Apua! 12V järjestelmä ei toimi!
MIKKONEN JARI
10.08.2009 15:53
Vaunu Hobby -08. Kaapissa kytkin sähkökäytölle tai akkukäytölle. Sähkökäyttö toimii, mutta käännettäessä kytkin 12V ei kuulu edes naksahdusta sähkötaulusta. Missä vika? Sulakkeet tarkistettu. Mikään laite, -eikä valot siis ei toimi akkuasennossa.
LAHTI ANTTI
10.08.2009 17:23
Hobby, askaretta riittää niissä!!!! ☺ ☺ ☺
GRÖNLUND JORMA
10.08.2009 17:51
Onko akkua olemassakaan?
Onko akun varaustila kunnossa?
Onko mahdollinen pääsulake palanut tai hapettunut?
Akunkenkien kunto?
HALMEENMÄKI JUHANI
10.08.2009 18:18
Saksan versioissa ei yleensä ole akkua, Suomen malleissa on usein täällä asennettu. Eli ensin tosiaan etsittävä löytyykö akkua, todennäköisin paikka on istuinlaatikko.
MIKKONEN JARI
10.08.2009 19:34
Hohhoijaa. Akku nyt toki on ja järjestelmä tosiaan asennettu ehkä meillä Suomessa. En ole mitannut akun varaustilaa, kun reissussa (Santalahdessa) olen. Mutta jos siis kaikki toimisi, olisi akku ainakin täysi -sähkö kun on jo päiviä sitä ladannut. Myös akun yhteydessä oleva sulake ehjä. -Olisko vika jossakin irtonaisessa johdossa? Mistäköhän kohtaa lähtis etsimään? Liikoja kun ei kannata romplata, ettei takuu raukea.
GRÖNLUND JORMA
10.08.2009 19:54
Voisikohan se 230V/12V-kytkin ollakin joku vaihtokytkin akun lataukselle. Siis esimerkiksi niin, että otetaanko latausta autolta vai 230V-akkulaturilta? Tai sitten se voisi olla joku muu kytkin. Esimerkiksi se voisi olla tunturikytkinreleen ohituskytkin.
Pimeneekö sinulta heti kaikki valot, kun käännät sen kytkimen 12V-puolelle?
MIKKONEN JARI
10.08.2009 20:27
Riippumatta 230V/12V -kytkimen asennosta, alkaa akku heti latautumaan kun kytkee ulkoa sähköjohdon. Ja viimeiseen kysymykseesi: akkuasennossa palavat kaikki valot ym, kun ulkosähkökaapeli kytketty. (Eli ottanee virran sähköstä kytkimen kummassakin asennosta, vaikkei näin pitäisi olla). Jos taas sähkökaapelin nykäisee pois, -EI TOIMI akkupuolellakaan mikään toiminto!
LAHTI ANTTI
10.08.2009 21:26
GRÖNLUND JORMA
10.08.2009 22:42
Luulisi tällä palstalla jonkun Hobby-vaanarin tietävän tuon kytkimen tarkoituksen.
Itse sinuna ottaisin yleismittarin käteen, ja katsoisin ensiksi vaunun sulaketaululta, tuleeko sinne akulta virtaa. Noin uudessa vaunussa ei luulisi olevan mitään hapettumaakaan missään liitoksessa. Joku sulake toki voi olla palanut tai poissa paikaltaan. Tai voisiko vaunussa olla joku päävirtakytkin akulle.
HAAPAKOSKI OSSI
10.08.2009 22:55
Tuo on siis se Hobbyn "tunturikytkin"
Kun käännät sen "akkuasentoon" se tarkoittaa sitä että olet ensin säätänyt lämmittimen haluamaasi lämpötilaan ja johdon irrottua vaunu on nätisti kylmillään odottamassa sitä että joku käy laittamassa johdon tolppaan päivän ennen kun itse tulet "tunturiin" valmiiksi lämpimään vaunuun.
Ossi
STRÖMMER HEIKKI
10.08.2009 23:17
Hoh hoh. Voisinpa lähes lyödä vetoa että kaikki nämä edelliset "hyvät neuvot" ovat tulleet muilta kuin Hobby-vaunun omistajilta.Helpoin tapa siirtää vaunu verkkovirran käyttäjästä akkuvirran käyttäjäksi, on ottaa se verkkovirtakaapeli vaunusta irti. Kloks kloks kuuluu muutaman sekunnin päästä sähkötaulusta ja vaunu siirtyy akku käyttöön. Se ruskea valokatkaisijan näköinen katkaisija, taas ei siirrä vaunua verkkovirrasta akkukäyttöön, vaan katkaisee akulta tulevan virran.Eli kun irroitat verkkokaapelin ja sammutat akulta tulevan virran vaatekaapissa olevasta katkaisijasta, mikään ei toimi, eikä pitäisikään toimia. Jos jostain kumman syystä haluat katkaista verkkovirran menemättä ulos vetämään sitä johtoa irti, voit sammuttaa sen vaatekaapin takaseinällä olevasta rasiasta jossa myös sulakkeet ovat näkyvillä, semmonen vaalea toosa, tai ehkä niitä on 2 kuten minulla 610:ssa. Mutta vain toisessa on katkaisija, se on se PÄÄKATKAISIJA jolla saat verkkovirran sisältä pois päältä. Mutta miks ihmeessä haluat sen ottaa pois päältä, sitä mä en ymmärrä.Jos kaytät laitteita akulla ja tökkäät töpselin seinään, se siirtyy automaattisesti käyttämään verkkovirtaa, kun otat töpselin irti se siirtyy automaattisesti käyttämään akkuvirtaa, ilman että sinun tarvitsee painella mitään nappuloita.Sit jos sinulla on autossa 13- napainen pistoke jolla matkan aikana lataat akkua, ja pidät jääkaappia auton akkuvirralla päällä, älä sammuta sitä kaapissa olevaa ruskeaa valonappia, koska jostainsyystä autosta jääkaapille tuleva virta katkeaa samalla, vaunun akku kyllä lataantuu ajon aikana vaikka nappi olisikin pois päältä.
LAHTI ANTTI
10.08.2009 23:21
Eikös nyt ollut kyseessä 12V toimivuus vaunussa eikä mikään lämmitys mahdollisen tunturikytkimen avulla.
STRÖMMER HEIKKI
10.08.2009 23:30
Ossille. Juu sillai se just käy Hobbyn kans jos haluaa olla hölmö. Kas se viikokello käy myös 12v:llä. Kuinka mukava se onkaan tulla kaasulla lämmitettyyn Hobbyyn, kun nää muut " paremmat" vaunut on kylmillään kun sähköt on poikki. Siinä ei auta minkään vaunun tunturikytkin, sitäpaitsi samanlailla se Alden pannu toimii Hobbyssä, kuin vaikka Soliferissa tms.
MIKKONEN JARI
10.08.2009 23:34
Heh, hyvä Ossi. Huumoria tarvitaan. (Hobby on silti paras).-Mutta ei oikeesti olisi tarvis sähköä ottaa joka päivä. Alkaa illat silti olemaan pimeitä.
Ja vielä tosta kytkimestä: Mielestäni tuo kyseinen kytkin on just se päävirtakytkin akulle. Se ohjaa virran akusta. Ja Hobby-karavaanarit vois vastata ongelmaani, jos kokenut saman. -Mut hei, täytyy nyt hoitaa asia takuuna kunhan reissusta kotiudun. Ei voi kovin iso vika olla, kun on noin pieni toi sähkötaulukin. -Niinhän se sanoi Sulo Vilenkin pastorin mopon käynnistysongelmista: "Ei voi kovin iso vika olla, kun on noin pieni moottorikin".
MIKKONEN JARI
11.08.2009 00:02
Pääsit sentään ainoana jotenkin jyvälle, mitä tarkoitin. Selitit niin hienosti litanian asioista, jotka jo tiesinkin ja miten akkuvirta lähtee normaalisti toimimaan automaattisesti Hobby-vaunuissamme. ONGELMA tossa just onkin se, että sitä "kloks- ääntä EI KUULU EIKÄ MYÖSKÄÄN laite siirry AUTOMAATTISESTI akkuvirtaan. Eli en voi käyttää akkuvirtaa lainkaan riippumatta mistään kytkimen asennoista ym, KUN JOKU LAITE ON RIKKI tms. Mikähän kumma siis on vialla?
LAHTI ANTTI
11.08.2009 00:06
Mikähän kumma siis on vialla?
Hobby on vialla. Kuten aiemmin sanoin Hobby=askare.
STRÖMMER HEIKKI
11.08.2009 00:18
Tuli vielä mieleen että jos olet luullut ruskeaa katkaisijaa näpsäyttämällä siirtyväsi verkkovirran käyttöön, mutta todellisuudessa katkaissut akkuun menevän ja sieltä tulevan virran, voi akkusi päivien johdonpäässä seisomisen jälkeen olla tyhjä. Sit se "muka" pääkatkaisija joka on ovenpielessä, josta kaikki valot toimivat, niin se on vain valojen katkaisin, se nappi siinä keskellä, ei mikään pääkatkaisin. Hobbyssä on se vika, että se akku on täällä Suomessa asennettu sillai vähän sinnepäin. On niinku ajateltu että kukaan ei kuitenkaan halua ladata sitä akkua autolla, niinpä autosta jääkaapille tulevat virrat katkeaa, kun kytket vaunun akun irti vaatekaapissa olevasta katkaisijasta. Jos haluat varmistaa että matkan aikana ei takuulla kulu vaunun akku, vaikka jääkaappi on päällä, on ainoa tapa ottaa akulle tulevassa plus kaapelissa oleva 30a:n sulake irti, silloin tietysti akku ei myöskään lataudu.Mutta ei se kulu, vaikka ei uskois, mä oon testannut sitä koko kesän, että ei kävis kuten viimeks.Lähdettiin eurooppaan ja asennutettiin 13-napainen pistoke ja toisena yönä loppui virta. Lakkasi Truma puhaltamasta,mut poltin jäi päälle ja sen myötä paloi piirikortti. Me nukuttiin onnellisten unta, kunnes herättiin siihen että on kylmä mut haisee palaneelta. Sit Sisilian auringon alla tutustuin Hobby 495 Ufe:n jakorasiaan. Onneks oli yleismittari ja paljon viskiä. Sain kuin sainkin kaiken muun toimimaan paitsi sen kärähtäneen puhaltimen termostaatin kautta, eli se puhalsi vain täysillä tai ei ollenkaan.
MIKKONEN JARI
11.08.2009 00:42
Hienoa Heikki. Näin se homma pelaa. Nyt tuli niin hyvää tietoa että. -OLEN TODELLAKIN luullut, siten miten epäilit. Mulla taitaa siis olla AKKU tyhjä! En ole tiennyt, että sähköasennossa tuo ruskea kytkin (minulla musta) katkaisee virran siten, että se EI MYÖSKÄÄN LATAA akkua asennon ollessa sähkökäytöllä. Eli onko niin, että vaunussa oleva akku siis latautuu vain ruskean kytkimen akkuasennossa ja samalla sähkökaapeli kiinni? Ja jos taas asento on sähköasennossa ja virtakaapeli kiinni, EI akkuun kulje mitään virtaa eikä se siis myöskään sitä lataa?
STRÖMMER HEIKKI
11.08.2009 00:51
Jari niin oletko siis varma, että olet ladannut sitä akkua verkkovirralla, vai luullut valitsevasi vaatekaapin seinässä olevasta katkaisijasta verkkokäytön, ja oletkin oikeasti katkaissut akulle menevän latausvirran? Onko sulla yleismittaria mukana? Jos niin tökkää töpseli seinään ja paina sen ruskean katkaisijan yläreuna pohjaan, niin akun virta on päällä. Anna olla joku puolituntia. Sit mittaat akusta mitä se sanoo? Anna latauksen olla mittauksen aikana päällä. Jos mittari näyttää jotain 12,5 - 13v, akku on ihan tyhjä. Jos se näyttää 16,5v, akku on ihan täynnä. Jos se akku kuumiaa kovasti, se on hajalla. Jos ei ole yleismittaria mukana, pitää siirtyä vanhan kansan konsteihin. Kuuntele mitä se sanoo. Eikun ihan totta. No jos kuulet että tulee kupla silloin tällöin harvakseltaan ( ei päde hyytelöakussa) akku on tyhjä tai lähes tyhjä. Jos pulputtaa kuin kotiviini astia ja kuuluu vähän sellaista kuhinaa, akku on täynnä. Äänet johtuvat siitä, että kuten ehkä tiedätkin, kun akkua ladataan, akussa muodostuu vetyä. Jos sulla on alkuperäinen Suomessa asennettu halpis akku lähtee akusta letku vaunun pohjan läpi ulos. Se on sitä muodostuvaa vetyä varten. Kun akku on tyhjä tai hyvin vajaa, vetyä muodostuu vähän jolloin tulee harvoin kuplia. Kun se on täynnä vetyä muodostuu paljon ja tulee siis paljon kuplia. Sen siis kuulee latauksen aikana onko se tyhjä vai täysi.
STRÖMMER HEIKKI
11.08.2009 01:00
Hmm ihan puhtaasta mielenkiinnosta olisi mukava tietää minkähänlaista vaunua se Antti vetelee? Vastaustasi lukiessani miten minulle tulikaan mieleen tarina ketusta ja pihlajanmarjoista.
STRÖMMER HEIKKI
11.08.2009 01:09
Sit vielä lopuksi Jarille sanoisin että kun nyt kuitenkin on kyse -08 mallisesta vaunusta, älä ala itse vääntään mitään remonttia ellet ole ihan varma mitä teet, ettei siitä mene takuut. Vie pajalle ja anna niiden ihmetellä, kunhan varmistat ensin että et itse ole tehnyt mitään hölmöä väärin ymmärrys mokaa.Nyt pitää lähteä töihin.Se on sitä rekkakuskin onnea, että ei tarvitse kotona öitään viettää.
HYTTILÄ ESKO
11.08.2009 08:48
Lahden Antilla on PÅLAR :D Ja oma vaununi lämpiää kyllä kellokytkimellä taikka caravancontrolilla ilman tuota ulkoista virtaa. Sitten tuli vielä mieleen jotta luulin jotta maailman kuuluisin sähkömies LUCAS (ainoa jonka kuva on kirkon katolla) oli jo kuollut ja kuopattu englantilaisen autoteollisuuden loputtua. Mutta se onkin siirtynyt Hobbyn tehtaalle......
HALMEENMÄKI JUHANI
11.08.2009 18:36
Tuossa viimeksi tutkimassani 09-Hobbyssa oli se perussaksalainen ns virtalähde, jonka kautta verkkovirta muuntuu 12V-sähköksi. Se erillinen akkusysteemi oli Suomessa lisätty sohvan alle vesisäiliön lähelle, eikä esim ovenpielen paneelin 0/1-kytkin tosiaan katkaissut vesipumpun virtaa, ja akulle oli oma laturinsa. Kuten jo sanottiin niin toteutuksiakin voi olla useampia, kun kyse on eri firmojen töistä.
KOSKINEN PAAVO
11.08.2009 19:35
Esiintyipä -06 mallin 410 Hobbyssamme sama vika. Vaunun akku alkoi uupua. Sitä vaatekaapin kytkintä eri asennoissa käyttäen yritetiin akku saada latautumaan Kuushukkalassa -07 kesällä. Vain verkkovirralla toimivat laitteet ( jääkaappi ja se 230V valo ) toimivat. Ei lämmitin, ei vesipumppu, ei vessan huuhtelu eivätkä 12V valaisimet.
Myyjäliike Forssan Vankkurissa Ismo tutki asian. Todettiin: vaihdetaan istuinlaatikossa oleva "lataus- yms. yksikkö".
Vaihdon jälkeen kaikki on toiminut hienosti. Vika oli siis siinä
Dometicin(?) laitteessa, joka takuuna nopeasti vaihdettiin.
STRÖMMER HEIKKI
11.08.2009 21:32
Eskolle. Minunkin Hobby 610:ni lämpiää ilman ulkoista virtaa sillä samalla systeemillä mikä siinä Alde 3010:ssä on. Usko tai älä toiminnot ovat aivan samat olipa ko. lämmitin Pålarissa, Såliferissa, Kabessa, tai missä muussa vaunussa tahansa. No hyvä on, myönnän onhan siinä Hobbyssä tietysti vähän pihistetty, ja typerässä paikassa. Eli siinä ei ole vakiona varaparistoa / akkua lämmittimen kelloa varten. Sen takia se viikkokello ei toimi, jos virta välillä katkeaa, kuten käy jos verkkokaapeli on valmiiksi kytketty, ja on tarkoitus lämmittää vaunua viikon päästä verkkovirralla, mut tuleekin välillä sähkökatkos. Siinä kun tekee vähän lisää hobbyä ja uhraa 5€ siihen pikku akkuun niin johan pysyy kello päällä ja vaunu lämpiää kaasulla jos ensisijaista lämmitysmuotoa siis verkkovirtaa ei ole käytettävissä. No sit siitä Lucaksesta, joka oli se hyvä apostoli mut huono sähkömies. Se on siirtynyt, tai aina ollut vähän tuntuu siltä, sinne Land Roverille, ei Hobbylle. Ällistyttäviä sähkövikoja. Esim. sellainen. Kuten kaikki varmasti tietävät 5 sylinterisessä Lantikan koneessa on pumppusuuttimet, jotka ovat venttiilikopan sisällä, ja koneen käydessä ne ovat siis kovassa öljy pöllytyksessä. Suuttimista menee sähköjohto moottorinohjaus yksikölle.Noh kapillaari ilmiön seurauksena öljyä imeytyy sähköjohtimen ja johtimen kuoren välissä pikkuhiljaa kohti moottorinohjaus yksikköä joka on etumatkustajan penkin alla. Kun öljy saavuttaa ohjausyksikön liittimen, johon tulee selkärepullinen muitakin johtoja, aiheuttaa sähköä johtava öljy oikosulkuja ja tulee käynihäiriöitä. Ja mitään ei voi. Jos vaihdattaa uuden johtosarjan (1000€) + pari päivää töitä, alkaa ilmiö alusta. Ei voi kuin putsata liitin joka huollon yhteydessä. Arvaa ottaako päähän?
MIKKONEN JARI
11.08.2009 22:09
Sulla on tuntunut olevan lähes samanlainen ongelma. Mulla toi eroaa sillä, että kaikki laitteet toimivat verkkovirralla (myös siis 12V sisävalot, wc-huuhtelu ym). Mutta akkuvirralla ei toimi yhtikäs mikään, kun ei se taida edes naksahtaa päälle! Mulla siis mahdollisesti myös toi latausongelma, kuten sullakin. En tiedä akun varaustilannetta, ennenkuin pääsen mittaamaan.
Ja HEIKKI: Lue toi mun yksi viesti otsikolla "Hienoa, Heikki". Luulin jo, että kaikki toimii yön latauksen jäljiltä -mutta ei!
STRÖMMER HEIKKI
11.08.2009 23:38
Jari TERÄSTÄYDY!!! Siinä sulla mustassa, mulla ruskeassa napissa EI OLE SÄHKÖASENTOA ja AKKUASENTOA!!! se vain kytkee akun järjestelmään ja off eli alareunasta painettuna akun irti järjestelmästä.Verkkovirran siis 220v:n kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.Ota lisäksi huomioon se että oikeasti kaikki valot, vessan pumppu, lavuaarin vesipumppu ja jos sulla on Truma, niin sen puhallin toimivat kaikki VAIN 12V:lla silloinkin kun sulla on verkkokaapeli seinässä kiinni ja akku irti kytkettynä. Kas se vaatekaapin seinässä oleva kapine jossa on ne sulakkeet yms. muuttaa sen 220v 12v:ksi. Jos sulla on se Truma ja siinä se Ultraheat lisälämmitys, niin se Ultraheat on ainoa laite joka toimii 220v:lla, kaikki muut laitteet vain ja ainoastaan 12v:lla. Sitä en tiedä onko sulla erillinen akkulaturi, mulla ei ole. Älä huolestu, se on helppo kokeilla onko sitä vai ei. Tarvitaan vain hivenen mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä jota ilman Hobby vaunuilija on kusessa. Toivottavasti sulla on edes 13mm:n kiinto/lenkkiavain ja vähän sähköjohtoa ja huolellisena karavaanarina sulla tietenkin on vara parkkilamppu. Sillä kiinto / lenkkiavaimella irrotat akun kengät, pienempi on - ja iso on +. Katsot että se musta nappula on päällä asennossa, siis yläreuna painettuna. pidät tarkkaan huolen että akun kengät eivät missään vaiheessa ota yhteen, tai palaa sulakkeet, eikä sen jälkeen pala mikään valo millään virralla, ennen kuin olet vaihtanut palaneet sulakkeet. Otat sen parkkilampun käteen ja painat toisen kengän sen lampun runkoa vasten, siis ei lasia, vaan sitä metalliosaa tietysti. Ei ole väliä kumman, lamppu palaa kummin päin tahansa.Sit tarkkana että kengät ei ota yhteen missään vaiheessa. kosketat sillä toisella kengällä polttimon pohjassa keskellä olevaa napaa. lampun pitäis syttyä. Jos ei syty tarkista vielä että seinä katkaisin, se musta siellä vaatekaapissa, on oikeassa asennossa, tai kokeile siinä toisessa asennossa. Jos ei vaan syty siis lamppu, ei vaunu, se ei lataa. Jos syttyy, se lataa. Sit kokeillaan akku. Se polttimo ei riitä akun napojen yhdistämiseen, vaan pitää olla jotain muuta sähköä johtavaa jatkona. paras on tietysti se johto. sitä sellainen pätkä että se reilusti riittää yhdistämään akun navat. kuorit siitä molemmat päät. toisen kuoritun pään laitat sitä - napaa vasten ja painat sen pienemmän - kengän paikoilleen niin että se johto jää sinne väliin. Kannattaa varmaan ensin sammuttaa se musta katkaisija sieltä vaatekaapista. Toisen kuoritun pään painat sen parkkilampun runkoa vasten, ja sen polttimon keskinavan tökkäät siihen akun + napaan, ja kas ei syty valo ei. Akku siis risa, jos laturitestissä laturi latasi, mutta akku ei ota virtaa vastaan.
STRÖMMER HEIKKI
11.08.2009 23:47
Sen vielä unohdin sanoa että jos johtoa ei ole, niin mikä tahansa sähköä johtava tietysti käy yhtä hyvin, esim metallinen veitsi, vaikka lapio, mut se ei taida mahtua sängyn alle? kunhan vain maalit poistat siltäkohtaa joka ottaa akun napaan , tai polttimon kantaan kiinni. Olisko tarjolla metallinen makkaratikku tms. kaikki käy kunhan metalli on kirkkaana tarvittavilta kohdilta.
MIKKONEN JARI
12.08.2009 00:28
Heh, joo ymmärsin jo, että kytkin vain irroittaa virran. Ja tottahan toki tiedän, että 230V muuntuu 12 Volttiseksi. Kerroin aiemmissa viesteissä vain "valaistakseni asiaa", että mikä toimii ja mikä ei. On sulla varmaan jo mennyt hermot mun kanssa, mutta kiitän neuvoista. Tosin kuten jo kerroin, osaan toki tehdä testin akulle sen varautuneisuudesta ym. Nyt ei vaan ole mitään työkaluja matkassa, kun olen reissun päällä vaunuilemassa. -Epäilen nyt kaikista eniten sitä vikaa, että vaunun akkulaturi on rikki (eli se löytyy vaunusta) ja myös akku on sen vuoksi kokonaan purkautunut.
STRÖMMER HEIKKI
12.08.2009 01:38
Heh minullako mennyt hermo? älä luule.se ei pala ihan helposti. Jos, niin huomaat sen siitä, et vastausta ei enää tule pitkään aikaan. Sen takia pitkään aikaan että näin rekkakuskina en välttämättä ole kotona joka ilta, eikä emo anna kirjoittaa yöllä, mut nyt sekin on mökillä. Niin yritän selittää niin yksinkertaisesti kuin osaan, kas kun mä en tiedä oletko ns. perus-autoilija joka pärjää tasan niin kauan kun auto lähtee avaimesta käymään, ja jos ei, niin heti menee käsi kyynerpäätä myöden päähän. Vai osaatko jo etsiä mahdollisia vika kohteita ihan itsenäisesti. Pää-asia ettet hermostu kun tulee ongelmia, ja että on mielikuvitusta niin että keksit miten toisella tavalla pääset toivottuun tulokseen, vaikka työkalut on siellä jossain.
STRÖMMER HEIKKI
12.08.2009 01:41
ens kerralla sit kun lähdet vaunuileen, ota niitä työkaluja mukaan.
MIKKONEN JARI
12.08.2009 01:55
Kiitos kaikille (ja eritoten Heikille ja Paavolle) avusta. Palaan myöhemmin ja kerron mikä oli rikki. Nyt yritän nauttia vielä muutaman päivän vaunuilusta (ilman sitä 12Voltin virtaa). Sit kotona paneudun asiaan. Kuten sanottu, luulen vian olevan latausjärjestelmässä. No saavat Kivisen Pojat korjata takuuna. PS -Heikki, pidä pyörät pyörimässä.
PALIN MATTI
12.08.2009 11:34
Kirjoitit: Mulla toi eroaa sillä, että kaikki laitteet toimivat verkkovirralla (myös siis 12V sisävalot, wc-huuhtelu ym)".
Tuota 12 voltin sisävalon toimivuutta verkkovirralla hieman epäilen. Lampulle tulevan jännitteen 20-kertaistaminen takuulla tuhoaa sen. En ole myöskään koskaan kuullut verkkovirralla toimivasta WC-huuhtelupumpusta.
Normaalissa vaunussahan kaikki laitteet toimivat sillä akkusähköllä. Verkkovirralla vain ladataan sitä akkua. Vaunuun asennetuista verkkovirtapistokkeista voidaan sitten ottaa tätä verkkosähköä myös erilliselle toimilaitteille.
KOSKINEN OLLI
12.08.2009 12:09
Joo, työkalupakki pitää olla aina mukana. Ainakin minulla on : )
Pyöräretkellekin otan aina vähintään pumpun ja yleensä myös paikkarasian.
Vaan kävipä jokin päivä sitten niin että polkupyöräni takapäästä katkesi tiukassa nousussa kolme pinnaa aivan peräjälkeen, ja tietenkin saman puolen pinnoja. Sen johdosta vanne kääntyi senverran sivulle ettei takapyörä enää pyörinyt, vaan hankasi pahasti takahaarunkan toiseen puoliskoon.
HAAPANEN TIMO
12.08.2009 16:17
Täytyyhän siitä muuntaja pois ottaa, jos on akku ja laturi asennettu. Savut tulee laturista jos muuntaja puskee vastaan.
Takavuosina saksan muuntajavaunuissa oli paljon 240 V:n valaisimia. Truman puhallinkin toimi verkkovirralla.
HAAPANEN TIMO
12.08.2009 18:44
Vielä Heikin lampputestiin. Halvat vanhanaikaiset laturit kyllä sytyttävät polttimon, mutta esim. Cetek ei tälläiseen testiin reagoi mitenkään.
MIKKONEN JARI
12.08.2009 19:27
Nyt toimii! Tai oikeastaan huomenna selviää toimiiko vaunun laturi, kun ensiksi akku latautuu!?
Suhasin sittenkin kotiin, kun stressasin asiasta ja katsoin akun kunnon. Akku osoittautui täysin tyhjäksi!
Latasin akkua puolisen tuntia erillisellä laturilla ja vein akun takaisin vaunuun
Nyt kuului "naksaus" akkukytkimestä ja kuinka ollakaan kaikki laitteet toimivat -ja siis nyt pelkällä akulla kuten kuuluukin!
Nyt siis ei vieläkään tiedä, miksi akku oli päässyt purkautumaan? Miksi vaunun laturi ei ole sitä ladannut? -Eli odotetaan aamuun ja mitataan akun volttimäärä. Jos akku näyttää täyttä varausta, asia OK. Mutta jos -kuten epäilen, akku näyttää vain sen puolen tunnin varauksen jota toisella laturilla latasin, ON SIIS VIKA vaunun laturissa.
Toivoa silti on sillä kuulin vinkin, että vaunun "latausjärjestelmä ei kytkeydy päälle mikäli akku on TÄYSIN purkautunut" -On nää mystisiä vikoja. Ja ihmetyttää ja mietityttää pientä kulkijaa sekin, että akku oli täysin tyhjä ja siltikin vaunun valot ym toimivat sähköverkon kautta. Heh, kaikkeen se muunnin pystyy, ettei edes tarvitse varautunutta akkua. Vai miten se nyt oli?
HAAPANEN TIMO
12.08.2009 20:17
Onko sulla siellä sekä laturi, että muuntaja?
MIKKONEN JARI
12.08.2009 20:35
Kyllä vain! Kumpikin on vaunussa kiinteänä. -Katsos kun tässä on huomattu että meidän Hobbyjä väheksytään ja haukutaan, mutta meidän uudenkarheista vaunuistamme löytyykin kaikkea tarpeellista jo valmiina.
LAHTI ANTTI
12.08.2009 21:04
Ei muuntajaa vaunussa tarvita silloin kun on laturi ja akku oikein laitettuna ja oikein mitoitettuna kulutukseen nähden.
HALMEENMÄKI JUHANI
13.08.2009 07:26
Nyt täytyy puolustaa saksalaisten tuplasysteemiä. Vaikka akku olisi kypsä toimii vaunussa 12V-laitteet (ainakin isoin osa), ja sähkötöiden teko 12V-jännitteelle on laillista kaikille.
Itse asiassa ajatushan on ollutkin akuttomuus, jolloin tuota ainaista huoltokohdetta ei ole lainkaan. Suomessa nyt vaan vaaditaan akku, jos kuitenkin yövyttäisiin kerran jossain puskassa. Muita jästipäisiä antiikkiajatuksiammehan on esim 7-napapistoke ja kuivauskaappi.
KOSKINEN OLLI
13.08.2009 07:52
Jos tuolle tielle lähdetään, myöskään ei kannata valita automaattivaihteistoa autoonsa.
Kannattaa pysyä käsivalintaisessa vaihteistossa.
Koska käsivalintaisen voi akun tyhjennyttyä työntää käyntiin.
STRÖMMER HEIKKI
13.08.2009 08:31
Hmm? Vai ei lähde automaatti auto käymään, jos vaunun akku on tyhjä? Onneks ei ole automaattia. Palaako automaatti autossa valot, jos yli lentävässä lentokoneessa ei ole valot päällä?
IPATTI VEIKKO
13.08.2009 09:43
Eikös nää kirjoitukset ole oiva esimerkki, mitä kaikkea voi odottaa, kun hommaa vaunun "halvalla". Toivottavasti esimerkki varoittaa.
MIKKONEN JARI
13.08.2009 14:33
Juhani, olen kanssasi samaa mieltä. Olet ymmärtänyt asian pointin. Kyllä ne Saksalaiset akuttomuuteen ikäänkuin pyrkii. Heillä kun tietääkseni yleensä aina sähköt kytkettynä leiripaikoilla, kuten meilläkin ainakin kausipaikoillamme. Mihin sitä akkua siis silloin tarvii?Ja silloin sentään homma pääasiassa toimi, -kuten mullakin nyt, vaikka akku tyhjä.
MIKKONEN JARI
13.08.2009 14:46
Meillä Hobbyn omistajilla on täten varaa myös pitää pyörät pyörimässä, eikä seisottaa vaunuamme saman puun juurella. Lisäks tää vaunuiluharrastus ei mullakaan ole ainoita rahaa kuluttavia harrastuksia. Ja katsos jää rahaa ottaa vähän rennommin elämässä. Siinä muutamia syitä mielestäsi "halpaan" vaunuun.
KOSKINEN OLLI
13.08.2009 15:33
Jaaha akku näyttää olevan tyhjänä useammallakin "tuplasysteemin" käyttäjällä.
Mikäs tuplasysteemi se sellainen on?
HAAPANEN TIMO
13.08.2009 16:58
Kunkahan se muuntaja on kytketty? Laturi hajoaa heti jos muuntajan, arviolta n.25 A tulee samanaikaisesti sinne piiriin.
HYTTILÄ ESKO
13.08.2009 18:20
Jaa , en ainuttakaan Hobbya omistanut, muita "harrasteita kyllä" 20 v kuljettu joka vuosi 6-10.000 km
HYTTILÄ ESKO
13.08.2009 18:23
Ensin kirjoitit
" Heillä kun tietääkseni yleensä aina sähköt kytkettynä leiripaikoilla, kuten meilläkin ainakin kausipaikoillamme. Mihin sitä akkua siis silloin tarvii?Ja silloin sentään homma pääasiassa toimi, -kuten mullakin nyt, vaikka akku tyhjä"
Sitten
"Meillä Hobbyn omistajilla on täten varaa myös pitää pyörät pyörimässä, eikä seisottaa vaunuamme saman puun juurella. Lisäks tää vaunuiluharrastus ei mullakaan ole ainoita rahaa kuluttavia harrastuksia. Ja katsos jää rahaa ottaa vähän rennommin elämässä. Siinä muutamia syitä mielestäsi "halpaan" vaunuun. "
Kumpikahan on harrastuksena ?
MIKKONEN JARI
13.08.2009 19:02
Voi Esko hyvä. Ensin mainittu kirjoitukseni oli kirjoitus karavaanarielämästä meillä yleensä. Ja tämä toinen omasta käyttäytymisestäni. Itse en luultavasti aio viedä vaunuani kausipaikalle. Silti myönnän, että talvipaikka vois kiinnostaakin. -On se vaan kumma kun emme voi pitää tätäkään saittia vähän miellyttävämpänä. Minkä tahansa ketjun täällä aloittaa, niin aina löytyy pirullisia vänkääjiä tai sit vaan yleensäkin mukavia vänkääjiä, mut vänkääjiä kuitenkin. (Esko, kuulut näihin mukaviin vänkääjiin). Ehkä siksi täällä pyörii nämä samat naamat, kun muut eivät uskalla tai halua kirjoittaa mitään.