Fiat vai joku muu?

NISSINEN VESA 20.08.2016 09:59

Näyttää siltä, että Fiatmiehillä riittää ongelmia jos jonkinmoisia. Ford ja Mersu ovat ongelmavapaita? Vai onko niin, että Ford- ja Mersumiehet eivät mainosta ongelmiaan, vaan joko korjaavat tai korjauttavat esiin tulleet viat.

Vn

KOCK REINO 20.08.2016 10:11

olis kiva tietää kuinka monta Fiat ,Ford ja Mersu matkailuautoja on rekisteröitynä

JANHONEN MATTI 20.08.2016 11:12

Ei kai rekisteröintitilasto paljon muusta kerro kun alustan halvasta hinnasta korin valmistajalle.

Toinen asia on se, että matkailuauton alustaksi hintansa, laatunsa ja eurooppalaisten teknisten vaatimusten vuoksi kelpaa käytännössä vain muutaman valmistajan alusta.

Määrä tuskin edelleenkään korvaa laatua, tai halpa hinta ja korkea laatu yhtyy samassa ajoneuvossa.

Käyttäjän lisäys viestiin 20.8.2016 klo 11:24:13 Saksassa oli Transit miehillä viime vuonna oikein "kapina" erityisesti 2,2 litrasten moottorivaurioiden suuren määrän vuoksi.

Ja eihän tuo asia ole tuntematon suomalaistenkaan transit-miesten keskuudessa. Juttua asiasta mm. promobil-lehdessä.

KOISTINEN TOIVO 20.08.2016 11:41

Kukapa sitä mainostaa autonsa korjaustarpeista jatkuvasti somessa. Korjaa kapineensa, ja jatkaa kulkemista, kunnes vaihtaa pois, joko samaan merkkiin, tai toiseen. Pieni osa pitää meteliä asioista Komponentteja eri merkkeihin toimittaa samat alihankkijat, moottoreita, ja voimansiirtoa on monissa merkeissä keskenään ristiin, ja samojen valmistajien, varsinkin voimansiirrossa, joten mikä on se auto, jonka osat eivät koskaan kulu, eikä korjausta tarvi Merkkiuskollisuus, ja sen kehunta lienee sitten eri tieteenlaji. Itse olen huomannut, kun jopa ladalla meleken 400 000 ajelin koneta aukomatta, mutta tilpehööriremonttia tehneenä, että oli mikä oli, niin raha palaa, ja joskus perkele karkaa suusta. Toivopoika

YLINIEMI SEPPO 20.08.2016 12:18

Näinpä,eikö alustat matkailuautoissa ole alunperin suuniteltu paketti ja kevyiksi- kuorma autoiksi,

Koskee myös mersua?.

JANHONEN MATTI 20.08.2016 13:04

Auton huollon ja korjauksen voi jakaa oikeastaan kolmeen osaan.

Ensin on normaalin määräaikaiset huoltotoimet joita jokainen automerkki vaatii ja niissäkin on yleisesti vallalla käytäntö jossa takuu ja huoltotyö/tarvikkeet on "pakkonaitettu" yhteen autoliikkeen tulovirran varmistamiseksi. Tulovirta voi olla jopa kahdesta suunnasta tulevaa, sekä asiakkaalta että auton valmistajalta.

Seuraava seteliin sattuva vaihe on auton kulutusosien vaihto. Tässä vaiheessa auton laatu alkaa jo näkyä koska auton kuluvien osien kestävyydessä on isojakin eroja ja etenkin uusien vaihto-osien laadussa. Osia kun tehdään juuri siihen laatuluokkaan mitä tilaaja haluaa ja piraatit on vielä asia erikseen. Voi ostaa pakoputken ja pataraudasta tehdyn pakoputken näköisen tai jarrulevyjä tai sen näköisiä. Laatikon kupeessa voi olla laatumerkin logo ja uudet kierot jarrulevyt. Koettu on! Osa vaihto-osista on tehty jälkimarkkinointituotteiksi jo piirustuspöydällä, jolla auton ostaneelta saadaan jatkuvaa tulovirtaa myyjälle muutenkin kun auton myynnin kautta.

Asiaan liittyy yhä useammin piirre joka on hyvin tuttu elektroniikassa. Kahden kymmenen sentin arvoinen transistori on rikki ja sen vuoksi pitää ostaa kokonaan uusi kallis piirilevy, koska korjata ei voi. Myös auton vaihto- osat "paketoidaan" osakokonaisuuksiksi ja jos autosta on vaikka takapyörän laakeri rikki, niin sitä ei voikaan enää vaihtaa vaan pitää ostaa koko pyörän napa ja se maksaa maltaita.

Kokonaan oma asiansa on vaihtotyön hinta. Jotkut autotehtaat osaa auton suunnittelun ja jotkut ei. Joihinkin aitoihin pelkkä valolampun vaihto edellyttää tunkkia tai nosturia, pyörän ja apulokasuojan irrotusta. Tulee siinä lampulle hintaa kun sen vieraalla teettää.

Kolmas osa-alue on varsinaiset osien rikkoutumiset eli varsinainen remonttialue jossa osat särkyy ennen kohtuullista kestävyysaikaa. Tässä on suuria merkkikohtaisia eroja, jossa jotkut kestää täyden "maratonin" ja jotkut ei puolimaratoniakaan. Tähänkin ns. raskaaseen remonttiin on tulossa jo pitkään Keski-Euroopassa käytössä ollut vaihtomoottori tai vaihtovaihdelaatikko -ajattelu moottori- ja vaihteistoremontteja koskien. Myös näitä osia pidetään komponentteina ja ne vaihdetaan kokonaan joko uuteen tai kunnostettuun vaihto-osaan. Maksaa´, mutta auto on vain lyhyen aikaa pois käytöstä.

Vasta tämä kolmas osa-alue vasta erottelee autoissa jyvät akanoista ja vasta tältä alueelta löytyy se auton kokonaistaloudellisuus eli kulut per km auton elinkaaren aikana. Asiaan vaikuttaa myös auton vaihtoarvon säilyminen merkittävästi. ja siinä automerkkien välillä on suuriakin eroja.

KOISTINEN TOIVO 20.08.2016 13:47

Tuo kaiki on totta. Mutta yhtä et Matti kertonut. Ensimmäinen on jalka. Miten se jalka sitä autoa käyttää, ja käskee, ja miten huoltaa, ynnä korjaako heti vian ilmennyttyä, vai odotteleeko jos se korjaantuisi. Raskaissa, ja konehommissa on kuskeja, joilla ei kestä ratakiskokaan käyttöä, ja toisia, jotka rypevät montuilla, ja kone kestää hevosaikaan oli jo se asia. Toiset ajoivat hepan makkarakuntoon savotassa talvessa, ja toiset hoitivat humman eläkkeelle asti hyvin. Sitten on jokaisessa merkissä niinsanottu maanantaikappale, joka onkin oma lukunsa. Ei olisi lata kestänyt jos en hyvin huoltanut, ja öljyä riittävän tiheään vaihtanut. Muuten tuo moottori, ja vaihteisto, että vaihdetaan kokonaan kun "sippaa" lienee jo hyvinkin. Onhan jo joillain merkeillä ettei vaihteistoöljyä lainkaan vaihdeta, ja moottorissa ei ole öljyproppua. Toivopoika

LAUKKANEN MAURI 20.08.2016 14:24

Saatapi olla näikin; Kun ostat se kalliin Hymerin MB-alustalla niin se koppi joka siihen päälle lasketaan on sama kuin Fiatissakin,mutta pitää erotaa kopin viat ja alustan viat.

Nytkin minulla on uusi Kaasuläppäkotelo ja tukkolevy jotka asennan kun kerkiää, samoja ongelmia ei ole ehkä MB autoissa ,mutta eivät taida olla nekään virheettömiä alustan osalta.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 20.08.2016 15:10

Vesa, mulla ollut Mersun kanssa kerran ongelmia, polttoainemittari valehteli ja jäin Saksan motarille (lähes kuolemansynti), sen jälkeen olen osannut mittaria tulkita oikein.

Viiteen vuoteen ei muita murheita, öljynvaihdot ja suodattimien vaihdot suoritettu huolella kahdesti vuodessa.

Asunto-osa ei ole ollut priimakunnossa lie milloinkaan, vaan välttää tällaiselle vähään tyytyvään.

Tuliterässä Fiatissa ei muuta ollutkaan kuin murheita, niistä aikoinaan kirjoittelin tännekin, eikä ilmiselvät takuutapauksetkaan kelvanneet Delta-autolle. Yksi ilonpäivä, kun pääsin Fiatista eroon suht pienillä kolhuilla, toista kertaa en vastaavaa virhettä tule tekemään (että Fiatin ostaisin).

Tämä vain oma kokemukseni, juupas-eipäs vääntöä löytyy täältä pilvin pimein viestihaulla, itse en jaksa sitä lajia enää harrastaa.

KOISTINEN TOIVO 20.08.2016 15:53

Niinse menee. Meillä oli kaksi fiattia. Toinee elnakin kori, ja 1,9 kone. Toinen tetlesin 2.8 kone. Jälkimmäinen kone oli hyvä, ja vääntävä peli. Äänekän vähän rouhiva käynti. Nykyiseen mopoon verrattuna vaivaton lähtijä Mutta kummallakaan koneella ei ollut murheita keston, ja toiminnan suhteen. 2.8 lämmityslaitteen säätö oli hankala Toivopoika

JANHONEN MATTI 20.08.2016 16:23

itsellä ollut 4 Fiatin alustalla olevaa ja kaksi MB:n Fiateista tuo 2,8 JTD oli ehdottomasti paras ja voisin ottaa sen vieläkin, jos olisi Hymerin korilla. Fiat 2,8/Hymer 664 alkovimalli on lapsiperheelle tosi hyvä matka-auto

Se oli esimerkiksi hieman taloudellisempi kun MB:n viisipyttyinen 2,9 ltr kone.

Tyypillistä mersun suunnittelufilosofialle on mm. suuret moottorin öljytilavuudet. 2,9 ltr koneen öljytilavuus suodattimen kanssa on 9,7 litraa ja kun taas 2,8 Ducaton vastaava arvo on 6 ltr.

KOISTINEN TOIVO 20.08.2016 17:29

Iso öljytilavuus on minusta vain hyvä asia, jopa kuumalla ajettaessa. Ilmeisen saksalais malli, koska tuossa mopossa on jottain, en nyt tarkkaan, oliko kaheksan litran tinoolla. Ihmetellyt pikkuautoja, joissa nykyään on parin kolmen litran, ja kierroskoneita. Toivopoika

YLITALO ASTA 20.08.2016 17:55

120 000 km takana viiden ja puolen vuoden aikana vm 2010 fiat 2,3l 130 hv. Huollot tehty huolto ohjelman mukaan. Jokunen poltin vaihdettu jarrupalojen ja renkaiden lisäksi. Ei ainuttakaan vikaa. Tosin keskikulutus 12,8 l / 100 km. Imusarja kuin vauvan pylly pesun jälkeen. Eli kun jalka painaa on saastelaite ongelmat poissa. Tosin viimeinen fiat on, on sen verta huono jousitus, kuskipenkin mitoitus ja muutenkin rimpula.

T: Masi

SUHONEN RAUNO 20.08.2016 18:58

Suomeen uusia matkailuautoja ei taideta tuoda kuin Fiatin alustalla. No Hymerillä on jokunen malli mersun alustalla.

SALO JYRKI 20.08.2016 20:18

Kyllä minun mielestä saa Mersu nokkasia,alustaisia m-autoja useampia merkkejä Frankia,Detsku Garthago ym......

AHJOS TIMO 20.08.2016 21:17

Leirintäalueilla näkee joskus hyvin isoja kuorma-auton alustalle rakennettuja, Suomessakin rekisteröityjä matkailuautoja. Viimeksi ihastelin sellaista, jonka alusta oli MAN.

SUHONEN RAUNO 20.08.2016 23:12

Olen ilmeisesti lukenut esitteitä huonosti. En uusista 3500kg autoista löytänyt kuin Fiatin alustalla olevia, Hymeriä lukuun ottamatta.Painavemmistakaan en huomannut. On tietysti näitä isompia linja- auton kokoisia, concordet sun muut. En ajatellut ihan niitä. Mikä liike tuo Frankiaa?

MIKKONEN ESA 20.08.2016 23:53

Eiköhän ne menny kaikkien autojen koneet sekasin sillon ku piti MUKA alakaa ajatella näitä päästöjä mihin met ihimiset emmä halua ja voi vaikuttaa hönkäsen pöläystä,seku tämä meijä "PALLO"tekkee ihan mitä se ite haluaa,tehhää mitä met ihimiset mitä tahasa,kaikki muu on vain naurettavaa luuloa,hehhhee!iha oikiasti,että kait te luule että me voimma kääntää tämån pallon olemisen johonki toiseen suuntaan,jos nii,ootta kaiken yläpuolella,jota epäilen todella vahvasti!mutta kaikella tällä pelottelulla saahaan meijät maksamaan kaiken maailman veroja ja nöyräksi,sitähän net poliitikot haluaa!tuonne avaruuteen mahtuu kaikki päästöt,muidenkin kuin meidän,sehän on avaruus eli ääretön!eletään niinkuin ennen,eikä ole kellään oikeutta siitä meitä moittia eikä varsinkaan rankaista!

YLINIEMI SEPPO 21.08.2016 09:07

Mersu kannattaa ostaa ilmanmuuta,mersun kun ostaa ei ainoastaan saa maailman parasta autoa vaan paljon muuta hyvää.

Tulee viisautta kauneutta rikkautta samalla ostolla ja ennenkaikkea pääsee eliittiin, meilläkin on rouvalla on mersu (vanha)ja mahdoton sitä tiedon määrää.

Vikoja on ollut vaimon autossa pomppas katsastuksessa jaruista ,pyörälaakeri on vaihdettu ,

2010 mallia ajettu noin 130000 km ,

Saan ajaa koska vaimolla ei oo korttia,ajaminen on kärsimys Peugeotin jälkeen!

KOISTINEN TOIVO 21.08.2016 09:27

Vaimoväen tiedon määrä ei ole millään suhteella auton merkkin, tai mihinkään muuhunkaan maapalllola esiintyvään asiaan. Se on peräisin universumin synnystä. Jos löytyy maapallolta mies, joka sen tiedon salaisimmat määreet ymmärtää, voi väittää myös joulupukin olevan olemassa. Tosin joulupukki on olemassa, kerta minäkin saaan lahjoja joka joulu. Toivopoika

Käyttäjän lisäys viestiin 21.8.2016 klo 09:30:49 Ja jos ette minua usko, niin kurkistakaa vaimonne käsilaukkuun, mutta älkää sekottako sen järjestystä, joka on valtionhallinnon arkistoa monimutkaisemapi. Minä olen kerran kurkistanut, kun piti ajokortti löytää, joka toimi oli alunperin tuhoon tuomittu yritys

JANHONEN MATTI 21.08.2016 09:49

Mersulla on autoista ehdottomasti paras hinta-kateussuhde.

Mersun ostamalla saa samalla rahalla enemmän kateutta, kun millään muualla automerkillä.

Kymmenien vuosien aikana syntynyt imago l.mielikuva hyvästä ja kalliista autosta toimii oikein hyvin edelleen - täälläkin.

Mercedes on alkuaan työtön nimi jonka kerrotaan tarkoittavan viehkeyttä ja arvostusta. Jossain vaiheessa "kehitystä" nimeen liitettiin myös kateus ja siitäkös vasta hyvä myynninedistäjä mersulle tuli. Onhan kateushan on veden ja ilman jälkeen maailman kolmanneksi suurin "luonnonvara", tai siis ainakin Suomessa.

TOIVONEN MARTTI 21.08.2016 10:40

Miettikääs hiukan mitä moottorien kehittämisessä on tapahtunut. Ei tarvi muuta kuin muistella millaista oli vaikkapa Tallinnassa joskus 80-luvun lopulla. Mustaa ja nokista ja likaista! Dieselin katku poltti nenässä kun kadulla kulki.

Sitä ennen meillä oli tuo lyijyongelma: polttoaineeseen sekoitettiin lyijyä joka sitten kasaantui luontoon ja varmaan on vaikuttanut lasten aivojen kehitykseen. Täälläkin siitä näkyy esimerkkejä?

Jos ei mitään olisi tehty moottorien kehittämiseksi olisi maailma aikalailla erinäköinen. Ehkä nyt tuntuu että on menty liian pitkälle mutta voi olla että tulevaisuudessa tätä meidän aikaa pidetään alkeellisena saastuttamisen aikana.

Jo vain on hyvä että päästöjä yritetään vähentää, ihmisten terveys painaa enempi kuin ne ongelmat joita mahdollisesti päästöjen vähennyksistä aiheutuu.

mot

JANHONEN MATTI 21.08.2016 11:06

Martti

Täällähän erottuu vielä lyijybensa alalajikin, "kaksitahtikaravaanarit".

KOISTINEN TOIVO 21.08.2016 11:25

Autojen määrä maailmassa on räjähtänyt käsiin, ja siinä onkin sitten pohtimista mikä sen luonnonvarojen, energian ja sen hiilijäljen suhde oikeen on. Onko suurinta kuluttajaa kaikessa niiden valmistus, ja asiakkaalle toimittaminen, vai käyttö. Valmistajat haluavat aina lyhyempää kiertoa. Olisko se parasta, että aina uusitaan kalustoa, ja kierrätetään, kuten nykyaika vaatii, ja sekin syö energiaa, ja saastuttaa omalta osalta, vai huolto, hoito, ja pitkä käyttöikä. Nykyiset polttomoottorit ovat kohta siinä pisteessä päästöjen kanssa, että se kohta lyhentää niiden käyttöikä Jos aletaaan käyttöikää alentamaan, mikä näyttää olevan hallinnonkin ajatus, niin pitkällä kestolla, ja huippulaadulla ei ole mitään merkitystä, kun muutaman vuoden päästä auto on paalissa. Toivopoika

YLINIEMI SEPPO 21.08.2016 12:03

Lainaus: "Mersulla on autoista ehdottomasti paras hinta-kateussuhde. Mersun ostamalla samalla rahalla enemmän kateutta,kun millään muulla automerkeillä."

Minun mielestä "mersusmi" on kuin uskonlahko,kuulumme ainuaan oikeaan bändiin.

JANHONEN MATTI 21.08.2016 14:01

Toivo oikeassa olet.

Ennen pyrittiin laatuun ja pitkään ikään, joka vielä mahdollistettiin hyvällä auton korjattavuudella.

Nyt autot rakennettaan "tasapainoiseen" laatuun, mikä minun arkikielellä tarkoittaa sitä, että auton kaikki osat on finaalissa yhtä aikaa ja eikun paaliin. Jumalaton määrä insinöörejä vahtii sitä, että autoista ei tule "liian hyviä. Joissain maissa henkilöautokannan keski-ikä on vain 6,2 -6,5 vuotta kun se meillä on tasoa 12 vuotta.

Lähestytään ajatusmallia, jossa autoja ei enää osteta omaksi, vaan ostetaan vain auton käyttöoikeus ennalta määrätyksi ajaksi.

Tähän hitaaseen autokiertoon vaikuttaa monet asiat Suomessa ja yksi tärkeimmistä on autovero, joka tekee autot kalliiksi suhteessa palkkatasoon.

Kaikki tuo autojen "tuhlaaminen" sotii tervettä talousajattelua vastaan. Nyt kuitenkin nopeasta autokierrosta onkin tehty hyve, ja minä olen yhteiskunnan vihollinen numero yksi, kun ajan vanhalla hyvin TI-miehelle sopivalla autoilla.

KOISTINEN TOIVO 21.08.2016 14:45

Tuo sama ajattelu on kaikessa, niin kodin koneissa, ja elektroniikass Mainosmiehet kesivät uusia universaaleja slouganeita, pienistä muutoksista joita tehdään niihin. Korjaaminen on mahdotonta kalliiden varaosien takia, jotenka korjaajiakan ei ole. Kohtakai autokorjamoitakaan ei tarvita. Tämä on sitä maailmanlaajuista jatkuvan kasvun mallia Toivopoika

HAAPANEN TIMO 21.08.2016 18:42

Mersut käy vähiin kun kardaanin ja painavan taka-akselin kuljettaminen tekee autosta liian painavan. Siellä on äkkiä parisataa kiloa enemmän kuin etuvetoisessa. Muutenkaan ei takavetoinen oikein sovellu matka-autoksi, korkea alusta, meluisa jne.

Vikoja siinä on aivan samalla tavalla kuin muissakin autoissa. Itse olen jousiakin saanut Sprintereistä poikki molemmista päistä. Venttiilikoneisto, laturit, startit virtalukko, puhaltimen moottori, kardaanin nivelet, pyöränlaakerit, tuollaista tuli nyt ensin alkuun äkkiä mieleen. Turha kuyvitella että se olisi viaton auto.

@timppa

ps. Transitmiehet voivat tietää painoeron etu- ja takavetoisen välillä kun autoa tehdään molempia malleja.

KOISTINEN TOIVO 21.08.2016 18:59

Vitoa saa etu-taka-ja nelivedolla. http://www.mercedes-benz.fi/content/finland/mpc/mpc_finland_website/fi/home_mpc/van/home/new_vans/models/vito_447/panel_van/advantages/dynamics_economy/drivetrain.html?csref=_sem_cv:google_adw_vito_4x4&gclid=CI_P9uvv0s4CFRSeGwodI_oFLg Toivopoika

JANHONEN MATTI 21.08.2016 19:49

Timo väärin. Laatu tekee mersusta kalliin matkailuautojen alustaksi, siinä se.

FIAT on lyhenne sanoista Fabbrica Italiana Automobili Torino.

Tarkoittaa vapaasti suomennettuna; Kaikki Fiat samassa autossa.

HAAPANEN TIMO 21.08.2016 20:18

Nopeasti vilkaisten 3500kg:n Sprinterin kantavuus 1490 kg. Vastaan Ducaton 1615 kg. Alustojen kantavuuksia/painoja en nopeasti löytänyt.

Tuollaisen 7,35 m:n matka-auto Ducaton tehtaan paino on jossain 3100-3200 kg:n vaiheilla. Sellaisessa alusta ei voi olla yhtään painavampi.

@timppa

JANHONEN MATTI 21.08.2016 20:24

Ootoko Timo koskaan vilkaissut Ducaton ja mersun runkoja.

Niin on Ducaton alusta kun sukkapuikoista kasattu mersuun nähden.

SALO JYRKI 21.08.2016 20:24

Ainahan vikoja tulee,mutta erilailla eri autoihin. Itse ajellut 3,0l Fiatilla 111Tkm --- 147Tkm=laitettu kaasuläpk. mang.vent.iskarit,etujouset,ilmastoinnin putki.

Mersulla ajoin 70tkm ----190tkm,ei mitään remonttia T.Jyrki

KOISTINEN TOIVO 21.08.2016 20:53

Ninpäniin, Tosin fiat alustoja asuntoautojen alla on liikkeellä 80 luvun malleina aika monta, joten se jollainmitalla antaa kuvan että silläkin pärjää. Fiatin laatikkohan oli ladan kanssa surullisen kuuluisa "kestävyydessä" Muut vaihtoivat öljyt, ja lada, ja fiatmiehet laatikon. Tosin niitäkin on, joissa on se alkuperäinen laatikko. Yksinkertaista. Ylitäyttö öljystä, ja kielto ajaa vitosella alle 80 nopeutta, ynnä riittävän tiheä öljynvaihto. Kaikki alustat taitaa kestää nykyisen ajatuksen hektisen autonvaihtomallin ajan. Mikä kestää mulla kestää muillakin. Toivopoika

SEPPÄLÄ JARI 22.08.2016 11:33

Renu-kuskit täällä kovin vähän kommentoi/kirjottelee.

Lieneekö niitä suhteessa muihin merkkeihin niin vähän, vaiko kommentoitavaa ei juurikaan ole?

jari

MÄKELÄ EERO 22.08.2016 12:27

Eipä kukaan ole kommentoinut Wolkkareistakaan mitään. Meillä on nykyään Westfalia Transporterin päällä. Moottori 2.5 turbolla (välijäähdytys). Laitteella takanaan kilometrejä 380000 ja ikää 20v. Meillä tehty takapäähän jarruremontti ja määräaikaishuollot. Startti vaihdettiin viime keväänä. Meidän kylän remottimies joka tuntee hyvin transportteri sanoi kun kysyin, että kun huolletaan hyvin ja estetään korin ruostuminen niin laitteilla ajetaan 800000 jopa 1000000km. Tietenkin riippuen siitäkin kuinka kuski niitä käsittelee. Lisäsi vielä, että tehän olette Tuulan kanssa kumpikin olleet työelämässä kuljetusalan ammattilaisia joten teillä kyllä kestää.

pikkueero

KÄNSÄLÄ JUHA 22.08.2016 12:35

Näinpä,eikö alustat matkailuautoissa ole alunperin suuniteltu paketti ja kevyiksi- kuorma autoiksi, Luulempa että valtaosa nykyisistä uusista Fiat alustaisista sisältävät vain ohjaamo osan , lopun tekee/kasaa vaunuosan valmistaja ? Muista merkeistä en tiedä Eli vaunutehtaa saavat tämän näköisen paketin , joitakin poikkeuksia lukuunottanatta.

https://www.camperlife.it/uploads/images/REDAZIONE/immagini_varie/Ducato_X250_cabine_motrici.jpg

Käyttäjän lisäys viestiin 22.8.2016 klo 12:37:06 Saattaa siellä joissakin olla tällaisia vaihtoehtoja https://www.fiatcamper.com/resources/images/dettaglio%20prodotto/ampia_gamma.jpg

Käyttäjän lisäys viestiin 22.8.2016 klo 12:38:37 Vähän parempi kuva http://www.graysgarage.co.uk/images/commercial-vehicles/ducato-back-to-back.jpg

HALINEN HARRI 22.08.2016 12:39

Sen verran Renusta että se vanha 3 litran kone jota ainakin käytettiin 2006 on paras kone joka minulla on ollut matkaautossani.
Tehokas ja erinomaisesti vääntävä eikä tarvinnut moottoriteillä kuutosvaihteelta muutella vaihteita kuin pysähdyttäessä ja liikkeelle lähdettäessä.
Uudemmassa 2,5 l dci:ssä paljon samoja ominaisuuksia ei niin vääntävä mutta kulutus tuossa moottoritieajossa puoli-litran pienempi/100 km.

KOISTINEN TOIVO 22.08.2016 13:13

Tuollahan tuon renaultin sukulainen köllöttä ladossa. Pitkällä akselivälillä hyvä ajaa, mutta mopokone on mitä on Adria näyttää renua laittavan alle koppeihin jonkinverran, mutta niillä hinnoilla ei mulla tarvi asiaa miettiä .Toivopoika

SALONEN MARKKU 22.08.2016 17:12

Jos otat mersun tai fordin, saat ruosteet rungossa kaupanpäälle 3 vuoden sisällä. Tätä ongelmaa ei ole Fiatissa. Toki voi ongelman massata näkyvistään, mutta isot ja loputtomat tilkkutäkkihitsaukset tulee kuitenkin, joten en missään tapauksessa noita ruosteläjiä osta.En kärjistänyt asiaa, kerroin vain totuuden kokemuksen kautta.

KAAKKOLAHTI TOIVO 22.08.2016 17:36

No toi ruoste ei nyt ihan pidä paikkaansa mulla v.2011 Srintteri ja ei todellakaan ruoste ongelmaa ei alustassakaan eikä pelleissä lukuun ottamatta muutamaa kiven iskua mut ei nekään ole ruosteessa. On "Meseistä" kokemusta ja on tälläkin hetkellä muutama . Et näin.

JANHONEN MATTI 22.08.2016 20:13

Mites kauttaaltaan upotusgalvanoitu runko ruostuu?

KEMPPINEN KIMMO 22.08.2016 22:31

Terve. Oman kokemuksen perusteella voin sanoa, että suurin ongelma ducatomme ainoat ongelmat ovat liittyneet 2,2 litran moottoriin, joka on fordin kehittelemä.

KOISTINEN TOIVO 23.08.2016 06:24

Kunnnola sinkitty kori ei ruostu herkästi. Pösön 404 oli kuuluisa ruostumisesta. Joten seuraava malli 405 sai kunnon käsittelyn maineen kohentamiseksi. Vielä näkee niitä, ja harvoin ruosteessa. Sinkki on siittä kun tulee syvä naarmu, se ikäämkuin paikkaa sen jotenkin, en tiedä, mutta niin se kuulemma on. Meillä tuo ranskalainen 03 mallinen on kyllä täysin ruosteeton vielä, mutta osansa on silläkin lulen, että sorateitä ei nykyään niin ajella Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 23.08.2016 06:27

Jäi lisäämättä Joissain henkilöautomalleissa ei ole massausta tehty, vaan joku vahasuoja. Sitten on muovilevy pohjassa iskusuojana. Mitenkähän kun sinne väliin hiekka menee, ja se märkänä siellä köllöttää. Erästä semmoista käytettyä kokeilin sormella sieltä välistä, ja isänmaatahan siellä oli

YLINIEMI SEPPO 23.08.2016 07:04

Tuo mitä Toivo kirjoittaa peugeotista on totta,406 oli ruosteeton auto 10 vuoden käytön jälkeen.

On kokemusta niin mersuista kuin Volvoista joita pidetään laatu autoina, Volvolla oli 70luvulla aivan surkeita malleja oikeat ruostepesiä,niin ja MERSULLA Jossain vaiheessa myös.

Voi en muistanut eihän MERSU ruostu,anteeksi.

Käyttäjän lisäys viestiin 23.8.2016 klo 07:19:08 Eikös matkailuauto puolella ole MERSUA ,Fiatia ja muitakin samalla alustalla,

Alkon alustalla?

Käyttäjän lisäys viestiin 23.8.2016 klo 07:49:54 Taas meni väärin,alko on kossun myyntiliike,oikea nimi alustalle on AL-KO.

KOISTINEN TOIVO 23.08.2016 09:16

Al-kon runko alkaa jos oikeen muistan ohjaamon takaa asunto-osan matkalla, ja käsittääkseni ruostumattomalla teräsrungolla. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 23.08.2016 10:16

Jos mersun painosta vielä puhutaan niin ei AL-KO alustakaan kovin kevyt ole. http://www.al-ko.de/download/MB-SPRINTER_2014_gekuerzt-2(1).pdf

Taarapaino (Leergewicht) 1820 kg.

Ducato alusta (oma alusta ) http://www.karabag.de/fiat-ducato/ducato-fahrgestelle/

Taarapaino 1675 kg.

Höhe Rahmenkante ( alustan korkeus rungon yläreunaan ) 65 cm. Ja tässä puhutaan Ducaton omasta alustasta.

Tekniset luvut kertovat paljon Ducaton sopivuudesta matka-autoon.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 23.8.2016 klo 10:25:31 Sprinter AL-KO rungon korkeus tyhjänä 608 mm.

Ducato AL-KO rungon korkeus tyhjänä 560 mm.

Kiipeilyssä 5 cm on päivän mittaan paljon.

JANHONEN MATTI 23.08.2016 11:17

Kannatta katsoa.

https://www.youtube.com/watch?v=HUj_IxXD3v4

KOISTINEN TOIVO 23.08.2016 13:53

Hyvä peli, vain se, että pittää olla mopo painona takarattailla. Mutta voihan sitä väliin tasasemmilla teillä ajella mopolla perässä Toivopoika

VÄLIAHDE JUSSI 23.08.2016 18:25

mikä on valmistajalle halvin matkailuautonalusta sitä hän käyttää,mersu ei taka- vetoisena ei pysty fiatinalustan kanssa kilpailemaan,muuhun en ota kantaa tuohan mersuuni olen tyytyväinen,ei fiiatikaan ihan huono ole,mutta jälleen myyti arvossa on pahaongelma.

tämä oli vaan minun kokemus fiiatista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.