Yhdistelmä ja kulutus
VALTONEN MARTTI
08.01.2011 19:54
Valkama, eihän sitä bensaa hävittää pidä, bisnestähän sillä teet. Puoleen hintaan ostan tai joku ainakin ostaa.
VALTONEN MARTTI
08.01.2011 20:00
Pitkänen on aivan oikein huomannut että Solifer se vähiten lisää kulutusta, sehän on jo käsite vaunuilijapiireissä. Mutta se takapään muotoilu on myös erittäin tärkeä, jotta imu perässä on mahdollisimman pieni. Siksi esim. muinaiset Matkaajat eivät viistosta katostaan huolimatta olleet erityisen kevytvetoisia, kun niissä oli aivan tasaperä. Muitakin tekijöitä on vaikuttamassa esim. alustan poikittaispalkkien määrän minimointi. Kohta joku älähtää joten tämä riittäköön.
ANTTILA MARKKU
08.01.2011 20:10
Valkamalla alkaa olla siten jo aika pihi kulkuneuvo,mutta vielä siinä olis pari litraa kumminkin vähentämisen varaa.
MARTTINEN KIMMO
08.01.2011 23:04
Autona "lastutettu" Mitsubishi Pajero Sport ja vaununa Solifer 530. Tien tukkona ei ole tarvinnut olla ja Norjan mäet on noustu sopivalla vaihteelle. Kulutus oli kuivalla 12 l/100 km ja sateella 13 l/ 100 km.
KOIVISTO KARI
12.01.2011 20:21
BMW X5 3,0sd -08 n 289 pollee ja perässä 720 hobby -07 painoo se reilu 2000 kg lastattuna. Kulutus mielestäni kohtuullinen, vakkarilla 12,5 - 13 l/100 ja itse säännöstellen menee 11,5 -12 l/100. Taitaapi olla se vääntö, mikä vaikuttaa eniten siihen kulutukseen. Harrastus on mukava ja joillekkin ihmettelijöille olen sanonut, että kaiken on syönyt, mitä tankkiin on laitettu, olipa vaunua perässä tahi ei. Kesää odotellen T Kari
LAHTINEN ERKKI
13.01.2011 19:13
Volvo V70 vanhalla D.koneella ja n.1400 kg Soliferia. 8.6 l keskisen Euroopan naftaa.
STENROTH TOM
14.01.2011 19:57
Samanlaisella x5sd:llä 750 snow camperi noin 17L.
Subarun forester 2,5 turbolla 29L
mitsun outlander DID:llä 17L
Mb 319 sprinterillä 16L
Vaunu painaa sen 2300kg
LAHTI ANTTI
14.01.2011 22:33
On sentään yksi rehellinen joukossa, Tom.
HAARAKANGAS ALLAN
15.01.2011 06:56
Verottajan kaveri...
Allu vaari
KIRJONEN ISTO
18.01.2011 18:51
BM Vito 115 automaatti
(moottorin ohjelmisto päivitetty ~177 hv / 390 nm)
Hobby 650 (vaunun kok paino 1900 kg)
Kesällä 12 - 14 l/100km
Talvella 14 - 16 l/100km
Ajonopeus pääsääntöisesti 88 - 90 km/h. Käytän pääsääntöisesti vakionopeussäädintä... "varpaalla säädettynä" saisi vielä hiukan nipistettyä...
Ai niin se vedettävyys... ei ongelmia
NYYSSÖNEN KAJ
18.01.2011 21:02
Veturina Volvo B10M omapaino 12000kg tyhjänä melkein matkat tehdään no nykyään on kyydissä 350kg rantakirppu.
2008-2009 matka 7857km keskikulutus 23,3 L/100km
2009-2010 matka 8105km keskikulutus 23,2 L/100km
Koppa on Ajokki 7000 max peräkärry mitä minun kortilla saa vetää on 750kg.
Mäennousukykyä rajoittaa jäähdyttäjän tuulettimen teho 1 kW kun volvon alkuperäinen oli 5 kW. Mäkinä esim Kasselin mäki tai vanha tie San Sebastina Vitoria 30m lähtökorkeus ja ylhäällä 680m 7 - 8%. Suomessa ei sellaista mäkeä ole että olis ongelmia.
Palmun alta terveisiä
PS! Isot ja vanhat autot ovat persoonallisia!
PALIN MATTI
20.01.2011 17:42
No ossaatkaj kertoa myös sen yhistelmäkulutuksen, mistä tässä keskustelussa on kymysys. Eli mitä riipoo Volvo menovettä, ku sulla on se vaunu peräsä.
KIRJONEN ISTO
21.01.2011 01:39
Eikös se yhdistelmäkulutus ole veto-/matkailuauton ja kuljettajan yhdistetty kulutus?
HAARAKANGAS ALLAN
21.01.2011 19:29
Konsulit hei!
Ei kai yhdistelmän kulutuksiin lasketa kuskin juomia mukaan!
Mukaan laskelmiin otetaan vain veturin ryystämä neste...
Siis Totalin, Repsolin ja jopa Lukoilin!
Ei siis Cruzcampo, San Miguel ja mitä niitä onkaan...
Allu vaari
OLLIKAINEN PEKKA
02.02.2011 07:43
Veturina VW T5 Multivan (128kW) 4motion ja vaununa Hobby 545 La Vita (1600kg max).
Kulutus yhdistelmällä 12-13 litraa sekalaisessa ajossa
Jos pelkällä autolla liikkuu niin 7,8 - 9,6 l/100km
Mukana kaksi aikuista, kaksi lasta, kolme koiraa ja sekalainen määrä irtaimistoa.
p
TUPPURAINEN PETRI
03.02.2011 20:22
Veturi XC70 ja vaunu Cabby, oisko jotan 1600 kg? No, ylämäki 45 litraa ja alamäki 2.5 litraa mutta tankki tyhjänä joka reissun jälkeen. Kumma juttu, vaikka ajaa ilman vaunua niin silti vaan tankki tyhjenee yhtä nopeasti joka reissun jälkeen ;)
Ja sit kun on leirissä niin toi Rellu pullokin tyhjenee ihan samalla tavalla :(
Paska juttu mutta minkäs sille voi. Tankit tyhjenee mutta onneksi ne voi aina täyttää.
Jippii !
STENMAN ARI
03.02.2011 21:19
Hyundai SantaFe 2,7 V6 autom. + Polar 560 kulutus 15 -18 L riippuen siitä montako "karavaanarien kaveria" sattuu samalle väylälle tai näitä peltisiä kottaraispönttöjä.
LAAKSO MARKKU
03.02.2011 23:35
Näyttää tämäkin ketju vaan pysyvän hengissä vaikka alkoi jo 2008
No laitanpa korteni kekoon.
Octavia 1.8 TSI DSG vaunu Kabe Pollux 522 Vetopaino n. 1300, kulutus pidemmällä matkalla vakkarilla 12,8. Ilman vaunua helppo päästä n. 5,6 Toki enemmänkin saa kulumaan jos haluaa...
VALTONEN MARTTI
04.02.2011 15:24
Onko Octavia varmasti TSI eli kaksoisahdettu, ettei TDL? Noita TSI koneita kun olen luullut olevan vain pienempiä. Varaan oikeuden olla väärässäkin. Pienellä jokatapauksessa menee.
NYYSSÖNEN KAJ
04.02.2011 18:49
"No ossaatkaj kertoa myös sen yhistelmäkulutuksen, mistä tässä keskustelussa on kymysys. Eli mitä riipoo Volvo menovettä, ku sulla on se vaunu peräsä."
Kyllä vaikutus jää desimaali pilkun jälkeiseksi koska vaunu takana vähentää vastaavasti vetoauton ilmanvastusta. Eikä vaunun massa 1600kg muuta oleellisesti yhdistelmän kokonaispainoa (12500 kg sis. rantakirppu).
Se mihin se vaunu eniten vaikuttaa (yli 750 kg) on että kuskilla on oltava CE tai DE kortti ennenkuin saa sitä ajaa.
Algarvessa on tänään ollut hellepäivä.
ANTTILA MARKKU
04.02.2011 19:43
Hyndai Santa Fe 2,2 diesel autom.+solifer 630 ,2400+1760.12-13l/100.Lisenssi A,B,C,D,E lentolupakirja puuttu ja laivurin paperit,olen odottanut sopivaa lesken huutokauppaa.
NYYSSÖNEN KAJ
05.02.2011 10:33
",olen odottanut sopivaa lesken huutokauppaa. "
No tuotapa tapaa en tiennyt.
ANTTILA MARKKU
05.02.2011 13:56
Olen joskus tavannut lähinnä viulunrakentajia jotka on joltain leskeltä ostaneet rakennusmestarin paperit.Miksei siis esim.lentolupakirja?
LAAKSO MARKKU
05.02.2011 18:27
"Onko Octavia varmasti TSI eli kaksoisahdettu, ettei TDL? Noita TSI koneita kun olen luullut olevan vain pienempiä"
TSI ei aina tarkoita kaksoisahdettua vaikka VAG-konsernilla sellaisiakin on. Se tarkoittaa ahdettua, suorasuihkutusbensakonetta.
KALLIO ANTTI
13.02.2011 11:20
hiace d4d vakituinen ajopaino 2400kg
solifer finland 600 kokopaino 1600kg
yhteensä 4000kg
auto tuolla kuormalla 7.3 L/100km
vaunun kanssa 13.2 L/100km
nopeus 80-90kmh
kyseessä laskettu kulutus
jos ajotietokone olisi se ei oitäisi paikkaansa koska laite on lastutettu kylläkin toyotan omalla lastulla
pitäisi monenkin ottaa huomioon ajoneuvon mittari virhe/ -vastaan mitä näyttää satelliitti mittaukset
LAHTINEN ERKKI
13.02.2011 11:45
Kysymys Antti Kalliolle ja muillekin.
Mitä luokkaa löytyy kilowatteja hiacestasi ja riittääkö tehot vaunusi vetoon?
Kysymys on siis pakettiauton ja vaunun (n.1500 kg) tehotarpeista.
VALTONEN MARTTI
13.02.2011 13:12
KALLIO ANTTI
17.02.2011 08:47
erittäin hyvin riittää tehot ja voit ajaa 5 vakkaripäällä vaunun kanssa aivan huoletta
tehot ja vääntökäyrät kohtaavat parhaiten juuri 85kmh alueella
ja koska vaihdelaatikon maks.nopeus ei ole kuin 170kmh
ovat tehot käytettävissä juuri oikeilla nopeuksilla
En esim,ymmärrä miksi eurooppalaisissa pakettiautoissa on vaihelaatikko nopeus 220kmh
Eli 1.vaihde liian iso samoin kuin ylin vaihde
hiace lähtee liikkeelle tuolla noin 4000kg painolla pelkällä kytkimen nostolla niin eteenpäin kuin taaksekkin päin eikä kaasuun tarvitse koskea vekslaillessa vaunua
auto on alkuaan ollut 103hv
lastutuksen jälkeen pitäisi olla noin 125hv yli 350nm
VALKAMA MARKKU
17.02.2011 17:44
"ja koska vaihdelaatikon maks.nopeus ei ole kuin 170kmh
ovat tehot käytettävissä juuri oikeilla nopeuksilla
En esim,ymmärrä miksi eurooppalaisissa pakettiautoissa on vaihelaatikko nopeus 220kmh"
Juurikin näin, paitsi ei pidä yleistää. ymmärtääkseni esim Transporter on viisaasti välitetty.
Itsellä on yksi (jenkki)bensa 136 kW / 185 hp (@4300rpm) kone jonka vääntö on koko kierrosalueella 1500-5000rpm yli 300 Nm mutta kun 80 km/h vitosvaihteella sattuu n. 1200 rpm kohdille niin ei ihan kiva. Mutta kolmosta kehiin niin johan tapahtuu ja bensaa palaa.
M Arkku
JÄRVINEN MARKO
18.02.2011 21:10
Meillä veturina Audi Q7 3.0 TDI, 240hv ja 550Nm, vaununa Kabe 780.
Dieseliä palaa yhdistelmällä n.13l/ 100km periatteessa oli kesä tai talvi keli. "Tyhjänä" Audi nielaisee n.8,2l/ 100km (valmistaja lupaa 7.9l/ 100km maantiellä)
Vaunu tule suhteellisen tunteetomasti perässä, toki kyllähän sen huomaa että jotain siellä on.
Edellinen paketti oli Nissan Pathfinder 171hv ja 403Nm + Hobby 720, kulutus paketilla pyöri n.19l/ 100km, joten huima parannus noihin lukuihin nyk. paketilla, olkoonkin että Hobby oli aikamoinen "matolaatikko" vedettävyydessä Kabe:n verrattuna.
SAARINEN ARI
19.02.2011 17:52
moiks.totta että dieselit vaan kuluttavat suhtessa vähemmän kuin bensa koneet. itsellä volvo s-90 ja vaunu 1600 kiloa painava hobby. ennen oli 642 kafi. vaikka vaunu on leveämpi ja painavampi, niin kulutus tipahti ja kevyemmin tulee perässäkin. kulutus oli kesällä 14-15 riippuen tuulesta.jos vetää tarvii niin suosittelen aina huomioimaan bensaautolla että jos vaunu painaa tonnin niin pitäis heppoja olla yli sata ja taas jos 1500 niin yli 150 eli kannataa olla tarkkana ettei rasitu kaara liikaa.ja maattilaatikko ehdottomasti, niin itse hoitelee vaihtamisensa. ja taas tullan että pensaa menee vähän enemmän. mutta on myös mukavempi ajeltava. hyvää kevättä ja turvallista matkaa .....pitää olla takaveto voipa ajella sitten talvikelilläkin.
ANTTILA MARKKU
19.02.2011 23:18
Jep,mulla on tommonen 2003, 70 ahtamaton bensa volvo manuaali laatikolla sekä etuveto.Bensaa kuluu ja kytkin haisee.Nyt tänään vedin kaks akselista katettua takaovellista kärryä tommosella 600kg hyötykuormalla ja aika hankalaa oli eteneminen.Minulla on alla syksyllä hankitut nastoitetut misukat ja liikkeelle lähdöt oli vähän tahkoamisen makusta.ajoa tuli noin 200km ja bensaa paloi yli 25l mittaria tuijottamalla.Ajolleen auto on tommosella kuormalla vielä melko levollinen.
VALTONEN MARTTI
20.02.2011 16:05
Ennen minäkin käytin Saarisen Arin esittämää esimerkkiä ohjeena auton tehovalinnassa. Mutta ajat muuttuu. Autojen turva-ym varustelu lisäsi painoja melkoisesti eikä tuon kaavan enää katsota vastaavan nykyvaatimuksia.
Itse olen käyttänyt seuraavanlaista laskutapaa: vaunun kokonaismassa + auton omamassa jaetaan hevosvoimamäärällä "DIN" hevosia. Vastaukseksi saadaan yhden hevosvoiman vedettäväksi tuleva määrä kiloja. Jos se on 17-18 kg on tehopainosuhde sopiva minun mielestäni. Jos se on 20-24kg on ajaminen jo aika junnaamista vaikkakin vielä jotenkin pysyy muun liikenteen mukana. Mikä jää alle 17kg on jo ehkä turhaa tehoa. Tämä siis koskien bensa-autoja vedettäessä pienen ilmanvastuksen omaavia vaunuja (Solifer, kapeat mallit) perustuen pelkästään omakohtaisiin kokemuksiin useasta vetoautosta ja vaunusta.
HULKKONEN ARI
25.02.2012 18:03
Mukana heilutaan nyt Passat tdi 4-veto/6vaiht manuaali 130hv omapaino 1700kg /perässä tulee1200kg detfless 450db hyvin liikkuu talvikelillä 10,5l/100km.
LAAKSO MARKKU
26.02.2012 01:08
Mulla näyttää laskin 17,25
Vaunu ei paljon tunnu perässä. Kylä sen huomaa mutta vauhti ei tipu ylämäissä. Vakkarilla ajetaan matka-ajossa.
LAINE JUHA
26.02.2012 09:58
Vanha autoni Volvo V70 2.5T kulutti asuntovaunun kanssa yleensä keskikulutuksena 13-14,7 l/100 km vaunusta riippuen,. Polar 620 BK vaunun omapainolla 1560 kg kulutus oli juuri tuo 14,7 l/100 km. Vaunu ei paljon perässä tuntunut, muuta kuin liikkeelle lähtiessä.
Ilman vaunua autolla pääsi maantiellä helposti 7,6-7,8 l kulutuksiin.
Saa nähdä mitä uusi automme V70 D5 AWD saman Polarin kanssa tulevana kesänä kuluttaa...
NIEMINEN PENTTI
26.02.2012 19:32
Mulla Volvo S 60 vm 06 , vaunu Solifer 550 TBR Finlandia 04, paino 1450 kg. Bensan kulutus n. 12 litraa sadalla. Vauhtia yritän piträä mittarissa reilu 90km/h, jolloin navigaattori näyttää 85-86km/h.Viitosvaihde on käytössä kunnes kierrokset laskee kahteentuhanteen. Vaidelaatikon rikkoontumiseen en usko. Kierroslukumittari on oikeastaan tärkeämpi kuin nopeusmittari. Ajon on oltava tasaista ja ennakoivaa, jos poljet kuin ompelukonetta saat kulumaa vaikka kuinka paljon. Olen kirjannut joka litran ja kilometrin usemman vuoden ajan ja kulutus on ollut lähes sama vuodesta toiseen.
VÄLIAHDE JUSSI
26.02.2012 21:41
Pentti
Siihen laatikon rikkootumiseen kannattaa uskoa niin raskaan kaluston kohdalla
kuin myös kevyessä kalustossa.Särkyy ne automaatitkin eli ei siltä välty.
Se on laskettu elinkaari ikä, niillekkin.
SANTALAHTI HANNU
27.02.2012 21:30
Meillä Volvo 760 Turbo intercooler 2,3 automaatti vm-88 ja Matkaaja 9404 xx2 vm-94 Koko paino n, 2700kg .
Viime reissun 13.11-11 olosuhteet, tie kuiva vähän jäinen,pakkanen -7 matkavauhti 80 -85km/t yritin ajaa tasaisesti,kulutus 27,79 / 100km. Kulutus ilman vaunua n.12ltr / 100km.
Hanski
LUKKALA JANNE
29.02.2012 20:19
Minulla fiat ducato maxi ja adria 743 uk 11,7- 12.2 riippuen ajotavasta, moottori on piristetty n- 500nm penkissä vedetään 4-5 vaihteella hyvällä kierrosalueella ja kaikki tomii . Olen huomannut että jos jurnutan noin 80/kmh muiden tukkona ainetta palaa huomattavasti enemmän,jos nostan nopeuden +/-87 km/h vie vähemmän eikä vaihtotarvetta sekä liikutaan myös raskaiden ajoneuvojen nopeus alueella joka vähentää muiden ohitus tarvetta ja myös riski ohituksia
HYTTILÄ ESKO
29.02.2012 20:30
Vaihda tai vaihdata autoosi koneen lämpötila-anturi. Ei tartte mennä ryyppypäällä ja bensaa mnee paljon vähemmän. Aikoinaan tuollaisilla hinannut kymmeniätuhansia kilometrejä. Ison vaununkanssa 15l/100 kahtapuolen on oikea lukema.
ps. Se ruiskun tunnistinanturi on eri kuin lämpömittaria varten oleva.
SANTALAHTI HANNU
29.02.2012 21:16
Hyttilä, oikeassa olet. Hämmästyin aika huolella kun loppu bensa kesken matkan,kun se mittari ei toimi,harvassa 700 sarjasessa toimii. Onneksi pidän 5 ltr kannua takaluukussa mukana.Oon hukannut korjauskäsikirjan,en tiedä missä kyseinen anturi sijaitsee. Oon kysellyt kavereilta,mutta saan ympäri pyöreitä vastauksia sijainnista. Ja auto käy kuiteskin ihan tyhjäkäyntiä hyvin ei raskaasti.Ei savuta eikä mitään mikä viittais siihen et olis ryyppy päällä.En ymmärrä!
Hanski
HYTTILÄ ESKO
29.02.2012 21:44
Jos nyt en väärin muista niin koneen takapäässä eli kykinkopan yläpuolella.
Mutta onhan suomessa taitajia (edullisia vanhoihinkin Volvoihin. Jos asut pks niin voin yv:llä paiskaa jonkun
SANTALAHTI HANNU
29.02.2012 22:22
Esko,asun Hyvinkäällä.Jos on tiedossa joku joka osais homman ihan hyvä juttu olis. Sais sen auton kuntoon.
Hanski
KEMPPAINEN HENRY
21.03.2012 14:16
Ota mittaristo irti ja yleensä vika on siellä. Katkokset pystyy tinaamaan kuntoon. Tiedän Oulun lähellä tvkorjaajan, joka on korjannut useamman mittaristo. Periaatteessa sen pystyy tekemään itsekin. Uskon, että kotipaikkasi tvhuolto pystyy korjaamaan.
HYTTILÄ ESKO
21.03.2012 16:23
Sulla on yv:n vastaanotto kielletty. Ei voi lähetellä.
Kyllä sen mittarin korjaa varmaan monikin. Mutta bensankulutuskin olisi hyvä saada kuntoon.
www.debil.fi Espoossa ainakin osaa sen
SANTALAHTI HANNU
22.03.2012 18:28
Mites sen yv:n sais "auki" ? En ole siihen kulutuksen korjaamiseen vielä perehtynyt. Auto seissyt tolpalla muutaman viikon,kunhan kelit lämpee niin ulko tallissa mukavampi laitella. Leima tulee kesäkuun loppuun, kait päästömittauskin jotain virhettä näyttää.
Hanski
LAHTI ANTTI
22.03.2012 18:40
Mene vasemmassa yläkulmassa olevaan Omat tiedot kohtaan, avaa se ja laita ruksi kuvan osoittamaan kohtaan.
SANTALAHTI HANNU
22.03.2012 18:54
Okei, nyt on yv:t auki. Olipa helppo jopa minulle, Kiitoksia ohjeesta !
LAHTI ANTTI
22.03.2012 19:10
Ja kun viesti on tullut kirjekuoren oikealla puolella vilkkuu punainen huutomerkki.!!!