Vaunulle veturi?
STRÖMMER HEIKKI
05.10.2009 23:09
Mainittakoon vielä että Discovery 3:lla saa vetää 3500kg:n perävaunua.
STRÖMMER HEIKKI
05.10.2009 23:29
Se pieni polttoaineen kulutus johtuu kehittyneestä moottoritekniikasta. Se on se yhteispaineruiskutus (common rail) mikä on tämän päivän tekniikkaa.Se ei tarvitse polttoainetta hukkalämmön kehittämiseen. Disco 3:ssa 2,7l:n koneesta 190hv 440Nm, uudessa Disco 4:ssä 3,0l:n koneesta 245hv 600Nm.
HYTTILÄ ESKO
07.10.2009 08:20
Montako matkustajaa saa laillisesti olla pakussanne ? Saako sillä ajaa laillisesti yli sataa (100km/h)suomessa ? Saako tuota autoa enää laillisesti rekisteröityä pakuksi?
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/Autovero+Suomessa/Lievemmin+verotettujen+tai+verovapaiden+pakettiautojen+rakennemuutokset.htm
"Pakettiautosta on suoritettu alennettu autovero, jos auto on ensiverotettu 1.4.2009 tai sen jälkeen ja se täyttää autoverolain 8 §:ssä säädetyt edellytykset:
· auton kokonaismassa on yli 2 500 kilogrammaa;
· autossa ei ole muita istuimia tai istuinten kiinnitykseen tarkoitettuja laitteita (pl. pyörätuolin kiinnittämiseen tarkoitetut laitteet) kuin kuljettajan istuin ja tämän vieressä olevat istuimet; ja
· kokonaismassan ja omamassan välinen erotus (kantavuus) on vähintään 680 mutta alle 1 000 kilogrammaa ja tehon (kilowatteina) ja kokonaismassan (kilogrammoina) osamäärä on enintään 0,05 taikka kantavuus on vähintään 1 000 kilogrammaa ja tehon ja kokonaismassan osamäärä on enintään 0,06.
Alennetun autoveron alaisesta pakettiautosta maksuunpannaan autovero rekisteröinnin jälkeen, jos auton etuistuinten taakse asennetaan istuimia tai niiden kiinnittämiseen tarkoitettuja laitteita. Tilapäisistuimia ei voida asentaa auton tavaratilaan, koska autoverolain 24 §:ää ei sovelleta 1.4.2009 tai sen jälkeen ensiverotettuihin alennetun autoveron alaisiin pakettiautoihin. Autovero maksuunpannaan siitä riippumatta, luokitellaanko auto istuinten asentamisen jälkeen henkilöautoksi vai pakettiautoksi. Istuinten asentaminen tekee autosta myös ajoneuvoverolaissa tarkoitetun kaksikäyttöauton."
ANTTILA MARKKU
08.10.2009 17:47
Minulla myös joskus kynnet syhys hankkia se 5h izuzun avolava.Hinta vaan oli aika ruotonen enkä saanut koeajaa sellaista automaattivaihteisena.Josku -90 luvun alussa pähkäilin että jos on vara valita niin en enää manuaaliin koske.Joskus tarttee.Nykyään avolavoihin taitaa saada laittaa kovakattoisen lukollisen lavakatteen.Olis ollut nätti peli.Ajolleen en laitteesta tiedä.Siitä Nissanista,siinä on 1ja 2 välitykset senverran tiuhat että niillä kyllä pääsee liikkeelle mutta se 3 on sitten jo vähän pitkä jos sillä joutuu vetämään vähän raskaampaa.Meilläkin 45t ajettu ja kaks kertaa kytkin korjattu ja taas se ottaa vasta ihan ylhäällä kiinni.Sillä kyllä ajelee useampi ukko.
VÄLIAHDE JUSSI
08.10.2009 23:49
Nyt tullee sitroen C1 0.998 kuutio kone niin johan ylittyy alpit.
LAHTI LASSE
09.10.2009 10:38
Volvo V70 ja D5 dieselillä olen vedellyt vaunuja muutaman vuoden; kaikkien vanhojen mersukärsimysten jälkeen homma toimii. Huonona puolena heikko vääntö kun ykkösellä lähtee liikkeelle. Manuaalivaiheiteinen kun tuo on, vaan on sitten rivakampi normaali liikenteessä kuin automaatti. Kulutus vaunulla ( nyt Solifer Artic 560) kymmenen ja kuudella menee ilman vaunua. Ja mukavan rivakka siis käytössä. Dieselverokin siistiintyi, kun muutin pienellä vaivalla pakettiautoksi. Reilun sadantuhannen kilometrin aikana (yht nyt 250 th)ei vielä "katastrofaalisia" remontteja.
RASMUS BROR
27.10.2009 08:54
Samanlaisen vaunun vetäjänä ja monta autoa kokeilleena voin sanoa että ML mersumaasturi on ehdottomasti yliveto.Ei haittaa isommatkaan mäet eikä talvikelikään pelota.Volvossa ei kytkin kestänyt pitempää vetoa kuin kausipaikalle.Peruuttaa ei voinnut.Se oli varma kytkimen tuho.
TURPEENOJA JANI
27.10.2009 11:39
Mulla Passat 2,8 V6 4motion kyllä liikkuu isompikin vaunu...
HYTTILÄ ESKO
27.10.2009 19:07
Kytkimen hajoamiseen voi löytyy syypää kun katsoo peiliin partaa ajaessa. Oli sitten automerkki mikä hyvänsä.
STRÖMMER HEIKKI
29.10.2009 23:09
Kiitos seikkaperäisestä selvityksestäsi Esko.Autollani saa matkustaa kuskin lisäksi 1, siis kuskin vieressä. Auto ei myöskään ole uusi, vaan -07 mallinen, josta on maksettu uutena täys henkilöauton autovero. Sen takia penkkejä ei tarvitse poistaa, vaan alas laskettujen penkkien päälle on asennettu ohut vaneri, ja sillä muutostyöllä on 7:n hengen henkilöauto muutoskatsastettu 2:n hengen pakettiautoksi ihan laillisesti. Miksi ihmeessä? siksi että kun auto on mun firman omistuksessa, pitäisi mun pitää ajopäiväkirjaa jos firman ainoa auto olisi henkilöauto.Kun se on pakettiauto, ei tarvitse, koska eihän kukaan aja pakettiautolla omia ajojaan, eihän? Vakuutusmaksut on sit kans n. puolet pienemmät kuin henkilöautossa. Eli kun meitä on vain 2, muija ja minä, on Disco 3 pakettiautona meille parempi ratkaisu, kuin sama henkilöautona.Tietysti sit kun joskus sekin menee vaihtoon, se katsastetaan takaisin 7:n hengen henkilöautoksi, niin siitä saa enemmän rahaa kuin pakuna.
HYTTILÄ ESKO
30.10.2009 08:31
Kuinka siinä matkustaa perhe viihtyisästi kun on vaneripenkit. Teitä on vain 2 MUTTA täällä on paljon lapsiperheitä joille tuo ei kävisi. Jolloin on ihan yhtä turhaa elvistellä veturillaan kuin eräs toinen "matkailuautollaan" (bussi). Lisäksi onko kaikilla varaa ostaa tuon hintainen auto , tuskimpa :p Vaikka täällä tuntuu rikkaita vilisevän. Mutta kun täällä jostain tavarasta puhuu niin se hankitaan näemmä jostakin mahdollisimman halvasta paikasta, asutaan puskissa, ruoka liiteristä (lidl)tai kotona tehtyjä/säilykkeitä. Otetaan nyt realiteetit esiin ja pysytään asiassa. Takavuosina oli kaverillani 2+2 paikkainen V12 Jagge XJS vetoautona, koukku piti teettää kun ei ollut kaupassa. Ei hänkään sitä mainostanut kokoperheen kulkimeksi kaikille karavaanareille.
KOSKINEN PAAVO
30.10.2009 09:42
Esko H. ei liene lukenut hra Strömmerin mielenkiintoista tekstiä ymmärryksellä. He matkustavat kaksin ja auton alkuperäiset penkit ovat alaslasketut(!) ja niitten selustojen päällä ohut (kaiketi yhtenäinen) vaneri pakettiosan pohjana.
Ehkäpä sillä alustalla ei kukaan tosiaankaan mielellään matkustaisi. Kadehdittava kulkuneuvo, älykkäästi ajateltu muutos, nostan hymyillen hattua Strömmereille!
HYTTILÄ ESKO
30.10.2009 12:23
Lukee miten lukee. Herra Strömmer on alussa kehunut kulkinettaan hyväksi vetoautoksi. Sitä se varmaan onkin täydellä sydämellä, muttei sovi kuin yksin/kaksin matkustavalle. Tämän vuoksi huomautukseni.Eli perhe karavaanari joutuu harkitsemaan vaikka henkilöversiota tuosta taikka (kun se paras on) niin vaikka RangeRover Sport V8 diesel tai Disco samalla pannulla. Mahtuu perhekin kyytiin. Eikä mäet paina.Sitten voi vielä lakeijat ajaa perässä ja kuljettaa varustukset vaikka pakettiautolla...
KOSKINEN PAAVO
30.10.2009 15:53
Hmm!
Kuvitellaan tilanne, jossa joku ilmoittaa vaunuilevansa ihan yksin! Ja ihan tyytyväisenä kertoo Euroopan matkoistaan.
Pahimmillaan Hobby veturin perässä jatkossakin! Voisikohan Esko vähän ymmärtää sitä, että tilanne on ko. vaunuilijalle ihan jees?
Vai pitääkö silloin ottaa yleisesti esille murhe esim. kahdeksanhenkisen perheen kulkemisesta, tai vielä suuremman joukon vaunuilusta? Entäpä jos osa heistä olisi vielä vaikkapa lonkkavammaisia?
Silloin pitäisi varmaan hyväksyä se huumorimiehen bussi vaihtoehdoksi - jos olisi mahdollista...
HYTTILÄ ESKO
30.10.2009 18:20
Niin hänelle, muttei perheellisille suositeltavaksi. Hyvä veturi hänellä on omiin tarpeisiin. Eihän nyt ollut kysymys oman veturin kehumisesta vaan kannanotto aloittajan veturin hankintaan. En tiedä kuka tarvitsee ja kuinkaisoa kuljetuskykyä. Muttei 2 hengen maasturipaku anna aihetat isoon iloon. Esim aidolla pakulla on isompi tavarankuljetuskapasiteetti , esim fillaria ja vaikka mitä pakuun sisälle. Taas monipaikkaisella henkilöautolla mahtuu perhe sisään. Niinpä ja hyviä reisssuja kukin itse valitsemallaan kulkimella.
LAAKSO MARKKU
30.10.2009 20:50
Pitäiskö nytlukea se ihan alkuun tehty kysymys:
"Nyt sitten saa antaa vinkkejä vetoautoksi sopivaa peliä.
Vaunu solifer finlandia 630 teli,bruttopaino 1750kg.
Voisi sitten vähän perustellakin.Kiitos vinkeistä jo etukäteen.
Samaan liittyen:jos tuo pakun esim ruotsista niin paljonko joutuu maksamaan veroa,kun näkyy olevan päästöjen mukaan tuo vero,astunut voimaan 1.4.2009.kiitos."
Lukekaa mitä alkujaan kysyttiin älkääkä kinatko onko Volvo tai PakuDefender parempi kuin joku muu.
Kysyjä haluaa tietoja ko. vaunun vetoon sopivasta autosta. Toki ei ole tarkkaa tietoa vedetäänkö vaunua muulloin kuin kesällä mutta se pitäisi olla mielestäni lähtökohta. Maasturit ym. on viisainta unohtaa ja keskittyä ilmeisesti "perheen" kaipaamaan tietoon perheautosta joka sopii suuren vaunun vetoon. Siihen viittaa myös vaunun koko.
Jos kyseessä on vanha karavaanari joka "ympäristön vaatimuksesta" on vaihtanut vaununsa isompaan niin tuskin hän täällä kyselee siihen sopivaa veturia.
Hän ostaa Hiacen.
Jos ei muu niin toiota...
ANTTILA MARKKU
30.10.2009 21:20
Eihän se veturin hankkiminen nyt niin vaikeaa ole.Katselkaapa ton korealaisen valmisteita.Nelisen vuotta vanhat ovat uuteen verrattaessa aivan ilmaisia,eikä minulla ainakaan ole moitittavaa, minulla on ollut kolme Hyndain valmistamaa eikä se Kia taida olla sen huonompi.Manuaali vaihteistolla sillä Kialla taitaa saada vetää 3000kg kärryä ja minne sen kärryn saa menemään niin kyllä se autokin siellä kulkee.
HYTTILÄ ESKO
31.10.2009 09:52
Niin huomaat etten ole tyrkyttänyt Volvoa hänelle veturiksi. Ainoastaan kommentoin tuota "jokapojan kulkimetta" 2 hengen versiona. Ettei se ole kaikille sopiva rajallisten matkustajapaikkojen vuoksi. Hyvähän tuollainen on ja kun laittaa voimakkaasti tummennetut kalvot takatilan ikkunoihin niin ei edes naapurit huomaa jotta ne ajaakin pakettiautolla eikä oikealla maasturilla. Mutta hyvästä vetoautosta niin tarjotaan nyt yhtä esimerkkiä, koska 2-hengen mallit ovatkin hyväksyttyjä. VW Transporter T5 2 hengen ohjaamolla ja kaikilla mausteilla. 174 hv ja 400 nm. Mahtuu kyytiin vaikka koko epsanjan talvileirin varusteet ja halapaa kalijaa taas takastullessa.
HAAPANEN TIMO
31.10.2009 09:59
Mistä Heikki ajaessaan huomaa ettei hänen autonsa ole "oikea" maasturi?
Lisäksi Heikin tapauksessa on puolentunnin juttu kurvata katsatuskonttorin kautta ja nostaa penkit ylös.
ANTTILA MARKKU
31.10.2009 11:05
Kyllä ne varsinaiset pakettiautot ovat varmasti hyviä vetureina ja tilavia kun on "muuttokuorma" mukana.Sanoisin noin omana kokemuksenani että ei taida olla yhtään sellaista pakettiautomallia jossa kuljettajalla on työympäristö kohdallaan.Ajomatkaa kuitenkin useasti n.400km jopa yli.Jos kyseessä ei ole poikamaisen vartalon omaava lyhyt nainen niin niissä ei kyllä kunnon ajoasentoa saa pitkää matkaa ajatellen.Tavarankuljetus kyky leikkaa ajomukavuudesta osan.Penkkiä ei millään saa mukavaan asentoon pitkää matkaa varten.
HYTTILÄ ESKO
31.10.2009 13:38
Kyllä tuo ajamani T5 tuolla 174hv:n koneella ja 2 hengen ohjaamolla oli erittäin miellyttävä ajaa. Ajoin sillä joku 1500 kilometriä.Autossa ei ollut väliseinää joten penkin sai niin taakse ettei ylettänyt pokimiin. Penkeissä täydelliset säädöt kyynärnojineen. Ohjaamossa ilmastointi , vakionopeussäädin , iso kiinteä navi, hyvät poppikoneet ja hiljainen kulku. Siinä moni henkilöauto jää toiseksi. Samoin kaverini ajaa jokapäivä Somero-Helsinki- Somero ja päivän liikkumiset Hesassa. Hänellä oli ennen Hyundai , nykyään Renault Traffic. On kuulemma eroa kuin yöllä ja päivällä. Kuski on 191 cm ja noin 100 kiloa. Vieläpä nykyinen kuluttaa melkein 3l sadalla vähemmän kuin korean ihme. Lisäksi sillä ei jää jumiin jokaiseen luminokareeseen kuin edellisellä. Sitten tuosta katsastuskonttorilla käymisestä. Tuskimpa jokaista kyläreissua varten kannatta käydä vaihtamassa autotyyppiä pakettiautosta henkilöautoksi ja taas takaisin. Siinä muuttuu polttoaineverotus, vakuutukset , käyttömaksut jne. Lisäksi konttori ottaa omansa joka muutoksesta Mutta jos haapanen tuollaista harrastaa niin nostan hattua.
ANTTILA MARKKU
31.10.2009 14:03
Se Hyndain paku on kuin takavuosien Hiace,juuri sitä mitä tarkoitin.Se volkkari taitaa ollakin erikoisvarusteltu kai lähinnä bussiksi tarkoitettu.Kyllä niissä pakuissa pitäisi olla kuormatila erotettu ohjaamosta.Mutta kuten sanottu hyvä jos löytyy vaihtoehtoja.
HAAPANEN TIMO
31.10.2009 15:40
Väliseinä ei ole pakollinen, 20cm korkuinen kynnys riittää. Veikkaisin tuota Eskon ajamaa Saksan tuontiautoksi, pikkubussiksi, joka on täällä katsastettu pakuksi.
Mulla ei ole ollut henkilöautoa sitten vuoden -88 Pakuilla olen siitä asti ajellut. Transu, neljä mersua, ja nyt pitkäaikaisena kaverina Transporter, jolla olen ajanut jo 570000 km.
Turtunut taidan olla noihin kun jaksan hyvin niillä ajella, istumaankin mielestäni (188) mahdun jotenkin.
Japanin vehkeisiin en kyllä mahdu.
HYTTILÄ ESKO
31.10.2009 17:19
Se T5 on kyllä aito paku. Saksassa ei tarvittu väliseinää. Suomessa tuo timon mainitsema 20cm. Nyt siinä on väliseinä kun on rekisteröity suomeen, menee T5:een ruuveilla kiinni. T4:ssä oli pistehitsattu. Silloin ei ollut seinää kun ajoin. On kylläkin kovilla varusteilla. Takaosastossakin oma nestekiertoinen lämmitin. Seuraavassa kuvat, on myynnissä seuraavassa liikkeessä. http://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/2831824
KOSKINEN PAAVO
31.10.2009 19:29
Lainaan Eskoa:
"Sitten tuosta katsastuskonttorilla käymisestä. Tuskinpa jokaista kyläreissua varten kannatta käydä vaihtamassa autotyyppiä pakettiautosta henkilöautoksi ja taas takaisin."
Siis mitä?
Onko tällaisen rumban suunnittelu todella ollut tässä esillä?
Kenen taholta?
Hmmm...?
HYTTILÄ ESKO
31.10.2009 20:33
Ensin Herra Strömmer mainitsi seuraavasti
"Tietysti sit kun joskus sekin menee vaihtoon, se katsastetaan takaisin 7:n hengen henkilöautoksi, niin siitä saa enemmän rahaa kuin pakuna."
Sitten Herra Timo Haapanen loihe lausumaan seuraavaa
"Mistä Heikki ajaessaan huomaa ettei hänen autonsa ole "oikea" maasturi?
Lisäksi Heikin tapauksessa on puolentunnin juttu kurvata katsatuskonttorin kautta ja nostaa penkit ylös."
Luetun ymmärtäminen avartaa asiaa, mikäli on epäselvyyksiä. Tietenkin JOS on lukenut asian.
Eihän minulle muuten olisi tullut mieleen. Ensin omistaja mainosti jotta hänellä on paku veronkiertoautona, mikä ei ole moitittavaa. Sitten arvoisa toverimme mainitsi miten siitä saa tilapäisesti henkilöauton. Käy vain konttorilla. Mutta kun Herra Strömmer ei saa vähennyksiä sillä niin tietenkin se pitää heti perhereissun jälkeen katsastaa takaisin pakuksi.
Ilman näitä prosesseja se olisi jatkuvasti vain kahden hengen auto. Juuri kuten sanoin.
LAHDENMÄKI TIMO
25.01.2010 20:38
Tähän on nyt pakko kommentoida. Meillä on veturina Volvo 850 TDI Sedan´96, manuaalilootalla. Autoa on kyllä hieman piristetty (isompi turbo, cooleri,lastu asennettu ja katalysaattori pois). Tehoa nyt dynossa pyöriltä: 188hv/455Nm.
Vaunu on Matkaaja 8004, ´93. 2-akselinen vanha rohjo.
Meillä tuo Volvo kuluttaa VAUNUN KANSSA 8,5 litraa/100km kesäisessä loma-ajossa. (90km/h, välillä pysähdellen, joskus jopa ohitellen). Ja väitän, että kuskilla on se suurin rooli auton kuin auton kulutuksessa, itse ajan ammatikseni 25-metristä ja 60-tonnista. Kyllä tuon Tdi-volvonkin SAA kuluttamaan vaikka 15ltr/100km, oma ajotapavalinta.....
Ja meillä suurin vaihde vaunua vedettäessä on AINA 4, ei koskaan 5. Nelosella kierrokset 90km/h vauhdissa 2300rpm.
TERÄVÄINEN TIINA
26.01.2010 15:30
Heippa!
Hauskaa luettavaa... Mikä on hyvä veturi? Paku,maasturi 4 sudilla vai ilman automaatti vai keppivaihteinen??
Paljonhan riippuu siitä paljonko sillä autolla vedetään ja kuskin kokemuksesta vetää vaunua. Oma veikkaukseni on että kaveri joka ammatikseen ajaa esim. rekkaa niin sille on ihan sama mikä on veturina... taidot riittää kyllä...
Sit taas vähemmän vaunua vetävälle mihin itseni luen niin esim. automaatilla on helpompi liikkua ja vekslata pikkupaikoissa.
4 vedosta ei taida ainakaan haittaa olla näissä hommissa, tosin onko siitä hirveesti hyötyäkään.. Vähemmän ainakin jos vetoauto on takavetoinen..
Ja tuohon paku/henkilöauto väittellyn löytyy oiva ratkaisu.
MB vianon 3 litraisella v 6 diesel automaatin (tehoa 204 hv ja n 450 nm vääntöä) saa tai ainakin sai vuonna 2008 uutena rekisteröityä 7 hengen pakuksi. Eli kaikille on omat tehtaan istuimet joissa on turvavyöt. Ja 5 penkkiä saa tavaratilasta pois niin mahtuu tarvittaessa myös tavaraa. Ja ei ole väliseinää eikä 20cm korotusta. Ja uskallan väittää että ei häviä henkilöautolle ajettavuudessa... Toiminut meillä 2 aikuista ja 2 lasta ihan loistavasti, otamme reissuun lähtiessä 3 hengen sohvan takaalta pois niin jää vielä hulppea tavaratila. Ei tarvii vaunuun pakata kaikista painavampia tavaroita. (Vaununa 560 hobby)
Tarkoitus ois lähteä kesällä Gardalle hakemaan lisää kokemuksia... Viime kesä tuli harjoiteltua ruotsissa ja tanskassa vaunun kanssa. Vähän oli outoa kun on ollut ennen 3 autoa. Sen verran ollaan huomattu että puolensa kummassakin..
Kivaa touhua silti kummalla tahansa liikkuukin... Lapset tykkää hirveesti... ovat jopa tottuneet että vaunun kanssa likkuessa ei voi kokoajan haluta vessaan tai juomista...
Joka tapauksessa hauskoja ja mukavia reissuja kaikille... Liikkuvat sitten vaunulla,asuntoautolla,maasturilla tai pakulla automaatin tai 4 sudin kanssa tai ilman..
T.Pekka
SUO PEKKA
30.01.2010 14:43
Kysyisin onko kenelläkään kokemuksia toyota rav4 2007 mallisella veturilla tuollaisen telivaunun vedosta.Kuulin että teli tabbertia ei ole hyvä vätää toyotalla?(oli muuten vielä toyotan myyjä)rehellinen harvinaista mutta hyvä näin.Odotan kommentteja suurella mielen kiinnolla.
ANTTILA MARKKU
30.01.2010 17:02
Tarkista rekisteriotteesta suurin kytkentämassa.Minusta se laite on tommosille 1400kg vaunuille sopiva.Mutu tuntumalla se on aika kevyt veturi.
HASSINEN SIMO
30.01.2010 17:29
Meidän veturi paku vaihtoi omistajaa nelinkertaisen käyttömaksun vuoksi ja tilalle on tulossa kuorma-autoksi rekisteröity ,Chevrolet Suburban 6,5tdi 193hv jossa ei käyttömaksua lainkaan ja d-vero 140euroa.
KARONEN KIMMO
30.01.2010 17:53
Heitetäämpä kehiin musta hevonen!!!!
Mulla on BMW 530 dA 2001.
Kolme litranen dieseli automaattilaatikolla. Väännöstä ei tule puutetta. Kuljettaa hyvin jo alakierroksilla. Kulutuskin pientä. Ilman vaunua 6,5l ja vaunun kanssa 10-11l.
Nii ja laatikossa on se Tiptronic, nii saa itte päättää mitenkä päästelee. Eikä ole sitä palavaa kytkintä...
Paljon on tullu ehdotuksia ja aika paljon asiasta ohi menevää juttua. Päätös on vaikea, mutta toivottavasti tästä oli apua. Jos tuli lisäkysymyksiä, niin heitäppä ilmaan. Vastaan mielelläni.
Kimmo
PENTTINEN URPO
01.02.2010 19:51
Minulla on veturina Fiat Maxi Ducato 2,8 koneella ja kuorma-autoksi katsastettuna. Sopii polunpyörät, etuteltat, grillit, vara kaasupullot ym. tarvikkeet.
TERVO JARI
01.02.2010 20:18
vaatii kuskilta yhdistelmä kortin, joten jää monilta tuollainen veturi "haaveeksi" . . .
Jari
Ps. Näin se taitaa mennä . . .
KOIVISTO KARI
01.02.2010 22:42
Tervehdys!
Ketju on pitkä, enkä jaksa sitä loppuun asti lukea, joten oma mittapuuni tulee tässä. jos vaunusi painaa papereiden mukaan 1750 kg, niin varaudu siihen, että täydessä matkavarustuksessa ruokineen ja juomineen paino huikkii tuolla 1900 kg:n tuntumassa, niin valitse autoksi vehje, jolla saat vetää vähintään 2.000 kg, mielummin 2.200 tai sinne päin, niin ei tule ongelmia. Itse olen pitänyt tuosta kaavasta huolen ja eipäs paljon ole haitannut mäet eikä notkelmat. Joka tapauksessa turvallisia kilometrejä! t Kari