Kaasupullon suojaus
HAAPANEN TIMO
22.01.2010 17:18
Siinä tapauksessa on turhaa kierrellä nykysäädöksen mukaista johtoa, se ei kuormasta niin lämpene että sillä kaasupulloa lämmittäisi.
Eikä se muutenkaan kuulosta asialliselta touhulta.
VIITALA RISTO
22.01.2010 17:35
Mä en myöskään ryhtyisi virittelemään kaasuputelin kylkeen mitään perseenlämmittimiä tai muitakaan vastuselementtejä. Ei ole pitkä kun luin lehdestä oikosulkuun menneen penkinlämmittimen sytyttäneen auton palamaan.
KOSKINEN OLLI
22.01.2010 19:02
Minulla on vaikea kohdata tätä pulmaa kun ei ole koskaan sattunut eteen. Lämmitin on kyllä sammunut jonkin vian johdosta keskenkaiken, mutta sellaista ei ole sattunut koskaan kovalla pakkasella. Itseasiassa pitkän karavaanariurani aikana ei ole ollut koskaan kova pakkanen kun olen ollut liikenteessä.
...En tiedä, minkä suuruista kaasupullon jäähtyminen käytössä on. Montako astetta?
Minulla on infrapunatoiminen pintalämpömittari. Voisin selvittää tuon asian, mutta mun matkailuautossa kaasupullokotelo on aivan lämmitinpannun vieressä, tosin tiiviin seinän takana, mutta seinä on lämpöeristämätön.
Edellämainitun johdosta kaasupullokotelossani on tyynellä säällä lämpöasteita kymmenen asteen pakkasellakin, joten ei tuosta saa selkoa... ...eipäs ...kun saahan sen, vertaamalla käytössä olevan pullon pintalämpötilaa varalla olevan pullon pintalämpötilaan... ...siitähän se selviää, pullot on lämpöteknisesti tasavertaisessa paikassa.
HAAPANEN TIMO
24.01.2010 19:14
Kävin konsultin luona. Silloin kun vaiheiden "aallot" sattuvat kulkemaan eri tahdissa ei tapahdu magneettivuon kumoutumista täydellisenä.
Lisäksi kysymyksessä ei ole lainkaan itse johdon lämpeneminen, vaan kierrosten sisälle jäävien esineiden( kaasupullo) lämpötilan nousu.
KOSKINEN OLLI
24.01.2010 21:14
Tavallisessa jatkojohdossa kulkee yksivaihevirta. Yksivaihejohdossa ei ole vaihesiirtoa koska ei ole useita vaiheita.
VIITALA RISTO
24.01.2010 21:47
"Lisäksi kysymyksessä ei ole lainkaan itse johdon lämpeneminen, vaan kierrosten sisälle jäävien esineiden( kaasupullo) lämpötilan nousu."
Jeps, induktiouunissa lämpiää nimenomaan se käämin sisään upokkaaseen laitettu metalli, eikä käämi. (Paitsi että sulatusuuneissa lämpötilat nousee tuonne 1500 asteeseen, jollon se käämi kuumenee myös ja se käämi on tehty kupariputkesta ja siinä virtaa jäähdytysvesi).
Mutta kuten tuossa aikaisemmin mainittiin, yksivaiheisessa johtimessa kulkee molemmissa karvoissa sama virta ja samassa vaiheessa, joten induktiota ei tapahdu.
HAAPANEN TIMO
25.01.2010 18:00
No selvä! Juttu jatkuu kuitenkin vielä...
VIITALA RISTO
25.01.2010 18:51
En mä välttämättä ole täysin oikeassa, on sen verran kulunut aikaa kun nukuin silmät auki teoreettisen sähkötekniikan tunnilla...
HÄKLI HANNU
29.01.2010 19:51
Yli 30v. sitten vaunuillessa oli 100W hehkulanppu palamassa kaasupullokotelossa kun pakkanen alkoi olla yli 20-. Oli sen lisäksi että kaasu tuli tyhjemmäksi myös helpompi käydä vaihtamassa pullon venttiili siihen täyteen pulloon joka aina tyhjäsi yöllä.
Nykyisessä komotissa on pakkasvahti samassa tilassa kuin kaasupullot ja akut,pitää tilan noin 0-5astetta miinusta ulkoilman ollessa 20- tai yli. Akut latautuu paremmin ja kaasu tulee paremmin ja kaiken lisäksi tämä kaikki virta tulee auton kautta,elikkä maksan sen minkä käytän.
Kaikki tämä on vain tehty käyttämällä maalaisjärkeä ja varsinaisten asiantuntioiden mukaan varmaan päin sitä ihteään.
PELLIKKA ERKKI
30.01.2010 10:35
Jos sinulla on virtaa käytettäväksi pakkasvahtiin, miksi et käytä kätevää sähkölämmitystä kulkimessasi. Vai onko sähköllä lämmittäminen kaliimpaa, jos on niin sähkölämmitys talot heti kaasulämmitteiseksi, niissä saa käyttää 33kg:n pulloja.
HÄKLI HANNU
30.01.2010 21:41
No niin.Voisihan sinne vaikka takan rakentaa, mutta kun olemme hyvin paljon myös sellaisilla paikoilla jossa olemme agrigaatin kanssa sähkön kanssa niin en ole nähtyt aiheelliseksi varustaa koko komottia vielä sähköpatterilla ja puhaltimilla,kuten olen hyvinkin monien nähnyt tekevän ja sitten maksavat valosähkön? Olen niin vanha karavaanari omasta mielestäni että koetan pyrkiä tekemään niinkuin oikein on,on se sitten miten tahansa.
Tuolla pohjoisessa kun on niitä metsähallituksen paikkoja joissa saa yöpyä,mutta nuotiopaikka on kutakuinkin ainoa lisuke ja puhtaat kirkkaat vedet,niin pilkille kuin uintiinkin.
HÄKLI HANNU
30.01.2010 21:47
Niin ja Erkille vielä kyllä kaasulämmitesiä talojakin löytyy,siitä kumpi on edullisempi en tiedä,mutta jo puolikkaan pullolla kunnollista "nestekaasua" tuntuu pinta lämpiävän kummasti.
KOSKINEN OLLI
30.01.2010 22:23
Sähkölämmitystalossa sähkö maksaa noin 10 snt/kWh
11kg kaasupullosta hinnaksi tulee noin 20snt kWh.
PUUMALA RAIMO
31.01.2010 10:40
11kg kaasupullo sisältä 140 Kw .Siitä voi jokainen itse laske kilowatin hinta.Riipuu tietysti paljonko o pullosta maksannut.T Raimo
KOSKINEN OLLI
31.01.2010 11:58
Kaasunkulutus 2kW teholla on 170g/h. Nyt joku vähän fiksumpi tuosta osaa laskea tehon joka tarvitaan tuon määrän höyrystämiseen.... ?
ASIKAINEN MATTI
01.02.2010 15:00
Sähkölämmityksessä käytetty sähkö muuttuu 100 % lämmöksi, mutta kaasulla lämmitettäessä osa lämmöstä menee poistoputken kautta harakoille. Jos kaasulämmityksen hyötysuhde olisi esim. 80 % (vetäsin luvun hatusta), niin kaasupullosta olisi hyödynnettävissä lämmitykseen 0,8*140 kWh = 112 kWh.
Tavallisen kerrostaloasujan sähkö perusmaksuineen on hieman alle 0,20 €/kWh. Jos leiripaikan sähkö maksaa enemmän kuin 20 senttiä/kWh ja kaasupullosta on maksanut alle 22 €, niin kannattaa lämmittää ennemmin kaasulla kuin sähköllä.
NISSINEN KAUKO
01.02.2010 18:31
Mitään ongelmia ei ole ollut, kaasuntulon suhteen pullosta,
miinusta 25-28 astetta joskus vuosia sitten.Kovimmat pakkaset, jotka olen kokenut vaunuelämässä.
Pariviikkoa sitten -20-24 asteet täysipullo yhtäsoittoa tyhjäksi,kesti 58 tuntia.
KOSKINEN OLLI
01.02.2010 19:56
Jos 11kg kaasupullo käytetään tasaisella teholla yhtäjaksoisella käytöllä tyhjäksi 58 tunnissa, keskikulutus on noin 190g tunnissa ja teho on noin 2kW.
Jos käytetään isompaa tehoa, kaasupullo jäähtyy enemmän, suuremman kaasuuntumisen johdosta. 4 kW teholla jäähtyminen kaksinkertaistuu ja 6kW teholla kolminkertaistuu esimerkin tapaukseen verrattuna.
AUVINEN AHTI
15.02.2010 12:32
Keskustelun yhteydessä on tullut esille ueampia tapaoja toteuttaa kaasupullojen lämmitys sähköllä. Matkailuajoneuvojen sähköasennuksia koskevan standardin SFS 6000-7-721 kohdassa 721.522.15 Kaasupullojen tilat, on todettu seuraavaa: Mitään sähkölaitteita tai pienois- tai pienjännittejärjestelmän osia ei saa sijoittaa kaasupulloille tarjkoitettuihin tiloihin.
Eli, kaasupullon lämmittäminen hehkulampulla, lämmityskaapelilla, lämpömatolla tai -istuimella kaasupulloille tarkoitetussa tilassa, ei em. standardia noudattaen ole mahdollista.
LINDBLOM ALF
15.02.2010 16:22
Tarkoittaisiko tämä nyt sitten, että etukotelon valaistus on laiton asennus, vaikka uutena jo ollut.
TERVO JARI
15.02.2010 16:33
automaattinen "pullonvaihtaja" lämmittimellä ?
Laitonko ?
Jari
PALIN MATTI
15.02.2010 16:58
No mites sitte vanhat Soliffieterit, missä on koko Primus-lämmitin samassa tilassa kaasupullojen kanssa?
Primuksen lämmittimessähän on monenlaista sähkövehjettä, niiku esimerkiksi kipinäinduktori.
Ja kaiken kukkuraksi siellä lämmittimen sisällä on se kaikista vaarallisinkin elementti, eli tulikin jo valmiina.
Mitäs met niitten kans tehemä?
KOSKINEN OLLI
15.02.2010 17:38
Kelpaisiko tää:
Solifiäterissä pitäisi olla siinä kaasupullojen ja Primuksen pannun välissä väliseinä.
Matkaajassa tuollainen seinä on.
Kaasupullokotelon valaistus onkin jo vaikeampi pulma, ei ole turvallista tuhrata sähkölamppujenkaan kassa pimeässä kaasupullokotelossa. Arvelen kyllä ettei tilassa saisi olla sähkövehkeitä.
Pitäisi varmaankin olla sitten tehty niin että valo tulee läpinäkyvän plexin kautta. Ikäänkuin auringonvalo tulee ikkunasta sisään ;)
HAAPANEN TIMO
15.02.2010 19:43
Ledilamppuja on joissain vaunuissa pullokotelossa, ja esim. Secumotion-paineensäätimessä käyttöohjeen mukaan pitäisi pakkasella käyttää EisEx sähkölämmitystä.
Siinä pari esimerkkiä.
Tuossa vielä yksi:
http://tiny.cc/1TVJt
Saksan tiukkojen säännösten mukainen, varmasti laillinen joka paikassa.
PALIN MATTI
15.02.2010 20:55
Että kaasupullokotelon väliseinällä olisi edes vähäisintäkään seksuaalista merkitystä, pitäisi sen olla kaasutiivis.
Näinhän se ei ole sen kummemmin Soliffieterissä kun Vatkaajassakaan.
KOSKINEN OLLI
15.02.2010 21:03
Juu, ei minulla todellakaan ole mitään tietoa asiasta mutta voi se olla niinkin että noita kaasupullonlämmittimiä ym ym sähkövermeitä saa käyttää esim ulkotiloissa.
Se ei kuitenkaan suoraan merkitse sitä että niitä voisi käyttää ajoneuvon kaasupullokotelossa.
Maallikkojärjellä ajateltuna kaasupullokotelossa täytyy olla jokin juju, muutenhan kaasupullot olisi ajoneuvossa sisällä. : )
PALIN MATTI
15.02.2010 23:32
Juju on se tuuletus alakautta ulkotilaan.
KOSKINEN OLLI
16.02.2010 09:57
Eikös se ole niin, että asunnoissa kaasupullo saa olla sisätilassa, ilman mitään kaasun poisvirtaustuuletusta.
Kaasupullokotelosta lienee määräyksiä, mm. tuuletus, ja sitten se, ettei saa olla sähkövermeitä siinä tilassa. Nyt tulee kyllä mieleen että miksi jotain määräystä pitää noudattaa ja jotain toista ei tarvitse?
Henkilöauton tavaratilassa saa kuljettaa kaasupulloa, eikö vain, mitenkähän on, saako matkailuauton tavaratilassakin kuljettaa kaasupulloa? Eikös se ole niin että kaasun määrä on rajoitettu max 25kg, eikä kaasupullojen määrää?
UUSITALO MARKO
16.02.2010 12:51
"Matkailuajoneuvojen sähköasennuksia koskevan standardin SFS 6000-7-721 kohdassa 721.522.15 Kaasupullojen tilat, on todettu seuraavaa..."
Kyseessä on siis pelkkä standardi, joka ei käsittääkseni velvoita tavallista käyttäjää mitenkään. Matkailuajoneuvojen valmistajia se saattaa jollakin tasolla sitoa. Ilmeisesti se ei myöskään koske ennen standardin voimaantuloa tehtyjä asennuksia.
HAAPANEN TIMO
16.02.2010 19:35
Eiköhän se pullokotelon tuulettuvuusvaatimus johdu siitä, että kotelossa olevat pullot voidaan liittää letkuilla johonkin ja pullot ovat auki jne.
Rahtina kyydissä oleva pullo ei voi olla auki, siksi se saa olla tavallisessa tavaratilassa.
Silti pätee 25kg:n yhteismäärä.
@timppa
KOSKINEN OLLI
16.02.2010 21:03
Timolta vielä tarkennusta pyytäisin tuohon:
Tarkoittaako tuo 25 kg mukanaolevan kaasun maksimimäärää, vaiko että se nimellistä kaasutilavuutta joka saa olla.
Eli saako olla mukana kolme 11kg kaasupulloa jos on kaksi täyttä on yksi melkein tyhjä, jossa kaasua jäljellä 2kg.
AHJOS TIMO
16.02.2010 23:00
"Tarkoittaako tuo 25 kg mukanaolevan kaasun maksimimäärää, vaiko että se nimellistä kaasutilavuutta joka saa olla."
Kysymys oli tarkoitettu toiselle Timolle, mutta saanen vastata siihen: Tyhjä kaasupullo lasketaan säilytyksessä saman arvoiseksi kuin täysi. Niin opetettiin yhdellä pelastuskurssilla. Siis jos säilytyksessä on esim. kolme tyhjää kaasupulloa, joista 2 x 11 kg ja 1 x 3 kg, niin 25 kilon enimmäismäärä on täynnä.
SOHLBERG JUHA
17.02.2010 11:22
Ei millään voi pysyä poissa näin hedelmällisetä keskustelusta...vaikka pitäisikin... Mutta kun työssä joutuu käsittelemään näitä Ex asioita niin voisi miettiä, miten niitä soveltaa harrastuksessa. lähtökohtana on se, että valmistajan pitää määritellä onko kaasukotelo Ex-tila ja merkitä se asianmukaisesti. Näitä en ole nähnyt... Tilat luokitellaan vaarallisuuden mukaan (kaikkihan perustuu riskin hallintaan). Kaasukotelo on todennäköisesti luokan 2 alue, jossa kaasua on vapautuneena vain vikatilanteessa (ei siis aina, eikä kaasulaitteiden normaalin käytön aikana). Tällöin riski, että on vikatila ja kipinän aiheuttaja on erittäin pieni. Siihen pitää kuitenkin varautua käyttämällä luokan-2 Ex-tuotteita kuten esim Exeis lämmityselementti on. Sen johtohan vedetään aina pois kotelosta ja liitos tehdään muussa tilassa. Jos tuonne muuta sähköistä laitetta halutaan laittaa niin sen pintalämpötilan pitää olla maltillinen (lasketaan kaasun ja olosuhteiden mukaan) sekä kipinöintiä edes laitteen vikatilanteessa ei saa aiheutua. Tällöin voidaan olla varmoja, että lasikuitua ja styroksia ei leviä sadan mertin alueelle, kun riskilaskelmat pettivät. mukaan soppaan tulee sitten nuo muut standardit, jotka koskettavat autojen rakentamista ja varustelua. olen ollut mukana moniaa IEC-standardiryhmissä ja mm. niissä näitä asioita käsittelee kymmenet henkilöt ympäri maailmaa, koska kaikki liittyvät kaikkeen...
Summasumaarum: En itse menisi tekemään mitään virityksiä kaasu tai muihin polttoainetiloihin (Luetaan "Virityksiä") jos täydellistä varmuutta asiaan ei ole. Tuo johtojen kelaaminen pullojen ympärille esim avaa otollisen lähtökohdan kipinälle kun sopivasti kaapelin vaippa murtuu 30 asteen pakkasessa ja vaihe tulee yhteyteen pulloon. Siihen pulloa vaihtamaan, pikku kaasuvuoto ja avot... saa kommentoida...
T: Juha
HAAPANEN TIMO
17.02.2010 19:19
Totta on mitä puhut. Pitikin tuolla ylempanä kirjoittaa ExEis.
Ledivalothan ovat kipinöintimielessä hyviä itse lampun osalta, rikkonainen johto tiety kipinöi.
Wynenin pullonlämmittimessä näkyy paljon tekstiä kyljessä, monet varoitukset varmaan. Mutta 75W on tehoa, ja vehje pullonkyljessä kiinni.
@timppa
SOHLBERG JUHA
17.02.2010 20:22
Jos laite on luokiteltu Ex-tilaan ja siinä löytyy jonkinlaisia testilaboratorion merkintöjä niin suurella todennäköisyydellä se on ok. Vaikka tehoa on 75 W niin asia on varmaan hoidettu niin että pintalämpötila on aika maltillinen luokkaa 40-50 astetta.
Ole itse ollut testauttamassa meidän tuotteita Ranskassa laboratoriossa (kun ollaan kansainvälisella alala niin suomalaisista labroista ei saa tarpeeksi respektiä!!!). Siellä tehdään muovista teltta, jonne johdetaan kaasua sisälle ja tuotteeseen sisälle tehdään vika ihan auton sytytystulpalla. Tuo kokonaisuus ei saa räjähtää... ja 2 kertaa me on jo sen labran sisustus maksettu : ). Testien seurauksena tuotetta on muokattu ja testejä tehty uudelleen tarpeellinen määrä ennen markkinoille tuloa...
T: Juha
TIILIKAINEN RISTO
19.10.2015 14:28
Laskuesimerkki aproximoi, että pers- ja selkätyynyn tehot ovat yhtäsuuret.
Eli R1 (istuin)=R2 (selkämys )
Siis teho rinnankytkettyinä on 50W/tyyny.
Kylläpä peräpukamat siinä mukavasti muhivat
12V:lla 100W tehoa vastaisi R=1.44 ohm, jolloin Ri=2.88ohm
Mutta mikäli vastusjako onkin toisenlainen, niin sarjankytkennässä Psum jää alle sen 25W. Riippuen tietysti R1+R2 arvosta.
HattiWatti
LEPPIKANGAS MARKKU
20.10.2015 00:07
Tässä teille edullinen apu pakkaseen! Pullokotelon luukku raolleen, karkea harja käteen ja kun pullon pinnalla on huurretta niin harjataan pois.
Toimii ainakin -35 pakkasella. Vaikeampi probleema syntyy kun uusi automaatti jääkaappi jäätyy. Jos tarpeeksi kylmää, niin jäähdytysliekki on sammuksissa ja ammoniakki-vesi seos ei kierrä!
Leppis