Alkaako linjani lipeemään
STRÖMMER HEIKKI
04.02.2011 21:28
Ei meinannut onnistua millään konstilla päästä osallistumaan keskusteluun. Aina tuli laatikko jossa luki: Olet tällä hetkellä rekisteröityneenä nimellä Strömmer Heikki edellisen kerran olit 19.01.2011. No mitä sitten? Mitä minä sillä tiedolla teen? Varsinkaan kun se ei pidä paikkaansa. Edellisen kerran olin eilen. Vai oliko eilen 19.01. ja tänään sit 04.02.? Uusien sivujen lisäksi ovat tainneet luoda uuden karavaanari-kalenterin, jossa aina seuraava päivämäärä arvotaan.
STRÖMMER HEIKKI
04.02.2011 21:52
No nyt vastaus Anttilan Markulle. Siis keksin jo miten Hobbyn kaapinovet pysyvät kiinni. Vaihdoin yksi-akselisen 495 Ufe:n kaksi-akseliseen 610 UL:n enkä laittanut ihan täysiä rengaspaineita + jokaiseen kaapinoveen lenkit joiden suosiollisella avustuksella saa ovien kiinnipysymisen varmistettua. Pysyivät kiinni Kroatiaan ja takaisin. Max rengaspaineet on 4,5 kiloa. laitoin 4. Nyt on sit uus ongelma se että varsinaista tavarankuljetustilaa onkin yllättäen vain etupäässä olevien erillisten sänkyjen alla. Joo takasohvan saa kyllä auki, kunhan purkaa kokonaan hienon puolipyöreän takasohvan ja irroittaa kiinteästä pöydästä pöytälevyn. Pöytälevyn joutuu irroittamaan myös jos haluaa laittaa jotain taka-yläkaappeihin. Mutta pysyy ainakin pöytä paikoillaan. Ei pysynyt 495:ssä. Siellä takasohvan alla ei myöskään ole sellaisia välipohjia varmistamassa ilmankiertoa pattereille, jollaiset on siellä etupäässä. No ehkä sinne taakse pitää laittaa vaikka punaisia tiiliä painoksi, että saa vaunun tasapainoon. Ylimääräistä vesisäiliötähän sinne ei saanut laittaa, eihän?
VALTONEN MARTTI
04.02.2011 22:19
Heikki, takerrun noihin rengspaineisiin, 1-akselisessa kevyehkössäkin vaunussa joku 3.5- 4.5 paineet on OK. Mutta nelipyöräisessä 4 kiloa tuntuu äkkiä ajatellen korkealta. Sehän on verrattavissa painoltaan ja rengsmäärältään useisiin autoihin. Perustuuko tuo vaunuvalmistajan suositukseen vai mihin. Mitä tuo Hobby painaa, kok.massa. Voin olla ihan väärässä mutta tuo ei logiikkaani ihan mene. Luettuani tuli heti mieleen ettei ihme jos ovet pyrkii aukeilemaan, mikä kyllä on monien vaunujen ongelma ollut.
STRÖMMER HEIKKI
04.02.2011 22:56
Valtosen Martille. No paineet perustuvat valmistajan suositukseen, elikkä pyörien kohdalla lokasuojissa on merkintä rengaspaineesta. Siis se 4,5 kg / neliösentti. Vaunun kokonaispaino on 1900kg.
STRÖMMER HEIKKI
04.02.2011 23:18
Vaunu on siis verrattavissa painoltaan useisiin autoihin. Vaunussa vaan on akselit keskellä. Että ei siinä mitään omaa logiikkaa tarvita, katsoo vain ohjekirjasta mitä valmistaja suosittelee millekin rengaskoolle juuri tälle vaunulle. Siellä on kyllä useita vaihtoehtoja. Kas tässä tapauksessa kun vetoautossa on ilmajouset, on koukun etäisyys maasta aina sama, olipa autossa kuormaa paljon tai vähän. Niinpä pitää hakea vaunuun sellainen rengaskoko että kaksi-akselinen vaunu kulkee vaakasuorassa ilmajousi-auton perässä, että ei kävisi niin että toisella akselilla on kuormaa esim 1200kg, ja toisella 700kg, kun suurin sallittu akselipaino on 1000kg
ANTTILA MARKKU
04.02.2011 23:23
Juu,en viitsi käydä kurkkaamassa kuinka pitkä keskustelu se oli jossa ehdottomasti kiellettiin etenkin ylimääräisen käyttöveden käyttämistä tasapainottamaan kuormaa.Kuten itsekin varmasti huomasit, jos vaunusi kuormataan etupään sänkyjen alle on kuormaamaton vaunun oltava huomattavan takapainoinen koska takana ei ole kuormatilaa mutta aisapainoa ei voi olla paljoa.On siinä ollut insinöörillä päänvaivaa kun tyhjässä ja kuormatussa vaunussa pitää saada aisapaino kohdalleen.
VALTONEN MARTTI
05.02.2011 00:07
Niin Heikki siinähän ne selitykset isoille paineiille tulivat. Muuten olen nähnyt usein 2-akselisia kulkemassa lähes etummaisen varassa, että vääränlaisia vetureita/vääränlaisia jousituksia on liikkeellä ollut.
STRÖMMER HEIKKI
05.02.2011 00:16
Löysit lähes "villakoiran ytimen". Siis lähes. Eli siis tyhjä vaunu on tasapainossa. Hobby insinööri ei ole yhtään välittänyt siitä miten vaunu kuormataan, mutta tavaransäilytys tila on vain etupäässä. Jos kuormaa vain sinne, tulee aisapainoksi joku 150kg. Siis niinku kaksinkertainen paino, mitä sais olla. Koukussa lukee 75. Kantavuutta on 330kg, eli sen puolesta painoa vois lisätä takapäähän, jotta aisapainoa sais pienenemään. Olenkin kyllä ajatellut laittaa sen vesisäiliön sinne taakse, vaikka kaikki asiantuntijat olisivat asiasta eri mieltä. Sen takia että sen veden määrää voi muutella purkamatta sitä takasohvaa. Lisätä pumpulla ja vähentää hanasta. jos matka kestää esim. kuukauden, muuttuu paino sitä mukaa kun tarvikkeita kulutetaan tai hankitaan lisää. Välillä pitää punnita paljonko aisapaino on, ja tasapainottaa sen mukaan. Sen säiliön vettä ei kylläkään voi käyttää käyttövetenä, koska sehän voi lillua siellä vaikka koko kesän. Siihenhän vois vaikka lisätä vähän vessatököttiä ettei säiliö muutu ihan limaiseksi sisältä. Olen siis päättänyt olla kysymättä enää mielipiteitänne siinä asiassa. Se on varmaankin ajateltu seisovan kausipaikalla, ja silloinhan on ihan sama missä ne tavarat ovat.
STRÖMMER HEIKKI
05.02.2011 00:28
No mä taas kun olen rekkakuski, niin en kestä ajatusta että mun oma yhdistelmä olis väärin kuormattu, tai että mun yhdistelmä kulkis nokillaan enempi vaan etuakselinsa varassa. Eli sit kun näet meidät liikenteessä, näet kuinka kaksiakselinen Hoppu kulkee vaakasuorassa punaisen Discon perässä, kulkee vaikka se menis kuinka vaikeaksi. Kunniakysymys nääs.
PAAVILAINEN JUSSI
05.02.2011 02:35
tohon on helppo vastata....jos oot paikoillas vaan hetken (päivän tai kaks) niin silloin auto...jos pidempään niin vaunu...vaunun voit aina jättää leiriin, mutta autoa et, se kun on ainoa kulku väline......2 vuotta matkailuautoa harrasteena.
HAARAKANGAS ALLAN
05.02.2011 08:54
Vaunun tai auton valintaan ja käyttökelpoisuuteen ratkaisevast vaikuttava seikka ei ole se, että ollaanko päivä, pari tai viikko samalla paikalla.
Vaunun ja auton kanssa liikuttaessa on aivan luontevaa ja kätevää pitää päivän tai parin pysähdyksiä. Kun tiedetään huomenna jatkettavan matkaa niin aina ei vaunua edes irroiteta autosta.
Aamulla tukijalat ylös, antenni alas, sähköt irti ja menoksi....
Molemmissa kulkuvärkeissä on tunnetusti hyvät ja vähemmän hyvät puolensa. Koettu on.
Se taas mitä tulee siihen kustannuspuoleen onkin jo oma juttunsa....
Allu vaari
VARTIAINEN URPO
05.02.2011 10:55
Mikäs estää ostamasta pienempää Vaunua siihen perään?
NYYSSÖNEN KAJ
05.02.2011 22:25
VR myy käytöstä poistettuja vangin kuljetus vaunuja, ei muuta kuin ostoksille.
HAARAKANGAS ALLAN
06.02.2011 11:04
Konsuli Kajitzu!
Niin mitäpä se VR tappiollista kuljetusta hoitaisi. Eihän vankeja enään sellaisella vaunulla....
Puhuivatten kuulemma pyykkituvassa, että niille tilataan Berlusconilta oikein Pullman vaunuja..... Sellaisia Criminal Club Wagon -luokan pehmustettuja Chat-salongilla varustettuja.....
Allu vaari
PUTERO MERVI
04.04.2011 01:16
Sama juttu kuin Heikki Strömmerillä;;kone sanoo :olet rekisteröitynä nimellä Mervi Putero(vaimo)so what,eteen eikä taakse mennä!! Kokeilkaa itte ja korjatkaa ohjelma !! t.Timppa
PUTERO MERVI
04.04.2011 01:43
Ei ole kokemusta kuin muutama tuhat kavereiden vaunulla,ja totesin ei oo mun juttu,varsinkin kun luin tosta telivehkeestä noi jutut,ymmärrän ,miksi se oli niin velmu vedellä !! Nyt on vanha pieni Hymeri;560x217x247,,2500 kg ! Ja on helppoa; mahtuu parkkiruutuun joka marketin pihalle,torin reunalle,kadun viereen,ainoa haitta on korkeus, joka rajoittaa halleihin menoa ! Jos käyn kylällä ja joku vie paikan, otan toisen paikan, tai jätän nurtsin reunaan..tai,vaikka kylän nakkikioskin viereen ! Jos tekee mieli saunaan, niin uimahallin parkkiin ja uimaan ja saunaan, tai hotellin parkkiin tai....! Siinä se ero m-auton ja m-vaunun välillä on!!Eihän sen 15 m:n yhdistelmän kanssa pyörittele taajamassa kuin masokisti rekkamies !!t. Timppa
STRÖMMER HEIKKI
04.04.2011 23:39
olet oikeassa. Ei niin pitkän yhdistelmän kans, viitsi kukaan pyöriä, en edes minä. En sit kuitenkaan vaihtanut sitä vaunua autoon, kun aloin laskeskella mitä tekee kaikenmailman painoon perustuvat päästömaksut, auton kaikenvara-vakuutus + liikennevakuutus, verrattuna vaunun pakollisiin maksuihin, ottaen huomioon vielä senkin, että matkailua harrastetaan vuositasolla ehkä viikko kotimaassa ja kuukausi eurooppaa kierrellen. Sit kun vielä mietin onko sellaisen vaunun kans sit muka oikeasti hankala liikkua, kun on harjoitellut sitä perävaununvetoa kohta 31v. rekalla. Tulinkin sit tulokseen että matkailu-auto on varmaankin kehitetty sellaisia henkilöitä varten, jotka eivät oikein pärjää sen vaunun kanssa, ja ovat valmiita maksamaan siitä ilosta vähintään kymmenkertaiset pakolliset maksut, vaunun maksuihin verrattuna.Niinpä' Hobby sit vaihdettiin uuteen Solifer 560 Articiin joka on lyhyempi ja kapeampi ja yksiakselisena muutenkin ketterämpi.
STRÖMMER HEIKKI
04.04.2011 23:50
Sit jos kesken leirielämän tekee mieli mennä hotelliin saunomaan, niin jättää sen vaunun vaan leirialueelle ja ajaa sen hotellin pysäköinihalliin, tai vaihtoehtoisesti jospa haluaakin mennä uimahalliin, niin pysäköi sen tavalliseen henkilöauton ruutuun. Sit kun taas tekee mieli retkeillä, niin siellähän se vaunu pitää mieleistäsi paikkaa varattuna.
HAARAKANGAS ALLAN
05.04.2011 07:36
Niinpä niin !
Tässä on jutusteltu varsin paljon siitä liikkumisesta. Hyvä niin. Sitten tulee se toinen puoli. Se asuminen ! Siinä kuluu niitä tunteja vähän enempi kuin liikkumisessa. Ellei käytä kulkuneuvoaan pitsataksina........
No, jos reissulaiset ovat sellaista kohteliasta ja hyvätapaista lajia, niin ei pääse please unohtumaan.....
Eikä keittiövälineiden helinä.
Allu vaari
HIETAVUORI JUHA
05.04.2011 09:33
Heikille. Kyllä tässä vielä pärjäillään kaikenmoisten vaunujenkin kanssa , mutta kyllähän se auto on kätevämpi ainakin tuolla mannermaalla. Ei tarvitse olla niin tarkkana millaiselle kujalle ajelee . Niin että seisköön vaunu siellä järven rannassa edelleen. Kohta lähdetään taas autolla reissuun. Hyvää kesää vaan kaikille kirjoittelijoille. Transitmies Jussi.
ANTTILA MARKKU
05.04.2011 10:41
Aina ei pysty etukäteen arvioimaan minkälaiset kujat ovat läpiajettavassa kylässä vastassa,mutta itse olen yrittänyt löytää isompien kaupunkien ohitustiet ja jos tuntuu siltä etsiä paikkaa johon jättää vaunu ja käydä vetoautolla pyörähtämässä taajamassa.Lautta maksut vähän rassaa isomman vaunun kanssa kun metreistä pitää maksaa .Vaikka jos yhdistelmän paino huitelee 4,5t niin onhan siinä painoakin.
STRÖMMER HEIKKI
05.04.2011 11:08
Juhalle. No me pyörittiin tässä taannoin Sisilian pikkukylissä 230 leveän Hobbyn kans, ja mahduttiin kyllä kulkemaan vaikka paikallinen tapa näytti olevan rinnalle pysäköinti. 250 leveä Hobby taas oli liian leveä, varsinkin sen takia että kunnollisia peilejä ei nähtävästi saa mistään, siis sellaisia joiden avulla pystyy ilman naamanilmeitä myös tarpeen vaatiessa peruuttamaan vaunua. On kyllä saatavilla lain kirjaimen täyttäviä erilaisia väpättäviä kuminauha-virityksiä, jolla ei kuitenkaan oikeasti tee mitään. No ,mitäs niistä sit pitäisi näkyä? Pitäisi näkyä näkymä vaunun kylkeä pitkin molemmin puolin kun yhdistelmä on suorassa. Pitäisi samalla näkyä maahan vaunun pyörän kohdalta, kuin myös milläkohtaa kulkee vaunun yläreuna. Peilin pitäisi olla myös niin kupera, että vaunu ei heti katoa peilistä kun alat kääntymään. Sellaisia ei ole, ennen kuin nyt sit tehdään kuorma-auton lisäpeileistä. Kas ei sillä rekallakaan pysty peruuttamaan jos et näe mitään.
STRÖMMER HEIKKI
05.04.2011 11:22
Markulle. Itseasiassa koskaan et voi tietää millaisia katuja, tai tietöitä yms vaikeuksia tulee vastaan paikoissa joissa et koskaan ole käynyt. Mutta on hyvä tietää että niin puoliperävaunulla varustetulla rekalla, kuin myös asuntovaunu-yhdistelmällä pääsee aina takaperin pois sellaisesta paikasta, johon olet etuperin päässyt ajamaan, edellyttäen että ajoneuvossa on kunnolliset peilit. Kas moinen yhdistelmä kääntyy jyrkemmin kun peruutat. Eli jos on paikka josta et ole varma pääseekö vai ei, sinne ei kannata perä edellä yrittää, kun etuperin et sit enää välttämättä pääsekään pois. Tai no pääset asuntovaunu yhdistelmällä, kun katkaiset yhdistelmän ja vekslaat vaunua käsipelillä, mut sehän on häpeällistä, ja siinä saattaa tulla hiki. Asia jota minä erityisesti olen yrittänyt välttää.
VALTONEN MARTTI
05.04.2011 12:53
Hetkinen nyt Heikki! Mitä en ymmärtänyt oikein? 1978 ostin ensimmäiset peilit ja ne oli kuperat Muunlaisia en ole edes nähnyt muistaakseni.
VALTONEN MARTTI
05.04.2011 12:55
OK. Luin uudelleen ja olin lukihäiriön vallassa. Deletoidaan edellinen kommenttini!