Talopanelit

Jukka Harjulampi 12.06.2022 16:11

Huomenna voi taas tienata paneeleilla.
13.06.2022 00:00 3.04 snt/kWh
13.06.2022 01:00 2.05 snt/kWh
13.06.2022 02:00 1.88 snt/kWh
13.06.2022 03:00 1.69 snt/kWh
13.06.2022 04:00 1.77 snt/kWh
13.06.2022 05:00 2.04 snt/kWh
13.06.2022 06:00 5.73 snt/kWh
13.06.2022 07:00 18.9 snt/kWh
13.06.2022 08:00 23.6 snt/kWh
13.06.2022 09:00 26.3 snt/kWh
13.06.2022 10:00 22.2 snt/kWh
13.06.2022 11:00 20.6 snt/kWh
13.06.2022 12:00 18.6 snt/kWh
13.06.2022 13:00 21.7 snt/kWh
13.06.2022 14:00 21.7 snt/kWh
13.06.2022 15:00 21.7 snt/kWh
13.06.2022 16:00 19.4 snt/kWh
13.06.2022 17:00 19.1 snt/kWh
13.06.2022 18:00 19.1 snt/kWh
13.06.2022 19:00 21.7 snt/kWh
13.06.2022 20:00 25.8 snt/kWh
13.06.2022 21:00 20.7 snt/kWh
13.06.2022 22:00 20.6 snt/kWh
13.06.2022 23:00 17.4 snt/kWh

Timo Haapanen 12.06.2022 16:22

Juu, hinnat tuli jo nettiin

@timppa

Toivo Koistinen 12.06.2022 19:37

haaveillu sähköautoo, ja paneleita millä lataan, mutta kuulin tännään utisen. Sähköautojn lataus asemia ei saisi rakentaa vanhoihin taloihin, koska linajt eivät kestä. samoin kerrostaloihin ei myös.
Mitenkäpäs sen talavella latailisi, kun panelit eivät toimi. Niettä ajelee vanhaäijän köppänä vanhuksella, ja antaa löpön maksaa, eise uuden auton hintaa kerkii nielemään naamaansa löpössä eläisssään
Tp

Markus Hyry 13.06.2022 14:27

Moi, ohessa blogi, josta voi ammentaa joitakin vinkkejä aurinkopaneeleita hankkivalle. Tarkkana kantsii olla ja se takaisinmaksuaika... karkeasti sähkön myyntiin ei kannate niin paljon satsata, mutta omaan käyttöön kylläkin. Jos välillä jää myytävää niin siitä tulee pientä bonusta. Kun takaisinmaksu on suoritettu niin myynnistä vähän enempi bonusta :)

https://co2esto.com/kokemukset-omasta-aurinkovoimalasta-osa-1-uskottavat-ja-uskomattomat-tarjoukset

Timo Haapanen 13.06.2022 15:47

Vanhentunut tarina. Jutun mies on maksanut 3700 watin kentästä 7100 euroa, melkein tuplat tämän päivän hintaan.
Sähkön myynnissä hän puhuu 4 snt/kWh hinnasta. Se on nyt sähkön keskihinnasta n. puolet. Laskelmat eivät ole tätä päivää.

Vielä se että kannattaako ollenkaan puhua takaisinmaksuajasta, eikö kannattaisi ajatella sijoitetulle rahalle saatua korkoa myynnin ja säästyneen sähkön muodossa. Pankissa rahalle ei saa tuottoa, se on sijoitettava paremmin.

@timppa


Huomiset hinnat tulivat juuri. Mun myynnin aika on 8.00-20.00 ja sen ajan hinta on n. 22 snt /kWh. Tässä kuussa myyty n. 400 kWh ja ostettu 50 kWh
muokattu: 13.6.2022 15:51
Markus Hyry 14.06.2022 10:50

Tämän päivän halvimmasta päästä 18000kwh kuluttavaan asuntoon n. 9500€ (sis. 18xpaneelit ja 7.4kw laadukkaan inventterin+ asennus), eli jonkin verran ylimitoitettu paketti. On siinä ihan nokko takaisinmaksua vaikka sähkön myyntihinta olisikin 20snt, mutta painotankin että omakäyttö tärkeämpää ja sen takia olen päätynyt järjestelmiä tutkimaan ja ehkä hankkimaankin. Vielä kun siihen saadaan ARA-avustus sopimaan niin ok. Isoja eroja myös järjestelmissä, onko länsimainen kampe vai Kiina versio, hintakin sen mukaan.

Timo Haapanen 14.06.2022 11:41

Jos katolla on 'ylimitoitettu' kenttä tulee omaan käyttöön hyötyä myös huonon ilman tuotosta sekä varhaisen aamun ja illan viimeisistä tunneista. Mulla on vesisateella tullut 1000 W ja umpilvisellä n. 2000 W.

Jos sähkö hinta pysyy korkealla on myynti oikein mukavaa hommaa. Omassa sydeemissä näyttää siltä että tämän kuun loppuun olen myynyt tänä vuonna n. 400 eurolla mikä on suoraa rahaa pankkitilille. Siihen lisäksi oman käytön säästö, mun mielestäni homma toimii oikein hyvin.

Kyllä tuosta sun ehkä 7500 watin kentästä myyntiin riittää. Paneleiden määrästä ei oikeaa kuvaa saa, panelit kehittyvät. Mulla on on vanhassa kentässä 21 panelia ja uudessa 12. Tehot suunnileen samat, uudessa neliöitä 1/3 vähemmän.

@timppa

Timo Haapanen 29.06.2022 16:31

Kovia lukemia ollut jokaisena arkipäivänä sähköhinnassa. Tänään ja huomenna mun myynnin ajan klo 8.00-20.00 keskihinta 40 sentin tienoilla, se tekee liki 20 euron päiviä.

https://www.vattenfall.fi/sahkosopimukset/porssisahko/tuntispot-hinnat-sahkoporssissa/?gclid=Cj0KCQjw1ZeUBhDyARIsAOzAqQIFR4UJyB_5ihfSh2n-HmqtoifiTVadY-HqFi_7kUV5YTIdXTOtgScaAiOMEALw_wcB

Kuukauden tuotanto n. 1600 kWh. Omaan käyttöön 125 kWh. Viime kuukausi ylitetään euroissa komeasti, hintaa ei tiedä vielä.

Kuumat päivät pudottavat maximitehoja yllättävän paljon, pahimmillaan voi kadota 25%.

@timppa

Jarmo Leinonen 29.06.2022 17:27

Meillä kesäkuun tuotanto n. 1350 kWh, josta omaan käyttöön n. 300 kWh.
Loput sitten myyntiin.

Petteri Haverinen 01.07.2022 13:23
Markus Hyry

Tämän päivän halvimmasta päästä 18000kwh kuluttavaan asuntoon n. 9500€ (sis. 18xpaneelit ja 7.4kw laadukkaan inventterin+ asennus), eli jonkin verran ylimitoitettu paketti. On siinä ihan nokko takaisinmaksua vaikka sähkön myyntihinta olisikin 20snt, mutta painotankin että omakäyttö tärkeämpää ja sen takia olen päätynyt järjestelmiä tutkimaan ja ehkä hankkimaankin. Vielä kun siihen saadaan ARA-avustus sopimaan niin ok. Isoja eroja myös järjestelmissä, onko länsimainen kampe vai Kiina versio, hintakin sen mukaan.

Tuossa hankinta hinnassa on selvästi jo yksi välistävetäjä liikaa, sillä saman paketin saa ostettua n 6500€, sisältäen sähkömiehen asentamaan invertterin…

Timo Haapanen 26.07.2022 10:50

Alkaa kesän tuotannot hahmottua. Kesäkuussa myynti oli 226€ ja tähän mennessä tänä vuonna on myyty n. 700 €

Loppuvuoden kulutusta edelliseen vuoteen verraten vuosikulutus putoaa ( vuodet eivät ole veljeksiä ) ehkä 2000 kWh ja se tekee mun uudella kallilla sopimuksella n. 500 € siirron kanssa. Viime vuonna ( 5000 watin panelit ) meni n. 10 000 kWh ja nyt saatan päästä 8000 vaihelle.

Karkeasti vuoden hyöty paneleista on 1200 € Ja se on mun koko panelipaketista 10%

Nyt kun maaliskuussa tuplasin panelit 5000 watista 10 000 wattiin oli vaikutus kesäpäivien kulutuksiin yllättävän iso. Viimevuonna kesäkuussa ostin 414 kWh ja nyt kesäkuussa 127kWh. Heinäkuussa viime vuonna ostin 430kWh ja nyt on ostettu 81 kWh.

Isomman panelikentän vaikutus huonoon keliin sekä aamuun ja iltaan näkyy selvästi vaikkeivat kesät ole samanlaisia olleetkaan. Juuri nyt taivas on aivan pilvessä ja tuotto on n. 3000 W.

@timppa

Toivo Koistinen 26.07.2022 13:58

Paljonko oli tuon koko hankinnan hinta kokonaisuudessaan.? En sillä, että kauanko kestää, ennekun on maksaneet ihtensä, koska saatta jo noutaja välillä katkasta investoijan takasin perinnän ajan, mutta enemmän uteliaisuudessa.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 26.07.2022 16:01

Lue Toivo teksti, ymmärtääkseni Timppa ilmoitti hinnaksi 12000€.

Timo Haapanen 26.07.2022 16:57

Juuri niin, ensimmäisen neljä vuotta sitten hankitun 5000 watin kentän kanssa yhteensä nyt maaliskuussa asennetun toisen n. 5000 watin panelisatsin kanssa 12 000 euroa.

Viime syksynä ennen lumia olisi ollut tähän asti paras aika ostaa panelit, nyt on eri hinnat kun kysyntä on valtava.

@timppa

Jukka Harjulampi 26.07.2022 18:38

Pystytuulivoimala SILENTMILL.

Olisiko tämä tai jokin vastaava hyvä lisuke paneeleille?

Toivo Koistinen 27.07.2022 18:32

https://www.flexpro-industry.com/e-commerce/fi/pystyakselin-tuulivoimala/164-10kw-pystysuora-tuulivoimala-turbiini.html
Tuossa hieman raskaaman sarjan voimala. etunahan noisa on pienempi pinta-alan vaatimus isommalalkin voimalalla, ja toimii pienemmällä tuulella, ja aina suunta on oikea
Suomalainenhan keksi, ja valmisti ennen niitä propellihirmuja isompiakin pystytuuli voimaloita, mutta sammui se jostain syystä koko homma, kun nämä propelivoimaloiden tuotanto kehittyi, ja siirtyi ulkomaile.
Tp

Timo Haapanen 08.08.2022 08:49

Pörssisähkön hinta juuri nyt 107 snt/kWh. Koko päivänä ei mene alle 55 sentin. Tuulimyllyt seisovat, en muuta syytä keksi.

Tänään en raaski uunia käytellä, myymättä jäänyt sähkö tekisi sapuskasta aika tyyristä.

https://www.vattenfall.fi/sahkosopimukset/porssisahko/tuntispot-hinnat-sahkoporssissa/?gclid=Cj0KCQjw1ZeUBhDyARIsAOzAqQIFR4UJyB_5ihfSh2n-HmqtoifiTVadY-HqFi_7kUV5YTIdXTOtgScaAiOMEALw_wcB

@timppa


Hinta on satakertainen viikonloppuun verraten.
muokattu: 8.8.2022 08:54
Timo Haapanen 08.09.2022 10:27

Melkoisia tuottolukemia tulee. Elokuu oli ennätys, 385 € myytyä sähköä. Yhteensä elokuun loppuun 1138 €

Omat koko vuoden kulutukset elokuun loppuun: siirto 581€ kuukausimaksuineen ja sähkö 334 €. Yhteensä 951 €

Koko vuoden maksut plussalla 223 euroa ja laskelmieni mukaan syyskuussa menee lämmityksen jo alkaessa myynti ja osto suunnilleen tasan. Edellisten vuosien kulutuksen perusteella tulee loppuvuoden ja samalla koko vuoden sähkö maksamaan n. 500€

Paneleiden hyöty tulee tänä vuonna olemaan minimissään n. 1700 euroa ja maksimissaan ehkä 2200 euroa. Vaikea laskea kun oma kulutus on vaihdellut eri vuosina pakkasten mukaan.

Suunnilleen 20% tuotto sijoitetulle pääomalle on kohtuullisen hyvä.

@timppa

Toivo Koistinen 08.09.2022 11:10

Eilissä oli juttua töllössä pohjosen miehestä, ja hänen omavarais talostaan. Oli lujasti panelia, ja sitten tuulimylly.
Pientalotuulimyllyt on kovin vähän esillä olevaa aihetta.
Julmasti valtiokin isoihin työntää rakennus avustusta, mutta hajautettuna noissa talokohtaisissa olisi potenttiaalia.
Montako myllyä, ja panelia niillä tukimiljardeilla olisi pitkin Suomen nientä. Muta niinhän se kertoo nykypolitiikasta. Isojen käskystä hallinto juoksee vaikka järveen, Mutta kansa saa pärjäillä, kuhan vaaleisa äänestää lujaa
Nuo isot kun tulee purkuikään, on se julma savotta, mutta paljon helpompi nuo pienet. Minä kaipailen sitä pystyroottorimyllyä, miksi sen valmistus sammui.
Ei pitkiä lapoja, ei tuuliohjainta, ja aina oikeassa asennossa tuuleen, vaikka se polkaa tanssisi ympärillä.
Tp

Tapani Pokkinen 08.09.2022 13:25

Hyvin tuo lataa kun akussa on taas vajausta. Pakastin on huutanut monta päivää taas Hoosiannaa, vielä mahtuu tavaraa auton arkkuun.

Liitetiedostot

20220908_122310.jpg
Timo Haapanen 08.09.2022 17:08

Melkoisia tuottolukemia tulee. Elokuu oli ennätys, 385 € myytyä sähköä. Yhteensä elokuun loppuun 1138 €

Omat koko vuoden kulutukset elokuun loppuun: siirto 581€ kuukausimaksuineen ja sähkö 334 €. Yhteensä 951 €

Koko vuoden maksut plussalla 223 euroa ja laskelmieni mukaan syyskuussa menee lämmityksen jo alkaessa myynti ja osto suunnilleen tasan. Edellisten vuosien kulutuksen perusteella tulee loppuvuoden ja samalla koko vuoden sähkö maksamaan n. 500€

Paneleiden hyöty tulee tänä vuonna olemaan minimissään n. 1700 euroa ja maksimissaan ehkä 2200 euroa. Vaikea laskea kun oma kulutus on vaihdellut eri vuosina pakkasten mukaan.

Suunnilleen 20% tuotto sijoitetulle pääomalle on kohtuullisen hyvä.

@timppa

Timo Haapanen 19.12.2022 16:37

Metkasti käyttäytyvät panelikentät. Vanha 5000 W:n kenttä päästää lumet viimeisenä, mutta uusi 5000 W:n kenttä losautti heti ekalla suojalla kaikki lumet erittäin nätisti alas. Sähköäkin tuli parhaimmillaan 500 W

@timppa

Liitetiedostot

1671440060363.jpg
Lauri Niittynen 20.12.2022 07:17
Timo Haapanen

Metkasti käyttäytyvät panelikentät. Vanha 5000 W:n kenttä päästää lumet viimeisenä, mutta uusi 5000 W:n kenttä losautti heti ekalla suojalla kaikki lumet erittäin nätisti alas. Sähköäkin tuli parhaimmillaan 500 W

@timppa

Olisko niissä jokin pinnoite. Autossa Korrekin nanopinnoite tuntuu toimivan ihan pesemällä, sitä tai vastaavaa voisi kokeilla paneeleissakin. Ei taida tulla kuin olematon kalvo pintaan eikä haittaa siksi toimintaa. Vahakin tekisi liukkaan pinnan, mutta on työläs ja voi haitata säteilyn läpimenoa.

Toivo Koistinen 20.12.2022 12:44

Tuo kehitys on hyvä varsinkin tääläpäin. Kuhan hämärätuottokin, niin alaka kiinnostamaan. Mutta katellaan, mihin maalima menee.
Tp

Petteri Haverinen 23.12.2022 18:14

200 wattia/päivä tulee näköjään näin pimeään aikaan…
Ensi vuonna alkaa ns netotus myös meidän alueella.

Timo Haapanen 23.12.2022 19:36

Vanhemman kentän päältä ei lähtenyt lainkaan vaikka koko muu katto tuli alas. Nyt on taas kymmenen senttiä joka perhanan paikassa paitsi pihalla kun sen juuri ajoin puhtaaksi.

@timppa

Petteri Haverinen 25.12.2022 09:19

Muutaman sentin satoi räntää, joka sitten jäätyi paneeleiden päälle, joten plussa kelejä tarvitaan, ennen kuin tuotanto alkaa taas...

Toivo Koistinen 25.12.2022 12:13

Eivät ole laittaneet noihin lämmitys mahdollisuutta, jotta halutessa voisi liu-uttaa lumen, ja sohjon pois, jos olisi kohtalaisen jyrkälä katolla.
mulle aikanan kauppias kehui, että 10 sentin lumen alla vielä jauhaa sähköö hejän paneli.
Joulurauhaa
Tp

Petteri Haverinen 26.12.2022 11:17

Matkavehkeen katolla on yksi ja talon katolla 20 kpl samalaista paneelia, tosin etelälappeella ja paremmassa kulmassa aurinkoon nähden. Ei nyt tuottoa, kun lumi on päällä.
Matkavehkeen katolta sen sentään vähän tulee…

Petteri Haverinen 31.03.2023 10:22

Aiemmin keskusteltiin pitäisikö paneelit laittaa auton katolla sarjaan vai rinnakkain? Talon katollahan ne on sarjassa ja huomasin lumisateen jälkeen, että tuottoon kyllä vaikuttaa huomattavasti se, että kaikilta paneeleilta on lumet poissa. 20 kpl paneelia samalla lappeella ja lumesta puhtaana 18 kpl, tuottoa vain 100-200 wattia, mutta kun kaikki puhtaana lumesta, niin tuotto jo 1-1200 wattia.
Itsellä on invertteri, johon voi kytkeä kahdella lappeella olevat paneelit, joten mietinkin jos asentaisi talon seinustalle pystyyn 3 paneelia, niin lumiaikaan tuli tasaista tuottoa.
Uusi SFS 6000 Pienjännitesähköasennusten standardisarja on näköjään ilmestynyt ja nyt pitää invertteri sekä tappokatkaisimet asentaa palamattomalle alustalle...

Timo Haapanen 31.03.2023 17:03

Mulla tulee juuri nyt 6800 W. Talossa on lämmintä 26° kun painan ilmapumpulla seiniä lämpimäksi että pääsisi yön yli lämmittämättä. Maaliskuun tuotanto n. 500 kWh. Nyt tuotto lisääntyy kovaa vauhtia, n. 50 kWh tulee tänään.
Viime vuonna huhtikuussa tuli n. 1100 kWh

@timppa

Ari Kuusisto 31.03.2023 19:59

Olen myös paneeleja miettinyt mutta taitaa meikäläisellä käydä työstä kun joutuis miettimään liikaa että myykö vai lämmittääkö vai mitä tekee.
Nyt kun tulee kaukolämpö niin ei tarvitse kun maksaa.
No ehkä kannattaisi puhallintehoa (n.4-500W) varten olla paneelit kun siitä tehosta ei pääse eroon koskaan, samoin jäähdytystä varten.

Timo Haapanen 31.03.2023 20:22

Viime loppukesä oli sellainen ettei varmaan toista tule. Kuitenkin yleensä panelit tuottavat silloin eniten kun sähkö on kaikkein hintavinta.

@timppa

Petteri Haverinen 31.03.2023 22:16
Ari Kuusisto

Olen myös paneeleja miettinyt mutta taitaa meikäläisellä käydä työstä kun joutuis miettimään liikaa että myykö vai lämmittääkö vai mitä tekee.
Nyt kun tulee kaukolämpö niin ei tarvitse kun maksaa.
No ehkä kannattaisi puhallintehoa (n.4-500W) varten olla paneelit kun siitä tehosta ei pääse eroon koskaan, samoin jäähdytystä varten.

Ei tarvitse hintoja vahtia, sillä nyt on koko maassa jo voimassa tuntinetotus, eli tunnin aikana kulutettu ja tuotettu summataan, jolloin selviää kumpi maksaa sähköyhtiö vai minä.

Timo Haapanen 01.04.2023 11:51

Olen nyt maaliskuussa vahtinut kun tuotanto vaihtelee niin paljon. Jos on umpipilvessä käännän veden lämpenemään yöllä. Jos paistaa niin nostan ilmapumpulla sisälämpöä ja vähennän puiden polttoa.

Kolmella tavalla. Ostosähköllä, panelien sähköllä tai puilla.

Vahtiminen loppuu tiistaina kun lähdetään reissuun.

@timppa

Toivo Koistinen 02.04.2023 07:06

Onko siinä paneleissa kuin suuri vaikutus tuotoon, mistä kulmasta aurinko paistaa niihin, ja tuottaako ne pilvisellä sateettomalla säällä mitään.
Tp

Hannu Sankala 02.04.2023 10:39

Näköjään myöhästyin vuodella, kun minulle tulossa 8,2 kW paneelit parin viikon päästä. Nyt ei taida enää olla paluuta yllä mainittuihin sähkön hyvityshintoihin. Akusto (12,5 kWh) kyllä minimoi myytävän sähkön lisäämällä omakäyttöastetta ja saan hyvityksenä 26 c/kWh veroineen ja siirtoineen, mikä nyt on ostettavan sähkön hintani vielä melkein kaksi vuotta. Saapa sitten nähdä, toukokuussa alkaa sitten tulla käyttökokemuksia.

Petteri Haverinen 02.04.2023 12:22
Hannu Sankala

Näköjään myöhästyin vuodella, kun minulle tulossa 8,2 kW paneelit parin viikon päästä. Nyt ei taida enää olla paluuta yllä mainittuihin sähkön hyvityshintoihin. Akusto (12,5 kWh) kyllä minimoi myytävän sähkön lisäämällä omakäyttöastetta ja saan hyvityksenä 26 c/kWh veroineen ja siirtoineen, mikä nyt on ostettavan sähkön hintani vielä melkein kaksi vuotta. Saapa sitten nähdä, toukokuussa alkaa sitten tulla käyttökokemuksia.

Onko tuo akusto autossa?

Hannu Sankala 04.04.2023 09:04

Sofar Solarin invertteri ja akusto. Hintava litium akusto. Koostuu 2,5 kWh akkuelementeistä 4 - 10 kpl + akkujen hallintaelementti. Juuri tilasin yhden elementin lisää, kun laskeskelin taseita. Suoraan sanottuna pitäisi kait olla vuorokausikulutuksen (25 kWh) kokoiset akut niin selviäisi pilvisestäkin päivästä ilman sähkön ostoa. Vähän on kimuranttia arvioida akun paras koko. Pitäisi kai takaisinmaksuaikaa pitää kriteerinä, mutta akustohan jatkaa joka tapauksessa paneeleilla saavutettavaa takaisin maksuaikaa.

Timo Haapanen 04.04.2023 11:31

Jos sulle tulee tuo 8,2 kW:n panelikenttä niin pilvien paksuudesta riippuen uskoisin 1 kW tulevan kesäaikaan. Vesivaraajasta kaksi sulaketta auki niin päivän aikana vesi lämpenee kyllä 1000 watillakin.

@timppa

Petteri Haverinen 05.04.2023 16:48

Toki voi unohtaa auringon vahtimisen ja ehkäpä myös akuston, jos laittaa lämmivesivaraajalle aurinkopaneeliohjauksen… https://nordsolar.fi/tuote/fronius-ohmpilot-9-0-3-saadin/?gclid=EAIaIQobChMItuaKz_CS_gIV0BV7Ch1fSQXFEAAYASAAEgLEufD_BwE

Hannu Sankala 13.04.2023 18:58

Onkohan tuollaista ohjauslaitetta saatavilla Sofar Solar invertterin kanssa? Joka tapauksessa sähkömies asentaa kellolaitteen veden lämmittimelle, jolla voin ohjata lämmityksen päälle keskipäivän aikaan. Kellokytkin on ohjelmoitavissa antamaan tehoa vastukselle (3 kW, 400 V) vaikkapa 15 minuutin välein 15 minuuttia kerrallaan ja yöaikaan ei ollenkaan. Sopiva ajoitus pitää löytää sitten ensi viikon jälkeen, kunhan saan laitteet. Akuston hyödyntäminen varateholähteenä olisi hyvä ominaisuus, mutta siitä ei asennnusfirma oikein anna tietoja. Automaattireleitä se vaatinee ja lisäkytkentäkeskuksen niille kuormille, mille varasähkö ohjataan.

Jukka Ruotsalainen 14.04.2023 11:31

Täällä samoja pohdiskeluja. Invertterissä akkuvalmius plug and play tyyliin. Akut ovat kuitenkin ainakin tässä vaiheessa vielä hinnakkaita, joten odottaa.

Päivällä suurin tuotto, mutta kulutuspiikki yösähkön mentyä päälle, kun lämmin vesivaraaja menee päälle. Nyt lämminvesivaraajaa varten tulossa yksinkertainen kytkinkello, jonka voi säätää 15 minuutin tarkkuudella. Täytyy katsoa paneelien tuottokäyrä ja sen mukaan ohjelmoida kello optimaalisesti huomioiden lämminvesivaraajan tehon tarve.

Timo Haapanen 16.04.2023 20:26

Ottakaa varaajasta kaksi sulaketta auki, sinne jää yksi 1000 watin vastus ja se riittää lämmittämään veden päivän aikana. Tällä sydeemillä ei ylity panelien hetkellinen tuotto.

Mulla on mennyt myyntiin jo 500 kWh tässä kuussa ja oma kulutus rapiat 100 kWh kun reissussa olen eikä kulutusta juuri ole. Myynti tulee lähes aina kallaimman sähkön aikaan.

@timppa

Petteri Haverinen 17.04.2023 06:49

Katselin tämän päivän 17.4 spottihintoja ja yllättäen Olkiluoton 3:n tuotantokäyttö ei juuri laskenutkaan hintoja...

Hannu Sankala 17.04.2023 15:06

Minulla on kaksi vaihetta kytkettynä lämminvesivaraajaan eli 400 V ilman nollajohtoa. Ei kai sitä voi muuttaa - 3 kW joka tapauksessa päällä tai ei päällä. Kyllä kait se Olkiluoto 3 on ollut koekäytön aikana verkkoon kytkettynä nyt vain status muuttui tavallaan viralliseksi.

Petteri Haverinen 17.04.2023 16:11

Aurinkopaneelit on maraton ei pikamatkan juoksu. Pitkällä aikavälillä olet joka tapauksessa ns plussan puolella ja ympäristö kiittää. Tosin vastarannan naapurille oli joku myyjä tarjonnut 4.5 kw systeemiä hintaan 12 800€ ja päivä tuotto kuulema 60-80 kWh pohjoisrinteellä ! Onneksi soitti ennen hankintaa…

Hannu Sankala 17.04.2023 21:38

Tuolla hinnallahan saa jo 10 kilowatin paneeliston asennettuna. Niitä kiertäviä kauppiaita liikkuu kyllä asian kuin asian perässä edulliseen hintaan, mutta nopeasti pitää päättää, että ehtii edun saada. Niihin ei pidä langeta!

Petteri Haverinen 09.08.2024 18:14

11 kWh paneeleita kahdella lappeella.

No niin; pörssisähkövuosi
takana meidän ”P&P sähköyhtiöllä” ja tulos näyttää tältä;
Sähköä ostettiin 8030 kWh
Sähköä tuotettiin 7300 kWh
Sähköstä maksettiin yhteensä 1017€
Siirron osuus 524€ (sis kk-maksut,verot,tehomaksut yms)
Sähköenergiasta maksettiin 493€.
Eli ”sähkö” siis maksoi meille 12,6
senttiä kWh kokonaisuudessaan.

Vuonna 2020, ennen paneeleita ostettiin sähköä 12 730 kWh, ihan vain vertailun vuoksi… ”itse asensin ja ehkä säästin”…🤔
165 neliön vanha talo,koneellinen iv, maalämpö lämmittää ja ilmalämpöpumppu viilentää kesäisin, takassa palaa puut vain fiilistelyn takia…

Heikki Ikonen 11.08.2024 12:26

Petteri. Ja paljonko oli alaku investointi kaikkineen euroina 🤔 ? H

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.