Kaasupulloista kokemusta
POIKULAINEN ESA
25.11.2012 13:19
Onko komposiittipullo kielletty vaunussa? Onko alumiinipullon ja komposiittipullon täyttö/pantti paljonkin kallinpaa kuin teräspullossa? Onko pullojen saatavuudessa (elikä täys tilalle komposiitti/alu) paljoakaan eroa ympäri suomea? Teillä on varmaan tähänkin mielipide ja kokemusta.
On heikko selkä nostella teräspulloja. Vaihdoin pulloa ja totesin et jos olisivat kevyempiä niin hyvä. Toisen pullon olin ajatellut ostaa alumiinisenä jos niitä saa ympäri suomea vaihdetuksi.
VALTONEN MARTTI
25.11.2012 18:21
http://www.myaga.fi/nestekaasu/nestekaasupullot/pullokoot
Tuossa linkissä alu / komposiittipullojen mittoja. Komposiittipulloja ei kait ole vieläkään kuin painoventtiilillä saatavana. Siinä on kilo vähemmän kaasua (10kg)
Komposiitti toimii huonosti kovilla pakkasilla.
Alupullot ei korkeuden takia sovi vanhimpiin vaunuihin, esim -80-90 luvun Solkut.
Alukaasun hinta korkeahko, ei kuitenkaan selän rikkomisen väärti.
Aluja käytän itse ja saanti on mielestäni hyvä kun pitää mukana listan AGA:n palvelupisteistä. Yritin linkittää listan tänne vaan ei onnistunut kun oli PDF tiedosto.
Joku fiksumpi sen kohta tekee......
TERVO JARI
25.11.2012 20:18
Teräspullossa kaasun kilowattihinta lienee edullisin . . .
Teräspullosta saat kaasun parhaiten ulos kovalla pakkasellakin . . .
Teräspullon vaihtoväli on pisin, sillä siinä kaasua eniten . . .
Teräspulloja vaihdetaan/myydään lähen joka "kylässä", saatavuus paras . . .
Eiköhän apuja saa jos ei itse jaksa/pysty pulloa nostamaan, kaasun jälleenmyyjä auttaa . . .
Tuossa teräspullon joitakin etuja . . .
Itse en tule ainakaan lähitulevaisuudessa käyttämään kuin teräspulloa . . . ( Jos ei lasipulloja oteta huomioon . . . )
VEIJOLA ESA
25.11.2012 20:51
tiedoksi: tulityökurssilla esitetyssä videossa vertailtiin alu- ja teräspullojen käyttäytymistä, kun niitä kuumennettiin avotulella. Arinalle oli kasattu useita pulloja. Muutama minuutti lämmittimistä molemmistamalleista varoventtiilit avautuivat ja kaasu paloi kovalla liekillä. eroavaisuutta löytyi kun lämmittämistä jatkettiin. suurin osa alupulloista räjähtivät, kun taas yksikään teräspullo ei räjähtänyt. Tällä ominaisuudella on merkitystä leirintäalueen kaltaisissa olosuhteissa, jossa ympäriinsä lentelevät kaasupullon ja auton/vaunun kappaleet laajentavat tuhovaikutusta ympäristöön. Kummassakin tapauksessa ainakin oma kalusto palaa.
VALTONEN MARTTI
25.11.2012 21:08
Jarille:
Alumiini johtaa paremmin lämpöä joten teoriassa kaasu tulee kylmässä paremmin ulos.
Käyttäjän lisäys viestiin 25.11.2012 klo 21:09:24
Tämän vastakohta on komposiitti joka eristää ja teräs siinä välissä jossain.....
Käyttäjän lisäys viestiin 25.11.2012 klo 21:11:38
Veijola:
Täysin marginaalinen tekijä tuo kaasupullojen lentely leirintäalueilla. Ei ole tilastollisia esimerkkejä. Kuten ei siitä koeponnistusten pakollisuuden tarpeestakaan.
TERVO JARI
25.11.2012 21:13
On kaksi asiaa . . .
On teoria . . .
Ja käytäntö . . .
Ja kokemus puuttuu, tuolta osin. . .
Täytyi luottaa kirjoitettuun tekstiin . . .
VALTONEN MARTTI
25.11.2012 21:18
Mentiin aika pian....
sivuun aloittajan ongelmasta.
Joka oli......
teräspullon paino.
Hän halusi tietää.....
voisko alu, tai
komposiittipulloja sietää.
Mielestäni aluja voi!
VEIJOLA ESA
25.11.2012 21:20
Aikamoinen ohjus ja rypälepommi räjähtävä kaasupullo on. Ei niitä onneksi ole ilmeisesti leirialueilla kärryjä palanut.... vielä. Toivottavasti ei koskaan.
VALTONEN MARTTI
25.11.2012 21:22
Tuohon ei vastaan voi väittää, Veijola.
HAAPANEN TIMO
25.11.2012 21:51
OVA- ohjeistuksessa kerrotaan teräspullonkin repeämisen olevan miltei väistämätöntä, riippuen pullossa olevan kaasun määrästä.
"Liekkien kuumentama nestekaasusäiliö on vaarassa repeytyä. Kun liekit koskettavat säiliön yläosaa, säiliö voi revetä kuumentuneen teräksen heikkenemisen johdosta alle 10 minuutissa. Kun liekit koskettavat vain säiliön alaosaa (nestepinnan alapuolella), säiliö kestää jonkin verran kauemmin kuumennusta. Kuumenevan säiliön paine nousee, mikä avaa varoventtiilin. Varoventtiilin toiminta hidastaa säiliön paineen nousua, mutta ei estä säiliön repeämistä."
Tämä ei nyt kovin paljoa liittynyt aloittajan kysymykseen.
@timppa
VALTONEN MARTTI
25.11.2012 22:08
Kun vaunu palaa...
tämä päätös valtaa alaa.
Päästävä on pian pois....
oli pullona ALU tai teräsvalu.
KJON!
POIKULAINEN ESA
27.11.2012 05:07
Vähän tuntuu olevan komposiitti/alupullon käyttäjiä vaikka aga:n sivujen mukaan alupullo on paras talvella. Kaikki on lapissa ennätyspakkasissa yli -40. Jäi epäselväksi komposiittipullon kohtalo vaikka olen saanut sellaisen kuvan että käyttävät myös niitä kun tuli sivuventtiili malli.Alu nyt on vanha keksintö mutta kuinka yleinen käytössä?
KOISTINEN TOIVO
27.11.2012 07:45
Mitenkähän sen alumiini, ja komposiitti pullon saatavuus leirialueilla, ja huoltoasemilla mahtaa.
Minulla oli, ja on vieläkin alumiinipullo, mutta huonon saatavuuden takia aikanaan
jätin sen pois, ja laitoin tohoon.
Toivopoika
AHJOS TIMO
27.11.2012 10:37
Palautan keskustelun Esa Poikulaisen aloitusviestissä aloittamiin kysymyksiin. Minullakin on selkäongelma: raskaiden esineiden nostaminen on loppuiäksi kielletty (yksi nikama murtui viime vuonna, täytettiin sementillä ja tuettiin kahdella "tukiraudalla").
Mielestäni tällä foorumilla liioitellaan komposiittipullojen käyttöongelmia. Sehän on hieno keksintö, luja ja kevyt pullo! Lisäksi se on läpikuultava, joten jäljellä olevan nesteen määrä on helposti nähtävissä. Eiväthän kaikki käytä matkailuajoneuvojaan arktisissa olosuhteissa, joissa kaasun ulostulo voi mahdollisesti olla heikkoa. Pullojen saatavuus ja komposiittipullossa myytävän kaasun korkeampi hinta ovat mielestäni ne todelliset ongelmat, ellei sopivia ostopaikkoja ole ennalta tiedossa. Itse tiedän edullisiksi ostopaikoiksi vain Puuilo Oy:n myymälät eri puolella Suomea sekä Kippari Caravanin Helsingin Rastilassa.
Mistähän ihmeestä lähtee täällä ennenkin esitetty epäilys, että komposiittipullojen tai painoventtiilipullojen käyttö olisi kielletty vaunussa tai matkailuautossa? Ei tietenkään ole. Miksi olisi?
Oma ratkaisuni kyseiseen ongelmaan on se, että vaihdoin autoni sellaiseen, jonka asunto-osa lämpenee Truman diesel-lämmittimellä. Nestekaasua käyttää vain liesi ja joskus harvoin jääkaappi. Autossani on myös verkkosähköllä toimiva vedenkeitin (erikseen ostettu irtoesine). Ainoana kaasupullona on yksi 6 kg:n komposiittipullo.
HAAPANEN TIMO
27.11.2012 18:18
Kolmen vuodenajan vaanarille komposiitti olisi erinomainen vaihtoehto, mutta juuri se saatavuus ja hinta. Kierreventtiilikompoja ( = ns. sivuventtiili ) ei varmasti löydä silloin kun tarvitsisi.
Esalle tiedoksi, et tarvitse kierreventtiilipulloa jos hankit adapterin:
http://www.wilhtom.fi/?p=productsList&iCategory=89
Tämä kuvan vehje ei sitten ole paineensäädin, vaan täyden pullonpaineen läpi päästävä adapteri johon kiinnitetään kierreventtiili.
@timppa
VEIJOLA ESA
27.11.2012 19:56
"ammattimaista" kaasupullon kuljetusta katteeks pakussa. Ei käy katteeks kun pamahtaa
JANHONEN MATTI
27.11.2012 20:08
Mihinkäs se sieltä pamahtaa.
Pullo kestää painetta ainakin 50 baaria, varoventtiili avautuu 25 baarissa ja pullon paine on + 20 astessa vain runsaat 7 bar.
Trukkien nestekaasupullot (käytetään nesteenä) on lähes aina vaakasuorassa.
VEIJOLA ESA
27.11.2012 20:37
no mihinkäkö pamahtaa, no taivaan tuuliin.
TERVO JARI
27.11.2012 21:01
Mix ei oo letku kiinni pullosa ?
Eix kulijetus ohojeesa oo et pullo irtaallaan, "letku" pullosa kii ja hana raollaan ja menox . . .
Sillä kaikella o aikasa . . . ;-)))
Elikkä pullo pitää olla kiinnitettynä, ei irtaallaan ja "letku" ei saa olla kiinnitettynä pullossa ja pullon "tulppa" kiinni.
Olipa kyseessä nestekaasu/asetyleeni/happi/hiilidioksidi/hitsauskaasu/juurikaasu/kylmäaine jne. . . .
NYYSSÖNEN KAJ
27.11.2012 21:49
"Mihinkäs se sieltä pamahtaa"
varmaan kattohuoparulla;-))
Kaasupullon saa kuljettaa makuuasennossa mutta siihen ei saa kytkeä mitään sen ollessa makuuasennossa. Poikkeus moottorikaasupullot.
Syy:
Jos paineensäätimeen pääsee kaasun sijaan nestettä pääsee se neste myös edelleen kulutuslaitteelle. Nesteen tiheys on yli kolmekymmentä kerttaa suurempi kuin kaasun tiheys.
Kuva autosta jossa karavaanari ruuvasi letkun kiinni kun pullo on makuuasennossa, työasento oli mukavempi kuin tehdä sama pystyssä olevaan pulloon.
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal0910Syksy#5747201432462003554
JANHONEN MATTI
27.11.2012 22:38
Ei se nestakaasu mitään nitroa ole. Katsokaa miten alan ammattilaiset niitä kaasupulloja käsittelee. Ei niitä viedä kun sairasta paskalle.
Kannattaa lukea mitä asiasta Tukesin suvuilla lukee mm. tuosta autokuljetuksesta. VAK-ohjeet ei yksityishenkilöä koske.
Jos kaasupullon kuljettaminen vaakatasossa olisi kiellettyä niin mökkikaasun käyttö olisi loppunut jo aikoja sitten. Sen ehtona on, että venttilli non kiinni, venttiilin suojus paikallaan ja pullo ei saa liikkua ajon aikana.
Käyttö on sitten asia erikseen ja siitä Kaj tuossa jo edellä mainitsi, miksi paineenalennusventtiiliin, ja sitä kautta laittesiin ei saa päästä nestemäistä kaasua.
Varovainen pitää olla mutta ei pidä päästää juuttua hysterian puolelle.
KOISTINEN TOIVO
28.11.2012 08:10
Kaasurekat olisivat atomipommiluokkaa jos kaasu niin vaarallista olisi.
Tuossa taannoihan syttyi kaasurekka kun se vuoti. Palokunta antoi palaa sen.
Kyllähän se jysähtää niin sttä auto hajoaa. Kerran nuorena miehenä oli
kunnia olla paikalla kun lato/ konehalli paloi jysähtelihän ne kun hajosivat,
Siellä oli muutama kosapullo ja hitsivehkeet. Mutta ei ne mihinkään lennelleet
repesivät. Mulla palo kerran mettäkone, melekeen samallaiset jysäykset kun eturattaat räjähti. mutta tulivaaaraa ei sillai ole.
No mitä sitten, Kaasupullojen kanssa kannattaa olla huolellinen, ja pitää laitteet kunnossa, tarkastettuna. Mutta ei sen kanssa kanata olla sen kummemmin
hysteerinen keikkamiehillä ja tehtaissa on kaasua paljon, mutta eipä ne paukahtele
kovinkaan usein, ja luvalla sanoen melko huoletonta kuletusta ja käyttöä.
Toivopoika
Käyttäjän lisäys viestiin 28.11.2012 klo 08:15:10
Janhonen kerkesi kertoa minun asian paremmin, mutta lisänä roska lattialla, sano
Samapoika
Käyttäjän lisäys viestiin 28.11.2012 klo 08:16:48
Tai näköjään illalla jo, mutten huomannut. Nojoo.
HAARAKANGAS ALLAN
28.11.2012 08:58
Janhosen Matille:
"VAK-ohjeet ei yksityishenkilöä koske"
Mihin perustat tuon tulkintasi?
Allu vaari
JANHONEN MATTI
28.11.2012 09:53
Tähän TUKES´n antamaan ohjeeseen.
11 kg:n nestekaasupullon kuljettaminen on kuluttajapakkauksen kuljettamista, ei VAK-kuljetus sinällään.
http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Usein-kysyttya-UUSI/Kemikaalit-ja-kaasu/Nestekaasu-ja-maakaasu/
Tukesin ohjeen mukaan näiden autossa kuljetettavien nestekaasun kuluttajapakkausten määrää ei ole rajoitettu kuten bensan tai muiden vastaavien aineiden on.
Tämäkin näkyy kun klikkaa ao. kysymyksen annetun vastauksen auki.
Tämä minua hieman ihmetytti mutta niin Tukesin ohjeessa (vastauksessa) seisoo.
VÄLIAHDE JUSSI
28.11.2012 11:54
Kyllä pääkonsuli on taas ihan oikeassa
Mutta onko, tämäkin taas tuotta lobbari hommaa, herää epäilys?
VAK=Vaararalisten Aineiden Kuljetus lupa eli ,postunut kappaletavaran VAK
Nykyisin ADR.
Kumman kaltaista keskustelua?Hyvä kun et puhu yhteen lastaamis kielloista.
Teräspullon vankumaton kannattaja.
JANHONEN MATTI
28.11.2012 15:07
Jussi perehdy edes kerran asiaan josta kirjoitat.
Minulla on syytä tässä kaasupullojen kuljetuksessa ja käytössä uskoa Tuoteturvallisuus ja kemikaalivirastoa. (Tukes)
Antamani tieto on sieltä lähtöisin.
He kun antavat näitä tietoja virkavastulla.
Jos tulee parempaa tietoa, niin toki olen valmis muutamaan käsitystäni asiasta.
HAARAKANGAS ALLAN
28.11.2012 17:04
Konsulit
Kiitos Matti vastauksestasi. Heitin kysymyksen uteliaisuudesta eli halusta tietää onko jotain radikaalia muutosta tapahtunut vaarallisten aineiden kuljetusmääräyksissä.
Ei ole meikäläisen tarvinut enään vuosiin niitä käsitellä. Hankin aikoinaan pätevyydet toimia neuvonantajana VAK, RID ja IMDG- kuljetuksissa. Sain käsitellä niitä asioita varsin paljon koulutustehtävissä.
On hyödyllistä jokaisen hieman pohdiskella näitäkin asioita. Parempi etukäteen täällä kuin jälkikäteen hiiliä potkimalla tai Töölön teho-osastolla.
Allu vaari
HAAPANEN TIMO
28.11.2012 17:30
Toivolle tuonne ylemmäs. Sellainen rekan kokoinen säiliö pitäisi heti sytyttää tahallisesti jos se pahasti vuotaa, tällöin säästytään isolta pamaukselta kun se kuitenkin lopulta syttyy.
Palomiesten työtä räjähtelevät pullot vaikeuttivat viime yönä:
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/420151/Teollisuushalli+tuhoutui+palossa+Somerolla
@timppa
NYBERG JYRKI
28.11.2012 19:45
Olin kesämiehenä palokunnassa Espoossa -69, saatiin keikka johonkin Jupperiin, siellä oli omakotitalon palo.
Meni aikakauan ennenkuin oltiin kohteessa, talo paloi täyttä päätä, mitään ei ollut tehtävissä kiinteistön pelastamiseksi, tehtiin sammutushyökkäys kohteesen.
Aikamme ähellettyämme siirryimme reserviin ja vaihdoimme paineilmapulloja, yhtäkkiä tapahtui kova räjähdys, nestekaasupulloja räjähti, yleensä pullo ei lennä mihinkään vaan tömähtää paikallaan, silläkertaa jotain kuitenkin lensi tukkaa hipoen vastakkaisen seinään, mitälie, hengissä kuitenkin ollaan.
Tämä tarina on tosi.
Lennu
VÄLIAHDE JUSSI
28.11.2012 21:54
Jahosen Matti.
Näköjään Ollaan taas pääkonsulin kanssa koluttu samat koulutukset että,
me tiedetään mistä puhutaan.VAK, RID ja IMODG määräyksiä valvoo ihan
muut kuin TUKES.Sen pitää noudattaa noita lausekkeita joihin Suomi on
sitounut
Käyttäjän lisäys viestiin 28.11.2012 klo 23:27:50
Matti en oo muuta lukenu kun tämän saitin pääkonsulilta jäi vaan huomaamata
tuo sinun sanasi "VAKei koske yksityis henkilöä" asia on juuri niin kun sanoit.
tämäkin lukuni oli vain vilkaisu.
HYTÖNEN RAIMO
29.11.2012 10:31
Onhan noita pamahdellut, kaasupullorekkoja nimittäin. Eivät ole edes mitenkään harvinaisiakaan "manana" maissa, missä niitä jytkähtelee lähes vuosittain. Kun kylän kohdalla jysähtää kuolonuhreja voi olla kymmenittäin.
JANHONEN MATTI
29.11.2012 10:54
Jussille
Jos olet ollut Pääkonsulin kanssa samassa koulutuksessa - jota epäilen - niin sinun on täytynyt joko nukkua tunnilla tai siitä koulutuksesta on todella KAUAN.
TUKESIN valvomia toimialoja Suomessa on mm:
-Kemikaalien ja kaasujen teollinen käsittely,
-VAK-asiat
-Painelaitteet,
-Kuluttaja-asiat...
VALTONEN MARTTI
29.11.2012 14:56
Täällä nyt innolla tuodaan esiin tulipaloissa pamahtelevia kaasupulloja ja kaasurekkojen räjähdyksiä.
Kiva tietysti niistäkin lukea, muttei liity mitenkään näihin komposiitti / alupulloihin eikä puheena olleeseen kaasutarkastusasiaan. Siinä oudompi vaan alkaa pelkäämään kaasun käyttöä ja huokaa että juu...on se hyvä kun kaikki tarkastuspakot saadaan matkailuvälineille.
Nehän ne varmaan estää Arabian maissakin kaasurekkojen räjähdykset.
Anteeks' nyt tämä arvostelu. saa kirjoittaa toki mitä vaan Tämä onkin niille jotka nyt alkoivat kauhistelemaan kaasupullon lähelläkään oloa.
JANHONEN MATTI
29.11.2012 15:29
Aivan oikein kirjoitit Martti.
Turha pelotella kaasua käyttäviä.
Meillä on ihan hyvät ja asialliset viranomaismäärärykset kaasun kuljetuksen, käytön ja säilytyksen suhteet ja jos niiden mukaan elää, niin ei kaasun käyttöön mitään erityisiä riskejä liity.
KOISTINEN TOIVO
29.11.2012 15:59
Niinhän se on kyllähän kaasussa voimaa on. Mutta niin kuinka paljon sitä
käytetään, ja kuljetetaan rekoilla junilla, ja laivoillakin. Niin onnettomuudet
ovat suht harvoja. Kun käyttää huolellisesti, ja säilyttää oikeen, ei siinä mitään.
Mutta niin kun vanhat sanoi, tuli on hyvä trenki mutta änkyrä isäntä.
Taitaa ratijuoppo tappaa suomessa enempi kun kaasu, tai hirvikolari.
Mulle selvisi yksi asia, nimittäin minä teen toiselle kaasupullolle telineen sängyn alle, ja kaasuhälytin viereen. tuo käyttää kaasua niin vähän että silloin kun toinen pullo alkaa tyhjenemään pidän täyttä mukana.
Jossain esiteltiin semmosta laitetta joka näyttää paljonko kaasua on pullossa.
Onkohan kukaan kokeillut.
Kerran Neuvostoliitossahan oli maakaasuputki jossain laaksossa vuotanut,ja kun paine aleni, nostivat pumppaustehoja. Juna ajoi laaksoon, tuli kipinä, ja a vot.se oli siinä. Toivopoika
HAAPANEN TIMO
29.11.2012 17:54
Ei pelottelutarkoituksesssa, mutta videosta näkee millainen liekki pullosta tulee jos varoventtiili laukeaa ja kaasu syttyy.
Pojat tekevät tulen ja ampuvat pulloon reiän jolloin ulos tuleva nestemmäinen kaasu syttyy. Huono kaveri pullokotelossa motarilla.
http://www.youtube.com/watch?v=DwjyLzxFxRU
@timppa
VALTONEN MARTTI
29.11.2012 18:26
Pitäisköhän alkaa hieman katsella miten päin pulloja etulootassa pitää:-))
Käyttäjän lisäys viestiin 29.11.2012 klo 18:28:26
-meinaan että sen varoventtiilin suuntauksella voipi vaikuttaa ...asioihin:-))
VÄLIAHDE JUSSI
29.11.2012 22:00
Matti Janhonen
Minä olen ollut aina oppitunneilla tarkana kuin,porkana toisin on eräiden.
Valaisen vähän sinulle.Nämä säännöt ovat kansanvälisi lauseita,jotka koskee
eri kansaivälisiä kuljetus muotaja ja tapoja ja siihen samaan menee karavaanarikin
"TUKESIN valvomia toimialoja Suomessa on mm:
-Kemikaalien ja kaasujen teollinen käsittely,
-VAK-asiat
-Painelaitteet,
-Kuluttaja-asiat..".sitä paitsi unohdit sähköt
JANHONEN MATTI
29.11.2012 22:06
En unohtanut mutta kun tekstissä oli lyhenne (mm:) niin se tarkoittaa tässä yhteydessä valikoivaa poimintaa Tukesin tehtävälistasta.
Poimin vain ne jotka koskee kaasujen kuljetusta, käyttöä ja säilytystä.
Se siitä.
VÄLIAHDE JUSSI
29.11.2012 23:51
Matti
Kiitos.
Käyttäjän lisäys viestiin 1.12.2012 klo 15:14:24
Lisään tuon Jari Tervon sanat
"On kaksi asiaa . . .
On teoria . . .
Ja käytäntö . . .
Ja kokemus puuttuu, tuolta osin. . .
Täytyi luottaa kirjoitettuun tekstiin ". . .
NYYSSÖNEN KAJ
02.12.2012 13:29
On se hyvä olla pulloja kun Trumatic käy 900W teholla päivittäin 14-16 tuntia jääkaappi on kaasulla 24h niin kaasupullo kestää n. 8 päivää. kolmas pullo on viidettä päivää menossa. Sitten on enään yksi 11kg pullo täynnä ja varalla 2kg kaasua 5kg pullossa.
Mutta parin päivän päästä ajamme Boliquem GLP tankkauspaikan ohitse.
HYTÖNEN RAIMO
02.12.2012 21:51
Ei ole, eikä sen puoleen autossakaan.
Täyttö hieman kalliimpaa tasaantunee ajan myötä. Saatavuudessa (komposiitti) ei enää kovin suuria eroja, komposiittipulloja saa jo esimerkiksi, Tokmanneista, Halpa-Halleista, Kärkkäiseltä, Puuilosta ja monesta muustakin paikasta.
Pienimuotoinen ongelma on se, että komposiittipulloja saa (Suomesta) vain painoventtiilillä. Ongelma ei ole niinkään liitäntä (sovite halpa, saa esimerkiksi vapaa-ajan tarviketalosta), vaan painoventtiilin vaatima suurempi korkeus, joka voi tuottaa ongelmia ahtaasti mitoitetuissa pullokoteloissa.
Itsellä tällä hetkellä yhdistelmä yksi teräspullo/yksi komposiittipullo lähinnä talvikäytön kokemusten hankkimista varten. Komposiittipullossa em sovite, joten sama letku käy kumpaankin pulloon. Jos ongelmia ilmenee, raportoin sitten myöhemmin.
Komposiittipullo on ainakin huomattavasti helpompi liikuteltava keveytensä vuoksi.
Käyttäjän lisäys viestiin 2.12.2012 klo 21:56:19
Myös Teboililta, joiden komposiittipullo hieman pienempi (täyttömäärä n. 8 kg).
Käyttäjän lisäys viestiin 2.12.2012 klo 21:59:40
Ja nämä olivat vastauksia alkuperäiseen kysymykseen.
AHJOS TIMO
03.12.2012 17:48
Teboilin komposiittipullojen täyttömäärät ovat 6 kg ja 10 kg, tarkemmat tiedot seuraavan sivun alareunassa:
http://www.teboil.fi/page.asp?path=1;1510;1508;14305;14463;14327;14330
Erään Teboil-huoltoaseman myyjä väitti minulle kerran ja näytti vielä hinnastostaankin, että muka 6 kg:n kaasupulloja ei ole olemassakaan vaan on vain 5 kiloisia. Ilmeisesti sillä Teboil-asemalla myytiin joitakin muita kuin Teboilin kaasupulloja! En viitsinyt vaihtaa tyhjää 6 kg pulloani pienempään, kun täyttöhintakin oli lähes 10 euroa Puuilon hintaa korkeampi.
HYTÖNEN RAIMO
03.12.2012 18:02
Niinpä näkyy, tuli lukaistua vähän huolimattomastia.
Muuten, nuo Teboilin komposiittipullot ovat huomattavasti kevyempiä, kuin muilla. Ja hieman eri mallisiakin, mutta haitanneeko tuo mittää?
Kokemusta Teboilin pulloista ei ole, mutta hintahan sen vaihtopaikan yleensä ratkaisee ellei ole pakkosaumassa, jolloin otettava se minkä sattuu saamaan.
AHJOS TIMO
03.12.2012 18:27
Niissä Teboilin pulloissa ei ole Teboilin nimeä missään. Jos myyntipaikalla on tarjolla 6 kg:n komposiittipulloja, siitä tietää, että siellä myydäään Teboil-nestekaasua. Muilla ei ole sitä pullokokoa.
HYTÖNEN RAIMO
03.12.2012 21:42
Niinpä. Johtuisiko siitä, että Teboilin omistavat venäläiset (Lukoil).
HELIN JUHA
04.12.2012 00:16
Korjaan Raimoa sen verran, että kotimaisesta valikoimasta löytyy painoventtiilinen 10kg komposiittipullo Woikosken Passion-sarjasta. Mitoiltaan mahtuu koteloihin, taitaa itse asiassa olla teräspullojakin matalampi, mutta vaihdon hinta noissa on jonkin verran teräs- ja alupulloja kovempi.
Meillä tuollainen on kulkenut mukana puolisentoista vuotta kolmantena pullona grilliä varten. Pullo on siisti ja kevyt nostella sinne minne milloinkin grillin haluaa, eikä tarvitse grillata tai paistaa muurikalla lettuja auton kyljessä markiisin alla 120cm päässä kaasun ulosotosta.
Käyttäjän lisäys viestiin 4.12.2012 klo 21:16:33
Ei pitäisi unenpöpperössä kirjoitella, tarkoitus oli tietysti kirjoittaa että löytyy KIERREVENTTIILINEN komposiittipullo ja kaasua tuohon mahtuu nimensä "Passion 8" mukaisesti 8kg.
HYTÖNEN RAIMO
04.12.2012 01:31
Woikosken komposiittipullovalikoimaan kuuluu:
Komposiittipullo
Kaasu Pullo Kaasu + pullo yht.
5-6 kg 4,5-5,5 kg 9,5-11,5 kg
8 kg 7,2 kg 15,2 kg
10 kg 5,5-8 kg 15,5-18 kg
Näistä esitteen mukaan Passion sarjaan kuuluu vain 8 kilon pullo, joka on luonnollisesti pienempi kuin yleisemmin käytetty 10 kg:n pullo. Onhan se tietysti kevyempi ja värikkäänä mukavampi käsitellä kuin raskaat teräspullot. Luvataan muuten alimmaksi toimintalämpötilaksi -40 astetta, joten pitäisi pelata miehekkäällä pakkasellakin.
Periaatteessa pullo yleensä mahtuu, jopa sen painoventtiiliadapterin kanssa sille varattuun tilaan, mutta vanhoissa naftisti mitoitettuissa koteloissa siihen ei välttämättä saa paikalleen sitä venttiiliosaa pullon ollessa paikallaan (vaatii tilaa korkeussuunnassa).
LAPPALAINEN PERTTI
04.01.2013 16:54
Olen vaihtanut molemmat alumiinipullot takaisin teräspulloihin, koska alumiinisia ei kertakaikkiaan saa huoltamoilta. Eikä edes isoimmilta vaunukauppiailta, joista eräälläkin sanottiin suoraan, että vaihda äkkiä takaisin vanhaan teräspulloon, koska matkalla et alumiinisia saa. Muutama viikko sitten yritin AGA:n toimipisteestä Hartolassa, eikä löytynyt sieltäkään. Siksi en oikein ymmärrä miksi yhdistyksemme taas tiedotteessaan markkinoi vaihtamaan teräspullot alumiinisiin, ellei siellä ole varmaa tietoa siitä, että saatavuus radikaalisti paranee.
STRÖMMER HEIKKI
05.01.2013 17:44
No mä ymmärrän kyllä että AGA kovasti koittaa tarjota muka-edullista alu-pulloa, mutta enpä usko että moni siihen vipuun menee. Ei se teräspullo kuitrenkaan ihan niin painava ole että kannattaa maksaa kaasusta 10€ / pullo enemmän, kuin kaasusta teräspullossa. Ja kuten moni jo sanoikin, teräspulloja saa joka kylästä, kun taas alu-pulloja ei.
Käyttäjän lisäys viestiin 5.1.2013 klo 17:54:19
Alkuperäiseen kysymykseen mennäkseni, juu kompostipullot eikun koposiittipullot eivät ole kiellettyjä vaunussakaan, mutta meidän ekassa vaunussamme oli kompostipullo painoventtiilillä, ja kas vaikka kuinka hyvin sen mielestään kiinnitti telineeseensä, aina matkan aikana painoventtiili lähti pullosta irti, ainakin senverran että kaasua ei tullut. Eli joka tauon eka toimi oli mennä painamaan painoventtili takaisin paikoilleen, eikä tarvinnut edes suunnitella käyttävänsä jääkaappia matkan aikana kaasulla, kun kaasuntulo loppui ensimmäiseen tiessä olevaan kuoppaan.
AHJOS TIMO
05.01.2013 20:17
Tuo mitä Heikki Strömmer edellä kirjoittaa painoventtiileistä ei vastaa ollenkaan omia kokemuksiani. Minulla oli sekä edellisessä että on nykyisessä autossani painoventtiili. Kun sen kunnolla kiinnittää, se pysyy kyllä siinä eikä pullo irtoa, vaikka sitä nostaisi venttiilistä. Se pitää ensin painaa tarpeeksi syvälle ja sitten vetää alas sellainen liikkuva rengas, joka kiristyy pullon kaulaan. (Se tarpeeksi syvälle painaminen vaatii kyllä enemmän voimaa kuin minulla nyt selkävamman vuoksi on, joten joudun pyytämään tervettä ihmistä avuksi.) Jos venttiiliä ei saa niin lujasti kiinni, että pullo nousee, kun venttiilistä nostaa, se on viallinen ja pitää vaihtaa uuteen. Ne ei montaa kymppiä maksa, edes letkurikkoventtiilillä varustetut.