Rekkamiesten konsti

NIKOLA MIKKO 29.12.2010 21:53

Kaikki rekkakuskit eivät tykkää matkailuajoneuvoista.

Isokokoisia ja hyvätapaisia kun ovat, tapaavat heitellä rekkojen levähdysalueella yöpyvien m-ajoneuvojen katolle puuroa, lintuja ilahduttaakseen ja karavaanarille aikaisen herätyksen taatkseen.

Oletteko koskaan heränneet tien varresta katolta kuuluvaan iloiseen koputukseen?

Mikko

VALLIUS MARTTI 29.12.2010 22:34

No johan jotakin en ole ennen kullutkaan moisesta puuron heitelystä, Olen nykkunut rekka parkeissa aika paljon ja aina rekka miesten kanssa pärjännyt,tietysti joillakin voi olla erin laisia kokemuksia??TV Kulkuri

LATVALA MARKO 29.12.2010 23:20

Ollaan kyllä joskus herätty lintujen käveleskelyyn katolla, mutta eipä kyllä ole rekkoja samalla alueella ollut.

VALTONEN MARTTI 29.12.2010 23:26

En oo minäkään tuommoista havainnut, mutta jonkunlainen mätämuna on paikalle eksynyt. Muuten omista kokemuksista, että kun samoilla levähdyspaikoilla rekkojen kanssa yöpyy niin rekat tulee ja lähtee yleensä huomaamatta, mutta h-auto matkailijat ei osaa liikkua herättelemättä matkailuajoneuvossa nukkuvia ja siitä suuri osa on selkeästi tahallista.

VALTONEN MARTTI 29.12.2010 23:30

Onkos se sama Latvala joka syksymmällä kirjoittelit siitä kuin karavaanarit siellä pohjoisen teillä loma-aikaan on "teiden tukkona?" Uteliaisuuttani vaan kyselen.

LATVALA MARKO 29.12.2010 23:45

no ihan sama (joidenkin mielestä) "teiden kuningas"

AHONEN KAI 30.12.2010 00:51

"tapaavat heitellä rekkojen levähdysalueella yöpyvien m-ajoneuvojen katolle puuroa, lintuja ilahduttaakseen"

Mennee samaan kategoriaan levähdysalueiden kaasuryöstöjen kanssa.

Matkailuautoilijatkin tapaavat tyhjentää kemssansa rekkojen löpötankkeihin, ihan vaan laiskuuttaan, jos matkaa yleiseen vessaan on yli 30 metriä.

;))

□ Kirjoituksen saa poistaa, ellei muuta poistettavaa ole

HAARAKANGAS ALLAN 30.12.2010 08:47

Joo, rekkakuskithan ovat maanteiden aatelia. Ajavat kilometrikorvauksella jatsari raskaana pedalilla...

Ei ole havaittu puuron heittelyä. Sen sijaan pervoa perän nuuhkintaa paanalla.

Ja etelä-Euroopassa totista torvensoittoa ja nyrkin heilutusta kun ylämäessä näytetty SF-caravan tarraa....

Miksi muuten rekkojen ojanpuoleiset renkaat ovat lyhyt ikäisempiä kuin tienpuolen?

Allu vaari

VALTONEN MARTTI 30.12.2010 10:12

Allan: tien kaltevuuden takia, mutta sulla on tietysti joku lennokkaampi teoria.

HAARAKANGAS ALLAN 30.12.2010 11:30

Voit Martti olla oikeassa.

Kaverini ystävä, joka on gummisetä oli väittänyt, että siksi kun renkaat eivät ole vielä ureasuojattuja!

Tosin hän oli tietävinään, että Molovodan tehdas kehittelee sellaista...

Allu vaari

ANTTILA MARKKU 30.12.2010 16:13

Ei siellä jatsarit jalassa aja enää sorakuskitkaan.Niiläkin taitaa hytissä olla reinot.

LATVALA MARKO 30.12.2010 17:51

Mulla kyllä ajaessa vaan sukat. Kengät jätetään astinlaudalle.

KOSKINEN JANI 30.12.2010 18:52

Tuolla vähän vilkkaammassa euroopassa rekkakuskit ei välttämättä tykkää jos karavaanarit vie levähdysalueilta rekoille merkittyjä parkkipaikkoja. Niillä kun ei ole juurikaan muita yöpymispaikkoja nykyisten ajoaikasäädösten takia. Karavaanari kun voi aina mennä sellasellekin paikalle mihin tulee vähän enemmänkin ajelua.

Kesällä tuli seurattua keskisen euroopan moottoriteillä tuota rekkakuskien yöpaikan etsimistä. Kauheella kiireellä aina levähdyalueiden väli ja sitten koittaa löytää ajoissa yöpymispaikka(ennenkuin ajoajat menee pahemmin laittomiksi). Jokin systeemi siellä taisi olla käytössä kun monessa kohtaa olivat vilkku päällä ja sitten kuitenkin palasivat takaisin, eli jostakin keksivät että olikin jo täynnä.

LATVALA MARKO 30.12.2010 19:29

Suomessa onneksi vielä löytyy rekoille parkkipaikkoja vähäisestä liikenteestä johtuen, mutta eipä tarvi lähteä kun tukholmasta alas päin, niin illalla on jo tosi vaikea löytää yöpymispaikkaa. jopa rekkoja nukkimassa parkkipaikkojen ja huoltoasemien rampeilla. Pakko siihenkin jäädä jos ajoajat on täynnä. Eipä auta virkavallalle selitellä muutaman päivän päästä, ettei ollut tilaa jäädä tauolle. Tanskassa taas kaikki on toisin. Isoja rasteja ja kunnollisia p-paikkoja aika tiheässä.

HIETAVUORI JUHA 30.12.2010 20:35

Kaikki rekkamies karavaanarit ilmottautukaa . Alkaa tämä ammattikuntamme nälviminen närästää. vaikka huumorimielellä kirjoiteltaisiinkin. Eihän täällä kirves..putki..tai muitakaan miehiä koko ajan nälvitä.Tuo parkkipaikka pula tuolla euroopan puolella on kyllä ikävä juttu mutta totta.Niin että koettakaa jättää rekkapaikat rekoille. Joku näsäviisas tietenkin kyselee että mihinkäs ne täysperävaunut ,mutta jätetään se omaan arvoonsa. Vanhempi Rahtimies.

VALLIUS MARTTI 30.12.2010 21:07

Hyvä juha ei teitä täälä mollata se vaan tuntuu siltä.Kyllähän täälä suomessa puolin ja toisin parkerataan sinne minne ei olisi sallitua,itse olen monella ABC parkille tullut myöhään illalla niin ei ole enää karavanaari parkia vapaana siihen on ammatti rekkakuski parkeranut yhdistelmänsä,ykksi Abc on juuri Jyväskylässä Keljonkangas ja toinen ABC Hirvaskangas joissa ei kunnioiteta toinen toistaan.Ei näistä väärin parkerauksista kannata vetää herneitä nenään.Sen verran harvaan asuttu maa on Suomi että kaikille jostakin yö paikka löytyy.TV Kulkuri

NYYSSÖNEN KAJ 30.12.2010 21:10

Itsekkin siellä olen sakkorajoille joutunut yöpaikkaa etsimään. vaikka ajan M1 matkailuautoa niin siinä on pakko eläkeläismiehenkin käyttää piirturia. Lisäksi minun matkailuautoni on virallisestikin rekisteröity rahdin kuljetukseen, rahtia saan otta 3,5 tonnia. Auto on rekisteröity ennen kuin Suomi liittyi EU-hun.

TERVO JARI 30.12.2010 21:22

monenlaista hiihtäjää löytyy niin rekkamiehistä kuin karavaanareistakin kuin muunlaisistakin tiellä liikkujasta jotta eikai siitä sen enempää . . .

Tuolla tienpäällä on riesana mm.traktorit joissa on kaiken aikaa työvalot päällä vaikka toimeen tulisi ja kuuluisi tulla toimeen omilla perusvaloilla.

Ja henkilöautot joissa on nuot laittomat ksenon valot, häikäsöö, poliisit saisi kiinnittää valoihin ja niiden käyttöön enempi huomiota, ne sumuvalotkin, kuin takasumuvalon käyttökin . . .

Ja tarvittaessa TUNTUVAT rapsut, ei mittään muutaman kympin sakkoloisia . . .

LAHTINEN ERKKI 30.12.2010 23:22

Olen kuluttanut maanteitä traktorilla, kuorma-autolla, asuntovaunulla ja henkilöautolla ym. Voin sanoa että inhottavinta on silloin kun joutuu traktorilla tien päälle. Toiseksi hankalinta on k.autoyhdistelmä varsinkin kuormattuna. Asuntovaunulla jotenkin sinne joukkoon mahtuu. Älkää siis hyvät ihmiset kadehtiko niitä, jotka jostain syystä JOUTUVAT tienpäälle hitailla kulkimilla.

VALKAMA MARKKU 30.12.2010 23:42

"Kaikki rekkamies karavaanarit ilmottautukaa"

Onko niitä sellaisiakin jotka vielä työkseen palloa auton alla pyöritettyään pyörittaa sitä vapaa-aikanaankin?

Veljeni oli innokas automies kunnes ryhtyi rahasta ajelemaan, sen koommin ei ole vapaa-aikanaan ajellut kuin korkeintaan metsälle, mieluummin silloinkin kyytiläisenä.

Tiesittehän että lentäminen on sitä että noustaan ilmaan ja odotetaan että pallo pyörii sopivalle hollille ja sitten laskeudutaan.

Ajaminen taas on sitä että renkailla pyöritetään palloa sopivaan asentoon ja siten ollaan perillä!

M Arkku

LATVALA MARKO 31.12.2010 01:23

Täälä ilmoittautuu ensimmäinen rahtari-karavaanari tai sitten karavanari-rahtari, ihan miten päin vain haluatte. Ja kyllä minun mielestä on ihan kaksi eri asiaa olla tiellä työkseen tai vapaa-aikana. Minulle ne ainakin on ihan vastakohtia toisistaan. On rekkakuskeja, jotka elää ajakseen, minä ajan elääkseen.

HIETAVUORI JUHA 31.12.2010 10:40

Tässä joku ihmetteli että rekkamiehet viitsivät vielä vapaa ajallaan maanteitä matkailla.Eikös silloin ole ammatinvalinta kohdallaan kun ei ajaminen kyllästytä. Ja kyllähän se kulkeminen on aivan eri juttu kun ei ole kiire mihinkään. Ja sanonpa vielä kiusallani että taitaa olla paljon helpompaa kuin kesäloma reissun tekijöillä.Näkyy siellä Olhaossakin suomalais leirissä tuttuja naamoja olevan.Terveisiä vaan Rainerille.On tarkoitus vielä sinnekin vähän myöhemmin ehtiä.Hyvää Uutta Vuotta vaan kaikille ajokortti ryhmille !!!!

VELASCO DAVE 31.12.2010 11:01

Ensimmäinen ex rahtari-karavaanari ilmoittautuu. Koskaan eivät rekat ahdista minua tiellä ajaessani matkailuautolla.Veikkaan että se johtuu siitä että tiedän minkälaista on ajaa raskaasti lastatulla rekalla joten osaan ottaa heidät huomioon oikealla tavalla toisin kuin monet muut autoilijat joilla ei ole mitään hajua raskaan ajoneuvon kuljettamisesta.Mielestäni on typerää käydä yhden ammattiryhmän kimppuun sillä kusipäitä löytyy bussikuskeista, taxikuskeista, pizzakuskeista, rekkakuskeista ym autoilijoista JA myöskin löytyy teiden ritareita.

RIKKOLA ESA 31.12.2010 13:00

Täällä ilmoittautuu yks rahtari karavaanari,ehkä ei olisi kannattanut tunnustaa olevansa rekkamies.Tuntuu et kaikki on meidän syytä,syytellään vaik ei tiedetä mistään mitään.Voisivat tulla yhdeksi päiväksi mukaan katselemaan touhua,ei se aina ole rekkakuskissa se vika.Itse ainakin tykkään ajamisesta,kyl tulee lähdettyä viikonloppuisin asuntoautolla liikkeelle vaik viikolla tulee ajettua rekalla useampi tuhat kilometriä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 31.12.2010 15:43

"kusipäitä löytyy bussikuskeista, taxikuskeista, pizzakuskeista, rekkakuskeista ym autoilijoista JA myöskin löytyy teiden ritareita."

Pitää paikkansa, niitä K..P..:tä löytyy myös karavaanareista. Ei ole ammattia, eikä harrastusta joka jalostaisi "yli-ihmiseksi".

VALTONEN MARTTI 01.01.2011 01:01

Mitäs kastijakoa täällä taas rakennellaan! Kyllä rahtarien kanssa maantiellä vielä paraiten tulee juttuun, joku poikkeus vaan vahvistaa säännön, ihminen kun on sielläkin ratissa. Ne kettumaisimmat kanssa-autoilijat näin matkailuajoneuvon kuskin kannalta löytyy useimmiten tavallisten h- autojen ratin takaa.

YLINEN MATTI 01.01.2011 12:01

HYVÄÄ LOPPU VUOTTA tästähän se lähtee vai mitä???KUNNIOITTAKAA TYÖTÄÄN TEKEVIÄ mehän enimmäkseen ajelemme vapaa ajallamme eikö niin eli kaikille sopuisia aikoja rakennetaanpa hyvää meiltä kaikille tiellä liikkujille.Y.R.T.masa

HAAPANEN TIMO 01.01.2011 12:33

Markku V. Jos autolla paljon ajaa, siihen tottuu niin ettei se viikonloppuisin ja lomilla ajelu rasita lainkaan. Eikä kostu kainalot vaikka ajelisi missä. Minä en ollenkaan ymmärrä mitään kuskien vaihtamisiakaan, aivan sama missä istuu. @timppa

LATVALA MARKO 01.01.2011 18:54

Enpä minäkään ymmärrä tuota kuskien vaihtoa, jos syy on se ettei jaksa ajaa. Oon kyllä joskus koittanut istua vänkärin paikallakin, mutta siinä penkissä täytyi kyllä olla joku vika. Siinä ninmittäin alkaa nukuttaan, mutta ei koskaan kuskin paikalla. Mutta jokainen vaihtakoon kuskia niin usein kun haluaa ja istukoon millä penkillä haluaa.

VALKAMA MARKKU 01.01.2011 18:55

"....klip..aivan sama missä istuu. @timppa "

Minulle ei todellakaan ole sama missä istuu. Jos en itse saa ajaa, en yleensä lähde lainkaan. (paitsi ravintolasta palatessa)

En aja ammatikseni, mutta olen ajanut ammattini vuoksi, ja pahimmillaan vuorokaudessa lähes yhtä paljon kuin ammatikseen ajava saa vuorokaudessa ajaa ja siihen sitten vielä työt päälle.

Mutta se ajoaika olikin minulle lepoaikaa, ei tarvinnut hommailla ja sai istua ;)

M Arkku

VÄLIAHDE JUSSI 02.01.2011 00:17

Jos se ei sitten vahigossa tuulen ansiosto sinne joutunut. Täälläkö kotimaassa?Ei Ruottalaisilla, Norskeilla,finskeillä ole tapana. Ryssistä eikä puoli Ryssitä tiiä.Vasta nuo siirty €uroon.Tai Joku Neekerin perkele,Rättipääkin vittuilessan se joku vitun Homon tekemä Tai Mustalaisen. NYT ON LISTA TEKIJÖISTÄ HOMOT MUSTALAISET RÄTTIPÄÄT RYSSÄT
PUOLI RYSSÄT
PUNAPÄÄKIN PUHUI NOITTEN PUOLESTA, MEEKELÄISTÄ VASTAAN.

HIETAVUORI JUHA 02.01.2011 07:23

Tämä viimeinen kommentti taisi olla menossa Suomi 24 osastolle.

VÄLIAHDE JUSSI 02.01.2011 07:57

Se kyllä meni ,mutta EI tuon tapainen käytös kuulu länsimaisen rekkamiehen käytökseen. On siinä kova homma pestä auto.

LATVALA MARKO 02.01.2011 08:40

Kyllä minun mielestä viestiketjun aloittajankin kannattaisi ottaa osaa tähän keskusteluun, jos tälläistä asiaa väittää tapahtuneen. Mutta eipä häneltä taida olla yhtään kommenttia koko ketjussa.

NIKOLA MIKKO 02.01.2011 14:14

Näyttää herättävän kuumia tunteita tämä aihe.

Kysyin vain, että onko vastaavis kokemuksia kohdalle sattunut!

Tempun kertoi minulle suomalainen rekkamies. Oli nähnyt saksalaisen toverin heittelevän puuoa lusikalla vieressä seisovan matkailuvaunun katolle. Aamulla lähtiessään huomannut lintujen juhlat vaunun katolla.

Minulla ei ole mitään ketään ammatti- tai inmisrhmää vastaan. Liian lähellä takana liikenteessä roikkuvat, useimmiten h-autot, tosin hermostuttavat vähän.

Siirryn silloin yleensä lähelle oikeaa reunaa, jotta pääsisivät parammin ohi... mutta monesti jäävät kuitenkin lähelle takapuskuria.

Pakkaslumella tosin jättävät hetkeksi pitemmän raon, kun pakkaa pöllyävä lumi huonontamaan näkyvyyttä liian lähellä ajaessa.

Mikko

STRÖMMER HEIKKI 03.01.2011 14:23

Mä kans ilmoitan olevani rekkakuski/ karavaanari. Sanoisin että jos on ollut ongelmia rekkojen kanssa kun ollaan oltu vaunun kans liikkeellä, niin ihan vaan ainoastaan Suomessa. Joka puolella muualla ympäri eurooppaa on tultu mainiosti toimeen rekkojen kanssa, jopa siellä Puolassa jossa monen mielestä rekat kiilaavat ja tekevät muita kauheuksia.Mulle se ajaminen ei ole varsinaisesti niinkuin työtä, vaan elämäntapa. Sen takia ilmeisesti minua ei yhtään harmita lähteä vapaa-aikana vetämään asuntovaunua, vaikka olenkin kaikki arkipäivät vetänyt rekkaa.Sanoisin näin reilut 30v. rekkaa ajaneena etten kyllä tunne ketään joka keittäisi aamupuurot autossaan. Jos joku keittää jotain,niin yleensä kahvia joku harva sit teetä. Näin rekkakuskina olen luonnollisesti oppinut myös tarkkailemaan perässä tulevaa liikennettä, eli jos rekka lähestyy takaa, lisään omaa vauhtia. Jos se ajaa kovempaa kuin mitä minä haluaisin ajaa, näytän sille oikeanpuoleisella vilkulla että olen huomannut sen ja haluan päästää sen ohi. Kun se sit lähtee ohitukseen avustan sitä vähän hidastamalla, ja kun sen perävaunu on ohittanut minut, väläytän pitkiä valoja että se tietää että voi palata oikeanpuoleiselle kaistalle eteeni turvallisesti. Näytän sille siis samat merkit, kuin mitä näyttäisin jos olisin rekalla liikenteessä. Lähes poikkeuksetta rekkakuski kansallisuuteen katsomatta kiittää minua, joko väläyttämällä kerran hätävilkkuja tai vilauttamalla vilkkua kerran oikealle, sit kerran vasemmalle ja taas kerran oikealle.

ANTTILA MARKKU 03.01.2011 18:39

Kyllä aamupuuron keittäminen kotimaassa aika turhaa onkin jos huoltoasemilta saa puurolautasen ja lasin maitoa 1e.Kyllä minä keittelin vielä -98 ruuat kaasukeittimellä hytissä,joskus jos sattu autossa olemaan 24v sähköuuni niin ajaessa 1h aikasemmin makaroonilaatikko uuniin ja eiku syömään.muuten ollaan kyllä maukkaat gurmee ateriat tehty kaasukeittimellä.

STRÖMMER HEIKKI 03.01.2011 20:04

Aivan, mut kun heräät ja autosi on ollut yön Webaston varassa, niin tuskimpa keittelet puuroa siellä 24v uunissasi. Jos keittelet, niin sit ei tarvi lähteä enää mihinkään, kun on virta loppu. Juu kyllä mäkin keittelen kaasukeittimellä, mut en sitä aamupuuroa. Päivällä sit samalla kun olen jossain purkupaikalla. Näin konttihommissa kun ei siihen purku / lastaustyöhön tarvi osallistua muutoin kuin ovet avaamalla / sulkemalla ja odottamalla. Purku / lastauspaikoilla on vaan niitä matkailuajoneuvoja niin harvassa että puurot pitää syödä, eikä heittää niiden katolle. Kun keitän, niin keitän vain vettä litran termarin täyteen.Siitä saat sit vaikka sitä puuroa Elovena annospusseissa. Ei tarvi keittää, sekoittaa vain kuumaan veteen. Samoin siitä saa esim. niitä Lämmin kuppi keittoja ja vaikka kaakaota Oboyn annospusseissa ja tietenkin sitä teetä. Nes kahvi on niin pahaa että kahvia tarvitsee oikeasti tehdä mieli, ennenkuin sitä viitsii juoda. Niitä kaikkia siis saa koko päivän kunhan viitsii keittää sen litran vettä. Yleensä keitän sen illalla viimeiseksi ennen nukkumaan menoa. Saa sit heti herättyään esim. kupin kuumaa kaakaota ja lautasellisen kuumaa puuroa. Gourmet- ateriat olen nauttinut Shellin baarissa, joissa minun mielestäni saa parhaat pihvit. Lättyjä olen joskus paistanut akkukotelon päällä ulkona, mut siihen kaasukeitin on huono, kun se sammuu pienestäkin tuulenvireestä.

MÄKELÄ EERO 03.01.2011 20:51

Täällä ilmoittautuu yksi rekkamies/matkailuautoilija, tosin jo eläkkeellä niistä rekkahommista. Kun joku joskus kysyi/kysyy, että miksi olit/olet rekkakuski, vastasin, että se on elämäntapa. Bussikuskit ja muutkin, jotka kaatuvat yöksi vaimon viereen omaan sänkyyn ovat ammattimiehiä. Minkäs sille sitten voi kun kulkuriksi on syntynyt ja viitsii vielä matkailuautollakin eläkeläisenä ajella pitkin Eurooppaa. Koskaan matkailuauton ratin takana ei ole rekkakuskit verenpainettani nostattaneet. Rekan ratin takana matkailuautoilijat/vaununvetäjät kylläkin ovat saaneet paineet huippulukemiin. Kerrankin eräs tanskalainen matkailuvaunun vetäjä tuolla Kasselin suunnalla haastoi kilpa-ajoon. Meni aina alamäissä ja tasaisilla ohi. Mutta entäs sitten ne vastamäet joita siellä jonkinlaisa löytyy? Tappoiko minunkin vauhtini niissä? Mitä yhteistä on rekkakuskilla ja kulkukoiralla? Vastaus: Kumpikin haukkuu poliisia, nukkuu kopissa ja kusee pyörään.

VALLIUS MARTTI 04.01.2011 09:44

Edellisestä kommentista sen verran että mikä siinä rekkakuskissa sen veren paineen nostaa kun näkee karavaanarin juttuhan on niin että rekkakuskit on yhdistelmilään aina se joka on siinä edessä körötelemässä mutta niistä kyllä ohi pääsee ja jatkaa siten matkaansa,kyllä nämä M-Autot ovat jo niin tehokaita ja mukavia ajella että ei isoissa kuorma-autoilla olle kanttia kun on nuo rajoittimetkin((mutta ne tietysti monesta puttuvat).Tietysti vaunun vetäjät on se hieman hitaampi kulku väline joka saattaa joskus vähän paineita nostaa,mutta nekin nykyään tahtovat jo isoine veturineen kulkea nopeampaan.Ja tosi on että niitä paineen nostoja on molemmin puolin aika ajoittaan.Mutta rekka kuskien kanssa pärjää minulla ei ole koskaan ollut niitten kanssa ongelmia.Ammatikseni minäkin ajelen lastina on vain terveisiä. TV Kulkuri

STRÖMMER HEIKKI 04.01.2011 11:01

Martille kyllä sanoisin että aika harvasta rekasta puuttuu rajoitin. Kas ennen vanhaan pystyi esim. ottamaan mittariston sulakkeen pois, jolloin kätevästi lakkasi myös rajoitin toimimasta. Nykyisissä täynnä elektroniikkaa olevissa autoissa kun poistat sulakkeen, niin yllättäen moottori käykin vain tyhjäkäyntiä.Sanoisin että yli 10v vanhoja rekanvetureita näkee päivittäisessä ajossa todella vähän, siis niitä joista voisi sen sulakkeen poistaa.

STRÖMMER HEIKKI 04.01.2011 11:17

Kokemuksen syvällä rinta-äänellä sanoisin että rekkakuskin ja karavaanarin suurin ero on se että karavaanari ei juurikaan seuraa takana tulevaa liikennettä. Eli karavaanari kun haluaa katsella maisemia ja ajella hissun kissun jotain pikkutietä 15m pitkällä yhdistelmällään ei huomaa, eikä ymmärrä väistää jos perään alkaa muodostua jonoa.Karavaanari ei yleensä myöskään tiedä että henkilöauton nopeusmittari valehtelee niin että se näyttää 5 - 10 km/h liikaa. Rekassa taas on kalibroitu mittari joka ei näytä väärin. Elikkä jos molemmat ajavat peräkkäin tasan 80km/h, niin todellisuudessa se rekka ajaa 5- 10km/h kovempaa kuin karavaanari vaunuyhdistelmineen. Rekkakuski saa siitä sitten verenpainetta, sillä kun on kiire johonkin lastaus / purkupaikkaan, karavaanarilla sen sijaan ei ole oikeasti kiire mihinkään, eikä hän ymmärrä seurata takana tulevaa liikennettä, eikä ymmärrä väistää, tai lisätä nopeuttaan, sitä kun ei rajoita muu kuin karavaanarin kaasujalka.

STRÖMMER HEIKKI 04.01.2011 11:19

Niin ja onhan niissä tietysti myös se ero että karavaanari ei heitä puuroa rekan katolle, kun ei yletä.

AHONEN KAI 04.01.2011 11:24

Noin näppituntumalla veikkaisin muovisella kertakäyttölusikalla puuron tuollaisen 5 metriä lentävän ;)

Tuosta verenpaineen nostattamisesta olen täysin samaa mieltä.

YLINIEMI SEPPO 04.01.2011 12:39

Rekkan ohittamisessa ei oo mitään ongelmaa jos paikka on sopiva. Mutta auta armias kun tielle sattuu pieni kinneri joka ratsastaa keskiviivalla seittemää kymmentä,niin kyllä rupes tulee jonua. Nykyään karavaanareilla "melkein"kaikilla on navikaatorit siitähän näkee oikean noppeuven.

VALTONEN MARTTI 04.01.2011 13:09

Strömmerillä niin provot jutut, ettei viitti niitä edes ryhtyä oikomaan ja provoksihan ne vaan oli tarkoitettukin, vai mitä Heikki?

MANNINEN JUHA 04.01.2011 17:24

pakko ottaa kantaa tohon helvetin navigaattoriin.itse en semmoista omista enkä aio ostaa.silloin olisi moskovassa puolassa unkarissa ja monessa muussa paikassa ollut tarve kun sinne kuormia ajettiin mut nyt kun ajelen vapaa ajalla matkailuautolla maailmalla niin eipä sitä lelua kaipaa kyllä hyvin on ilman sitä pärjännyt.mut hieno lelu tuolla ammatti puolella ja säästää aikaa.loma on loma ja varmasti on aikaa pälyillä karttoja eikä kuunnella koneen komentoja.

AHONEN KAI 04.01.2011 17:35

"pakko ottaa kantaa tohon helvetin navigaattoriin.itse en semmoista omista enkä aio ostaa."

Mites siihen silloin voi ottaa kantaa jos ei ole omaa kantaa?

Kyllä se hyvä on, osta pois vaan ;)

STRÖMMER HEIKKI 04.01.2011 19:08

No kävin tossa uudenvuoden ratoksi Stenungsundissa Ruotsissa hakemassa yhden kaasukontin. Mun mielestä oli todella hienoa laittaa Kapellskärissä navigaattoriin osoite, ja ajaa ilman ylimääräisiä kiemuroita kerralla perille asti, no välillä täytyi tietysti pitää se 45min tauko. Senkin sai pidettyä sellaisella huoltoasemalla, missä pystyi tankkaamaan firman D-kortilla samalla. Jos et tiedä missähänpäin sellainen olisi, voit sitäkin kysyä siltä navigaattorilta, ja se kertoo monenko kilometrin päässä matkan varrella on haluamasi huoltoasema.Mun mielestä paljon parempi konsti, kuin perinteisesti ajaa ja toivoa että sellainen tulee vastaan ennenkuin nafta loppuu. Ja jos ei tule, ostaa sit sata litraa kerrallaan omalla kortilla, kunnes sopiva löytyy.

STRÖMMER HEIKKI 04.01.2011 19:31

Martille. Ei se ihan provoksikaan ollut tarkoitettu, lähes kyllä.Mutta olen vain katsellut että niin se menee. Ensin karavaanari ajaa jotain 75km/h jotain esim. Porintietä, joka ei ole moottoritie, ja jossa siis on rajallinen näkyvyys. Sen perässä ajaa rekka, joka ei pääse sen karavaanarin ohi sen takia että sen rekan max. nopeus 89km/h on niin vähän suurempi, kuin karavaanarin 75km/h, että niin pitkää suoraa sillä tiellä ei ole, varsinkaan kun se rekka kuorma päällä, ei ihan heti kiihdy 75km/h:sta 89km/h:n. Sit siinä on peräkkäin karavaanari ehkä jollain 12m:n yhdistelmällä ja se rekka, tai jospa se onkin täysperä niin 25m:n yhdistelmällä. Ne yhteensä onkin jo niin pitkä letka että vähänkään arempi henkilöautokuski ei uskalla edes yrittää niistä ohi. Kaikkia tietysti kiinnostaa mitä minä rekkakuskina olen siinä tilanteessa tehnyt? No en ole kiilannut sitä karavaanaria ojaan, en. Oon mennyt kahville johonkin huolto-asemalle, tai jos sellaista ei ole lähimaillakaan, väistänyt pysäkille.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 04.01.2011 19:45

Heikille: oletko kuullut, että rekoilla ja myös kuorma-autoilla on nopeusrajoitus 80km/h :=). EI siis 89km/h. Jos ja kun ajan TODELLISTA 80km/h ± 1km/h nopeutta pitääkö minun väistää rekkaa??

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.