- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Puoli-integroidun vaihtaminen alkoviautoon
Puoli-integroidun vaihtaminen alkoviautoon
Lapsenlapset tarvitsevat autossa oman tilansa. Kuinka paljon alkovin tuulenvastus vaiuttaa dieselin kulutukseen?
Olettaisin pari litraa jos tyydyt säädylliseen alle 90 km/h nopeuteen.
Alkoviauto on hyvä ratkaisu. Kannattaa katsoa sellaista joissa on kääntyvät etupenkit, silloin tilankayttö on tehokasta. Alkovi antaa avaruuden tuntua autoon ja auto on käyttökelpoinen myös silloin kun siellä makoillaan. Laskettavat vuoteet halvaannuttavat auton sisätilat heti kun peti lasketaan käyttöön.
@timppa
Alkoviauto on hyvä ratkaisu. Kannattaa katsoa sellaista joissa on kääntyvät etupenkit, silloin tilankayttö on tehokasta. Alkovi antaa avaruuden tuntua autoon ja auto on käyttökelpoinen myös silloin kun siellä makoillaan. Laskettavat vuoteet halvaannuttavat auton sisätilat heti kun peti lasketaan käyttöön.
@timppa
Meillä oli ammoin sellainen josta sai ohjaamon katosta irroitettua ison palan pois ilman työkaluja.
Mikäli ei ollut makuukäyttöä sillä reissulla alkovissa niin sinne sai kevyttä matkatavaraa kivasti vaikka pala olikin poissa.
Ohjaamo oli mukavan ilmava kunhan vaan muisti kiinittää yläpuoliset tavarat (petivaatteet) niin etteivät putoa niskaan.
Lapsenlapset tarvitsevat autossa oman tilansa. Kuinka paljon alkovin tuulenvastus vaiuttaa dieselin kulutukseen?
Edellisellä eli alkoviautolla ajoin 17 vuotta ja nykyisellä puoli-integroidulla olen ajelllut 15 vuotta, enkä ole havainnut eroa kulutuksessa.
Oikean jalan asento vaikuttaa enemmän, kuin alkovi, on minun kokemus.
2.5 TD Ducaton suurin kulutus oli 14 L/100km Ruotsissa jonka läpi ajettiin vastatuuleen täydellä kuormalla koko ajan lätkä lattiassa.
Pienin kulutus oli sillä hiukan alle 7 L/100 km Norjassa jossa ajeltiin mutkateitä liki kävelyvauhtia.
Nykyisen 2,3 JTD: kulutus on ollut 9,5 - 12 L/100 km riippuen vauhdista
Olettaisin pari litraa jos tyydyt säädylliseen alle 90 km/h nopeuteen.
Samaa mieltä Sepon kanssa, sellaiset 2litraa/100km tulee lisää. Kulutukseen vaikuttaa paljon myös auton kokonaispaino (lasten paino myös ;) ), eli turhaa rihkamaa ei mukana kannata kuljettaa. Uudemissa autoissa ilmanvastukseen on kiinnitetty huomiota, siksi nuo laskettavan vuodemallin "mökit" ovat suositumpia kuin iso-otsaiset. Kuten joku tuolla jo mainitsi, laskettava vuode halvaannuttaa tilankäytön ja "otsa" toimi meilläkin hyvänä lisävarastona.
Jos on tarvetta useammalle kuin kahdelle nukkumapaikalle niin alkovi on kaikkein käytännöllisin vaihtoehto. Toki sen kauneus on katsojan silmässä.
En panisi paljonkaan painoa sen mahdolliselle, todenäköiselle pienelle lisäkulutukselle. Nopeus, tuuli ja paino ovat suurimmat kulutukseen vaikuttavat tekijät.
Meillä oli 10v alkovi kaksoispohjalla ja suoralla katto-osalla ja oikein ihmettelen miksi niitä kyhmylaskeutuvia malleja oikein tehdään?
Tai ymmärränhän toki, taitaa kokonaispaino ratkaista.
Nyt integroitu malli ollut 6v, mutta en pidä ollenkaan huonona vaihtoehtona jos seuraava olisi jälleen alkovi, niin paljon se tuo omia etujaan, siis käyttöominaisuuksien muodossa, että huonot puolet ei paljoa paina.
Fiat 2.8 kulutus 10 - 14 ajotavasta ja tieolosuhteita riippuen. Paino 4,t t, samalla moottorilla oli puoli-integroitu 6,5 metrinen Hymer Tramp, joka kulutti saman verran. Oli pienemmillä pyörillä ja koneen kierrokset korkemmat.
Alkovi on hyvä varsinkin kun oltu 3 - 5 kk reissulla.
Liitetiedostot
img_20200511_135051.jpgJukka Harjulampi.
Hieno peli ja tuossa on juuri se yhtenäinen kattolinja joka mahdollistaa hyvin sen kaksoispohjan ja samalla todella hyvät säilytystilat kaikelle, esim harmaalle vedelle ja takaa siten myös erinomaiset talviominaisuudet, tinkimättä yhtään sisätiloista, yläkaapistoista.
Vielä kun olisi takavetoinen, lukoin ja paripyörin.
Ennen oman auton ostoa meillä oli viime elokuussa viikon verran vuokralla Carado A461, jossa on 6 istuma- ja 6 makuupaikkaa. Melko pian meille selvisi, että tuleva oma auto ei tulisi olemaan alkovimallinen. Kyse ei ole pelkästään ilmanvastuksen vaikutuksesta kulutukseen. Tottumattomalle tällaisen ison alkoviauton ajaminen on varsin pelottava kokemus. Varsinkin kun sivutuulessa rekka ohittaa tuulen puolelta, niin korkea alkoviauto heilahtaa rajusti kun rekka antaa tuulensuojaa, ja heilahtaa taas uudestaan kun rekan antama suoja loppuu. Omaksi autoksi valikoitui integroitu malli. Vaikkei hänellä ehditty viime syksynä montaa reissua ajella, niin kuitenkin sen verran että paljon miellyttävämpi käytös tuulessa huomattiin.
Toinen syy, miksi alkoviautoon ei päädytty, on että sieltä alkovista on tosi tuskallista päästä pois jos jalkakramppi iskee. Meillä on jo jonkin verran ikää (minä kohta 70, vaimoni 60+). Kun eräänä yönä useamman tunnin melontaretken jälkeen heräsin etureisien kramppiin, en meinannut saada kammettua jalkoja tikkaiden askelmalle. Tässä Caradossa ei ollut kuin yksi sänky, johon pääsi mukavasti istumalla, mutta se sänky oli varattu :)
Omaksi autoksi valittiin integroitu myös siitä syystä, että alaslaskuvuode - silloin kun sitä tarvitaan - ei tuki koko matkustamoa, vaan keittiö ja ruokapöydän takapuolinen penkki jäävät käyttöön. Ja ainakin meillä (Sunlight I68), alaslaskuvuode laskeutuu paljon matalammalle kuin oli Carado A461:n alkovi. Vastaavasti alaslaskettuun vuoteeseen jää paljon suurempi sisäkorkeus, jossa lapset voivat pelata tai aikuiset lukea selkä seinään nojaten. Ja edelleen, reilun metrin korkeasta sängystä voi vaikka pudottautua alas, jos kramppaavia jalkoja ei saa aseteltua tikkaille.
Talvella alkovi oli tuskallinen kun lumi ei mennyt yli vaan kerääntyi alkovin alle lasille,
ja sitten nuot heilumiset kun rekat ja puuskat iskivät.Samoin nuori pitää olla että
alkoville on käyttöä muuta kun varastona.Lämmitys nesteellä alkovin pohjassa on
hyvä koska ohjaamo on kylmä alapuolella.
Lasenlapsille erittäin mieluisa pesä. Eikä kramppaa jalat.
@timppa
Huojuminen tuulessaon tietysti ikävää, mutta tässä 3-akselin autossa ei siitä ole huolta. Kokemusta on Fiatin takajousitetusra alkovita ja puoli-integroidusta. "Ei voi samana päivänä puhua".
Mitäpä muuta voi sanoa kuin että meillä ihmisillä on niin monenlaisia mielipiteitä kuin kokemuksia.
Itsellä ei alkovista ole, noin 35v kokemuksella enimmäkseen kuin positiivista sanottavaa.
Etenkin lapsiperheelle se on todella käytännöllinen ratkaisu. Ja erityisesti se tuli meillä silloin esiin kun tilavaan alkoviin mahtui kolme poikaa pituussuunnassa nukkumaan ja pöytäryhmä sai olla koko ajan paikoillaan.
Myöhemmin otimme alkovista tuhannen painavan patjan pois ja sitä tilaa käytettiin tosiaan varastona, kun yksin ja kaksin olimme paremman puoliskon kera reissussa.
Ja taasen kun kaverin kanssa kalareissuun niin ei muuta kuin patja paikoilleen, jolloin kummallakin oli ruhtinaallinen 2m×160cm peti käytössä, jopa ihanteellisesti kummassakin päässä autoa.
Alkovimme on ollut paripyöräisiä takavetoautoja ja eivät ne heiluneet yhtään sen enempi kuin tämä nykyinen integroitu.
Kaikkien kanssa tulee toimeen, aikansa kutakin ja on tässä nykyisessä täysintikassa puolensa, vaikken sitä ropposta sentään häneksi ole alkanut kutsumaan.
Ens kesänä tarkoitus ajella eurooppaan 11 yön reissuun (n. 4000km) ... ja alustavasti vuokrattuna B-kortillinen Carado A461.. En tiedä mikä olisi 4 aikuiselle parempi ( lue tilavampi ) Kun muutkin haluavat ajaa.. Toki olisin vuokrannut muutoin C-kortillisen... Primäärinä tosiaan se että alkovi antaisi paremmin tilaa kuin integroitu.. Lähinnä mietityttää ilmastoinnin puute.. , millaiset akkujärjestelmät ovat ja kuinka suuri oma invertteri pitää varata mukaan...
Toistaseks Caradoon päädyin syystä että myöskään takaosan kerrossängyt eivät rajoita muiden liikkumista/ vaati kasailua/purkua ja että "kääntö suihku/wc ajatuksena tuntui olevan hyvä?
Niin, kokeneilta campereiltä mielelläni otan vinkkiä... Jouni
Ens kesänä tarkoitus ajella eurooppaan 11 yön reissuun (n. 4000km) ... ja alustavasti vuokrattuna B-kortillinen Carado A461.. En tiedä mikä olisi 4 aikuiselle parempi ( lue tilavampi ) Kun muutkin haluavat ajaa.. Toki olisin vuokrannut muutoin C-kortillisen... Primäärinä tosiaan se että alkovi antaisi paremmin tilaa kuin integroitu.. Lähinnä mietityttää ilmastoinnin puute.. , millaiset akkujärjestelmät ovat ja kuinka suuri oma invertteri pitää varata mukaan...
Toistaseks Caradoon päädyin syystä että myöskään takaosan kerrossängyt eivät rajoita muiden liikkumista/ vaati kasailua/purkua ja että "kääntö suihku/wc ajatuksena tuntui olevan hyvä?
Niin, kokeneilta campereiltä mielelläni otan vinkkiä... Jouni
Ihan ensimmäiseksi: tarkista riittääkö kantavuus. Keski-Euroopassa voit päästä poliisin puntarille ja vaikeuksia tulee, jos on ylikuormaa.
Satunnaiset A461:n tiedot vilkaisin, ja siinä oli kantavuutta 500 kg. Riittääkö tuo? Omapainossa on laskennallinen 70kg(?) kuski mukana. Riippuen seurueenne painoindeksestä tuohon voi tulla pelkistä matkustajista lisää 200-300kg. Siihen kaikki matkatavarat, ruoat, juomat, ulkokalusteet, grillit, toinen kaasupullo jne jne. Lisäksi autoon mahdollisesti jälkiasennetut markiisi, pyöräteli ym. romppeet syö sitä kantavuutta. Tarkalle menee, jos on vain 500kg varaa. Tehtävissä toki, mutta vaatii kriittisyyttä siihen, mitä lähtee mukaan ja mitä ei.
Invertterin kokoon vaikuttaa se, mihin sitä tarvitsette. Jos ei ole 230V laitteita, ei sitä tarvita ollenkaan. Jos mukaan lähtee iso invertteri, sekin painaa ja jos sen kautta ajaa jotain isotehoista laitetta, tyhjenee hupiakku äkkiä.
Tuota kantavuutta olen pohtinut, vasta hieman... ( ajatuksena ajaa lol - puolella tankilla, vähillä nesteillä, jne) miettinyt painoja... Koittaa lukea sakkojen suuruudesta jos ylipainoa.. -- hmm.. ilmeisesti tämä on tarkkaa ja poliisit syynää näitä erityisesti... -olisko niin että via balticalla enenmpi kuin "länsi-euroopan teillä?"... ( miljoona kilsaa suomes ajaneena, en muista koskaan nähneeni tiessivuun vedettyä pakua/ tilautoa" jonk apoliisi olis ohjannu vaa´alle... - pari kertaa kyllä täysperä rekan... hmm
Noin lyhyellä reissulla en ottaisi mitään ylimääräistä mukaan. Ei olisi painoa lisäämässä. Isolla sakilla tulee ahdasta kaikkien vaatteiden ym. kanssa. Turha tavara on muutenkin tiellä. Nestepuolesta ei minulla tulee mieleen muuta kuin vesitankki. Ei täynnä, jos ei tarvitse kaikkea sataa litraa. Nämä nyt oli minun ajatuksiani.
Ens kesänä tarkoitus ajella eurooppaan 11 yön reissuun (n. 4000km) ... ja alustavasti vuokrattuna B-kortillinen Carado A461.. En tiedä mikä olisi 4 aikuiselle parempi ( lue tilavampi ) Kun muutkin haluavat ajaa.. Toki olisin vuokrannut muutoin C-kortillisen... Primäärinä tosiaan se että alkovi antaisi paremmin tilaa kuin integroitu.. Lähinnä mietityttää ilmastoinnin puute.. , millaiset akkujärjestelmät ovat ja kuinka suuri oma invertteri pitää varata mukaan...
Toistaseks Caradoon päädyin syystä että myöskään takaosan kerrossängyt eivät rajoita muiden liikkumista/ vaati kasailua/purkua ja että "kääntö suihku/wc ajatuksena tuntui olevan hyvä?
Niin, kokeneilta campereiltä mielelläni otan vinkkiä... Jouni
Tuosta tulee ajelureissu. Lähes 400 km joka päivä, jos yhden päivän on katselemassa jotain olisi seuraavana ajettava 800 km. Isolla sakilla tuhraantuu koko armas päivä 400 km:n ajoon, jollain on aina vessahätä, kokonaan ei voi olla huoltoasemien sapukoissa vaan kaupassa on käytävä, auto tankataan vähintään joka toinen päivä. Yöpaikan haku ei aina käy hetkessä.
Tiet ovat tukossa. kämppärit täynnä, on helkkarin kuuma. Autossa 10 päivää aamusta iltaan, joku huutaa apua jo puolivälissä matkaa.
Sehän on rengasmatka joka päättyy johonkin satamaan. On aivan eri asia ajaa määrätyn ajan jälkeen vaikkapa Portugalista kotiin 400 kilsan päivätahtia kuin tehdä kokonainen matkailumatka niin ettei ehdi kuin autossa istumaan.
Jos matka-aika on kymmenisen päivää olisi sopiva pituus n. 2000 km. Keskimäärin 200 km. päivässä antaa mahdollisuuden ottaa rennosti. Yhtenä päivänä 400, toisena ei metriäkään.
Vielä kysymys. Mihin sitä invertteriä tarvitaan? Vuokra-autoon ei voi asentaa mitään, ainut mahdollisuus on tupakansytyttimeen työnnettävä max. 100 W:n pieni vertti.
Ens kesänä tarkoitus ajella eurooppaan 11 yön reissuun (n. 4000km) ... ja alustavasti vuokrattuna B-kortillinen Carado A461.. En tiedä mikä olisi 4 aikuiselle parempi ( lue tilavampi ) Kun muutkin haluavat ajaa.. Toki olisin vuokrannut muutoin C-kortillisen... Primäärinä tosiaan se että alkovi antaisi paremmin tilaa kuin integroitu.. Lähinnä mietityttää ilmastoinnin puute.. , millaiset akkujärjestelmät ovat ja kuinka suuri oma invertteri pitää varata mukaan...
Toistaseks Caradoon päädyin syystä että myöskään takaosan kerrossängyt eivät rajoita muiden liikkumista/ vaati kasailua/purkua ja että "kääntö suihku/wc ajatuksena tuntui olevan hyvä?
Niin, kokeneilta campereiltä mielelläni otan vinkkiä... Jouni
Jos tarkoitus on ajaa Tallinasta-Kroatiaan/Italiaan, niin huomaa, että matkanteko on varsin hidasta Via Balticalla ja myös osittain Puolassa… vaikka istuu 8 tuntia autossa ei matka etene kilometreissä niin kuin etukäteen ajattelisi…
Jos olisin tuolla aikataululla menossa Kroatiaan/Italiaan, niin menisin ensin laivalla Travemundeen, koska ajomatkaa ”perille” vain 1400 km ja varsin helposti ajettiin päivässä 850 km ajo Lubeckista Tšekin Bronoon ja sieltä päivässä Kroatiaan…
Traveen lautalla ja heti illalla tien päälle. Vaihtaa välillä kuskia. Yön kun uhraa ajamiseen niin seuraavana päivänä on Välimerellä tai Gardalla. Tai ainakin melkein. Sitten lepäämään ja nauttimaan.
Traveen lautalla ja heti illalla tien päälle. Vaihtaa välillä kuskia. Yön kun uhraa ajamiseen niin seuraavana päivänä on Välimerellä tai Gardalla. Tai ainakin melkein. Sitten lepäämään ja nauttimaan.
https://www.youtube.com/watch?v=kvz_gW5C2cY&pp=ygUdaSBkcm92ZSBhbGwgbmlnaHQgY2VsaW5lIGRpb24%3D
Näitähän riittää.
https://www.bing.com/ck/a?!&&p=933bfdda061a9ab1JmltdHM9MTcwOTc2OTYwMCZpZ3VpZD0zMzM4MzBkZi05NzA3LTZhMzUtMDVmOC0yMTU5OTZkODZiMTAmaW5zaWQ9NTg2MQ&ptn=3&ver=2&hsh=3&fclid=333830df-9707-6a35-05f8-215996d86b10&u=a1L3ZpZGVvcy9yaXZlcnZpZXcvcmVsYXRlZHZpZGVvP3E9aStkcm92ZSthbGwrbmlnaHQrcm95K29yYmlzb24mbWlkPTVFMzdFNEI5MUMxODVCNkY1RTJENUUzN0U0QjkxQzE4NUI2RjVFMkQmRk9STT1WSVJF&ntb=1
Olen pari kertaa ajanut yksillä silmillä Travesta Garmisch-Partenkircheniin ja täytyy sanoa olleeni vaarallinen liikenteessä, jos jalankulkija olisi astunut edessä suojatielle, olisin toden näköisesti ajanut yli
Nykyään en enää moiseen hommaan ryhtyisi, mutta nuorempana tuli tehtyä kaikennäköista hullua.
Useammalla kuskilla homma on eri asia.
Laitanpa tähän vielä Celine Dionin videon omalla ranskankielellään. Ei liity aiheeseen muuten kuin matkailuauton kautta.
https://www.bing.com/ck/a?!&&p=80a03f218598b8feJmltdHM9MTcwOTg1NjAwMCZpZ3VpZD0zMzM4MzBkZi05NzA3LTZhMzUtMDVmOC0yMTU5OTZkODZiMTAmaW5zaWQ9NTIwOQ&ptn=3&ver=2&hsh=3&fclid=333830df-9707-6a35-05f8-215996d86b10&psq=celine+dion+tout+l%27or+des+hommes&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cueW91dHViZS5jb20vd2F0Y2g_dj1qUnI5di0yM1JINA&ntb=1
On niin hiljaista täällä, että laitan vielä yhden videon.
https://www.bing.com/ck/a?!&&p=50b7ab19210c50a2JmltdHM9MTcwOTk0MjQwMCZpZ3VpZD0zMzM4MzBkZi05NzA3LTZhMzUtMDVmOC0yMTU5OTZkODZiMTAmaW5zaWQ9NTE1Mg&ptn=3&ver=2&hsh=3&fclid=333830df-9707-6a35-05f8-215996d86b10&u=a1L3ZpZGVvcy9zZWFyY2g_cT1zdGlnK2Fqb2luK2tva28reSVjMyViNm4mcXB2dD1zdGlnK2Fqb2luK2tva28reSVjMyViNm4mRk9STT1WRFJF&ntb=1
Jouni Hautala: tuon kaltainen reissu (11 yötä / 4000 km) tarkoittaa, että istut autossa jatkuvasti ja käytännössä joka päivä pitää olla menossa ja aikaa paikkoihin tutustumiseen / olemiseen ei juuri jää - koko ajan pitää olla menossa. Entä matkailuauton vuokraus Etelä-Euroopasta ja täältä lento sinne?
Täsmennetään... Ollaan menossa Hungaroringille - meno 3 yön taktiikalla, ja paluu 3 päivän (2 yöpymisen) aikataululla. Leiripaikat on jo varattu alustavasti kaikille öille.. ( ruuhkiin varauduttu alustavasti mennessä 10-12 tunnin verran ja paluussa n. 7-8tunnin.. ) En ole pitkään aikaan Euroopas ajellu.. mut neljällä kuskilla meno on uskoakseni iisimpää kuin ajella yksin esim. leville helsingistä torstaina ja takas maanantaina parin bileyön ja kolmen laskettelupäivän päätteeks ;) ( 80-lopulla tuli 3 vuorokaudessa ajettua verovapaa auto kotiin Golanilta ;)
Ens kesänä tarkoitus ajella eurooppaan 11 yön reissuun (n. 4000km) ... ja alustavasti vuokrattuna B-kortillinen Carado A461.. En tiedä mikä olisi 4 aikuiselle parempi ( lue tilavampi ) Kun muutkin haluavat ajaa.. Toki olisin vuokrannut muutoin C-kortillisen... Primäärinä tosiaan se että alkovi antaisi paremmin tilaa kuin integroitu.. Lähinnä mietityttää ilmastoinnin puute.. , millaiset akkujärjestelmät ovat ja kuinka suuri oma invertteri pitää varata mukaan...
Toistaseks Caradoon päädyin syystä että myöskään takaosan kerrossängyt eivät rajoita muiden liikkumista/ vaati kasailua/purkua ja että "kääntö suihku/wc ajatuksena tuntui olevan hyvä?
Niin, kokeneilta campereiltä mielelläni otan vinkkiä... Jouni
Olet varmaan perehtynyt vuokrausehtoihin.
Yleensä kaikki kuskit pitää mainita vuokrasopimuksessa, lisäksi joillakin yhtiöillä on ulkomailla sallittu kuski vain päävuokralainen.
Täsmennetään... Ollaan menossa Hungaroringille - meno 3 yön taktiikalla, ja paluu 3 päivän (2 yöpymisen) aikataululla. Leiripaikat on jo varattu alustavasti kaikille öille.. ( ruuhkiin varauduttu alustavasti mennessä 10-12 tunnin verran ja paluussa n. 7-8tunnin.. ) En ole pitkään aikaan Euroopas ajellu.. mut neljällä kuskilla meno on uskoakseni iisimpää kuin ajella yksin esim. leville helsingistä torstaina ja takas maanantaina parin bileyön ja kolmen laskettelupäivän päätteeks ;) ( 80-lopulla tuli 3 vuorokaudessa ajettua verovapaa auto kotiin Golanilta ;)
Parikymmentä kertaa tuon välin ajaneena voin kertoa ettei kahden yön aikataululla ajeta Budapestista Tallinnaan. Ainakaan jos aiotaan nukkua jossain vaiheessa. Eka päivä on pulkassa Krakovan kohdalla, siihen asti ajellaan kuuden kympin keskivauhtia. Matkaa on jäljellä vielä 1300 km ja laivalle pitäisi mennä seuraavana päivänä.
Tulomatkakin on järjettömän tiukka. Tehän tulette laivalla Tallinnaan, se päivä on jo puoliksi mennyt.
Leville ajo on eri homma kuin mennä rekkojen välissä Via Balticaa. Pari päivää lisää reissuun niin säilytte hengissä ja jossain vaiheessa voi olla kivaakin.
Täsmennetään... Ollaan menossa Hungaroringille - meno 3 yön taktiikalla, ja paluu 3 päivän (2 yöpymisen) aikataululla. Leiripaikat on jo varattu alustavasti kaikille öille.. ( ruuhkiin varauduttu alustavasti mennessä 10-12 tunnin verran ja paluussa n. 7-8tunnin.. ) En ole pitkään aikaan Euroopas ajellu.. mut neljällä kuskilla meno on uskoakseni iisimpää kuin ajella yksin esim. leville helsingistä torstaina ja takas maanantaina parin bileyön ja kolmen laskettelupäivän päätteeks ;) ( 80-lopulla tuli 3 vuorokaudessa ajettua verovapaa auto kotiin Golanilta ;)
Samanlaiset kokemukset kuin Timpalla. Kun via Baltica aikoinaan avautui tuntui, että nyt matkataittuu. Kun pääsi Tallinnasta ulos niin lähes ainoa hidaste oli Riian pato ja kehätie. Silloin liikuimme moottoripyörillä ja niillä matka taittui joutuisasti Puolan rajalle saakka.
Nyt kun samaa tietä useaan kertaan on ajettu asuntoautolla niin ero on kuin yöllä ja päivällä. Käytännössä matkavauhti määräytyy rekkakolonnien mukaan. Vaikka tie on paikka paikoin kuin viivottimella vedetty niin ohittamaan ei juurikaan pääse tai kannata. Usein useampi rekka ajaa jonossa lähes toisissaan kiinni ja vaikka pääsisit joistain yksittäisistä rekasta ohi niin hetken kuluttua seuraavat ovat jo edessä. Latviassa ja Liettuassa paikallisia henkilöautokuskeja ei kunnu koskevan mitkään säännöt. Ohi pitää päästä risteysalueista tai sulkuviivoista välittämättä. Kun pidät vähänkään järkevää turvaväliä edellä kulkevaan niin yht äkkiä siinä onkin pari kamikaze ohittajaa.
Jos jollain konstilla onnistuisikin ohituksissa niin sitten pitäisi ajaa pysähtymättä Tallinnasta pitkälle Puolan puolelle ettei samoja rekkoja tarvitsisi yrittää ohittaa uudelleen.
Itse aloittelin harrastusta aikanaan vanhalla vm.1992 Hymerin alkoviautolla, vanhaksi autoksi se oli jopa yllättävän hyvä ajaa mutta ei siinä silti voinut oikein mistään ajonautinnosta puhua, varsinkaan tuulisilla keleillä taikka rekan tullessa vastaan. Se sitten vaihtui matalaan puoli-integroituun, mutta jatkuva pöytä-/petijumppa ei tuntunut meidän jutulta niin ruvettiin harkitsemaan taas takaisin alkoviautoon siirtymistä.. Auto vaihtuikin kun koeajofiilikset olivat sen verran vakuuttavat, eli nykyisin on tuollainen jo vanha tuokin, vm.2007 iso alkoviauto Fiatin 2.3 MultiJetillä. Nelitonnisen auton siirtelyyn tuntui tuo alkuperäiset 130 heppaa olevan aika alimitoitettu, joten kulutus pyöri helposti täydellä autolla ja mäkiselmmässä maastossa tuolla neljässätoista litrassa ja meno oli aika tunkkaista. Nyt kun autoon on optimoitu 180 heppaa ja 400 newtonia vääntöä, niin kulutus on nykyisin siinä noin kahdentoista litran ympärillä ja meno ei ole yhtään niin vaivalloista kuin aiemmin. Mitä tulee itse ajettavuuteen, niin jäykempi alusta pitkällä akselivälillä tukevoittaa kulkua paljon, ei tarvitse enää pelätä tuulia tai rekkoja. Tuota jämäkkyyttä tuli vielä huimasti lisää kun päivitin vanteet 17-tuumaisiin (235/60R17C renkaat), niin ei anna renkaan runkokaan enää niin paljon periksi - mutta meno ei ole silti yhtään kolahtelevampaa kuin pienemmällä rengastuksellakaan. Sisätilojen käytettävyyteen ainakin Dethleffsissä auttaa vielä paljon se että alkovin sängyn saa käännettyä ylös silloin kun sitä ei tarvita. Eli itse ainakin suosittelen kyllä alkoviautoa jos tilaa tarvitaan.
hmm... Tässä koitankin kysellä kokeneiden tuntoja... Mutta, että jos Hungaroringiltä startataan paluusen Maanantai aamusta ( ajatus n. klo7... --Olis ruuhkaa ja stauta niin paljon että päivän aikana päästään vain Krakovaan.. - n. 390km - ja tämä 14 tunnissa... hmm, toki herättää ajatuksia !? ( kun alustava pläni olis keretä aina Lodziin.. 660km saakka!
Menomatkakin mielestäni ollaan alustavasti räätälöity "rennoks": Maanantai 15.7 = 420km, Tiistai 570Km, keskiviikko 640km ja Torstaille 200km, jotta oltas parkissa ruuhkat huomioiden klo 14 viimestään ( eli 200km matkaan varattu 7 tunnin ajo ruuhkas).. 90-luvulla ajoin useamman kerran duuniin Hockenheimiin, kun oli niitä lentokieltoviikkoi.. ( yöpyen aina Mannheimis, jost sit radalle.. yleensä Ruotsin ja tanskan läpi 2 vrk... ( hampuris eka yö.. )
Alkoi myös miettiin.. et pitäskö matkaa suunnitella niin et ajais enemmän yöllä..?? Joskus nuoruudessa (80-luvun puolvälis) yöllä ajoin vuokrahenkilöautol Istanbulista, rantatietä Alanyaan.. meni aika heittämäl 1100km... Kyl mä siit otan vaarin jos tääl ollaan mieltä et paluukin pitäs plänätä 3yön mukaan... Mut et meno matkan tekis ajatuksena et edetään vaan "400km/vrk".. tuntuu vieraalta..!? - (ot. 30-v sit olisin pystynyt ajaan fillarilla hungaroringille 3 vrk.. ja n. 35km keskarilla, sillee alle 130sykkeel..;))
Tuo keskiviikon 640 km. Varsovan seudulta kohti Budapestiä on suorana ajoaikana yli 10 tuntia.
Itse lähden ensi viikolla Balticalle niin että ekä yö on Latviassa, toinen Suwalkissa, kolmas Lodzissa, neljäs Saksan puolella Bautzenissa Dresdenin lähellä. Matkalla pysähdellään syömään Puolan hyviä huoltoasemien keittoja, pimeällä ei ajeta, leirillä ollaan hyvissä ajoissa jotta ehditään vähän ulkoilemaan. Missään vaiheessa ei väsytä eikä matka tunnu pitkältä. Hermot lepäävät, reissu on alussa eikä kiirettä oteta mukaan.
Eihän tähän Jounin reissuun muiden pidä sekaantua. Yöajoksi menee. Formulamatkassa se kuulunee asiaan. Minä ainakin niin ajattelen. Hyvää matkaa vaan sinne Unkariin.
Eihän tähän Jounin reissuun muiden pidä sekaantua. Yöajoksi menee. Formulamatkassa se kuulunee asiaan. Minä ainakin niin ajattelen. Hyvää matkaa vaan sinne Unkariin.
Tuun dokumentoimaan ajot.. ja tarkoitus myös videoida koko matka, josta sit editoida kooste... ( Huomautuksena et seurueen toinen mies, pitää 3 yön taktiikkaa "tuhlauksena", jonka kautta saanut hieman taistella tämänkin aikataulun oikeutuksesta...hän kun haluais ajella memomatkan. "putkeen"!!)
Itse pohdin et ongelma saattaa olla matkustamon istuimet, joita ei kyllä muotoilun vinkkelistä ole ollenkaan tarkoitettu "matkantekemiseen"... kuinka pahasti paikat niillä puutuu vaikka ajon aikana jaloittelis... Sen tiedän et kuski ja kakkonen pärjäävät tauotta 10h ratissa.
Täytyy varmaan skautata reittivaihtoehtoja tarkemmin, otella selvää "onko ruuhkia mahdollista välttää myös aikaa voittaakseen..." ( En tiedä toimiiko puolassa/slovakiassa, mut suomessa monasti ajan usealla navilla ruuhkia analysoiden kun olen liikkeellä vanhalla pakullani )
Tuo keskiviikon 640 km. Varsovan seudulta kohti Budapestiä on suorana ajoaikana yli 10 tuntia.
Itse lähden ensi viikolla Balticalle niin että ekä yö on Latviassa, toinen Suwalkissa, kolmas Lodzissa, neljäs Saksan puolella Bautzenissa Dresdenin lähellä. Matkalla pysähdellään syömään Puolan hyviä huoltoasemien keittoja, pimeällä ei ajeta, leirillä ollaan hyvissä ajoissa jotta ehditään vähän ulkoilemaan. Missään vaiheessa ei väsytä eikä matka tunnu pitkältä. Hermot lepäävät, reissu on alussa eikä kiirettä oteta mukaan.
Juu, saa ollakin.. "jos tiedustelu" näyttää että ruuhkat Torstaina Unkarin rajalla ja Budabestin ympärillä ei ole mahdottomat.. voidaan silloin siirtää yks satanen torstaille..
( ok.. Riika 310, Suwalki 380, Lodz 410, saksaan 430) - En itsekään ehkä "lomalla" maisemareittejä ajaen ottas enempää ;) Mutta jos tarkoitus on päästä "yöpaikkojen välit" jopa ilman useita, 30-60min ruoka-ym. stoppei.. Ja kun tarkotus ei ole "leiriytyä". Jos tuntuu tuntuu niin voidaan pitää vaikka päivälle se 3 tunin (vaunuparkissa stoppi) ja ajaa sit matka kiinni 22-01!
Sanoisin, jos on aikataulun takia ajaa pitkiä päivätaipaleita, vaihtakaa kuskia esim. 3 tunnin välein, niin ajo on turvallisempaa.
On kokemusta yli 10 tunnin ajorupeamista jota ei voi kehua turvallisiksi.
Sanoisin, jos on aikataulun takia ajaa pitkiä päivätaipaleita, vaihtakaa kuskia esim. 3 tunnin välein, niin ajo on turvallisempaa.
On kokemusta yli 10 tunnin ajorupeamista jota ei voi kehua turvallisiksi.
Juu.. köröttely on monasti vaarallista, pitkästyttävää, jne... ( itseä tuskastuttaa jo 80 kymppiä ajelu, ja tekis mieli kattoo samalla vaikka leffaa/urheilua toisella silmällä-- tms, mikä pitäs mieltä koholla.. lol) Et varmaan joudutaan vaihtaan kuskia tunnin välein jos ruuhkas joutuu jonos ajeleen esim. motaria 60kmt... vaikka sit olis adaptiivinen etututka ( kuten jo 3 ssa henkilöautos ollu vuodesta 2012, joka oikeasti rauhottaa jonoajelua ja tekee siitä ikäänkuin siedettävää..:)) joka tos carados kin on -jahka toimii yhtä loistavasti kuin uudessa toyotas... ? (karmeinta tosiaan mitä tiedän on ajella Arizonan/Texasin 4 kaistasta highwayta 60 mailia cruises, kun "ohjauspyörää saa hieman kääntää kerran tunnis"...
( Ot. kyllähän sitä ihmetelly tämmönen paljon 80-90-luvuilla suomea ristiin ajelleena, nyky menoa: 80 alueella mennään max 75 ja satasella 95.. Motarilla joutuu ohittamaan laittomasti oikealta, kun tavaksi on tullut ajaa 115 kmt ohituskaistaa jonossa, jne..:// Parina viime vuonna ehkä 100 kertaa ajanu helsinki-pori-helsinki välin ja kun pidät nopeuden yhä sakotusrajan alla, joudut ohittamaan matkalla "sata autoa", ja sut ohitetaan ehkä vain 4-5 toimesta !?? Lisäks on valtatiet täynnä autoi jotka ajaa jopa 20-30 kmt alle rajoitusten - ja huomannu ainakin sen kuinka "kusessa rekat on näiden kanssa...:// Aikoinaan itse tottui siihen että 25metrinen täysperävaunu oli suomessa kin se hitain maanteillä liikkuva ajoneuvo, mut ei oo enää ollu vuosiin... ja nykyään kun pakuilla saanut ajaa jo vuosia satasta, on pakut tyypillisesti tän päivän kiirettäpitävin nelipyöränen ainakin suomen maanteillä talvirajotusten aikaan *virn)
Miksi ihmeessä ajaa autolla sinne Unkariin, jos on noin kova kiire?
Eikö lentäen pääse nopeammin?
hmm... Tässä koitankin kysellä kokeneiden tuntoja... Mutta, että jos Hungaroringiltä startataan paluusen Maanantai aamusta ( ajatus n. klo7... --Olis ruuhkaa ja stauta niin paljon että päivän aikana päästään vain Krakovaan.. - n. 390km - ja tämä 14 tunnissa... hmm, toki herättää ajatuksia !? ( kun alustava pläni olis keretä aina Lodziin.. 660km saakka!
Menomatkakin mielestäni ollaan alustavasti räätälöity "rennoks": Maanantai 15.7 = 420km, Tiistai 570Km, keskiviikko 640km ja Torstaille 200km, jotta oltas parkissa ruuhkat huomioiden klo 14 viimestään ( eli 200km matkaan varattu 7 tunnin ajo ruuhkas).. 90-luvulla ajoin useamman kerran duuniin Hockenheimiin, kun oli niitä lentokieltoviikkoi.. ( yöpyen aina Mannheimis, jost sit radalle.. yleensä Ruotsin ja tanskan läpi 2 vrk... ( hampuris eka yö.. )
Krakovassa käy vuosittain miljoonia turisteja jotka maksavat matkastaan satoja euroja tai enemmän. Teillä olisi tähän mahdollisuus parin kämppäriyön hinnalla.
Paluumatkalla Krakovan kohdalla teillä on takana viikko erittäin huonosti nukuttuja öitä. Olisi oiva mahdollisuus levätä ja tutustua yhden päivän ajan kaupunkiin lähikämppäreiltä. Siellä on kaksi toimivaa joista molemmista pääsee julkisilla helposti keskustaan. Parin kunnolla nukutun yön jälkeen kävisi kotimatka mukavammin.
Mun mielestäni olisi todellista tuhlausta jättää käymättä kun vierestä ajaa.
https://www.hellotickets.fi/puola/krakova/7-paivaa-krakovassa/sc-153-2458
Miksi ihmeessä ajaa autolla sinne Unkariin, jos on noin kova kiire?
Eikö lentäen pääse nopeammin?
niin... Tässä joudutaan hakemaan kompromissia.. "tehdä matkaa camperillä ja leiriytyä sinne radalle.. -mä en koe et 450 km / vrk tarkottas erityistä kiirettä... Jos mentäs henkilöautol, niin sillon varmaan ajettas yhdellä yöllä.. - Nyt yritetään antaa aikataulun puitteis jota kokonaisuutena on kuulemma max 2vkoa: maximaalinen aika reissulle, jota mietitty 10 vuotta tällä porukalla... Toinen pariskunta ajaa vielä 500km suunta kotoa päästäkseen edes tallinnan laivaan.. Kukaan meistä ei jaksais lähteä F1 kisaa katttoon lentäen, pakettina... Tää on vähän ku purjehtiminen " sä oot perillä kun auto starttaa.. välil voidaan vetää spinnul 25 solmuu ja sit lillua plägäs pari päivää... Eikä varmaan täl porukal ikinä lähdettäs ajaan 2 vkon rundia tutustuen leirintäalueisiin tai nähtävyyksiin.. kulttuuri-, maisema- ja harrastereissut ympäri boltsin on tehty 1967- 2012 ainakin omalta osalta: lähes 3000 tuntia siivellä chillaillen :) ps. On meil vaimon kans eräs unelma yhä molemmil.. ajaa jenkkien läpi Kaliforniasta-nykiin.. Moista tosin mietitty vasta n. 8 vuotta... Mut se cruise tehdään "katuautol".. ja n. 7000km reissuun koitetaan jostain löytää 1,5kk
Ettehän te lillu plägäs missään vaiheessa. Onko ajatuksena mennä Varsovan jälkeen tietä 77 vai 75? Tie 75 vetää Katoviceen asti ja tie 77 Krakovaan asti. Näiden jälkeen ajellaan kuuttakymppiä. Katovicen ja Krakovan väli on maksullinen. Slovakian puolivälissä käydään hiihtokeskusten kohdalla yli kilometrissä.
On jatkuvassa matkanteossa muutakin kuin ajaminen. Tankkaukset, kaupat, peseytymiset, vessat. Autoon tarvitaan paljon pesuvettä neljälle hengelle. Keli on todennäköisesti 20-30 ° Vettäkään ei tienpäältä löydä kovin helposti, kaikilla huoltoasemilla ei ole niin että tankkiin saisi. Ruokakauppoja ei ole motarien varrella.
Mitään ongelmaa ei olisi jos päivän pelkkään ajamiseen tarkoitettu aika pysyisi edes alle kahdeksan tunnin ja yöksi mentäisiin jonnekkin missä saa vesi- ja vessahuollon. Päivä on silti 10-11 tuntinen.
2kk aikaa reissuun (ellei nato/eu aloita täysmittasta sotaa itäukrainassa) perusaikataulut plänätty, ja kaikki leirintäaluuetkin jo varattu..
Meno alas Hungaroringille 3yön taktiikalla. Tallinnasta päiväkilsat pyöreesti 420-570-560-150 ..ja auto parkis supercoldilla viimeistään klo14 torstaina. Paluu Vähän rivakammin... Maanatai aamusta 680-690-330 ja yks vara yö jos jäädäänkin pärnuun, rummuun, tms. Tällä mennään ;) 10 yötä, 11 päivää joista autokisaparkissa lähes 4 vrk.
4kuskin taktiikka, eli sitä helpompaa istumista ratissa tulee itse asias todella vähän... keskim. 120km/ matkapäivä!
Ajamista 120km/päivä, autossa istumista >10h/päivä. Apukuskin paikalla istuminen ei välttämättä lepoa. Joskus paljon rasittavampaa kuin ajaminen jos ajotyylit poikkeavat toisistaan. Onnea ja menestystä takamatkustajille. Matkustajien istuin on ihan hanurista ja sen kyllä tuntee...
Edellinen totta varmasti -kuskina matka taittuu, mutta se muu istuminen tullee olemaan piinaa.. (onneks voi "edes vähän jalotella, tai lainvastasesti köyttää ittensä punkkaan ;)" On, se kuitenkin helpompaa kuin istua saman pituses venees matkalla hki-talinna 30solmun vauhdilla ;))
Ps. Tuossa myös keskusteltiin- "oisko sittenkin pitänyt vuokrata integroitu, koska moisessa olis ollut ilmastointi myös asunto-osassa ja ns. Nopeasti moottorilla laskeutuva etu-punkka.. Päädyttiin kuitenkin yhä tähän "ilmavaan ja avarampaan" alkoviin... Vaikka itse olisin valinnut tuplatelisen (bussin kokoisen) C -ajettavan...
2kk aikaa reissuun (ellei nato/eu aloita täysmittasta sotaa itäukrainassa) perusaikataulut plänätty, ja kaikki leirintäaluuetkin jo varattu..
Meno alas Hungaroringille 3yön taktiikalla. Tallinnasta päiväkilsat pyöreesti 420-570-560-150 ..ja auto parkis supercoldilla viimeistään klo14 torstaina. Paluu Vähän rivakammin... Maanatai aamusta 680-690-330 ja yks vara yö jos jäädäänkin pärnuun, rummuun, tms. Tällä mennään ;) 10 yötä, 11 päivää joista autokisaparkissa lähes 4 vrk.
4kuskin taktiikka, eli sitä helpompaa istumista ratissa tulee itse asias todella vähän... keskim. 120km/ matkapäivä!
Tallinnasta lähdön jälkeiset 2 .ja 3. ajopäivä tulevat tuottamaan teille aikamoisen yllätyksen. Varsinkin 3. päivä.
Ennnen pääsiäistä mennessä Puolan rajalle otti ajoaikana 11 tuntia. Tietöitä on meneillään.
Lapsenlapset tarvitsevat autossa oman tilansa. Kuinka paljon alkovin tuulenvastus vaiuttaa dieselin kulutukseen?
Onpa juttu taas menny aikalailla aloituksen aiheesta hakoteille
Olaan varauduttu noin 40kmt keskariin... 80-luvulla kerran junalla pelkästään jugoslavian halki etelään kesti 68 tuntia koska vain 1 raide eli 9 km/t - kävellen olis ollu nopeempaa ... No, lets see pitäskö puolan läpi mieluummin kontata ;)) siksi meillä on aikaa ajella 1700 km vaikka 100 tuntia !
Liitetiedostot
riika_varsova.jpg... Niin .. jos varsovaan päin on keskari alle 20kmt... 3s päivä ajetaan jo yöllä ja toivotaan et päästään 30km/t. Nelospäivään riittää myös 30kmt keskari... Kertokaa nyt ihmeessä mikä on mielipide.. Monta tuntia kestää ajaa esim Suwalkista, jos ajaa putkeen moisen 1000km... ( oma maximi on ollu 4400km ratis putkeen golanilta) Kun jengi puhuu et 70 tuntia ei riitä... !? Arvioita THX
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.