Onko kukaan kokeillut painolastisäiliötä?
KURTTI SUVI
03.01.2010 21:04
Meillä vaununa LMC 485 ja alla yksi akseli,veturina VW jetta 2,0 TDI. Vaunu tuppas olemaan kahden kaasupullon kanssa aina nokkapainoinen (aisapaino 120 kg), auton koukulle sais olla 75 kg kuormaa.
Satuin saamaan käsiini erään mökin aurinkokenno systeemistä 140Ah:n akun (paino n. 40 kg), koteloin akun ihan vaunun perään ja nyt vaunu on tasapainoisempi. Eikä muuten kiemurtele vaan tulee tosi hyvin perässä.
Keskiakseli perävaunun (ihan sama onko akseleita 1 tai 2) on AINA oltava nokkapainoinen, ei koskaan sellainen että nostaa aisaa, jos auton perä tuntuu ajossa luistelevan alta ei syynä ole vaunun kyydissä oleva vesi vaan LIIAN PIENI AISAPAINO.
ANTTILA MARKKU
04.01.2010 19:14
Noin se menee kun laitoit 40kg painoa perään niin saadaksesi aisapainon uudestaan 120kg olisi etupäähän pitänyt lisätä yli 50kg koska paino jakautuu noin puoliksi vetokoukulle ja kärryn akselille.Sinulla ei taida olla yhtä hikisesti kantavuuden rajoilla olevat renkaat kuin minulla oli.1600kg kok.massa ja renkaiden 195/70R 15C kantavuus 1700kg josta johtuen vaunussa oli jonkin verran"rapala"liikettä.Noissa isommissa yksiakselisissa on vaikeuksia löytää ilmaisia riittävän kantavia renkaita.Nykyisessä kaksiakselisessa 1800kg neljällä edullisella(hankook)nastarenkaalla kantavuus nousi 3000kg
HYTTILÄ ESKO
04.01.2010 19:46
Nouseehan se renkaitten kanbtavuus. Mutta mitä sanoo kokonaispaino .. miinus .... omapaino. Ei useissakaan vaunuissa kuin 120--280 kiloa. Laittele siinä hupipainoja sitten
ANTTILA MARKKU
04.01.2010 20:00
Itselläni näkyy olevan kok.massan ja omapainon ero 290kg.Aika paljon tuohon kilomäärään mahtuu petivaatteita ja alusasuja.En minä kuitenkaan ole kovin huolissani siitä kokonaismassasta,jotain kuitenkin laitetaan vetoautoonkin.Sensijaan niiden vaunussa olevien tavaroiden sijoittelua kannattaa kuitenkin vähän miettiä.Etenkin jos vähänkin tuntuu että alla on ns.nuljukumit.Minulla kulkee mukana kesällä pari normaalipainoista polkupyörää vetoaisalla.2 kaasupulloa,agrikaatti n.30kg yleensä autossa.kaljat ja muu syömistarvikkeet jääkaapissa.sen pälle vaatteet ja petivaatteet.
STRÖMMER HEIKKI
06.01.2010 12:27
No joo, kysyjän vaunun 4 pyörää "hivenen" hillitsevät hillitsevät heiluriliikettä, ja kuopissa loikkimista. Jopa niin että Hobbyssä pysyivät mangneettisalvoin varustetut kaapinovet kiinni. Edellisessä 495 Ufe:ssä jossa oli vain 1 akseli,mutta paremmat ovensalvat ja tavarat löytyivät lattialta, ellei laittanut kaapinovia ilmastointiteipillä kiinni. Sanoisin kyllä näin kokemuksen syvällä rintaäänellä, että takapaino pitää kyllä olla melkoinen, ennenkuin se aiheuttaa sivuttaista heiluriliikettä. Sitäpaitsi painolastisäiliöillä on tarkoitus tehdä vaunusta TASA! painoinen, ei takapainoinen. Sille joka sanoi että ongelmat ovat ohi, kun veturiksi ottaa pakettiauton, sanoisin että Disco 3 HSE automaattini on pakettiauto, mutta en ole huomannut eroa veto-ominaisuuksissa, jos sama auto on 7:n hengen henkilöautona. Usko tai älä.
ANTTILA MARKKU
06.01.2010 12:42
Useasti tartutaan sellaisiin asiaan liittymättömiin juuttuihinkuin esim.ylipaino.Minulla noiden edellisten lisäksi vaunun vakio kuormaan kuuluu reisuun lähtiessä täysi käyttövesisäiliö 40lt ja ainakin yksi lisäastia vettä.Ei se vaunu siitä hajoa jos siellä on 100kg ylimääräistä tai ei ole.Talviaikaan helposti katolle kertyy se satakiloa ylimääräistä,jopa enemmän.Nyt kun siihen laitetaan hikisesti kantavuuden ylittävät renkaat täysin päin p.tä lastattu vaunu ja meiltähän tämä käy kuljettaja niin koktail on täydellinen.
HYTTILÄ ESKO
06.01.2010 16:24
Kuule vaikka oot ajanut 2 ikää rekkaa niin hymy hyytyy kun puntariin laittavat maailmalla. Vaunu tyhjennetään paikanpäällä (tarpeeksi) ja sakko maksetaan käteisellä. On ihmeellistä kun löytyy henkilöitä jotka ylenkatsovat vaunuihin asetettuja rajoituksia. Ei ne siellä huvikseen ole. Juuri kaverin kanssa juteltiin ja sanoi itkun silmääntulevan kun Hobby 720 2000-1800=200 kiloa kantavuutta ja perheessä 5 henkilöä. Ihmettelee millä lähtee reissuun kun autoonkaan ei mahdu mahdottomia. Lisäksi tuo ääripäihin lisätty (tasa)paino toimii edelleen kuin varrenpäässä oleva leka. Tuon painon tekemää heiluntaa ei vaimenna mikään muu kuin vetoauton iskunvaimennus.
STRÖMMER HEIKKI
06.01.2010 17:08
Vedä henkeä välillä Esko. Kuka on puhunut rajoitusten ylittämisestä, muut kuin sinä? Ei luulis olevan ihan mahdottoman vaikea ymmärtää että jos vaunussa on 320kg kantavuutta ja ottaa matkatavaraa mukaan 200kg, jää vaunuun vielä kantavuutta 120kg. Jos sijoittaa matkatavarat etupäähän säilytyslaatikoihin, ja lisäpainoa takapäähän kantavuuden rajoissa, on vaunu tasapainossa, eikä leka heilu. Kas saattaahan sitä saada sakot 2-akselisella vaunulla myös akselipainon ylityksestä, vaikka kokonaispaino ei ylittyisikään, puhumattakaan sakoista jotka tulee siitä että aisapaino on jonkun 200kg, kun saisi olla 75kg. Voi olla että Hoppu 610:llä ei 5 henkeä mitenkään pysty matkailemaan, mut ei myöskään 2:lle rekisteröidyllä Disco 3 pakettiautolla. 2 henkeä on kyllä ihan sopiva kuorma molempiin.
STRÖMMER HEIKKI
06.01.2010 17:20
Sen vielä unohdin sanoa että, usko tai älä, mutta 100kg vettä painaa yhtä paljon kuin 100kg vaatteita.
ANTTILA MARKKU
06.01.2010 18:56
Tämä juttu osio varmaan kannattaa lopettaa,jutut alkaa vaikuttaa samanlaisilta kuin" jos matkailuauto kuormataan väärin yli 3500kg kokonaispainoon se yht äkkiä muuttuukin pakettiautosta kuorma-autoksi johon tarvitaan kuorma-auto kortti".Ihmettelen noita ylikuormajuttujakin,onkohan ihmisillä panssaripaitoja vai miten ne saa normaali matkavarustuksensa painamaan 300kg ja vetoautoonkin täyden kuorman?Samoin minua ihmetyttää matkailuauto mainos jossa takatalliin ajetaan crossipyörää,kas kun siitä ei tule varreton leka 300kg kantavuutensa kanssa.
STRÖMMER HEIKKI
06.01.2010 19:44
No mä ihmettelin kans, mihin sitä tavaraa niin paljoa tarvitaan, kun jos mä yksin lähden 4:n viikon matkalle, tarvin mukaan neljät farkut, kahdeksat kalsarit ja kahdeksan t-paitaa. Lakkasin ihmettelemästä kun lähdin vaimon kans neljän viikon matkalle. Mukaan pitää ottaa kaikki mitä voi tarvita. Ei nyt ihan monoja ja pilkkihaalareita kesämatkalle, mut suunnilleen kaikki muu. Pitää olla varusteet kaikkiin ajateltavissa oleviin tilanteisiin mielummin pariin kolmeen kertaan, ettei vaan satu mitään. Siitä sitä painoa kertyy uskomaton määrä. Helpommalla pääsee kun vaan nöyrästi pakkaa, kuin alkaa taistelemaan miks ihan niin paljoa tavaraa ei ehkä kuitenkaan kannata ottaa kotoa mukaan.
KONTINAHO ALPO
06.01.2010 20:32
Voi pojat teidän varusteiden määrää ja painoa Usein lähdetty 6-8 vuorokaudeksi patikoimaan ja rinkka varusteineen + ruokineen 18-21 kg eikä ole kauppoja välillä ostoksien tekoon.
A.K
STRÖMMER HEIKKI
06.01.2010 21:13
No yleensä olen, ainakin 50 metriä pitemmillä matkoilla vetänyt vaunua autolla. On se patikoimalla kuitenkin niin kovin raskas, ilman matkatavaroitakin. Koskas olet ajatellut lähteä patikoimalla Kroatiaan? Taisit nyt puhua "vähän" eri asiasta?
KONTINAHO ALPO
06.01.2010 22:05
Eikait tienpäällä ollesa tartte ku riihikuivaa rahaa ei paina paljoa.
A.K
PALIN MATTI
06.01.2010 22:16
Nyt puhhuu Alapo asiaa! Mieki ku lähen Välimerele vaikka kahen viikon purjehuslomale, ni kaikki matkatavarat mahtuu yhteen pikku kassiin, mikä mennee lentokonneesaki käsimatkatavarana.
Miksi lähtiä raahaaman vaatteita täältä esim. Kroatiiaan, Kreikkaan tai Turkkiin?
A: Sielä ei niitä juurikkaan palijoa tarvita.
B: Net, mitä sielä tarvii, saapi ostaa halavala paikallisista kaupoista.
Semmoset, mitä sieltä ei saa, kannattee tieteski ottaa lähteisä mukkaan kotoa. Tämmösiä mulla ei oikeastaan taia ollakku puuroryynit ja salamiakki.
Yhelä reisula oli mukana kokkoontaitettava polokupyörä. Se piti panna lentokonneen ruumaan.
STRÖMMER HEIKKI
06.01.2010 22:47
No eihän yhtä hyviä saa mistään,kuin omat. Eikä käsimatkatavaroihin voi ottaa 10:tä kartonkia Norttia mukaan, sitä kun ei muualta saa, eikä hapanleipää, eikä mämmiä eikä kalakukkoa yms. kyllä kaikki kannattaa raahata mukana. Tuleehan se vähän kalliiksi, mutta mitäs sen väliä kun rahalla selviää.
PALIN MATTI
07.01.2010 07:27
Tiäkkö Heikki, että mulla muuttuu kaikki vaatteet omiksi jo kaupasa hetikku mie oon antanu myyjäle tavaran arvon vastikkeeksi riittävän määrän nuita jo muinaisten foinikkialaisten keksimiä vaihon välineitä, eli rahoja.
Ei tarvi vieraisa kledjuisa kulukea siis.
HYTTILÄ ESKO
07.01.2010 08:32
Ei kuule tarvinnut katsoa kuin kaksi vastausta ylempää ja heti löytyi paikka mille olin vastannut
"""Useasti tartutaan sellaisiin asiaan liittymättömiin juuttuihinkuin esim.ylipaino.Minulla noiden edellisten lisäksi vaunun vakio kuormaan kuuluu reisuun lähtiessä täysi käyttövesisäiliö 40lt ja ainakin yksi lisäastia vettä.Ei se vaunu siitä hajoa jos siellä on 100kg ylimääräistä tai ei ole.Talviaikaan helposti katolle kertyy se satakiloa ylimääräistä,jopa enemmän.Nyt kun siihen laitetaan hikisesti kantavuuden ylittävät renkaat täysin päin p.tä lastattu vaunu ja meiltähän tämä käy kuljettaja niin koktail on täydellinen."""
Katsos kun täällä on muitakin kirjoittajia kuin me kaksi. Minusta siinä lukee ihan selkeästi jotta hälläväliä painoista. Mitenkäs sinunmielestä. Toisaalta sata kiloa vaatteita on aika paljon. Varsinkin kun joudut laittamaan painontasaamiseksi vielä satakiloa vettä 100+100=200kg :p:p:p
ANTTILA MARKKU
07.01.2010 10:01
Mitähän sinä nyt taas tarkoitat.Ei sillä ole sellaista merkitystä joka aiheuttaisi jotain katastrofaalista,jos vaunun kokonaispaino on 100kg sinne,tai tänne.Jos kävisi niin että jostain käsittämättömästä syystä joutuisin 100kg ylipainoisella vaunulla puntariin,uskoisin että konstaapelin kanssa naurettais selkäkeikka naurut kuten Juhantalo valtakunnan syytteen saatuaan.Kannattaa rauhoittua ja katsella noiden jarruttomien kärryjen liikennöintiä.Varmasti 1000kg kuormilla olevia kärryjä tulee jatkuvasti vastaan,maksimissaan niihin saisi lastata sen 750kg miinus omapaino ja pikkusen pitäs kiinittää sitä huomiota siihen kuormaukseen.Ei tämä maailma kaadu muutaman kymmenen kilon kokonaispainon ylitykseen.Edellyttäen että renkaiden kantavuus on riittävä ja kuormaus asiallinen.
ANTTILA MARKKU
07.01.2010 13:48
Vielä senverran edelliseen,jos yhdistelmä painaa 4500kg niin 100kg painaa jo terveisetkin.
HYTTILÄ ESKO
07.01.2010 15:17
No hyvä. Saisikohan tämän EU-määräykseksi jonnekin rekisteriin. Printtasin juuri ohjeesi ja nyt yritän löytää kielenkääntäjää joka tekee minulle pitkin eurooppaa kelpaavan. sitähän voidaan jakaa myös vaikka rutu ja caravan messuilla.
ANTTILA MARKKU
07.01.2010 17:50
älä nyt vedä hernettä nenääsi,kyllä asioissa on aina mustaa valkoista ja harmaata.Joskus enemmän joskus vähemmän,missään muualla kuin suomessa ei pilkun nussiminen ole mikään hyve,ellei sitten sakemannilla.
HYTTILÄ ESKO
07.01.2010 18:32
Hyvähän se vielä on nämä mukaan keksiä. Kun ei enää muuta järkevää keksi niin asia lyödään leikiksi ja herneen vetämiseksi. Minulle on ihan sama vaikka laitat http://www.nettimarkkina.com/farmisailio/679268 tuon sisälle. Oli vain kysymys onko se hyväksi ja onko se järkevää ja vielä kääntyi asia laillisuuteen. Kaikkiin noihin vastaus ei. Perustakaa uusi kerho. Vedenkuskaajat RY
ANTTILA MARKKU
07.01.2010 18:55
Kyllä kyseinen kerho on jo muotoutunut,ihan vaan sen tähden että ihmiset leiriytyy kuka minnekin.Siellä "minnekin"ei välttämättä ole käyttökelpoista vettä jollet sitä itse tuo mukana.Sen lisäksi jos sitä ylimääräistä vettä tai muuta tavaraa voi käyttää vaunun tasapainottamiseen,aina parempi.
HYTTILÄ ESKO
07.01.2010 20:35
Ei se mitenkään anna laillisuutta kokonaispainon ylittämiselle. No hymyilevä konstaapelihan on kaverisi. Asia on kohdaltani loppuunkäsitelty. Meillä on eri mielipiteet asiasta ja sillä siisti. Pidä sinä omasi ja kuormaile vettä kaikkien mielihalujesi mukaan. Onneksi oma pysyy tasapainossa ilmankin.
ANTTILA MARKKU
08.01.2010 18:04
Tässä taas ylitetään mitä milloinkin.Edelleenkin kuten aloitaja kysyi on kokeiltu ja hyväksi havaittu,jos joku kuormaa vaunuunsa ylikuormaa se on kuormaajan asia.Kun käytetään maalaisjärkeä voidaan kuorman sijoitelulla saada aisapaino pysymään siinä 80-100kg välillä.Muistamalla että takimmaisen akselin taakse kuormattu kilomäärä sallii puolet suuremman painon vetoaisalla joten polkupyörätkin saadaan mukaan vetoaisalle kiinnitettyyn telineeseen.
KILPIÖ NIILO
08.01.2010 20:45
Semmoinen pikku pointti, kun kärrissä on ylikuormaa ei se suinkaan ole vain kuormaajan asia, vaan taitaa mennä liikenteen vaarantamisen puolelle.
Nipa
ANTTILA MARKKU
08.01.2010 21:09
Minä en tosiaankaan ymmärrä mikä pakkomielle tällä osiolla on ylikuormasta?En minä ainakaan ole puhunut ylikuormasta.Sen omapainon ja kok.painon välinen erotus on minulle kyllä riittänyt tähän asti, tiedä sitten muista.Siksi olen ihmetellyt että panssaripaitojako täällä kuljetetaan vaihtovaatteina.
STRÖMMER HEIKKI
09.01.2010 15:01
Niilolle. No jos homma etenee liikenteen vaarantamisen puolelle, niin kenen muun oletat siitä saavan sakot, kuin kuljettajan, joka samalla on ainakin asuntovaunuyhdistelmän kuormaaja?
STRÖMMER HEIKKI
09.01.2010 15:11
Eskolle vielä sanoisin, että ensinnäkin ylikuormaa saa olla 10% ilman että siitä saa sakkoja, ainakin EU:n alueella muista alueista en tiedä. Sit toiseksi, olen kyllä nähnyt että asuntovaunuyhdistelmiä vaakataan, mutta en ole koskaan nähnyt vaakattavan muita kuin silmin nähden väärin kuormattuja asuntovaunuyhdistelmiä. Eli esim. auto kulkee perä alhaalla, ja vaunu on ihan nokillaan.Itse ainakaan en ole koskaan joutunut asuntovaunuyhdistelmäni kanssa vaakalle Suomessa enkä muuallakaan EU:n alueella liikkuessani. Ehkä sinä olet? Jos olet, mistähän se mahtoi johtua?
HYTTILÄ ESKO
09.01.2010 16:08
En minäkään ole itse joutunut punnitukseen , kapistukseni kulkee aina suorassa (ilman farmisäiliöitä). Enkä ole vetänyt vasta kuin 20 vuotta , joka vuosi pitkin eurooppaa. Olen kyllä nähnyt punnitettavia ja jopa vaunun/auton viereen nostettuja tavaroita. Joista on täälläkin juttua.
KILPIÖ NIILO
09.01.2010 17:16
Heikki. Eihän noilla sakoilla mitään väliä ole, eikä silläkään jos ylikuorman vuoksi joskus yhdistelmänsä lepikkoon rysäyttää
omaan piikinhän ne menee. Mutta silloin kun se yhdistelmä vaarallisen kuormauksen takia lähtee lapasesta ja satuu joku sivullinen kohdalle niin mielestäni se ei enää ole vain kuormaajan murhe. Tämän takia yritän ainankin itse pyytellä laillisissa kuormissa.
Nipa
STRÖMMER HEIKKI
09.01.2010 21:10
Nipalle. sanoisin että jos henkilössä on vähääkään automiehen vikaa, niin kyllä sen tuntee pers kannikoissaan jos vaunuyhdistelmä on kuormattu päin p:tä. siis muutenkin kuin ajamalla kunnes yhdistelmä lipsahtaa lepikkoon. Mutta erityisesti ihmettelen mistä sinäkin nyt keksit sen että jos vaunuun laittaa painolastisäiliöt, niin ylikuormaahan siitä väkisin tulee.Voihan painolastina tietysti käyttää vaikka tiiliä, tms. mutta painon lisäys tai vähennys on paljon helpompi suorittaa jos painolasti on nesteenä jolloin painon lisäys tai vähennys käy hanasta. Huonosti taitaa tiilet letkusta luistaa? Vai mitä luulet?
STRÖMMER HEIKKI
09.01.2010 21:22
Eskolle. Mullakin kulkee yhdistelmä vaakasuorassa, vaikka kuinka olis kuormattu päin p:tä, kiitos Discovery Lantikkani ilmajousien joka pitää maavaran vakiona kuormasta riippumatta, mutta aika jännittävä sillä on ajaa kun tuntuu niinkuin etupyörät nousisivat ilmaan hetkellä millä hyvänsä. Sen takia ajattelin lisätä vaunuun painoa takapäähän, jotta aisapaino kevenee ja auton taka-akseliin kohdistuva paino vähenee ja sitäkautta auton etu-akseliin kohdistuva paino kasvaa. Niin se etenee, olipa idean keksijänä kääkkä tai ei.
KILPIÖ NIILO
09.01.2010 21:26
Ei tuo mun vastaus alunperin ollutkaan painolastisäiliöistä, vaan Anttilan Markulle kun hän totesi ylikuormasta, että se on vaan kuormaajan asia. Totta tuokin mitä toteat automiehestä, mutta kun töissä näkee tämän tästä todellisia pommeja joita kiskotaan tienpäälä eikä kuskilla ole harmainta aavistusta aisapainoista tai kuormansidonnasta.
Nipa
ANTTILA MARKKU
09.01.2010 23:59
Siksipä tässäkin keskustelussa hämmästyttää se into jolla sitä kuorman tasapainotusta vastustetaan.Edelleenkin se asia on niin että jos et ole EU alueen ulkopuolelle viemässä tullisäännösten alaista tavaraa,kuljettaja on se joka on vastuussa siitä kuorman painosta ja lastauksesta.Ainoastaan kuljettaja,siihen on turha sotkea mustia kissoja tai allahia,se on kuljettaja.
TUPPURAINEN PETRI
17.01.2010 02:08
Toimii, istu aisalle ja pistä muija rattiin ja eikun kaasua niin hyvin kulkee.
ANTTILA MARKKU
17.01.2010 11:07
Asiallisuutta jos sopii, vai kuvitteletko etten kykene irvailemaan vastauksia tarvittaessa.Tässä osiossa käsitelyssä asiassa on suurin osa aivan kokeiltua ja toimivaa tietoa.Sitten siellä on osa tekstiä joka lähtee suoraan p....ä jonka motivaatiota ei voi kuin arvailla.Vaunun kanssa ei satu vahinkoja jos kuljettajat ovat SM tasoa,en vaan ymmärrä kenen vaunuja kuitenkin jatkuvasti korjaillaan vakuutusyhtiöiden piikkiin kun "muut"on aiheuttaneet vaaratilanteen.Tämän kaltaisista vapaamuotoisista jutusteluista joku voi saada ahaa elämyksen ja välttää väistämättömän.
HYTTILÄ ESKO
17.01.2010 12:40
Ketäkähän ne sm-tasoiset ovat, vai tarkoitatko sitä toista isojenpoikien kertomaa S&M juttua. Enkä tunne ketään kenen vaunua on korjattu vakuutusyhtiön piikkiin. Paitsi aluueeltamme on pari kertaa kaatuvat puut tehneet tuhoa Ainoa itselle korjattu vaurio kun rengasräjähti ja vanne hajosi vuonna 1ja2 loiren laaksossa. Silloinkin vaihdettiin vääntynyt akseli ja siinä ei ollut vika kuskissa eikä vaunussa. Ja ennenkuin ehdit sanoa ei ollut edes Solifer vaununa. Mielestäni tuo aisapainojuttu oli samaa tasoa kuin muut ketjun jutut.
ANTTILA MARKKU
17.01.2010 12:47
Minä jo kävin tuossa toisessa samaa asiaa käsittelevässä osiossa kommentoimassa.Kaikki "uunot"Ei ole ristimänimeltään Uunoja.Taitaa tämäkin osio mennä poistoon kun tuntuu nuo häiriköt heräilevän.
HYTTILÄ ESKO
17.01.2010 15:38
En ainakaan ole muitten kuullut kannattavan painolasteja
PENTTINEN URPO
17.01.2010 16:02
Miksi matkatavarat ei voi olla autossa? Vaunussa ei tarvitse olla muuta kuin juomavesi/tilapäisesti harmaavesi ja tietysti WC:n vedet. Vaatteet kaapissa ja jääkaapissa sinne kuuluvat tavarat. Ja tietysti 2 kaasupulloa. Muut lelut olen pistänyt autoon. Näin ollen vaunun kantavuus ei taatusti ylity ja autoni ei heittelehdi mihinkään, ainakaan vaunun toimesta.
TUPPURAINEN PETRI
18.01.2010 11:16
Markku A.
Sorry, mun vastaus ei ollut suinkaan sulle tarkoitettu.