- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Mikä moottoriöljyksi?
Mikä moottoriöljyksi?
Tuoltahan noita italiaanojen suositusöljyjä saa ostaa: http://www.heikka.fi => verkkokauppa => Selenia öljyt => moottoriöljyt
Ei ihan halvimpia mutta ei kalliimpiakaan ja se on osa autoharrastusta että ostaa valmistajan suosittelemaa öljyä, minkä takia tuotakin tuodaan yksityisesti maahan.
Ja ruikuttajille tiedoksi että tuohonkaan kaveriin minulla ei ole mitään yhteyksiä, en ole edes tuolta mitään ostanut.
"Autossani, (Renault Master 120dci ) olisi öljyn oltava 10W40- 10W50. tai 5W40-5W50. Norm. ACEA B3/B4.
Mitenkähän nuo normit menee? Maallikon mielestä Teboilin kyljestä ei löydy B4 merkintää, eli se sitten eikö sovellu? esim. ”Teboil Diamond Dsl 5W-40 4l API SJ/CF, ACEA A3/B3, M B 229.1, VW 505.00/505.01.”
Halmeenmäki, minä en tällä aiemmalla kysymykselläni tarkoittanut KYSEENALAISTAA sinua tai mielipiteitäsi. Päinvastoin, minä kiinnostuin näkemyksistäsi ja KYSYIN että soveltuuko Teboil Diamond dsl autooni siitä huolimatta ettei teboilissa ole B4 merkintää. ...Ehkä tuo aiempi kysymykseni oli huonosti muotoiltu : )
Ilmeisesti Teboil soveltuu, jos öljynvaihtoväliä lyhentää.
Nythän lienee niin, että matkailukorin ylleen saanut pakettiauton moottori on selkeästi kovemmassa kuormituksesa kuin se mitä tehdas on alunperin tarkoittanut. Kuormitusta lisäsi entisestään 100 tarra takaseinässä : ) Huoltokirjan tiedot on siis tietyllä tavalla väärin perustein laadittua tietoa. Huoltokirjaa lienee kuitenkin huoltoliikeiden öljynvaihdoissaan viimeisen päälle noudatettava.
Jos dieselöljyn laatuluokituksessa (API) ovat mm. merkinnät CF/SJ, niin sopiiko öljy sekä diesel- että bensiinimoottorille, olettaen F:n ja J:n olevan riittävät?
Edelleen API:tä vaativamman ACEA- luokituksen ilmaisu B3/A4 houkuttaa ajatukseen öljyn sopivan diesel- ja bensiinimoottoreille. Onko niin?
Öljymerkkejä on lukematon määrä, mutta tislaajia ja purkittajia paljon vähemmän. Saksalaisten nettisivujen mukaan Fiatin Tutellat ja Seleniat ovat Shellin tuotteita. Samasta liemestä saattaaa joutua maksamaan paljon kalliimman hinnan kun ostaa sen jonkun pienen maahantuoja postimyynnistä verrattuna että hakee saman tuotteen kotipaikan yelisvaraosaliikkeestä tai halpahallista.
Samat ACEA A3 ja B3 on esim. noissa halvimmissa Motoxissa ja Kingissä. On se kumma jos joku on noilla saanut moottorinsa rikki. Karavaanari tuppaa olemaan sellainen, ettei saa yöllä nukuttua ellei ole maksanut niin että tuntuu."Ton täytyy olla hyvä kun se on noin kallis"
-Ennemmin puolustelin Koskisen Jania, minua ei saa tämä joukko vaiennettua...
-API on siinä mielessä fiksusti tehty, että jos öljyn pääkäyttö on dieseleissä niin dieselin C-jotain on ensin ja bensan S-jotain jäljessä. Ja sitä ACEAa sanoisin ennemmin käyttötarkoitusluokitukseksi. Tepparin sivuilla ACEAn kuvaukset on hyvin ylimalkaiset, koska asia on vaikeaselkoinen jos pitää käyttää virallisia termejä. Oma suomennokseni on ehkä helpommin ymmärrettävää?
-APIn CF (dieselin "laatuvaatimus") on sekava. Sen perässä pruukaa nykyisin olla lisäksi tarkennus, kuten CF-4. Mutta jos öljyn ACEA on B4 niin kyllä se kertoo jo paljon, eikä moista täytetä ilman CFää. Eli kelpoa, mutta nyt puhutaan siis vain dieselistä. Bensalle APIn S-jotain ja ACEAn A-jotain...
-Selenia ei ole Suomen markkinoilla normaalimyynnissä. Linkin valikoima lienee koko merkin sortimentti, eli tietämättä mikä noista en itse osaa antaa vastaavaa "normaalimerkkiä". Jos kyse on WR Diesel 5W40 kuten veikkaan niin avainsanat etsiä muista purkeista ovat SYNTEETTINEN, 5W40, API-CF, ACEA-B3/B4 ja GM-LL-B025 jotka löytää helposti monesta. Tuo GM'n Longlife on siinä mielessä hyvä varmistus että kuten tunnettua käyttävät Kenraalilla Fiatin dieseleitä ja LL varmistaa pitkän vaihtovälin. Turbo Diesel 10W40 vaikuttaa vaatimattomammalta: CD ja B3 eikä lainkaan GM- tai MB-Longlife. Tuo "WR-version" MB-229.3 ei ole edes mikään kamalan vaativa.
Sitten yksi tapa maksaa itsensä kipeäksi öljyhuolloissa on käyttää aina valmistajan ohjekirjassa suosittamaa öljymerkkiä, jota sitten vaihdatetaan kolminkertaiseen hintaan vastaavaan yleismerkkiin verrattuna. Aivan samasta öljynsuodattimesta maksetaan 2-kertainen hinta verrattuna tarvikeliikkeen hintaan. Mm. Ivecon raskaspuolen varaosamyynnistä saa moniin Ducatoihin kaikkki suodattimet edullisesti ja osanumeroita myöten samaa tavaraa kuin D- auto käyttää.
Siinäpä se http://www.mkah.fi/mkah/Selenia_MotorOils.pdf
-Siis koko Selenian valikoima ilmeisesti, myös bensakoneiden ym. Sama kuin laittaisi linkin Mobilin koko tuoterepertuaariin, kun se tärkein eli ohjekirjan tieto siitä, mikä noista on se valmistajan mielestä oikea...
-Nuo Ducaton filsut vasta mielenkiintoinen aihe onlin. Perinteisesti Fiatin orkkistoimittaja on Sogefi, jonka merkkejä ovat Ufi, Fiaam, Fram ja Crossland. Toisaalta PSAn orkkistoimittajana on pidetty Purfluxia, mutta uusien HDi-moottoreiden suodatusjärjestelmän kehittikin Knecht-Mahle, joka tekee luonnollsiesti samat filsut myös Volvon ja Fordin paketteihin. Joka Knecht-Mahle puolestaan on iso alihankkija mm Boschille. Mikä niistä on siis oikea? Ja jos Fiatissa on PSAn moottori niin onko Fiatin alihankkijan filsu oikeampi kuin PSAn alihankkijan, ja tekeekö autovalmistajan logo paketissa filsun paremmaksi myös laadultaan jos sisältö on sama? Taisi mennä melko sekaiseksi, mutta juuri näin sekavaa se on todellisuudessakin, kun unohdetaan paketin kuvat ja keskitytään sisältöön. Öljyfiltterin valmistuksessa kallein työvaihe ei ole itse suodattimen valmistus, vaan sen maalaus ja paketti!
Kiitoksia Juhani Halmeenmäelle, selventävistä sekä asiallisista tietoa jakavista kommentaista. Luin tämän viestiketjun äsken ja mielestäni aloitukseen vastaukset ja muutakin hyödyllistä tietoa löytyy Juhanin kertomana. Näin se karavaanari auttaa kavereitaan.
-03 Ducaton ohjekirja suosittelee:
Kesäöljyksi synteettinen SAE 10W40 ACEA B3 ja API CD (Ensitäyttööljynä Selenia Turbo Diesel)
Talviöljyksi(alle -15)synteettinen SAE 5W40 ACEA B3 ja API CF (Ensitäyttööljynä Selenia WR Diesel)
Tokmannissa näkyy muuten olevan Teboilin Gold 5W-40 tarjouksessa 19,95 5 litraa (4litran +1 litran kannu). On vaan Ducatoa ajatellen huonosti hinnoiteltu kun 2,8 JTD nielee suodattimen kanssa 5, 7 litraa.
Samaisessa Tokmannissa on tarjouksessa myös Diamond 5W-40 hintaan 23,50/4litraa. Lisäksi on jokin EUROL Turbosyn SL/CF-merkkinen synteettinen 10W-40 hintaan 9.99/4 litraa. Sen luokituksesta löytyy tarkempia tietoja täältä:
http://www.eurol.com/site/eurol_document.asp?strFileName=Turbosyn%2010W40%20SL-CF%20GB.pdf
Elikkä ketjun avauksessa esitettyyn kysymykseen palatakseni:Jos nyt pitäisi 2,8 JTD Ducatoon öljyt vaihtaa ja lisäksi selvitä siitä mahdollisimman halvalla, niin itse hakisin pari kannua tuota Eurolia vaikkei se varsinaisesti diesel-laatua olekaan.
Eiks tää öljyn kanssa läträäminen jo ala riittää? Nyt on käyty läpi luokitukset, öljymerkit omat mielipiteet testien tulokset, tieteelliset tutkimukset, ynnä muut koreografiat. Tästä kun lukasee palstan läpi, niin johan on kumma, jos ei löydy sopivaa ööliä sinne koneeseen. Ei kun siitä vaan öljyjä vaihteleen.... Esko
Vastahan tässä aletaan lämmetä, Esko. Ja suurin osa tämän ketjun viesteistä käsittelee aivan jotakin muuta kuin avauksessa esitettyä ongelmaa.
Sen verran korjaan tuota edellistä viestiäni, että jos penniä oikein halutaan venyttää, niin kannattaa hakea KOLME nelosen kannua tuota Eurolia. Siitä kun riittää sopivasti kahteen öljynvaihtoon ja silloin öljyn hinta per vaihto jää alle 15 euron! Ei taida edullisempaa vaihtoehtoa löytyä ainakaan sellaisella öljyllä, joka kyseisen Ducaton suositukset täyttäisi...vai kuinka?
Pysyn jatkossakin mineraaliöljyssä koska vaihdan öljyn kaksi kertaa vuodessa. 12 - 15 000 km vuodessa. Öljyn vaihdan keväällä Suomessa ja syksyllä Suomessa
Käytän öljynä Neste Turbo LXE 15W-40 hinta 2,30€/L alv 0% jätemaksu 0,02€/L alv 0%
Tähän hintaan ostan sitä omaan irtokannuun Raskone Oy:ltä
Juuri näin.Olen viiteen pakettiautoon ajanut mittarin loppulukemaksi n.500 000 km. Kaksi näistä oli uusia,kolme käytettyä. Kaikki suosituksen mukaisella, mutta halvalla öljyllä. Ainuttakaan remonttia näihin ei tehty huonon voitelun vuoksi. Kahdesta autosta avattiin sylinterinkansi muiden syiden takia.
Kuinkahan mahtaa pitää paikkansa väite: DELTA-AUTO kirjelmöi, -07 DUCATOSSA pitää käyttää 10-30 ESP aineistettua öljyä. Hiukkassuodatin voi tukkeentua. Osassa 3,0L on jo ky suodin. Ei ainakaan öljyä kulu ku "normaalin" verran.
Tuotekuvaus
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 on erittäin suorituskykyinen synteettinen moottoriöljy, joka on suunniteltu takaamaan erinomainen puhdistusteho, kulumissuoja ja kokonaissuorituskyky. Asiantuntijat ovat suunnitelleet Mobil 1 ESP Formula 5W-30:n pidentämään autojen pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden käyttöikää ja ylläpitämään niiden tehokkuutta niin diesel- kuin bensiinimoottoreilla varustetuissa autoissa. Mobil 1 ESP Formula 5W-30 ylittää useat teollisuuden ja autonvalmistajien uudenaikaisten diesel- ja bensiinikäyttöisten henkilöautojen standardit.
Edut ja ominaisuudet
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 on valmistettu yksinoikeudella huippuluokan komponenteista yhteensopivaksi uusimpien dieselhiukkassuodattimien (DPF) ja bensiinimoottoreiden katalysaattoreiden kanssa. Mobil 1 ESP Formula 5W-30 on suunniteltu antamaan erinomainen suorituskyky ja suoja yhdessä parantuneen polttoainetalouden kanssa. Tärkeimmät ominaisuudet ja edut ovat:
Ominaisuudet
Edut ja mahdolliset hyödyt
Matala tuhkapitoisuus Pienentää hiukkasten kertymistä dieselhiukkassuodattimiin
Matala rikki- ja fosforipitoisuus Vähentää bensiinimoottoreiden katalysaattoreiden vahingoittumista (tukkeutumista)
Aktiiviset puhdistusaineet Vähentää sakan ja karstan kertymistä, mikä antaa moottorille pitkän ja puhtaan käyttöiän
Erinomainen lämmönsieto ja hapettumiskestävyys Vähentää öljyn vanhenemista ja mahdollistaa pitkät öljynvaihtovälit
Matala öljynkulutus Vähentää hiilivetysaastetta
Parannetut kitkaominaisuudet Parempi polttoainetalous
Erinomainen suorituskyky alhaisissa lämpötiloissa Nopea kylmäkäynnistys ja huippunopea suojaPidempi moottorin ja sähköjärjestelmän käyttöikä
Käyttökohteet
Mobil 1 ESP Formula 5W-30:a suositellaan kaikentyyppisille uudenaikaisille autonmoottoreille, erityisesti uusimpien henkilöautojen, citymaastureiden ja kevyiden pakettiautojen suorituskykyisille bensiini- ja dieselmoottoreille.
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 soveltuu erityisesti äärimmäisiin olosuhteisiin, joissa perinteisten öljyjen suorituskyky on riittämätön. Mobil 1 ESP Formula 5W-30:a ei suositella 2-tahtimoottoreille eikä lentokonemoottoreille, jollei valmistaja ole tuotetta erikseen hyväksynyt.
Luokitukset ja hyväksynnät
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 täyttää tai ylittää seuraavien spesifikaatioiden vaatimukset:
ACEA C2/C3, A3/B3/B4
ACEA (täyttää moottoritestien vaatimukset) A5/B5
API (täyttää moottoritestien vaatimukset) SL/SM
API CF
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 on seuraavien valmistajien hyväksymä:
BMW Longlife 04
Mercedes Benz MB-Approval 229.31/229.51
Volkswagen (Bensiini / Diesel) 504 00 / 507 00
Peugeot Citroen -autot E06-N3 / D06-N3
Suositellaan myös sovelluksiin, joissa vaaditaan
Volkswagen (Bensiini) 502 00 / 503 00 / 503 01
Volkswagen^ (Diesel) 505 00 / 506 00 / 506.01
Kaikki VW-moottorit, paitsi pumppusuutin TDI -mallit ilman Longlife-huoltojärjestelmää ja dieselhiukkasuodatinta, vuosimallit 1999-2003 sekä R5/V10-Tdi-moottorit ennen mallivuotta 2006.
Oma PS: vastaavia tuotteita löytyy myös muilta merkeiltä.
Juhani mihinkäs se HUUTO siitä diesel öljystä on joutunut jopa raskaan kaluston öljystä?
Katsopa ihan ensimmäinen vastaukseni tässä ketjussa:
"Toiseksi dieselmoottoreissa (jollei ole Longlife- tai muuta erikoissuositusta) pitäisi käyttää dieselöljyjä..."
Tai no siinähän se olikin jo.
Mutta nuo onkin sitten jo piirrustuspöydällä huomioituja seikkoja, eli kun moottorista tehdään matalakitkainen nykyversio joka hönkii enää puhdasta ilmaa pakoputkesta.
HEH HEH !! Täälähän riehuu varsinainen ÖLJYSOTA Ooteko muuten kokeillu MANOILIA seikki aikoinaan kehui oljyn niin hyväksi ettei tarvii vaihtaa oljyä auton eliniän aikana ollenkaan. (hymyilee) T H
Tapsa multapa löytyy autotallin hyllystä kyseistä ainetta ja siinä lukee : Jos mikään muu ei auta niin tippa tästä. En vielä ole tarvinnut mutta eihän sitä tiedä milloin :)
Täytyy Pekka myöntää että kyllä multakin löytyy aikoinaan ostettu manoili purkki,ja tuli joskus auton oven saranaan kokeiltua ja kitinä kyllä hävis.... heh hee Muistan aikoinaan kun seikki oli naapurikaupungin monitoimitalolla markkinoimassa oljytuotettaan niin uteliaita ihmisiä oli pilvin pimen, itsekin mukaan lukien. seikki puhui pehmosia kaapu päällä oljyn loppumattomista ominaisuuksista ja emäntä pöydän vieressä istue vanha käsilaukku sylissä manoili purkia myyden keräs kaksin käsin rahaa laukkuun pöytältä. Purkin hinta oli 25 markkaa ja jos joku maksoi 50:sellä emäntä antoi toisen purkin ja sanoi ettei ole vaihtorahaa ja kauppa kävi.
Ostin oman purkin suoraan seikin jalostamolta Nilsiältä ja samalla tein jalostamo kierroksen seikin kanssa joka esitteli koko jalostamon.
Täytyy myöntää että öljyn jalostaminen on aika yksinkertaista siellä navetta ladossa oli semmoinen kymmenen kuution neliskanttinen säiliö ja vieressä noin kuution toinen pönttö josta meni kumiletku siihen isompaan mako käsipumpun kautta siitä isommasta ei sitten mitään jatkoyhteyksiä ollutkaan.
Seikki kertoi valloittavansa koko suomen öljy markkinat neuvottelut finnairin ja puolustusvoimien kanssa ovat loppu suoralla.
Puhuivat että mies on aivan huu haa päin vastoin hän on viisaimpia miehiä mitä tunnen teki rahaa aivan tyhjästä ja vielä laillisesti ja ihmisiä kävi jalostamolla linja auto lasteittain-ketähän ne huu haa ihmiset oli.:) :)
Näinhän se on, et hullu saa olla mut ei tyhmä.
Kun tuo voiteluöljykin on noin tarkaa niin miten sitä uskaltaa laittaa Nesteen Dieseliä tankkiin kun se ei täytä EU:normeja Eikä myöskään Fiatin, Rellun Mersun eikä Fordin CO2 testivaatimuksia.
Eli polttoaine eroaa huomattavasti siitä polttoaineesta jolle moottori on rakennettu, jopa enemmän kuin useimmat voiteluaineet.
ja kukahan on karavaanareiden paras taikuri
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.