon kokopaino on 3500 kg, kantavuus 650 kg etuakselimassa 1600 kg taka-akselimassa 2240 kg, jos tämä kantavuuden sallima mälli laitetaan etulattialle, taatusti ylitetään akselipaino, mutta koko roska painaa edelleenkin 3500 kg, kun mä meen tuomiolle huvimajaan en saa sakkoa kokonaispainon ylityksestä vaan akselipainon ylityksestä.

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 17:01

Mutta, jos toi äskeinen mälli on sijoitettu oikein kaikki painot toteutuu, mutta konstaapeli ei ala sinuttelemaan, vaan toivottaa hyvää matkaa.

JANHONEN MATTI 31.07.2011 17:07

Erkki se vaan jaksaa - jakaa väärää tietoa.

Näin Erkki kirjoittaa: "Rekisteriotteessa on neljä painoa, jotka ei saa ylittyä, kantavuus, kokonaispaino, etuakselipaino ja taka-akselipaino, mutta ne saavat kaikki olla tapissa, eli maksimikuormassa."

Aloitetaan helpommasta päästä. Matkailuauton rekisteriotteessa on ilmoitettu VIISI painoa jotka ei saa ylittyä tieliikenteessä ja ne ovat: -auton suurin sallittu kokonaismassa -1. akselin akselimassa (autonvalmistajan antama arvo) -2. akselin akselimassa ( " ) -perävaunumassa jarrullinen perävaunu ( " ) -perävaunumassa jarruton perävaunu (tulee laista)

Kantavuus sensijaan on auton suurimmaan sallitun kokonasmassan ja ajoneuvon laskennallisesti saadun omamassan erotus, ja se ei suoraan näy rekisterikirjasta. Matkailuauton kantavuus on sekä auton punnituksen ja lain mukaan kantavuuslaskelmassa huomioon otettavien tekijöiden tulos. Tästä on olemassa oikein direktiivi miten laskelma tehdään ja mitä tekijöitä siinä tulee huomioida.

Tästä taas seuraa, että matkailuauton todellinen kantavuus hieman vaihtelee auton varustetason ja tankkien/kaasupullojen täytösasteen mukaan, koska missään ei ole sanottu, että matkailuautolla pitää ajaa polttoaine- tai vesitankit 90 % täytettynä (laskelmasäänössä)) tai että kaasupulloja ei tarvitse olla matkassa lainkaan. Ei ole olennasta ylittyykö laskennallinen kantavuus, kunhan rekisterikirjassa mainitut suurin sallittu auton kokonaismassa ja 1. ja 2. akselien akselimassat ei ylity.

Rekisteriotteessa olevat akselimassat ei saa olla "tapissa" = rek. otteessa ilmoitetut, koska silloin suurin sallittu kokonaismassa ylittyy varmasti.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.7.2011 klo 17:12:29 Tämä ei sitten ole hyökkäys vaan selvitys siitä miten asia lain mukaan on.

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 17:28

Jos yksi akselimassa on tapissa, jonka voi saada aikaan pienelläkin painolla, väitätkö ettei kuormaa voida lisätä, noudattamalla kuorman tasaista jakoa. Onko todellakin niin, että se on vaikea tajuta sellainen, jos akselimassat eivät ylity, mutta ovat tapissa, silti ei ole ylikuormaa? Nämä rekisteriotteen painot saa toteutua yhtä aikaa, etkä saa ylikuormamaksua.

HAAPANEN TIMO 31.07.2011 17:34

Tekeehän sun omankin autosi akselipainot 3840 kg. Ei ne saa olla tapissa.

@timppa

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 17:54

Kenenkä rekisteriotteesa akselipainojen kohdalla lukee, taka-akselipaino tapissa, et saa kuormitta etuakselia tappiin, tai päinvastoin? Elikkä, kun maksimipainoja päässä tai toisessa varten ei ole muita ilmoitettuja painoja, saavat akselimassat olla tapissa.

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 18:11

Täällä kirjoitteli muuan Muhonenkin, miksi öljynkuljetus auto/ perävaunu katsastetaan erilaisille vyöhykepainoille, eli säiliöauton tankit ovat osastoita, joiden kuorma määritetään ominaispainon mukaan, ei ole sama jos bensaa tankataan lasketussa tankkikohtaisessa litramäärässä n. verran/purkki, jos sitten otetaan seuraavaan kuormaan raskaanpaa, voi joku osasto jäädä ilman kuormaa, silti akselipainot tapissa. Täällä kirjoittavat eivät yksinkertaisesti ymmärrä, samalla painolla saadaan varrenpituuteen riippuvia momentteja, vaikkapa akseliin, joka kuormittaa tienpintaa määritetyillä/ lasketuilla painoilla.

JANHONEN MATTI 31.07.2011 18:18

Nyt tämä alkaa mennä jo ulalle, mutta kerroppa miten sinä sen tasajaon akselipainojen suhteen teet kun ymmärsin noista aiemmmista kannaotoistasi, että pää kerralaan erikseen tai pyörä kerrallaan etupää tai takapää punnitsemalla ei saa oikeaa kokonaismassaa?

Kerro sekin, että missä matkailuautossa on sellainen alusta, jolle valmistaja on antanut etu- ja taka-akselille saman akselimassan ja joiden summa on = auton kokonaismassa. Mahtaa olla matkailukorin valmistajan ja käyttäjän painajainen tämä kummajainen.

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 18:29

Jeps Janhonen, otetaan kippo, jonka kantavuus on sata säkkiä sementtiä, olettamus, teet tasapainoisen kuorman akselimassat ok, mutta mätä,kaikki säkit ohjaamoon kaveriksi, epäilen sinitakki puntaroi, sanoo etuakselipaino ylitty, sä tyhmänä varmaan heittelet liiat pientareelle, vaikka siirtämällä saisit viedä ne matkassas.

JANHONEN MATTI 31.07.2011 18:46

Seli seli Erkki. Noin siinä aina käy kun on pitkä keskustelu, tuohtuu, eikä muista tai ole muistavinaan mitä itse on aiemmin kirjoittanut. Siinä joutuu viimein niin heikoille jäille, ettei auta muu kun nimittää toista osapuolta tyhmäksi. Onneksi et ole yksin tämän tyylin taitajana.

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 18:52

Auton valmistaja määritelee suurimman kokonaispainon, kuin myös akselipainot, joihin taas vaikutaa omapainon jakautuminen korista riippuen. Fiat ilmoittaa puoli-intekroidun etuakselipainox 1800 kg, ja taka-akselimassa 2000 kg, mutta jos kyseessä on intekroitu, saattaa painot olla fifti fifti, tässäkin tapauksessa kaikki vaikuttaa kaikkeen, akseliväli, ylitykset,sieltä se löytyy. Mikä tärkeintä, alustat ovat samat, eli moottorit, voimansiirto. Mutta, korinpaino, painopiste, sieltä tulee se ihmeellisyys intekroitujen huonoon kuormauskykyyn. Kyseisessä intekkoidussa painot oli 1748/1752 kg kokonaispaino 3500 kg.

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 19:11

Niin se on Janhonen, sua kiinnostaa tää aihe, koska tiedät ettei kaikki ole miltä näyttää, mutta kun oot päättänyt jot mä oon väärässä ni mä oon väärässä. Mutta kun sä ny oot oikeessa, miks sä kuitenkin purat sementtisäkkejä pientareelle keventääkses etuakselipainoa, kuin myöntäen sama kuorma sijoitettuna oikein menis kertakuormana perille?

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 19:26

Maanteiden kantavuus, on mikä on, suurin akselimassa, on mikä on, valmistaa suurimmalla akselipainolla vekotin jonka kantavuus on ääretön , mutta sen pituus on n:n, jos tämä höskä ajetaan ajoneuvon pituiselle sillalle, jonka kantavuus on alle äärettömän kui käy? Tarkoitan, yksikään akselipaino ei ylity, vaikka kuorma on ääretön, kuis käy?

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 19:41

Ni, sekin kun viitataan entisiin kirjoituksiin, ei me ni, vaan jos vastaväittäjä olis ymmärtänyt, hän olisi heti oivaltanut voimien vaikutukset ja viitannut Newtonin lakeihin, mutta vaikka vihjasin se ei menny läpi.

NIKOLA HEIKKI 31.07.2011 19:46

Jos siinä on ennen siltaa tienhaara ja auto kääntyykin sinne.Miten sitte käy.No tienhaara tulee ja punitsee akselipainot puntarilla jonka kantavuus on ääretön ja huomaa että takana on liikaa painoa kun siellä on äärettömästi liikaa betonisäkkejä taka-akselin takapuolella ja kirjottaa siitä tänne jäsenkeskusteluun äärettömän pitkän jutun, väittelee siinä itsensä kans koko loppu elämänsä.

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 20:35

Nyt mennään oikeaan suuntaan, jos mun väittämät ei pitäis paikkaansa, miks helvetissä se teitä kiinnostais? Kirjoitin, mitä vaan, sitä ei osata lukea, jonka jälkeen todetaan mun vajavaisuus, mutta, menee aikaa mä teen kirjoitelman aiheeseen liittyvän, taas viisaat selittää mun olleen väärässä, mut mix? Joku hyypiö totesi, ei kaikki voi olla rekkariotteen mukaan, tarkoitan painoja, mutta ei sieltä löydy toisiaan poissulkevia painojakaan, eli edelleen,jos punnituksessa ei todeta minkään painon ylitystä, miks joku akselipainot yhteenlaskien väittää siinä olevan ylikuormaa?

NIKOLA HEIKKI 31.07.2011 20:42

Ja jatkoa seuraa äärettömään.......

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 20:47

Poliisi puntaroi akselipainot, ei konstaapeli ala laskeen niitä yhteen, hän kattoo akselin 1, 2, jne painot, jos ei ole akselipainoylitystä, jatkat matkaa, täydellä kantavuudella, mutta jos typeryyksissäsi sait pienellä mällillä akselipainoylityksen kutsu siniseen huvimajaan käy. Tämä tarkoittaa samaakuin matkailuperävaununvetäjille, toitotetaan, kuorman oikeasta sijoittelusta, pitää miettiä romujen aiheuttama akselin kautta maahan vaikuttava momentti, kp tai nm, ne on lähes sama yksi kp, eli kilo

NIKOLA HEIKKI 31.07.2011 20:53

ja jatkuu...

TIENHAARA ERKKI 31.07.2011 20:58

Herra Nikola edustaa hienoinmillaan tyyppiä, joka kirjoittajan sukunimeä myötäillen mukamas löytää oikean vastauksen, mutta ei elämä me näin, mua ja mun nimee saatte mukailla miten vaan en ota siitä pulttia, mutta jos sanontoja keksiessä pääasia muuttuu sivuseikaksi, otte tyhmiä.

TIENHAARA ERKKI 01.08.2011 00:31

Kuten totesin , suurimmat akselimassat saa toteutua, silti kokonaismassa on suurin sallittu. Kaikki, jotka suoraan akselimassat ynnäten väittää niiden summan olevan kokonaispaino, heidän olis syytä ottaa selvää akselimassasta/sta, ja niiden suhteesta kokonaispainoon. Tämä matematiikka on sellaista, jos siitä et ymmärrä, pidä mölyt mahassa. Edelleen rekisteriotteeseen merkityt painot ovat maksimipainoja, yksikään ei saa ylittyä, mutta punnituksessa, ne voi olla otteen mukaiset. Eli vielä kerran, kaikki otteeseen merkityt painot saa toteutua, mutta ei ylittyä.Jos etuakselimassa on 1600 kg sallitu akselipaino, taka-akselipaino 2240 kg, jätkät poliisit ei ihan oikeesti sakota mua ylikuormasta, vaikka toi vokkelo olis noilla akselipainoilla.

TIENHAARA ERKKI 01.08.2011 00:40

Sitäpaitsi, jos määrätyn painon täyttyessä,vaikkapa taka-akselipaino sille olisi kerrottu siihen käypänen etuakselipaino muu paino, kuin otteeseen merkitty, se olisi sinne mainittu, mutta optimi kuormitus akselipainot tapissa, silti kokonaispaino suurin sallittu.

LAHTI ANTTI 01.08.2011 00:48

Kyllä se yksi jaksaa vängätä vastaan selvää asiaa. Asiasta ymmärtämätönkin on päässyt jyvälle siitä.

TIENHAARA ERKKI 01.08.2011 00:58

Rekisteriotteeseen merkityjen painojen ylitys ei aiheuta sanktijoita, vaikka ne kaikki toteutus, jos näin ei olisi, otteessa olisi tämän painon täytyeessä, ton akselin paino ei saa olla kuin sen ja sen verran. Eiköhän todeta, mä vedätin, mutta vastapelureilta olisin odottanut asiaan liittyvää ymmärrystä, mutta paskat, väitetään kaiken olevan yhteenlaskua.

TIENHAARA ERKKI 01.08.2011 01:01

Lahti Antti, mikä tässä on selvä asia?

TIENHAARA ERKKI 01.08.2011 01:08

Rekisterioteeseen merkityt paino saa toteutua, ei maksimissa olevia akselipainoja voi suoraan ynnätä ylipainoksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.