Pitkät vaunut

HAAPANEN TIMO 10.10.2011 17:06

Dometicin asennusohjeissa neuvotaan alle kuuden metrin kaapeleiden neliöiksi vähintään 4mm² ja yli kuuden metrin kaapeleissa 6mm². Väittäisin kaappien toimivan oikein hyvin näillä ohjeiden mukaisilla johdotuksilla.

Kaasupuolella ilmoitetut tehot ovat laskennallisia kaasunkulutuksesta saatavan energian mukaan, mutta kaasupuolella liekki palaa avonaisen pakoputken alla ja harakoille menee paljon enemmän kuin sähköllä. Sähkövastukset ovat sen saman putken ulkopuolella eristeiden suojassa.

Mun mielestäni niitä tehoja ei voi suoraa numeroista verrata. Eiköhän kaapintekijän tavoitteenakin ole ollut kaapin yhtäläinen toiminta kaikilla kolmella energialla.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 10.10.2011 18:04

"Eikö tuo saksan 100 km/t nopeus edellytä, että hankitaan 100:n tarra taakse ja asiaankuuluvan luvan tähän nopeuteen. Muulloin pätee Suomessa annettu oikeus ajaa 80 km/t. Vai muistanko väärin?"

Yhdistelmä pitää katsastuttaa, ja muistaakseni autossa piti olla ABSit sekä auton omamassan suurempi kuin vaunun. Eli ei nyt ihan pelkkä tarran laitto, eikä mikä tahansa yhdistelmä.

YLITALO ASTA 10.10.2011 18:17

Ja ranskassakin pitää olla tuohon 130 km nopeuteen valmistajan todistus. Eli sieltä paperista pitää löytyä tuo 130 km kirjattuna jos sitä mienaa ajaa. Ja jos semmoista paperia ei löydy, niin nopeus on max 100 km

T: Masi

LAHTI ANTTI 10.10.2011 18:19

Ja onko vaunut yleensäkään tehty kyseisille nopeuksille rakenteensa puolesta?

HYTTILÄ ESKO 10.10.2011 19:22

Tiedä häntä. Jokatapauksessa sata pidän moottoriteillä Ranskassa matkanopeutena. Sitä ei kiellä mikään. Kai sen vaunun kanssa saa ajaa kun kerran ei liikennemerkki eikä muutkaan paragrafit kiellä

HAARAKANGAS ALLAN 10.10.2011 19:55

Konsuli Martille!

Niistä renkaista vielä. Kokemus on opettanut sen, että pidän aina mukana siistissä rengaslaukussa vaunun vararengasta. Siitäkin huolimatta, että vaunun alla on varsin tuoreet kiekot...... Siperia opettaa. Ei enään kallistuneen vaunun keinottelua valtatien penkalta hirviaidan portin hirvipuolelle ja sitten 300 kilometrin renkaan hakumatkaa!

Allu vaari

HYTTILÄ ESKO 10.10.2011 20:18

Minulla AL-KO:n telineessä ihan tavallinen vararengas, molempia väitetään Såliferin tuotteiksi, mutta vapaasti niitä saa kaupoista ostaa. http://www.reimo.com/fin/91391-alko_varapyoeraeteline_e/

VALTONEN MARTTI 10.10.2011 20:32

Pääkonsuli Allu:

Menettelyäsi ei tarvitse puolustella, noin toimii järkevä vaunuilija. Tosiseikka lienee että vahingon sattuessa se korjauspaikka on kaukana.

Itseltäni jäi tuo varapyörän kuljettaminen S4:n myötä kun vanha teline joka kiinnitettiin vaunun takarunkopalkkeihin ei enää sattuneesta syystä käynytkään. Syyn tiedät.

Taidan kuitenkin tavalla tai toisella tulevilla matkoilla tuon renkaan ympätä mukaani.

HAARAKANGAS ALLAN 10.10.2011 20:59

Konsuli Martti

Niin, es cuatrossa ei oikein ole rengastelineelle paikkaa ja siksi nostankin "rengaskassin" veturin apukuljettajan istuimen taakse takapenkin jalkatilaan. Toimii varsin kätevästi.....

Allu vaari

LAHTI ANTTI 10.10.2011 21:21

Mä olen puolestani miettinyt mahdollista rengasvauriota vaunussa siten, että yritän hiljalleen jatkaa matkaa kolmen renkaan varassa. Vararengasta mulla ei ole mukana, vaikka talvirenkaan voisi laittaa autoon mukaan ja talvella päinvastoin.

Käyttäjän lisäys viestiin 10.10.2011 klo 21:32:47

Kolmen renkaan kantavuus on vielä 1311kg, joka riittää juuri ja juuri vaunun kokonaispainoon. Ja kun vauhti on pudotettu pois, pitäisi kestää. Kokemusta ei vielä ole, eikä oikeastaan tarvi tullakaan.

LINDBLOM ALF 11.10.2011 09:07

Ja onko vaunut yleensäkään tehty kyseisille nopeuksille rakenteensa puolesta?

Sain Kabelta rakennetodistuksen, missä mainitaan rakenteellinen nopeus 130 km/t. Mutta ne renkaat. Epäilen että tähän nopeuteen tarvitaan vahvemmat. Nyt 1700 kg vaunussa 850 kg C-renkaat (ei teli). 80:n nopeudessa asia OK kun niiden kestävyyteen tässä nopeudessa voidaan lisätä, oliko se nyt 10%. Mutta 130:n nopeudessa?

LAHTI ANTTI 11.10.2011 10:10

Alf, saitko sen pyytämättä vaunun mukana vai teitkö siitä pyynnön erikseen? Yleensä vaunujen mukana ei ole ollut moista todistusta, ei ainakaan mun silmiin ole osunut moista.

Renkaiden suhteen olet oikeassa. Kun liikutaan kantavuuden ylärajalla muutenkin, niin nopeuden lisäys esim. yli 100 km/h tuo lisärasituksen renkaalle. Onhan niissä kyllä se nopeusluokka mainittu, mutta kun ajattelee heiluriliikettä noissa nopeuksissa, rasitus on valtava.

VALTONEN MARTTI 11.10.2011 11:25

Lämpeneminen käsittäkseni on se renkaan surma. Kun nopeus kasvaa muodonmuutos jota joka kierroksella renkaassa tapahtuu, nopeutuu. Tällöin rengas kuumenee paljon enemmän ja miten se tuhoaa renkaan en tiedä. Kudokset varmaan alkaa irtoilla tms. Pinnan kuluminen ainakin nopeutuu.

Paineen lisäyksellä saadaan muodonmuutos vähäisemmäksi mutta tätähän voi käyttää vain tiettyyn rajaan asti. Sitten tarvitaan korkeamman nopeusluokan renkaat.

Vaunua vedellessä nopeuden pysyessä sallitun tuntumassa enemmän lie merkitystä kantavuuksilla ja kuormauksella joten valitsemalla kantavuusluokaltaan tuhdimmat kumit saa mukavasti turvamarginaalia ja jopa usein vakaamman ajokäytöksen.

VALTONEN MARTTI 11.10.2011 11:30

Antille: varmaan huomasit kuitenkin että ajessasi "kolmella renkaalla" kuormitus ei tietenkään jakaannu tasan kaikille vaan se "yksinäinen" ehkä jää alle kantavuutensa.

Mutta tämän sinä kyllä tiedät ja ajat sitten kuvitellussa rengasrikkotilanteessa hiljaa ja varovasti jolloin se ylikuormitettu rengaskin kyllä kestää korjauspajalle.

LAHTI ANTTI 11.10.2011 11:42

Näin sitä juuri ajattelin. Totta kai sille yksinäiselle renkaalle tulee melkoinen lisärasitus, mutta uskoisin sen kestävän rauhallisella ajolla lähimpään kumikauppaan, tai ainakin sopivaan pysähdyspaikkaan.

Toivottavasti ei tule tilannetta, että pitäisi kokeilla sitä.:-))

VALTONEN MARTTI 11.10.2011 11:46

I hope so! Ja painetta vähän lisää siihen "yksinäiseen" niin jo vain sujuu. Pumppuhan on aina mukana.

LINDBLOM ALF 13.10.2011 17:32

Antille: Tuo todistus Kabelta tuli pyytämällä kun halusin korottaa vaunun kokonaispainoa 1600:sta 1700:aan kiloon.

LAHTI ANTTI 13.10.2011 19:08

Kiitos Alf tiedosta.

STRÖMMER HEIKKI 16.10.2011 21:44

Hyttilän Eskolle. No kävin mökillä, ja tavasin taas sitä ohjekirjaa. Olit oikeassa, ei siellä lue että takuut menee, vaan sanatarkasti siellä lukee että " Mikäli käytät erilaista, eri tyyppistä, tai eri kokoista rengasta emme vastaa mitä tapahtuu". Sit siitä vararengastelineestä senverran, että en kyllä tiedä kenen tekemä se on, mutta kun tilasin uutta vaunua, se piti mainita tilauksen yhteydessä, koska se asennetaan tehtaalla, vaunun valmistuksen yhteydessä. No ehkäpä ne tilas AL-KO:n miehet sitä asentamaan sinne tehtaalle, en tiedä.Paikallaan se kuitenkin oli kun vaunu saapui tehtaalta. Vararenkaana taas olen käyttänyt kesärengasta, syystä että talvella emme ole matkailleet mihinkään vaunun kera, elikkä eiköhän se voi seistä mökin pihalla talvellakin, vaikka olisi kesärenkaat alla. Hankittiin siis talvivaunu siks, että se lämpiäisi talvella nopeammin kuin mökki. Talvella sen sit näkee lämpiääkö, vai ei.

STRÖMMER HEIKKI 16.10.2011 22:04

Haapasen Timolle. Kaapin valmistajan tavoitteena on että kaappi säilyttää 12v:llä sen lämmön, mikä muilla energiamuodoilla ( kaasu tai 230v) on aikaansaatu. Aivan kyllä se säilyttää ellet avaa ovea välillä. Jos avaat, kaapista valuu kylmää ulos ja sen myötä sisälämpö kohoaa. 12v:llä se ei jaksa jäähdyttää kaappia takaisin siihen lämpötilaan joka kaapissa oli ennen oven avausta, mut kaasulla jaksaa, vaikka osa menisi harakoille. Lantikassani johdot ovat korkeintaa 1,5 neliömilliä paksut, joten niistä ei tule virtaa niin paljoa että kaappi edes säilyttäisi lämmön, joten käytän kaappia kaasulla ajon aikana.

TOIVA JUHA 17.10.2011 07:05

Terve kaikille... Pitkän vaunun vetämisestä, jos yhdistelmän pituus ylittää 15,5 metriä, tieliikenneasetukset vaatii pituuskilven asennettavaksi taakse... Moni ei asetusta tiedä, mutta asiaa on puitu tien päällä viranomaisten kanssa... Että tämmöstä vinkkiä...

LATVALA MARKO 17.10.2011 09:21

Koskeeko tuo pituuskilpi vain vaunuyhdistelmiä ? Raskaalta kalustolta sitä ei ainakaan vaadita nykyisin. Joskus kauan sitten niitä kilpiä kyllä näkyi raskaissa yhdistelmissäkin, mutta ei nykyisin.

TOIVA JUHA 17.10.2011 09:54

Nykyisin pituuskilpi on pitkämäinen n. 1,2m tai 2x0,6m tai 4x 0,3m keltainen ja punareunainen heijastava kilpi. Asetus koskee kaikkia yhdistelmiä, joiden kokonaispituus ylittää 15,5m...

LATVALA MARKO 17.10.2011 11:48

Ajattelinkin sellaista vanhan mallista kilpeä jossa oli metrimäärät ilmoitettuna.

HAAPANEN TIMO 17.10.2011 16:14

Heikki! Verkkovirtavastuksen ja 12 V:n vastuksien tehot ovat lähes samat, kyllä kaappien on tarkoitus toimia akkukäytöllä yhtä hyvin kuin muillakin energioilla.

Autoissahan ne yleensä toimivatkin kun johtovedot ovat lyhyitä.

@timppa

STRÖMMER HEIKKI 22.10.2011 16:33

Timo, ymmärrän kyllä että pitäisi toimia, mutta myös sen että ei toimi, kun autossa on liian ohuet johdot, siis minun autossani, muiden autojen johdotuksista en tiedä, Matkaa auton akulta vaunun jääkaapille tulee n. 10m, josta matkasta n. puolet auton 1,5 neliön johtojen varassa. valo kyllä palaa, mut juuri muuta ei tapahdu, vaikka tietysti pitäisi tapahtua, mut ei tapahdu silti.

KÄNKÄNEN PAULI 01.10.2013 16:58

Hyvin on paikka löytynyt LMC Scandica vaunulle.Takaseinästä aisanpäähän 9m.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.10.2013 klo 17:57:41 Suomessa eri alueilla on matkailtu n.100 vrk tänä vuonna ja aina on paikka löytynyt.

STRÖMMER HEIKKI 01.10.2013 20:52

Känkäsen Paulille. Sisiliassako kävit testaamassa, että hyvin tilaa löytyy 9m:n vaunulle, vai jossain Suomessa?

PÄTSI EERO 09.10.2013 14:56

Voi mennä ohi aiheesta, mutta

Edellinen oli Hobby 650 KMFE, telivaunu. Nyt on LMC Scandica 571 K, ei teliä. Tämä jälkimmäinen on huomattavasti liukkaampi.

HAARAKANGAS ALLAN 09.10.2013 19:12

Liikenteellinen tiedoitus perässä roikkujille vaikka pituutta ei ole kuin tusinan verran metrejä.

Allu vaari

KOSKINEN RAIMO 26.10.2013 07:06

20v tauon jälkeen, ostin jälleen vaunun hobby 560 ja veturina grafteri pitkä paku, ja nyt vain yhden kesän kokemuksella puhun. Hieman tarkkuutta ja malttia vaatii kun leveällä ja pitkällä yhdistelmällä leiripaikoilla liikkuu mutta en kokenut nyt yhden kesän koitoksia minään ongelmana. Ainoa mikä jäi kaivelemaan on vetoauto kun on vain takavetoinen niin nurmipaikat kannattaa valita huolella kiinni jäämisen pelossa. Ja juuri näin Jarmo.. Liikenteessä lähes huvittavuutta lisäsi liikkuessa autoilijat jotka ali tehoisilla peleillään tuuppas aivan kiinni vaunuun ja sitten ohi pienessä tilassa moottori huutaen ja vaunun sekä veturin kohdalla huomas että ohitettavaa on vielä toinen mokoma. Peilistä näki monta epätoivoista ilmettä ohittajilla ja joutuipa siinä jonkin kerran piennarta käyttämään helpottaakseen ohittajan tuskaa.

KOISTINEN TOIVO 26.10.2013 08:39

Yhteispeliähän se liikennekin. Toivopoika

HÄRKÖNEN MARI-SUSANNA 26.10.2013 14:02

turha pitkää vaunua on ´pelätä´ tai vieroksua.... telillä tosi vakaa vedettävä ja peruuttaessa käyttäytyy rauhallisesti....mielummin vaunua peruuttelen ku peräkärryä jota ei nää peileistä...tosin itellä vaan 650 vaunu ja aina on paikka löytyny....myös vetsikon vääräkosken leirintäalueen mäki menny jo yli 10v ihan hyvin ja sielläkin mahtuu peruutteleen ja venkslaa vaikka ahas onkin...tietää ken siellä on käyny.....malttia ja aikaa vaan

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.