- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Kompressori jääkaappi
Kompressori jääkaappi
Kun kuorma-autosta rakentaa, niin jos on tarkotus liikkua ympärivuuen. Sillon on virtalähteenä aggrekaatti lyömätön.
Siinähän sijoituksen voi harkita, ja kantavuuskaan ei ole este, vaikka diisel sellanen, joka samaa löpöä käyttää.
Voisi sanoa, että aikas heleppo kaasuttomaksi koko peli.
Induktio keittää, vebasto lämmittää, ja sähkö jääkaappi jäähdyttää.
Tp
Kaasuttomuuteen sopii myös Webasto diesel liesi.
https://www.reimo.com/fi/70715-keraaminen_liesi_diesel_900_1800watt_12v/
Kaasu on puhtaiten palavana kaikkein toimivin lämmittimen pottoaine. Vert. naftan palaminen vastaan kaasun palaminen ja siihen huollontarve. Kaasulämppäri voi toimia 10 vuotta ilman mitään toimenpiteitä.
Laittaisin ehdottomasti kaikki kaasulla ja jättäisin aggregaatin kotiin.
Sinne ison auton katolle kun laitat 400 W paneleita niin homma on siinä. Kannattaako nykyisillä panelien hinnoilla yhtä asentaa ollenkaan. Samalla vaivalla siellä on niitä riittävästi.
@timppa
Totta. Jos haluaa kaasuttoman, ja vaikka aurinkopaneleilla, niin tuo on sikäli hyvä, että se syö induktiota vähemmän virtaa, jos ei halua aggrekaatin kanssa pelata. Veneissähän taitavat noita käyttää, ja virran tekoon sitten sitä polttokenno aggrekaattia
Siinä on kaksi tietä, ja niiden valinnassa on sitten kaksi mallia. Ympärivuotiseen varsinkin pohjos retlillä aggregaatti systeemiä varmempa ei ole, mutta kesäiseen käyttöön, ja etelän matkoihin paneelit.
Tietysti panelien ja auton koneen yhdistelmä kosrvaa aggrekaatin, mutta pakkas leireillessä surettaa pistää kone käymään.
Tai no koneen vebasto lämmittää sen, mutta omasta kokemuksesta konstailua on se käynnistellä sitä, ja antaa sen hyrrätä tuntikausia tyhjäkäynnillä lataamasa akkuja sen pienemmällä laturilla verratuna aggrekaatin tehoon.
Tietysti jos taas tyyli on ajella, ja vain paikasaan yöpyä, niin sillonhan kuten meillä auton kone lataa päivän aikana akut,
Mutta jos on paljon paikallaan leireillen, ei aggrekaattia parempaa ole ympärivuotiseen käyttöön
Mutta tässä on harkintaan jotain osviittaa, eli valinnan varaa on.
Tp
https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021266
Auton joutokäynnillä akku täyteen ja silläaikaa kempsan tyhjennys mereen. Toivottavasti kukaan ota näitä ohjeita todesta (korkeintaan trumppi).
Pysytään tällä yleisellä puolella asiallisena.
@seppo
No pitää senverta, että se kemsan tyhjäys mereen on kerran nähty asia vuosia sitten.
Mentiin jossain, en muista paikkaa Pohjanlahden rannalle, niin siellä oli tapahtuma käynnissä.
Päällikkö sen huomasi, ja kun puysäytin lullan, ja läksin kävelemään paikalle paiskasi mies kemsan kopin kyytiin, ja lähti pois.
Eli se taannoinen heitto asiasta ei ollut pelkkä huuli, vaikka myönnän, että asiaton möläys. Pahoittelut.
Tp
Arviolta 99% matka-autosta on varustettu kaasulla toimivilla laitteilla. Väittäisin että ne laitteet ovat parhaiten toimivia.
@timppa
Kyllä, koska täysin kaasulla toimivan systeemin voi laittaa, ja luullakseni edullisin, ja turvallinen oikein hoidettuna, mutta kaikki laitteet vaativat huoltoa.
Tosin näyttää pyrkimys pois kasujääkaapeista olevat, mutta keitto kaasulla on yhä hyvä
Tosin se ei sulje pois kuitenkaan pitkällä tavi leireilyllä tapahtuvaa akkujen lataus tarvetta.
Elikkä tekeekö sen sitten miten, ja meneekö samalla sähköiseen kaasuttomaan versioon, joka kuorma-autossa on helppo toteuttaa.
Näitä asioita kannatta harkita, mikäli ihan alusta asti rakentaa tuon, ja on hyvä kun esiin tulee kaikki vaihtoehdot hyvine, ja huonoine puolineeen.
Meilläkinhän on jopa kolme systeemiä. Osin sähkö, diesel, ja kaasu, ja hyvin pelannut jo kohta 9 vuotta.
Tosin meilläkään ei onnistu monen päivän paikalla olo, jos ei autoa käytä koska meidän mallissa ei paneleista ole mitään hyötyä.
Kaasussahan lämmityksenä on se iankaikkinen kiusa, kun se pullo tyhjenee yöllä, ja automaatti vaihtajalla molemmat, ellei vahdi asia, miten se sitten tapahtuu, en tiedä, mutta systeemi on hyvä, ja sisältää ilma, vesikiertolämmityksen mahollisuuden.
Tosin kyllä diesel, ja vaikka sähkö, ja mihin kehittyy maailma, polttoaine mallit, ynnä muu, mutta se on jo liian vaikeaa matematiikkaa.
Tp
Unohtui se asia, että polttoaine asiassa ainoastaan yhden lajin malli on diesel aggregaatti, koska jos asentaa sen kiinteästi niin sen voi asennuttaa niin, että se ottaa aineen suoraan tankista.
Se tuottaa sähkön koko autoon, ja sitä riittää niinkauanku sitä on tankissa, ja tankaaminenhan on varsin helppoa koko euroopassa
Muissa malleisahan polttoaineita on aina vähintään kaksi.
Tp
Juur eilen nostelin 100L kompurapakastimen auton takakonttiin. Sinne kunnolliseen pakastimeen on todella kiva säilöä vaikka tuoreet leivät ja ottaa sitä mukaa sulamaan kun tarvetta löytyy. Samoin kun tuolla korpimailla, missä ei enää kauppoja ole, tai lähin kauppa on sen 50-100km päässä. Näin helteiden aikaan meillä juopoilla on usein autossa appelsiinimehua ja italialaista katkeroa. Niitä kun kaataa pitkään lasiin, noin 20% Camparia ja 80% tuoremehua, niin saa oikein suunmyötäisen juoman kun jättää lasiin sen verta tilaa, että saa rompsauttaa pakastimesta hivakan jääpaloja joukkoon. Ei me muuten, mutta on niin soma katsella kun lasi hikoaa helteessä.
Joo, nyt kuudes vuosi menossa kun aurinkopanelit hoitavat tuon virtaskan.
Liitetiedostot
20200619_091032.jpg''Tosin näyttää pyrkimys pois kaasujääkaapeista olevat, mutta keitto kaasulla on yhä hyvä''
Minä en ole huomannut minkäänlaista kaasukaapeista luopumista. Joissain pienissä retkeilyautoissa on kompurakaappi jostain syystä.
Onko markkinoilla isoa 12V:n kompurakaappia ollenkaan, 110 litranen on isoin mitä äkkiseltään löysin. Normaalikokoisissa autoissa on isommat kaapit nykyään.
Tuollainen 110 litran kaappi vie 30-35 Ah vuorokaudessa silloin kun lämpötila on 20° Jos kulutus nousee kuumalla vaikkapa 50 Ah:n vaiheille on se matkavehkeelle liikaa. Tolpalta tolpalle ajeluksi menee.
@timppa
https://www.aurinkopaneelikauppa.fi/epages/aurinkopaneelikauppa.sf/?Locale=fi_FI&ObjectPath=/Shops/20120903-11092-142553-1/Products/10235&ViewAction=ViewProductViaPortal&gclid=EAIaIQobChMI0KCr6b2N6gIVEVQYCh20GAiBEAQYAyABEgLOD_D_BwE
On noita isojakin.
Niin tolpalta tolpalle, ellei ole riitävästi sähkön teko laitteita, ja niitähän on panelista aggregaattiin, eli nykytekniikka sallii tehdä autosta vaikka 220 voltin vehkeen kokonaan, mikäli tila, ja kantavuus riittää, ja sehän riittää, kun pistää kärryn perään.
Nykyset autothan kantaviuudeltaan alkaa olla jo sitäluokkaa, että kun märät hanskat nakkaa takakonttiin, niin pittää polkupyörällä ajella perhen perässä.
Tp
Truma Combi D6 diesellämmitin ottaa sähköä seuraavasti joka lukee käyttöohjeessa , on vähän ylimalkaan.
"Virranotto 12 V:lla
Lämmitin + lämminvesivaraaja 1,8 – 4 A (normaalikäytössä
välillä “pois” ja “pienin teho” vähemmän kuin 1,8 A)
lämminvesivaraajan lämmitys ilman lämmityskäyttöä enint. 1,8 A Lepovirta n. 0,001 A
Lämmityselementti – FrostControl (valinnainen): maks. 0,4 A"
Frost control lisävaruste joka päästää vedet pihalle jos jäätymisvaara, saa ilmeisesti kaikkiin Truma lämmitteisiin.
Kompurakaappi 152 litraa ja Truma Combi D6:tä on ainakin ADRIA TWIN SUPREME 640 SGX:ssä joka on retkeilyautoksi aika iso ja uusi malli ,mallivuosi 2020 tullu ilmeisesti.
Katoin jääkaapin tiedot Adrialta lukee:" Jääkaappi 150 l. kompressorilla saa 600, 640 malleihin.
Joupin myyntitiedoissa "Webasto lämmitys" ,käsittääkseni on Truman D6 lämmitys, valokuvat ilmoituksessa niin huonot ettei niistä mitään yläosaa autosta nää, , ei näy ohjauspaneelia,edes skyroofia.
Tuntuu että kaikki missä palaa diesel, jotkut väkisin puhuu Webastosta joka on vain merkki, kuten tiedetään.
Vähän kun lapsille taannoin Kekkonen oli pressa,ja kyselivät mikä on ruotsin kekkonen.
Kyllä minä niin mieleni pahoitin.
Adria käyttää 640 SGX:ssä lämmityksessä Webaston Air Top Evo 40 mallia ja veden lämmityksessä Whale WW0801 mallia.
@seppo
Kompura kaappi ei käy jatkuvasti joten sähkö kulutus on pienempää, mutta on huomioitava talvella, kun näissä on useasti kylmäaineena butaanin joka ei toimi kylmässä jouduin peittämään Ilmaritilät . Muuten olen tyytyväinen
Ei käy jatkuvasti joten tehontarve ilmoitetaan vrk-kulutuksena 20° lämpötilassa ja se on 110 litran kaapilla 30-35 Ah vuorokaudessa.
Se tarkoittaa sitä että koska 100 Ah:n akusta voi ottaa ehkä 70 Ah ulos riittää pelkälle kompurakaapille tuo 100 Ah:n akku kaksi vuorokautta kunhan muualle ei virtaa oteta.
Kaasujääkaappi ei tuona aikana ole vienyt lainkaan sähköä ellei se ole AES kaappi ja silloinkin kulutus on merkityksetöntä.
Onko asioilla mitään eroa? Toisessa tapuksessa akku on tyhjä ja toisessa täysi, sen verran on eroa.
@timppa
Hyvä Timppa, tuon pitäisi olla selvää tekstiä.
Mennyt osalla porukkaa ihmeelliseksi hifistelyksi koko homma, itse luotan puoli vuosisataa laadukkaita matkiksia suunnitelleiden insinöörien ammattitaitoon ja ainakin mulle riittäneet nuo perusvarusteet.
Mitä vähemmän on kaiken maailman tilulilua, sitä vähemmän on huollon ja huolehtimisen tarvetta.
Ja kun niillä campingeillä, joilla tavallisesti leiriydyn, on myös fasiliteetit kunnossa, ei noista leirintämatkailun pakollisista instrumenteista tarvitse niin huolta kantaa ja voi keskittyä itse asiaan - leirintämatkailun elämyksiin.
Hifistelyä, taikka sitten ei. Nuo vanhat ratkaisut on toimivia, kuten olen kirjuuttanut, kun kaasun saa, ja sitä riittää, tosin euroopassakin pitää hifistellä, joko kaasutankin kanssa taikka erilaisten pullotyyppien kanssa.
Suomihan on erinomainen sikäli, että meillä on vain yksi pullomalli.
Niinja kaasulla toimivia aggregaattejahan on, eli sähkökin riittää
Sikäli, jos auto on täysin kaasuton, ja dieselillä kaikki toimivaa, on helppo matkailla majailla missä vain, missä sitä löpöä saa tankkiin, ei mitään muuta tarvi, vain yksi polttoaine.
Lämpö, hellan kuumuus, kylmä, ja virta riittää, kun diiselillä sitä tuotaa yksinkertaisimmillaan. Nämä ovat valintakysymyksiä, ja on hyvä että on mistä valita.
Jokainen sitten valintansa tekee ihan itse.
Tp
Tuota kaasulla toimivaa aggegaattia en oikein ymmärrä matkailuautossa. Dieselin ja bensiinin saanti on hyvin turvattu. Kaasu on se vaikein elementti. Bensiini ja dieselkäyttöisiä aggregaatteja saa edullisesti. Polttokenno on turhan arvokas ja käyttökustannukset muutenkin korkeat. Aurinkokennot ovat halventuneet niin paljon että voi ostaa niitä riittävästi katolle.
@seppo
Se on totta, mutta jos kaasun kanssa pärjää, ja haluaa samalla aineella sähkön tehdä, on vaihtoehtona kaasu, tai diesel.
Näistä vaihtoehdoistahan on juteltu, ja koitan tuoda esiin vaihtoehdot, jos alkaa rakentamaan uutta.
Noissahan on kyse lämmön keittämisen jääkaapin, ja valaistuksen hoitamisesta, miten sen tekee yksinkertaisimmin.
Siksi näen sen asian, että jos kykeneen takamään semmoisen, että se käyttää vain yhtä polttoaineta, on se kaikkein yksinkertaisin käyttää matkoilla. Tankki täyteen, ja siinä se.
Tp
Miksiköhän 98% matka-autoista käyttää kaasua jääkaapissa, lämmityksessä ja liedessä? Eikä pidä aggregaattia vakiovarusteena.
@timppa
Minulla kompurakaapin laitto ei ollut mitää fiilisteyä van realiteetti, kun vanha kaasujääkaappi sanoi sopimuksen irti päästi aineet pihalle (muuten oli toiminut kiitettävästi ) Vanhan korjaus ei tullut kyseseen ei saanut osia oli taloudellisesti ainoa oikea ratkaisu kompura kaappi ja säästöllä voi laittaa vaikka paneeleita jos tarvii.
Liikkumistyylistähän se riippuu millä pärjää. Jos käyttää kämppäreitä ja niiden sähköä pärjää varmasti ja kompurakaappi on toimiva ratkaisu.
Itse en pärjäisi ollenkaan, auto on rakennettu kaasulle ja 12 V:n vehkeille.
@timppa
Eihän sitä toimivaa ratkasua kannata muuttaa, ellei ole pakko. Eihän meilläkään kannata koska kaasuhella jää jokatapauksessa, ja kaappi yhä toimii, vaikka kaasujääkaapista en pidäkkään.
Muuhan toimii diiselilä.
Kahtelin uusia autoja, ja jako on aika selvä Perinteisissä kaasulla jääkaappi, ja peltikuorissa kompura kaappi.
Syykin lienee selvä. Perinteiset ovat enemmän perhekäytössä, ja enemmän leireilevien, jotenka kaappi on niissä iso.
Peltikuoret ovat parisknta, ja pienen perheen asia, ja liikuviksi mielletyjä, jotenka kaappi on pienempi.
Millä siten sen sähkön tuottaa, nin se on jokaisen harkittava, kun ostaa, tai rakentaa auton, ja millaseen käyttöön sen hankkii.
Yön yli lepäilijät, ja kulkevaiset pärjäävän ihan sen auton omalla systeemillä, mutta paljon leirieilevät, ilman toppaa, on heilla mietittävä asiaa, ja siihen on vaihtoehtoja, mikä on hyvä vain.
Ei tämä asia ole tämän kummempi
Mun mielestäni siinä on ristiriitaa, eikös juuri kuoriaisilla kuljeta villinä ja vapaina.
Kompurakaapille voi myös olla hyvin yksinkertainen syy, kaasupullot eivät mahdu mukaan.
@timppa
Nimenomaan liikuville, eli villeille ja vapaille. Kyllä niissä, paitsi meillä, on kahdelle pullolle kaappi, koska ne yleensä ovat kaasulla lämpiäviä.
Voisi aatella, että kun kaasulla lämpiää, niin kai se jääkaappikin kaasulla, tai kuten meillä, dieselilä lämpiää, niin kaasula kaappi, tosin kaasupullo kestää vuuen lähes, Mutta meillä kompura kaappi puolustaa paikkaansa
Mutta nuo peltikuoret on muutenkin ihmeellistä sakkia.
Rekisteröidään järkiään neljälle, jopa viis ja puolimetrinen auto, ja sopu pitää olla tosi hyvä, että neljä kortteraa semmosessa sateisena kesänä.
Minusta ne pitäisi olla kahden hengen, tai ainakin valmistajien ottaa ohjelmaan yksinkertainen kahden hengen auto.
Kaikenkaikkiaan näissä on nykyään käytännöllisyys unohtunu mitä olen katellu, ja se muu myynti krumeluuri vienyt valmistajien huomion.
Hinta kyllä on.
Tp
Nykyinen matkakulkine on Haaramon tekemä Sprinter. Tässä on pieni kompurakaappi ja vebaston airtop lämmitys hella on spriihella. Katolla on 160w paneli akku asuinosassa 180Ah. Hyvin on pärjätty reissussa pienellä pakkasella. Yleensä olen samassa leirissä korkeintaa pari yötä. Vaunussa on tankkipullo jonka täytin Eestissä viimmeviikolla 52c litra, bensa oli115c, ja diesel95c litra. Eckerö Muukaan 69€ auto alle 7m ja 2 henkeä. Laiva täysi vain 2 matka autoa. T. Kaitsu.
Kaasuliesi allas yhdistelmä Hinta 343,85 €,yksi otos.
WALLAS 88 DU DIESEL LIESI 1399,-, Webasto Diesel keitin X 100 1 776,-
Jos lämmitin vielä dieselillä lisähintaa tulee edelleen tehtaalta tilatessa enemmän kun laite-ero..
Truma Combi D6 CP diesellämmitin 6 Kw 3 250,00 €, Truma combi 6E 3165,00 €
Kummasteltiin miksi yleensä autoissa vaunuisa ollut kaasuliedet.
Paremmuudesta mitenkään väittelemättä,raha on monesti hyvä konsultti , kaasulaitteet ovat kustannustehokkaita.
Mulla on Wallas joka oli jo autossa ostaessa, ja kaasu on nopeampi sen voi sanoa.
Mutta yövyttäessä eikä keittäessä ole polttoaine loppunut koskaan mutta joskus kranttuillu laite on, eli huolettavampi on dieselliesi.
Dieselilmalämmitin taas on huoleton toiminnaltaan.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.