Mikä nopeuksisa mättää Eurooppaa ?

MATTILA JARI J 30.04.2007 11:55

MOI !

Kun Ruotsissa saa ajaa matkailuautolla 100km/h oli se matkailuajoneuvo mikä vaan, Saksassa saa ajaa miin kovaa kun vain haluaa, paitsi jos on tuo 100km/h lätkä takana, niin Saksassa ajaa vain korkeintaan 100km/h. Sitten Suomessa sellaisilla matkailuajoneuvolla jossa ei ole ABS-jarruja ja kuljettajan Airbäkkiä körötellään 80 km/h ja niissä jossa on ko.laitteet niin 100km/h. Mikäköhän on tää EU maanosa, kun pitäisi kaikille kansalaisille olla samat oikeudet ? Kuka ajaisi asiaa että sais körötellä samoilla lakiasioilla ympäri EUROOPPAA, ei tervis miettiä millä nopeudella körötellään ympäri Eurooppaa ?

HÄMÄLÄINEN TOIVO 30.04.2007 12:48

Se johtuu siitä, että täällä Suomessa tiedetään asiat paljon paremmi kuin tuolla muuaalla. 520 miljoonaa on väärässä ja me 5,2 miljoonaa oikeassa. Tämä luulo esiintyy myös muissa liikennesäännöissä, mm. valojen osalta.

KALLIOMAA MIKKO A S 30.04.2007 13:02

Millä perusteella tiedät, että sellaisella autolla, jossa on Suomen lakien mukaan Suomessa 100 km/tuntirajoitus, sama rajoitus koskisi myös muita maita. Käsittääkseni jokainen maa itsenäisesti on päättänyt eri ajoneuvotyyppien korkeimmat sallitut nopeudet, niitä sitten noudatetaan oli autosi takana 100 km/tunti-lappua vai ei. Tämä on sen luontoinen asia, että ei kannattaisi tälläkään palstalla levitellä mutu-tietoa vaan silkkaa faktaa. Siis nyt lakikirjat käteen tai kysykää viisaammilta.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 30.04.2007 13:03

Toisinpäin kääntäen. Saattaapi olla parempikin, että me täällä Suomessa köröttelemme tällä ikivanhalla kalustollamme mahdollisimman hiljaa. Kun saattavat nämä ajokit levitä tuonne pintareelle milloin vain. Hirvittää katsellakin -83 vuosimallin ajokkia yli 80 vauhdissa. Noh...onhan niitä poikkeuksiakin, mutta vain ja ainoastaan karvanaamoilla. Näin he ainakin itse kohta sanovat.

HÄLVÄ TEUVO 30.04.2007 13:05

Mulla on satasen lätkä magneettitarralla pellissä kiinni. Otan sen Ruotsiin jne mennessä varmuuden vuoksi pois, ettei vaan tule ajettua liian hiljaa. TeeHoo

MATTILA JARI J 30.04.2007 13:20

MOI ! No varmuudeksi kysyin samaa asiaa Eu:sta, eli sama kysymys kuin otsikossa, EU:n kansalaisen oikeuksien puolesta: Kiitos, että otitte yhteyttä Kansalaisten neuvontapalveluun. . Kyselynne on tallennettu numerolla 40060. Oikeudelliset asiantuntijamme tutkivat, kuuluuko kyselynne palvelun piiriin. Saatte vastauksen 8 päivän kuluessa

HOLLMEN TERJO 30.04.2007 13:48

Liikenneministeriö:

"EU:ssa ei ole harmonisoitu ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia eikä ajoneuvojen nopeusmerkintöjä. Suomen ja Saksan näkemykset liikenneturvallisuuden kannalta turvallisesta ajonopeudesta matkailuautoille poikkeavat toisistaan.

Suomen rekisterissä olevan ajoneuvon edellytetään noudattavan myös Saksassa ajettaessa sitä suurinta ajonopeutta, jolle ajoneuvo on rekisteröitäessä hyväksytty eli kyseisessä matkailuautotapauksessa enintään 100 km/h."

Katsastusviranomainen:

""Tavallisen" matkailuauton nopeusrajoitus, 80 km/h, on voimassa vain Suomessa paikallisten määräysten mukaisesti. Jos tällaisella autolla ajetaan muissa maissa, siellä on noudatettava sen maan (henkilöauton tai matkailuauton) nopeusrajoituksia.

Jos olet Suomessa hankkinut katsastuksessa matkailuautollesi 100-nopeuden, saat siitä merkinnän rekisteriotteeseen ja 100-tarran auton taakse => Noudatat edelleen maakohtaisia nopeusrajoituksia, MUTTA SITEN, että esim. Saksassa moottoriteillä, jossa henkilö- ja siis myös matkailuautoilla nopeus on vapaa, saat enää ajaa max 100 km/h. Tämä 100-tarra ja merkintäotteessa rajoittaa nopeuden kaikkialla max 100:an.

Siispä, jos ajat paljon vain Suomessa, 100-nopeus kannattaa hankkia, mutta jos ajat paljon Saksassa, "kärsi" Suomessa 80 nopeus ja sitten Saksassa nopeutesi on rajoittamaton (=henkilöauto). "

MATTILA JARI J 30.04.2007 14:00

MOI ! Siinähän se epäkohta onkin, toivottavasti saamme vastauksen ?

PALIN MATTI 30.04.2007 14:28

Ja sitten korjaus Jarin tietotoimiston ensimmäiseen lauseeseen: "Kun Ruotsissa saa ajaa matkailuautolla 100km/h oli se matkailuajoneuvo mikä vaan".

Asia ei ole ihan näin. Mikäli matkailuauton kokonaismassa on yli 3,5 t, niin on sen suurin sallittu ajonopeus 80 km/h muualla kuin teillä, joissa on kaksi ajokaistaa samaan suuntaan. Niillä on nopeusrajoitus 90 km/h. Alle 3,5 t matkailuautoilla saa ajella ihan vaan tiekohtaisten rajoitusten mukaan 50, 70, 90, 110 km/h.

MATTILA JARI J 30.04.2007 14:47

MOI ! Linja-autot ja muut ovat aivan eri luokkaa kun nämä meidän piironki-autot, jotka joutaisivat saamaan samaa kohtelua EU-maassa. Siis pysytään näissä alle 3500 kg ajoneuvoissa, joita on suurimmalla osalla käyttäjä kunnassa EU-mailla ? Se on suurin osa alle 3500 kg kokonaispainosta, eiks näin ole ?

PALIN MATTI 30.04.2007 15:04

Jess! Ja niilä saa aijjaa Ruåttisa 110 km/h jos se merkein sallittaan. Eikä tarvi olla ABS-varustettu ilmatyynyalus sen. KJON!

KALLIOMAA MIKKO A S 30.04.2007 15:29

Vastauksesi tuntuu aika käsittämättömältä siinä mielessä, että miten Suomen viranomaiset määrittelevät ja soveltavat näkemyksiään siihen, miten Saksassa menetellään, eihän meidän viranomaisillaan ole mitään oikeutta puuttua näihin asiohin, ei Suomen viranomaiset sakota esim. Saksassa ajamisesta??

Jotenkin tuntuu maalaisjärjellä ajateltuna, että nämä puheet on paljolti lähtenyt liikkeelle matkailuautomyyjien ihmetyksestä siihen, mitä varsin nopeasti vuosi sitten tapahtui (sallittiin 100 km/h määrätyin ehdoin). Suuret myyntivarastot varmaan olivat pelon ja ilmeisesti myös pelottelun persuteena.

Myös vanha sanonta, että maassa maan tavalla taitaa olla tässäkin tapauksessa aika paikkaansa pitävä. Muuten olisi hauskaa tietää montako sellaista kuljettajaa, joiden matkailuauton perässä on 100 km/h, on sakotettu Saksassa yli 100 km nopeudesta sellaisilla teillä, joilla samanlaiset Saksassa rekistöröidyt ajonauvot saavat ajaa kovempaa.

Odotan mielenkiinnolla faktaa, ja jos edellisessä vastauksissasi sellaista oli niin myös niiden viranomaisten nimiä, jotka kyseisiä kommentteja on antanut.

HOLLMEN TERJO 30.04.2007 15:36

Minun vastaustaniko tarkoitat ?

HAAPANEN TIMO S 30.04.2007 16:29

Sitten kun Saksan liikenneministeriö tai katsastusmies kieltää ajamasta yli sataa, asiasta tulee totta.Suomesta käsin ei sitä päätetä.

HOLLMEN TERJO 30.04.2007 16:37

Toisaalta tilanne on outo. Mistä Saksalainen poliisi voi tietää, että tämä yleiseurooppalainen rajoitustarra ei olekaan voimassa muualla kuin Suomessa kun se on kiinnitettynä Suomalaiseen autoon.

KALLELA PENTTI 30.04.2007 16:53

Turhaa ruikutusta ...... ajaa sellaista nopeutta kun haluaa.... niinkuin minäkin.... todisteena useampi kymmenen ylinopeussakkoa vuosien varrelta.... :-)

NIEMINEN RAIMO 30.04.2007 17:12

Onkos muuten näissä ei 100 km/h autoissa merkitty se suurin nopeus eli 80 km/h "Suomessa" rekisteriotteeseen ? En ole ainakaan itselläni tälläistä mainintaa huomannut.Ja jos sitten näihin 100 km/h muutettuihin autoihin se maininta rekkariin tulee,niin siinähän se sitten on.Voi tietysti olla jos tällä sataan rajoitetulla autolla ajat Saksassa puoltatoistasataa ja poliisisedät nopeutesi mittaa ja vielä pysäyttääkin,pällistelee sitten rekisteriotettasi,herättää varmaan jonkinlaista hilpeyttä kun ajoneuvosi nopeus on rajoitettu 100 km/h ja ajetelet 150 km/h.On kai se rekisteriote jonkinlainen virallinen dokumentti.Tämä tukisi tuossa ylempänä ollutta Liikenneministeriö/katsastusmies kirjoitusta.

MELLANEN PEKKA 30.04.2007 17:41

voihan sen noinkin hoitaa, mutta yleensä löytyy aina joku "tutka-aura" jonka peesissä matka etenee muttei sakkoja tule. :-))

PALIN MATTI 30.04.2007 18:21

Jotenki tuntuu, että tässä asiassa pitäs erottaa tiekohtanen nopeusrajoitus ja ajoneuvon rakenteellinen nopeusrajoitus. Normaaleilla alle 3,5 t piironkiautoilla ei ole lainkaan varsinaista ajoneuvokohtaista rajoitusta. Ainoastaan tyyppikohtainen rajoitus. Jossain lakipykälissä on kuitenkin erillismaininta tämän ajoneuvoryhmän kansallisesta suurimmasta sallitusta ajonopeudesta. Ajoneuvon rekisteröintitodistukseen tällaista merkintää ei ole tehty.Tämä kansallinen määräys on voimassa vain Suomessa. Ulkomailla ajettaessa näillä ajoneuvoilla ole tällaista rajoitusta. Paikalliset tiekohtaiset rajoitukset ovat ne, jotka määräävät. Sitten toinen piironkiautoryhmä ovat nämä 100-lätkäiset, joille on määrätty ajoneuvokohtainen rakenteellinen nopeusrajoitus. Se on oikein merkitty rekisteröintitodistukseenkin, kuten suurimmat vetomassat, yms. Ne ovatkin tämän ajoneuvon "henkilökohtaisia" rakenteellisia rajoituksia ja ovat voimassa kaikkialla, siis ulkomaillakin. Ei siis riitä, että esim. Saksassa ajellessa irrottaa 100-lätkän perseestä. Pitää raaputtaa myös se merkintä pois papereista. No ihan aikusten oikeesti en usko, että ulkomailla kukaan pysäyttää suomalaisen piironkiauton tarkastaakseen mitä sen rekisteröintitodistuksessa lukee. Se 100-lätkä kannattaa kuitenkin ottaa pois... :-)

Tässä piironkiautojen nopeusrajoitussotkussa on lainlaatijan taholta kyllä menty nyt tosi perusteellisesti perse edellä puuhun! KJON! Miksi meidän pitää joka asiassa olla vähän muista poikkeavia? Miksi emme voisi elää, niinkuin normaalitkin ihmiset Euroopan Unionin jäsenvaltioissa?

JUVONEN ESKO 30.04.2007 18:41

Hävettää ajaa täällä Saksassa 100 lätkä perässä. Autobahnaa pienemmillä teillä se kerää perääni autoilijoita jotka luulevat sitä liikkuvaksi nopeusrajoitukseksi , kunnes huomaavat suomalaisen rekkarin. Olenkin jo toisen kerran nyppinyt sen irti. Voisin pitää sitä, jos esim SF-Karavan myisi isoja tarroja auton perään "Speed limit in Finland only. - You know, bad roads, - Grazy drivers, - 1 million Kimis and Mikas" Liikennemerkin kokoinen ympyrä ja 100 sisällä on ymmärrettävästi tehty suomalaisia liikennevalvojia varten, jotta heikommallakin näöllä voi havaita mahdollisen sakotustilaisuuden valuvan pois. Parempi merkki olisi esim noin 8 cm korkea Ä kirjain, joka olisi heijaste maalia näkyäkseen myös pimeässä. Ä kirjain selvitettäisiin poliisikoulussa että se tarkoittaa "älä sakota jos nopeus ei ylitä normaalia 115 mikä on esim talviaikaan yleisin nopeus henkilöautoille kun tiekohtaisena rajoituksena on 100 km/h"

KALLIOMAA MIKKO A S 30.04.2007 18:41

Alkoi sen verran kiinnostaa noi teidän jorinat, että kävin oikein autosta vartavasten hakemassa rekisteriotteen ja myös soitin sitten tutulle asianajajalle.

No rekisteriotteessani lukee kohdassa huomautuksia tai erikoisehtoja monta juttua ja viimeisena: ERIK.EHDOT: VÄHÄPÄÄSTÖINEN NOPEUS 100 KM/H KORINNUMERO WBU . . .. . . Tämä siis on ohjeena suomalaisille poliisiviranomaisille, että tietävät jotta autolla saa ajella Suomessa jos yleinen rajoitus salii niin sen 100 km/h. Jos tällaista merkintää eivät poliisit löydä saa ajaa Suomen lain mukaan Suomessa ko autolla vain 80 km/h

Se teidän spekulaatio muiden maiden kattorajoituksesta tämän perusteella on höpöpöjuttua ainakin niin kauan kuin asian pystytte todistamaan. Siis kateellisten panettelua.

On se aika erikoinen tilanne kun ostin vuoden vanhan auton Saksasta ja silloin kun se oli siellä rekisteröitynä sillä sai ajaa normaalisti Saksan yleisten nopeusrajoituksien mukaisesti. Nyt sitten väitätte, että kun se on tuotu tänne ja sen jälkeen ajelen Saksassa auton vanhassa kotimaassa sillä saisinkin ajella vain 100 km/h korkeintaan. Kyllä täytyy pistää faktaa pöytään, että tulen asian uskomaan. Käyttämäänne logiikkaa täydentäen, niillä ajoneuvoilla, joilla Suomessa on 80 km/h rajoitus ei saisi ajaa muuallakaan kuin korkeintaan 80 km/h.

Missä ja kketkä on ne virkamiehet, joihin tällä saitilla viitattiin, olisi kiva tietää.!!!

KALLIOMAA MIKKO A S 30.04.2007 18:55

Se, jos poistat merkin autosta tai merkinnän rekisteriotteesta on rikos ja aika vakava sellainen siis jopa sellainen väärennös ja virkamiehen harhauttaminen, että sakot aivät riitä vaan tuomio voi olla myös vankeusrangaistus. Siis ihan eri luokan juttu kuin joku pieni mahdollinen ylinopeus!!!! En suosittele kenenkään ryhtymään väärentäjäksi.

HOLLMEN TERJO 30.04.2007 19:02

Ylempänä siteeraamani liikenneministeriön sähköpostin oli kirjoittanut ylijohtaja Cavénin pyynnöstä Juhani Hienonen, liikenne- ja viesintäministeriön liikenneturvallisuusyksiköstä.

Tapanani ei ole keksiä asioita pä(i)ässäni vappunakaan...

JUVONEN ESKO 30.04.2007 19:09

Jostain syystä kommenttini meni liian ylös, mutta löytyy listan puolivälistä

KALLIOMAA MIKKO A S 30.04.2007 19:17

Kyllä ymmärrän liikenneminiseriön virkamiehen kannan, muuta hänen vakuuttelunsa ja edellytyksensä eivät yllä Suomen rajojen ulkopuolelle. Minulla asuu yksi tuttu Saksassa, täytyy pyytää häntä selvittämään sikäläisen viranomaisen kanta. Luulen kuitenkin, että tämä on heidän mielestään niin naurettava juttu, etteivät viitsi sillä päätään vaivata.

Suomalainen liikenneministeriö ja lainsäädäntö teki asian väärinpäin. Olisi täytynyt tehdä se niin, että niille autoille joiden lupa on ajaa vain 80 km/h, siis rajoitettu tiukemmin kuin muualla eu-maissa, tulisi esim. seuraavasssa katsastuksessa siitä ajoneuvokohtaisesta rajoituksesta merkintä rekisteriotteeseen.

Sinänsä koko 100km/h on Suomessa hoidettu huonosti, tämän tyyppisen asian hoitajaksi tarvittaisiin laajaa yhteistyötä niin kauppiaiden SF-caravaanijärjestön kuin autoliiton kanssa. Siis siten, että tuleivaisuudessa luovuttaisiin koko typerästä tarrasysteemistä ja 80km/h rajoituksesta.

HOLLMEN TERJO 30.04.2007 19:25

Olen kanssasi täysin samaa mieltä kaikkien tekstikappaleiden osalta. Toivotaan, että vaikka sieltä EU:sta tulisi jotain "virallisempaa" tietoa.

Kansalainen on kuitenkin heikoilla jos se polizei kaikesta huolimatta Saksalaisluonteeseen jossain määrin kuuluvaa pedanttiutta harrastaen lätkäisee.

KARLSSON GÖRAN 30.04.2007 21:47

Juvosen Esko kirjoitti: "Hävettää ajaa täällä Saksassa 100 lätkä perässä."

Ja minua hävettä ajaa ilman sitä 100-lätkä kun on "vaan" vanha -92 Ducato... Kyll tää on niin väärin..:)

/Hurrivaanari

WILHELMSSON LEIF 30.04.2007 22:06

Saksassa ajaa päivittäin kuormaautoja/rekkoja jostain itä euroopan maista jossa on monta lätkää 60.80.90 varmaan eri maista nopeudet missä ajavat mutta vauhti noin 90 km kummiskin. Näin on varmaan meidänkin laita niistä....maista.

PIIRONEN KARI 30.04.2007 22:35

Kannattaako moisella asialla kehua? Varmaan meistä moni muukin silloin tällöin pikavoittoja napsinut.

KALLELA PENTTI 30.04.2007 23:08

... jaksatte vinkua jostaan nopeusrajoituksista.... :-)

PALIN MATTI 30.04.2007 23:12

Mistähän se johtuu, että nykyisin yhä vain lisääntyy ja lisääntyy eräänlainen uuslukutaidottomuus tai joku muu ymmärtämättömyys. Yritin tuossa tekstissäni mahdollisimman yksinkertaisesti selvittää mikä ero on kansallisella ajoneuvoryhmäkohtaisella ja ajoneuvokohtaisella rajoituksella.

Ensin mainittu tarkoittaa sellaista rajoitusta, joka on kirjattu vain ja ainoastaan lakitekstiin ja koskee kaikkia Suomessa liikennöiviä ajoneuvoja. Niin ruåtsalaisia kuin saksalaisia ja jopa uzbekistanilaisiakin. Ihan sama mistä maasta se ajoneuvo on lähtöisin ja minkälaiset kansalliset määräykset sitä koskevat sen kotimaassa.

Sitten se ajoneuvokohtainen rajoitus. Se tarkoittaa taas sellaista ajoneuvosta itsestään riippuvaa ja siihen liittyvää teknistä rajoitusta. Tällainen rajoitus on voimassa aina ajoneuvolla liikuttaessa. Se ei riipu alkuunkaan siitä, missä maassa ja valtiossa sillä ajoneuvolla liikutaan.

Esimerkki: Ajoneuvon rekisteriotteessa on merkintä suurimmasta sallitusta perävaunumassasta esim. 1300 kg, jonka ajoneuvon valmistaja on kyseiselle ajoneuvomallille määritellyt. Tämä tarkoittaa sitä, että tämän auton tekninen rakenne ei salli sillä turvallisesti vedettävän tätä suurempaa massaa. Tämä auton tekninen rakenne säilyy aivan samana, vaikka sillä ylitettäisiin valtakunnan raja, tai vaikkapa useampiakin. Ei sillä saa Moldoviassakaan vetää laillisesti sen suurempaa kuormaa.

Toinen esimerkki: Määrätyt tekniset kriteerit täyttävälle ajoneuvolle on lainlaatijan vankan käsityksen ja ymmärryksen perusteella määrätty sen suurimmaksi sallituksi ajonopeudeksi 100 km/h. Tämä rajoitus perustuu ajoneuvon teknisiin ominaisuuksiin ja on merkitty rekisteröintitodistukseen aivan kuten muutkin ajoneuvokohtaiset tekniset rajoitukset. Kun ajoneuvolla ylitetään valtakunnan raja, eivät nämä rajoituksen perusteena olevat tekniset ominaisuudet muutu miksikään. Esim. Tshezenian liikkuva miliisi suhtautuu sallitun ja rekisteröintitodistukseen merkityn ajoneuvokohtaisen suurimman ajonopeuden ylittämiseen aivan yhtä suurella vakavuudella kuin Suomessakin. Uskokaa nyt tämä!

HOLLMEN TERJO 30.04.2007 23:38

Noniin...

Eli koska 80:n autoissa ei tietääkseni rekisteriotteessa ole merkintää maksiminopeudesta ovat ne selvästi 100:n autoja turvallisempia ja rakennettu siis lainlaatijan silmissäkin rakenteellisesti paljon vankemmiksi, jotta niille voidaan sallia "rajoittamaton" nopeus esimerkiksi Saksassa.

Vai onko se sittenkin niin, että kaikki tarrattomat saavat ajaa Saksan motarilla enintään kahdeksaakymppiä ?

KEMPPAINEN HENRY E U 30.04.2007 23:49

Se on suomalainen katteus, joka määrää. Siksi on aivan pakko poiketa, kaikesta ylleiseurooppalaisesta.

PALIN MATTI 01.05.2007 08:39

Ei, vaan tässä on kysymys lainlaatijan täydellisestä ymmärtämättömyydestä. Mainitsin jo aiemmin heidän perse edellä puuhun nousemisestaan!

Oli todella tyhmää alkaa värkkäämään jotain ihmeen ajoneuvokohtaista rakenteellista määräystä jo voimassa olevan kansallisen ajoneuvoryhmää koskevan lain rinnalle! Viisaampaa olisi ollut poistaa koko kansallinen matkailuautoja koskeva lainkohta.

Nyt siis mentiin ja lueteltiin kolme teknistä seikkaa, joilla rajoitetaan matkailuajoneuvon suurin sallittu ajonopeus kansainvälisesti 100 km/h:ksi! Nämä kolme turvallisuutta heikentävää ja yli 100 km/h nopeudella ajamisen kriminalisoimaa teknistä vajavaisuutta ovat:

Kuljettajan AIRBAG ABS -hillitsimet Turvavyöt kaikilla matkustajapaikoilla.

Ellei ajoneuvoon olisi asennettu näitä törkeyksiä, saisi sillä ajaa ulkomailla kulloinkin voimassa olevia tiekohtaisia nopeusrajoituksia noudattaen.

Tuohon viimeiseen kirjoituksessasi esittämään teesiin vastaan, että ei ole niin!

HOLLMEN TERJO 01.05.2007 10:16

Nyt ollaan tosiaan asian ytimessä.

Tiesittekö muuten, että nykyään myös satasen (airbag, abs, kokonaispaino) pakettiautojen suurin sallittu nopeus ympäri maapalloa on 100km/h vaikkei tarraa olekaan.

Uudistuneessa rekisteriotteessa lukee nimittäin myös erikoisehdoissa se 100 km/h...

KUKKONEN ESA 01.05.2007 10:49

Kysymys Teuvolle, mistä voi hankkia magneettitarraa tai -mattoa? Anna vinkki firmasta vaikka pääkaupunkiseudulta tai yleensä vinkki , minkä alan liikkeistä voisi etsiä. Terveisin Esa

KALLIOMAA MIKKO A S 01.05.2007 18:41

Sä tunnut Palini olevan aika tietävä ns. yleis- besser-wisser, voisitko kuitenkin kertoa, minkälaisella kompetenssilla tätä asiaa tarkastelet. ts. Mistä tietosi on peräisin? Onhan tämä foorumi kaikkien luettavissa ja monet voivat ottaa todestakin sinun varsin sulavan kirjoittelusi.

HAAPANEN TIMO S 01.05.2007 19:01

Huomioitko Esa,sen että Teuvolla on mangneettinen auto.Onko sulla?

KUKKONEN ESA 01.05.2007 20:12

Jos tarkoitat sellaista, johon magneetti tarttuu, niin vastaus on kyllä! Teräskoppa, ei alumiini- tai kuttaperkkajutska.

HAAPANEN TIMO S 01.05.2007 20:39

No hyvä si.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 01.05.2007 21:13

Ei Matti P. tarvitse kompetenssia, Matilla on insuffisenssia. VP.

PALIN MATTI 01.05.2007 21:41

Voi Mikko hyvä, ei tässä mitään impotenssia tarvita. Selviä asioitahan nämä. Aatteleppa ihan ite, miten käy, jos sie ajelet tämmösellä "satasen autolla" lätkä prseessä vaikka sattaakolomeakymppiä moottoritiellä Milanosta pohojosseen. Paikalliset kissalan pojat pyssäyttää sitte sinut ja alakaa kyseleen, että mites sitä oikkeen sattaakolomeakymppiä ajellaan tämmöselä autola, minkä suurin sallittu ajonoppeus on perseeseen merkitty vaan sataseksi. No sitte net pyytää sulta nähtäväksi ajokoiran ja rekisteriotteen. Kun siellä on lopusa mainittu sitte net ajoneuvokohtaset rajotukset ja nethän on vaan suomeksi, ni silti net alakaa sulta kyselleen niistä jotaki. Jos et sulavasti pysty valehtelemaan jotaki tilanteeseen sopivaa, niin net voivat jostaki netin kautta tarkistaa heti, että mitä net merkinnät sielä rekisteripaperisa tarkottaa. Italian virkavalta mitä todennäköisimmin ymmärtää, että ajoneuvon henk. koht. asiakirjoissa olevat merkinnät koskevat siihen merkittyä ajoneuvoa, olipa se sitten liikenteesä missä maassa tahansa! Vai lukkeeko siinä kirjasa, että nämät rajoitusmerkinnät ovat voimassa ainoastaan ajoneuvon kotimaassa? Niin muuten, lukkeeko siinä semmosta?

Ja sitten varoituksen sana kaikille lukijoille. Nämä asiat ja teoreemat, mitä olen täällä tästä nopeusrajoitusasiasta maininnut ja esiintuonut, ovat hersyneet ilmoille pelkästään omista hedelmällisistä aivoistani. Ne eivät perustu mihinkään lakikirjoista kopioituun tietoon, vaan ihan vaan kaupunkilaisjärkeen ja yleiseen loogisuuteen asioita tarkasteltaessa ilman minkään laista kiihkomieltä tai antipatiaa, sen kummemmin kuin sympatiaakaan. KJON!

HAAPANEN TIMO S 01.05.2007 21:45

Eivät välitä, eivät edes huomaa, jotain tarraa auton takana joka liikkuu paikallisten rajoitusten mukaan.

KALLIOMAA MIKKO A S 01.05.2007 22:04

Kiitos vastauksestasi, se selvensi kaiken, ainakin minulle, toivottavasti myös muille palstaa lukeneille. Hyvää kevättä sinulle ja muille niille, jotka olette keskusteluani seuranneet. On teidän jutustelunne sitä tasoa, että en enää viitsi tähän asiaan kommentoida, sinänsä asia oli ihan mielenkiintoinen. Kuitenkin Paliini sinun spekulaatiot on siis vain itsesi aivoituksia, niin kuin juuri kerrtoit, joten se siitä: Hyvää kesää, moikataan jos nähdään; olisi muuten iha kiva nähdä, mutta olen kyllä kesän melko tarkkaan etelä-euroopassa, joten tuskin . . . Ehkä kumminkin Garda-järvellä Rivassa, jossa olemme vaimon kanssa oleilleet useampana kesänä. Milanon tietkin ovat kyllä tuttuja. Tämä sinun viimeinen kappaleesi on kaikkein asiatuntevin ja täydellisin, jioten kopioin sen tähän: "Ja sitten varoituksen sana kaikille lukijoille. Nämä asiat ja teoreemat, mitä olen täällä tästä nopeusrajoitusasiasta maininnut ja esiintuonut, ovat hersyneet ilmoille pelkästään omista hedelmällisistä aivoistani. Ne eivät perustu mihinkään lakikirjoista kopioituun tietoon, vaan ihan vaan kaupunkilaisjärkeen ja yleiseen loogisuuteen asioita tarkasteltaessa ilman minkään laista kiihkomieltä tai antipatiaa, sen kummemmin kuin sympatiaakaan."

Joutaahan sitä joritella, että sellainen tapaus tämä Besser-Wisser Paliini.

PALIN MATTI 01.05.2007 23:17

Olen todellakin syvästi pahoillani, että olen täällä keskustelupalstalla esittänyt oman näkemykseni tästä piironkiautojen nopeusrajoituksesta niin kansallisella, kuin kansainväliselläkin tasolla. En todellakaan ole tiennyt, että tällä palstalla saa esittää vain faktatietoa, sekä laskelmiin ja kirjoitettuun lakiin perustuvia väittämiä, joista on tarvittaessa voitava esittää Herra Mikko A. S. Kalliomaalle kirjalliset todistukset tai ainakin vähintään kahden hyvämaineisen tunnetun henkilön allekirjoittama todistus lähdetiedoston oikeellisuudesta. Jonkin aikaa näitä palstoja seuranneena voin todeta monen muunkin kirjoittajan ehkäpä ajattelemattomuuttaan tai ihan tietämättömyyttäänkin sortuneen vastaavanlaiseen kiellettyyn ja ainakin Herra Mikko A. S. Kalliomaan tuomitsemaan menettelyyn täällä omia mielipiteitään esittäessään. Ikävää siis tämä tällainen! MIkäli Herra Mikko A. S. Kalliomaa ilmoittaa sähköpostiosoitteensa, niin voin jatkossa toimittaa hänelle kirjalliset dokumentit räjäytyskuvineen kaikista niistä asioista joista joskus vielä tulen täällä esittämään mielipiteeni. Siis mikäli tulen tänne vielä joskus kirjoittamaan sellaista tekstiä, joka edellyttää Herra Mikko A. S Kalliomaan mainitseman todistusvelvoitteen olemassaolon.
Paskaahan täällä saa jauhaa ja säätietoja lähetellä kuka ja miten vaan ja vittuilla aateveljilleen sen kun kerkeää. Hauskaahan sekin tietysti on, mutta kun ei sitäkään aina jaksa...:-)

Hyvää keväänjatkoa vaan kaikille karvanaamareille.

MANNINEN ESA 01.05.2007 23:24

Hyvä, Matti. Puhut järkee. Ihan munaskuita särkee. Mistä sais Hesan herroille järkee... päätä särkee.

MANNINEN ESA 01.05.2007 23:44

Woe, woe, hyvät aateveljet ja -sisaret. Antakkee autolle hanaa. Ja hymywä puserroo. Moikataan kun tiellä kohdataan. :)

HÄLVÄ TEUVO 02.05.2007 07:38

Esalle. Ei aavistustakaan. Sain palan tutulta kaverilta. On noin kaksi milliä paksu, joustava toiselta puoleltaan musta ja toiselta puoleltaan harmaa. Mä kysyisin esim: Airport Oy, Vattuniemenkatu 3, 00210 Helsinki (Lauttasaaressa). Puh 09-6927228. Toimii teräskoriautossa tosi hyvin. Istuu kun "räkä Junttilan pirtin seinässä".

TeeHoo

SUOKKO OIVA J M 02.05.2007 07:48

Esalle ja Teuvolle. www.magneettimainos.fi

HÄLVÄ TEUVO 02.05.2007 10:04

Kiitos Oiva J. Jos onnistuu hankkimaan pelkkää taustaa niin siihen on helppo kiinnittää itse se tarra ja leikata ympäriltä liiat pois. Tuo valmis maksaa aika paljon.

TeeHoo

HÄLVÄ TEUVO 02.05.2007 10:41

Esalle edelleen. Tuo Oiva JM:n vinkki saatta toimia. Katsoin yhteydet. Painmedia Oy Lemuntie 6,00510 Helsinki (Vallilassa). Yhteyshenkilö esim. Timo Kovanen, 09-82564611, 0400-628347.

Onnea metsästykseen.

TeeHoo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.