Volvo V 70 2,4 140 hv Automaatti
HYTTILÄ ESKO
23.09.2009 19:55
Ja JOS tädillä on m**at ,NIIN se on setä. Tai transsu....
HYTTILÄ ESKO
23.09.2009 19:57
Nyky automaatit EI kelpuuta liian pientä sisään. Kummat tavat....
ANTTILA MARKKU
24.09.2009 22:03
Nyt en keksi kuinka automaatilla saat aikaan kyseisen virheen,moottori jarrutus ei missään vaiheessa ole niin voimakas että pyörät alkaisivat luistaa ilman jarrupoljinta.Ja jos sivuttaispito menetetään ajotilanteessa,nostat jalan kaasupolkimelta niin sinulla on kytkin pohjassa.Jos sinne jää veto päälle sinulla on väärin säädetty vaihdelaatikko.
KOSKINEN OLLI
25.09.2009 00:34
Mottorijarrutus on voimakas, jos laittaa pienen vaihteen suuremmassa nopeudessa.
En suosittele kokeilemaan.
Jos alusta on jäinen, tai alla irtohiekkainen soratie ja ajetaan kaarteessa, saattaa lähteä lapasesta.
Toinen automaatille ominainen vaaratilanne (varsinkin vaununvedossa) on ohitustilanne liukkaalla tiellä:
Jos vetoautossa ei ole sutimisenestojärjestelmää, ja painaa ohitettaessa hieman reilummin kaasua, vetopyörät saattaa lähteä sutimaan, pidon vetopyöristä irrottua, pyörät pyörii hyvinkin vauhdikkaasti,vieläpä vaihteisto vaihtaa isommalle vaihteelle, jopa kaksi porrasta!
Tapahtuman huomaa ainoastaan siitä että nopeusmittarin neula heilahtaa muutaman kymmentä kilometriä suurempaan nopeuteen, kierroslukumittarin neulan niin kovin paljon nousematta.
Tilannetta ei todellakaan helposti havaitse, koska moottori ei huuda, se ei karkaa suuremmille kierroksille. Vetopyörät vain sutivat mielettömästi.
Kiire tulee ohjaamossa tuollaisessakin tilanteessa.
Tuota tilannetta voi välttää asettamalla ennen ohitusta sellaisen vaihteen jolla ohitus suoritetaan.
LAHTI ANTTI
25.09.2009 09:42
Ei tunnu Olli oikein ymmärtävän automaattivaihteiston logiikkaa. Lieneekö koskaan ajanut sellaisella, kun tuollaisia oivalluksia suustaan päästää.
KOSKINEN OLLI
25.09.2009 10:26
Tasaisella tiellä, tyynessä ilmanalassa vaunuyhdistelmä tarvitsee moottorista tehoa noin 50-60 din hepoa, kulkeakseen tasaista 80-85 nopeutta.
Merkittävästi enempää bensamoottoreissa ei sitten tehoa olekkaan tarjolla suurimmalla vaihteella ajaessa.
LAHTINEN ERKKI
12.08.2010 23:33
Jatkan viimesyksyistä automaattikeskustelua:
Itse olen vetänyt autoillani jokseenkin paljon erikokoisia ja -painoisia perävaunuja jo vuosikymmenten ajan. Aiemmissa autoissani vaihteet sopivat, mutta ongelmia oli lähinnä liian pienissä tehoissa. Nyt olen vetänyt asuntovaunua volvon 70-kymppisellä dieselillä ja voimaa on mutta vaihteet loppuvat kesken; siis alapäästä. Hankaluuksia tulee kun pidempään ajaa liikennevaloissa tai ruuhkassa, jossa jono pysähtelee jatkuvasti.
Keskustelun alkupuolella on sivuttu kulutuslukemia ja maantieajoa, mutta minua kiinnostaisi volvon automaatin kestävyys ja toiminta silloin kun vedetään todella raskaita kuormia (1800 kg) ja on jatkuvia toistuvia lähtöjä ja ylämäkiä yms. Te automaatilla vetäneet tunnette varmaan asian ?
KOSKINEN OLLI
13.08.2010 05:54
Selvennätkö hieman että miten hankaluudet ilmenee?
Entä onko käsivalintamahdollisuus, ilmeneekö hankaluus myös käsivalinnoilla?
HYTTILÄ ESKO
13.08.2010 08:00
En ole huomannut moista ongelmaa. Olen ajanut vaunun kanssa reissuja vastaavalla autolla (sama kone) mm Montenegro , Bosnia ,Kroatia ,Sisilia,Irlanti ympäriinsä. Niistä löytyy mäkiä enemmän kuin 10:stä suomesta. Minulla on kyllä Geartronic eli manuaalivaihomahdollisuus omassani.
LAHTINEN ERKKI
13.08.2010 22:47
Selvennykseksi:
Olen siis käyttänyt vain manuaalivaihteisia autoja perävaunun vedossa. Volvon V-70:n manuaalivaihteisessa on tavattoman iso ykkösvaihde eikä mielestäni tältä osin sovellu hyvin vetoautoksi. Edellisessä 700-sarjan volvossakin oli paljon miellyttävämpi ykkösvaihteen välityssuhde.
Kysynkin siis kokemuksia vastaavan automaattivaihteisen auton kestävyydestä. Olisiko automaatista siis apua tähän puutteeseen ?
HYTTILÄ ESKO
14.08.2010 09:18
Kuten ehkä aiemmin tuli ilmi. Olen ajanut ja vetänyt automaattivaihteisilla Volvoilla aika kauan. Nyt viimeisellä joku 30.000km vaunu perässä. No problem. Käytän melkeimpä aina D:tä isoilla teillä ja tarvittaessa geartronikissa tökkään pienemmän. Ihan suositeltava tuote tuo automaattilaatikko. En vaihtaisi millään sitä manuaaliin. Tuo kestävyys on varmaan monesta kiinni. Ensinnäkin kuskista ja öljynvaihdoista. Vaunu perässä pitää miettiä ettei turhaan jurraa D-päällä 70-80 km/h vaan vaihtaa pienemmän vaihteen. Automaattilaatikon öljy kannattaa vaihtaa suositusten mukaisesti ja vielä "huuhteluvaihtona" jolloin koneen käydessä lasketaan uutta öljyä ja laatikon lauhduttimen putkesta tulee vanhaa ulos. Näkee jo väristä milloin tarpeeksi. Tällöin tulee kaikki **ska pois myös turbiinista.
" Kuka hullu manuaalia käyttäis " :p