Loputtomat vikaluettelot
KUNNAS TAPANI
27.07.2010 22:08
Sotketaanpa tämä ketju nyt vähän asian vierestä olevalla aiheella:
Mites nämä identtiset kolmoset - Ducato ja sen ranskalaisveljet Citroen ja Peugeot - onko niissä havaittu laatueroja? Tulevatko ne muuten samasta tehtaasta vai valmistavatko kaikki kolme merkkiä omissa tehtaissaan samoista osista lähes samanlaisia autoja?
HALMEENMÄKI JUHANI
27.07.2010 23:16
Tulevat samasta Sevelin tehtaasta, suurimmat erot hinnoittelussa (myös varaosat & huollot) ja sitten se Fiatin oma 2,3-JTD.
Samoin Nissan-Opel-Renault pakukaksikko on ihan samaa keulan embleemistä riippumatta, tehdään tosin useassakin maassa mutta kaikissa tehtaissa kaikkia.
AHJOS TIMO
28.07.2010 10:49
Katso Wikipediasta yhteisyritys "Sevel". Sillä on Italiassa tehdas, jossa tehdään Fiat Ducato, Peugeot Boxer ja Citroën Jumper. Sevelin toinen tehdas on Ranskassa. Siellä tehdään Fiat Scudo ja sen kokoiset Peugeotit ja Citroënit.
JANHONEN MATTI
28.07.2010 11:59
Samantyyppistä tuotantoyhteistyötä on myös MB Sprinterin ja VW Crafrerin tuotannossa.
Autothan tekee MB:n tehdas Berliinin eteläpuolella, mutta moottorin on kummallakin omat ja toki muitakin pieniä eria autoissa on mm. keulan muotoilussa löytyy.
SAASTAMOINEN REIJO
28.07.2010 17:45
Relluni on 3litrainen onkohan nissani.Nyt eilen sain tietää että kansi on avatu ja tiiviste rikki!Korjauslaskua ehkä 3t euroa saa nähdä tuleeko joku taho vastaan kun autolla on tosiaa ajettu 26tkm.Eihän siihen voi vikaa tulla vaikka yrittäisi noilla kilsoilla.Ellei siinä ole vikaa jo alunperin.Toivotaan,että tehdas tai joku tulee vastaan ilman sotaa.
LAUKKANEN MAURI
28.07.2010 19:44
Tuossa videossa on minun Fiatin nopeus;kyllä sillä lomareissu käy nopeasti;että kerkiää taas töihin!http://www.youtube.com/watch?v=SxD4q5FbMZI&feature=related
HAKALA VESA
28.07.2010 20:43
Soommoro!
Mikäs yhteys on Renu Masterilla ja Ivecolla?
On meinaan monessa Masterin osassa Ivecon teksti.
HALMEENMÄKI JUHANI
28.07.2010 22:41
Saastamoinen: kolmikon moottorit ovat Renault-peräistä. Yleensä fransmannit ovat osanneet dieselteknologian hyvin, siellä kun nokivasaroitten markkinaosuus on erittäin korkea.
KNAAPI JUHA
28.07.2010 23:16
Tällaisena yksittäistapauksena täytynee kuitenkin kertoa näin illan ratoksi tositarina elävästä elämästä.
Itselläni on uutena ostettu vuoden 1997 mallinen Sprintteri. Ajettu on nyt reippaasti yli 300.000 kilometriä. Ei, ammattiajossa eikä raskailla kuormilla autoa ei ole kiusattu. Näppylänaamaiset teinipojat eivät ole repineet sitä kadunkulmissa. Normaalia ajoa ja säännöllisiä huoltoja vain. Ei jytkytä, ei lotkuta eikä huoju ajossa. Ei vieläkään.
Korjaustarve näiden yli 13 vuoden ajalla on ollut minimaalinen. Muutaman kerran katsastukseen mennessä on jarruja laitettu. Laturi vaihdettiin takuuna ensimmäisenä vupnna, kun heitteli virtapiikkejä ja lamppuja paloi. Maalaus on alkuperäinen, muutama paikkalaikku, kun tuo valkoinen väri on pettänyt esim takaoven saranoiden ympärillä ja sivuoven liukukiskon alla.
Pakoputki on alkuperäinen, samoin iskarit, kytkin, vesipumppu, vaihteisto ja kaikki ruiskutusjärjestelmän osat suuttimineen ja hehkuosineen. Pyöränlaakereita ei ole vielä vaihdettu eikä sähköisissä laitteissa ole ollut korjattavaa. Ohjaukseen liittyvissä komponenteissa ei ole ollut korjattavaa yhtä pyörien nelipistesuuntausta lukuunottamatta. Etulokasuojan juuressa on jouduttu paikkaamaan lokariasennuksen yhteydessä peltiruuvin kannan alta alkanut ruostepesä. Auto on kyllä heti uutena ruostesuojattu ikkunoiden alareunan tasalta alaspäin. Kotikylän korjaamolla asennetut takaosan sivuikkunatkin ovat vielä säilyneet reunoistaan ilman ruostevaurioita. Lämpöeristeiden alla on peltiin liimattu solumuovimatto, jotta kosteutta ei tiivistyisi peltien sisäpinnalle.
Vaikeaa olisi vaatia yhdeltä pakettiautolta parempaa suoritusta toistaiseksi.
Vai olisikohan niin, kuin tuo Laukka-Mauri arveli, että on mersunväriset lasit silmillä. Tarina on kyllä tosi!
KOSKINEN OLLI
29.07.2010 04:38
Pitkän elämäni varrella olen 3-4 lohkolämppäriä omiin autoihini asentanut.
Jäähdytysvesiprikkaa irroittaessani olen aina miettinyt ...että mitenkähän se viimeinen lopputulos tässäkin tapauksessa menee:
Lisääntyykö moottorin elinikä kuten toivon, vai lyheneekö moottorin elinikä radikaalisti, sen johdosta että jäähdytysjärjestelmään tulee häiriötä joko puutteellisen ilmaukseni tai vuotavan lohkolämmitinasennukseni johdosta.
Volvooni säteilylämmittimen moottorinlämmittimeksi myös asensin. Enpä ole siihen ollut oikein tyytyväinen, koska se on aikamoisen hidas, eli tehoton, mutta tämä juttuketju sai minut ymmärtämään Volvon säteilylämmittimessä uudenlaisen näkemyksen.
LAUKKANEN MAURI
29.07.2010 08:12
Kyllä se sanonta että;Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat pitää paikkansa täällä karavaanareitenkin keskuudessa,niin kuin myös minunkin osalta!.
SAASTAMOINEN REIJO
29.07.2010 16:17
Relluni on edelleen korjaamolla,mutta haluaisin oikasta mahdolliset väärinmmärrykset.Lohkolämmitimen on asennuttanut edellinen omistaja ihan kunnon pajalla.Vastus on kiinni vahvalla raudalla jonka ei luulisi vääntyvän mitenkään jos on oikein asennettu,sitä ei voi tietää.Mutta kun toinenkin vastus teki saman on kyllä ilmeistä,että vika on muualla.Ensimmäinen kesti yli 20tkm toinen 200km.Korjaamolta väittivät,että kun kansipahvi menee rikki sopivasta paikasta niin paineisku on niin kova,että vastuskin nöyrtyy.Vaikka itse epäasiantuntiana arvelen,että olisi siellä moottorissa muitakin heikompia kohtia kuten letkut,syyläri ja paisuntasäiliön korkki mutta uskottava se on kun ammattimies sen sanoo.Kyllä kyrsii kun 3 viikonlomasta kerittiin yöpyä 2 yötä ja yksi korjaamon pihalla.Loppuloma odottaa autoa joka makaa korjaamolla monensadan km päässä.Hassua tässä on vielä se, että vaihdoin vanhan -90 fiiatin pois varmistaakseni edes jonkun ehjän reissun,kun tuppasi jättämään sekin joskin vain kerran hinattiin kun jäi pakki päälle lomalla sekin.Mutta se ja ne onkin sitten pitkä ja eri tarina.Hyviä reissuja kaikille!EN aijo vielä luopua autosta enkä lohkolämppäristäkään,mutta kuten aiemmin sanoin syy oli moottorissa seuraus vastuksen irtoaminen.Tähän on minun uskominen.t.Reijo
JANHONEN MATTI
29.07.2010 16:30
Sano sille korjaamon miehelle, että höpö höpö.
Moottorissa on vaikka montaa muuta kohtaa jotka antaa enemmin periksi kun lohkolämmitin - jos se on kunnolla kiinnitetty.
KOSKINEN OLLI
29.07.2010 18:59
Väärinkäsityksiä voi kyllä oikoa, mutta oikomisen tuloksellisuuden näkökulmasta paras tulos syntyy, jos oikoo väärinkäsitykset siellä missä niitä esiintyy.
SEILO JUHANI
29.07.2010 19:11
Vierestä seuranneeni seuraavaa.Poika osti käytetyn fiatin (isolla kopalla)malli v2003.2.8lit ajettu 170t .Remonttia ainoastaan etu-iskarit /laakerit, kun ei ohjaus enään palauttanut.Vaihtaessa oli210t kn.Vaihtoi mersuun (isokoppa AJETTU140T KM VUOSIMALLI2008. nYT AJETTU 170 T MK VAIHDETTU KYTKIN ASETELMAT. kUN AJAA SITEN, ETTÄ YKSI PYÖRÄ ON ALEMPANA KUI
N MUUT, TAI YLEMPÄNÄ, NIIN KOMPI KUMPI SIVUOVI EI AUKEA.
KAIKKI ne kuluu aikanaan on se merkki mikä lieneekään.
NYYSSÖNEN KAJ
30.07.2010 11:54
" HANNU
Joo mutta Kaj tuolla rahalla olisit jo vaihtanut kahden vuoden välein uuteen, 8896€!
Eikä olisi ollut kätöset jatkuvasti mustana rasvasta ja töhnästä!"
No ehkä johonkin pikku äiti Hymeriin mutta ei AUTOON!
Eihän Hymeriin saa rantakirppua ajettua sisään
saati kolmea hevosta.
n. 25 neliömetriä tilaa, sisältäen kiinteän takateltan
kuljetettua kun on tarve rakennusmateriaalia
Täytyyhän auton olla sellainen että sillä uskaltaa lähteä kauemmaksikin.
Vilkuttelen ystävällisesti marraskuussa Algarvesta sinne "starttikuoppaan";))
KUJANPÄÄ MARKKU
30.07.2010 12:01
Nih! Ja mikä ongelma nyt tällä kertaa hiertää, vaiko vain yleinen *itutus Fiatia kohtaan.
NYYSSÖNEN KAJ
30.07.2010 12:41
"Nih! Ja mikä ongelma nyt tällä kertaa hiertää, vaiko vain yleinen *itutus Fiatia kohtaan"
Minusta "itutus yleensä matkailukulkineen laatuongelmista" Ei siis minkään merkkisen alustan tai kopan tekijään kohdistuva.
Näitä TYYPPIVIKOJA on vaikka seuraava lista
kalusteet hentoja --> painoa säästetään
alusta (auto) saa maksaa vain muutamia tonneja koritehtaalle --> jostain säästetään
käytettävät materiaalit 1. halpoja 2. kevyttä --> osan kestävyys
karavaanarin haluamat lisävarusteet --> lisää painoa ja vikakohteita
tätä voisi jatkaa vaikka kuin pitkään mutta riittäköön
Tämä johti minut (siis odotukset autosta) siihen että vuoden 1999 matkailuauto säädökset asettivat auton minimi pituudeksi 12m jotta saan takateltan joka on n.4m pitkä mahtumaan autoon. silloin piti olla yli 50% asunto-osa auton pituudesta, minulla 6,18m. Kantavuutta = kuormausvaraa tuli olla vähintään 2000kg esim. kolme hevosta kilpailuvarustein.
Valintani osui keskimoottorilla varustettuun linja-autoon. Volvo yritti myydä uutta pelkkää alustaa B10M hintaan 1 000 000 FIM + alv mutta minäpä osti silloin 19 votta vanhan projektin joka maksoi 75 000 FIM tietoisena että joudun varautumaan moneen 30 000 FIM korjauslaskuun.
näitä 30 tonnisia mahtuu aika monta 3-6 Miljoonaan mitä uusi auto olisi maksanut.
SAASTAMOINEN REIJO
06.08.2010 19:32
Vastaan tähän omaan viestiin.Nyt tuli tieto ,että relluni on valmis.Olivat reklamaation pelossa (kenties)luvanneet rellulta tulla vastaan puolet!Mutta korjaamo oli tinkinyt,että ei kelpaa asiakkaalle niin olivat heltyneet maksamaan 80% korjauksen kuluista!Kiitos siitä heille,mutta maksua jää melkein tonni ja kun autoa korjattiin jo saman vian vuoksi 380e niin lusittavaa on aika paljon.Varsinkin kun olen syytön vikaan,joka kuulema johtui kannentiivisteen palamisesta.Syytä tähän ei tiedetä.Auto ei ole lämmennyt ennenkuin tämän vian takia.Kansi oli suora eikä muuta vikaa ollut löytynyt.Se että voiko lämppärin vastus irrota tästäsyystä jää varmasti epäselväksi,koska molempia mielipiteitä löytyy.Toivottavasti kestää jatkossa!!! On muuten hurja juttu se Uurainen. Olin niitä sähkövikoja korjaamassa Juva Savonlinna akselilla.Ei käy kateeksi asukkaita siellä koittakaa vain jaksaa kyllä se joskus helpottaa ja onpahan lapsenlapsille kerrottavaa.
HALTTUNEN TEUVO
18.08.2012 13:56
Kestääkö kärry vai ei kestä tai...
http://www.youtube.com/watch?v=JLsxtTYy8WA
On siinä pohtimista.
YLINIEMI SEPPO
18.08.2012 15:30
Hieno dokumentti ,näin meitä viiän kuin pässiä narussa.
HAAPANEN TIMO
18.08.2012 16:34
Neuvostotuotantoa ei tahallinen vanhentaminen koskenut lainkaan. He yrittivät reilusti aina kaikkensa.
@timppa
KAAKKOLAHTI TOIVO
18.08.2012 16:57
On ollut 3 Hymeriä ja jokaisen kanssa on tapeltu kosteus vaurioden kanssa.
Et sillai..!!!!!!!!! (HUOM.2 uutta ja 1 vähän käytetty)..
PIITSALO TEUVO
20.08.2012 09:38
Muutama vuosi sitten kävin Helsigistä ostamassa Fiatin matkailuauto vm 91, pösön turbo moottorilla. Vaihdelaatikko oli rempattu 13000km aikaisemmin, mutta silti 5 vaihde hajosi jo kotimatkalla. Kun vaihdelaatikko aukaistiin, niin vitosen hampaat oli lohkeilleet ensimäiset ilmeisesti heti remontin jälkeen.
Panin merkille että Fiatin laaatikon hammasrattaitten hampaiden paksuus on ihmeteltävän ohut, n 3mm kun esim. wanhassa 1,7 L vapaasti hengittävävssä diesel henkilöauto nissanissa oli n.4 mm ja muutenkin paljon jykevämpi ja isompi vaihdelaatikko vaikka kyse on henkilöautosta.
Ps. Fiatilla laatikon 5 vaihteen korjaus-sarja maksoi 1200 € ja pösön liikkeessä 490€.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
20.08.2012 11:08
Oliko Fiattiin vaihdettu Pösön kone?
Jos vaihdelaatikko oli rempattu 13000km aiemmin ja hajosi oitis, on remontti tehty huonosti, tai laatikossa on ollut liian vähän öljyä.
Taikka sitten laatikkoa on käsitelty huonosti, ei ole käytetty kytkintä kunnolla ja vedätetty pienellä nopeudella.
Itse ajoin 270 000km ennen kuin laatikosta petti SKF:n laakeri. Rattaat olivat hyvässä kunnossa.
HEINONEN MARTTI
21.08.2012 08:39
Juhan aloitus täyttä asiaa.
VÄLIAHDE JUSSI
21.08.2012 19:42
Heitämpä teille mietittävää vokelista katkesi halkaisijaltaan 14mm kovuus aste10/90 pultti soran nyt 12 ja kaksiaksi pellolainen siirtyi Muuli 500,soran ajossa mökki
tielle.Nyt pultit kestävät,mutta polttoainetankki siinä leikissä meni puhki samoin
Muulin peltipohja. Ei sinä mettätiellä olis nyysösen autolla mitään olis tehnyt
samoin kuin,jollain etuveto vehkeellä Takapotku vokeli tai joku 4 vetoveto vehe.
50mm/vrk monen päivän ajan.Sitä voimalaitos ihmisetkin sanoivat että,ei
miesmuistiin ole näin pajon ohijouksutettu Oulunjoessa minä en käynyt
katsomassa kuin Utasen,Pyhäkosken,Jyhämän ja Merikosken.
kyllä sitä ihminnen tuntee itsensä pieneksi, Volkarin ja Merikosken voimanalla.
KUJANPÄÄ MARKKU
24.08.2012 23:06
Avasin vasta tämän aloituksen aiheen enkä aloittanutkaan lukua pidemmälle. Mikä ihme Knaapia hiertää, mikä ahistaa. Pituushyppy rentouttaa.
Itsellä 07 Ducato ja seuraava mahdollinen tulee olemaan samaa alustaa.
VIRTANEN VESA
25.08.2012 07:28
Kiree köysi ja huono solmu, nehän Knaapia hiertää
VV
TURUNEN HEIMO
25.08.2012 19:04
Samaa mieltä, maxi-alusta on hyvä. Tuhdimmat osat.
HARJANNE PANU
12.09.2012 20:32
Nyt on perusteellisesti ruodittu Fiatit, Mersut ja ranskalaiset. Olen itse katsellut Transit-pohjaista Hobbya vm.2006. Kertokaa tietäjät kokemuksianne Transitista. Siitä oli vain muutama maininta edeltävissä keskusteluissa ja niistäkin ymmärsin että ei soveltuisi matkailuauton alustaksi. Miksiköhän ei? Onko ajossa vikaa, kestävyydessä, ruostumisessa, tms? Vähänhän Transiteja matkailuautoina näkyy, joten herää kysymys niiden soveltuvuudesta. Kertokaa te kokeneet.
TOIVONEN MARTTI
12.09.2012 21:32
Nää on näitä henkimaailman asioita. Jonkun mielestä Voortti ei ole auto eikä piika ole ihminen, toinen sanoo ettei koskaan Viatia jos vaan jonkun muun saa ja kolmas vannoo amerikkalaisten nimeen. Syynsä eli ennakkoluulonsa kullakin.
Jos katsot esim. MMM -lehden testaajien mielipiteitä niin moni matkailuauto olisi hieno ja hyvä mutta voi voi kun alustana on Fiat tai Rellu tai joku muu mutta ei Tranny. Tranny (eli siis Transit) kun on ainoa oikea alusta matkailuautoon. Vaihteiden välitykset sopii, tehoa on riittävästi, hinta on kohtuullinen jne.
Onhan noita Transit-alustaisia matkailuautoja nykyään meilläkin jonkin verran liikenteessä ja vaikea uskoa että siinä olisi joku sellainen vika joka tekisi sen täysin sopimattomaksi matkailukäyttöön. Todennäköistä on että meille tuodaan lähinnä Saksassa ja Italiassa ja Sloveniassa tehtyjä matkailuautoja ja näiden maiden valmistajille on helpompaa hommata alustat lähempää. Briteillä jotka käyttääTransitia alustana kun on rattikin väärällä puolella niin tuonti Suomeen ei oikein suju.
Koeta päästä koeajamaan ja muodosta sitten oma käsityksesi alustan soveltuvuudesta. Muiden mielipiteet kannattaa ottaa huomioon vain jos mielipiteen esittäjällä on esittää vankat perustelut näkemykselleen.
Niin ja itse ajan Fiatilla ja kokemus Transitista rajoittuu muutamaan kymmeneen kilometriin vanhanmallisella.
AHONEN AULIS
12.09.2012 21:34
Tuossa on juttuja transiteista.Löytyisikö vinkkejä.Terv:AA.
https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=transit&nickMid=
UUTTU JUHA
13.09.2012 00:02
"FIAT,se on asuntotojen
kehityksen täydellisyyns, huippu tuote;tämänpäivän teknologian huipentuma"
Ihan koko ketjua en jaksanut lukea kun tuota halvatun hiivattia ylistettiin riittämiin.
2006 mallin Fiat multijet 160 uutena ostettu. Kone on Ivecon 3 litran laitos ja ensisilmäyksellä konehuoneeseen, niin näyttää ruoste pukkaavan jokapaikkaan.
2009 mallin Fiat multijet 160 uutena ostettu ja samat sävelet.
2006 mallissa rupesi moottorin vikavalo vilkuttamaan 10 000 kohdalla ja nyki välillä. Todennnäköisesti kaasuläppä ongelma. Ehdin vaihtamaan tuon pelin 15 000 km kohdalla, eikä vikaa voinnut täysin varmistaa, no se jäi seuraavan omistajan murheeksi
2009 mallissa sama vika tuli esiin 50 000 km kohdalla. Kaasuläppä ei toimi, tai ainakin näin paikallinen korjaamo on todennut. Molemmissa malleissa vika tulee samasta ongelmasta, eli läpän päälle lorottelee vettä semmoisseen peltiläpykän reunasta, jonka näkee ensimmäisenä keskellä konehuonetta moottorin päällä kun aukaisee konepellin. Tämä selvisi minulle vasta tänä vuonna. Ei sitten se halvatun hiivatti ole moista saanut korjattua kolmessa vuodessa, kle.
No eihän tuo vielä mitään. Osa vaihdettiin uuteen ja uusi osa todettiin vialliseksi, Paikallinen korjaamo käytti sen vielä toisessa liikkeessä ja totesivat saman, nyt painiskelevat, että saako sen osan takuuseen, ihan uskomatonta paitsi Fiatilta.
Ei ne ongelmat siihen lopu. Samassa autossa Ilmastoinnin letku murtui alle kuukausi takuun loputtua. Oli murtunut ilmeisesti aiemmin, mutta kun oli tavi, niin en pystyny toteamaan, vasta keväällä totesin moisen vian, eikä siinä auttanut kuin kaivaa kuvetta runsaan 500 euron edestä. Kaverilla ilmeni sama vika samanlaisessa autossa, mutta takuu aikana. Keväällä oli ilmastointi kaput ja kun vei korjaamolle niin asentaja vaihtoi ensin murtuneet letkut ja täytti järjestelmän, samalla totesi ettei koita edes täyttää sitä kun yleensä letkut ovat murtuneet.
Rehellistä toimintaa taas sen fiiatin puolelta.
Kolmas tapaus samaisessa Ducatossa on toi kytkin. Useimmiten luistaa, toisinaan taas ei. Takuusta toi on rajattu pois ja korjaus maksaa n 1500 e.
2006 mallin kytkin kesti ihan hyvin, mutta siinäkin oli uskomatonta tärinää kun peruutti, auton kok paino oli 3500 kg. 2009 mallissa on samat tärinät kun peruuttaa ja lisäksi viimeiset 20000 km useimmiten luistanut kytkin. Painoa pelillä on 4500 kg ja yhdistelmänä 6000 kg. Ei ole taidettu suunnitella kytkintä moiselle painolle.
Saas nähdä kuinka tuon kaasuläpän kanssa vielä käy kun ollaan odoteltu jo kolme viikkoa uutta. Millanenhan lasku siitä sitten mahtaa syntyä...
Se oli sitten toinen ja viimeinen fiiatti tässä taloudessa, niinkuin joku muukin taisi todeta.
VÄLIAHDE JUSSI
13.09.2012 00:53
En tiiä muutakuin 1600 km tuli mittaariin lisää viime viikon loppuna,
vokelin trippimittariin kun, kävin RahtiCaravaanareiden syys kokouksessa, valitsemassa yhtenä jäsenenenä, Petri Niemenmaan edeleen puheenjohtajaksi.
Siitä vikalista vm85 vokkeli olis jättänyt meekeläisen Oulaisiin TB kylmä
asemalle jos ei olis joku ystävällinen rekkamies mietä auttanut ja vetämällä
meitä auttanut joku, käsittämätön sähköhäiriö silloin, iski kun olin takkaamassa polttoainetta.Siis vuosimalli 1985 kilomettejä ajettu sanoisin,
Peruutettu ennenmän kuin, monella Fiatilla eteenpäin ajettu.
HALTTUNEN TEUVO
13.09.2012 09:14
Matkailuauto on sekalainen erä rakennuspalikoita, jotka ostaja tuhertaa toimimaan - tai ei tuherra. Laitoin polykarbonaattilevystä vesisuojan moottorin päälle saatuani viisaammalta vinkin.
Henkilöautonäyttelyssä kertoivat pyrkimyksenä olevan 10 vuoden käyttöikä autolle. Kilpailu on näköjään ankara siitä, kuka rakentaa lyhytikäisemmän auton. Suunnittelun johto istuu jälkimarkkinoinnissa.
HÄKLI HANNU
13.09.2012 11:32
Ja lopullinen nollatutkimus: heinäkuussa myydään jäätelöä enemmän kuin helmikuussa.
TOIVONEN MARTTI
13.09.2012 12:33
Siis onko noita Ducatoja noinkin isolle kokonaispainolle vai onko nykyinen autosi Iveco?
LEIVISKÄ JOUKO
13.09.2012 15:13
Ensimmäinen katsatus keväällä.Kaikki kunnossa. Yksi huono puoli on etuvetoisessa keula käy keveäksi. polttoainetta kuluu 8,2-9,0 litraa /100.Talvella moottorin lämmöt kohdillaan ,hytti pysyy lämpimänä. Olemme tyytyväisiä.Malli on hobby van
UUTTU JUHA
14.09.2012 00:08
Nykyinen auto on Ducato 160 multijet moottorilla, AL-KO alustalla ja kolmella akselilla. Omapaino vaa-alla 3790 kg, kokonaispaino 4500 kg, yhdistelmä paino 6000 kg. Se on Hobby Toskana exclusive d 750 FLC. Taitaa olla suurin ducatolle tehty malli kun samainen alkovimalli on jo Ivecon ohjaamolla.
VALLIUS MARTTI
14.09.2012 06:08
tuo Juhan auto ei ihan ole se suuri ja painavin ducatolle tehty. Voipi olla vaan Hoppyn suurin tekemä.TV Kulkuri
UUTTU JUHA
17.09.2012 10:32
Juuri näin. Hobbyn malleista suurimpia uudella Ducatolla
VIRTA URPO
17.09.2012 11:26
Isot Ducatot kootaan Barcelonassa ja pienet Englannissa, en muista paikkaa ?
Ilmastointikin saatiin lopulta pelittään 3 v yrityksien jälkeen. Tai on toiminut jo n.5 vkoa. EGR , EGR ohjain, ruiskupumppu, ilmastointi putkia, kompressori
Nimimerkki maanantai Fiat -07
HALTTUNEN TEUVO
17.09.2012 11:45
Lisätään nyt sitten: Ollut Alde yhteensä 8 vuotta ja ongelmia on ollut 8 vuotta.
KAAKKOLAHTI TOIVO
17.09.2012 17:30
Aikoinani myös alde temppuili meilläkin..
HEINONEN MARTTI
19.09.2012 08:05
Eiköhän se Fiatien paljous matkailuautona johdu tehtaan sopimuksesta uretaanikopin valmistuksessa,saavat halvemmalla,eli siksi esim.Transita on suhteessa vähän,ja Fiatien runsaat viat johtuu siitä,että niitä on suhteessa eniten,mutta myös siitä,että se on fiat.Aika vähän löytyy fiiujen ja rellujen kehujia muilla foorumeilla,miksiköhän.
SUOMINEN TAUNO
19.09.2012 08:21
Ainakin vuonna 2008, kun edellisen kerran valitsin autoa, Fiat -alustaiset mallit olivat jonkun verran kalliimpia kuin Transitit. Sinä vuonna Transitia olikin aika paljon vaihtoehtoina. Hintasuhteet ovat tietenkin voineet taas muuttua. En tiedä tilanteesta tänään.
HEINONEN MARTTI
19.09.2012 08:35
Totta puhut,noihin aikoihin transiteja oli enemmän tarjolla,itselläkin pari kpl,nyt taitaa olla aika vähän,ja johtuu varmaan mainitsemistani syistä,ja transitiltahan on tulossa uusi malli,saa nähdä tuleeko matkailuautoihin.
VALLIUS MARTTI
19.09.2012 08:46
Tarkaa tietoa alustojen hinasta. Transit on halvin alusta mutta vähemän ja syy on että kopan valmistajan on etukäteen tilatava tehtaalta alusta, mutta Fiatin alustaa saa heti toimitukseen elikä duatoja on jo varastossa ja nopeasti saatavila tehtaan tarpeen mukaan.TV Kulkuri
TURUNEN HEIMO
19.09.2012 09:33
Minua huolettaa enemmän autojen rakenteen monimutkaistuminen kuin kaikissa autossa olevat satunnaiset viat. Sitä ei voi kiistää että nykyisin autot ovat parempia kuin ennen, joka vuosi kone saa lisää tehoa ja vääntöä vähemmällä polttoaineella ja pienemmillä päästöillä. Tuo saavutetaan hyvillä materiaaleilla, suunnitteluilla, öljyillä ja elektroniikalla. Huonoa on se että elektroniikka ei ole ikuista, ja osista tehdyt kokonaisuudet ovat hinnaltaan huimia. Tehtaalle ne ovat käteviä sillä sähköllä toimivat järjestelmät ovat halvempia kuin mekaaniset tai hydrauliset.
Korjaamoille ne on helppoja, yleensä vaihdetaan osia kunnes auto toimii ja jos ei saada toimimaan se nimetään ominaisuudeksi.
Hyvä esimerkki on Egr-venttili joka on kaikissa nykydieseleissä, sen vaihto on suosittua vaikkei ole edes syytä sillä osalla on hintaa ja vaihto helppoa. Omaan henkilöautooni vaihdettiin se vaikka tiesin vian olevan hehkutusreleessä, mutta sitä kun ei testeri näytä ja rele liian halpa osa. En suostunut maksamaan toimivan osan vaihtoa.
Toinen on abs jarrut, niiden anturit vaikuttavat moneen, jarrut, ajonvakaus, nopeusmittari, ajotietokone, henkilöautoissa myös ohjaustehostin. Testeri näyttää vika yhdessä, sen vaihdon jälkeen toisessa, sitten Ecu.ssa ja tulos on järkyttävä korjaamolasku. Tietenkin vika on hapettuneessa liitoksessa mutta sitä ei löydetä kun perinteinen vianetsintä- ja korjaustaito puuttuu.
Omin keinoin eletroniikkavikojen etsintä vaikeaa, pienet ja halvat testerit ei selviä useinkaan urakasta.
Omalla Fiat-alustaisella campperillä ajettu vasta joku kymmentuhatta ja vain öljyt, suodattimet ja pyyhkijät vaihettu vuosittan. Minulla tosin on maxi-versio jonka alusta hieman jysympi kuin aravamalleissa. Tutuilla on myös ongelmattomia Fiateja. Tiedän kylllä Spritterin jonka moottori hajosi kunnolla muutaman kympin jälkeen, Jakopäävika ja meni kone vaihtoon. Toki on se Sprintteri parempi kuin Viano joka on ongelmapesä, ei valmistajat aina onnistu. Sitä ei tosin taida pahemmin olla camperkäytössä.
Toki kyllä se egoa pönkittää kun mersulla ajaa, jos minulla näin hyvin jatkuu alusta on on sama mutta automaatilla.