Vero kaikille matkailuautoille uusien sijaan
Ari Kuusisto
13.08.2024 12:55
Näin siinä veroasiassa sitten kävi kun valitetaan uusien verosta niin kaikki 70 000 maksaa.
Oliko hyvä vai huono?
https://www.is.fi/autot/art-2000010626937.htm
Lauri Niittynen
13.08.2024 13:05
Järjestöjen johdossa on henkilöitä, jotka vaihtavat usein uuteen, joten selväähän tuo oli.
Kun hyvän on löytänyt, ei sitä viitsi pois vaihtaa, mutta jatkossa täytynee olla tarkempi ajopäivien kanssa. Tuskin korotettuakaan veroa veloitetaan seisontapäiviltä. Hallitus aikoo lyödä kotimaisen kulutuksen ihan tukkoon, vain ministereillä ja heidän kavereillaan kulut tippuvat.
Seppo Suomi
13.08.2024 17:36
Ari Kuusisto
13.08.2024 18:43
Kannattaa mennä Ilta-Sanomien Autot osioon suoraa kyllä se juttu siellä pitäis olla.En tiedä syytä miksi ei linkki toimi.
Eero Bruun
13.08.2024 20:19
Kaikilta otetaan näissä talkoissa. Ei ne korotukset varmaankaan aivan mahdottomia ole?
Toivo Koistinen
13.08.2024 21:09
Itse olen kannataanut sitä, että matkailuautot autoveron piiriin, koska ne enimmäksen ovat harrastekäytössä, kuntaas henkilöautot enimmäkseen toimivat tarpeellisina likkumista varten ihmisille tässä maassa.
Meilläkään ei oikeen onnistu muuten, kun lähimpään ruokakauppaan on yli 30 km, ja kaupunkiin lähes 100km.
Entä sitten oikea lappi.
Tp
Ari Kuusisto
13.08.2024 21:28
Oletko koskaan miettinyt sitä kun ajoneuvoverotus matkailuautossa kohdistuisi kaikkiin varustuksiin ,sängyn patjoihin, vessapyttyyn, saippuatelineeseen hellaan jääkaappiin ym.
Sitten kun herra Koistinen ostais sen Poksin , no perskutarallaa eihän siinä koukun päässä ole kannettavana kun alvia,mitä helkuttia sekö sitten on eri juttu,nyt en oikein ymmärrä.
Henkilöautoilukin voi olla harrastamista,niin sanottua pillurallia tai muuta turhanajoo kun suoraa sanotaan, käydään turhaa eläinpuistossa ,maatalousnäyttelyssä ja bingossa.
Kuten olen sanonut hyväksyisin matkailuautoon autoveron kun se kohdistuisi alustaan, miten sitten erittely tapahtuisi ,sitä minä en tiedä.
Kari M Niemelä
13.08.2024 22:47
Jospa sitten korotettaisiin kesämökkien kiinteistövero kuten matkailuautoissa niin mölyhän siitä tulisi, meille matkailuauto on "kesämökki" kun emme koko mökkiä tarvitse vaan menemme minne nenä viisaa . Isot purje/ muut veneet, missäs nöiden käyttöverotus ?
Kauko Keränen
14.08.2024 09:17
Ja polkupyörille "sokerivero", onhan se vissyssäkin jossa ei ole sokeria.
Toivo Koistinen
14.08.2024 13:08
Tämäkin on keltä kysytään. henkilöutoilijat kannattavat matkailuautoille autoveroa, koska ne ovat henkilöautoja, ja matkailuautoilijat vastustavat sitä.
Tp
Politiikka sitten päättää mitä tekee.
muokattu: 14.8.2024 13:09
Hannu Virtanen
28.08.2024 12:40
https://www.talouselama.fi/uutiset/uusi-liikenteen-kulu-iskee-moniin-suomalaiskoteihin-lisalasku-jopa-yli-300-euroa/2f4d2729-d353-4839-af26-9747dfd87b89
Kari Rapude
28.08.2024 14:28
Mikäli SFC:n ehdotus menee sellaisena läpi kuin lausunnossa, eroan SFC:stä välittömästi, sinänsä sääli koska 55312 on jo melko kauan ollut jäsenenä. Meillä on retkeilyauto käytössä ympäri vuoden, käytämme runsaasti ympäristökuntien palveluita niin kesällä kuin talvella. SFC-paikoilla majailevathan voivat laittaa vaikka autonsa seisontaan suurimmaksi osaksi vuotta joten heitä ei paljon heilauta kunhan ne joilla on varaa muutenkin, saavat uuden auton.
Hannu Virtanen
28.08.2024 15:25
Jos se menee läpi ehdotettuna, niin 3500kg autosta maksamme veroa 3.65 e päivä,
viikossa 25.55 e
Kun liikennekäytöstä poiston hinta on 6e, niin jo viikon seisottaminen kannattaa, tuon päälle tulee vielä
säästö vakuutusmaksusta.
Tämä on nyt vain laskelma sille joka jaksaa kikkailla.
Petteri Haverinen
28.08.2024 15:29
On kai kaikille selvää, että on paljon helpompi kerätä 10 miljoona euroa kaikilta rekisterissä olevilta matkailuautoilta ( lie n 60 000) kuin vuosittain uutena myytäviltä (n 1500 kpl).
Lisäksi jos olisi päädytty keräämään vero vain uusilta 2025- rekisteröidyiltä, niin olisi ollut varsin järkevää ostaa max vuoden 2024 matkailuauto vaikkapa Saksasta ja tuoda se Suomeen.
SFC-järjestöhän ajaa virallisten matkailutuojien sekä jäsenistönsä etuja . (suurin osa taitaa noista yhdistyksen jäsenistä olla matkailuvaunu porukkaa ja heille ei yllättäen haluttu mitään käyttömaksu...)
Petteri Haverinen
28.08.2024 15:32
Eero BruunKaikilta otetaan näissä talkoissa. Ei ne korotukset varmaankaan aivan mahdottomia ole?
reilu 500 euroa tuntuu kyllä äkkiseltään aikas paljolta.
Unohdetaan, että kun ostat uuden matkailuauton, niin valtio saa alvia 20 000- 30 000 euroa.
Ari Kuusisto
28.08.2024 16:38
Liikennekäytöstäpoisto tulee varmasti vielä suositummaksi.Ihan varmasti minä jaksan kikkailla.
Pelko on siitä että saattavat keksiä poistoon jotain ikäviä sääntöjä.
Jos kaikki pitää verossa koko vuoden keräävät veromuutoksella 17miljoonaa ,laskennallisesti keskimääräiset poistot huomioiden 11miljoonaa.
3 miljoonaa laskevat perusverotuoton tippuvan poistokikkailun lisääntyessä.
Pitää messuilla törmätessä antaa palautetta lobbaajille.
https://vm.fi/-/matkailuautojen-ajoneuvoveron-muutokset-lausuntokierrokselle
Vesa Kaartti
28.08.2024 18:04
Heittäkää mua kivillä jos haluatte, mutta mun mielestä on järkevää että uusien autojen ostajaa ei rangaista. Se tulisi näkymään vaihtoautotarjonnassa nopeasti ja käytettyjen tuonti ulkomailta lisääntyisi
entisestään=hei hei kotimaiset alan liikkeet. Me on poistettu jo nyt aina vankkuri liikennekäytöstä jos se seisoo pihassa yli 2 vrk. Tämä käytäntö tulee varmuudella lisääntymään. Ainoa todellinen häviäjä on se jolla vankkuri on talouden ainoa auto. Ymmärrän heidän harmistuksensa oikein hyvin ja arvelen että kaikenlaiset nopeasti muunnettavat paku-retkipaku -konversiot tulee lisääntymään. Mun mielestä tää oli vähän semmoinen torjuntavoitto. Ei täydellinen tosiaankaan mutta valintana kahdesta huonosta se vähemmän huono…
Eero Bruun
28.08.2024 18:23
Petteri Haverinenreilu 500 euroa tuntuu kyllä äkkiseltään aikas paljolta.
Unohdetaan, että kun ostat uuden matkailuauton, niin valtio saa alvia 20 000- 30 000 euroa.
Linkki oli huono. En nähnyt silloin miten iso tuo korotus on. Onhan se aivan älytön. Toivotaan ettei mene läpi.
Kävin Trafin sivulla ja poistin liikenteestä. Tuskin unohdan palauttaa jos lähden ajelemaan. Töpseli on seinässä kiinni. On hyvä muistuttaja.
muokattu: 28.8.2024 18:45
Petteri Haverinen
28.08.2024 18:50
Vesa KaarttiHeittäkää mua kivillä jos haluatte, mutta mun mielestä on järkevää että uusien autojen ostajaa ei rangaista. Se tulisi näkymään vaihtoautotarjonnassa nopeasti ja käytettyjen tuonti ulkomailta lisääntyisi
entisestään=hei hei kotimaiset alan liikkeet. Me on poistettu jo nyt aina vankkuri liikennekäytöstä jos se seisoo pihassa yli 2 vrk. Tämä käytäntö tulee varmuudella lisääntymään. Ainoa todellinen häviäjä on se jolla vankkuri on talouden ainoa auto. Ymmärrän heidän harmistuksensa oikein hyvin ja arvelen että kaikenlaiset nopeasti muunnettavat paku-retkipaku -konversiot tulee lisääntymään. Mun mielestä tää oli vähän semmoinen torjuntavoitto. Ei täydellinen tosiaankaan mutta valintana kahdesta huonosta se vähemmän huono…
Olet toki oikeassa.
Minusta pitäisi myös ottaa ympärilstöä huomioon tässä käyttömaksujen muutoksessa, niin että Euro6-päästöluokan matkavehkeissä olisi piemempi maksu, kuin enemmän saastuttavissa…
Timo Haapanen
28.08.2024 20:01
Onko se jotain kikkailua jos viittii kayttää minuutin tietsikan äärellä kotiin tultuaan. Ennen kannattava väli oli lähemmäs kaksi viikkoa. Nyt riittää viikko.
Käytän auton mittariston edessä pahvilappua jossa lukee ''trafi''.
Vakuutukset on liki tonnin vuodessa. Sekin putoaa suurimmaksi osaksi pois.
muokattu: 28.8.2024 20:02
Eero Bruun
28.08.2024 20:30
Monta kertaa pyytää pankkitunnuksia ja puhelin piippailee. En tykkää niitä näpytellä. 6 euroa maksoi. Nyt ei tarvitse maksaa maksaa kun auto seisoo pihassa. Jääkaappi on päällä. Telkkaria kävin äskenkin katsomassa. Kuuluu kesään.
Kari Rautiainen
28.08.2024 20:51
Hannu VirtanenJos se menee läpi ehdotettuna, niin 3500kg autosta maksamme veroa 3.65 e päivä,
viikossa 25.55 e
Kun liikennekäytöstä poiston hinta on 6e, niin jo viikon seisottaminen kannattaa, tuon päälle tulee vielä
säästö vakuutusmaksusta.
Tämä on nyt vain laskelma sille joka jaksaa kikkailla.
Tässä on kyse käyttövoimaverosta joka nyt on 115€ tommoselle 3500kg autolle. Ehdotus nostaa sitä 611% eli summaan 702€ vuodessa.
Mä reissaan autollani semmosen 9kk vuodessa, vähä reilu. Mutta jäähän siihen reilu 2kk kun voi poistaa liikennekäytöstä.
Mutta esitys on lausuntokierroksella, eikä tule tollasenaan menemään läpi.
https://valtioneuvosto.fi/-/10623/matkailuautojen-ajoneuvoveron-muutokset-lausuntokierrokselle?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1k5hD3aJ1mMdcGYAT3Q4hEUCwT_W_a-GjI6RPCcSQ_ZnKyv74qxBKKzt4_aem_QFk_GEz4P5Hc37xddOkNew
Petteri Haverinen
28.08.2024 20:52
Eero BruunMonta kertaa pyytää pankkitunnuksia ja puhelin piippailee. En tykkää niitä näpytellä. 6 euroa maksoi. Nyt ei tarvitse maksaa maksaa kun auto seisoo pihassa. Jääkaappi on päällä. Telkkaria kävin äskenkin katsomassa. Kuuluu kesään.
Hommaa itselle mobiilivarmenne, niin ei tarvitse pankkitunnuksia naputella...
Ei ole vielä tullut viiteen harrastusvuoteen kertaan otettua matkailuautoa pois käytöstä, kun ei tiedä koska mennään taas reissuun... toki henkilöauton olen laittanut ei käytöstä reissujen ajaksi ja keltainen muistilappu mittaristoon...
Ari Kuusisto
28.08.2024 21:05
Matkis menee liikennekäyttöön samalla hetkellä kun retkelle mieli tekee, ei sitä tarvitse paljon ennakoida.
Kyllä sitä mieltä olen edelleen että kohtuutonta on verrata matkailuautoa henkilöautoon veroasiassa.
Eero Bruun
28.08.2024 21:17
Petteri HaverinenHommaa itselle mobiilivarmenne, niin ei tarvitse pankkitunnuksia naputella...
Ei ole vielä tullut viiteen harrastusvuoteen kertaan otettua matkailuautoa pois käytöstä, kun ei tiedä koska mennään taas reissuun... toki henkilöauton olen laittanut ei käytöstä reissujen ajaksi ja keltainen muistilappu mittaristoon...
Pitää hommata, kiitos.
Kari Rautiainen
28.08.2024 21:37
Ari KuusistoMatkis menee liikennekäyttöön samalla hetkellä kun retkelle mieli tekee, ei sitä tarvitse paljon ennakoida.
Kyllä sitä mieltä olen edelleen että kohtuutonta on verrata matkailuautoa henkilöautoon veroasiassa.
Ai jaa. Mä reissaan autolla 8-10kk, ja lopun aikaa se on kuin henkilöauto päivittäisessä käytössä.
Virve Pitkäranta
28.08.2024 22:19
Noi uudistukset ei ilmeisesti kuitenkaan koske retkeilyautoja kun ne ei verovapaudesta ole nauttinut tähänkään asti?
JP
Ari Kuusisto
29.08.2024 12:45
Rautiaiselle tuli väärinymmärrys.Edelleen olen kannalla että on kohtuutonta että matkailuautoa verotetaan rankasti massan mukaan.Kokonaispainossa on henkilöautoon verrattuna kaikenlaiset asumiseen tarvittavat varusteet ja materiat.Kaasupullot, vedet,pystyt ym.ym.
Kun sitten heität henkilöauton,tai k-a:n perään vaunun,samat heebelit lisäävät päästöjä ja veroa kannetaan vaunusta vain alvin muodossa.Tämä perusteluna sille ettei pitäisi vertailla.
Ville Säynäjäkangas
29.08.2024 16:06
Virve PitkärantaNoi uudistukset ei ilmeisesti kuitenkaan koske retkeilyautoja kun ne ei verovapaudesta ole nauttinut tähänkään asti?
JP
Mistä tämmöinen totuus on peräisin?
Ari Kuusisto
29.08.2024 17:08
Ainakin mun retkeilyauto=peltikuoriainen=louskuovi, on nauttinut verovapaudesta syntymästään 2002 asti.
Kattoon on laitettu lasikuitupulkka väärinpäin täyttämään verovapauden kriteerit.
Siinäkin käyttövoimavero nousee noin n.100 eurosta 600:n euroon,nykyhallituksen sekä SFC:n ja kauppiaiden lobbauksesta.Sitten verot yhteensä 1050€
Jotenkin tuntuu melko kohtuuttomalta 22 vuotta vanhan auton ylläpidosta.Kokonaismassa siis 2950.
Matkailuauton 3500kg kulut sitten:
Uudessa verolapussa oli perusvero tämä vuosi 1,732€/päivä ,1.590 euroon päivä 2025 verovuoden alusta eli
580 vuodessa.
Käyttövoima nousee siis 115€:sta 703 euroon, eli yhteensä nousee 1283 euroon, jos heidän kuningasajatus menee läpi.
Eli samat kun Rautiaisen ja niin monen muun, koska me lähetään sinne Mannerheimintielle Cramerien kans.
Lomaakin vähän olis.
Miten muuten yli 3500 kiloiset onko havaintoja.Pitääkö Morelo ostaa.
Kari Rautiainen
29.08.2024 17:57
Ari KuusistoRautiaiselle tuli väärinymmärrys.Edelleen olen kannalla että on kohtuutonta että matkailuautoa verotetaan rankasti massan mukaan.Kokonaispainossa on henkilöautoon verrattuna kaikenlaiset asumiseen tarvittavat varusteet ja materiat.Kaasupullot, vedet,pystyt ym.ym.
Kun sitten heität henkilöauton,tai k-a:n perään vaunun,samat heebelit lisäävät päästöjä ja veroa kannetaan vaunusta vain alvin muodossa.Tämä perusteluna sille ettei pitäisi vertailla.
Kyllä mä tuon ymmärsin. Esitin vaan miksi toimittajan plantut kuvittelee että nousua 300, eli miksi näitä pitäisi hankkia seisotettavaksi liikennekäytöstä poistettuna.
Timo Haapanen
29.08.2024 20:11
Joo, se liikenteestä poisto lasketaan automaatisesti kaikkien hyväksi. Jospa poistaisi koko vuodeksi ei vero nousisi lainkaan, sehän laskisi. Tätä toimittaja ei ole huomannut.
Virve Pitkäranta
29.08.2024 22:02
Ville SäynäjäkangasMistä tämmöinen totuus on peräisin?
En muista, mutta jostain on jääny se käsitys, että retkiauto ei tilavuutensa takia täytä matkailuauton kriteereitä ja verotetaan pakettiautona.
JP
Timo Haapanen
30.08.2024 07:43
Verotetaan henkilöautona kaikissa eri veroissa. Pakujen muutostöiden vaikutus verotukseen on jossain vaiheessa lieventynyt. Takavuosina ei saanut edes kiinteää sänkyä olla.
Ville Säynäjäkangas
30.08.2024 08:11
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
keittomahdollisuus;
säilytystiloja.
Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.
Jos nuo varusteet, mitat ja massat täyttyvät, kyseessä on autoverovapaa matkailuauto.
Jos nuo mitat ja massat eivät täyty, mutta varusteet löytyvät, kyseessä on täyden autoveron matkailuauto.
Jos autossa on sänky tai sohva, mutta muut varusteet ovat puutteelliset, kyseessä on täyden autoveron henkilöauto mitoista ja massoista riippumatta.
Mutta pakettiautona retkeilyautoa ei voi missään tapauksessa verottaa.
muokattu: 30.8.2024 08:21
Ari Kuusisto
30.08.2024 08:46
Eikös uudemmissa pidä korkeussääntö täyttyä poikittain ,meikäläisen vanhan säännön pulkka pitkittäin ei enää menisi läpi???
Timo Haapanen
30.08.2024 08:48
Harmaalla alueella on moni pakurakentaja. Tässä videossa on kohtalaisen hyvin selvitetty asiaa.
https://www.youtube.com/watch?v=4hjfGlAUq5g&t=12s
Ville Säynäjäkangas
30.08.2024 09:50
Ari KuusistoEikös uudemmissa pidä korkeussääntö täyttyä poikittain ,meikäläisen vanhan säännön pulkka pitkittäin ei enää menisi läpi???
Just nuin pitkittäin se pitää olla nykyisinkin. Lue tuo edellisen viestini traficomin teksti.
Välillä pelkästään veronkiertoon tehdyissä ”retkeilyautoissa” korkeus meni läpi poikittain, mutta sitten lisättiin -pitkittäin- teksti pykäliin.
Toivo Koistinen
30.08.2024 10:34
Eikö se sisäkorkeus aiemmin ollu 1,90m, mutta laskettiin 1, 85m, että kuten meillä oli se kattolasikorotus, niin uudessa opelissa ei tarvi sitä kattolasikorotusta.
En sitten miten ducatossa
Esa Hyvönen
30.08.2024 16:31
Käyttövoimaveron korotus +500%. Vero on nyt 114,98€, siihen +500%=575€=yht.698,90€ johon lisätään perusvero 632,18€=vuotuinen maksu yhteensä 1322,05€.Olisin hyväksynyt uusien autojen veronkorotuksen (kenenkään ei ole pakko ostaa uutta autoa),mutta minä joka vielä käytän matkailuautoa ainoana autona ympäri vuoden (en voi talviseisottaa) joudun myymään autoni pois ja lopettaan koko harrastuksen ja VARMASTI myös EROAN sfc:stä jos ja kun tämä korotus toteutuu. PS onhan se kiva kun pyhään lehmään veneisiin ei ikinä laiteta mitään veroja vaikka kuinka olisi valtio rahapulassa.
Kari Rautiainen
30.08.2024 20:02
Esa HyvönenKäyttövoimaveron korotus +500%. Vero on nyt 114,98€, siihen +500%=575€=yht.698,90€ johon lisätään perusvero 632,18€=vuotuinen maksu yhteensä 1322,05€.Olisin hyväksynyt uusien autojen veronkorotuksen (kenenkään ei ole pakko ostaa uutta autoa),mutta minä joka vielä käytän matkailuautoa ainoana autona ympäri vuoden (en voi talviseisottaa) joudun myymään autoni pois ja lopettaan koko harrastuksen ja VARMASTI myös EROAN sfc:stä jos ja kun tämä korotus toteutuu. PS onhan se kiva kun pyhään lehmään veneisiin ei ikinä laiteta mitään veroja vaikka kuinka olisi valtio rahapulassa.
Näinhän ei ole. Korotus on 611%.
Heikki Ikonen
31.08.2024 06:25
Meillä kaikilla on rahaa X määrä. Vain kun kauppa käy / ihmiset työllistyy ja raha kiertää se pitää Oy Suomi Ab n jaloillaan.
Kellä on kohtuulinen X ei lie ongelmaa.
Entä ko on pienempi x ??
Tonni toista kuukauvessa tulo puolella, (eikä kukaa kajehi esim v 2025 alusta tulevaa eläkkeen korotusta, tulisko kymppi lisää, miksiköhän ei?) no sitä reilua 1000 ko jakaa pakollisten asumis, ruoka, päivittäisten liikumis kustannusten jäläkiin niin vieläkin enemmän puska kutsuu - aivan pakosta. En käytä palveluja, en vaiha uutta autoa, = lue "en siis maksa ALV ia". Ei kukaa voi kuluttaa enempää kuin mitä kuukauvessa tulee, (paitsi edellinen hallitus).
Trafin laskuttama vero raha menee kokonaisuudessaan suoraan valtion kassaan ja työllistävä vipu vaikutus - sitä ei muodostu!
Ny viisaat ekonomistit laskutikku käteen. Kumpi malli vanaha vai uus pyörittää Oy Suomi Ab tä paremmin?
Tien päällä liikkuva auto vai liiterin taakse parkkeerattu liikenne käytöstä poistettu auto? 🤔 H
Tarkennus: puna vihreää aivopierua lainaten. "EI valtion tarvitse maksaa lainoja takaisin koskaan, ei velan otto haittaa" tais unohtua että kuiten korot pitää maksaa, velan lyhennysten lisäksi, oli korko sitten 0.5% tai 5% erona muutama miljaardi/v tämä lasku kaatui nyky hallituksen, eli meidän ja lastemme maksettavaksi. Niilläkin miljaardeilla mitkä silloin kärrättiin ulkomaille, pois Suomalaisilta, maksais monen auton autoverot tai sote soppaa hamaan tappiin, eikä tarvihtisi veroja nyky hallituksen korottaa. SITÄ SAA MITÄ TILAA, oli lasit minkä väriset hyvään!
muokattu: 31.8.2024 10:41
Seppo Yliniemi
31.08.2024 07:38
"Paitsi edellinen hallitus"
Niin paljonko nykyinen hallitus ottaa velkaa???
Ota välillä oikeat silmälasit käyttöön,eikä aina nuita sinisiä värilasia.🥶
Toivo Koistinen
31.08.2024 07:57
Niimpä. Nouseko elake 1,6 rosenttia. Paljonko se tekee alle 1000 ööriä ansaitsevalle, ja sitten 14 000 ööriä ansaitsevallekkaan.
Näinsitä mennään politiikantahtia herra Hurmalainen.
Tp
Esa Hyvönen
31.08.2024 10:47
Eli 114,98€+611%=817,50€+perusvero 632,18€=yhteensä vuotuinen maksu 1449,68€ !!! Jo on P:kele S:tana
Mutta eiks o kiva kun rikkaiden veneisiin ja miljoonajahteihin EI IKINÄ kukaan laita mitään veroa.!!
muokattu: 31.8.2024 10:55
Heikki Ikonen
31.08.2024 11:06
On mulla oikiat lasit ollu pienen iän.
Olihan minulla yritys n. 15v parhaassa AAA luokassa. Ihan ite lopetin sen viime talavena, heitin maksamasta veroja siltä kohin 🤭. Luulelen osaavani talouven lain alaisuuvet.
Eläkettäni EN MOITI.
Elän ite ja toivon muidenkin elävän.
"SUU SÄKKIÄ MYÖTEN" 😋 H
Ville Säynäjäkangas
31.08.2024 11:33
Ari KuusistoRautiaiselle tuli väärinymmärrys.Edelleen olen kannalla että on kohtuutonta että matkailuautoa verotetaan rankasti massan mukaan.Kokonaispainossa on henkilöautoon verrattuna kaikenlaiset asumiseen tarvittavat varusteet ja materiat.Kaasupullot, vedet,pystyt ym.ym.
Kun sitten heität henkilöauton,tai k-a:n perään vaunun,samat heebelit lisäävät päästöjä ja veroa kannetaan vaunusta vain alvin muodossa.Tämä perusteluna sille ettei pitäisi vertailla.
Tuli mieleen ajatus, että tässä oletetaan vedettävän Golffilla pikkuvaunua, mutta jos otetaan reilu vertailu, jossa henkilöautoksi rekisteröityä 4 istumapaikan jatko-ohjaamo Ducatolla vedetään keskikokoista vaunua, niin kyllä vaunun vetäjä maksaa enemmän veroja kuin matkailuautoilija. Myös käyttövoimaverouudistuksen jälkeen.
3500kg henkilöauto Ducatosta maksetaan täysi autovero + alv, täysi dieselvero ja vaunun alv.
Matkailuauton varusteet eivät lisää kokonaispainoa, vaan omapainoa mikä ei vaikuta verotukseen.
En siis kannata matkailuauton verotuksen lisäämistä, vaan tein vain rehellisen vertailun.
Petteri Haverinen
31.08.2024 12:40
Ville SäynäjäkangasTuli mieleen ajatus, että tässä oletetaan vedettävän Golffilla pikkuvaunua, mutta jos otetaan reilu vertailu, jossa henkilöautoksi rekisteröityä 4 istumapaikan jatko-ohjaamo Ducatolla vedetään keskikokoista vaunua, niin kyllä vaunun vetäjä maksaa enemmän veroja kuin matkailuautoilija. Myös käyttövoimaverouudistuksen jälkeen.
3500kg henkilöauto Ducatosta maksetaan täysi autovero + alv, täysi dieselvero ja vaunun alv.
Matkailuauton varusteet eivät lisää kokonaispainoa, vaan omapainoa mikä ei vaikuta verotukseen.
En siis kannata matkailuauton verotuksen lisäämistä, vaan tein vain rehellisen vertailun.
Varsin harvassa on Suomessa jatko-ohjaamo Ducatolla vaunut vetäjät…
Bussiversiolla monilapsiset perheet nauttii lisäksi muista eduista….
Toivo Koistinen
31.08.2024 13:00
Esa Hyvönen kysyi. Miksi raharikkaiden luxus huvijahteihin laiteta mitään veroa.
Vastaus, Raha ratkaisee, kuten aikanaan lauleli Antti Hamamrberikin ( Irvin Goodman ). iso raha antaa isoimmat vaalituet, eikä se tee sitä joviaaalin luonteensa takia, vaan sanoo.. Muista minua kun teet päätöksiä.
Muistelen että viime eduskuntavaaleisa mentiin läpi keskimäärin 50 000 öörin vaalibutjetilla.
Joskus ihmettelen. Kunnat tekee tappiota, aluehallinnot tekee tappiota, Suomen valtio tekee tappiota. Valtiot teke tappiota, kuten Ameriikka, jonka velkasetelipino yltäisi kuuhun.
Kuka on se Roope ankka, jolla on kaikki raha, ja mitä hän sillä tekee... Miljardööri katseli eteisessä postiluukusta tullutta postiaan, ja puoliso kysyi keitiöstä millaista postia tuli.
Näkyi olevan lotossa täysosuma, mutta ei mitään tärkeää tullut.
Tp
Teuvo Törhönen
02.09.2024 20:55
En hyväksy vanhojen matkailuautojen veronkorotuksia ja vastustan sitä niin kauan kun matkailuauton omistan. Valtion kirstussa tämän korotuksen tuotto on minimaalinen. Jos korotuksia tehdään niin ne tulee kohdistaa esimm uusiin matkailuautoihin jotka maksavat yli 100000€. Jos jollakin on vara ostaa luksusta niin on myös vara maksaa veroja. Matkailuautoverosumman voi myös periä sähköautoista, lentoliikenteestä, laivamatkailusta joiden henkilömäärät on aivan eri luokkaa kuin matkailuauton käyttäjät. Jonkinlainen vastalause ja joukkoajelu olis varmaan paikallaan. Kaikkea ei tarvitse hyväksyä mukisematta.
Seppo Suomi
02.09.2024 23:38
Sehän tässä on outoa jos on varaa ostaa yli sadantonnin auto niin ei tarvitse paljoa verojakaan maksaa. Vaatii vain pieniä "järjestelyjä"
Eläkeläisen ei paljoa tarvitse järjestellä pieniä tuloja. Kaikki menee. Säästyyhän "järjestelyn"vaiva.