Renkaat vetoauto ja matkailuvaunu

Toivo Koistinen 25.11.2020 07:38

Oma kokemus on, että kärryssä olisi hyvä olla yhtähyvät renkaat kun veturissa, koska kärry pysyy sillon samalla uralla liukkalla, ja se ei ole hyvä asia, että se pyrkii ohitukseen, ja isäännän virkaan.
Jos aatellaan, miten paljon vaunua vedetään talvessa niin ei siinä kannata säästää.
Enkä oikeen ymmärrä miksi säästellä autonkaan renkaissa, koska ne ovat ainoa osa autoa, joka vastaa tiehen, koska ei auta kuskin yhdeistelmä pyrkii ottamaan ohjat omiin käsiinsä, pistää ovesta suksisauvaa esteeksi.
Se on sillon menoa. Parasta alle, ja riitävän usein, säästää vaikka sitten jossain muussa.
Tp

Aaro-Pekka Niemelä 27.11.2020 10:04

Kiinnostaisi tietää, että mihin tulokseen alkuperäisen kysymyksen laittaja on tullut näiden monimuotoisten ja seikkaperäisten vastausten jälkeen ??
Mielestäni jo ensimmäinen vastaus oli oikein ja melkein kaikki muut omia kokemuksia ja kokemattomuuksia. Kaikesta huolimatta pysytään polulla ja väistellään koronaa.

Reijo Koski 28.11.2020 16:23

Olisi kyllä mukava tietää, mutta se ensimmäinen vastaus oli väärä, ei tarvitse enää nykylain mukaan olla kärryssä nastoja vaikka veturissa olisikin.

Aaro-Pekka Niemelä 29.11.2020 12:00
Reijo Koski

Olisi kyllä mukava tietää, mutta se ensimmäinen vastaus oli väärä, ei tarvitse enää nykylain mukaan olla kärryssä nastoja vaikka veturissa olisikin.

Kyllä ensimäinen vastaus oli ihan oikein koska oli syyskuun 25 päivä ja silloin ei saa nastarenkaita käyttää. (tietysti riippuu kelistä)
On täällä muuten aika ammattilaisia näissä auto/vaunu hommissa.

Harri Halinen 29.11.2020 19:28

Alkuperäinen aloittaja vastaa:
Kysymys oli tietenkin talvikaudesta eikä kysymyspäivämäärästä. Pidän tuollaista irvailuna ja asiattomuutena itse kysymyksen ajatukseen. Varmaan kesäkaudellakin voi kysellä talvirenkaista ja talvella kesärenkaista. Lisäksi irvailu unohti keliolosuhteet, ei päivämääriä. Vai oliko tarkoitus sotkea asia siten että jos kysymyspäivänä sataisi lunta olisi pakkoajaa kesärenkailla?
Koska sinne sekaan tuli myös asiallinen kysymys, vastaan että vetoautossani on talvikelillä nastarenkaat niin kun vaunu vaihtui, hommattiin myös mukaan sekä talvi- että kesärenkaat.
Jos kyse oli huumorista meni yli minun käsityskykyni huumorista.

Aaro-Pekka Niemelä 29.11.2020 22:39

Siis riippuu kelistä ja vallitsevista ajo-olosuhteista. Ei ollut tarkoitus irvailla. Anteeksi, yritän lukea rivien välistä mitä kysellään milloinkin. Anteeksi vielä kerran hra H H .

Ari Kuusisto 30.11.2020 12:46

Sain kahdelta polliisilta vastauksen että vaatimus olisi kun veturissa nasta on perävaunussakin oltava nastat.
Aiemmin olen siitä kirjoitellut.

Tuo ei tosiaan pidä paikkaansa kun asiaa olen penkonut, siirtymäaikana 2029 vuoteen asti vielä riittää jopa MS merkityt renkaat myös kärryyn vaikka veturissa nasta, ei vaadita sitä Talvirengas merkintää:(alvirenkaat tunnistaa 3PMSF-rengasmerkinnästä, lumipitomerkintä).
Jos tämän nyt oikein ymmärrän.
"2.5 Siirtymämääräys
Poiketen siitä, mitä määrätään 2.1 ja 2.2 kohdassa, voidaan talvirenkaana käyttää
rengasta, joka on talvikäyttöön soveltuva ja varustettu merkinnällä M+S, M.S, M &
S, M-S, MS tai "Mud and Snow" 30 päivään marraskuuta 2024. Ajoneuvoluokan O2
perävaunun talvirenkaana voidaan käyttää tällaista rengasta 30 päivään marraskuuta 2029."

Ei tämä kuulkaa helppoa näytä olevan.

Hannu Jylhä 01.12.2020 20:22

Tieliikennelaissa sanotaan:"Jos vetoautossa on nastarenkaat, luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on käytettävä talvirenkaita.

Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa, erikoisautossa ja luokittelumassaltaan enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin.

Tuo siirtymäajan määräys tarkoittaa sitä, että rengasta, joka on aikaisemmin luokiteltu talvirenkaaksi, mutta ei ole sitä uuden lain mukaan, voi käyttää siirtymäajan. Eli M+S rengasta jossa ei ole sitä vuorenkuvaa. Mutta jos veturissa on nastat on vaunussakin oltava.

Marko Uusitalo 02.12.2020 07:52
Hannu Jylhä

Tieliikennelaissa sanotaan:"Jos vetoautossa on nastarenkaat, luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on käytettävä talvirenkaita.

Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa, erikoisautossa ja luokittelumassaltaan enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin.

Tuo siirtymäajan määräys tarkoittaa sitä, että rengasta, joka on aikaisemmin luokiteltu talvirenkaaksi, mutta ei ole sitä uuden lain mukaan, voi käyttää siirtymäajan. Eli M+S rengasta jossa ei ole sitä vuorenkuvaa. Mutta jos veturissa on nastat on vaunussakin oltava.

Voitko, Hannu, yksilöidä tieliikennelaista sen lauseen, jossa sanotaan että "jos veturissa on nastat on vaunussakin oltava"?

Tuossa nyt lainaamassasi lainkohdassa sanotaan vain, että nastoja käytettäessä niitä on käytettävä ajoneuvon kaikissa pyörissä (perävaunu ja vetoauto ovat kaksi eri ajoneuvoa).

Toivo Koistinen 02.12.2020 13:41

Olen muutaman kerran soittanu trafille epäselvissä, kun liikenneministeriöstä nin neuvoivat tekemään. Sieltä saa vastauksen. Toinenhan on katsastus konttori.
Tp

Hannu Jylhä 02.12.2020 17:53

Marko Uusitalo, olet oikeassa. Siinä puhutaan vain ajoneuvosta.

Ari Kuusisto 03.12.2020 17:15

Nastat veturissa ja kärryssä esim. meikäläisen KesäMisukat M+S merkityt niin melkoinen yhdistelmä tulis liukkaalla, mutta sallittu nykypykälillä,ei voi ymmärtää.
Jos edelläolevalla laillisella yhdistelmällä haluaa sakoitta päästä niin kannattaa ottaa lainkohdasta kopio että saa näyttää poliiseille joilla tuntuu olevan käsitys että pitää olla nasta-nasta.

Timo Haapanen 04.12.2020 10:50

Tässä, 106 § on tulkittu niin että kitkat riittävät.
https://www.ajokoe.fi/tiedotteet/tieliikennelaki-162020-uudistus

@timppa

Timo Haapanen 04.12.2020 10:57

Minä tulkitsen tekstin hämäävän kohdan '' Jos vetoautossa on nastarenkaat,'' niin että on ajateltu asiaa siitä lähtökohdasta että kitkarenkailla saa ajaa ympäri vuoden eikä haluta sitä tilannetta missä kesällä kärryssä pitäisi olla kitkat jos vetoautossakin on.


@timppa
muokattu: 4.12.2020 10:57
Jarmo Ylitalo 07.12.2020 21:46

Hankin vaunun noin vuosi sitten ja ostin samalla nastarenkaat. Nyt on hyvä kun voi pitää vararengasta mukana kesät talvet kun on mistä ottaa. Ei ollut kallis hankinta eikä tarvi turhaan miettiä rengasvalintoja. En kylläkään ole vielä talviajoa juurikaan harrastanut kun keväällä kuorona muutti suunnitelmat.

Harri Halinen 12.12.2020 14:14

Minulla on ylimääräinen uusi kesärengas vaunuun, autoon vain se korjaussatsi.
Vaunuun en halua lisäpainoa joten jos ensi kesänä otan tuon renkaan mukaan, se laitetaan muovisäkkiin ja auton tavaraosastoon.
Toisaalta mietityttää miksi en voisi paikata auton korjaussatsilla myös vaunun rengasta.
Vain kerran yli 40 vuoden aikana on vanne tai rengas niin pahoin vaurioitunut että ei olisi korjaantunut korjaussatsilla eli kompressorilla ja niillä lisäkaluilla.

Toivo Koistinen 12.12.2020 17:13

Tuo vararengas asia onkin ihmejuttu, mikä olisi oikeaa. Meillä on vanhuksesa alkuperänen vararengas auton takakontin alla, ja se on käyny kahesti pois paikaltaan, kun auto on ollu massauksessa.
Tuli nyt ajatus sinun kirjotuksesta, että en yhtään tiijä onko siinä ilmaa, ja missä kunnosa se rengas, ja vanne on.
Sen mukkaan kai se pitäsi ottaa kokonaan pois, ja ostaa paikkaus sarjaa, mitäniitä nyt sitte on siihen hommaan paras..
Sehän on tavallaan elämän laki, että kun se on siellä, nin sitä ei tarvi, mutta jos jätän pois, niin läsähtää.
Tosin meillä ei tuolla etes ajella, kun kirkolla, ja lähikaupuntissa, että hinurihan sen pelastaa.
Tp

Mika Honkanen 27.12.2020 14:49

"Henkilö- ja pakettiautojen lisäksi talvirenkaiden käyttövaatimus koskee myös mm. luokittelumassaltaan yli 750 kg perävaunua (O2-luokka), esimerkiksi matkailuvaunuja. Jos vetoautossa on nastarenkaat, tulee tällaisessa perävaunussa olla vähintään talvirenkaat, mutta niiden ei tarvitse olla nastoitetut. Jos taas tällaisessa perävaunussa on nastarenkaat, ei vetoautossa tarvitse olla nastarenkaita, vaan nastaton talvirengas riittää."

https://www.autonrengasliitto.fi/fi/rengasmaaraykset/

Toivo Koistinen 27.12.2020 17:05

Totta, ja siitäkin on puhuttu pitäskö olla talviset jarrullisesa alle 750 kilon vaunussa. Mutta uskon, että ei poksimiehet lähe vetään sitä vaunua ilman talvipyöriä, koska maksaahan se vaunu hieman.
Tp

Mauri Laukkanen 27.12.2020 20:02

Pitkä oli saitti,ennen kuin asia selvisi ,hyvä niin.
Mutta taisi tulla ilmi keskustelussa että järkevä mökin vetäjä ei hyväksy tuota visiota;
Vetoautossa nastat,vedettävästä kitkat,no Toivo taisi jo edellä kertoa totuutena sen,
että molemmissa nastat,tai kitkat.

Toivo Koistinen 28.12.2020 07:41

Niimpä. Olen kai vanhan liitonnmiehiä, kun sanon, että vaunussa vähintään yhtähyvät , koska vaunuahan ei kiskota jatkuvasti, joten kyllä nastat voi laittaa aina talvikeleille. Ei siitä ole haittaa
Usein tulee siinä renkaalle ikä jo vastaan, kun kuluminen.
Tp

Timo Haapanen 19.01.2021 17:30
Ari Kuusisto

Sain kahdelta polliisilta vastauksen että vaatimus olisi kun veturissa nasta on perävaunussakin oltava nastat.
Aiemmin olen siitä kirjoitellut.

Tuo ei tosiaan pidä paikkaansa kun asiaa olen penkonut, siirtymäaikana 2029 vuoteen asti vielä riittää jopa MS merkityt renkaat myös kärryyn vaikka veturissa nasta, ei vaadita sitä Talvirengas merkintää:(alvirenkaat tunnistaa 3PMSF-rengasmerkinnästä, lumipitomerkintä).
Jos tämän nyt oikein ymmärrän.
"2.5 Siirtymämääräys
Poiketen siitä, mitä määrätään 2.1 ja 2.2 kohdassa, voidaan talvirenkaana käyttää
rengasta, joka on talvikäyttöön soveltuva ja varustettu merkinnällä M+S, M.S, M &
S, M-S, MS tai "Mud and Snow" 30 päivään marraskuuta 2024. Ajoneuvoluokan O2
perävaunun talvirenkaana voidaan käyttää tällaista rengasta 30 päivään marraskuuta 2029."

Ei tämä kuulkaa helppoa näytä olevan.

Tässähän onkin sellainen hauska että koko 3PMSF asia ei koske nastarenkaita ollenkaan.
Täällä sivulla on kymmeniä kysymyksiä ja niihin vastaukset
https://www.continental-rengas.fi/henkilauto/renkaat/eu-uusi-rengas-merkintae/ukk

Katselin omat kitkarenkaani, GT-Radial, Maxxis, Viking, kaikissa on 3PMSF symboli.

@timppa


https://vianor.fi/vianor/uutiset/eu-n-rengasmerkinta-uudistuu-jaapitomerkinta-helpottaa-kuluttajien-talvirengasvalintaa-ja-parantaa-liikenneturvallisuutta/
muokattu: 19.1.2021 17:35
Ari Kuusisto 19.01.2021 20:12

Onko nyt niin että nasta jo kertoo aika selkeesti mihin vuodenaikaan rengas tarkoitettu.
Aika selkeä merkki sinänsä, ilman vuoristosymboliakin.

Toivo Koistinen 21.01.2021 20:08

Hiukan hankalaa, jos kotimasa haluaa käyttää kärrysä, ja autosa nastaa, ei niillä ole asiaa sitten ulkomaalle..
Kolmen renkaan rulettiin, kun moni katsoo ettei mielellään millään kitkoilla kotomaan talvessa halua ajella.
Tp

Harri Halinen 22.01.2021 13:28

Kun aloitin tämän ketjun niin muistelin nähneeni juuri tuon tyyppisen tekstin mitä Ari Kuusisto liitti nyt keskusteluun. Kun sitten koetin etsiä sitä en löytänyt mistään. Siitä tuli tuo epätietoisuuteni. Vaunun vaihtuessa ongelmani hävisi.

Ari Kuusisto 22.01.2021 16:08

Tarkoitatko Haapasen liittämää minun tekstiä , vai mitä liittämääni tekstiä tarkoitat.

Harri Halinen 23.01.2021 15:38

Tarkoitin alunperin sinun liittämää, jonka myös Haapanen liitti.
Ei näytä todellakaan helpolta, tosin tuo on selvä määräys.
Alussa oli erilaista tietoa ainakin Tuulilasin ja jonkin muunkin lehden toimittajien jutuissa.
Näin ainakin muistelen.

Heikki Nieminen 24.05.2021 21:33

Jos palattais alkuperäiseen, niin vetoautossa, kuin perävaunussa tulee olla toisia paripyöriä lukuunottamatta samantyyppiset renkaat. Siis nastat, kitkat tai kesärenkaat. Sensijaan ajoneuvoyhdistelmässä näin: Vetoautossa nastat, tulee perävaunussa (yli750kg) olla talvirenkaat, siis nastoilla tai kitkat (M+S). Jos veturissa on kesärenkaat, ei perävaunussa saa olla nastarenkaita, mutta M+S voi olla. Tähän tulkintaan päätyi kolme katsastusasemaa ja poliisi. Trafista ei ole tietoa, koska sieltä saa joka kerta eri tulkinnan tulkitsijasta riippuen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.