Kompressori jääkaappi

LAAKKONEN MATTI 12.05.2016 12:22

Tervehdys

Onko kukaan laittanut asuntoautoon otsikonmukaista kaappia esimerkiksi tälläistä http://www.thermosun.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Kuvaus/Products/coolxon Omasta kulkineesta on jääkaappi tullut tiensä päähän ja tuommoinen houkuttelisi hieman kun ajaessahan jääkaapille tulee 12v ja verkkovirrassa olessa laturi huolehtii siitä että virta riittää. Tuon voisi itse vaihtaa eikä tarvitsisi sitten jatkossa murehtia että syntyykö tuonne kaasuvuoto kun kaasua ei siellä enään tarvitse Matti

JANHONEN MATTI 12.05.2016 14:04

Vanhan kaasujääkaapin tullessa tiensä päähän on oikea aika harkita siirtymistä kompressorikaappiin.

Itse vaihdoin kaasujääkaapin hieman yli vuosi sitten Waecon 110 litraseen 12 V kompressorikaappiin. Kolme pitkää Euroopan reissua nyt takana, eikä ole valittamista. Waeco tosin on kalliimpi (Waeco-lisä) kun tuo mainoksessa mainittu, mutta on ollut käytössä hyvä. Meidän käytössä nimenomaan tuolla pakastelokeron koolla on suuri merkitys.

Virran kulutus 3 A ja pystyy vielä lähes +30 C asteen lämmössä saamaan kaapin sisälämpötilan +2-3 C asteeseen ja pakastelokeroon -22 C. Suurenkin ruokamäärän lisäyksen jälkeen kaappi saavuttaa nopeasti säilytyslämpötilan. Kompressorin käyntiääni ei ole häiritsevä.

Kaapin kompressorin käyntiaika on n. 30 % kokonaisajasta lämpötilasta riippuen eli se määrää sen kaapin todellisen virrankulutuksen wattitunteina.

Nuo mainoksessa mainitut ja vaaditut paneelitehot ja akkukapasiteetti kannattaa unohtaa.

Autossani on 120 Ah akkukapasiteettia (nimellisteho) . Akkuja lataa 100 W aurinkopaneelit, ajon aikana auton laturi ja verkkovirrassa asunto-osan laturi.

Jos sinulla ei ole aurinkopaneeleita asennettuna niin on parempi panostaa nimenomaan akkukapasiteetin lisäämiseen kun paneelien asennukseen, koska sillä tavalla saa paremman hyödyn ajoin aikana irti auton laturista ja verkkovirtalaturista. Tämä auton oman laturin hyödyntäminen on tärkeää silloin jos auto ei yöaikaan ole verkkovirrassa tai sillä ei muutamaan päivään ajeta lainkaan.

Auton laturihan lataa n. 10 - 15 % teholla siitä mikä on akkujen yhteinen nimellisteho siihen saakka kun akkujen varaustila saavuttaa n. 80 %. 80 % varaustilan saavuttamisen jälkeen akkujen lataus merkittävästi hidastuu riippumatta laturin tehoista, ja lopun 20 % lataaminen vaatii noin kaksinkertaisesti aikaa siihen mitä 80 % varaustilaan pääseminen vaatii. Em. syystä akkujen kapasiteetin optimointi on tärkeä asia.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.5.2016 klo 14:09:03 Tästä näette mitä esim. juuri tuo Waeco Skasassa nettimyynnissä maksaan.

http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/874946_-cr-110-waeco.html

www.idealo.de sivu vastaa Suomen vertaa-sivuja

HAAPANEN TIMO 12.05.2016 21:16

Kertoisit Matti pärjääkö yli yhden yön vaiko peräti kaksi. Se kuinka pitkään olet ollut verkkovirrassa ei paljoa kysyjää auta.

Ja sitten jos iso akkukapasiteetti on ajettu tyhjäksi kuinka pian sen saa täyteen. Riittääkö vuorokausi? Millä käytetään kaappia seuraavana päivänä?

@timppa

JANHONEN MATTI 12.05.2016 23:12

Täysillä 120 Ah akuilla pärjään 3 vrk ilman ulkopuolista virtaa ja ilman auton aurinkopaneelien latausta.

Ei pidä tuijottaa vain amppereita vaan sitä kuinka monta tuntia = Wh jääkappi on vuorokaudessa toiminnassa. Kompressorin käyntiaika on n. 30 %. kokonaisajasta eli runsaat 7 h/vrk ja on tietenkin lämpötilasidonnainen asian niin kaapin sisä- kun ulkolämpötilankin suhteen.

Jos lähdetään siitä, että akkujen nimelliskapasiteetti on 120 Ah, varaustila on alle 80 %, akun lämpötilassa plussalla ja akut on kunnossa niin auton laturi lataa akun jääkaapin yhden vuorokauden kulutuksen noin kahden tunnin ajon aikana. Ajonopeudella ei ole mitään merkitystä latausaikaan. Jos akut on lähtiessä olleet ihan täydet niin latausaika yli 80 % tehon osalta on n. kaksinkertainen koska akun 100 % täyteen lataaminen on hidas prosessi.

Jos akkujen nimelliskapasiteetti on 120 A niin latausvirta on silloin n. 10 % akkujen nimelliskapasiteetista eli 12 A ja kun se kerrottaa kahdella tunnilla = 24 Ah. Eri tekijöistä johtuen tarkkaa latausaikaa on vaikea antaa

Auton laturin koko (A) ei latausvirtaa määrää vaan akun kunto, lämpötila, akun napajännite (säätäjä) ja akun/akkujen nimellisteho. Jos näin ei olisi, niin auton laturi "keittäisi" akut heti ensilatauksessa pilalle.

Akkujen ilmoitettuun nimelliskapasiteettiin pitää aina suhtautua varauksella koska testiarvo saadaan purkamalla akkua kunnes sen napajännite on laskenut 10,5 V tasoon. Monet auton laitteet "putoaa" alijännitteen vuoksi pois päältä jo huomattavasti aiemmin.

KOISTINEN TOIVO 13.05.2016 06:16

Mielenkiintoinen kertoma Janhosella. Siinä kiinnitti huomiota se kolmen vuorokauden pärjääminen ilman ulkopuolista lisävirtaa autoa liikuttamatta. Kauanko pärjäät esimerkiksi talvella kovalla yli 20 asteen pakkasella. Jääkaappihan ei sillon niin paljon virtaa käytä, mutta lämmitys käyttää. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 13.05.2016 07:54

Kannattaa pitää mielessä että kompurakaapin sähkönkulutus on kokonaan ylimääräistä kulutusta, siis sen kulutus tulee kaiken muun kulutuksen lisäksi.

Jos kaasukaapinkin käyttäjät tuskailevat sähkön riittävyyden kanssa, miten ihmeessä kaksinkertaisella kulutuksella voisi pärjätä.

Autojen valmistajat tietävät käyttäjien tarpeet eivätkä asenna kompurakaappeja autoihin.

Kompurakaapilla sitoo itsensä tolpalta tolpalle ajelijaksi, siten sillä kyllä pärjää.

@timppa

LAUKKANEN MAURI 13.05.2016 08:34

Tuli tuossa mieleen ,mikä on se hyötysuhde millä se kompressorilla toimiva jääkaappi toimii verattuna kaasuun.

Kaasu kaappi on yksinkerisesti yksinkertainen,mutta tuo sähkö se tekee mutkia?.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2016 klo 08:37:35 Tuokin vielä kompura kaapeista; Jotta jääkaapit toimisivat moitteetomasti. Tulisi järjestelmässä on vähintään 200 W paneelitehoa sekä akusto noin 2 x 250 Ah AGM akkuja. Jääkaapipakastinyhdistelmän käyttöön vaaditaan tehoa jo hieman enemmän, vähintään Solar-365 paketti ja akuston koko minimissään 3 x 250 A AGM akut

Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2016 klo 08:59:54 Tuossa hyvä linkki miten tuo kassujääkaappi toimii ja kuinka sitä huolletaan;

http://jaakkolat.fi/www-jaakkolat-fi/tekniikka/karry/jaakaappi/

KOISTINEN TOIVO 13.05.2016 11:13

Kaikkein varmin tapa pitkillä puskaparkeilla tietysti agrekaatti, joko normaali, tai vetypolttokenno, joka on äänetön päästötön kapine, mutta vielä julman kallis. Louskuihin on jotkin valmistajat laitelleet jo kompurakaappeja, ja jopa kaasuttomiksikin tehtyjä autoja kokonaan. Ilmeisen ajatus, että ne ovat enempi päivittäin liikkuvia, eikä niinkään viikkoja paikallaan pysyviä. Ulkomaailla matkatessa kaasupullosulkeiset jäävät pois, pelkkä diesel vain Tosin niiden kantavuus kapasiteetti antaa ottaa mukan reilusti akkukapasiteettiä. eihän sitä kannata vaihta hyvää kaasukaappia mihinkään, muta silloinhan se on harkinta, kun vaihdon aika on. kaikki kai kehittyy. Toivopoika

YLITALO ASTA 13.05.2016 11:25

Timo on niitä aivan uusiinkin laitettu. Mutta ne systeemit on pikkaisen erilaisia kuin Matin. Eli uuteen Concordeen saa esimerkiksi kompurakaapin ja kokoakin 190 l. Mutta sähkötkin on sitten eri luokkaa eli akkuja + 500ah, panelija + 400 w ja polttokenolataus lisäksi. Ja syy miksi niitä laitetaan on kaasun saanti. Näin ne Dusseldorfin messuilla kertoi. Ei nimittäin ole halpa systeemi tehdä kunnolla jos halutaan matkailuauto eikä sähköjohdon jatke. Ja nuo on aina concordeen, phoenix ja carthagon autoihin.

T ; Masi

HAAPANEN TIMO 13.05.2016 11:40

Nuo aggregaattihommat on mun mielestäni täysin perseestä. Sokeripussi on autossa sitä varten jos joku alkaa sellaista mun vierellä prätkyttämään.

Miten ihmeessä tuollaiset akkumäärät saadaan täyteen, sitä ihmettelen suuresti. On siinä Carhagomies ihmeissään jos koko kasa on tyhjänä. Vedetäänhän niihin kyllä sähkökin 16A:n johdoilla, mutta ihmettelen isosti.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 13.05.2016 12:32

https://www.youtube.com/watch?v=h-tBCGvc_FE Toivopoika

POKKINEN TAPANI 13.05.2016 12:44

Näin ratkaisin käyttötarpeen omalta kohdaltani. Olemme niin köyhiä, että elämiseen pitää hyödyntää luonnon antimia. Retkillä poimimme marjoja, sieniä ja osansa tekee metsästys ja kalastus. Auton kaasulla toimiva jääkaappi ja sen heikkotehoinen pikkuinen pakastelokero käy hamsterilla heti auttamattoman pieneksi. Ratkaisu oli auton takatalliin arkkumallinen 100l normaali kotipakastin luokkaa A++ ja siinä kunnollinen pakastuteho per vrk. Katolle laitoin kaksi aurinkopanelia 140 ja toinen 100w. Kuskin penkin alla oleva 75ah geeliakku lähti pois ja sen tilalle tuli 225ah amg tekniikkainen pakastimen viereen ja niiden rinnalle laadukas invertteri.

Kokemus vasta yhdestä kesästä ja hyvin toimii vaikka pakastin väliin huutaakin hoosiannaa, kun pakastettavaa lisätään vähän väliä. Periaatteessa tuo akkukapasiteetti on vähän alikanttiin, mutta liikumme kuitenkin aika paljon ja jos aurinkopanelit eivät pilvisyyden takia riitä niin ei muuta kuin auton moottori tyhjäkäynillä hyrisemään.

ennemmin auton laturi kuin pärisevä akrigaatti

-tapani-

YLITALO ASTA 13.05.2016 12:46

Ei sieltä polttokennolaturista kuulu auton ulkopuolelle mitään. Mutta jos korvan laturin kylkeen kiinni työntää, niin kuuluu jos on hyvä kuulo hiljainen sihinä, paljon hiljaisempi mitä sen jääkaapin kompurasta.

T : Masi

VEIJOLA ESA 13.05.2016 14:18

On se hieno vehje se polttokenno, mutta erilislitkut sekin vain tarvitsee ja kwh hinta pakkaa muodostumaan investointi- ja käyttökustannusten myötä melko korkeaksi, vaan mikäänhän ei ole liian kallista puskassa minkä rahalla saa. Agren käytön opettelulla voi vähentää naapuria häiritsevää käyttöä paljonkin. Tavallista on, että illalla ajellaan akusto tyhjiin ja yöllä, kun automatiikka katkaisee sähköt lämppäriltä täräytetään agre naapurien iloksi käymään. Jos ei ole verkkosähköä tai paneeleita kannattes ladata akut jo päivällä jotta akustosähkö riittäisi aamuun asti. Myös agren järkevällä sijoittelulla voidaan säästää naapurien hermoja. Auton kone käy kyllä siistimmin kuin agre, mutta kannatteekos kylmää konetta tyhjäkäynnillä rutkuttaa ja täyttää kalliit nokiloukut ennenaikaisesti vaihto kuntoon? Kompurajääkaappia suunniteltaessa, kannataa satsata myös riittävän tehokkaaseen invertteriin. Kompura ei välttämättä käynnisty pienillä virroilla paineiden ollessa putkistossa.

KOISTINEN TOIVO 13.05.2016 15:40

Puskaparkissa, joka lienee yleisemmin tien levähdysalue, ei kenelläkään ole erillisoikeutta määritellä toisen parkissa olevan touhuja, ellei toinen aja autoaan kiinni ensinnä paikalle tulleeseen. Siinä voi käyttää generaattoria tarpeen mukaan oman kulkimensa vierellä. Myös voi tulla, ja lähteä paikalta millon haluaa, ja käyttää autonsa koneen lämpimäksi halutessaan. Kohteliaisuus, eli toisen huomioon ottaminen ei tietenkään pahasta ole, mutta jos pakkasella yöllä lämpö loppuu, niin akrekaatin käytölle ei ole estettä. Jotenka sokerit pussissa. Leireilä nyt ei kaiketi tarvetta moiseen ole, koska niissähän on sähkön saanti mahdollisuus. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 13.05.2016 15:45

Jäi lisäämättä, että meillä suurin haitta on tuo julma ääninen auton ovi kiskkopyörien hurina, ja se pamaus. Mutta en siittä ole pahoillani, koska sen käyttö nyt on sitä, ja tarvetta on, niin siittä kuljetaan keltään lupaa kysymättä. Mutta turhaa hakkaamista välttäen. Ei ole tarvetta yöpyä toisessa kiinni, elikkä mahdollisimman kaukana toisista, koska häirintää koitamma välttää. samapoika

HAAPANEN TIMO 13.05.2016 15:56

En ole kuunaan levähdysalueella yöpynyt ja luulen vähemmistössä niin huonosti suunnitellun ajon olevan muillakin @timppa

HARJULAMPI JUKKA 13.05.2016 17:04

Kompura on kaapissa kyllä hyvä. Kokemusta 10 vuoden ajalta venekäytössä. Tavalliseen 100 litraiseen vaihdettiin 12v Danfoss koneikko ja hyvin jäähtyy. Viime kesänä uusittiin ikuoret ja koekeiltiin pakastin lokerollista, mutta teho ei riittänyt ja siksi ostin uuden kaapin johon koneikko asennettiin. Ahven fileet säilyy nyt hyvin muutaman päivän ajan. Auton kaasukaappi toissa talvena Portugalissa lopetti luotettavan toiminnan. AES electrolux. Tultiin kotiin etuajassa ja valitettavasti jouduin hankkimaan uuden Dometic kaapin Saksasta, oli niin paljon halvempi kotiovelle toimitettuna, ny ttaas kylmenee. Kompura kaappia harkitsin , mutta se campingin ulkopuolinen elämä ei tuota riittävästi sähköä, vaikka paneeleja 430 wattia onkin. Pilvisinä päivinä olisi tullut ongelmia.

KOISTINEN TOIVO 13.05.2016 18:16

Kaasujääkaappi on ihan hyvä vaihtoehto, ja pohjoismaisissa liikkumisissa käypänen vaihtoehto. Niitähän on maailman sivu ollut. Mutta nyt näyttää olevan kuitenkin muuttumassa osin autot jopa kaasuttomiksi, diesel lämmityksen, ja hellan avulla, ja silloinhan kompurakappi tullee siihen mukaan. Akkukapasiteettia painonkin vuoksi voi kasvattaa, koska kasupullojen paino jää pois. Aurinkopaneelit kehittyvät, ja varmaan polttokennosähkön teko halpenee, ja tulee valmistajien ensiasennuksiin avuksi. Vaihtoehtoja jokaiselle valita, ja sehän on vain hyvä. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 13.05.2016 18:25

Toisaalta eihän se kaasujääkaappikaan, ja diesel lämmitin näy autuutta tuovan, kerta pakkasella ei päivän ajon jälkeen riitäny sähkö koko yötä lämmitykseen. Valotkin sisällä ledejä, ja 100 ah akku. Toivopoika

HARJULAMPI JUKKA 13.05.2016 18:54

Eivät ole ongelmattomia nuot diesellämmittimet ja -liedetkään. Veneessä Safire diesel lämmitin, toimii veneilyolosuhteissa hyvin, vähällä virralla ja p-aineella. Muutama vuosi sitten oli talvikäytössä m-autossa. Toimi etelässä hyvin mutta kotona kun oli ulkona kovapakkanen, karstotti suutin putken ja sammui.

JANHONEN MATTI 13.05.2016 19:19

Mikä kompressorikaapissa epäilyttää?

Ei kannata verrata absorptiokaapin virran kulutusta kompressorikaapin kulutukseen, koska ne on kaksi eri asiaa mm. kompressorikaapin paremmasta hyötysuhteesta (n. 90 %) johtuen. Jos se, että kompressorikaapin kompressori on kaapin ylänurkassa eikä alhaalla kuten absorptiokaapissa parantaa hyötysuhdetta merkittävästi

Jokainen voi halutessaan todeta Waecon esitteestä eri kaappityyppien kulutuserot. http://assets.waeco.com/pdf/Vapauteni_2015_fi.pdf

120 Ah:n 12 V akku sisältää 120 Ah x 12 V = 1440 Wh = 1,44 kWh, ei sen enempää eikä vähempää.

Jos lähdetään siitä että 110 ltr:n kompressorikaapin virran kulutus on 50 W ja kompressorin käyntiaika vuorikaudessa 7 h on kulutus on yhteensä 350 Wh. Kolmen vuorokauden virran kulutus on näin olleen 1050 Wh

Mikä tässä on ongelma? Jos autolla liikutaan päivittäin niin auton laturi korvaa = lataa kulutetun virtamäärän akkuun runsaassa kahdessa tunnissa, latauksen ollessa silloin 12 -15 A = 10-15 % akun nimelliskapasiteetista. Verkkovirrassa ollessa auton verkkovirtalaturi käyttää latauksen jokseenkin saman ajan, riippuen tietenkin mm. siitä mikä on akkujen varaustila

Miksi painotan suurta akkukapasiteettia eikä aurinkopaneeleita johtuu yksinkertaisesti siitä, että isoon akkuun voi varastoida enemmän virtaa ja isolla akulla voi parhaiten hyödyntää auton laturin ja verkkovirtalaturin lataustehon.

Tuo tavallisen uuden 230 V jääkaapin muuntaminen kompressorikaapiksi ei ole hullumpi idea koska vaikka Danfossiin 12/24 V kompressoreja on myynnissä kohtuuhintaan ainakin sataa sorttia.

Ostin toissa syksynä Saksasta uuden 100 ltr 230 V kompressorikaapin 160 eurolla, kun auton jääkaappi lakkasi toimimasta. Kaapin energialuokka on A+++ ja tehon tarve 58 W ja vuotuinen energian kulutus 84 kWh. Noin energiapihistä 230 V kaapista saa helposti hyvän 12 V kompressorikaapin vaihtamalla kompuran 12 V koneeksi. Mutta sitä voi käyttää myös suoraan invertterin perässä, joskin tehon tarve on silloin n. 10 % suurempi.(invertterin hyötysuhde)

LEINONEN EERO 13.05.2016 19:57

Kannattee kattoa sieltä verhon välistä minkä kokoinen mies sen aggregaatin käynistää ennenkuin menee sitä sorkkimaan. Saattaapi käydä kipeää?

Minä ainakin suuttuisin ja kysyisin haluaako mies aurinkolasit nyt vai heti?

Eero roista.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2016 klo 19:59:58 Kilpisjärvellä oli suvaitsevaa porukkaa kun ketään ei häirinnyt ne lukemattomat aggregaatit?

EEROLA TEEMU 13.05.2016 20:01

Jukka, hyvä, että tuot realismia kokemuspohjalta tähän hurmahenkiseen kompressorijääkaappikeskusteluun. Jos ne olisivat käypäsiä tavalliselle "ei hurmahenkiselle" karavaanarille, niin kyllä niitä tulisi jo ensiasennuksissa ainakin m- autoihin. Ylisuuret akustot, aurinkokennot ja sitoutuminen sähkötolppiin ja sitä kautta kämppäreihin ei ole nykyaikaa.

POKKINEN TAPANI 13.05.2016 20:10

Sen verta on tullut kaasujääkaappia käytettyä, että kaasu on soiva peli viileän tuottamiseen. Kunnolla kylmän ja tuotteita nopeasti pakastettaessa kaasu taasen ei millään pärjää kompressorille. Pakastusteho kaasulla on aivan muuta kuin se on sähköä käytettäessä. Sähköllä voi helposti pakastaa 5-10kg vuorokaudessa ja se ei tuota mitään ongelmia. Mutta mitä tekeekään kaasulla toimiva pakastinosa, saati pakastinlokero kun sinne laittaa vaikka 5kg lämmintä hillaa?

polvilleen menee kuin sulho kosiessaan

-tapani-

LAUKKANEN MAURI 13.05.2016 20:14

Olen tutkin asia ,kumpi systeemi tämä perinteinen kaasu;absurdio jääkaappi vai kompressori jääkaappi on hyötysuhteeltaan parempi?.

Mutta taitaa olla niin että asia on uusi,siihen ei ole vielä tukittua faktaa ja tuo oli vain mainos minkä Matti tuossa linkissään toi esiin.

Palaan vielä siihen linkkiin jossa on selostettu absurdio jääkaapin toiminta;se on yksinkertainen ja liikkuvia osia ei ole,ainoastaan se vaatii nuohousta häiriöttömän toiminnan vasteeksi ja sillä niillä onkin oin 20-30 vuoden elin kaari johon ehkä nämä uudet kompressori koneet ei pysty?.

JANHONEN MATTI 13.05.2016 20:17

Eerola

Tutustu nyt ensin nykyaikaiseen kylmätekniikkaan ja palaa sitten asiaan, ja toivottavasti asiallisin kommentein.

Jos se absorptiokaappi niin hyvä on, niin eikös silloin ainakin kaksi miljardia jää-ja pakastekaappia maailmassa toimisi vastuksella?

Ja jos toimisi niin maailmassa olisi vakava sähköpula alle aikayksikön.

JANHONEN MATTI 13.05.2016 20:29

Mauri

Tiedämme molemmat, että absorptiokaapin virran kulutus 12 V on min. 10 A.

Minä tiedän kokemuspohjalta, että kompressorikaappini kulutus on 3 A käyntisuhteella n. 30 % kokonaisajasta. Tämä neljän kuukauden kokemuksella Euroopan matkoilla jossa lämpö parhaimmillaan Espanjassa jopa +30 C.

Kaapit saman kokoiset, mutta kompressorikappi on kylmempi ja erityisesti pakastintoiminto paljon parempi kun absorptiokaapissa.

Tämä omakohtaisena kokemuksena, joka ei ole mainos tai tarina.

KARJALAINEN ALPO 13.05.2016 20:35

Valaiskaa tyhmää! Eli jos minä nyt päättäisin laittaa nykyisen jääkaapin tilalle Kompressori jääkaapin niin puskassa olessa pitäisi autoa käyttää tämän tästä, että jääkaappi toimisi, koska jääkappihan jäähdytää vain kun auto on käynnissä.

POKKINEN TAPANI 13.05.2016 20:38

Alpo hyvä, kaipa laittaisit uudet kytkennät jos kaasukaapin kompuraan vaihtaisit?

epätietoinen oulusta

-tapani-

EEROLA TEEMU 13.05.2016 21:40

Alpo. Jos Sinulla on kaasulla toimiva jääkaappi, niin ei mitään ongelmaa. Suomi on edelleen maa, missä jokainen saa käyttää järkevintä mahdollista jääkaappia.

Hurmahenkiset saavat hekin toimia ihan kuin itse tahtovat. Sitä saa hankkia räyhäävän aggrekaatin, aurinkopaneelit, paljon lisäakkuja, mennä tolpan juureen joka yö tai käyttää moottoria yölläkin, että jääkaappi toimii. Vapaa valinta. Ei liene vaikeaa valita?

KOISTINEN TOIVO 14.05.2016 07:01

Käsittääkseni Alpo nämä uudet 12v kompurakapit toimivat akkuvirralla. Mutta kytkentä lienee kannattaa asennuttaa, jos siellä on jokin rele välissä joka estää nykyiset kaasujääkaapit toimimasta jos auto ei käy. Toivopoika

POKKINEN TAPANI 14.05.2016 09:52

En ole mikään sähkömies, mutta pelkistin tuon aikaisemman vastaukseni Alpolle.

Kyllä nykyisen kaasukaapin takaa löytyy jatkuva akkuvirta, heräte tulee vain, luultavammin?=, sieltä laturilta. Kaikkein viisain on vetää hupi-akulta kokonaan uusi johto jos kaasun kompuraan vaihtaa. Mutta mitään järkeä en näe toimivaa kaasujääkaappia kompuraan vaihtaa, jollei pelkää kaasua tahi taivaan putoamista. Pakastustehoa autoon tarvittaessa suosittelen kyllä kompressoripakastinta ja nimen nomaan 240 toimivaa. Nuo 12 toimivat pakastimet ovat niin kalliita, että samalla rahalla saat autoon aurinkopanelit, invertterin ja uuden suuren akun ja niitä voi taasen hyödyntää muutenkin kun kerran oma 240 järjestelmä autoon tulee. Sen jälkee löytyy kauniimmalle sukupuolelle vaikka se hiustenkuivain ja voi puskissakin mielin määrin katsoa sitä tyhmälaatikkoa, (tv), tietty silloin ei voi samaan aikaan hirmuisesti käyttää pakastinta. Kalastus, metsästys, sienestys ja marjaaikaan ei tyhmälaatikolle ole edes aikaa.

turha pudota junasta

-tapani-

ASIKAINEN MATTI 14.05.2016 09:53

Laturin EBL 99 kytkentäkaavion mukaan absorptiokaappi saa virtansa pistokkeen (Block 1) 1-nastasta ja kompressorikaappi tulee kytkeä nastaan 4, jolloin se saa virtaa myös, kun moottori ei pyöri. Jossakin muussa laturissa voi olla toisenlainen ratkaisu.

POKKINEN TAPANI 14.05.2016 09:59

Matti,

mistä tulee virta siiehen EBL 4 nastaan, hupiakusta vai starttiakusta?

voisin hyödyntää aurinkopaneleita silloin kun pakastin ei ole matkassa.

-tapani-

ASIKAINEN MATTI 14.05.2016 10:19

Virta tulee hupiakusta saman pisteen kautta, jota syöttää laitteen verkkolaturiosa ja myös aurinkopaneli (Solarzelle), jos se on kytketty kaavion mukaan Block 5:n nastaan 9 ja säädin (Solar-Laderegler) Block 6:een. Myös mahdollinen Block 7:ään kytketty lisälaturi (Zusatz-Ladegerät) syöttää samaa pistettä.

POKKINEN TAPANI 14.05.2016 10:30

Kiitän, aurinkopanelit ovat kytketty suoraan säätimen väliyksellä hupiakkuun. Näin ei ajoakku lataudu, mutta saan kuulema paremman hyötysuhteen hupiakkuun.

Invertterin kautta voi puskassakin käyttää lohkolämmitintä

-tapani-

ASIKAINEN MATTI 14.05.2016 10:56

Vaikka aurinkopanelin kytkennän tekisi EBL 99:n kautta, ei sen latausvirta menisi starttiakulle, koska rele (Laderelais Starterbatterie) vetää vain, kun laite on kytketty verkkovirtaan ja akkujen erotusrele (Batterie Trennrelais) puolestaan vetää vain, kun moottori käy. Molemmat akut latautuvat siis vain, kun on kytkeydytty verkkovirtaan tai moottori käy. Aurinkopaneli syöttää siis vain hupiakkuja.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.05.2016 13:21

Tuossa ketjussa on tuon EBL99 manuaali

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?E26555M=8&x26555=136171293

En viitsi pistää uudelleen

SUOMI SEPPO 14.05.2016 17:33

Keskustelu on siirtynyt tankattavasta kaasupullosta kompressorikaappiin. Parhaat tietäjäthän löytyvät heistä jotka eivät ole omistaneet kumpaakaan. @seppo

POKKINEN TAPANI 14.05.2016 20:30

Oi Seppo, oi Suomi Seppo!

Kiitos ja kunnia kun toit loistavan tietämyksesi mukaan tähän keskusteluun.

joillakin SE suorastaan häikäisee

-tapani-

JANHONEN MATTI 14.05.2016 20:49

Seppo ei tuossa kaasuasiassa ole paljon keskusteltavaa.

Olin juuri tuolla Croatissa, Italiassa ja Etelä-Saksassa lähes kuukauden reissulla ja kaasua meni 11 kg. Toinen pullo tuli täytenä takaisin. Lämmitystarvetta oli aamuisin kun yölämpötilat oli matalimmillaan +2 C ja lämmitys hoidettiin kaasulla. Kaasua tarvittiin lämmityksen lisäksi liedelle ja grilliin. Jääkaappi ei kaasua tarvinnut.

Joten siinä ei ole paljon keskusteltavaa

HAAPANEN TIMO 15.05.2016 07:18

Minä olin juuri kuukauden reissulla Unkarissa, Saksassa, ja Hollannissa. Kaasua kului 26 kiloa. Lyhymmillään pullollinen meni viikossa kun ei oltu sähkössä.

@timppa

KNAAPI JUHA 15.05.2016 11:00

Minulla on ollut jo vuosia Waecon 12 voltin kompressorijääkaappi. Hyvin on toiminut. Akkukapasiteetti on 180 Ah ja akkua syö myöskin Webaston ilmapuhalluslämmitin. Hyvin menee 2-3 päivää välillä lataamatta. Kaasua kuluu 2 kilon pullosta vain keittämiseen. Tilansäästö on ilmeinen, kun ei tarvita kahta 11 kilon kaasupulloa.

Tuhansissa veneissä toimii kompressorijääkaapit. Ei tulisi kuuloonkaan käyttää nestekaasukaappia.

JANHONEN MATTI 15.05.2016 13:21

Veneissä hyvä myös siksi, että kompressorikaapilla ei ole asento-ongelmia, voi olla jopa 30 astetta kallellaan ja silti toimii.

Näyttää yleistyvän matkailuautoissa retkeilyautojen kautta, joissa monessa se on ensiasennuskaappi. Samalla toisen 11 kg kaasupullon paikka on muutettu säilytystilaksi.

HAAPANEN TIMO 15.05.2016 13:30

Eihän jääkaappin kaasunkulutus ole mikään ongelma. Kaasu kuluu veden lämmittämiseen tiskausta ja peseytymistä varten. Grilliin menee jonkun verran ja lämmitys on se isoin kuluttaja.

@timppa

ASIKAINEN MATTI 15.05.2016 13:57

"Samalla toisen 11 kg kaasupullon paikka on muutettu säilytystilaksi."

Ja kun kaasu loppuu pakkasyönä, niin eikun matkaan kohti kaasukauppaa.

JANHONEN MATTI 15.05.2016 15:09

Paitsi jos auton lämmitys on hoidettu webastolla tai lämmittimessä on sähkövastus.

INKEROINEN REIJO 15.05.2016 15:18

Mielenkiintoinen keskustelu, jossa kuitenkin puhutaan kaapin käytöstä autossa. Asiaa tuntemattomalle heräsi kysymys, jotta onkohan kukaan asentanut kompressorikaappia vaunuun? Aurinkopaneli katolla ja 115Ah hupiakku, voisiko toimia? Entäpä onko muita esteitä?

Käyttäjän lisäys viestiin 15.5.2016 klo 15:27:26 Vastaus taitaakin löytyä avaajan laittamasta linkistä...

KOISTINEN TOIVO 15.05.2016 15:39

Olen miettinyt sitä todellista sähkön kulutusta, jos kaasuton auto on. Jääkaappi, vebesto, ja sisäiset sähkölaitteet. Mikä se akkukapasiteetti on todellisuudessa oltava, jos on kovalla pakkasella parikin päivää paikallaan. Keskitalvella ei aurinkopaneeleista apua ole, ja olen tullut tulokseen, että vebastolämmitys on aikanen sähkö ruokailija. 25-30 pakkasta, niin eipä 100 ah akku riittänyt ilta kuudesta kun alettiin yöpymään, niin neljän jälkeen amuyöllä se oli siinä. Koko päivä oltiin ajeltu. Että miten jos vielä kompurakaappi. Ehkäpä autojen valmistajat ovat kesäautojen tekijöitä. Toivopoika

JANHONEN MATTI 15.05.2016 17:12

1,5 - 3 kW Webasto ottaa virtaa n. 15-45 W.

Kun 100 Ah akun nimelliskapasiteetti on 1200 W ja käytännössä 850-900 W(jännite tippuu liian alas, jolloin laite "amputoituu") niin onpahan nippa nappa riittääkö.

Toinen asia on tuo akun latautuminen. Pakkasessa oleva akku on huono ottamaan virtaa vastaan. Lisäksi pakkanen vähentää tehokkaasti akun kapasiteettia, jopa puolittaa sen.

Mikä se muuten pakottaa aikuisen miehen 30 asteen pakkasella matkailuautoon yöksi? Tupahommiin sellaiset ilmat on omiaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.