- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Rekkamiesten konsti
Rekkamiesten konsti
Heikki puhuu kokemuksistaan jollainen hän "ittse" on ollut ennen kun hän kasvoi isokksi pojaksi ja ryhtyi teitten kunkukksi ,hyi sinun juttujasi kun haisee.Nimimerkillä kokemusta on raskaan kaluston asennuksista ja rajoitimista.Tämä ei ole provokaatioksi tarkoitettu,lisää en kommentoi: TV Kulkuri
Entisenä,työnantaja ei kustanna mulle dikikorttia eikä sitä päivityskurssia,rekkakuskina sanoisin.Se on maailman sivu ollut niin ettei se hermo pidä suurimmalla osalla ajaa jollottaa satoja kilometrejä sitä hikistä 80km/h.Eikä siihen puutu poliisikaan,kyllä se on silloin sallittua.Toisaalta,kun näet esim.moottoritiellä kuinka sen vajaan 10km takia takaa tuleva rekka pistää vilkun vasemmalle.Mitä siitä silloin pitäs ajatella?Lähetetäänkö ohittajalle suoraan sakkolappu,mutta mistä syystä?
Radiossa antavat lähes päivittäin liikennetiedotuksia; "siellä ja siellä liikenneonnettomuus. Raskaan ajoneuvon nosto käynnissä..."
Allu vaari
Hämäläisen Markulle. Jos ajat 40km/h rajoitusalueella 45km/h, saatko sakot ylinopeudesta? Et. Jos ajat 60km/h rajoitusalueella 67km/h saatko sakot ylinopeudesta? Et. Jos ajat 80km/h rajoitusalueella 89km/h saatko sakot ylinopeudesta? Et.Mutta jos ajat 80km/h rajoitusalueella 90km/h saat sakot. Mutta miten noin yleensä ajattelet liikenteestä? Sinullahan on oikeus 80km/h rajoitusalueella ajaa vaikka 50km/h jos se nopeus sinun mielestäsi on turvallinen nopeus.Ajatteletko niin että kaikkien muidenkin mielestä se 50km/h on oikea nopeus, koska sinunkin mielestäsi asia on niin? Yritätkö keinoja kaihtamatta estää muita ohittamasta sinua, koska sinähän olet oikeassa, ja kaikki muut väärässä? Vai voitko mahdollisesti jopa väistää, jos jollakulla näkyy olevan kiireempi kuin sinulla? Mun mielestä se liikenne toimii parhaiten jos osaa katsella edes vähän omaa nenää pitemmälle. Että ei aina ajatella että minulla on oikeus tehdä näin ja näin, muut alistukoot siihen. Eli esim. olen joutunut pysähtymään risteykseen jonkun liikenneesteen takia. Samaa risteystä lähestyy toinen auto kolmion takaa, ihan vaikka henkilöauto. Niin näytän sille kädellä että tule vaan, että kaikkien ei välttämättä tarvitse siihen pysähtyä, kun mä olen jo jonkun muun syyn takia joutunut siihen pysähtymään.Eli mun mielestä on parempi tapa toteuttaa sujuvaa liikennettä, kuin se että kaikki ryppyotsaisesti pitävät kiinni omista oikeuksistaan.Mites sun mielestäsi asia on?
Allanille. Jos radiosta tulis aina liikennetiedotus kun henkilöauton nosto on käynnissä, tuskin sieltä enää muuta ehtisikään tulla. Eli kun nyt taas sataa muutama sentti lunta kehä kolmoselle ja tulee 250 peltikolaria, niin usko tai älä, se ei tarkoita että 250 rekkaa on kyljellään pitkin penkkoja, kyllä se tarkoittaa ihan muuta. Arvaatko ollenkaan mitä?
"....Sit siinä on peräkkäin karavaanari ehkä jollain 12m:n yhdistelmällä ja se rekka, tai jospa se onkin täysperä niin 25m:n yhdistelmällä. Ne yhteensä onkin jo niin pitkä letka että vähänkään arempi henkilöautokusk...."
Jos minulle käy niin että edessäni on edellä esitetynlainen letka, tai se tyypillisempi, kolme itärekkaa puskuri puskurissa, ja sattuu olemaan alla pelkkä Jeeppi ilman Knaussia, niin teen niin että riippumatta siitä olisiko ollut mahdollista ampaista koko letkasta ohi kerralla, ohitan vain sen letkan viimeisen ja tungen vaikka väkisin siihen puskurien väliin ja hidastan kunnes välimatkat kohtuulliset. Sitten ohitan seuraavan ja sama juttu.
Perkele jos pitää ajaa tappituntumassa ja sotkea muitten ohitusmahdollisuus ihan vaan siksi että itse ei pääse!
M Arkku. (ei sitten provon pätkääkään)
Anttilan Markulle. Se rekka joka lähtee ohitukseen vaajaan 10km/h takia, lähtee ohittamaan myös toista rekkaa moottoritiellä kun nopeus-eroa on ehkä vain 3km/h. Katso hyttiin ja kas siellä istuu nuori kuski. Mä ja muut vanhemmat kuskit ajaa jonkun 82-83km/h. Sen takia vähän yli että pomo ei pääse sanomaan että olet yrittänyt kerätä tunteja (taas). Siihen vauhtiin kuule tottuu niin, että esim mökille mennessä mä jään ajamaan jonkun rekan perään vaikka olis 100km/h rajoitus. Se kun ajaa sitä nopeutta jota ajan yleensä kaiket päivät.Ohitan sit kun muija käskee.
Valkaman Markulle. No sulla on just oikea karavaanari ajattelutapa. Sulla taitaa olla oikein sellainen poliisi jeeppi.On se vaan hyvä että joku opettaa oikeita tapoja kanssakulkijoille. Mutta eihän sille tietysti mitään voi jos tietää olevansa aina oikeassa, ja kaikki muut väärässä. Se on just se oikea suomalainen tapa ajatella. Pitääkin alkaa ajaa lähempänä edelläkulkevan rekan perää jos satuttais vaikka kohtaamaan. Olis kiva nähdä kuinka teet väkisin tilaa Jeepilläs kahden 60 tonnisen yhdistelmän väliin.
Heikille: kyllä saa sakon 45km nopeudesta 40km rajoituksella. Varma tapaus viime vuoden puolelta. Poliisi sanoi että 44km ei olisi aiheuttanut sakkoa. Asia jota ihmettelen kun ajan joka kesä vaunu perässä siis Etelä suomesta pohjoiseen n. 85-88 mittarinopeutta koska tiedän mittarivirheenikin tarkkaan. Silti en juuri koskaan tavoita toista vaunua, mutta tuon tuosta joku rekka tavoittaa minut...ristiriitaista...siitä huolimatta aina heti sopivaksi katsomani paikan tullen näytän vilkulla ohitusmerkkiä ja hellään kaasun, tilanteen mukaan hiljennän enemmänkin. Ja kuski kiittää komeasti, ja mulla hyvä mieli. H-autoilijat sen sijaan ei kai ikinä opi tajuamaan tätä peliä ja lähtee ohi sitten kun tilaisuuskin on käytännössä ohi.
Ilmeisesti juppi-audien keräily ojista ei ole radiolle uutinen.....
Rekkojen nostolla sen sijaan on merkittävää informaatioarvoa kansalaisille.
Älä sinä Heikki ota näitä palstan juttuja henkilökohtaisena hanskanheittoina. Täällä vain peilataan kavereiden kokemuksia paanoilla. Eikä pelkästään Juupajoki-kehäkolmonen -Vuosaari akselilla, vaan kyllä mukana on ilmiöitä väliltä Turkki-Portugali. Väliä Sotkamo - Sisilia unohtamatta...
On hienoa olla terveellä tavalla ylpeä omasta ammatistaan ja työstään. Vain sillä asenteella jaksaa työssään ja kehittyy!
Elämme alati muuttuvassa maailmassa ja kylmä totuus on se, että liikennekulttuuri on muuttunut osin huonompaan suuntaan. Myös rekkojen osalta. Sekin on kiinni meistä kuljettajista. Ei ajoneuvoista.
Suomen maanteille on tullut ulkolaista ajokulttuuria viime vuosikymmenen aikana ja sitä ei voi olla huomaamatta!
Se siitä. Ajetaan me sääntöjemme mukaan omaa tahtiamme, eikä välitetä Pedrojen, Aleksien ja Urmaksien puuroista ja velleistä...
Allu vaari
Allu vaari
On se kyllä omituista kuinka toiset ajoneuvot ärsyttää enemmän kuin toiset.Ajelin aamulla 2 kaistaista yksisuuntasta 80-70km/h rajoituksella olevaa tietä.Yritin ajella semmosta rajoituksen mukaista vauhtia,liikennevaloista kun lähdettiin viereisellä kaistalla oleva alkoi arpomaan liikkeellelähtöä varten sopivaa vaihdetta.Kun oli päästy n.100m eteenpäin ja minä olin vaihtanut oikeanpuoleiselle kaistalle ajaen sitä rajoituksen mukaista pikkusen reilua nopeutta tämä sama hyssyttelijä ajoi vauhdikkaasti ohitseni.Mutta annas olla kun päästään maantielle 80 alueelle niin kyllä silloin nussitaan muun liikenteen jaloissa.Noin se vaan menee,hakekaa syyllisiä kuka haluaa.
".. No sulla on just oikea karavaanari ajattelutapa."
Eikö vain. :)
"..... Olis kiva nähdä kuinka teet väkisin tilaa Jeepilläs kahden 60 tonnisen yhdistelmän väliin. "
Sä et oikeesti haluu sitä nähdä. Mutta veikkaanpa vaan että et kuitenkaan päälle aja kun siihen väliin vaan hulluna tungen.
Joskus kauan sitten mulla oli ajokkina FSO Polle.
Oli melkoinen punainen vaate ( ja punainenhan se olikin) tuolla liikenteessä, Itäauto ja pakettiauto samassa paketissa. Aivan sama paljonko mulla oli (todellista) ylinopeutta, aina joku roikkui puskurissa ja pyrki ohi. Eli ei se ole ajoneuvotyypistä kiinni vaan tuosta "karavaanari/ rekkakuski/ taksikuski/Audikuski jne.kuski asenteesta.
Kaikkitietävä M Arkku
Tämäkin ketju Strömmerin Heikille. Aikuisen oikeasti tuskin minua voidaan syyttää joustamattomasta liikenteestä. Emäntä meillä joskus marmattaa, etteihän muutkaan huomioi toisia niin tarkkaan kuin minä, miksi siis minun pitää.
Kysymys onkin enemmän periaatteesta, onko tiellä nopeusrajoitus joka on merkitty liikennemerkkiin, vai onko nopeusrajoitus sakkoraja.
Poliisi yhtenäisti koko Suomen sakotuskäytännöt.
Poliisin huomautusraja on 6km/h ylinopeus, mutta tutkan näyttämästä vähennetään varmuuden vuoksi 3km/h joten todellinen huomautusraja on tuo rekkojen nopeusrajoittimien 89km/h.
Ilman vähennystä tuo 89km/h olisi juuri rikesakon raja.
Kun motarilla rekka, jonka rajoittimen nopeustoleranssi on 1km/h suurempi kuin ohitettavalla, ohittaa toista rekkaa menee matkaan jopa 6km ja vie aikaa jopa 5min. Näitäkin on nähty.
Ohessa vielä muistutuksena Hesarissa ollut sakotustaulukko.
Piti kirjoittaa tuohon alkuun Tämäkin ketju on alkanut elää omaa elämäänsä ja poissa alkuperäisestä aiheesta.
Tämän kuulin SuperFast lautalla vuonna 2006 kun istuin syömään rekkamiesten pöytään.
Neljä tuhdinkokoista rekkamiestä istui lauantai-iltaa vaasalaisessa ravintolassa kuten aina lauantaina. Iltakin päättyi kuten aina Maijan kyytiin polisiasemalle.
Pojat keskustelivat siinä kyydin aikana että mitäpäs jos vaihdettaisiin puolta siinä jyrkässä mutkassa. Niinhän se Maija kiepsahti kyljelleen, poliisi tempaisi takaoven auki kysyen SIIRYITTEKÖ?
Tähän rahtarit vastas kuorossa "olittekos sitoneet kuorman"
Algarvestakaj
"Kun motarilla rekka, jonka rajoittimen nopeustoleranssi on 1km/h suurempi kuin ohitettavalla, ohittaa toista rekkaa menee matkaan jopa 6km ja vie aikaa jopa 5min."
Tuota näkee saksassa kaiken aikaa, siinä sitten vaan körötellään sen ohituksen verran perässä, kun baana aukeaa niin taas mennään seuraavaan rekkasumaan saakka miljoonaa, eikä kuitenkaan kenenkään otsasuonet pullistele, siellä vaan mennään niin.
Kyllä muuten Saksassa Porsche ja Baader Maninhof Wagen (BMW)-kuskien otsasuonet ovat repeämispisteessä kun ne jää ohittavien rekkojen taakse.
Kun on joskus pelottanut niiden otsasuonten kunto kun on ohittanut rekan 20 - 30km/h nopeuserolla, meinaan ainakin valot on vilkkunut parin- kolmensadan metrin päässä samalla kun meikä on jo palaamassa takaisin oikealle ja kansainväliset sormimerkit on ollut käytössä, vaikka takana tulija on ollut horisontissa kun meikä on aloittanut ohituksen.
Osaan toki katsoa peiliin ja tiedän saksan autobaanojen nopeuserot.
Näiden Baader Mainhof Wagen kuskien eteen kun ei saisi mennä lainkaan, vaan heillä tulisi olla vasen kaista vapaassa käytössä.
Saksassa rekkakuskit ovat yleensä herrasmiehiä, eivätkä he tule eteen, samaa todellakaan ei voi sanoa Hollantilaisista rekkakuskeista.
Hollannissa on sattunut useammankin kerran, että rekka on lähtenyt ohittamaan toista rekkaa joka ajaa 60km/h, samalla kun meikäläinen on lähes kohdalla ohituskaistalla 110km/h nopeudella. Sitten vaan kokeillaan jarruja kunnolla.
Ajoin rekan perässä pienen kylän läpi jossain Ranskassa. Ahtaassa mutkassa vastaan tuli rekka ja peräkärryt kolhaisivat toisiaan,taisivat olla kuuroja koska viittominen oli reipasta. Siinä meni aikaa mutta asia selvisi. Lähdimme liikkeelle, vastaan tulevien kaistalle oli muodostunut pitkä jono. Siistin näköinen herrasmies valkoisessa paidassaan seisoi autonsa vieressä ja näytti rekkakuskille keskisormea. Ammattimies sai taiottua pakoputkestaan sellaisen mustan pölähdyksen ettei miestä eikä sormea näkynyt.
terv jelmi
Hämäläisen Markulle. Saksassa moottoriteillä on 3-kaistaa rinnakkain. Sinne keskimmäiselle kaistalle ei rekalla ole mitään asiaa, luulis että siitä Bemarit sun muut mahtuis kulkemaan.
Valkaman Markulle. No en aja päälle.Itse asiassa joskus olen joutunut jopa väistämään lepikon puolelle, ettei vastaantuleva liian pieneen rakoon ohittamaan lähtenyt henkilöauto jäisi alle. Mutta voihan sitä etupyörän pultinkannoilla paukuttaa hauskoja palkeenkieliä Jeepin kylkeen, jos se koittaa tunkea väkisin eteen. No ei tietenkään tahallaan, mut vahingossa. Mieti sitä kun seuraavan kerran annat ajotapakoulutusta maantiellä.
"Saksassa moottoriteillä on 3-kaistaa rinnakkain."
Ei siellä läheskään kaikkialla ole kolmea kaistaa SAMAAN suuntaan, elleivät äskettäin ole tehneet :=)
No ei ole ja sellainen kahden kaistan tie on hankala piirongille. Ohi pitäisi mennä mutta reilu satasen vauhti on sopimaton sinne toiselle kaistalle.
@timppa
Tilanne on Saksassa kaksikaistaisilla teillä menossa tai jo mennyt siihen, että oikea kaista on täynnä rekkoja, joista niistäkin osa ohittelee toisiaan olemattomalla nopeuseroilla päästäkseen edellä ajavan rekan perään. Näin kaksikaistaisista moottoriteitä on tullut muulle liikenteelle pitkälti yksikaistaisia.
Kolmekaistaisilla teillä on se ero edellisen, että rekkojen määrä on vielä suurempi kun kaksikaistaisilla ja ajoittain tuntuu rekkajonoa ohittaessa kun ohittaisi päättymätöntä junaa. 57 rekan ohitus kertavedolla ilman, että rekkojen välissä oli yhtään vapaata väliä on minulle ennätys.
Ja tietenkin näillä kolmikaistaisilla tieosuuksilla rekat vielä herkemmin tulee keskikaistalle tekemään järjettömiä ohituksiaan. Kielletty tai ei mutta niin vaan tapahtuu. Ja jos ei ole rekkoja niin sitten matkantekoa hidastaa nämä ikuiset tietyöt. Ei tarvitse kun päätiellä pistää kolmikaistainen tie kaksikaistaiseksi niin kyllä sillä vilkkaan liikenteen aikana saa 4-5 kilometrin staun aikaiseksi.
Saksan nopeat ja hyvät moottoritiet on enää pelkkä myytti. No ehkä joinain vuorokauden aikoina ja rekkojen sulkuaikana matka joutuu, mutta muuten ei.
Matilta tuli selkeä tilanneraportti. Kuin suoraan Hampurin eteläpuolelta! Saksassa moottoritiellä ajo kannattaa sovittaa viikonlopulle...
Joku liikenneguru laski jo Länsisaksan aikana vuosikymmeniä sitten, että jos kaikki autot tulisivat Saksan teille yhtäaikaisesti, niin autojen väli olisi 45 metriä.... Siis kaikilla teillä!
Allu vaari
Nuorena miehenä sain käytännön koulutusta motarin ruuhkan synnystä. Floridassa on tie -95 viisikaistainen. Ajelimme ko. tietä etelän suuntaan kun meno loppui tykkänään ja tie oli autoja täynnä joka kaistan osalta.
Kolmisen tuntia myöhemmin olimme liikkuneet n.40 km. kun tapahtuman syy selvisi. Vastapuolella, pohjoiseen johtavalla osuudella oli mootoripyöräonnettomuus, meidän puolellamme ei mitään.
Siihen että 40 km. tulosuuntaan autot seisoivat riitti se että kaikki nostivat hieman kaasujalkaa nähdäkseen vastapuolen tapahtumat. Liikennevirran hidastuessa kaikki viisi kaistaa täyttyivät ja välit menivät kiinni. Kaukana takana homma tyssäsi kokonaan.
Noilla main: http://tinyurl.com/33lcpt2
@timppa
Joskus tuolla Saksan liikenteessä on noita stau stoppeja jopa ilman mitään ulkoista syytä. Hannoverin ja Kölnin seudulla etenkin aamusta tuttu ilmiö. Kun liikennevirta kasvaa kyllin suureksi ja ollaan lähellä tien läpäisyrajaa niin syntyy marssirivistöstä tuttu ilmiö, keulassa marssitaan normaalisti, keskiosa soutaa ja huopaa ja peräpää seisoo ja juoksee vuoronperään.
"Mutta voihan sitä etupyörän pultinkannoilla paukuttaa hauskoja palkeenkieliä Jeepin kylkeen, jos se koittaa tunkea väkisin eteen"
Joo, eikö ookkin kivaa.
Kerran vedin kunnon viirut kusipääBussikuskin ajokin kylkeen Patrolin (ylileveillä) eturenkailla kun tunki väkisin rampista päälle enkä voinut väistää kun oli ohittavaa liikennettä. Ihan nätit jäljet jäi.
M Arkku
Mukavaa, että tuodaan ilmi nuo keskisen euroopankin liikenneongelmat. Niihin verrattuna tuntuu aika naurettavilta nämä meidän pikkuongelmat. Rekkojakaan ei teillä näy kun harvakseltaan ja kuitenkin ne on visiin aika iso ongelma muille tiellä kulkijoille.
Onkohan jollain kulkevaisella antaa selitystä edellämainittuihin ruuhkatilanteisiin teoriatasolla. Omiin havaintoihini perustuen olen nähnyt kuinka jonkun pikku syyn takia mootoritiellä nopeus laskee esim. kahdeksaankymppiin. Viiden kilometrin päässä saattaa liikenne pysähtyä kokonaan. Mikä selittää tämän ilmiön. Luulisi että koko jonon nopeus vain laskisi siihen kahdeksaankymppiin, mutta ei, nopeus vaan laskee ja lopulta pysähtyy koko liikenne. Miksi ?
Tämmöinen tilannehan syntyy usein vaikka silloin, kun kolmekaistainen tie muuttuu tilapäisesti kaksi tai yksikaistaiseksi. Tilannetta voisi verrata jokeen mikä kapenee padon kohdalla: kaikki vesi ei mahdu kerralla siitä padosta alas, vaan kauempana voi olla jopa suvanto jossa vesi voi pyöriä hetken taaksekin päin, ennen kuin mahtuu jatkamaan matkaa padolle, missä sen vauhti voi olla jo hyvin huima. Samalla lailla kolme kaistaa autoja ei vain mahdu niille kahdelle tai yhdelle nopeasti, vaikka kuinka vetoketjumaisesti sille/niille jäljellejääneille kaistoille ajettaisiin.
Kirjoittelee eräs aitiopaikalta tilannetta pohtiva, Saksan läpi juuri kotiinpäin ajava.
t.Kaarina
Kuten Markku sanoi, niin kyllähän ne nämä meidän rekkaongelmat on kun hyttysen paska Itämeressä verrattuna Keski-Euroopan todellisiin ongelmiin. Olen joskus laskenut A1 -tien rekkatiheyttää Bremenistä Ruhrin alueelle päin taukopaikalla. Pahimmillaan kun otetaan huomioon molempiin suuntiin menevät rekat rekkatiheys on jopa rekka/sekunti. Siis pahimmillaan. Saksa sijaiti tässä on sellainen, että sen läpi ramppaa rekkaa vähän joka suunnalta. Ajaessani olen joskus verranut joitakin Euroopan teitä valtimoihin, jotka sykkii yötä päivää. Tällaisia valtimoita ovat mm. A1-tie Hampuri Ruhrin alue, A7-Hampurista etelään, Marsei-Dijon, Milano-Trieste, A12 Innsbrukista itään jne. Sydän lienee jossain Ruhrin alueella Essenin kieppeillä ja aivot Frakfurtin pankkitaloissa. Tässä tarkastelussa Suomessa on vain verisuonia välillä Hki-Turku, Hki-Tampere, Hki-Lahti ja Hki-Vaalimaa. Me muut täällä sivussa asuvat ollaan hiussuonten varassa ja siitä kai johtuu, että ollaan joskus vähässä hapessa.
Ihan uteliaisuudessa tsekkasin mikä on Pohjois-Saksan satamien osuus tuohon rekkaliikenteeseen. Pelkästään konttiliikennettä oli Hampuriin ja Bremen/Bremenhafen satamiin v. 2008 15 miljoonna TEU:ta- Yksi TEU = 20 jalan kontti. Laman myötä liikenne on noista luvuista hieman laskenut. mutta Hampuriinkin siitä riitti v. 2009 yli 7 milj TEU:ta Vaikka osa konteista jakautuu rautateille, jokilaivoihin ja kauttalastaukseen mm. Suomeen ja Venäjälle niin jää siitä vielä kumipyörillekin. Ei ihme jos joskus on vähän tungosta kun huomioidaan muu raskas liikenne ja Hampurin kautta kulkeva Scandinavian rekkaliikenne. Tästä linkistä näkee satamien volyymit jos jotakuta kiinnostaa. http://www.hafen-hamburg.de/en/content/container-port-throughput-global-comparison
Ja näkee siitä senkin, että tänäänkin Hampuriin saapuu klo 19.00 konttilaiva, jonka lastina on 9415 TEU:ta kontteja. Jos on isot tarpeet niin isot on vehkeetkin.
Ainakin menossa Hamburgiin illaksi: http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shipdetails.aspx?MMSI=228354600
Onko teidän pakko siellä Saksanmaalla mennä sinne baanoille rikollisten=rekkakuskien sekaan. Ajelkaa pikkuteitä ja nauttikaa maisemista.
Mihinkähän mahtaa viitata väite, että kaikki rekkakuskit ovat rikollisia. On meinaan aika vankka väite...
Eräs kuski yleisti kaikki karavaanarit tientukoiksi ym. vaan kun en usko sitä niin väliäkö silläkään....tämä nyt ihan huumorina ja ammattikuskeja kunnioittaen.
Käyty keskustelukin tässä osiossa jo osoittaa, että rekkakuski=rikollinen. On sitä saanut uransa aikana tuntea muutenkin. Esim lööppilehdet repivät Rekka ruhjoi ym otsikoita kun on raskas ajoneuvo osapuolena onnettomuudessa. Eikä kysymyksenä tarvitse olla edes rekka. Riittää jos joku tavallista henkilöautoa isompi pakettiauto on osapuolena nimitetään sitäkin sitten rekaksi.
"Esim lööppilehdet repivät Rekka ruhjoi ym otsikoita kun on.."
Jos risteyksessä jossa on huonon näkyväisyyden tai muun hyvän syyn vuoksi rajoitus 60km/h, jää sivutieltä tullut henkilöautoilija (tai mopoilija) todistettavasti 88km/h ajaneen rekan, kuorma-auton, pakettiauton tms. alle, niin "iltapulujen" lööpit on ihan jees!
Liian monesti Lievestuoreella ja Korpilahdella tapahtuneita päälleajoja nähneenä, M Arkku
Sehän on tunnettu fakta että rekkakuskit ova kaikkein useimmin salakuljettajia.Itsekin olen vienyt ukrainaan sähkökikaita pissapottina ja kumiankkoina.Venäjän tullinimikkeissä ei ollut nimikettä sauna,joten se sitten yritettiin venäjäntää.Vaikka karneella vietiinkin tavaraa ryssä silti avasi takaovet,kiukaat kuitenkin oli tiukasti vasten etusermiä.Jotta ne olis sieltä umpikaapista nähnyt olisi pitänyt purkaa koko kuorma.Yksikään tulli ei tarvinnut kiukaita,siksi niitä ei haettu esiin.
Valkaman Markulle. Niin kävihän tossa viime viikollakin Mikkelin suunnalla niin että henkilöauto lipsahti vastaantulevien kaistalle, ja heti ajoi rekka päälle.Ettei nyt sen vertaa sekään ottanut huomioon kun henkilöauto tuli vastaan.Kyllä pitäis ottaa kortti pois tuollaisilta rekkakuskeilta, vai mitä? Samalla reissulla kun palailin Kuopiosta kohti Hesaa ja lunta satoi ja tie oli liukas kuin papin k...i pakkasella. Koko matkalla näin 2 onnettomuutta. Molemmissa oli rekka lipsahtanut ylämäessä linkkuun ja eikun linkussa lepikkoon. Mitenkäs sillai voi käydä? No se käy niin että puukenkämies ajaa cruiseri päällä allaan 2-akselinen veto-auto. Puukengät on luonnollisesti jätetty rappusille ja jalat nostettu kojetaulun päälle niin että vastaantulevat rekkakuskit näkevät että tässä tulee kovemman luokan ammattimies. No sit kun alkaa se mäki jyrkkeneen ja cruiserin avustuksella laitetaan "lisää puita uuniin", siis painetaan reilusti kaasua, se veto-auto kääntyy poikittain sen perävaunun eteen ja sit ei ehdikään muuta tekemään, kuin pitää hatusta kiinni, kun ne jalatkin on niin kaukana niistä polkimista.
Nythän sinä Heikki rikot vanhan rekkamisten myytin tästä voimareservin ihmeitä tekevästä vaikutuksesta, "kyllä se siitä oikenee kun lisää puita pesään".
Sehän sen suurimman rekkarulijanssin aiheuttaa. Tai sitten niin elintarvike leeke saa sijaita vain asemalaiturilla.
Palmun alta kehityksen kukkasia sinne sohjon sekaan.
PS! mantelipuu kukkii parhaillaan.
Halloo, ho hoijaa...
Ymmärsimmekö oikein? Osa rekkakuskeista ajelee varpaat kojelaudalla... Tehdäkseen vaikutuksen liikennelähimmäisiin.
Sehän on Per rectum...
Allu vaari
Janhosen Matille. Aivan oikein, kyllä se oikenee, kun lisää puita pesään, mutta huom! HALLITUSTI!Elikkä kun alkaa perä lipeemään sivulle, pitää vähän hellittää. Mut kun cruiseri lisää puita pesään, se ei tiedä mistään lipeemisistä mitään. Elikkä on niinku vähän erilaisia tilanteita miks rekka lähtee luistelemaan. Konginkankaalla tässä taannoin kävi niin että alamäessä täysperän perävaunu pyrki meneen vetoauton ohi. Vetoautossa taas oli nopeudenrajoitin joka esti vetoauton nopeuden lisäämisen, jolla konstilla yhdistelmä olisi oiennut, eikä olisi käynyt miten kävi.No sit taas ihan toinen tilanne on käsillä kun jyrkähkössä liukkaassa ylämäessä vauhti alkaa puutumaan.Jos alla on 2-akselinen auto, käy niinkuin takavetoisessa henkilöautossa jos painat liukkaalla liikaa kaasua. Perä lipee sivulle, jos et yhtään ajattele paljonko sitä kaasua voi painaa.No cruiseri ei ajattele, sen takia rekalla ei saisi liukkaalla ajaa cruiseri päällä, vaan kaasua pitäis painella vaan herkästi reagoivalla rekkakuskin kaasujalalla, kuten 99 pros rekkakuskeista tekee.
Tuo sivuttaisheittoilmiö voi tapahtua henkilöautossakin. Minulla on takavetoinen h-auto jossa on lukkoperä ja automaatti ja riittävästi voimaa jotta takapään sutii helposti liukkaalla yli satasen vauhdissa. Autossa on Michelinin talvirenkaat 100% nastoituksella.
Joskus ohittessa on tapahtunut niin, että olenkin painanut kaasua liikaa jolloin automaatti vaihtaakin pienemmälle, takapyörät alkaa sutia (3 % nopeusero kytkee lukon)jolloin lukko menee päälle ja samassa perä on irti ja auto menossa poikittain. Vaikka se on itse aiheutettu, niin aina sivuttaisnykäisy on yhtä v-mainen yli satasen vauhdissa.
Joo. Entäs sitten kun joku on vapaaehtoisesti päättänyt luopua tallustelemasta telluksella ja valitsee rekannokan, ajaa kulkinellaan sitä päin tai hyppää vaan pientareelta eteen. Silloinkin lööpit: Rekka ruhjoi. Rekkamies kuitenkin muistaa tapahtuman loppuelämänsä ajan ja inhimillinen ihminen kun on, syyttää alitajuisesti siitä itseään sekä näkee painajaisia unissaan.
"Entäs sitten kun joku on vapaaehtoisesti päättänyt luopua tallustelemasta telluksella ja valitsee rekannokan"
Tämä on tosi paha. Kaksi isoa ongelmaa.
Ongelma yksi. Moisen valinnan tehnyt joutaakin poistua planeetalta, on täysin kyvytön elämään täällä koska ei kykene ymmärtämään tekojensa seurauksia yleisellä tasolla saati tekonsa merkitystä syyttömälle rekkakuskille.
Ongelma kaksi. On myös mahdollista että siihen rekan nokkaan osuu vahingossa. Nukahdettuaan tai keskityttyään streoihinsa liian pitkään tai muutoin sekoiltuaan ratissa. Tällöinkin ensireaktio ja yleisön mielikuva asiasta on itsemurha.
(ylläoleva tietenkin sillä edellytyksellä että se rekka oli omalla kaistallaan)
Ameriikan ihmemaassa, jossa poliisit ovat pikkaisen liipasinherkempiä kuin meillä, ei tarvitse rekkoja kiusata, riittää kun ajaa ylinopeutta sheriffin nähden ja kun sitten tulevat kyselemään ajopapereita käy osoittelemaan lelupyssyllä kyseliää niin jo pääsi hengestään. On kuulemma tosi yleistä ja poliiseja henkisesti rasittavaa.
M Arkku
"Minulla on takavetoinen h-auto jossa on lukkoperä ja automaatti ja riittävästi voimaa jotta takapään sutii helposti liukkaalla yli"
Jos olisin diktaattori, kieltäisin kitkalukot välittömästi. Normaali ajotilanteissa ei lukkoja tarvita ja huolimaton kaasujalan heiluttelu ei lukottomassa akselissa saa niin helposti aikaiseksi sivuttaispidon menetystä koska yleensä vain toinen rengas sutii.
Kiinni jäämistä varten voi sitten olla kytkettävä mekaaninen 100% lukko joka siis kytketään päälle vain jotta päästään liikkeelle pahasta paikasta.
nimimerkillä "Kitkalukolla pusikkoon" M Arkku
on se niinkin niiten lukojen kanssa mutta suurimassa osassa udemissa autoisa lukko kytkeytyy pois 70km/t ja ei siitä ylös päin enää laita automaatisesti lukkoa päälle.Minulla myös henkilo auto ja automaati tehot 228h voimia jossa perä irtoaa jo kesäläkin jos on märkätie mutta tehoja täytyy oppia säätelemään kelin ja olosuhteiten mukaan.TV Kulkuri
En puutu enää raskaan kaluston vakkariin.Henkilö ja kevyemmät ajoneuvot on varustettu semmosilla vakkareilla että jos ajonhallinta puuttuu liikeeseen putoaa vakkari automaattisesti pois päältä.Tämä siis niissä ajoneuvoissa joissa on ajonhallinta olikos se lyhenne EPS.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.