matkailuauton hankinta

SOKKA ISMO 06.12.2015 18:51

Minulla on ollut asuntovaunu 80 luvun lopusta asti ja nyt harkitsen asuntoauton hankintaa.Saisinko vinkkejä millainen auto kannattaa hankkia? Pitää olla sellainen että toimii myös talvella.Rahaa voin käyttää 30-40tuhatta euroa.

KOISTINEN TOIVO 06.12.2015 19:17

Sohasit ampiaispesää. Ensinnäkin auton malli, minkä haluat. Indekroitu, kallis, mutta yleensä paras talviauto. Puoli indekroitu, Toiseksi kallein, hyvä taiviauto, mutta keula kylmempi. peltikuori, eli retkiauto. Hyvä, ja monesti lämmin, mutta ahdas. Alkovimalli. Korkea, yleensä halvin. Lämmitys puhallin, halvempi. Alde, eli nestekiertoinen, kalliimpi. 30-40 tuhatta tarkottaa käytettyä. Siinäkin haastetta saada hyvä, ja kuiva. Sitten vielä onnikoista rakennetut, jos kortti riittää Toivopoika

EEROLA TEEMU 06.12.2015 23:55

Toivopojalta hyvä alustus mistä voi lähteä asiaa miettimään. Ota muutama kuukausi aikaa ja käytä se aktiivisesti asian kehittelyyn. Kyseessä on kuitenkin melko iso hankinta, mitä ei kannata mokata. Kynän ja paperin käyttö on ihan suotavaa, kun kirjoittaa ylös omat toiveensa. Kannattaa myös käydä lukaisemassa sivuston asiahausta matkailuautosta/ hankinnasta kirjoitettuja juttuja/perusteluja.

No, paperilla ja mielipiteitä lukemalla tai miettimällä ei kuitenkaan pääse samaan kuin omia kokemuksia hankkimalla. Esim. viikonlopun pituinen m- auton vuokraus maksaa jotain, mutta niin voi käytännössä päästä paremmin selville mieltymyksistään ja välttää kalliita erehdyksiä. Hyvin valmisteltu hankinta tuottaa parhaan tuloksen.

SUOKKO OIVA 07.12.2015 01:46

Kuten Teemu jo sanoikin niin vuokraamalla erilaisia malleja viikonlopuiksi niin vastaan tulee sellainenkin mikä tuntuu sopivalta, Ensiksi kuitenkin kannattaa miettiä nuo Toivon esittämät vaihtoehdot.

LAINE MARKKU 07.12.2015 11:07

Hankinnan kannalta tärkeä miettiä myös aikooko käyttää sitä ympäri vuoden esimerkiksi talvipakkasilla vai ainoastaan kevät-kesä-syysaika, jolloin selviää kevyemmillä järjestelmillä lämmityksen ja eristyksen suhteen.

Kuinka paljon ajaa vuosittain eli jos on aktiivisesssa käytössä liikkeellä tai satunnaisesti ja oleilee esimerkiksi karavaanialueella?

Tutustumalla liikkeissä autoihin, saa myös nopeasti tuntuman, millainen sisäjärjestys miellyttää ja montako henkeä yöpyy pääsääntöisesti, Kahdelle on hyviä vaihtoehtoja. Jos on lapsia tai lapsenlapsia mukana, onko hyvä olla valmisvuode vai rakentaako joka yö esimerkiksi pöydästä ja penkeistä vuoteen, mikä on työläämpää mutta toimii, jos sen tekee harvoin. Alkovi ja toinen perusvuode ratkaisee senkin ongelman.

Tavaratilan koko myös yksi näkökulma. Jos haluaa kuljettaa pyöriä sisällä, tarvitsee korkea tavaratilan, jonka haittapuoli on, että joutuu kiipeämään sänkyyn korkeammalle.

Haluaako erillisvuoteet vai yhteisen vuoteen, jossa takimmaisen on aina hankalampi nousta ylös.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 07.12.2015 11:26

Kuten jo edellä, vuokraaminen on ykkösasia, ei sitä autoa muutoin saa kunnolla tutkittua ja omia käyttötarpeitaan selvitettyä.

Itse jos nyt aloittaisin harrastuksen, en omaa ostaisi laisinkaan, satunnaiskäyttäjä vuokraa 50-60 tonnilla loppuikänsä juuri käyttötarpeisiinsa sopivan auton.

Integroidussa autossa on vuode aina nukkumavalmiina ja ylösnostettuna siististi piilossa.

Koskaan en suostu ostamaan autoa, missä jääkaappi on lattialla, on nöyryyttävää kaivaa olutpulloa lattialla köntysillään.

Itsellä takakeittiö on osoittautunut kaikista parhaiten toimivaksi, saa kokki touhuta omassa rauhassaan ja toiset pelata korttia pöydän ääressä, typerin esitys on keittiö keskellä autoa, kaikkien jaloissa.

Pitkälle ovathen nämä makuasioita, vaan kun itse olen Alvar Aallon kanssa funktionalisti, annan ykkösarvon toiminnan helppoudelle, kristallikaappeja en ole koskaan kaivannut. Niin ja alustanhan on tietysti oltava MB.

HUOVINEN TUOMO 07.12.2015 11:54

Kyllä oma auto pitää olla, jos haluaa lähteä matkalle milloin haluaa. Toinen juttu, jos on koiria tai muita eläimiä, niin harvassa vuokravehkeessä on sallittuja. Olutpullonkin olen saanut lattialla olevasta jääkaapista ilman könyämistä. Mammalle takakeittiö ei kelpaa, vaan pitää olla keskellä autoa. Meille alkovi ainut vaihtoehto, koska nukkumaan pitää mahtua useampia aikuisia ja useampi koira. takatallikin pitää olla suurehko, että useamman viikon matkalle mahtuu kaikki tarpeellinen tavara. Me kun oltiin ostamassa autoa, niin pieleen olisi mennyt, jos emme olisi saaneet neuvvoja ystäviltä ja koe ajamalla montaa eri mallista autoa ympäri Suomea. olemme nykyiseen autoomme erittäin tyytyväisiä ja jos joskus on rahaa/tarvetta vaihtaa, niin luulen auton olevan samanlainen. Alustana Dukato, enkä voi moittia. Kokemusta ei Mersun alustasta ole, mutta taitaa niillä hintaa ainakin enemmän olla. Jokainen tarvitsee itselleen/perheelleen omanlaisensa auton/vaunun. Tuomo

HAAPANEN TIMO 07.12.2015 12:11

Pohjaratkaisu edellä kannattaa mennä. Ensimmäistä autoa hankkittaessa (vaunukokemus kyllä auttaa) ei oikein tiedä mikä lopulta on se mieluisin sisutus, vuokra-auton kokeilu auttaa tähän.

@timppa

SOKKA ISMO 07.12.2015 16:43

Aletaan pa selvittämään tätä Toivopojan ampiaispesää. Malli on kutakuinkin selvillä,puoliintegroitua olen ajatellut,lämmityksenä itse pidän nestekiertoista ja lattialämmityksellä parhaana vaihtoehtona,ilmalämmitys on tietysti nopeampi lämpiämään,mutta ei minulla ole kiire. Käytettynä tietenkin,mutta jos neljän kympin auto ei ole kuiva niin unohdan koko jutun.Sehän tarkoittaa että autot ei kestä "kuivana "kuin muutaman vuoden. Kortti ei riitä kuin 3500kg painavaan autoon. Sisustus ei ole niinkään ongelma,on tarkoitus testata vuokra-autolla,kunhan tiedän mistä aloitan. Valinnan vaikeus tulee juurikin siitä että mikä on hyvä talviauto,tekniikan kestävyydet ja korin tiiviinä pysymiset,talvella liikkumiset,ajomukavuudet yms. On tarkoitus käyttää autoa ympäri vuoden ja vaimon kanssa kahdestaan,mutta kaksi varavuodetta olisi hyvä olla satunnaisia vieraita varten.

KOISTINEN TOIVO 07.12.2015 18:43

Siinäpä savottaa onkin saada kelpo peli sillä hinnalla, Kyseeseen tulee minusta silloin joko indekroitu, tai alkovi euto. Joitain uudempia puoli, indekroituja on jo nostovuoteella. Tosin indekroitu kunnolinen on kyllä aika konsti peltikuori on minusta tukevin koriltaan kokoaikaiseen ajoon, myöskin sutjakkain liikenteessä. Mutta siihen ei kannata kuvitellakkaan majoittaa kahta enempää, korkeintaan ihan välttämättömän tilapäisesti. Tosin siinäkin pieni konsti, esimerkiksi casalla, jos niiden pitkittäisten petien väliin rakentaa laverin, niin sillon siihen kolme, jopa neljä jos on ihan pieniä lapsia mukana. pöytäryhmään voi saada yhdelle pienelle petin. Mutta se asuminen onkinh sitten useammalla hengellä hyvän tahdon touhua. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 07.12.2015 19:00

Saahan tuolla rahalla uuden veroisen auton.

@timppa

JANHONEN MATTI 07.12.2015 21:08

Samalla kun harkitset, että millaisen hankit niin harkitse myös mistä ostat.

Yksi varteen otettava m-auton ostopaikka on Saksa. Tuolla budjetilla saa toisiaan lähes uudenkarhean auton mitä sen käyttöön tulee ja hyvillä varusteilla.

Tässä yksi osoite jossa on hyvä etsiä autoa hyvin monilla hakumääritteillä. www.mobile.de

Noista Transuista mielestäni on paras pitää näppinsä erossa. Niitä saa kyllä aika halvalla, joka jo sinällään viestii jostakin.

NIEMINEN HEMMO 09.12.2015 09:11

Tuntuu viestit poistuvan, vähän kun ohitetaan aihe. Nettipalstoja kun lueskelee, niin moni Fiat on 2.2 koneella ja näissähän niitä ongelmia tuntuu juuri olevan ja näin ollen tulee väkisinkin olo että vältä, jos mahdollista. Monissa Transiteissa sama mylly ja samat probleemat. Toinen tekniikkapuolen ongelma varsinkin lastutetuissa kytkin ja suuttimet, eikä se laatikkokaan vahva ole. Tosin näihin vaikuttaa paljon ajotapa. Alustoista Mersu on varmaan paras, mutta mielenkiintoinen voisi olla myös Transit 2.4 paripyörillä ja mieluiten tietty täysintegroituna, (onkohan edes valmistettu), mutta niihin tuo budjetti ei taida riittää. Vuokraus on paras aloitus ja tietysti koeajelut eri alustoilla ja moottorityypeillä. Alkon alustoissa pitää tietää, että on huollettu joka vuosi, muuten tulee arvokas remppa. Alkovimalleissa on hyvät ja huonot puolensa, mutta itse nyt auton vuoden verran omistaneena ottaisin tällä hetkellä aivan erityyppisen kuin vuosi sitten. Tosin kun ostaessa tekee järkevät kaupat niin hinnallisesti kuin muutenkin, niin jää hyvät vaihtomahdollisuudet jos ja kun mieli muuttuu. Tällaisin ohjein eteenpäin ja toivottavasti löydät mieluisan ja toimivan kokonaisuuden.

TOIVONEN MARTTI 09.12.2015 09:38

Jos valinta meinaa osua hiukan vanhempaan Fiiuun niin tuota 2.8 JTD -konetta yhteispaineruiskulla on pidetty tosi hyvänä ja kestävänä koneena. Voimaa riittää aika mukavasti ilman lastuakin ja kulutus on kohtuullista. Koneen ominaisvika on on pieni nykiminen 2200 kierroksen kohdilla pienemmillä vaihteilla ajaessa, ilmeisesti moottorinohjaus katsoo että kuormitus on niin pientä ettei tehoa tarvita ja pudottaa ruiskutusta mutta sitten lisääkin sitä hiukan heti. Tms. Vitosvaihteella kun on jo vähän enempi kuormaa sitä nykimistä ei juuri esiinny. Näin ainakin meidän autossa.

Ja vielä jos kyse vanhemmasta autosta niin Fiiun Maxi-alustainen on asuntoauton pohjaksi tarpeeksi tukeva. Olen siinä uskossa että etujousitus on vahvempi kuin kevyempään käyttöön tehdyissä, tosin sitten hiukan kova mutta samalla tukeva. Alkon alusta on sitten takapään osalta tosi hyvä, raideleveys on hiukan leveämpi kuin edessä ja se saattaa hiukan kiusata paksussa lumessa. Mutta Alkon alustalla varustettu on tosi tukeva ja menee kuin juna kovassa sivutuulessakin. Vielä jos on 16 tuuman vanteet on meno tukevampaa.

Asuntoauto on normaalikäytössä kantavuutensa ylärajalla. Tämä kannattaa ottaa huomioon alustaa miettiessä.

mot

LEPOLA SAKARI 09.12.2015 09:44

Fiat ei ole 2.2 koneella vaan sitä käyttävät Peugeot ja Citroen Fordin lisäksi. Kone on PSA:n ja Fordin yhteistyön hedelmiä. Fiatilla on omat koneet, 2.3 ja 3.0. Tuota kolmilitraista käyttää myös Pösö ja Citikka. Jos takavetoista haluaa niin Ivecon alustat ovat nykyisistä varteenotettavia valintoja.

KARJALAINEN ALPO 09.12.2015 09:51

Kyllä tälläkin hetkellä löytyy matkailuautoja Fiatin 2,2 l koneella nettikaravaanista 19 kappeletta.

JANHONEN MATTI 09.12.2015 10:08

Kun Ducaton III mallisarja tuli v. 2006 niin siinä yhtenä moottorivaihtoehtona oli 2,2 litrainen Fordin kone.

Vuoden 2011 mallivalikoimauudistuksessa tämä Fordin 2,2 kone korvattiin Fiatin omalla 2,0 koneella.

NIEMINEN HEMMO 09.12.2015 10:32

Onhan noita 2.2 koneellisia suurin osa ja olen jopa Fiiun tuolla koneella omistanut, tosin silloin kun mallisarja oli uusi, eikä kaikkia ongelmia vielä tiedetty. Kyllä ne tutuiksi tulivat niiden kahden vuoden aikana, jonka auto minulla oli. Nyt onneksi tietää jo kiertää tuon mallin. Moottori jopa ruostui päältä ihan oudosti, mitä nykyinen mallisarjaa vanhempi ei tee vaan on melkeen kuin uusi.

JANHONEN MATTI 09.12.2015 11:37

Jos Fiat-alustaisiin palaisin niin moottorina olisi v. 2006 saakka tehty 2,8 ltr. Siihen kun vahdattaisi jakohihan ja tarvittaessa vesipumpun niin monilta murheilta säästyisi.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 09.12.2015 16:48

Täällä on keskusteltu alustasta, koneista, lämmityksestä jne.

Kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista on käsittelemättä, nimittäin pohjaratkasu. On auto millä alustalla ja koneella tahansa, integroitu, puoli-intgroitu tai alkovimalli, niin ne jää kaikki toissijaiseen arvoon jos pohjaratkaisu ei toimi sitä käyttävällä porukalla.

Itse olen aina sanonut kun minulta on kysytty mielipidettä, auton tulee täyttää kaksi perusvaatimusta.

Siinä tulee olla "kulmapaikka" jossa voi löhötä jokaiselle siinä majoittuvalle. On täysin kestämätön tilanne jos autossa majoittuu talvella pidemmän aikaa esim. neljä henkilöä ja ainoat istumapaikat ovat kaksi kahden hengen sohvaa pöydän ääressä joissa pitää istua ryhdikkäästi kuten pulpetissa.

Autossa tulee olla tavaratila johon sopii kaikki mukana pidettävät kalusteet ja johon on pääsy ulkokautta.

Loput on mielipiteitä ja makuasioita nämä n. 35 v kokemuksella matkailuatoista.

Saksasta saa edullisesti vuoden tai kahden vanhoja matkailuautoja jota ovat olleet vuokrauskäytössä. Vuokrafirmat pyrkivät pitämään kalustonsa suht' uutena ja vaihtavat ne pian uusiin, autot ovat hyväkuntoisia. kun kaikki rikkoutumiset on korjattu vakutuksen tai asiakkaan piikkin. Autoilla on myös usein vähän ajettu, kun Euroopan välimatkat ovat lyhyitä.

Itsellä on juuri tuollainen vajaan vuoden vuokralla ollut auto jossa oli takuutakin ostettaessa yli vuosi jäljellä. Ostettaessa oli mittarissa 16,5 tkm

MERIKALLIO VELI-PEKKA 09.12.2015 17:32

Kylläpä täällä pohjaratkaisuistakin on ollut puhetta, jotain sanoin itsekin.

Tuo iso tavaratila perässä ei ole ongelmaton, nostaa usein perässä olevien sänkyjen korkeutta ja vaatii askelmia. Toisekseen, mulla ainakin tulee enimmäispaino vastaan, eipä siinä kummoista leiriä kuljetella enää, kun Hymerin oma paino on 3150kg ja maks.painot 3500kg.

Noista löhöilypaikoista, mulla pitkä sohva ja kääntyvät ja kaatuvat ohjaamon penkit, hyvin ovat tähän asti riittäneet.

HAAPANEN TIMO 09.12.2015 18:05

Pitää huomauttaa omasta kommentistani toissapäivänä ''Pohjaratkaisu edellä kannattaa mennä'' Aloittelevan vaanarin ei uutta pidä mennä ostamaan kun se vaihtuu jo seuraavana vuonna. Väärin ostettuja autoja on kauppojen pihalla vuoden ikäisinä ja se on kallista hommaa se.

Aloittaa edullisesta ja vaihtaa sitten kun tietää mitä haluaa.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 09.12.2015 18:28

On vain niinkin, että noilla hinnoilla se mallien erilaisuus on aika vähäistä. Muutama malli kaikilla tuossa puolensadan tuhannen hintaluokassa. Sanoisiko bulkkitavaraa. Pitää mennä kalliimpiin luokkiin, että saa vaihtoehtoja, tai omaa mallia teettää. Kotimukavuutta ei saa, mutta kopromissin. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 09.12.2015 18:48

Olen jyrkästi toista mieltä. Löytyy takatalli-erillispedit L-keittiöllä. Ilman takatallia ja suihku perimmäisenä. Poikittainen loukkovuode takana+talli. On erillisellä suihkulla tai ilman. Kaksoisvuode vessan vierellä+ L-keittiö.

Kyllä tuossa hintaluokassa tavaraa on parin-kolmen vuoden ikäisiä.

@timppa

KARJALAINEN ALPO 10.12.2015 18:09

Komppaan Markkua.

Minä vain tein niin, että ensin ostin halvan auton ja näin käytännössä lähdin tutkailemeen millainen pohjaratkaisu siinä pitäisi meidän käytössä olla.

Vuoden päästä vaihdoin vähän kallimman ja taas käytännön kokeilua reissun päällä.

Ja taas parin vuoden päästä vaihtoon.

Nyt on aika hyvä sekä teknisesti että pohjaratkaisultaan.

Muutamia toiveita vielä olisi, mutta nyt mennään tällä.

KOISTINEN TOIVO 10.12.2015 18:19

Kyllä. Petiä. ja tallia on monenlaista. Mutta keulapäätä on vain paria vaihtoehtoa pienillä variaatioina. On niillä kääntyvillä penkeillä, ja neljälle rekisteröitynä, tai sitten sitä kääntymättömällä etupenkeillä, ja kahtapuolta pöytää istuimilla kuudelle rekisteröitynä.

Toivopoika

KARJALAINEN ALPO 10.12.2015 19:29

Toivo, kyllä niitä löytyy vaihtoehtoja.

Meillä ei käännyt etu penkit, ainakaan vielä. Tai sitten minun voimat ei riitä. No vitsi vitsinä. Meillä on 6.lle rekisteröity ja kuudelle nukkumapaikka.

Takapöytäryhmä meillä on aina poikittaisena parivuoteena.

Edessä on pöytäryhmä, jossa on pöytä pitkittäin ja siinä kulmasohva. Ovi ja keittiö siinä kohdalla. Tv siinä ohjaamon ja oven kulmassa. Kaikki pöydän luota näkee sen.

Olemme tykästyneet.

Auto on 3500 kiloinen.

AHJOS TIMO 10.12.2015 21:29

Tämän ketjun aloittajalla on kokemusta matkailuvaunusta yli 25 vuoden ajalta. Aivan eri lähtötilanne kuin oli esim. minulla ensimmäistä matkailuautoa ostaessani, kun aiempaa kokemusta oli vain tavallisista henkilöautoista ja hotelleissa asumisesta. Nykyinen autoni täytti hiljattain 3 vuotta ja minulla on sellainen tunne, että juuri nyt se on parempi kuin upouutena aika monen takuukorjauksen, lisälaiteasennuksen ja uudelleenvalinnan jälkeen. Upouudessa on tietysti se etu, että itse tietää kaiken, mitä sille on tapahtunut, mutta silloin aloituksessa mainittu ostohinta pitää kertoa kahdella.

HÄKLI HANNU 10.12.2015 21:35

Ensin kolme vaunua ja hyvin meni 70 luvulla. Sen jälkeen kolme autoa Yksi itse rakennu Mersu Vaati kuorma-autonkortin ja kaksi tehtaan tekemää Molemmissa Ducaton alusta ja 2,5 TD kone, eivät olleet ikäloppuja kumpikaan mutta kaikkea pientä oli. ensimmäisestä meni vaihde laatikko ja aina jotain pientä. Uudempi temppuili sähköjen ja käynnistyksen kanssa. Jos lähti käymään ei sammunut ja sitten kun sammui ei lähtenyt käymään, no autosähköliike poisti ensin käynnistykseneston, meni joku kuukausi niin piti laittaa sammutussolenoidi ettei tarvinnut aina vaihdepäällä sammuttaa ja aina jotain pientä liki aina sähköpuolella. Etsi auto joka ei ole Ducaton koneella saatat päästä pienemmillä murheilla. Viimeisimpänä vitsinä tuo valojen säätö sisältä, varsinainen vitsi. On rakenneltu vaijerilla toimivia ja muita niksijä,myös tuo on turha ei toimi kuin muutaman vuoden. joku katsastusmies tietää tilanteen eikä edes kokeile kun tietää tuon turhan härpäkkeen olevan aina paskana.Enempää en hauku kun joku on löytänyt toimivankin. H.H

NIEMINEN HEMMO 11.12.2015 02:17

Pääasiassa jos kaksin liikkuu, niin alkoviauto on aika kätevä nukkumapaikkojen osalta kun ovat koko ajan käyttövalmiina ja "alakerta" jää kokonaan muuhun asuinkäyttöön. Ei tarvitse vääntää petejä pöytäryhmästä jne. On tietysti ilman alkoviakin olevissa pedit usein takana valmiina, mutta silloin neliöt on asuinosasta pois. Me lähdettiin myös halvemmasta liikkeelle, koska kalliimpaan päin on vaihto aina helpompaa, kuin toisin päin. Fiat on alustana yleisin ja remppaahan nykyautoihin on aina oltava valmis tekemään ja rahoistaan pääsee asuntoautoissa eroon kyllä, mitä uudemman ostaa.

TOIVONEN MARTTI 11.12.2015 08:59

Yhden yön yritin alkovissa nukkua joskus 80-luvulla. Matkaajan Transhotel oli vuokralla, muuten ihan käypänen auto.

Mutta koppikammo iski siellä alkovissa niin että piti kesken yötä tehdä petit alas. Vaimo kyljellään maatne tukki poispääsyn niin pahasti. Sitten vielä kuvittelin että menen yöllä pissalle niitä tutisevia tikkaita, ei kiitos! Senjälkeen en ole alkoviin kuvitellut meneväni.

Naisporukka lähti vaellusreissulle alkoviautolla. Näkyivät sovittavan kaikkien painavat rinkat sinne alkoviin. Loivassakin mutkassa meni kylkimyyryä liikenneympyröistä puhumattakaan. Paholaisen keksintö koko alkovi. Paitsi lapsiperheille.

mot

AHJOS TIMO 11.12.2015 09:33

Samaa mieltä mot:n kanssa alkovista. Sänky on olennainen asia auton valinnassa. Mielestäni mukavin on sellainen pitkittäinen sänky, jonka laidalle voi milloin tahansa istahtaa kiipeänättä. Saarekemallinen vienee eniten tilaa, kun siinä on kaksi käytävää. Erillisvuoteista ei tarvitse kiipeillä toisen ylitse ja siihen voi pyytää matkaseuraksi henkilön, joka ei halua nukkua kuljettajan kanssa parisängyssä. Muuten pitkittäinen parisänky on paras.

HAAPANEN TIMO 11.12.2015 09:49

Saarekevuode on yleensä lyhyt, tai lyhyyden tunne tulee siitä kun jaloille ei ole päätytukea. Lisäksi se usein kapenee jalkopäähän, ei oikein sovellu pitkälle vaanarille.

Linkissä meille sopiva pohjapiirustus, lukuunottamatta hubbettia joka myös pitkälle ihmiselle ahdistava ja pimentää auton tärkeimmän kattoluukun paikan. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=218994720&usage=USED&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&zipcode=&isSearchRequest=true&scopeId=MH&categories=PartlyIntegrated&makeModelVariant1.makeId=143&makeModelVariant1.modelDescription=T+37&pageNumber=1 Meillä vaatimuksena on erillinen suihku, L-keittiö, takatalli, erillisvuoteet. Kaasu-uuni kuuluu myös listaan.

Linkissä 2,5 vuoden ikäinen 13500 ajettu uuden veroinen auto.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 11.12.2015 klo 09:53:13 Kuvissa oleva auto ei kyllä mene täällä katsastuksesta tuon sängyn vuoksi, liian matala. Älyttömin hubbetratkaisu minkä olen nähnyt on sellainen jossa lattiassa on levy mikä poistetaan ja levyn alla oleva monttu antaa sisäkorkeutta.

HUOVINEN TUOMO 11.12.2015 09:56

Alkoviautoa puolustelen. Ovat kehittyneet 80 luvulta melkoisesti. Toki jos sairaus, tai joku muu estää kiipeämisen kerroksiin on valittava auto sen mukaan. Meille ei löydy muuta vaihtoehta, jotta kaikki sopii nukkumaan autossa. Koirat, aikuiset lapset ja pitäs vielä mamman kanssa sopia köllöttelemään. Joskus vielä vävykokelaatkin haluaa mukaan. Toki ei aina, mutta kun tarttee, niin mukava on sopia sisätiloihin kaikki nukkumaan. Tuomo

TOIVONEN MARTTI 11.12.2015 10:03

Tuon Timpan linkissä olevan auton kun ostaa niin maahantuontikatsastukseen vaan tuo katossa oleva sänky pois niin eiköhän korkeus riitä. Ja jos tuntee sängyn tarvitsevansa isompaa porukkaa varten niin sänky takaisin. Meillä se jäisi autotallin nurkkaan.

Kukaan ei perään kysy kun auto on kerran katsastettu täyttääkö se korkeussäännön vai ei.

mot

HAAPANEN TIMO 11.12.2015 10:15

Juuri näin. Itse jos ostain niin purkaisin hykötyken ja ruuvaisin kaapit seinään. Ovat pitäneet tikkaita siellä sängyn päällä ja heiluva sänky on naarmuttanut katon.

Tässä täsmälleen mun autoni, kennot katolla, kaasu-uuni valmiina ja tankkipullokin siellä on. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=218673061&isSearchRequest=true&categories=PartlyIntegrated&usage=USED&export=NO_EXPORT&scopeId=MH&makeModelVariant1.makeId=143&makeModelVariant1.modelDescription=T+37&pageNumber=1#

@timppa

UUSITALO MARKO 11.12.2015 10:28

Mikä estää Timpan linkissä olevaa autoa menemästä katsastuksessa läpi hubbetin kanssa? Jos auto on tyyppihyväksytty matkailuautoksi Saksassa, pitäisi sen kai mennä sellaisenaan läpi täälläkin.

TOIVONEN MARTTI 11.12.2015 12:44

Marko, ei se ole ihan noin yksinkertaista. Matkailuauto kyllä, mutta kun tuo korkeussääntö on tehty verovapautta koskien. Se on voimassa vain Suomessa kun joka maa saa vielä sumplia noita autoveroasioita itse.

"M1-luokan matkailuauto on autoverosta vapaa ajoneuvo, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,90 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998)."

mot

Käyttäjän lisäys viestiin 11.12.2015 klo 13:12:06 Löydettävissä http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/matkailuauto

AHJOS TIMO 12.12.2015 10:58

Kenen valmistama tuo on?

TOIVONEN MARTTI 12.12.2015 12:13

http://www.giottiline.com/%C3%9Cber-uns/

KONONEN HANNU 12.12.2015 17:23

Älä ihmeessä hanki matkailuautoa ! Todella pöljä hankinta. Olet valtion lypsylehmä parhaasta päästä.Verot ovat älyttömiä,kun valtionvarainministeriössä ei osata laskea veroja oikein kuten henkilöautoissa. Käyttökulut ovat korkeat,vakuutusmaksut melkoiset jne. Palvelut maksaa melkoisesti; kuten leirintä,lauvamatkat,huollot ... Säästä rahasi ja sijoita vaikka pörssiosakkeisiin,niin tuotto on kohtalainen. Matkailuauto on kallis investointi ja käyttö poskettoman hintainen ja jällen- myynti sattumanvarainen.

JANHONEN MATTI 12.12.2015 18:16

Voisiko kirjoittaja hieman selventää, kun ei ihan auennut.

"Verot ovat älyttömiä, kun valtionvarainministeriössä ei osata laskea veroja oikein kuten henkilöautoissa."

KOISTINEN TOIVO 12.12.2015 18:42

Riippuu vähän, miten ajattelee.. Pörssihomissa on noustu kaulakiikkuun. Meilä höpöauton verot ovat henkilöautoa pienemmät. No se hintapolitiika on kyllä oikein, tosin henkilöauton hinta putoaa vielä rajummin.

Mekin, kun aikanaan vuokra autoa kokeiltiin. Puhelin, josko jatkettaisi vuokraus linjalla, nin voitaisiin myös hotelli matkoja harrastaa. Tyly vastaus. Oma ostetaan. Ei halua aina alkuun, ja lopussa siivota vierasta vuokra-autoa. Kytätä, millon sattuu, ja millaisen saamaan. Oma on aina valmis, ja tietää siivot. Ei ole pakko mennä, jos ei huvita, mutta vuokra-autolla on mentävä, kun sen varaa. Oman voi pistää seisontaan, jos ei tarvi. Rumispaidassa ei ole taskuja

Tosin aloittaja kyseli auton mallia, eikä sitä aikooko ostaa. Toivopoika

EEROLA TEEMU 12.12.2015 21:03

Kirjoitat Toivo asiaa. Pitäähän sitä olla varaa sen verran, että pystyy pitämään omaa m- autoa pihassa odottamassa täysissä varusteissa matkaan lähtöä. Kun on löytänyt kunnollisen "oman maun" mukaisen matkahotellin, niin ei sitä kannata ryhtyä edes miettimään jotain hankalampaa vaihtoehtoa. Vuokraamoilla käynnit ovat ihan toisten juttuja.

Ehkä olen väärä henkilö ottamaan asiaan kantaa, koska ensimmäinen m- automme otettiin käyttöön karvan verran yli 40 v sitten. Se oli omatekoinen aaltopelti- Camionette. Sitikkamiehiä taidat olla Sinäkin, ainakin ha- puolella?

KOISTINEN TOIVO 13.12.2015 09:23

En ole koskaan ollut merkkiuskollinen. Autot ovat rautaa vain. Sitikka tuli "vahingossa" meille. Niihin aikoihin oli poistumassa mallistosta pösöllä 306 mallit, ja sitikalta xsarat. Siinä hötäkässä tämä ostettiin. Kuten aina, minun hosuminen menee mettään. Kun tuo oli ostettu, niin myyjät kauppasivat noita varustettuna vakionopeus säätimellä varustettuna. Toivopoika

JANHONEN MATTI 13.12.2015 12:05

Itsellä on kuudes m-auto alla, 5 eri merkkiä ja kahta alustamerkkiä on ollut. Kaikkia on pitänyt kohennella yhtä yhdestä paikasta ja toisesta toisesta, jopa sellaisia jotka on olleet kun "pakasta revästyjä", jopa Hymeriä. Toki autokohtaisia eroja kustannuksissa on ollut. Yhtään m-autoa en ole Suomesta ostanut, enkä osta.

Olennaista on aivan ensimmäisenä arvioida oma käyttötarve ja paljonko rahaa halaa sekä autoon että harrastuksen yleensä käyttää. Siitä se lähtee.
Auton hankintabudjettiin kannattaa aina sisällyttää aina erä, jolla auton huoltojen ja tarpeellisten kulutusosien vaihdon jälkeen saatetaan ns. omille jäljille. Ts. ajatella niin, että hankintahinta on auton hinta + omille jäljille huollon hinta. Tämä on halvempi ratkaisu kun ajamalla selvittää huollon ja korjauksen tarve.

Talvikäytön osalta autoja on kahtaa lajia, niitä jotka soveltuu Suomen olosuhteissa 3/4 vuodenajan (huhtikuu-marraskuu) käyttöön ja muutamia harvoja jotka soveltuu ympärivuotisen käyttöön Jos taas aikoo olla talvella vaikka Espanjassa tai Portugalissa niin siihen riittää 3/4 vuodenajan auto ihan hyvin.

Kannattaa katsoa, että <3,5 tonnin autossa on kantavuutta niin paljon, että 3,5 kokonaismassan ylitys käytössä jää johonkin 100 kg max.

Pohjaratkaisu on aika tärkeä asia, koska se vaikuttaa asumismukavuuteen kohteessa. Itse koimme huonommaksi pohjaratkaisuksi sen kun takatallin päällä oli poikittainen parivuode ja jonne kiivettiin ahtaasta kolosta tikkaita. Ei hyvä. Jopa vaatekaapit oli sijoitettu tämä umpiperän seinille. Ei mitään järkeä.

Nykyään on tullut suorastaan muotiin puoli-integroidut auton eri versioon ja monet haaveillee täysintegroidusta. Niilläkin on omat hyvät ja huonot puolensa. Nykyinen autonrakennustyyli vuoteet takatallin päällä, saniteettila ja keittiö keskellä ja "olohuone edessä" tekee autosta kanakopin ja pimeän. Hyvällä pohjaratkaisulla oleva alkoviauto puolustaa edelleen paikkaansa vaikka lapsiperheen autona tai jos vaikka lapsenlapset on reissussa mukana. Siihen saa aidosti 4-5 makuupaikka, ilman että koko auto on yöaikaan yhtä siskonpetiä. Alkoviautojen - ja muidenkin - kohdalla puhutaan ajettavuudesta, kun oikea termi olisi puhua loma-asunnon ajettavuudesta. Hevoset ja vääntö on kova sana nykyisin, keittiö saa olla millainen tahansa.

Yksi asian on tämä autoihin rakennettu pintalux, vitriineineen, ledeineen, ja jalopuujäljitelmineen. Tosiasia on, että näillä ei ole merkitystä suhteessa matkan laatuun, vaan esim. auton luotettavuus ja toiminnallisuus on paljon tärkeimpiä tekijöitä matkalla.

KNUUTILA ARI 13.12.2015 12:09

M-auton hankinta on vähän vaikeempi nakki uusi vai vanha pitkä tai pätkä hinta?. Pitkälti tunne kysymys. Mitä teet,minne meet. Kokoonpano millä kuljet .Koirat kissat anoppi ?.Kun nämä kysymykset ovat paperilla on helpompi edetä tässä kyseisessä tapauksessa...Minun K-autoilu hisroriani on; . Pienestä 580 isohkoon 700 ,isohkosta 700 peltikuoriseen 600 ,sit on tää 569, jolla ajellaan päivittäin .Mahtuu ruutuun, terhakka sanalla sanoen meidän molempien lulla .Siis pariskunnalle tarkoitettu xxxxxliiteri.Mutta se on mielestäni tärkein kuka missäkin nukkuu. Ja et lämpöä riittää..... kaikkien matkustavaisten vällillä!

Käyttäjän lisäys viestiin 13.12.2015 klo 12:13:14 Jauhosen Matsu oli nopeempi

SOKKA ISMO 13.12.2015 12:54

Kiitos mielenkiintoisista mielipiteistä kysymykseeni. Keskustelu jatkukoon. Minun pudetti riittää käytettyyn m-autoon.Matkustetaan ympäri vuoden pääasiassa kahdestaan,tai on meillä tällä hetkellä cokkeri koira.Lapissa olisi tarkoitus käydä,laskettelukeskuksissa talvella ja kesällä muuten vaan.Vaunu on ollut Himoksella,Sappeessa,Messilässä ja Kalpalinnassa kausipaikalla,mutta nyt päätettiin että kierretään eri paikoissa.Matkailuauto olisi varmaan kätevämpi vaihtoehto reissata esimerkiksi lapissa.

KOISTINEN TOIVO 13.12.2015 13:55

Alkovimalli on moneltaratkaisulta erittäin hyvä. Mutta pari asiaa jäi meillä kiinni. Ensinnäkin ikää tule, niin on hankalanpuoleista kiivetä sinne ylös petille, ja alas. Vielä toisen pitää laidalla nukkujan yli könytä. Toinen vähäisempi on korkeus. Pitää ajaissa muistaa se, ettei tule avoautoa. Myös meillä sen takia, ettei suojaa autolle ollut niin korkeaa. Talviautona kuulemma usea alkovimalli on kylmä sieltä parvelta, en tiedä nykyään. Toivopoika

JANHONEN MATTI 13.12.2015 14:34

Joskus omistin kaksoispohjalla varustetun alkovimallin Euran Siinä alkoviin oli viety oma lämpöputki. joka kiersi alkovin ulkoreunoja. Hyvä ratkaisu, ja hyvä oli Eura autona muutenkin.

VEIJOLA ESA 13.12.2015 18:31

Nyt on niin kovasti muodissa nuo pitkittäisvuoteet ( ns.erosängyt :-)) ja q pedit joihin kieltämättä erityisesti jo liikuntakankeutta potevien on helpompi nousta. Poikittaisparivuoteessa on kuitenkin omat hyvät puolensa. Siellä kun kaksi ihmistä lämmittää makuusopen tilan ja toisensa, muun asuintilan lämpötilan voikin yöajaksi pudottaa alemmaksi ellei siellä asu muita, jolloin säästyy kaasua ja kilowatteja. Auton taka-akselin ylitys on yleensä lyhempi, jolloin takapuskuri ei niin helposti rouhi maata kuoppaisella tiellä ja autosta saadaan hieman lyhyempi, jonka saa helpommin parkeerattua ruutuun. Poikittaisvuode jättää paremmin tilaa myös kunnon vaatekomerolle, kun taas pitkittäismalleissa vaatekaapit sijoitetaan usein sänkyjen alle. Mielestäni poikittaisvuode mahdollistaa auton pohjatilan tehokkaamman hyödyntämisen. koska käytävätilojen määrä vähenee. Jos haluaa vältämättä erillispedissä maata, niin etuvuode tarjoaa silloin molemmille ruhtinaalliset nukkumatilat edessä ja takana jos reisussa ollaan kahdestaan. Mutta kuten sanottu mallin valinta mieltymysten ja käyttötarpeiden mukaan :-)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.