Volvo V 70 2,4 140 hv Automaatti

TASKINEN OLLI 07.06.2009 10:11

Kokemuksia kyseisen auton sopivuudesta vetoautoksi. Lähinnä kiinnostaa automaattilaatikon toimivuudesta vaunun vedossa. Myös kulutus kulutus vedettäessä Polar 560:sta askarruttaa.

LAHTI ANTTI 07.06.2009 11:39

Mulla on S80 aut. 170hv.ja kyllä ne sopii veturiksi ihan hyvin. Muistaakseni niissä on sama laatikko. Vaunun kanssa ei kannata käyttää D-asentoa vaan 4. Laatikko ei mene lukkoon siinä 80 km/h paikkeilla D-asennossa. Kulutus liikkuu noin 13-15l/100km. Oma vaunu, teli, painaa noin 1300kg. Saman merkkinen kuin sinulla.

LAHTI ANTTI 07.06.2009 15:14

Tässä on näitä tietoja Volvon käyttämistä laatikoista. 70:ssä onkin hieman eri välityssuhteet kuin 80:ssä. Lähinnä 5-vaihteella olennaisin ero.

Volvo V70 2.4/2.5T/T5/2.4 D/D5 Aisin AW 55-50 5 4,77 3 1,96 1,32 1,02
Volvo C70 2.4/T5 Aisin AW 55-50 5 4,77 3 1,96 1,32 1,02
Volvo S80 2.4/2.5T Aisin AW 55-51 5 4,06 3,03 1,98 1,34 1,02
Volvo S80 2.4D/D5 Aisin AW 55-50 5 4,77 3 1,96 1,32 1,02

HAAPAKOSKI OSSI 08.06.2009 18:37

Eikös tuo välitys 5-vaihteella ole justiinsa sama 1.02 joka laatikossa? S80 bensaversiossa nelonen aavistuksen hitaampi kuin muissa. Volvon väännöt on tosiaankin sitä luokkaa ettei viitosella kannata väännättää - kulkee kyllä, mutta hampaat murtuu ja polttoainettakin kuluu enemmän 80-vauhdissa.

Ossi

TASKINEN OLLI 09.06.2009 09:58

Vaihde siis on valittava niin että kierroksia moottorissa on riittävästi. Mutta onko kokemuksia semmoisesta esm. 80 km/h vauhdissa vaihtaa vaihdetta isömmalta pienemmälle ja päinvastoin eikä kumpikaan oikein sovi kiinteänä?

KOSKINEN OLLI 09.06.2009 14:58

Tarkoitatko että vaihteisto vaihtaa itse alempaan tai ylempään, vaiko että kuljettaja käsittelee vaihteenvalitsinta?

Minulla toimii niin että nelonen "lukittuu" vain jos se on vaihdekepillä asennettu suurimmaksi vaihteeksi, nelonen ei lukitu missään muussa tilanteessa. Myös kolmonen lukittuu vain ja ainoastaan jos se on asetettu suurimmaksi vaihteeksi, se ei "lukitu" kiinteäksi missään muussa tilanteessa.

Minulla on sellainen vanha ja kaikille tuttu automaattivaihteiston valitsin, nänä uudemmat saattavat toimia toisella tavalla.

TASKINEN OLLI 10.06.2009 21:29

Jos nelosvaihde on "lukittu", vaihtaako laatikko pienemmälle tarpeen vaatiessa jos kyllä syntyykö siitä ilmiö 4,3,4,3 esim. 80 km/ nopeudessa?

KOSKINEN OLLI 11.06.2009 23:12

Kyllä vaihteisto vaihtaa pienemmälle ja suuremmalle ihan automaattisesti, kaikki muut vaihteet ovat käyttövalikoimassa, erona on vain se että suurin vaihde on nelonen. (Tai kolmonen jos se on asetettu suurimmaksi, näin kannattaa tehdä aina esim. hieman ennen ohitustilannetta)

Jos ajetaan tasanopeussäädintä käyttäen ja perässä on raskas vaunu, niin mäkisellä tieosuudella (esim. Hki-Turku vanhatie), vaihteisto todellakin vaihtaa jokaisessa hieman suuremmassa ylämäessä kolmoselle ja tasaiselle päästessä neloselle.

Mukavaa voimistelua vaihteistolle tuollainen varmaankin...

No, tuon voi välttää joko ajamalla kyseinen tieosuus uutta moottoritietä tai jos välttämättä haluaa käyttää vanhaa tietä, niin sitten voi jättää kytkemättä tasanopeussäädintä käyttöön mäkisellä tieosuudella.

LAHTI ANTTI 18.06.2009 20:52

Näyttää olevan sama laatikko V70 ja omassa S80, eli AW 55-50. Tosiaan katsoin hätäisesti edellä, 5:n välityssuhde on kaikissa sama, 1,02.

AALTO MARKUS 31.08.2009 15:08

Oletteko sitä mieltä, että vitosvaihde on tasaisellakin liian suuri? Automaattihan vaihtaa ylämäessä automaattisesti neloselle ja kolmoselle silloin, kun tarvetta alkaa olla, joten tuntuisi sen riittävän. Onko vaanareilla kokemuksia vaihtoiston särkymisistä tällaisesta johtuen?

LAHTI ANTTI 31.08.2009 15:19

Vaan kun momentinmuunnin ei lukkiudu vielä siinä n.80km. vauhdissa, vaan luistaa melkein koko ajan. Siksi en käytä vitosta vaan nelosta vaunun vedossa.

Näin ainakin välttyy rikkoutumiselta.

KOSKINEN OLLI 31.08.2009 16:31

Juurikin näin!

Vaan kyllä se momentinmuuntimen lukitus aukenee nelosellakin jo pienehkössä ylämäessä, varsinkin jos käyttää vakionopeussäädintä. (=Tasanopeussäädin)

Sellaisessa tilanteessa jossa momentinmuuntimen lukitus on auennut, turbiini vispaa öljyä vauhdikkaasti.

Jos vedetäänn ylämäkeä kaasu pohjassa (jonka vakionopeussäädin vääjäämättä reilussa ylämäessä tekee) ja moottorin teho on 100kW, turbiini lämmittää (paremman tiedon puuttuessa) arveluni mukaan n.10kW teholla vaihteistoa.

Tuota tehoa voi sitten verrata saunankiukaan tehoon ; )

...... Myös kolmosvaihteella Volvon 5-vaihteisen vaihteiston momentinmuunnin lukittuu, mutta vain jos valitsin on kolmosvaiheen asennosssa. Tästä syystä tiukissa ylämäissä käytän valitsimen kolmosasentoa.

Selvyyden vuoksi: Momentinmuunnin lukittuu vaihteilla 3, 4 ja 5. Mutta se lukittuu vain sillä vaihteella joka on valitsimesta valittu.

KOSKINEN OLLI 31.08.2009 22:12

AALTO MARKUS Kirjoitti:

"Oletteko sitä mieltä, että vitosvaihde on tasaisellakin liian suuri? Automaattihan vaihtaa ylämäessä automaattisesti neloselle ja kolmoselle silloin, kun tarvetta alkaa olla, joten tuntuisi sen riittävän. Onko vaanareilla kokemuksia vaihtoiston särkymisistä tällaisesta johtuen?"

Ei ole tuollaista kokemusta, itseasiassa viimeiseen asti yritetään välttyä tuollasen kokemuksen saamista ; )

Automaattivaihteiston toimintaperiaate näyttää minun havaintojen mukaan tälläiselta:

Lähtötilanteessa ajat tasaista 90 nopeutta, vaihteenvalitsin on 5-asennossa ja momentinmuunnin on lukkiutunut moottorin kierrosluku 1900 1/min.

Saavut hienoiseen ylämäkeen, havaitset pienen nykäyksen ja kierroslukumittarin neula hypähtää muutaman satakierrosta ylöspäin. Mitä tapahtui? Vaihteisto ei vielä vaihtanut pienemmälle, vaan on yhä viitosella, nyt vaan voima siirtyy momontimuuntimen välityksellä. Jos tien nousu tästä hieman jyrkentyy, tapahtuu jälleen pieni nykäys ja moottorin kierroslukumittari hypähtää ylöspäin, nyt vedetään nelosella, ja voima siirtyy edelleen momentinmuuntimen kautta. Jos nousu edelleen jyrkentyy, tapahtuu jälleen pieni nykäisy ja veto on nyt kolmosella ja momentinmuuntimen kautta.

Mäen harjalle tultaessa ja alamäkeen lähdettäessä vaihteisto vaihtaa suurempaan, sen näkee kierroslukumittarin neulan laskusta.

Momentinmuunnin ei kuitenkaan lukitu ennenkuin viitosella päästään kevyeen liikkumiseen...

Voiman kulkiessa momentinmuuntimen kautta, voima välittyminen on kuminauhamaista, kaasun lisääminen tai vähentäminen muuttaa moottorin kierroksia välittömästi, mutta nopeus muuttuu verkkaisemmin.

Momentinmuuntimen ollessa lukittuna kaasupolkimen liike tuntuu auton liikkeisä välittömästi, aivan kuin manuaalivaihteisella ajaessa.

Ajotietokoneen hetkelliskulutusmittari on oiva apuväline havaita ylämäkien raju polttoaineenkulutustarve.

LINDBLOM ALF 02.09.2009 09:47

Olen havainnut, että 4-asennossa momentinmuunnin lukittuu ja pysyy suht-koht hyvin lukittuna ylä- ja alamäessä. Kokonaispolttoainekulutus on havaintoni mukaan ollut 4-asennossa ollut pienempi kuin 5-asennossa, ehkä juuri tuon lukkiutumisen takia. Terv. @Alf

PURSIHEIMO TOPI 03.09.2009 01:44

Kokemukseni mukaan tasaisella ajettaessa viitosella kulutus on litran pienempi kuin nelosella. Itselläni tosin tehoa Volvossani(2,5T) on yli 200 hv ja vääntöä 320 Nm. Käytän melkein aina ajossa D-asentoa ja cruiseria. Yhdessäkään automaattivaihteisessa ei ole ollut mitään ongelmia.

VAINIO OLLI-PEKKA 03.09.2009 08:37

Vastaavia kokemuksia täälläkin, itsellä 2,5T AWD. Pääasiassa käytän vedettäessä manuaalipuolta sekä cruiseria ja kokemukseni mukaan kulutus on noin 1 - 1,5 l/100 km pienempi käytettäessä viitosvaihdetta.

KOSKINEN OLLI 03.09.2009 11:36

Periaatteessa kyllä viitosella kuluu vähemmän, moottori kuluttaa sitä enemmän bensiiniä, mitä enemmän moottori tekee kierroksia tietyn matkan aikana.

Pelkkä moottorin kierrättäminen kuluttaa mielettömästi bensaa.

Saattaapa olla niinkin että moottorin kierrättäminen kuluttaa enemmän bensaa kuin auton liikuttaminen.

Jos kuljette autollanne 100 km siten ettei sen moottori pyöri yhtään kierrosta, kulutus on 0 litraa/ 100km.

Jos käytätte autonne moottoria auton liikkumatta metriäkään sen kulutus on äärettömän suuri.

Mittauksiin pitää suhtautua suurella varauksella, koska on kovin paljon muuttujia jotka vaikuttavat asiaan. ...Mutta aika mielenkiintoisen lukeman sain ajotietokoneen hetkelliskulutusmittariin kun pitkässä alamäessä annoin auton rullata N-vaihteella ja painon kaaasupolkimella moottorin kierrokset 4000 1/min.

Lukema on niin uskomaton etten raaski sitä tähän kirjata. ; )

PALIN MATTI 03.09.2009 14:05

Pitkästä aikaa saa täällä lukea todella järkevää tekstiä tästä autojen polttoaineen kulutuksesta. Hyvä! Useinkin käyttäjien kommenteissa on aina niin paljon tunnetta ja mutu-tietoa mukana, että saattavat nämä meidän jokaisen elämään ja tekemisiin vaikuttavat fysiikan lait unohtua tyystin.

Pitääpä itsekin kokeilla tuo alamäen "rullaaminen" 4000 RPM kierroksilla.

ANTTILA MARKKU 04.09.2009 17:28

Kyllä sen pitäisi olla selvää jokaiselle joka on automaattivaihteistoa käyttänyt,että jos vaihteisto hakee koko ajan,on muutettava ajonopeutta tai lukittava se suurempi vaihde pois käytöstä.Sen sijaan mäkisellä tieosuudella suurimman vaihteen poistaminen pelkästään kun musta tuntuu on hätävarjelun liiottelua.Käytiin Norjassa kokemassa muutama semmonen pitempi nousu.Kokeilin jossain ajaa manuaalina ja järkytyin kun näyttö ilmoitti että käytössä oli 4vaihde.Enkä minä tiennyt asiasta kuin näytön välityksellä.

LILJEROOS JOUKO 09.09.2009 18:49

Meillä oli aikaisemmin Volvo 940SE (automaatti) 135hv koneella. Se kulutti vähän alle 10 l/100km maantieajossa. Kun vedin venetraileria, jonka akselipaino oli katsastuskonttorilla 820kg (kokonaispaino noin 870kg), kulutus nousi vain 1-2 l/100km. Auto vaihtui Volvo V70 170hv automaatiksi. Kulutus maantiellä noin 8,5 l/100km, mutta saman venetrailerin kanssa 13-15 l/100km. Eli ilmeisesti välitykset eivät ole oikein sopivat 80km/h ajoon. Matkailuautolla vetäessä ei traileria edes huomaa, koska ei näy edes peileissä:) (Auto 232 vene 208).

PURSIHEIMO TOPI 10.09.2009 02:02

Miksei muuten Volvossa automaatilla ajaessa mittaristosta ole suoraan luettavissa, mitä vaihdetta laatikko kulloinkin käyttää. Miksi se näyttää vain onko R tai D. Kyllä kai sen nyt näyttämättäkin tietää kumman on valinnut?

HYTTILÄ ESKO 10.09.2009 07:48

Ei ole ikinä vielä tullut eteen näyttöä missä numerot vilistää näytössä. Kaikki ovat näyttäneet D, R , 1 .2.3 P jne.

KIISKI ANTTI 10.09.2009 08:48

Audissa näkee lisäksi myös mikä vaihde on päällä, esim. am. linkin kuvassa nelonen päällä: http://z.about.com/d/cars/1/7/J/U/ag_07s6_directions.jpg

LAHTI ANTTI 10.09.2009 11:05

Mulla Volvon vaihteenvalitsijassa on P,R,N,D,4,3,L ja lisäksi käytössä W. Ei sitä tarvitse nähdä mikä pykälä siellä on käytössä, kyllä laatikko huolehtii siitä, että aina on oikea.

PURSIHEIMO TOPI 10.09.2009 12:55

Tuollaista kyllä kaipaisin volvoonkin.

PURSIHEIMO TOPI 10.09.2009 13:12

Eipä ole tullut, koska Volvoissa ei valitettavasti sellaista ole. Geartronic-vaihteissa näkyy vain P,R,N,D ja talvella W. Manuaalisena käytetty vaihde. Kierroslukumittarista ei aina pysty päättelemään päällä olevaa vaihdetta, koska momentinmuunnin luistaa. Käytössä olevan vaihteen saa selvillä heittämällä vaihdevivun manuaalin puolelle. Helpompaa olisi, jos se näkyisi suoraan näytössä. Miksi noita ylläolevia valintoja merkitään, kun sinä itse olet ne valinnut.

PURSIHEIMO TOPI 10.09.2009 13:17

Tuo oli edelliselle Antille tarkoitettu.

HYTTILÄ ESKO 10.09.2009 15:43

Ei mitään kaipuuat. Kun tökkään keppiä vasemmalle manuaaliasentoon, näyttää käytössä olevan vaihteen. Moottori, pyörii ja kulkue etenee _p

HALMEENMÄKI JUHANI 10.09.2009 21:54

Juu, mutta pikkusen puoliväliin jäänyt manukkapuolen ajattelu, eli se on sitten täysin manukka ylöspäin mutta automaatti alaspäin. Jos unohdat manukalle ja hidastat niin vaihtaa pienemmälle. Mutta kun lähdet liikkeelle niin eipäs vaihdakaan, sitten saa tökiä käsin tai tökkästä automaagipuolelle. Tähän mennessä vain Nissan Kaskaissa (lienee sama automaatti kuin Relluissa) systeemi ja näyttö tosiaan toimii. Eli jos tökkäät manukan alas esim neloselle ja vauhti hiipuu niin hakee pienempää, kun taas vauhti nousee niin vaihtaa isommalle mutta vain siihen pykälään asti jonka olet manukasta valinnut. Ja arvottu vaihde näkyy näytössä.

PURSIHEIMO TOPI 11.09.2009 01:44

Eikös se nyt yksinkertaisempi olisi kun sen näkisi suoraan näytöstä ilman tuota tökkimistä. Ensi viikolla saan uuden Volvon. Saapa nähdä vieläkö siinäkin on tuo kummallisuus. Siinä muuten tökitään oikealle.

HYTTILÄ ESKO 11.09.2009 07:59

Eihän tuota manuaalitoimintoa jouda käyttämään kuin satunnaisesti. Esim campigeilla tai muualla ajettavissa hitaissa kohteissa vaunun kanssa. Samoin jossain sikajyrkissä mäissä mikkuteillä. Tällöin kyllä pidän plussana tuota manuaalitoimintoa. Muuten ajan aina automaattipäällä. Mutta mehän kaikki tiedämme. Happamia sanoi...JH :p

HALMEENMÄKI JUHANI 11.09.2009 18:07

Niinpä, taitaa olla vaan välivaihe tämä että laitetaan "kikkaillen näkyvä näyttö". Siihen tahtiin se yleistyy nykyisin. Muuten olen sitä mieltä, että ainoa järkeväkäyttöinen manuaalipuoli on se jossa rajoitetaan kuinka ylös vaihtaa, mutta muuten toimii automaattina alas sekä ylös. Ainakin kun se ei kuitenkaan ole täysmanuaali kun vaihtaa alas. Ja täysmanuaalia taasen kaipaavat pelastusrenkaaksi manukasta juuri vaihtaneet eikä nekään kauaa.

LAAKSO MARKKU 18.09.2009 18:57

Niinhän se on että automaatista ei ole paluuta manuaaliin. VAG-konsernin DSG näyttää koko ajan automaatilla ja manuaalilla mikä vaihde on päällä. Täytyypä nyt testata miten se manuaalilla käyttäytyy kun haen vaunun Kainuusta kotiin. Vaihtaako manuaalilla ylös ja alas ja milloin. Manuaalia käytän vain silloin kun vakkarilla vedän ja tulee iso mäki eteen. DSG haluaa pitää isoa vaihdetta päällä kunnes se huomaa ettei tää riitä ja vaihtaa pienemmälle. Sitten kaasu pohjaan ja kiihdytetään ylämäessä haluttuun nopeuteen. Kun vaihtaa ajoissa pykälän pienemmälle niin homma menee sujuvasti. Kaikki ketkä eivät ole vielä testanneet DSG:n toimintaa niin suosittelen.

LAHTI ANTTI 18.09.2009 19:14

Miksi näytöstä pitäisi nähdä mikä vaihde on päällä? Volvon automaatti huolehtii siitä, että aina on oikea vaihde käytössä, ei tarvitse manuaalisesti hämmentää mitään. 5-lovisessa laatikossa kun pitää nelosen päällä vaunun kanssa, ei tarvitse muuta kuin säätää haluttu nopeus ja mennä. Yksinkertaista ja helppoa.

LAAKSO MARKKU 18.09.2009 20:07

Volvossa on muistaakseni AisinWarnerin laatikko. Jos ei ole niin sitten kommenttini ei koske Volvoa. AW:n laatikko oli mulla aiemmin Saabissa ja se oli sellainen "Ajatteleva Asavisio" joka halusi itse päättää mitä vaihdetta käytetään. Tietokone "arpoi". Ylämäessä vaihdettaessa pienemmälle se ei oikein tahtonut ymmärtää että mäki loppui ja pitäisi vaihtaa isommalle "kun olit niin pitkään halunnut käyttää pienempää vaihdetta". Sitä piti huijata mäen päällä käyttämällä keppiä hetken pienemmällä ja sitten isolle. Vanhassa Ysitonnisessa oli ZF:n laatikko ja sillä kaikki sujui kuin ajatus. Pystyit kaasupolkimella kertomaan mitä haluat. Momentinmuunnin oli lukossa aina kun vähänkin oli sellainen tilanne että voi sillä vetää. Paras laatikko (DSG:n jälkeen) mitä mulla on ollut. Siks kai Mersunkin laatikko on ZF:n pohjalta tehty.

HYTTILÄ ESKO 19.09.2009 14:50

Aisan Warnereita on monenlaisia. Varsinkin niitten älylaatikkoja. En olisi ajanut tuollaisella metriäkään ....

PURSIHEIMO TOPI 19.09.2009 22:40

Siinäpä sitten ajalet turhaan nelosella kun vitosellakin hyvin vetäisi ja paljon pienemmällä kulutuksella.

KOSKINEN OLLI 20.09.2009 20:46

Joo. Noin se on, jos katsoo yhtä asiaa, eli polttoaineenkulutusta. Mutta pidemmän päälle kokonaiskulut ovat enemmän ratkaisevia. Riippuu siitä, että miten pitkään autoaan itsellään pitää, jokainen auto kestää "virallista väärinkäyttöä" jonkin aikaa. Itse kyllä käytän autojani / vedätän pienillä kierroksilla, ja vaihteistot on tähän saakka kestänyt...mutta milloin tahansa saattaa ilmetä ettei se ollutkaan kokonaistaloudellista.

HAAPAKOSKI OSSI 20.09.2009 21:05

Ajotietokone ei tietystikkään kerro koko totuutta, mutta meidän D5 väittää vetävänsä nelosella pienemmällä kulutuksella, kuin viitosella.

KOSKINEN OLLI 20.09.2009 22:58

Joo, ei se kerro koko totuutta. Totuus on tietyllä tavalla erilainen. Veturina mulla, silloin harvoin kun nykyisin matkailuvaunua vedän, on S80 2,4 A bensa.

Olen aikoinaan tuota bensankulutusta monin tavoin yrittänyt yrittänyt selvittää, osittain siinä luulen onnistuneeni.
Pääsyy bensan kulumiseen näyttää olevan moottorin pyöriminen, jos moottori ei pyöri, ei bensaa kulu. Näyttää siltä.

Toisaalta, mitä kiihkeämmin moottori pyörii, sitä enemmän bensaa kuluu. Tämä täysin nopeudesta riippumatta.

Omissa mittauksissa on kyllä niin paljon muuttujia ettei niistä tahdo saada kovin helpolla vertailukelpoisia.

HAAPAKOSKI OSSI 21.09.2009 20:39

Muuten hyviä päätelmiä, mutta...

"mitä kiihkeämmin moottori pyörii, sitä enemmän bensaa kuluu. Tämä täysin nopeudesta riippumatta" ei pidä paikkaansa.

Ennemminkin se on jotain sellaista kuin mitä suuremman työn moottori tekee sitä enemmän polttoainetta kuluu. Pienemmällä vaihteella moottori saattaa pyöriä sellaisella kierrosnopeudella, jossa työ on sille keveämpää, joten polttoainetta kuluu vähemmän samalla matkalla. Vähän sama juttu kuin jos lapioit hiekkaa pistolapiolla tai lumilapiolla - vaikka saman hiekkamäärän siirtää vähemmillä lapiollisilla, isompi saattaa tuntua työläämmältä.

KOSKINEN OLLI 22.09.2009 08:07

Joo, Ossi on osittain oikeassa. Kaasutinmoottoristen moottorien kohdalla tuollaista voi esiintyä, mutta vain niissä.

Kyllä se vaan taitaa olla niin, että moottorin pyörittäminen vie suuren osan ajossa tarvittavasta polttoaineesta, itseasiassa on niin että matkanteon vaikutus jää monissa tilanteissa pienemmälle osuudelle kuin moottorin pyörittäminen...

Moottorin pyörittämisen vaatimasta energiasta voi itsekukin hankkia empiiristä tietoa työntämällä käsivaihteista autoaan tasaisella alustalla:

1.työnnä ensin vapaa-vahteen ollessa kytkettynä 2.työnnä suurimman vaihteen ollessa kytkettynä 3.työnnä toiseksi suurimman vaihteen ollessa kytkettynä 4.työnnä pienimmän vaihteen ollessa kytkettynä.

HAAPAKOSKI OSSI 22.09.2009 20:21

Minusta taas tuntuu että tuo sun ajatus sopii vain vanhaan kaasutinkoneeseen - mun kokemukset on mm. Volvon D5-koneesta, jossa teho ei lopu kesken millään vaihteella. Konetta ruokitaan sen mukaan minkälaista voimaa siitä halutaa ja voiman tuotto on epätaloudellisempaa liian nopealla välityksellä, kun kone ei ole niin optimaalisella kierrosalueella kuin pienemmällä vaihteella - "soppaa" pitää annostella reilummin.

Iso vaihde ei pelkästään murra laatikon hampaita, vaan on myös epätaloudellinen - ainakin meidän yhdistelmässä.

Tuo työntämisvertaus ei taas liity asiaan mitenkään.

HYTTILÄ ESKO 22.09.2009 21:06

Taas minulla kun ajan sopivalla kierrosluvulla vaunu perässä (n 1900-2000rpm). Vie vähemmän löpöä kuin kiljuttamalla sitä pienemmällä vaihteella. Veturina myös D5 Volvo, kutitettuna.

KOSKINEN OLLI 22.09.2009 21:30

Moottorin pyörittäminen vaatii hyvin paljon tehoa. Se vaatii sitä enemmän tehoa, mitä nopeammin moottoria pyöritetään.

Käydessään moottori tuottaa tuon tehon itse, polttamalla polttoainetta. Vain pieni osa polttoaineen energiasta saadaan ulos kampiakselilta.

Vuoristoteitä ajettaessa moottorin pyörittämisen vaatimaa tehoa käytetään hyväksi moottorijarrutuksena. Periaatehan lienee että samalla vaihteella rinnettä alas, millä mentiin ylös.

Jos moottorin pyörittäminen ei vaatisi huomattavaa tehoa, ei moottorijarrutusta voitaisi käyttää.

Moottorijarrutus taas on käytännössä sama asia kuin auton työntäminen vaihteen ollessa kytkettynä.

LAHTI ANTTI 22.09.2009 21:47

Ei liiku mihinkään, paitsi jos vaihteenvalitsin on N-asennossa. Automaatista ja sen soveltuvuudestahan oli alkujaan kyse.

HYTTILÄ ESKO 23.09.2009 08:54

Eikä automaatti hirveästi jarruta alamäessä. Automaatistahan oli alussa kysymys. Ihan kuin veli Andrei maintsi jo aiemmin. ps silti autoni vie vähemmän kun ajan vähän kovempaa :p kummallista avikka kuinka venkoilet moottorin pyörimisellä. Vasta noin 200.000km ollut vaunu perässä.

KOSKINEN OLLI 23.09.2009 11:33

Minä vastasin sellaiseen mielipiteeseen jossa otsikko on: "Nelonen on meillä taloudellisempi".

Automaatti jarruttaa moottorijarrutuksella, jos on käytössä pienimmät vaihteet, tai asettaa valitsimesta pienempiä vaihteita käyttöön ajon aikana.

Saattaapa jarruttaa hyvinkin voimakkaasti.

Jos tuon tekee liukkaalla kelillä saattaa etupyörät lähteä luistoon ja suistaa tieltä.

LAHTI ANTTI 23.09.2009 14:35

Ihan samaa tekee manuaalilaatikolla, jos laittaa pienen vaihteen päälle talvella moottorijarrutuksen yhteydessä.

Eihän kukaan järkevä sellaista tee, tuskin sinäkään, luulisin.

KOSKINEN OLLI 23.09.2009 17:28

Manuaalivaihteisella, jos huomaa valinneensa ajon aikana liian pienen vaihteen ja vetopyörät lähtee liukkaalla liukuun moottorijarrutuksen vuoksi, voi painaa kytkimen pohjaan alle sekunnissa, ja saavuttaa ohjattavuuden takaisin.

Automaattivaihteisella vastaavanlaisen virheellisen valinnan korjaaminen ei käy ollenkaan niin nopeasti.

LAHTI ANTTI 23.09.2009 17:41

Mutta tomaatilla ei tarvitse koskea vaihteenvalitsimeen, se hoitaa itse sopivan pykälän päälle ajossa.

Ei tarvitse hämmentää!!!!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.