Ominaisuus vai vika?

HYTTILÄ ESKO 15.08.2010 09:18

Varmaan on myyjästä kiinni koska minulle on helsinkicaravan korjannut nuo jo aiemmin mainitsemani pikkuviat heti ja takuuseen, jopa niin ettei tarvitse vaunua sinne jättää. Odottaessa korjattu. Kaikki viat on olleet tarvikkeissa , ei rakenteissa. Viimeksi jääkaapin tehonsäätönuppi korjattiin takuuseen vaikkei takuu ollut voimassa. Kerrottiin syyksi Dometicin rakennevirhe joka kuulemma on erilainen uudemmissa. Siellä liikkeessä kannattaa varmaan varmaan käyttäytyä ihmisiksi, voi auttaa asiaan. Tuo vesipumppuhomma itselläni sujui hieman erilailla. Ostin uuden pumpun ranskasta (tuplahintaan eli 50€ ) ja silti Helsinkicaravan maksoi minulle pumpun hinnan heti takaisin.

ANTTILA MARKKU 15.08.2010 12:39

Minä nyt pääosin aina käyttäydyn ihmisiksi,meillä oli sellainen kotikasvatus.Minustakin tällaisessakin asiassa kuin vesipumpun vaihtaminen,ei periaattessa pitäisi olla mitään ongelmaa mistä se ostetaan.Ainoa on osoittaa sen olevan takuun piirissä,muutenhan sen voisi vaihtaa vaikka Bilteemasta uuteen.Minullakin oli kuitti toisen huoltoliikkeen tekemästä osan vaihdosta jossa pumppu oli yksilöity vaunuuni.En kai minä nyt ala vesipumpun takuuasian takia purkamaan etutelttaa ja ajamaan 100km pelkästään kauppiaan mieliksi kun matkoja ja teltan purkua ei minulle olisi kuitenkaan korvattu.Tulipahan nyt virallisen polar/ solifer edustajan taholta tämäkin koettua.

PENTTINEN URPO 17.08.2010 13:36

Olen pistänyt yhden asian merkille, joillakin ihmisillä on taipumus ettei mikään asia toimi, niin kuin se on ajateltu toimivaksi. Jos he ostavat vaikka rautakangen niin se menee poikki tai vääntyy! He eivät saa sitä takuuseen korjattua ei niin millään. Joillakin meillä on tällainen ominaisuus. Itselläni on kyllä takuu asiat onnistunut hyvin tähän asti, eihän sitä koskaan tiedä milloin tuuri kääntyy!

ANTTILA MARKKU 17.08.2010 21:59

Joo,myönnetään minulla on kuvaamasi lainen taipumus.Tosin on minulla yleensä ollut sellaisia laitteita joita ei ole tarvinnut takuuaikana korjailla.Otetaas nyt esim.agrekaatti se on semmonen täys paska 2kw elektroninen Kipporin valmistama tosin eri nimellä.Ostin K-raudasta tarjouksesta 299.Ei sitä ole tarvinnut korjailla.Mulla on ollut 3 viimeistä autoa Hyndai merkkisiä,ei niitä ole tarvinnut viedä takuun takia korjaamolle,oli mulla dethlef merkkinen vaunukin edellinen,ei tarvinnut sitäkään takuiden takia korjailla.Mutta taipumus minulla on.

HYTTILÄ ESKO 18.08.2010 08:21

Ai ei detskua tarvinnut korjata ? Muistaakseni kerroit 500:lla eurolla sen lämmitintä laittaneesi. Ehkä mulla huono muisti

ANTTILA MARKKU 18.08.2010 18:46

En minä sinun muistiasi epäile,luetun ymmärtämisestä en kyllä aina ole varma.Detskuun laitettiin 500e edestä uutta tekniikkaa alden 3000 pannuun muttei takuuaikana ja siinä on se ero.Pidän sitä aika poikkeuksellisena jos uuteen laitteeseen pitää tehdä korjauksia takuuaikana.Minun mittareissani kyseiset laitteet eivät ole kovin arvossa.Toisille tuntuu olevan luonnollista ettei uusi ole tehtaan jäljiltä virheetön.Minulla ei muistini mukaan koskaan aiemmin ole ollut laitetta jota takuuaikana on pitänyt korjailla

HYTTILÄ ESKO 18.08.2010 20:26

Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Itselläni näin on ollutkin. Nuo alkuaikana tulleet muutanat pikkuviat mitkä oli yleisissä tarvikeosissa muuta asiaa mitenkään. Varsinkin kun ne korjattiin välittömästi ja käyttäjän kannalta vaivattomasti odottaessa. Täten voin suositella www.helsinkicaravan.fi liikettä ja Solifer vaunuja edelleenkin.

LILJEROOS JOUKO 31.08.2010 22:27

Tuota -- vähän ihmetyttää em. ajatuksen juoksu. En ihan ymmärrä?

Jos valmistaja käyttää epäkelpoja tarvikeosia, eivätkö ne kuulukkaan vaunuun, eivätkä olekkaan takuun piirissä, vaan vastuu on asiakkaalla? Eihän Solifer (tai kuka vaunun kasaakin) itse valssaa pintapeltiäkään. Tuolla ajatusmallilla valmistaja ei ole vastuussa mistään.

HYTTILÄ ESKO 01.09.2010 08:54

En minäkään. Mutta kyseinen vesipumppu kun on ollut kaikissa tietämissäni vaunuissavakiona jo yli 20 vuotta. Tällöin on hankala tuohon vaihtoehtoa ottaa. Toisaalta kun 1 vesipumppu on yli 20 vuoden aktiivikäytön aikana hajonnut niin on pieni harmi.Samoin tuo ulkooven lukko. Tuo kyseinen ovi tulee ovien valmistajalta karmeineen ja sitä käytetään yleisesti eri vaunu ja automerkeissä. Alkupään sarjassa lukon sisäisiä osia oli koottu ruuviliitoksella jotka löystyivät. Tuo oli tehtaalla vaihdettu jo alun jälkeen niitattuihin versioihin. Tällöin tuo vika olisi voinut olla missä vaan merkissä. Kokemus opettaa ymmärtämään.

ANTTILA MARKKU 22.09.2010 17:40

Vaunukauppias sanoi minulle"Kun ihmiset sijoittaa vapaa-aikaansa on yritettävä antaa sijoitukselle vastinetta." Do,Diin.Vuosi eli takuuaika alkaa olla ohi.Lämmin vesi puolen takaiskuventtiili jumitti ja vettä ei tullut kuumapuolelta ei kylmää eikä kuumaa.Tietäjä koputteli taikasauvallaan venttiiliä ja taas toimii.Kuulemma tässä piti olla parempi venttiili,jos vielä jumittuu täytyy vaihtaa.Siis mikä on tässä minun vaunussa vika mikä ominaisuus?Vaunussahan ei ole vikoja ollut.Ominaisuudeksi voi lukea:viemärit toimii aika vaikeasti mutta toimivat.Lämpimällä ilmalla alkaa tuulettumaan sisälle jollei pidä tulppia tiukasti altaissa paikoillaan.Jos sinne menee tekemään viemäriputkeen lisää mutkia lakkaavat varmaan kokonaan toimimasta.Jos luovutushuollossa ei ole täytetty kunnolla lämmitysjärjestelmää sinne voi jäädä ilmalukko jota minä en voi tietää ennen kuin pesuhuoneessa alkaa johdot jäätyä.Sehän on mahdollista sulkea takaosan kierto jolloin vaikka siellä on ilmalukko vesi kiertää.Ilmeisesti kaikissa vaunuissa sama lasten nukkekoti juttu,on leikittävä kauniisti ja varovasti ettei paikat mene rikki.Vaunuihin varmaan annetaan joku summa alenuksia joilla tehdas odottaa myyjän korjaavan viat ja myyjä taas laskee omaan tulokseensa sen käyttämättömän takuu alennuksen.Kyllä minä luulen että tällä vaunulla kaksi aikuista pystyy asumaan pitkäänkin pelkästään vaunussa.Mitä sitten seuraavaksi?Kattopelti menee vaihtoon parin viikon kuluttua ja melko varmasti Gramer kaasu-uuni kierrätykseen.

HYTTILÄ ESKO 22.09.2010 19:28

Nii... Varmaan se raekuuron rikkoma kattopeltikin on valmistajan vika....

Meillä on alueella 1 *** merkkinen vaunu missä on raekuuron jäljet korjaamatta, ihan kivan näköinen. Jätä sinäkin

ANTTILA MARKKU 22.09.2010 20:12

Kuule Esko,lopeta jo viimeinkin.Juttelin jus saunassa yhden vaunuilijan kanssa jolla on tämmönen 560 solifer -8.Siinä on kosteusvaurio takanurkassa mikä korjattiin ja nyt tänä vuonna mitattiin samassa kohdassa vähän suurempi vaurio.Sitten siihen on kolmekertaa uusittu toisen puolen iskari kun se hajoaa eli vääntyy.Hekin salvat uusittu kun ne murenee käsiin.Ei tämä kuule ole sen kummempi vaunu kuin muutkaan.Eli lopeta nyt, minulla on asiasta näyttöä,sinulla ei muuta kuin pelkkää provosointia eikä todellista halua kirjoittaa asiasta.

ANTTILA MARKKU 22.09.2010 20:35

Olen minä omani lisäksi nähnyt muitakin rakeiden tärvelemiä vaunun kattoja.Näimpähän maanantaina justiinsa kattopellin vaihdosta tulleen vaunun joka oli teippauksia myöden siisti ja alkuperäisen veroinen.Minusta tommosen 2000e kerta korvauksen takia ei kannata jättää sitä kattoa korjaamatta näin uudessa vaunussa.

HYTTILÄ ESKO 22.09.2010 21:35

Ei tietenkään kannata. Se olisi vaan piristävää katsella sun vaunus kuhmuista kattoa. Olis sekin poikkeavan hauska näky. Ja sun on turha selittää kenen pitää lopettaa ja milloin. Huvikseni heitin jotta panit raekuuronkin tehtaan syyksi. Kivaa kokeilla hermoa :p

LINDBLOM ALF 22.09.2010 22:04

Solihveri on kuulemma niin hyvä vaunu, ettei kuorma-autolla saa vetää, runko kun ei kestä. Saattaapi olla kuulopuhettakin.

VALTONEN MARTTI 23.09.2010 00:05

Hyvin on muistissa erään keski-euroopan valmisteen aisojen katkeilut takavuosina.Muuten asiassa on sellainen ikuinen ristiriita,että vaunut on valmistettu pääsääntöisesti henkilöautoilla vedettäviksi,mutta henkilöautoja ei ole tehty vaununvetäjiksi.Merkkiin katsomatta.MV

VALTONEN MARTTI 23.09.2010 00:15

Niin,eikä se ole kuulopuhetta se k-auto juttu.Se on vähän sama asia kuin kissan mikroonlaittokielto(Amerikassa.)Jos ei muuten tajuta ettei vaunua sovi kuorkilla kiskoa,niin onhan se mainittava.Muistaakseni olen tuon itsekin lukenut jostain.MV

HYTTILÄ ESKO 23.09.2010 08:26

Kaikkein hauskinta on että rungot tulee kaikkiin vaunuihin isoilta saksalaisilta valmistajilta.AL-KO, PBW jne. Toiset vaununvalmistajat uskaltaa kirjoittaa ohjekirjoihinsa tärkeitä asioita, esim tuon kuorma-autolla vedon . Toiset taas ei saa kirjoihinsa sitä eikä edes kytkentäkaaviota.

Eräs vaunumaailman "auktoriteetti" kertoi eräästä vaunusta missä muista poikkeava ulkokuoren rakenne. Jotta se ei ole tehty lainkaan vedettäväksi. Vaunun pintamateriaali ei jousta ja alkaa halkeilla kuoppaista tietä vedettäessä. Rakennehan se on tuokin....

ANTTILA MARKKU 23.09.2010 09:47

Ei tuo solkun veturi jolla on iskari vääntynyt vaunusta ainakaan näytä kuorma-autolta.Mutta jospa siinä olis semmonen juttu kun vaunu kasataan Polarin tehtaalla, niin siellä joku fanaatikko asentanut yläkiinnikkeen pikkusen vika kohtaan voi olla muuten sinä päivänä kasatuissa solkuissa muissakin.

ANTTILA MARKKU 23.09.2010 09:58

Onko niissä lukemissanne satukirjoissa kerrottu miksi yksiakselista vaunua ei saa vetää kuorma-autolla vai koskeeko kielto pelkästään kaksiakselisia vaunuja.Koskeeko kuorma-autolla veto kielto myöskin veroteknisistä syistä kuorma-autoksi rekisteröityjä ajoneuvoja?Minusta nuo hevosmiesten tietotoimiston kommentit on aika huvittavia.

VALTONEN MARTTI 23.09.2010 11:08

Minun "satukirjassani"lukee...suunniteltu vedettäväksi tavallisilla henkilö-ja pakettiautoilla....vetoautoksi ei ole ajateltu kuorma-autoja tai erittäin jäykillä taka-akselistoilla varustettuja ajoneuvoja....kyseiset ajoneuvot tulisi varustaa jousitetulla vetolaitteella.Ja ainakin minulle on selvää,että aisahan siinä vaarassa on jos auto on melkein takajouseton.

HYTTILÄ ESKO 23.09.2010 11:08

Onneksi itsellä on senverran itsesuojeluvaistoa ettei ainakaan kirjoita tekniikasta mitä sattuu. Tosiasiassahan nuo alustat on tehty tehtalla (alustatehtaalla) missä iskarin alapää on kiinni akselissa ja yläpää runkoaisassa. Noita ei kukaan "masentaja" pääse kiinnittämään miten sattuu. Tuo kori rakennetaan tuon alustan päälle. Tuo kuorma-autolla vedon huomauttaminen johtuu varmaankin siitä. Että lastaamaton kuorma-auto on turhan järeä jousitukseltaan. Jolloin se ka on kivireki ja vaunun alusta saa koko selkäsaunan kuoppaisella tiellä. Muita vaurioita en ole itsekään kuullut kuin tuon aiemmin lukemani saksalaisvaunun rungolle tapahtuneen. Ehkei ne paina ohjekirjoihin tuota. Kuten ei mitään muutakaan olennaista.

ANTTILA MARKKU 23.09.2010 12:34

Ei minullakaan nuo hevosmiesten tietotoimistojen juorut ole todesta otettavia.Näin ne vaan on Esko näppylät 08 560 kosteusmittaus pöytäkirjaa katselin,korjattu takakulman ja oikean etukulman kosteusvaurio ja muutama viikko sitten tehty kosteusmittaus korjatussa kohdassa on entistä suurempi kosteusvaurio.Myös etukulmassa oli edelleen vaurio.Kosteusprosentti oli yli 50%.Miksi kyseinen henkilö siis valehtelisi myöskään tätä iskunvaimentaja asiaa?Eiköhän me lopeteta tästä asiasta puhuminen.Edelleen vedän tarvittaessa vaikka kuorma-autolla vaunuani,ei ne tähänkään asti siitä ole hajonneet,oisko väärää merkkiä?

HYTTILÄ ESKO 23.09.2010 13:28

Äläs nyt vaihda aihetta. Minä en sun pöytäkirjoista mitään välitä. VAAN kerro missä vaunu mihin iskarit tulee koriin kiinni yläpäästään. Sun kannattais pyrkiä eduskuntaan kun osaat vaihtaa puheenaihetta vaikeassa tilanteessa. Eli silloin kun "jää kiinni" jutuistaan. Voi olla että on väärää merkkiä,kun se rungon katkeaminen on tapahtunut muussa merkissä. Ei silti kaikki alustat tulee saksasta. Muuten tarjoukseni on edelleen voimassa sun katiskastasi :p

PENTTINEN URPO 23.09.2010 17:45

Muistatteko poijaat sellaisen ruokatalo Saarioisen mainoksen, meidän äiti keittää parempaa ruokaa kuin teidän äiti.:-))))

HYTTILÄ ESKO 23.09.2010 18:51

Ja hyvä ruoka , parempi mieli . Paitsi jos syö saarioisen " roiskeläppää " (pizzaa) tai jotain vastaaavaa liiteristä. Mahtaa joku vetää sitäkin kun on noin tohkeissaan.

ANTTILA MARKKU 23.09.2010 20:23

Sulle se ei Esko kanssa mikään kelpaa.Kun sinä olet tommonen fanaattinen talibaani tuon solkun suhteen ja minä yritin tuoda sinulle luku ja kirjoitustaitoa kertomalla uuden solkun paremmuudesta tai sitten ei.Tarvitsee varmaan kertoa sulle jonkun sakemannin ensimmäisestä takuun aikaisesta vuodesta.

HYTTILÄ ESKO 23.09.2010 21:21

En mikään fanaattinen, mutta satuja en usko ja raekuuroa ei saa tehtaan syyksi mitenkään, sorry. Lisäksi minulla on suhteellisen pitjkä kokemus asuntovaunumatkailusta ja kalustosta. Reilu 200.000km on vaunun kanssa kuljettu. Tee sinäkin kuten seuraavassa ketjussa. Siellä vasta tosi vikalista ja hyvä jälkimarkkinointi on ollut http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=73378758 Ja kaikilla parempi mieli.

HALMEENMÄKI JUHANI 23.09.2010 21:22

Markku, etkös ole vielä oppinut että Esko on aina oikeassa!

HYTTILÄ ESKO 23.09.2010 21:28

Noista minulla on kokemuksia esim Hobby 650 ja Detfless 720 osalta. Kavereillani oli sellaiset. En nyt vaan jaksa kirjoitella moisista asioista. Lisää voit lukea vaikka Heikki Strömmerin kirjoituksista jne.

HYTTILÄ ESKO 23.09.2010 21:30

Ihmettelen ettet alan arvostettuna asiantuntijana oikaissut esim väittämiä alustarakenteisat ja kiinnityspisteistä. Minäpä tiedän miksi, varmaan moni muukin. Se on se "karavaanari kaikkien kaveri" tai sitten ei juttu.

ANTTILA MARKKU 23.09.2010 21:49

Kyllä asia on minulle jo valjennut.Onneksi kaikille tämä osio kai voidaan katsoa loppuun käsitellyksi,Myyjäliike välttelee ja hevosmiehet kehuu.Tosin ei tämä eka vuosi nyt niin kauhea ollut,katotaan nyt kosteus mittaukset.Olisko"radio jerevan lopettaa"?

TUPPURAINEN PETRI 23.09.2010 22:14

Hyvä Juhani. Toi sun viimeisin kommentti on aivan loistava :)

HYTTILÄ ESKO 24.09.2010 08:36

Eli jätetään loppulausumaksi jotta asiantuntija Juhani.Halmeenmäki vahvistaa iskunvaimentajien kiinnityksen vaunuissa tapahtuvan tehtaalla sattumanvaraisesti työntekijöitten mielialasta johtuen mihin sattuu. Ne tulee hänen mukaansa korin ja akselin tms. väliin. Ei kuten yleinen luulo oli , akselin ja rungon väliin ja alustatehtaalla asennettuna. Kas kun tämä asiantuntija ei ole kirjoittanut tästä uudesta tiedosta kymmenissä koeajamissaan artikkeleissa. Mutta mistä johtuu ettei tuonmukaisia alustoja kukaan ole nähnyt. Taitaa olla paskanjauhantaa , eli lässyttää omiaan. Kuulis vastauksen , ei muuta vastausta kuin hänen mielestään asian oikean laidan.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.09.2010 16:51

Jos Esko löydät tosiaan jotain tuollaista kirjoittamanani tästä aiheesta niin suosittelen hyvää optikkoa. Mutta älä ala minun nimissäni kirjoittelemaan! Ja sinun kanssasi nyt vaan on ihan turha keskustella yhtään mistään, ihan kuten jo Markulle sanoin että sinähän olet aina oikeassa. Eihän se asia siitä voi siis miksikään muuksi edes muuttua. Ajan ja bittien haaskausta.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.09.2010 17:29

Täällä analysoidaan usein ja kiivaasti takuuasioita. Samalla unohtuu kuitenkin se, että Suomen rekisteröintimäärät ovan sen verran pieniä, että mukaan on pakko ottaa tilastotiede. Oikeaa takuutapausten kokonaislukumäärää kun ei tiedä kuin valmistajataho, joka ei sitä tosiaankaan tule tänne kertomaan. Matkailuvaunujen ykkönen on Hobby. 2008 519kpl ja 09 308kpl. Yksittäisen osan takuuprosenttina yksi on paljon mutta vielä jotenkin hyväksyttävä, ja 0,1% olisi erinomainen. Saman vuosimallin Hobbyista saa siis tulla muutama reklamaatio samasta asiasta ilman että kyse olisi katastrofista. Yksi kolmessa vuodessa olisi erinomainen tulos, mutta sisältää liian paljon sattumaa. Kakkonen myynnissä on Solifer: 08 293kpl ja 09 174 kpl. Pari reklaa per vuosimalli on vielä hyväksyttävä, yksi olisi jo mahdollinen tilastosattuma, vasta nollaa voi pitää epävarmana erinomaisena. Mutta kanta on liian pieni todistamaan nollallakaan virheettömyyttä. Sitten mennään jo liian pieniin lukuihin: Kabe 08 183 ja 09 135 eli vain reilu yksi olisi kohtuullinen %, niinpä otos on liian pieni. Sattumankauppana kaksikin heittää tilaston metsään. Detskun vajaa sata per vuosi: ihan puhdasta sattumaa, jollei ole muutamaa saman osan vikaantumista. Yhteenvetona pitäisin vasta tuhatta samanlaista per vuosi sellaisena otoksena, josta voisi oikeasti tehdä jotain johtopäätöksiä, jollei sitten kyse ole todella usean kappaleen samasta viasta, jolloin takuuprosentiksi tulee jo yli 10. Vasta se osoittaa kyse olevan ongelmasta pienillä otoksilla!

Ja kyllä tiedän useitakin takuuvikoja, mutta ne mitä tiedän varmoiksi, ovat tulleet kauppiaiden, maahantuojien tai huoltojen kautta tietooni. Silloin ne on myös korjattu takuuna. Ratkaistu ongelma on tuskin enää ongelma, vaan ne joita ei ratkaista ainakaan käyttäjää tyydyttävästi. Ei ole myöskään syytä kaivella esiin wanhoja ongelmia, joita jotkut saattavat muistaa, kuten erään suositun vaunun etuseinäongelmat 80-luvulla. Ko tehdas taisi oppia sen läksyn kalliimman kautta, eikä korjaamattomia varmasti ole enää hengissä.

ANTTILA MARKKU 21.12.2010 16:41

Do,diin.Kattopelti on vaihdettu ja vakuutettu että peltiä rullatessa liimaukset saatiin irtoamaan ilman että eristettä tuli mukana.Uusi pelti on paikoillaan ja vaunu virheettömän näköinen.Noita tehtiin muutama muukin pellin vaihto ainakin onnistuneen näköisesti.Nyt sitten aika kertoo, onnistuiko vai alkaako keräämään kosteutta pellin ja eristeen väliin.Eipä vielä ole lunta kertynyt katolle kun on ollut sisätiloissa.

ANTTILA MARKKU 29.05.2011 12:43

Taas on vaunuiltu ja laitettu vaunu kausipaikalla teltan taakse.Vesipumpun jouduin heti alkajaisiksi huhtikuussa vaihtamaan tiskialtaan alle pikku astiaan raikasvesi kannuun.Kippari caravaanista rastilassa.Nyt eilen kun tultiin vaunulle ja aloimme laittaa telttaa paikoilleen kytkin verkkovirtaan vaunun kun vajaassa kuukaudessa oli akku tyhjentynyt.Ihmettelin ylimääräistä surinaa ja huomasin että tiskialtaan hanassa oleva mikrokytkin antoi koko ajan pumpulle virtaa.No sähköpiuha irti ja pumppu toppasi.Silti surina jatkui?????Ei voi olla totta,230v vesipumppu on jatkuvalla kierrolla ja käy koko ajan.Töpseli irti vaunun kyljestä ja mietintämyssy päähän.Alden ohjekirja käteen ja tutkimaan valikoita.Ohjauspanelista pumpun ohjaukseen ja jatkuva pumppaus pois päältä.Sitä en vieläkään keksi,milloin olin tuollaisen ohjelman sinne laittanut päälle.Aamukahvia suunitellessa kytkin uudestaan tiskialtaan pumpun ja kas sehän pelittää.Huomasin semmosenkin jutun että jos tiskipöydän alla oleva pumppu ei toimi, lykkää isossa käyttövesiastiassa oleva pumppu vettä sinne pikku astiaan tiskialtaan hanasta ja jos se astia on aivan täysi seurauksena on tulva.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.