Fiat vai joku muu?

TURUNEN HEIMO 23.08.2016 20:07

Fiateja on matkailuautojen alustoista kaksi ikolmasosaa joten juttua siitä riittää aivan eri tapaan kuin muista. Sekä hyvässä että huonossa.

KOISTINEN TOIVO 23.08.2016 20:28

Suhteessa auton ostohintaan taitaa lada olla meillä paras. melekeen 380 000 ajetusta ladasta vaihdossa uudempaan, sain yli kolme neljäsosaa sen ostohinnasta. Tosin silloin auttoi kova halu venäläisillä ostella niitä takaisin isänmaahansa Verrattuna sitikkaan joka makso kaikkine krumeluureineen 25 000 suurin pyörtein, ja 147 000 ajettuna siittä tarjottiin 2500, tai pareminkin pyydettiin lahjottamaan parhaalle vihamiehelle Samaa tahtia näyttäisi höpöauton kehitys, kun parivuotiaana siittä tarjottiin reilu puolet Mutta niinhän se on, jotta Suomalainen mies voittaa aina autokaupassa. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 23.08.2016 21:30

noh pitää sitä ladakauppaa nyt vähän Ostin käytettynä ja pitelin aikamonta vuotta. Kun vaihdoin uudehkoon, oli sekin käytetty, mutta hintaa oli, jotenka mikä sen todellinen hyvityshinta, kun tuossa laskussa sen hinta putosi vain muutaman tuhatta markkaa. Elikkä autokaupoissa voittaa aina. Toivopoika

HIETAVUORI JUHA 24.08.2016 09:17

Kun nykyisin menee katselemaan uudehkoa vaihtoautoa , niin aika vähissä on muut alustat kuin tuo Viiatti . Ja kun on sitten muitakin syitä vaihtamiseen korin mallin takia niin aika pienet on vaihtoehdot alustan suhteen . Siksi minäkin uskollinen Ransiittimies jouduin siirtymään tuohon Detskun Viiatti malliin , kun halusimme vanhuuttamme matalat erillis vuoteet . Niin ja vielä yksi syy , kun siirtyy yrittäjästä Ilmarisen rengiksi , niin vaihtoehdot pienentyvät edelleen . Niin ja ennen kuin joku ehtii moittimaan että olisit maksanut eläke maksusi , niin maksettu on , mutta kaikki entiset ja nykyiset yrittäjät tietävät mitä tarkoitan ,,,,,,,,,

HAAPANEN TIMO 24.08.2016 09:44

Näin on. Mersut on melkein järjestään yli 3500 kg:n autoja ja sinne takaveto sopii jo hyvin.

@timppa

JANHONEN MATTI 24.08.2016 12:55

Yli 3500 kg autot on myös kalliimpia autoja ja sinne laadukkaampi alusta sopii hyvin. Se imago nääs.

Hymer teki harharetken jopa transuihin.

YLITALO ASTA 24.08.2016 13:27

Ja hymer tekee taas uuden retken fordiin kun fiat hinaa hintoja ylöspäin. Mutta 300 sarja ykköspyörillä sprinterit ei oikeastaa eroa alustaltaan fiattiin muuten kuin velttoudellaan, pellistä prässätty runko. Tosin parempia ajaa ne ovat niin kauan kuin ovat peltikuorisia, sen jälkeen kun alustaa asennetaan koppi päälle, oli se pulla tai asunto, ajo-ominaisuudet häviää.Ja sitten 400 sarja sprinterit ovat jo aivan eri veheitä rungon sekä alusta osalta. Mielenkiinnolla odotan tulevaa Man alustaa matkailuautoille 3500-5000 kg luokkaan. talven saksalaisissa ja ranskan lehdissä on ollut tietoa että syksyllä pitäisi olla ensi esittelyt.

T : Masi

P.s. Ford miesten kannattaa käydä katsomassa miten toimii vastuullinen järjestö moottori ongelmassa tuolta https://www.nkc.nl/ Sieltä kohta actueel ja siitä alaotsake nieuws ja sitten sivu 2. siellä kerrotaan ongelmasta ja kuinka toimii oikea yhdistys jäsentensä puolesta. Käyttäkää vaikka googlen kääntäjään. Sama asia on muuten vireillä saksankin puolella.

T : Masi

JANHONEN MATTI 24.08.2016 14:26

Jos promobiliin on uskominen niin tuo "kapina" Fordia vastaan Transitin moottorivaurioihin liittyen oli esillä Saksassa jo viime vuoden puolella. Konekäännös puhuu "Fordin uhreista".

Tämä on juuri sitä jäsenten edun valvontaa jota olen perännyt myös SF-Caravanilta. Tein joskus liitolle suoran aloitteen jäsenten edunvalvontaan liittyen.

Meidän liiton kuvio suhteessa matkailuajoneuvojen myyjiin ja jäsenten edunvalvontaan on nykyisellään hyvin moniongelmainen, ja pitkällisen vinksahtaneen kehityksen tulos. Ensimmäinen asia olisi ymmärtää, että matkailuajoneuvojen käyttäjät (maksajat) ovat eri puolella samaa pöytää kun niiden myyjät.

LAIKKO TOMMI 28.08.2016 07:34

Vielä mersuasiaa.Taxi yrittäjiä kun katselee inva ja tila taxeissa ne on kovinkin yleisiä,syytä on vaikea mennä arvailemaan.Kaverilla oli muutaman vuoden pösö invapirssinä ja kehuskeli miten paljon joutuisi töitä tekemään enempi jos alla olisi kallis mese.Vanha Lt-35 ja sprintteri on sama auto paitsi kone on wolkkarissa oma 2.5 ltr viis mukinen.Samassa tehtaassa rintasin tehty kuten uusi grafter ja sprintter.Itellä -08 grafter hyvin on mun mersualus toiminu.. Oon koittanu vikojen ilmetessä hakea varaosia vehosta koska ne on halvempia kun airiston autossa josko joskus toi mun volkkari sisältäisi mersun osia tarpeeksi niin vois merkin edes keulasta vaihtaa;)Emännällä v-50 volvo foordin koneella :)

LAIKKO TOMMI 28.08.2016 07:36

Jäi vielä sanomatta että nykyään se pösötaxi yrittäjä on ajanut mersulla jo monia vuosia...

KOISTINEN TOIVO 28.08.2016 08:27

Tuo Janhosen sanoma liiton toimesta matkailu vaunujen / autojen omistajien edun valvojana kauppiaita kohtaan onkin mielenkiintoinen juttu. Siinä on liitolla ehkä kasvojen kohotuksen paikka, mutta pikkusen hankala. Kauppiaiden osuus karavaanilehden mainoksissa on luullakseni huomattava, joten onko liitolla sitten mikä mahdollisuus lähteä sinne toisele puolen pöytää jäsenten etuja ajamaan. Se ilmiöhän on tuttua monissa auto, ja tekniikkalehdissä, miten käsitellä mainostajien tuotteita. Tosin liiton rahoista jäseniltä tullenee suurin osa.

Autojen paremmuus onkin sitten yksi universumin suurista mysteereistä, koska sen määrittelevät autojen omistajat Toivopoika

LAIKKO TOMMI 28.08.2016 08:44

Ja autojen omistajia on paljon.. Joilkekkin on iskostunut vain tietyt merkit kelpaa ajattelutapa.Ja sitten on se Hinta!korvaavakin tuote käy kun on halvempi;)Haluasin nähdä ensivuoden rekisteröinti tilastot jos joka jannulla ois rahaa riittävästi;) Mikähän merkki ois suosituin;)

LAIKKO TOMMI 28.08.2016 08:46

Toivopoika tietenki tuottaisi uuven ladan hinnalla millä hyvänsä;) No se yritti olla vitsi;) vai oliko sittenkään heheh.

JANHONEN MATTI 28.08.2016 09:58

Mikähän alustamerkki olisi suosituin jos m-autot olisi saman hintaisia riippumatta siitä olisiko niissä mersun, transitin, ducaton vain ransun alusta?

LAIKKO TOMMI 28.08.2016 10:08

No se mulla olikin ajatuksena;) Saman hintainen=tarpeeksi rahaa ei hinta tunnu.juu sepä ois juu mielenkiintoinen tilasto!Tulisko ikuisesta Fiat miehestä takin kääntäjä ja toisinpäin.Fiat oli vaan esimerkki ennen kun italian stallonet vetelee apetit hernettä nenään;)

HAAPANEN TIMO 28.08.2016 10:54

Mun 7,35 m:n Ducato on punnittu tuotantolinjan päässä kalibroidulla vaa'alla, paino on ollut 2870 kg. Jos siinä olisi mersu menisi se jo tuossa yli kolmen tonnin.

Lopputuloksena olisi yhden hengen auto tai auto jossa olisi mitätön kantavuus.

@timppa

LAIKKO TOMMI 28.08.2016 11:03

Puhelet varmaankin kun kortti ei riitä.Valinta kulma toikin!eikä mersun alusta/wolkkarin paina kevytkuorma autona tai pakuna kuin ton2170kg.. Kroppa on sit sulla mikä lie.. Paljonko Dugato painaa noin 6 metrisenä pakuna? Yli satakiloa siis sakemanniko painavampi?Ajatus siis sulla ha kortti pelillä matkalle?

LAIKKO TOMMI 28.08.2016 11:07

Kantavuus on kuitenkin mitätön aina jos halutaan alle 3500kg auto mutta mahollisimman iso kroppa jostain pitää tinkiä tai siirtyä aslkel isompaan luokkaan.Makuasia sano kissa...

HAAPANEN TIMO 28.08.2016 11:13

Kortista ei ole kysymys vaan 3500kg:n rajasta.

http://www.al-ko.de/download/MB-SPRINTER_2014_gekuerzt-2(1).pdf

Taarapaino (Leergewicht) 1820 kg.

Ducato alusta (oma alusta ) http://www.karabag.de/fiat-ducato/ducato-fahrgestelle/

Taarapaino 1675 kg.

LAIKKO TOMMI 28.08.2016 11:34

Ajatuksena nyt mulla oli että minkä merkkinen alle jos hinta ois sama kaikilla! No toi korttiluokka kautta kantavuus/verotus jne. Karsii näköjään jo puolet alkupainon takia.

HAAPANEN TIMO 28.08.2016 11:52

Millaisia autoja nykyisin on saatavana mersun alustalla?

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 28.8.2016 klo 14:44:31 Millaisia matkailuautoja on mersun alustalla nykyisin?

LAIKKO TOMMI 28.08.2016 12:15

Matkailuautoja,taxiautoja,linjaautoja,pulla/kappaletavara autoja loputon luettelo .. Kuis ni?

LAIKKO TOMMI 28.08.2016 12:16

Eli 100 km/h nopeus tärkeä?

LAIKKO TOMMI 28.08.2016 12:22

145 kg eroo hyvin olit kaivanu tiedot!Pienestä se on näköjäs kii..

JANHONEN MATTI 28.08.2016 13:18

Autojen valmistustekniikka kehittyy kovaa vauhtia siihen suuntaan, että tuskin tarvitsee kauaa odottaa kun nähdään ensimmäiset itsekantavat korit pienemmissäkin autoissa. Tyyliin kuten linja-auton ovat olleet jo pitkään. Tämä merkitsee kantavuuden kasvua.

Mm. Knaussilla josta konkan kautta kehittyi tosi innovatiivinen m-autojen tekijä on monia hankkeita menossa korirakenteen parantamiseksi ja auton keventämiseksi. Uusi hitsaustekniikka mahdollistaa jo nyt "saumattoman" m-auton valmistamisen. Käytössä on myös PUAL-eritettä parempia eristeitä jotka ovat myös mekaanisesti kestävimpiä.

LAIKKO TOMMI 28.08.2016 13:48

Jep.Mutta alustan valmistaja kuka haluaa minkäkin jos hilloa on..

LAHDENPERÄ ARI 29.08.2016 21:15

Viiattimies korjaa ja remontoi kulkuvälinettään,mersumies vain huollattaa !

VÄLIMÄKI JARMO 29.08.2016 22:33

Taitaapi olla toisinpäin,mä vaihdoin öljyt fiiattiin ,kaveri mersuun teki remontin. ,JV

KOISTINEN TOIVO 30.08.2016 06:46

Ostaisinko mersun ladan hinnalla. Kerran oli töllössä maastureille testi, jossa manviljelijä sai ajella lada nivalla, ja landroverin kalleimmalla mallilla. Loppukaneetti. Molemmilla selvisi kaikesta mitä piti, landrover hinouksia täynnä, muta oliko hintansa väärti. Kysytttäessä kumman ottaisit. Landroverin ehdottomasti, mutta jos pitää itse maksaa, niin ladan. Sama juttu minulla. Niin hienoa autoa ei maailmassa ole, etteikö ladan hinnalla kelpaa, ja käteisellä, eikä merkillä väliä, kunhan kallis, ja hieno. Minulle auto on kulkuväline, ja mahdollisimman halpa, ja toimiva. Sitikan ratkaisi se, että se oli tarjotuista halvin silloin, eikä ihan huono, kerta yli 13 vuotta ruosteettomana rullannut ehkä toiset 13 vuotta vielä, ja riittänee mulle, vaihan sillon sähköön, tai sähkörollaattoriin. Korjata on pitänyt ( lue huoltaa ) Ooppeli höpöautoon valinnassa oli sillon hieman pitempi kori, ja ketjukone peltikuoret, ja erillisvuoteet, Mutta nyt jos, niin fiat, koska se teki senjälkeen parikymmentä senttiä ooppelia pitemmän korin, ja siihen saa samalla sähkölouskun helposti. Tosin ehkä palaisin puoli indekroituun malliin.

Niin se ajatus, Mikä merkki olisi, jos alustojen hinnat olisivat kaikki samanlaiset. Mikä olisi merkkien valmistajien reagointi asiaan, ja miten he myyntiä kasvattaisivat, mainostamalla, jos hinta ei olisi enää tekijänä mukana. Toivopoika. PS Vaihtaisin sitikan dasivan nelivetoon, mutta kone vain 1,5 litranen mopo

HIETAVUORI JUHA 30.08.2016 08:14

Minä onneton vaihdoin Voortin Viiattiin , nyt 30 tuhatta ajettu auto kiukuttee , moottorin häiriövalo palaa . Elinen päivä meni verstaita kiertäessä ja valo palaa edelleen, ei suostu poistumaan millään . Nyt odotellaan Saksasta Bochilta uusia ohjeita . Täytyy kohta varmaan alkaa etsimään niin vanhaa autoa että ei ole mitään pakoputki filttereitä eikä hiukkasloukkuja ollenkaan , hermot menee tämän kanssa ,,,,,,,,,

LAIKKO TOMMI 02.09.2016 20:02

Valmistajien hinnoilla on aina joku peruste!kolme pää asiaa..Materiaalin laatu,työn hinta,Ja valmistusmaan tapa tehdä tuotteita!kiinastakin saa hyvää ja halpaa mut saa siel isommalla rahalla kestävämpääkin!Kalliimpi tuote on melko varmaan parempi mutta onko se rahamaarään riittävästi parempi.Ei todellakaan aina.Ikuisuus kysymys.. Mutra jos kaikilla ois rahaa riittävästi on mun mielestä fakta että nyt kalkeimmat tuotteet kelpaisi monelle ketkä on tyytyneet halvempiin tuotteisiin tähän asti.

LAIKKO TOMMI 02.09.2016 20:04

Pari kirjotus virhettä? lumiassa liian pienet kirjaimet mun nakeille ;)

VIRTA URPO 02.09.2016 22:42

Mese ei ole koko cdi ajan aikana oppinut tekeen ruiskujen kiinnitystä. Lähes joka koneen ongelma 100tkm jälkeen. Fordi sen vasta huonosti tekee (räjähtäen tulee pihalle ). Fiatissa vain oikeaoppisesti tuettuna. Viton kardaani kun alkaa 150tkm jälkeen olla finaalissa, niin ei ristikoita yms.enää vaihdella vaan koko paska ja puhutaan tonneista. Jouset katkeilee. Kahdet jo alle 150tkm. Jarrut ainainen ongelma.Kaiken muun pienen lisäksi. Vitoja useita omistaneena tiedän. Olihan Fiatin kanssa alussa yt ongelmia. Se egr jo 20tkm kohdilla(sekin noista uusista saastemääräyksistä ja -07 harjoiteltiin siihen ja Delta syssi sen kuin ehti) ja heti perään Boshin commonrail pumppu eikä sekään Fiatin vika(vaan huono valinta tai taas se uuden lastentauti ). Siitä asti on yhteistyö pelittänyt. Nyt halusin keulaa korottaa hieman, niin latettiin uudet 19mm jouset(17mm alkup.)uudet iskarit ja yläpään laakerit. Toinen iskari ohi hieman menettänyt tehojaan ja kolisi kovalla pakkasella. Ei mikään ollut vuotanut.Toistasataa jo hyvän matkaa mennään. Adrian koria ei ainakaan vielä sovi moittia.

EEROLA TEEMU 02.09.2016 23:07

Kun nyt Tommi kirjoitat että "kalliimpi alusta valittaisiin, jos rahaa olisi riittävästi jne" , niin ei se ole lopulta kovinkaan määräävä. Vain tyhmä käyttää alustaan enemmän rahaa kuin on kokonaisuuden kannalta mielekästä (vaikka olisi ylimääräistä rahaakin).

Mielestäsi olet oikeassa, mutta eihän "miljoona - m- autoilijaa voi olla väärässä", kun valitsevat vuodesta toiseen Fiiatin, tai muun etuvetoisen, eikä johtotähteä. Ei siitä tähden kuvasta etupellissä kannata maksaa 10- 15 tonnia enempää kuin paljon matalammasta ja mukavammasta etuvetoisesta vaihtoehdosta, jolla on enemmän houkuttelevia asunto- osa vaihtoehtoja. Säästetylle rahoille löytyy parempaa käyttöä mukavassa matkailussa oikein valitussa kokonaisuudessa.

Eihän m- autoilija käytä oleskelussaan "alustaa", vaan päälle rakennettua asunto- osaa. Kaikilla alustoilla pystyy siirtymään paikasta toiseen. Takavetoisilla on tarjolla keskimäärin vain C1- kortille sopivia painavia ja usein myös korkeita vaihtoehtoja. Tähtimerkki ei jaksa kiinnostaa tosimatkailijaa, koska se ei ole kilpailukykyinen kokonaisuus. Vapaa valinta on johtanut tähän.

LAIKKO TOMMI 03.09.2016 06:39

Uskon Teemu sinua kun kerran nuin sen perustelet;) Ajatuksena mulla kylläkään ollu ei mersun kehuminen!Itse olen vaunu miehiä jota vetelen grafterilla ja tyytyväinen oon sen alustaan;) Fiattia en ottais työautokseni sen pelkän erkonomian puutteen takia ja seuratessani naapurin Ducato maxin kone,vaihdelaatikko ja käynnistysongelmia pakkasella.Enkä muutenkaa oo ollu Fiat mies koskaan .Puhuin tässä arvelin josko merkki olisi joku muu jos rahaa olisi oon aina luullut että Fiat otetaan sen edullisuuden vuoksi,taisin olla väärässä;)Vertailin myös tilataxiautoilioita joissa suurin osa on ww tai mersu merrkisiä..Universaali asia kuka minkäkin haluaa kuten toivopoika asian ilmaisi.

JANHONEN MATTI 03.09.2016 10:14

Se on varmin merkki, että mersua mieli tekee kun sitä moititaan.

Miksi Fiat Ducatoa pitää niin kovin kehua jos se kerta on niin hyvä?

Tosiasia on, että Ducato matkailuauton alustana on poikanen miesten töissä, koska se tehty lähinnä pizzataksiksi. Ducaton alustaa voi parantaa kun asentaa siihen AL-KO:n peräpään ja nyt on jo saatavana etupäähänkin AL-KO:n palikat joilla etunapa, jousitus ja pyöränripustus pannaan kerralla uusiksi. Ei ole niin sahapukkimainen sen jälkeen.

Sana Ducato juontaa sanasta dukaatti (raha) ja kyllä dukaatteja tarvitaankin jos Ducaton vuoden 2007 jälkeen valmistetun mallin omistaa. Ja herra varjele kun ne tästä vielä vanhenee.
Täällä olevat kirjoitukset olokoon tästä todisteena.

Ja Ford taas on tunnetusti maailman teille eniten levinnyt auto.

YLINIEMI SEPPO 03.09.2016 11:21

On se hienoa karavaani henkeä kun mersun omistajat ottaa osaa Fiatin omistajien kärsimykseen.

JANHONEN MATTI 03.09.2016 11:50

Myötätuntoa lähimmäisen tuskaan löytyy. Olemmehan karavaanareita.

Ja sikäli kun olen kuullut on nyt myös Ducaton omistajien taivaspaikka taattu kuoleman jälkeen. Ei tämän vanhaan uskonnollisen perusteen pohjalta vaan ihan rikoslain; Ei ketään saa rangaista kahdesti samasta asiasta.

LAIKKO TOMMI 03.09.2016 12:03

No eipä täällä kukaan juuri kehuskele muuta kuin mitä omasta pihasta/kerrostalon parkkipaikalta löytyy..En tiedä mitä on karavaani henki..Tuskin sellaista hahmoa on enää jos koskaan lie ollutkaan;)

LAIKKO TOMMI 03.09.2016 12:05

Toi oli Matti aika hyvä;)) älä kiännä sitä puukkoa haavassa;)

YLITALO ASTA 03.09.2016 14:24

Sen verran monta sprinteriä on ollut että tiedän ero 3tn ja yli 4 tn alustoille. Toinen on tarkoitettu pullan ajoon ja toinen töihin. Ja vaikka fiat onkin eikä vikoja ole ollut 5 v 120 000 km en sitä kehu enkä toista osta sen verran on huono vekotin ajaa. Toisin en kyllä matkailuautoksi 3 sarjan sprinteriäkään osta, rimpulahan se on.

T : Masij

EEROLA TEEMU 03.09.2016 14:52

Lueskelin äskettäin saksalaista karavaanaripalstaa ja siellä tulee tuo 3,5 tonnin raja B- kortille yleisesti ongelmaksi. Vielä 10 v sitten painavampien/tilavampien m- autojen myyntiä eivät ajokorttirajoitukset haitanneet, mutta Saksassakin jo n. 45 vuotiaille m- autoilijoille nousee korttikynnys eteen. Moni ei ole valmis hankkimaan isompaa korttia.

Etuvetoisten alustojen, kuten Fiatin, on helpompi tehdä edullisia alustoja, jotka sopivat niin 3,5 t että 4,5 t rajoihin, mutta takavetoisille 3,5 t rajan alle pääseminen on vaikeaa, jos halutaan, että varustelun lisäksi jää riittävästi tilaa mukaan tulevalle matka/lomatavaralle. Varsinkin pitemmillä kesälomamatkoilla Rivieralle ym. kantavuus ylitetään yleisesti. Vaikka ylipainsakot olisivat pieniä, niin kuorman jättäminen matkan varrelle ei lomafiiliksiä paranna.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.9.2016 klo 14:57:17 Koska Saksa on koko Euroopan alueelle pääasiallinen m- autojen valmistaja ja vientimaa, niin em. "painovaikutus" tuotevalikoimaan näkyy kaikkialla. Muutoksia siihen ei ole odotettavissa.

LAIKKO TOMMI 04.09.2016 07:18

Onkos se 3.5 ton raja niin ylivoimaista sitten? Kortin saa helposti verratuna tähän kikkailuun kiloista?Nopeus ei liene ongelma hyvin ehtii tolla reilulla 80 kmh vauhdillakin.Kysyy epätietoinen=)

HAAPANEN TIMO 04.09.2016 07:49

Täällä kotimaassa ajellessa ei yli 3,5 tonnia vaikuta juuri muuhun kuin korttiin.

Eurooppassa asia on toinen. Useassa maassa tarvitaan tiemaksupoksi, joka maassa erilainen ja kaikki tiemaksut ovat kalliimpia. Nopeusrajoitukset, ohituskiellot. sekä ajokiellot. Monenlaista lisäkustannusta ja vaivaa.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 4.9.2016 klo 09:07:31 Mobilesta katselin niin Mersuja ei uusissa alle 3,5 tonnin autoissa juuri ole. Mitenkä täällä meillä, mitä merkkejä Mersuna saa?

LAIKKO TOMMI 04.09.2016 19:44

Ok Timppa..No asia oli mulle vieras..Kotimaata ajattelin ensisiasesti.

LAIKKO TOMMI 04.09.2016 20:21

Nyt kun.. Täällä on ulkomaan retkeiliöitä.Tuleeko se ny sit mahottoman kalliiksi mennä mun kuorma auto veturilla ja 7 m vaunulla esim Italiaan gardalle verratuna asunto autoon alle 3.5 tonnia ja entäs yli 3,5 tonnia auto..pitääkö oikeesti jos haluaa ulkomaissa käydä pienentää kalustoa?

HAAPANEN TIMO 04.09.2016 20:30

No ei, mutta lisävaivaa tulee aikalailla. Esim. jossain Kasselin mäissä saa jurnata rekan perässä viittäkymppiä kun ohittaa ei saa. Ranskassa kyllä tulee motarimaksuihin kohtalainen korotus isolla autolla luokasta 1 luokkaan 3.

Itävallassa ja Puolassa joutuu poxin hankkimaan, jossain muuallakin.

@timppa

EEROLA TEEMU 04.09.2016 20:32

Ei se 3,5 tonnin raja estä ketään matkustelemasta m- autollaan myös ulkomailla. Jopa alle 3 tonniset retkeilyautot riittävät siihen. Uskon kuitenkin, että m- autoa itselleen valitsevat tietävät hyvin tarkkaan, millaisen auton haluavat hankkia ja millä ajella. Myös yli 3,5 tonnisten ongelmat tiedetään niin kuin Timo yllä selvitti.

Asiassa "ottaa päähän", että ajokortti- , painorajat ja lainsäädäntö ovat jääneet jälkeen kaluston kehityksestä. Näyttää, että "ulkopuolisten" on vaikea ymmärtää, mistä pohjimmiltaan on kysymys.

LAIKKO TOMMI 04.09.2016 21:00

No ei ihan auennu mut kiitos eni wei. Jos ohittamis ongelma on kriteeri ei se haittaa kustannuksista olin kiinnostunut..verrattuna mun noin 15 m yhdistelmään /asunto auto.. No saan sen itekki selville ku oon lähössä.

YLITALO ASTA 04.09.2016 21:19

Ei tarvitse. Se vetäjä menee ranskassa luokkaan 2 niin kuin kaikki matkailu autot joissa on 2 akselia ja korkeutta alle 3 m. Omakin menee vaikka on kokonaispainoltaan 4,5 tn.ja peräkärry prrässä menee luokkaa 2. Ja saksassa peräkärry perässä on samat säännöt ohituksissa miltei poikeisitta painoi sitten + tai - 3.5 tn.

T : Masi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.