Xenon valot
HAAPANEN TIMO
11.11.2009 17:57
Näin on Juoko.
Vielä noista seiskoista ja ykkösistä. Mulle on joskus osunut "valuvikainen" lampunkanta, ei mene paikoilleen millään, melkein menee, muttei aivan oikein. Ellei tuota huomaa lamppu häikäisee varmasti, pari milliä heittoa siellä polttimon kärjessä pilaa koko homman.
HAAPANEN TIMO
11.11.2009 17:59
Anteeksi! Piti olla Jouko.
HALMEENMÄKI JUHANI
11.11.2009 20:56
H1 on antiikkia, ja huono polttimo. Lanka kaukana kannasta = pienikin virhe vaikuttaa paljon suuntaukseen. Lisäksi helppo saada hiemaan kieroonkin kun kohdistus ei ole tarkka.
H4 ongelmia ovat mm se että lyhyen + pitkän langan sisältävässä polttimossa on helppo saada toinen väärään asentoon eli suuntaus muuttuu valojen lyhyet/pitkät-vahdossa. Itse kanta on melkoisen varma, mutta monen auton lankahässäkkäkiinnike ei. Etenkin kun ko paikkaan ei pääse käsiksi. "Kehitystä" tämäkin, kun H4 suunniteltiin oli umpion puolen kiinnitys varmempi (usein rengas jota ei saanut kiinni jollei sakarat paikoissaan) ja sinne pääsi käsiksi sekä näki mitä tekee...
H7 piti olla parannus kaikkeen. Tarkka kanta eli suuntaus ei muutu, lyhyempi matka langasta kantaan ym. Kaupanpäälliseksi saatiin sulaneita lampunkantoja, lyhyt kestoikä, yhtä huono kiinnike ym. Nekin pitkälti autovalmistajapuolen vikoja, eli kelvoton johdotus ja liian pieni umpio ja halvalla tehty polttimon kiinnitys...
HB-tyyppiset muovikantaiset ovat helppoja kiinnittää ja tarkkuskantoja. Mutta kun kannasta on tehty hieno niin hinta on seuraava rutina, niitä ei saa €eurolla eikä kahdellakaan halpahalleista...
Ja nuo hutiloiden polttimon vaihtaneet tunnistaa usein siitä että toinen lyhty näyttää oikein mutta toinen ei. Juniorin autossa oli H4 saatu asennettua vinoon ja katsastuksessakin huomautettu. Kun otin auki korjatakseni niin mielestäni tuo väärä asennus oli vaatinut paljon enemmän sorminäppäryyttä sekä onnistumista kuin oikea!
HALMEENMÄKI JUHANI
12.11.2009 18:06
Pitipä tänä aamuna oikein kokeilla reagoivatko mihinkään. Eli kun ohitin moottoritiellä noita sumarit päällä kuulaana aamuna ajelevia "sumua pään sisällä ajavia" niin palatessani omalle kaistalle laitoin takasumarit päälle. Muutama sekka päällä, pois pariksi sekaksi ja taas päälle niin kauan että auto pieneni selvästi taustapeilissä. Tuossa omassa kun takasumareita on kaksi, ja selvästi erottuvina. Eipä yksikään reagoinut mitenkään. Ei sammuneet sumuvalot eikä välähtäneet pitkät. Siis tietoinen valinta poltella noita näönhaittaajia...
ANTTILA MARKKU
13.11.2009 21:54
Totta pakiset,lisävalot olivat sallittuja jo ennen kahdentamiskieltoa. Jopa piste valonheitin. Mutta se ei koskaan selvinnyt miksi kahdentaminen kiellettiin mutta lisävalot joissa oli lyhyet ja pitkät oli sallittuja.Ne kiellettiin vasta paljon myöhemmin.