- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- matkailuauton hankinta
matkailuauton hankinta
Meillä on myös poikittaisvuoden täysintegroidussa Rapidossa ja siinä on enemmän hyviä kun huonoja puolia. Kaikki edelläkerrotut hyvät puolet kuittaan ja lisään siihen vielä sängyn pituuden, eli auton levyistä sänkyä arvostaa kun pituutta itsellä on yli 190cm. Sänkyratkaisu mahdollistaa myös ison takatallin johon polkupyörät sopii hyvin. Poikittaisvuode antaa myös hyvät sisätilat seitsemänmetriseen (tarkaan ottaen senttiä vaille) autoon. Huonoja puolia on seinän puolella nukkuvan yölliset vessareissut joita ei juurikaan pysty tekemään reunalla nukkujan heräämättä. Ja kuten arvasitte, minä nukun siellä seinän puolella. Nousukorkeutta on myös, mutta ainakin vielä se ei haittaa. Ja jos erillisvuoteita kaipaa niin etuvuoden on olemassa. Sitten on ruhtinaalliset nukkumatilat molemmille, kaksistaan kun liikutaan. Auton pohjaratkaisu on merkittävän tärkeä tekijä sillä kaikinpuolinen viihtyvyys ratkaisee pidemmän päälle miltä karavaanarielämä maistuu.
Tämä EI ole mainos mutta.................. kun yleensä myynti-ilmoituksissa EI ole auton pohjakuvaa niin voit käydä sivuillani kurkkimassa erilaisia pohjaratkaisuja. Kaiskissa autoissa sivuillani on myös aina pohjakuva. Mielestäni yksi tärkeimpiä kriteerejä on auton pohjaratkaisu. Tietysti myös monet muut tekijät mm. Budjetti määrittelevät sitten mitä kaikkea muuta halutaan.
http://www.matkailuauto.info
terv HooKoo
Taas kerran,minulla on paras ratkaisu tyyliin tämäkin saitti ajautuu siihen suuntaan.
Mutta as,autossa ns,normali kokoisessa ei ole liikaa tilaa,normaalilla as,autolla tarkoitan noin 6 m kuljinta joka taitaa olle yleisin?.
Minulla on Hymeri 524 ja se on sitä luokkaa,siinä on poikittainen sänky takana,mutta vain yhdelle .
Mietin asiaa aikani ja minusta se on kahden ihmisen autolle hyvä,vaikka työläs ratkaisu kun joutuu etupunkkaa laskemaan ja nostamaan,sekin käy kuntoilusta.
Siis ahdasta on jos minun as,autossa olisi pitkittäisvuoteet takana tai leveä poikittais peti se olisi pois oleskelutilasta jota ei missään 6m autossa ole liikaa.
Siis joku on sanonut miksi niitä sänkyjä pitää raahata mukana,tarkoittaen että määrätyissä ratkaisuissa vievät puolet 50% oleskelutiloista siis jos auto on 6 m ja siitä pois keulanrakenteet jäljelle jää noin 4m josta sänkyjen pituus pois noin 2m ja silloin oleskelutilaan jää noin 2 m keittiölle ja liikkumiseen?.
Niin tuon minun Hymerin pituus taitaa olla 6,6m joka on vielä parkeeraus kelpoinen ja laivamaksujenkin osalta normaali.
Mutta jokainen on oman onnenesa seppä as,autoa ostetaessakin?.
Käyttäjän lisäys viestiin 15.12.2015 klo 11:40:55 Tuosta autojen pituudestakin käydään taistoa mikä on se oikea pituus?.
Kirjoitin että se 6 m olisi keskiverto pituus mutta taitaa olla kuten minullakin siltä ja väliltä siis 6- 7 m ne suosituimmat pituudet?.
Käyttäjän lisäys viestiin 15.12.2015 klo 11:49:14 Tuossa pituudestakin sa sen aasinsillan rahaan,kun laivayhtiöillä on ne maksut pituuksien mukaan,mutta se onkin toinen asia. Vaikka liityykin as,auton hankintaan.
Mutta Maukka, eikös jokaisella olekkin paras ratkaisu koska on siihen päätynyt. Ainoana oikeana sitä ei pidä tyrkyttää.
@timppa
Minäkin pistän korteni kekoon ja kerron omista kokemuksistani. Noin vuosi sitten ostin ensimmäisen as.autoni. Vuodesta -79 olin ollut vaunuilija ,ja sitten kun vaimo kuoli ostin as,auton .Vasta kun olin jäänyt pois työelämästä ajattelin että kiertelen enemmän kun aikaa on.Sain vähän ajetun 7metriä pitkän auton kohtuuhintaan. Auto Fiat multijet 2,3 , 130 hv . Hyvä kone ,pääsee muun liikenteen mukaan ,en ole tukkkona liikenteessä.Autolla oli ajettu 3000 km kun ostin , menneenä keväänä ,kesänä ja syksynä ajoin 11000 km ja ilman ongelmia. Auton pohjaratkaisu on saarekesänky takana ,keskellä keittiö ja vessa vastakkain ja kuskin penkin takana pieni sohvaryhmä. Tuo keittiön ja vessan kohta on vähän sellainen pullonkaula , yksin kun kulkee ei oo mitään vaikeuksia ,mutta nyt on ollut seuraa matkassa, niin tila käy paljon ahtaammaksi. Muutos oli aika suuri verrattuna asuntovaunuun . Lämmitys Truman kaasulämmitys ,pitää kyllä lämpimänä ,mutta etupäässä on vähän viileämpää. Jos ollaan sähköpaikalla on mulla käytössä sähköelementti jonka laitan etupenkkien etupuolelle ja näin saan tasaisen lämmön autoon . Elementti on sirorakenteinen ja kevyt , joten sen mukanakuljetus ei ole ongelma. Autossa ei ole mitään varsinaista vikaa , mutta jos tänään ostaisin ,saattaisi pohjaratkaisu olla erilainen . Kannattaa menä kaksin vaimon kanssa autoon ja kuvitella tilanteita, joissa toinen esim. valmistaa aamiaista ja toinen samaan aikaan petaa sänkyä .Tai mitä muuta tahansa .Jos yks touhuaa yhtä ja toinen toista , siinä voi tila käydä ahtaaksi. Mulla 35 vuotta vaunun kanssa olis pitänyt olla riittävä kokemus tuollaisaan seikkoihin , mutta kuitenkin ostopäätös oli ehkä vähän hätiköity. Ei sillä että katuisin , tyytyväinen olen kaikesta huolimatta , ennenkaikkea kulkemisen helppous verrattuna vaunun kanssa kiertämiseen , mutta jos vielä vaihdan, olen luultavasti harkitsevampi . Joten varaa aikaa ja malttia kun ostat , pyydä joku kokemusta omaava mukaasi , häneltä voit saada kullanarvoisia vinkkejä. Onnea kaupantekoon!
Aika monesti pohjaratkaisun hyvyyteen vaikuttava tekijä on niin yksinkertainen asia kun toisen kuorsaus.
Jos sitä ilmenee erillispetit on hyvä ratkaisu, jopa eri päissä autoa olevat petit on silloin hyvä ratkaisu.
Kaksoispeti on siitä hyvä ratkaisu, että jos toisella on sekä kuorsausta että uniapneaa niin onhan hyvä, kun vieressä on puoliso joka "kuulovartiossa" ollessaan tönäisee aina välillä pumpun ja hengityksen käyntiin.
Yksi pieni asia, jota itse pidän tärkeänä on se, että oikealla seinustalla on ikkuna, josta näkee risteyksessä oikealta tulevaa liikennettä, varsinkin jo ajat yksin. Euroopassa olisi ollut monta kertaa hankala tilanne, takaviistosta oikealta tulee auto, jolla etuajo-oikeus.
Ei kannata ruveta kuitenkaan ikkunaa rakentamaan tuota varten. Oikeanlainen peili on hiukan helpompi ratkaisu.
Fiatisa on, en tiedä onko tollonokassa mutta vanhemmassa mallissa oli hyvä se oikeanpuoleinen kupera alapeili siihen hommaan kuten kuorma autoissa. Ooppelissa siittä ei ole mitään hyötyä, koska se näyttää vaan kyljen sivun. Säätää ei voi. Pitäisi ostaa siihen peilien päälle ylimääräinen kupera. Toivopoika
Ducaton alapeili ei yllä siihen tarkoitukseen,
Lainaus "Kaksoispeti on siitä hyvä ratkaisu, että jos toisella on sekä kuorsausta että uniapneaa niin onhan hyvä, kun vieressä on puoliso joka "kuulovartiossa" ollessaan tönäisee aina välillä pumpun ja hengityksen käyntiin."
Tähän sanoisin että ei kannata rasittaa sitä petikaveria variointihommilla, antaa hänen levätä rauhassa. Jos on merkkejä uniapneasta niin ei kun lääkärin pakeille. Meillä sai vaimokin ruveta nukkumaan yönsä rauhassa kun sain avun uniapneaan ylipainehengitys laitteen ( Cpap ) avulla , ei ole hengitus katkoksia ja ei tarvitse hypätä yöllä vessassa. Yleensä yhtämittainen uni 6-7 t, ennen sai hypätä ylös 2-3 kertaa yössä, ei siinä paljon levätty. Meillä on erillisvuode ratkaisu jossa toinen vuode on 2m pitkä, jotenka saan hyvän nukkuma-asennon ja saan sijoitettua Cpapin hyllyyn viereeni, ei haittaa vaimoa. Edellinen laite toimi 12V:llä. Nyt saatu uusi laite vaatii 24 V, mutta siihen saa valmistajalta 12 - 24 V konvertterin, jotenka sellainen hankintaan, hinta n.70€.
Meillä erilliset parivuoteet takana ja iso takatalli molemmilla ikää on jo yli 6 kymppiä mutta ei tuo sänkyihin meno ole ollut mikään ongelma. Mutta jokainen omien mieltymysiensä mukaan
Sippo
Ehdottomasti käytetty täysintegroitu. Esim. Hymer jossa vettymätön korirakenne lujat alumiiniprofiili helmapellit ja kaapistot joita ei tarvitse kiristellä. Koneena maksimissaan euro 4 ilman hiukkassuodatinta. Tarkoittaa käytännössä v. 2007. joista jo pudonnut n. puolet uuden hinnasta, Uusimmissa jo järjestään hiukkassuodatin (=ongelmia). Lämmittimenä Truma 6:n patruunalla. (= käyttövarma, esim. puhallin erillinen yksikkö jos joskus hiilet loppuu)
Noh, nyt tuli jämäkkää tekstiä, miu maun mukkaan, ei puuttunut kuin Mersun alusta ilmajousilla ja peräkeittiö. Ja tuo viheriä4-lappu on oltava, jotta pääsee vapaasti kurvailemaan Saksassakin.
Muuten OK, mutta jos on peräkeittiö niin ei ole kunnon takatallia joka on ehdoton jotta saa polkupyörät suojaan. Ja jos haluaa hyvän integroidun niin ostakaa Rapido, siinä on laadukkaat kalustot ja hieno sisustus. Se ratkeaisi meillä valinnan Rapidon ja Hymerin välillä eikä ole kaduttu. En moiti Hymeriä, se on varmaan hyvä auto, mutta Rapidoon olemme erittäin tyytyväisiä. Mutta jokainen tekee valintansa omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan. Ja mitä tulee Mersun alustaan niin Fiat 3,0 koneella ja ALKOn alustalla hakkaa sen mennen tullen. Tämä on mielipide joka synnyttää suuren raivon mutta olen sitä mieltä.
Hyviä vaihtoehtoja on tullut roppakaupalla. Yksi asia on vielä käsittelemättä, tai en ole huomannut. Paino. Kolmelitranen kone, ja reilun kokoinen auto yli seitten metrinen. Niissä alkaa ollakkin sitten kantavuus käsilaukkuluokkaa. Toivopoika
Korkea on mersun alusta, siinä hupipuolen ovella kiipeillään koko ajan, mitä matalampi sen parempi.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 15.12.2015 klo 20:35:34 Täysintegroidussa saattaa lisäkustannuksia tulla mm. tuulilasista, ajovaloista, lasinpyyhkimistä, ja huollon vaikeutumisesta. Ei mikään haaveilunkohde.
Jotkut autoista on jo tullut liian matalaksi. Ulkonäkökin on mennyt joissain sen vuoksi vähän pilalle.
Pitkä peränylitys, takatalli, matala alusta, jouset pohjassa on monessa paikassa ongelma. Pitkä akseliväli ja matala alusta voi olla myös akselien puolen välin kohdalta ongelma. Matala alusta ja rengasrikko takapäässä on pirunmoinen ongelma.
Vaikka muuta luullaan ihan samat konehuoneen kamat samassa järjestyksessä on alle 3,5 t autoissa pellin alla oli kyse, alkovista, puoli-integroidusta tai integroidusta. Pieniä on muutokset, erilaisilla muoveilla vaan peitetty. Integroidussa vain valot ja lasinpyyhkijät on kiinni puskurissa tai keulapalassa.
Esim. vanhemman mallin integroidun Hymerin etupuskurin irrotus vaatii kaksi 13 mm lenkkiä, ruuvarin ristipäällä ja 15 min aikaa.
Mitä huoltoihin ja korjauksiin muuten tuleen niin matkailuauton etupään tulisi olla koottu pulttiliitoksin. Se helpottasi ja samalla halventaisi huoltoja ja korjauksia olennaisesti. Nyt auton kokoamisen helppous ja ulkonäkökysymykset ohittaa käytännöllisyyden.
Valoja sekä pyyhkijän mottoreita ja 3000 tonnin tuulilaseja on täällä haettu isolla työllä.
@timppa
Kopio:
Täysintegroidussa saattaa lisäkustannuksia tulla mm. tuulilasista, ajovaloista, lasinpyyhkimistä, ja huollon vaikeutumisesta. Ei mikään haaveilunkohde.
Kopio loppu.
Ei niin ratkaisevia kustannuksia että ne maata kaataisi, kateellisten panettelua ;-)) . . .
Nokkaremmin ja vesipumpun vaihdossa n. ½ tuntia enempi työaikaa, sano huolto kun työn heillä teetätin.
Tuulilasille vakuutus sisältyy kaskoon, ajovalot "normaalit" , yksi pyyhinsulka enempi, eipä suuret "menetykset" . . .
Olen erittäin tyytyväinen integroidun antamiin tiloihin, en puoli-integroitua huolisi . . .
Retkuiluauto sitten kun "aika koittaa" . . .
Se mitä suureen takatalliin tulee, mitä sillä tekee ?
Kantavuudet on niin pienet nyky as-autoissa että pienelläkin tavaratilalla saa kulkineen ylipainoiseksi, polkupyöriä on nykyään kokoontaitettaviakin jos polkupyörä sisälle saada pitää ja sekin "rohjake" painaa . . .
Se päivä koittaa vielä milloin poliisit rupeaa järkiään kaikki asuntoautot punnitsemaan, kuisen sitten "suut" pannaan ?
Eli paree pitää kokonaispaino mielessä kun tienpäälle lähtee . . .
Nokkahihna vaihdetaan alakautta. Kaikissa ajovalot eivät ole normaalit, eikä pyyhkijän moottori vivustoineen yhdessäkään. Suodattimien vaihto, puhumattakaan moottorin yläpuolisista korjauksista on erittäin työlästä siitä pienestä luukusta joka useimmissa on.
Näköjään kaikki kehuu omaansa ilman realismia, sanapari 'mun mielestäni' unohtuu. Pieniä asioita nuo ovat mitä kerroin ovat mutta tosia.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 15.12.2015 klo 22:03:44 Kuka on hankkinut takatalliauton ei siitä hevin luovu, muuttukoon mikä vain mutta talli säilyy.
Mulla ei ole takatallia autossa, mutta pitäisi olla.
Edelliseen Timon pläjäykseen sen verran että olempa tuonne konehuoneeseen itsekkin huoltotehtäviä tehnyt ja ongelmitta. Joten pientä rajaa tuohon "vaahtoamiseen".
Ei pidä kärpäsestä tehdä härkästä . . .
On se vaan mukava tuo iso takatalli. Ei tarvitse sovitella kamppeita kaikkiin mahdollisiin koloihin. Painotkaan ei ole murhe kun vaimon kanssa kahdestaan liikutaan. Lastasin taannoin autoon kaikki normaalisti mukana olevat kamppeet, puuttui vain henkilökohtainen vaatetus ja eväät, tankit ja kaasut täynnä jopa täys kokoinen vararengas siellä takatallissa. Jäteaseman vaaka näytti 3120 kg ei luulisi tienpäällä puntarin säikäyttävän. Riittää mulle.
Sippo
Jos on Fiat 3,0 koneella, ei nokkahihnan vaihto ole ongelma koska sen jakopäässä on ketju. Ja tuulilasivakuutus on integroidussa syytä olla. Paino on usein ongelma, meillä 3500 kg kokonaispaino ja 3100 omapaino, ei siinä paljoa kuormaa kulje eli aina on ylipainossa.
Hyvin taas kerran tässäkin viestiketjussa eri kohdissa ilmenee, että tällä sivustolla on edelleen muutama 'jeesus', jotka ovat joka alan ja asian erityisasiantuntijoita ja jos jollakin on heistä eriävä mielipide, lunta tulee tupaan...
Tietyt asiat eivät näemmä muutu koskaan..
Joulurauhaa!
Jos matkailuauto on rakennettu Maxi- tai Sprinter-alustalle, on ylipainoon liittyvä ongelma lähinnä akateeminen. Noissa alustoissa suurin sallittu tekninen kokonaismassa on huomattavasti suurempi kuin otteeseen merkitty 3500 kg. Ylipaino ei niissä siis muodosta turvallisuusriskiä, mikäli renkaat vain ovat asianmukaiset.
En siis jaksa uskoa, että Suomen poliisi ryhtyisi aktiivisesti punnitsemaan matkailuautoja. Se olisi poliisijohdolle poliittinen itsemurha aikana, jolloin vähät resurssit eivät riitä edes dekadia vakavampien turvallisuusriskien valvontaan.
Ei ole takatallia minullakaan. Joskus tekis mieli, mutta sitten taas ei.
"Tekis mieli" tulee mieleen kun purkaa kuraantuneita polkupyöriä kuran sekaisesta telineestä auton takaa. Ja tuo "ei" johtuu siitä että kun tavaratilaan lastaa ulkoa esim. Liitäntäkaapelia, pyöräkiiloja ym. auton sisään menee siinä samalla hyttysiä, hämähäkkejä, leppäkerttuja yms pikku ötököitä. Puhdistettava on ennen sisään laittamista huolellisesti kaikki sisään lastattava.
Vararengaskin takatallissa on kaksipiippuinen juttu, se nimittäin haisee kumille. Joku vanha rengas haisee tietenkin vähemmän. Ja on tietenkin takatallin ilmankierrosta riippuvaista että miten sieltä tulee haitat asuintilaan.
Olet oikeassa. Korkeintaan jossain onnettomuustilanteessa saattaa asia tulla esiin. Tai tarsiassa jonkin kekeseliäämmän polisin silmä keksii, kuten aikanaan itsellä kasettisora-auton mitta. Konstaapeli hoksi, että ääriakselien väli oli alle 16 metriä, ja se oli mittauksesssa 40 senttiä liian lyhyt Toivopoika
Mielenkiintoinen pohjaratkaisu on se jossa on pitkittäiset vuoteet, ja vessa sekä suihku takimmaisena. Näin saadaan reilut suihkutilat ja auton keskiosa on tilavan tuntuinen kun toinen puoli on keskelta vapaa. Takatallia ei sitten tälläisessä ole, mutta loikoilusänky on kivasti esillä.
Totuuden nimessä on sanottava mun ylemmät moiteet täysintegroitujen korjaamis- ja osien saantivaikeuksista että ne koskevat vanhempaa kalustoa. Valoisa ja iso on täysintegroidun etupää.
Tuhat ja vähän päälle on näissä kompromisseja.
Yksi pikku juttu on se onko ovi laskettu ja astutaan suoraa sisälle tehtyyn syvennykseen, vai onko sähkörappu. Raput toimivat niin huonosti että taas olisi yksi mahdollinen korjaupaikka pois jos ovi olisi laskettu
@timppa
tetlesissä oli alaslaskettu ovensyvennys. Se oli hyvä, mutta se alden lämmitysputken ulkokautta kierrättäminen sen ohi oli älytön
Alaslaskettu ovikynnys on hyvä paikalla ollessa, mutta jos liikkuu vähänkin muualla kuin asfalteilla ni ei pal naurata. Kaverilla Detsku Rellun alustalla ja siinä hieno ovisyvennys. Aika monta kertaa olen jo sydän syrjällään ollut näyttämässä renkaidenpaikkoja ja osuuko se keskellä autoa oleva kynnyskotelo johonkin kiveen vaiko ei. Retkeily ja kalastuspaikoilla kun maasto on usein muuta kuin tasaista asfaltia, kiviä ja kuoppia riittää.
Mitä tulee takatalliin; ei tee mieli luopua saavutetuista eduista. Aijemmin oli 10v Iveco Burstnerissa nykyistä leveämpi tosi tilava takatalli. Nyt lyhyt vain 598cm pitkä Fiiu Hymerin intergroitu jossa kerrossängyt takana ja ovet molemmin puolin. Kahden käytössä olevasta autosta lähti takasängyt kokonaan pois ja takaseinään tilalle hyllyköt. Tallin lattia jäi muutoin varustekäyttöön, mutta keskelle tuli 225ah hupiakku ja kuskin penkin alla oleva 80ah akku kokonaan pois. Hyvin mahtuu erähenkisten kamppeet, pitkät 260cm metsäsuksetkin helposti sisään, samoin suuri miehenmaattava ahkio ei tuota mitään vaikeuksia.
Kesällä taasen kulkee perämoottori mukavasti telineessään takatallissa. Kalastus ja retkeilyvarusteet ovat omilla paikoillaan hyllyillä. Tallin toisella laidalla on 100l normaali 240w pakastin joka saa energiansa inverterin kautta ja akkua ruokkii kaksi isoa aurinkopanelia katolla. Niin nukumme ainoastaan ohjaamon päälle laskeutuvassa parisängyssä ja vain 598cm mittaiseen autoon mahtuu kaikki tarvitsemamme parahultaisesti. Ainut huono puoli on etuveto ja alussa jurpi korinvalmistajan hävyttömän huono työnlaatu ja tehtaalla tehdyt lapsukset. Saas nähdä kauanko vielä Hymeri vanhalla hyvällä maineellaan ratsastaa? Nyt alkaa palapelin rakentaminen olemaan jo loppusuoralla ja toivon tämänkin matkamökin palvelevan seuraavat 10v. -tapani-
Marko Uusitalo kirjoitti: "En siis jaksa uskoa, että Suomen poliisi ryhtyisi aktiivisesti punnitsemaan matkailuautoja. Se olisi poliisijohdolle poliittinen itsemurha aikana, jolloin vähät resurssit eivät riitä edes dekadia vakavampien turvallisuusriskien valvontaan. "
Sakottamiselle on hiljattain annettu uusi tavoite: Sakotusta ei kohdisteta turvallisuusriskin suuruuden mukaan vaan sen mukaan, mistä saadaan rahaa valtion kassaan.
Detlehsin kokemuksistisa kerron, että noin 70 000 km kokemuksella ei ole tarvi nnut kaappeja kiristellä eikä muutakaan remonnttia tehdä. 4 h auto on omiaan 2 hengelle ja riittää kantavuuskin terv Mirja .
On mainio asia, että valittavissa on niin monenlaisia m- autoja. Meikä aloitti jo 70- luvun puolivälissä m- autoilun. Lapset olivat jo pieninä mukana Euroopan matkoilla itse rakentamissani m- autoissa, joista viimeisin oli "todella monipuolinen" ja palveli yli 20 v (edelleen käytössä Länsi- Suomessa). Reissuilla tuli selväksi, mitä ominaisuuksia arvostimme kun n. 15 v sitten hankittiin nykyinen Knaus Travel-Liner 640 Maxi. Meillä ei toimivia laitteita eikä autoja vaihdeta "kuin paitaa", siksi valintakin oli harkittu ja ehkä viimeinen lajiaan.
Oh. perusteluja miksi olemme päätyneet nykyiseen m- autoon, joka on tarkoitettu 2 aikuisen käyttöön:
Ehdottomasti integroitu tilojen ja käyttömukavuuden takia. Tilava istuinryhmä, missä suurehko, säädettävä pyöreä pöytä. 1/2 integroidut eivät olleet siihen aikaan sopivia pitkälle kuskille, koska joutui kurkkimaan matalan tuulilasin yläreunasta. Usein niissä oli myös ahdas istuinryhmä mallia "polvet vastakkain".
Alden vesikeskuslämmitys, koska sellainen oli ollut edellisessäkin autossa. Puskaparkkilaisina ei olla riippuvaisia kovilla pakkasillakaan 230 V :sta, koska lämmönvaihdin hoitaa niin moottorin kuin sisätilojenkin lämmityksen liikuttaessa.
Lämmin ohjaamo, kun siellä on 4 m vesipattereita. 2 m suuren tuulilasin alapuolella ja saman verran ohjaamon sivustolla. Myös sisärapun kohdalla on patteri. Sähkörappu saattaa talvella jäätyä ja olla liukas.
Hyvä lämmöneristys, lämpö on tasaista ja vedotonta vielä -30 C pakkasilla. Tuohon aikaan Knausilla oli yksinoikeus Seitzin haitarimalliseen, 2- kerroksiseen, n. 2 cm ilmaväli, yhdistelmäverhoon, missä ikkunoiden eristystaso on yhtä hyvä kuin seinienkin.*N.1,5 m levyinen ns. ranskalainen vuode on "kotikorkeudella". Kun emme kuorsaa ja takana nukkuva vaimo ei yleensä nouse yön aikana, niin ratkaisu toimii. Tuolloin erilliset vuoteet olivat harvinaisia ja ne lisäisivät auton pituutta ainakin 50-70 cm. Polkupyörillä oma teline, silloin kun harvoin tulevat matkaan.
Käytämme suihkua matkoilla. Suihku ja wc-pönttö ovat omassa tilassaan. Pesupöytä ja kaapisto ovat vapaasti sängyn päätyä vastapäätä.
N.1,5 m pituinen keittiö/kaapisto, missä hyvin myös vapaata tilaa.
Emme ottaneet ohjaamoon alas laskettavaa ylävuodetta, vaan yläkaapistot.
Kuljettajan puolella ovi, on usein käytössä ja mahdollistaa jonkun pitkän tai muuten ison esineen tilapäisen kuljettamisen paikasta toiseen.Kokemukset n. 120 tkm ajoilla ovat vain vahvistaneet, että "tätäkään en vaihda". Sekä asunto- osa että Ducato ovat toimineet lähes täydellisesti.
Käyttäjän lisäys viestiin 16.12.2015 klo 14:53:25 Jos jotain kiinnosti tähän asti: Unohtui liittää julkisia kuvia kyseisestä mallista. Tuossa niitä on useilta vuosilta. Meidän autossa on sininen sisustuskangas, eikä etupään ylävuodetta- malli.
https://www.google.fi/search?q=knaus+travel+liner+640&biw=1366&bih=622&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi0waKUteDJAhWGXiwKHaLQAbUQ7AkILg
Toivo kirjoitti: "tetlesissä oli alaslaskettu ovensyvennys. Se oli hyvä, mutta se alden lämmitysputken ulkokautta kierrättäminen sen ohi oli älytön"
Se putki ei kierrä kokonaan ulkona, vaan laskeutuu alas ja nousee ylös ulkona eristettynä, mutta kulkee ovisyvennyksessä lämmittäen alumiinista astinta sulattaen ja kuivattaen jalkineista kulkeutuvan lumen. Tämän syvennyksen lämmöneristys tosin on surkea.
Oma on 7,5 m intekroitu. Takatallilla kokoa 3750 l. Vuode poikittain tallin päällä, lattiasta petiin 60 cm.Sängystä eteenpäin ojan puolella ensin wc, jääkaappi, ovi penkki ja vänkärin istuin. tien laidalla vaatekaappi, suihku, L- keittiö, kahden isuttava penkki turvavöineen, sivupenkki ja kuljettajan istuin. Ja ohjaamon päällä alas laskettava vuode. Ja kuivapaino noin 3220 kg, kaasujen ,polttoaineen ja vesien kanssa 3500kg. rekisteröity neljälle. Etu-akseli 2100kg ja taka-akseli 2500 kg. kokonaispainoa 4,5 tn. Ja tässä koko luokassa alle 3,5 tn on lähinnä itsensä huijaamista. Viimme kesäloma reisssulla etelä ranskassa puntarillla, kaveri saksan ja ranskan rajalla eli euroopan puoleella näitä punnitaan jo tosissaan nimenomaan loma aikoina. Tosin se tärkein noissa punnituksissa on ettei akselipainot ylity. viimme katsastuksesssa etu-akseli oli 1820 kg tankki ja kaasupullot täynnä. Taka akselin painoa en nähnyt. Tuonne takatalliin menee kolme fillaria, kolme tuolia, pöytä sun muut vehkeet ilman sovittelua. Ja vuode on aikuiselle sopivan kokoinen 150 x 210 cm. Useimmat keskipedit kahdelle on alle 2m pitkiä ja 135-140 cm leveitä ja kaventuen jalkopäästä, Ja pitkittäin kulmassa olevat vuoteet on usein samanmoisia. Ja ainostaan keulassa on eri muovi-osat intekroiduissa verrrattuna muihin kuttaperkka vehkeisiin. Ja karavaanareilla tuntuu se takapää olevan se josta ne ei tiedä missä se kulkesii. Ja täss linkki yhteen alkovi malliin jonka tyyliset on lisännyt suosiota kovasti. Näitä löytyy monelta valmistajalta. http://www.frankia.de/en/wohnmobile/alkoven/a-680-plus/
T : Masi
Masin kirjoitus antoi aiheen kirjoittaa vähän yleisemmällä tasolla. M- autotehtaat ovat huomanneet, että 3,5 tonnin rajoituksen takia rakenteiden painoja pitää pudottaa. Saksan ajokorttisäännökset ovat tuoneet esim. integroitujen markkinoille entisiä "aloittelija- autoon" tyytyneitä, nuorehkoja ihmisiä, joilla ei olekaan enää oikeutta ajaa painavaa autoa B- kortilla, kuten vanhemmillaan. Raja kulkee jo 40 ikävuoden pinnassa.
Usein niistä madalletuista painoista seuraa, että lisävarusteiden hankinta on lähes mahdotonta, jos aikoo pysyä painorajoissa. Tai täyttää vesisäiliöitä edes puolilleen. Puhumattakaan kaiken mahdollisen lomailukrääsän ottamista suureen takatalliin. Mukaan kun tulee yleensä 2+2 matkustaja. Painot paukkuu lähelle 4 tonnia niilläkin. Kevennyksistä voi tulla myös kestävyysongelmia.
Säännöistä tarkka Ruotsikin joutui pudottamaan Kaben painoja rajusti, eivätkä ne vieläkään ole täysin riittäviä jos aikoo varustaa autoa paremmaksi. Aikaisemminhan monet mallit tulivat ylipainoisiksi jo kuljettajan astuttua puikkoihin.
Tuossa Masin linkin Frankiassa on taas palattu m- vaunuista tuttuun takapään istuinryhmään, mikä meikäläiselläkin oli molemmissa omavalmisteissa m- autoissa. Toimi ihan hyvin. Alas laskettavan pöydän ja jonkun lisäpalan avulla sinne saa rakenneltua mahtavan vuoteen, mikä ei kuitenkaan ole mukavuudeltaan "oikean vuoteen" tasoinen. Nuo etupään erillisvuoteet sopinevat parhaiten nuoremmalle, kiipeilystä pitävälle väelle.
En myöskään ymmärrä, että monet valitsevat kapeahkon ja päädyistä supistetun saarekevuoteen. Esim. 140 cm levyinen saareke on käytännössä paljon "kapeampi käyttää" kuin saman levyinen "ranskalainen pitkittäisvuode". Ero tulee siitä, että jälkimmäinen rajoittuu yleensä toiselta puolelta kokonaan seinään ja toinen reunakin pitkältä matkaa. Silloin voi käyttää vuoteen koko leveyttä, mitä saarekkeessa ei voi. Pelkästään jo siksi, että peite tahtoo pudota.
Ylhäälle, korkean takatallin päälle poikittain sijoitettu vuode on usein "loukku", mistä on jopa nuoren ja notkean ihmisen hankala päästä alas -varsinkin yöaikaan. Rappujen käyttö hankaloittaa päiväkäyttöäkin, koska yleensä molemmilla puolilla sänkyä on kaapistot tai muuta estettä ja välissä on vain kapeahko aukko. Pituuttahan vuoteessa riittää ja kaikkeen tottuu.
M- autot ovat "kehittyneet" vuosi vuodelta, vaikka muutoksia pitäisi tehdä hyväksi havaitut perusratkaisut edellä. Keittiötilojen lyhentäminen niin, ettei ole laskutilaa, korkeasta vaatekaapista luopuminen ja matalan kopperon jättäminen sänkyjen päätyjen alle ei ole hyvää kehitystä.
1/2 integroituihin voisi -jos haluttaisiin- rakentaa hyvätasoinen lämmitys myös ohjaamoon. Sen sijaan on lakattu rakentamasta sellaista integroituihinkin. Vain kalliissa, yli 100 te autoissa saattaa olla lämmintä ohjaamossakin. Pelkkä tuulilasipeite ei riitä pakkasilla.
Kaikenlaista vilkkuvaa valoa ja lasivitriiniä löytyy mallista kuin mallista ja jääkaapit ovat jo suurempia kuin ihmisillä kotonaan. Osa ostajista tulisi toimeen ilman erillistä suihkutilaa, mutta vaihtoehtoja ei ole. Auton pituus ja paino ovat sidoksissa toisiinsa.
Yksinkertainen valtioiden yhteinen päätös nostaa ajokorttiluokka 4 tonniin hoitaisi monta lainrikkomista pois päiväjärjestyksestä. Sanotaan, että EU lainsäädäntö ei anna mahdollisuutta. Niinpäniin. Normivastaus lainlaatijalta. sanotaan ettei autojen ajo, ja jarrutus olminaisuudet riitä. Kuitenkin samojen autojen rekisteröinti onnistuu kuorma-autoksi, joka onko 4200 vai 4500 kiloa. Toivopoika
Tuo 3,5 tonnin kokonaismassa on präntätty niin moneen direktiiviin, kansalliseen lainsääntöön, ja alempiasteisiin määräyksiin, että muutosta ei ole odotettavissa.
Yksi asia on myös otettava huomion yli 3,5tonnin autoista ,euroopasssa tiemaksut on kallimpia raskaanmilla autoilla tulee olla niitä boxseja.
No sillä ei oo merkitystä muihin kuluihin verrattuna.
Miksi keskieurooppalaisille markkinoille tehtäisiin pienille pohjoismaisille markkinoille ns. talviautoja?
Täälläkään kaikki eivät huoli vesikeskuslämmitystä eivätkä pieni-ikkunaista autoa millään.
@timppa
Tuosta saarekevuoteesta on ollut muutama maininta ,joihin haluan lisätä oman mielipiteeni. Mun mielestä ainut vika siinä on että se on liian lyhyt. Tai omistamassani autossa se riittää mulle ,olen n, 180 cm pitkä. Nukuttava pää peräseinässä ,muuten roikkuu jalat tyhjän päällä. En tiedä muita merkkejä kuin omani ,Elnag Baron 580 . Auton kokonaispituus 7 m. Voi olla että joku muu merkki valmistaa pitemmällä vuoteella , mutta mun autossa päälle 180 cm pituinen on liian pitkä. Muuten se on toimiva ,kumpikin pääsee nukkumaan omalta puolelta ,kiipeilemättä toisen yli. Peitot pysyy päällä ei tarvii lattialta keräillä. Jospa nukun niin rauhallista unta etten potki peittoa lattialle.Toimiva ratkaisu, ainakin mulle. Mielipiteitä on monia .Alkoviautoa en ottaisi mistään hinnasta.
Alkoviautoa en ottaisi mistään hinnasta.
Yksinäisen tai karavanalueelta karavanalueelle matkaavan mielipide, luulisin?
Lapsiperheelle alkovi on mielestäni parahultasin vaihtoehto. Esim; isä,äiti ja 2-3 lasta sopii alkoviin kuin nakutettu. Kaikille on koko ajan valmis sänky ja pöytäryhmä saa olla koko ajan käytössä. Ja jos olet retkeilevä parinkunta jonka lapset viihtyvät jo omilla teillään, silloin alkovista patja pois ja etusänky toimii hienona säilytystilana.
Kaksi alkoviautoa omistavana tuli asiaan mielipide, vaikka tällä hetken intergroitu katoksessa möllöttää. Jos ja kun vielä matkamökkiä vaihdan, alkovi taka/nelivetoisena on hyvin todennäköinen vaihtoehto. Ja takasänkynä mitä ilmeisimmin täälläkin paljon parjattu parivuode poikittain, suurella takatallilla. Kahden kaveruksen kalaretkellä tuo vaihtoehto, suuri parisänky auton molemmissa päissä on hyväksi havaittu monella tapaa.. Nyt ajattelen näin, vaikka vuodet voivat tuoda muita realiteettejä tullessaan. -tapani-
Meillä Bürstnerissä saarekesänky. Minä 186, hyvin mahtuu eikä jalat roiku (jalkopään sulkee jääkaappi). Vaimo lyhyempi ja nukkuu viiston osan puolella. Hän alta 170 ja hyvin sopii, ei jalat roiku. Sängyn leveys n.140 senttiä. Me mahdutaan hyvin (joskus toki huomataan olevamme samalla puolella). Retkiauto Sitkassa vuode oli 135 cm ja sielläkin pärjättiin mutta kun piti petata joka ilta erikseen istuinryhmästä ja kun toisen piti kiivetä yli päästäkseen yöllä veskiin kyllästyttiin siihen.
Patja parempi kuin kotona, lämmitin alla lämmittää sen mukavaksi.
Me ei haluttu alkovia, puoli-integroitu on meidän juttu. Haluttiin sellainen että ohjaamo erikseen ja olotila erikseen. Vie hiukan enempi tilaa mutta sitten on mahdollisuus laittaa ylimääräiset kamat ohjaamoon kun yövytään niin ei ole turhaa tavaraa oleskelutilassa. Talvella paksu vetoketjullinen verho ohjaamon aukossa.
mot
Mutta, mutta... Saarekesängyn päätä ei sulje mikään, se on yksinään keskellä autoa, pääpuolen pääty on vasten auton takaseinää.
Ylempanä keskustelussa olen sellaisen jo moittinutkin samasta syystä kuin muutkin tänään.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 17.12.2015 klo 15:13:11 Alkovi on lapsiperheille parempi vaihtoehto kuin se keskeltä autoa laskettava parivuode joka halvaannuttaa koko auton käytön.
Kopio:
se keskeltä autoa laskettava parivuode joka halvaannuttaa koko auton käytön.
Kopio loppu.
Tuohon kommenttiin yhdyn, en edes kahdenhengen käyttöön tuota huolisi, vaihtoehto jonka hylkään ensimmäiseksi.
Se että alkovi integroidun sijaan, ihmettelen . . . Raha, ainut syy, ei muu . . .
Integroidussa edessä alas laskettava vuode korvaa alkovin viemättä kummemmin tilaa mutta päiväkäytössä vuode ylösnostettuna antaa asuintilaa jota ei suuremmin alkoviauto tarjoa.
Integroituihin löytyy etuvuoteen lisäksi taakse kerros-sängyt tai parisänky ja kaiken lisäksi on mahdollisuus tehdä parisänky pöytäryhmästäkin "telaketjupatjoin", eli makuupaikat: 1+1+2+2 tai 2+2+2 . . .
Omistamassani as-autossa ei liiemmin kuormattavuutta ole mutta sen tiesin jo auton ostaessani sillä lomareissulla en aja rahtia vaan lomailen jolloin pienempikin kuormattavuus piisaa kunhan tilat on mieluisat. Vuoteita on edessä alaslaskettava parivuode, takana parivuode ja pöytäryhmästä koottava parivuode. Pöytäryhmää ei ole koskaan vuoteena käytetty.
Onhan näitä joka lähtöön, ei raha ratkaise.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?isSearchRequest=true&scopeId=MH&usage=USED&makeModelVariant1.makeId=11300&makeModelVariant1.modelDescription=&categories=Integrated&minFirstRegistrationDate=2000-01-01&maxFirstRegistrationDate=2000-12-31&minConstructionYear=&maxConstructionYear=&minPrice=&maxPrice=&minMileage=&maxMileage=&minPowerAsArray=&maxPowerAsArray=&maxPowerAsArray=PS&minPowerAsArray=PS&fuels=DIESEL&ambitCountry=&zipcode=&vehicleLength=&licensedWeight=&bunks=&axles=&climatisation=&emissionClass=&emissionsSticker=&daysAfterCreation=&vatable=&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&numberOfPreviousOwners=&adLimitation= @timppa
http://www.nettikaravaani.com/weinsberg/519-cdi-4x4/1435632
Siinä yksi aika passeli matkamökki tällaisen köyhän käyttöön jolla raha tekee tiukkaa ja joutuu vain nolosti alkovia intergroidun sijaan miettimään. Tuossa ei tosin ole kunnollista takatallia ja sohvaryhmän sijaan olen poikittaista parisänkyä vailla. Voipi olla, että en löydä sopivaa käytettynä, mutta onneksi uusia saa. -tapani-
Onhan tolla vielä hintaa köyhälle karavaanarille. Polkupyörät on kyllä hankala ottaa mukaan, mut jos ei tarvii, niin eihän se haittaa. Onhan se Mersu, joten pikkupuutteet ei haittaa. Pakko ajaa Fiiatilla. Tuomo
Tapani on varmaan valinnut tuon linkin sen ajankohtaisuuden takia. Tähtien sota -teemaan sopii tuommoinen. En kyllä kehtaisi moisella ajella vaikka olis rahaa ostaakin, on se niin naurettavan näköinen "teknohökötys".
mot
Käyttäjän lisäys viestiin 18.12.2015 klo 08:32:14 Katsoin vielä kuvat. Aivan omituinen ja synkkä sisustus! Ei tuo ole tarkoitettu normaaliin matkailuun.
Ison ruumisauton näköinen.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.