Mikä nopeuksisa mättää Eurooppaa ?
VARTIAINEN JOUKO G
02.05.2007 12:20
No "katohan Ville pirua" - saihan se Toivokin kiinni suhteellisuuden tajun päästä kun vertaa tuota alkupuolen kommenttia tuohon edelläolevaan. Luulin jo että ne Epsanjan helteet ja päiväntasaajan auringonpaiste kypsyttänyt aivosi ihan pehmeitä haastelemaan. Sentään tuosta matkailuautojen turvallisesta nopeudesta kirjoteltu erähäinen rivimäärä tälläkin saitilla. Jotkut vaan ei oikeen jaksa tajuta että me sentään melkoisen osan vuodesta liikumme näillä roudan runtelemilla jättömailla ja turvallisuusvaatimukset ovat mitoitettava sen mukaan.
Palstan avaajan mielenlaatua ja asennetta kyllä isosti ihmettelen. Vai liittyykö se vain "aisalle paskantamisen uhoon" ja että pitää vain provosoida keskustelua liikkeelle?!
KINNUNEN PERTTI J
02.05.2007 15:52
Eiköhän tämä vastausketju jo ole ihan riittävän pitkä, mutta sen verran pitää kyllä vielä kommentoida, että onhan se tosiaan vähän ihmeellistä, että Saksasta ostettu ja siellä ihan laillisesti tiekohtaisia nopeuksia ajellut auto (myös niitä vapaita moottoritienopeuksia) ei enää sen jälkeen, kun se on tuotu Suomeen ja rekisteröity tänne, saakaan Saksassa reissatessaan ajella yli satasta! Paitsi tietysti siinä tapauksessa, että se täällä Suomessa saa ajaa vain kahdeksaakymppiä... Todella mielenkiintoista. Mahtavatko Suomen viranomaiset tietääkään, miten mahtavia päätöksiä ovat saaneet aikaan?
MANNINEN ESA
02.05.2007 17:32
Juuri niin, Pertti. Voisko sanoa: "ihan naarattaa". Liekö herrat tuota tulleet ajatelleeksikaan vai onko aivojen toiminta jotain muuta luokkaa kuin mitä lainlaatijalta toivoisi.
NIEMINEN RAIMO
02.05.2007 18:44
Tämä muutoskatsastus nopeuden rajoittamisesta 100 km/ on aivan vapaaehtoinen toimi,siihen ei kukaan pakoita.Se että se merkitään myös rekisteriotteeseen on myös aivan luonnollista.Vai pitäisikö olla kaksi rekisteriotetta toinen Suomea varten ja toinen Eurooppaan.Uusintakatsastus joka palauttaa auton Eurooppalaiselle tasolle saattaisi olla lääke tähän.Tuskin siitä Suomen viranomaiset pahoillaan ovat.sitähän saa mitä tilaa ,elikä lätkä ahteriin ja merkintä otteeseen.
Palinin Matti on hyvin ansiokkaasti tätä tilannetta valoittanut lukuisin esimerkein.Toteaisin vielä tähän lopuksi että Matin kommentit ei jätä ketään kylmäksi,päinvastoin liiallistakin lämmön nousua olen havainnut.
VARTIAINEN JOUKO G
02.05.2007 18:51
Esiintyneistä käsityksistä huolimatta kyllä se Eurooppalainen minkä maan polliisi tahansa katsoessaan niitä ajoneuvon papereita tekee päätökset sen mukaan mitä ajoneuvon parakraafiin on painettu. Sitä vartenhan ne ajoneuvon paperit on mukan pidettävä. Niin tapahtuu täällä suloisessa Suomessammekin. Se on sitten aivan eri asia miten kulloisenkin EU- tai muun maan valvontaviranomainen VIITSII puuttua mihinkin - aivan kuten täällä meidän kotoisessakin liikenteessä.
Jos joku kuvittelee että Jumala tai mikään muukaan korkeampi mahti tulisi tänne sanomaan painavan ja viimeisen sanansa aamenen kera niin odottamisesta taitaa tulla aika pitkä. Ja totta tosiaan - sen terveen maalais tai kaupunkilaisjäjen käyttäminen ei todellakaan ole välillä pahasta. Kaikki liikenteeseen liittyvät kysymykset kun eivät todellakaan aina edellytä insinööri- tai korkeakoulututkintoa. Useinmiten riittää että on läpäissyt kirjallisen kokeen ja inssiajon.
HOLLMEN TERJO
02.05.2007 18:56
Aivan yhtä luonnollisestihan pitäisi se kahdeksankympinkin rajoitus olla merkittynä rekisteriotteeseen. Miksi uusien matkailuautojen omistajia siis rangaistaan ulkomailla ajettaessa ? Se on ilmeisesti se jo esille tullut kateus.
Sitäpaitsi eikö vaatimukset matkailuautot myydä myyjäliikkeessä jo valmiiksi satasen nopeuteen rekisteröitynä ?
Ja rakenteellisesta nopeudesta ei on kyse vaan verohelpotusrangaistuksesta.
WILHELMSSON LEIF
02.05.2007 20:21
Minä pistän magneetii satasen hyllylle enkä kysele sen enempää, ensi viikolla teen pieni lenkki ulkomaille.
HÄMÄLÄINEN TOIVO
03.05.2007 12:51
Minulla on Jouko hieman uudempi peli, kuin tuo -83:n vehje. Sallin siis itselleni lievän ylinopuden varsinkin, kun sahaan esim. Helsingin ja Lahden väliä. Mutta siinä, että nopeus tulee sovittaa ajokaluston, tiestön kunnon ja muiden olosuhteiden mukaan, siinä olen kanssasi aivan samaa mieltä.
EEROLA TEEMU J
03.05.2007 14:25
Ei kait sitä missään MÄÄRÄTÄ että esim. Ruotsissa tai Saksassa on pidettävä sitä Suomen 100- lätkää kiinnitettynä? Ja voihan se pudota paikaltaa tai huligaanit varastaa sen Suomessakin. Ei siitä linnaa tule.
Pahemmalta näyttää jos vapaan ajonopeuden maassa perässä on suurikokoinen ylintä nopeutta osoittava lätkä ja sitten ajetaankin talla pohjassa. Nimittäin vain näyttää, koska ei Saksan moottoriteillä mittailla ulkomaisten m- autojen nopeuksia Flensburgin sakkopistetiedostoon takaapäin.
On niitä muitakin vääryyksiä. Jos olet ostanut Saksasta auton, missä kokonaispaino saa olla esim. 3850 kg ja sitten olet sen rekisteröinyt täällä AB- kortilla ajettavaksi 3500 kg:lle, niin punnituksessa tulee maksettavaa pelkästään rek. otteen merkintöjen mukaan jos ylikiloja löytyy.
Ja on se niin väärin sakuja kohtaan, ettei ne pääse koskaan ajelemaan Suomessa ilman sakon pelkoa kuin 80 km/h kun eivät saa sitä merkintää ja lätkää sataselle, vaikka olisi kaikki suojalaitteet ja tyynyt.. Eli on se hyvä kun on tämä yhtenäinen EU!
PALIN MATTI
09.10.2010 19:26
Seetana, ei tämmöstä sais tehä! Mie olin lukenu viis ensimäistä kommenttia ja meinasin jo kirjottaa, että minusta tuntuu, että tästä samasta asiasta on väänetty näppistä jo aikaseminki.
Onneksi hoksasin kattoa päivämääriä ennen sitä.
VALTONEN MARTTI
09.10.2010 19:42
Samoin,määkin katoin,että mikäihmeen juttu on kerännyt ka hvilla käydessäni 60 kommenttia ja aloin lukee.Sitten vasta tarkistin bäst före,vanhentunuthan se.
NYYSSÖNEN KAJ
10.10.2010 08:22
Onneksi useassa Euroopan maassa "saa" ajaa 90-100km/h yli 12 tonnisilla matkailuautoilla jos sitä ei erota linja-autosta. Tosin alustan rakennekoodi saattaa antaa atk:lta tiedon että alusta on vain 80km/h. Toistaiseksi on mennyt hyvin.
PS! pakkasten varalle hyvä talvikäynnistys vinkki:
Hyvin lähtee matkailuauto käyntiin palmun alta.
VALTONEN MARTTI
10.10.2010 21:35
Hieno on peli,mutta nuo kaistamaalaukset näyttää olla tehty vähän pienemmille...M V
IPATTI VEIKKO
11.10.2010 14:04
Mä kuulin jo noin vuosi sitten tuosta asiasta, että me suomalaiset olemme itse rajoittaneet matkailuautojemme nopeuden muuallakin kuin kotimaassa, laittamalla sen 100 km kyltin taakse. Rekisteriotteessa on selvä maininta ajoneuvon nopeudesta ja sehän on se paperi jota pyydetään näyttään ratsian sattuessa.
Sohaisen varmasti kusiaispesään, mutta siitä huolimatta kirjoitin tämän. On se avartavaa keskustelua kun muitakin, kuin vain mielipide.